12-12-2013 Raadscommissie
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 Fragen troch boargers en riedsleden oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 3 It fêststellen fan it ferslach fan 21 novimber 2013
Agendapunt 4 Opheffing mienskiplike regeling Brânwacht Noardwest Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de mogelijke opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Noordwest Fryslân. Dit komt voort uit de gewijzigde Wet Veiligheidsregio’s, die vereist dat brandweertaken per 1 januari 2014 worden overgedragen aan de Veiligheidsregio. De gemeente neemt momenteel deel aan deze regeling, maar met de overdracht van taken zou de noodzaak voor het voortbestaan ervan vervallen. Er is een liquidatieplan voorbereid, dat alle rechten en verplichtingen van de regeling inventariseert en beschrijft hoe deze afgehandeld kunnen worden. De opheffing kan plaatsvinden als de betrokken colleges besluiten daartoe, waarna de gemeenteraad formeel toestemming moet geven. Het voorstel is om in te stemmen met de opheffing per 1 januari 2014.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de mooglike opheffing fan de Mienskiplike Regeling Brânwacht Noardwest Fryslân. Dit komt fuort út de wizige Wet Feiligensregio’s, dy't fereasket dat brânwachttaken per 1 jannewaris 2014 oerdroegen wurde oan de Feiligensregio. De gemeente docht op it stuit mei oan dizze regeling, mar mei de oerdracht fan taken soe de needsaak foar it fuortbestean dêrfan ferfalle. Der is in likidaasjeplan taret, dat alle rjochten en ferplichtingen fan de regeling ynventarisearret en beskriuwt hoe't dizze ôfhandele wurde kinne. De opheffing kin plakfine as de belutsen kolleezjes beslute dêrta, wêrnei't de gemeenteried formeel tastimming jaan moat. It foarstel is om yn te stimmen mei de opheffing per 1 jannewaris 2014.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opheffing mienskiplike regeling Brânwacht Noardwest Fryslân." Het voorstel betreft de opheffing van de gemeenschappelijke regeling Brandweer Noordwest Fryslân, omdat de brandweertaken per 1 januari 2014 worden overgedragen aan de Veiligheidsregio Fryslân. Dit is in lijn met de gewijzigde Wet Veiligheidsregio’s. De opheffing is voorbereid door de commandant van Brandweer Noordwest Fryslân in samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân en Brandweer Noordoost Fryslân. Een liquidatieplan is opgesteld om de rechten en verplichtingen van de regeling af te handelen. De raad moet formeel toestemming geven voor de opheffing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke stappen en betrokken partijen beschrijft voor de opheffing van de regeling. Het bevat informatie over de wettelijke basis, de voorbereidingen die zijn getroffen, en de vereiste goedkeuring door de raad.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om formeel toestemming te geven voor de opheffing van de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door artikel 1 van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de instemming met de opheffing van de gemeenschappelijke regeling, wat een verschuiving van verantwoordelijkheden naar de Veiligheidsregio inhoudt. Dit kan invloed hebben op lokale controle en betrokkenheid bij brandweerzaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke datum voor de opheffing (1 januari 2014) en een voorafgaand besluit (5 november 2013) vermeldt. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de impact op de dienstverlening en eventuele overgangsproblemen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het collegebesluit van 5 november 2013 tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2014.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Het liquidatieplan zou echter een inventarisatie van rechten en verplichtingen moeten bevatten, wat indirect financiële aspecten kan omvatten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Opheffing Brandweer Noordwest Fryslân Veiligheidsregio Taakoverdracht Gemeenschappelijke regeling Liquidatieplan Brandweercollege Artikel 14 Liquidatie Veiligheidsregio FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Sinne-enerzjy mienskiplike gebouwen
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel overweegt de installatie van zonnepanelen op twee gemeentelijke gymzalen, namelijk in Dronryp en Deinum. Dit initiatief komt voort uit de groeiende populariteit van zonne-energie, mede door dalende kosten en gunstige terugverdientijden. De gemeente heeft onderzocht welke gebouwen geschikt zijn voor zonnepanelen, waarbij de focus ligt op locaties met een kleinverbruik aansluiting, omdat deze economisch rendabel zijn door de mogelijkheid tot salderen.
De voordelen van het project zijn onder andere een grotere zelfvoorzienendheid in elektriciteit en een daling van de energiekosten. De investering van €30.000 kan budgetneutraal worden uitgevoerd, omdat de besparing op elektriciteitskosten de kapitaallasten dekt. De terugverdientijd van de zonnepanelen wordt geschat op ongeveer 10 jaar, terwijl de levensduur 25 jaar bedraagt. Dit project draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van zowel de nationale als provinciale overheid.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel oerwaget de ynstallaasje fan sinnepanielen op twa gemeentlike gymsealen, nammentlik yn Dronryp en Deinum. Dit inisjatyf komt fuort út de groeiende populariteit fan sinne-enerzjy, mei troch sakjende kosten en geunstige weromfertsjintiden. De gemeente hat ûndersocht hokker gebouwen geskikt binne foar sinnepanielen, wêrby't de fokus leit op lokaasjes mei in lytsferbrûk oansluting, om't dizze ekonomysk rendabel binne troch de mooglikheid ta saldearjen.
De foardielen fan it projekt binne ûnder oaren in gruttere selsfoarsjennendheid yn elektrisiteit en in delgong fan de enerzjykosten. De ynvestearring fan €30.000 kin budzjetneutraal útfierd wurde, om't de besparring op elektrisiteitskosten de kapitaallêsten dekt. De weromfertsjintiid fan de sinnepanielen wurdt rûsd op sa'n 10 jier, wylst de libbensdoer 25 jier bedraacht. Dit projekt draacht by oan de duorsumheidsdoelstellings fan sawol de nasjonale as provinsjale oerheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Zonne-energie gemeentelijke gebouwen
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft "Zonne-energie gemeentelijke gebouwen" en stelt voor om zonnepanelen te plaatsen op twee gemeentelijke gebouwen, namelijk de gymlokalen in Dronryp en Deinum. Het doel is om de elektriciteitskosten te verlagen en bij te dragen aan duurzaamheid. De investering van €30.000 wordt gedekt door besparingen op elektriciteitskosten, waardoor het project budgetneutraal is. De terugverdientijd van de zonnepanelen is ongeveer 10 jaar, terwijl de levensduur 25 jaar bedraagt. Dit initiatief sluit aan bij nationale en provinciale duurzaamheidsdoelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een beschrijving van de huidige situatie, en de voordelen van het project. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de technische specificaties van de zonnepanelen en de exacte planning van de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het benodigde krediet van €30.000 beschikbaar stellen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en de budgetneutraliteit van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen investeren in duurzame energieoplossingen en of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële constructie. Er moet ook worden overwogen of de focus op deze specifieke gebouwen de beste keuze is binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van de gemeente.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en besparingen. Het is haalbaar en relevant gezien de duurzaamheidsdoelen. De tijdsgebondenheid is impliciet aanwezig door de terugverdientijd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerde planning kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €30.000 goed te keuren voor de installatie van zonnepanelen op de genoemde gebouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van gemeentelijke werknemers via het "PV-privé" project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het project draagt bij aan de vermindering van fossiele brandstoffen en sluit aan bij nationale en provinciale duurzaamheidsdoelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een investering van €30.000, die budgetneutraal wordt door besparingen op elektriciteitskosten. De kapitaallasten worden gedekt door de vermeden energiekosten, en er is een gedetailleerde financiële toelichting gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepanelen Zonne-energie Duurzaamheid Elektriciteitskosten Terugverdientijd Energiebesparing Investering Zelfvoorzienendheid Energieprijzen BudgetneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 De Pôlle Berltsum
Samenvatting
De gemeente Menameradiel heeft in 2007 een exploitatieovereenkomst gesloten met Ontwikkelcombinatie De Pôlle (OCP) voor de ontwikkeling van ongeveer 210 woningen in Berltsum. Door economische recessie en bevolkingskrimp is de woningbouw echter gestagneerd, wat heeft geleid tot financiële problemen voor de OCP. Er is intensief overleg geweest tussen de gemeente en de OCP om tot een oplossing te komen, maar dit heeft niet geleid tot een gezamenlijke ontwikkelingsvisie. De OCP heeft daarom verzocht om gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst.
Er is nu een conceptovereenkomst opgesteld die voorziet in een nieuwe juridische verhouding tussen de gemeente en de OCP. Deze overeenkomst houdt in dat beide partijen hun eigendommen afzonderlijk gaan ontwikkelen: de gemeente ontwikkelt het voormalige veilingterrein en de OCP richt zich op de locatie Zeinstra. De OCP zal een bijdrage betalen aan de gemeente, deels in vastgoed en deels in jaarlijkse termijnen, waarbij de moedermaatschappijen van de aandeelhouders van de OCP garant staan voor de betaling. Hiermee wordt een einde gemaakt aan de impasse en wordt een netelige financiële situatie vermeden.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel hat yn 2007 in eksploitaasje-oerienkomst sletten mei Untwikkelingskombinaasje De Pôlle (OCP) foar de ûntwikkeling fan sa'n 210 wenningen yn Berltsum. Troch ekonomyske resesje en befolkingskrimp is de wenningbou lykwols stagnearre, wat laat hat ta finansjele problemen foar de OCP. Der is yntinsyf oerlis west tusken de gemeente en de OCP om ta in oplossing te kommen, mar dit hat net laat ta in mienskiplike ûntwikkelingsfyzje. De OCP hat dêrom frege om dielde ûntbining fan de oerienkomst.
Der is no in konseptoerienkomst opsteld dy't foarsjocht yn in nije juridyske ferhâlding tusken de gemeente en de OCP. Dizze oerienkomst hâldt yn dat beide partijen harren eigendommen apart ûntwikkelje sille: de gemeente ûntwikkelet it eardere feilingterrein en de OCP rjochtet him op de lokaasje Zeinstra. De OCP sil in bydrage betelje oan de gemeente, diels yn fêstgoed en diels yn jierlikse terminen, wêrby't de memmeynstellingen fan de oandielhâlders fan de OCP garant steane foar de betelling. Hjirmei wurdt in ein makke oan de ympasse en wurdt in netelige finansjele situaasje foarkaam.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvullende Exploitatie- en (Gedeeltelijke) Ontbindingsovereenkomst De Pôlle Berltsum". Het doel is om de bestaande exploitatieovereenkomst tussen de gemeente Menameradiel en Ontwikkelcombinatie De Pôlle (OCP) aan te passen en gedeeltelijk te ontbinden. Dit is noodzakelijk vanwege de stagnatie in de woningbouw als gevolg van economische recessie en bevolkingskrimp. De nieuwe overeenkomst verdeelt de verantwoordelijkheden voor de ontwikkeling van vastgoedposities tussen de gemeente en OCP, waarbij de gemeente het voormalige veilingterrein ontwikkelt en OCP de locatie Zeinstra. De OCP betaalt een verschuldigde bijdrage aan de gemeente, deels in vastgoed en deels in jaarlijkse termijnen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, problemen, en de voorgestelde oplossing. Het bevat echter geen uitgebreide financiële analyse of risicoanalyse van de nieuwe overeenkomst.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de aanpassing en gedeeltelijke ontbinding van de exploitatieovereenkomst. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële en juridische belangen van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde ontbinding en herverdeling van verantwoordelijkheden. Dit omvat het beoordelen van de financiële risico's en de haalbaarheid van de nieuwe ontwikkelingsplannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de ontwikkeling van de vastgoedposities. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de aanvullende exploitatie- en (gedeeltelijke) ontbindingsovereenkomst goed te keuren en de financiële afwikkeling in de jaarrekening van 2013 te verwerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De gemeente draagt bij aan een financieel tekort van € 1 miljoen, dat al in de begroting is opgenomen. De OCP betaalt een verschuldigde bijdrage aan de gemeente, deels in vastgoed en deels in jaarlijkse termijnen. De financiële dekking lijkt geregeld, maar een gedetailleerde financiële analyse ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Exploitatieovereenkomst Ontwikkelcombinatie De Pôlle (OCP) Woningbouwstagnatie Liquiditeitsproblemen Financiële tekort Raamovereenkomsten Ontbindingsovereenkomst Vastgoedposities Woningbouwplan FinancieringsproblemenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Feroardering op de elektroanyske bekendmakking Menameradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de elektronische bekendmaking van gemeentelijke regelgeving te regelen. Vanaf 1 januari 2014 wordt het verplicht om officiële publicaties elektronisch te doen. Momenteel worden deze bekendmakingen gepubliceerd in de "Ynformaasje" en op de gemeentelijke website. Het voorstel is om over te stappen naar een elektronisch gemeenteblad via een landelijke voorziening, de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiële Publicaties (GVOP). Dit zou voldoen aan alle wettelijke vereisten. De "Ynformaasje" zou als service blijven bestaan, maar het elektronisch gemeenteblad zou de officiële bron worden. De gemeenteraad moet een verordening vaststellen om deze verandering door te voeren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de elektroanyske bekendmakking fan gemeentlike regeljouwing te regeljen. Fanôf 1 jannewaris 2014 wurdt it ferplichte om offisjele publikaasjes elektroanysk te dwaan. Op it stuit wurde dizze bekendmakking publisearre yn de "Ynformaasje" en op de gemeentlike webside. It foarstel is om oer te stappen nei in elektroanysk gemeentebled fia in lanlike foarsjenning, de Mienskiplike Foarsjenning foar Offisjele Publikaasjes (GVOP). Dit soe foldwaan oan alle wetlike easken. De "Ynformaasje" soe as tsjinst bestean bliuwe, mar it elektroanysk gemeentebled soe de offisjele boarne wurde. De gemeenteried moat in feroardering fêststelle om dizze feroaring troch te fieren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de elektronische bekendmaking Menameradiel". Het voorstel betreft de invoering van een verordening die de elektronische bekendmaking van gemeentelijke regelgeving regelt, in lijn met de landelijke verplichting per 1 januari 2014. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten zich aan te sluiten bij de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiële Publicaties (GVOP), waardoor alle officiële publicaties elektronisch worden gepubliceerd via een elektronisch gemeenteblad. Daarnaast blijft de "Ynformaasje" bestaan als service voor inwoners, hoewel het elektronisch gemeenteblad de officiële bron is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat om de elektronische bekendmaking te implementeren. Het verwijst naar relevante wetgeving en beschrijft de procedure voor publicatie.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen om de elektronische bekendmaking officieel te maken en in werking te laten treden op 1 januari 2014.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verordening en de keuze om de "Ynformaasje" als aanvullende service te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (inwerkingtreding op 1 januari 2014). Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verplichting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de verordening vast te stellen en in werking te laten treden op de voorgestelde datum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar biedt wel een service door de "Ynformaasje" te behouden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel elektronische publicatie milieuvriendelijker kan zijn dan papieren publicaties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De aansluiting bij de GVOP kan echter kosten met zich meebrengen, evenals het behoud van de "Ynformaasje".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elektronische bekendmaking Gemeenteblad Officiële publicaties Ynformaasje Verordening Collegebesluit Algemene wet bestuursrecht Gemeentewet Publicaties InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.a Maatregels gebiedsuntwikkeling Heak om Ljouwert-Noard- Projektofwikingsbeslut
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt maatregelen voor de gebiedsontwikkeling in het noordelijke deel rondom de Haak om Leeuwarden, specifiek bij Marsum en ten noorden van het Van Harinxmakanaal. Deze maatregelen zijn onderdeel van de bredere infrastructuurprojecten in de regio. Hoewel sommige maatregelen zonder vergunning uitgevoerd kunnen worden, vereisen anderen een omgevingsvergunning of een projectafwijkingsbesluit, omdat ze niet binnen de huidige bestemmingsplannen passen.
Een concept-ruimtelijke onderbouwing is opgesteld door BügelHajema, waarin relevante onderzoeksaspecten en beleidsinformatie zijn verwerkt. De ontwerpen zijn nog in ontwikkeling, maar de onderbouwing biedt voldoende flexibiliteit. Om risico's te spreiden, wordt voorgesteld de procedure op te splitsen in vijf geografische deelprojecten, elk gebaseerd op dezelfde ruimtelijke onderbouwing.
De projectafwijkingsprocedure vereist dat de gemeenteraad ontwerp-verklaringen van geen bedenkingen afgeeft, die samen met de ruimtelijke onderbouwingen zes weken ter inzage worden gelegd. Na deze periode kan, bij afwezigheid van bezwaren, een definitieve verklaring worden afgegeven en kunnen omgevingsvergunningen worden verleend. Het voorstel is om de ontwerp-verklaringen als definitief te beschouwen als er geen bezwaren worden ingediend, om zo vertraging te voorkomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt maatregels foar de gebietsûntwikkeling yn it noardlike diel rûnom de Haak om Ljouwert, spesifyk by Marsum en ten noarden fan it Van Harinxmakanaal. Dizze maatregels binne ûnderdiel fan de bredere ynfrastruktuerprojekten yn de regio. Hoewol't guon maatregels sûnder fergunning útfierd wurde kinne, fereaskje oaren in omjouwingsfergunning of in projektôfwikingsbeslút, om't se net binnen de hjoeddeiske bestimmingsplannen passe.
In konsept-romtlike ûnderbouwing is opsteld troch BügelHajema, wêryn relevante ûndersyksaspekten en beliedsinformaasje ferwurke binne. De ûntwerpen binne noch yn ûntwikkeling, mar de ûnderbouwing biedt genôch fleksibiliteit. Om risiko's te fersprieden, wurdt foarsteld de proseduere op te splitsen yn fiif geografyske dielprojekten, elk basearre op deselde romtlike ûnderbouwing.
De projektôfwikingsproseduere fereasket dat de gemeenteried ûntwerp-ferklearrings fan gjin beswieren ôfjout, dy't tegearre mei de romtlike ûnderbouwingen seis wiken ter ynsjen lein wurde. Nei dizze perioade kin, by ôfwêzigens fan beswieren, in definitive ferklearring ôfjûn wurde en kinne omjouwingsfergunningen ferliend wurde. It foarstel is om de ûntwerp-ferklearrings as definitive te beskôgjen as der gjin beswieren yntsjinne wurde, om sa fertraging foar te kommen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Haak om Leeuwarden Projectafwijkingsbesluit Ruimtelijke onderbouwing Planologische toetsing Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Tracébesluit BügelHajema DeelprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.b Maatregels gebiedsuntwikkeling Heak om Ljouwert-Noard-Toetsingskader Wolstân
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor het vaststellen van een ruimtelijk toetsingskader voor de gebiedsontwikkeling van de Haak om Leeuwarden-Noord. Dit kader is nodig als onderdeel van de planologische procedure en het bijbehorende Projectafwijkingsbesluit. Het is eerder afgesproken dat alle ontwerpen en maatregelen in het gebied Nieuw Stroomland worden beoordeeld door een integraal werkend team, het zogenaamde Kwaliteitsteam of Q-team. Dit team zou de welstandstoets kunnen uitvoeren, in plaats van de gebruikelijke instantie Hûs en Hiem, omdat het Q-team al bekend is met de plannen en hun achtergrond. Bureau HNS heeft een toetsingskader opgesteld dat als beleidsregels kan worden vastgesteld. Hiermee kan het Q-team in januari de ontwerpen van advies voorzien.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar it fêststellen fan in romtlik toetsingskader foar de gebietsûntwikkeling fan de Haak om Ljouwert-Noard. Dit kader is nedich as ûnderdiel fan de planologyske proseduere en it byhearrende Projektôfwikingsbeslút. It is earder ôfpraat dat alle ûntwerpen en maatregels yn it gebiet Nij Stroomlân wurde beoardiele troch in yntegraal wurkjend team, it saneamde Kwaliteitsteam of Q-team. Dit team soe de wolstoandtoets útfieren kinne, yn stee fan de gewoane ynstânsje Hûs en Hiem, om't it Q-team al bekend is mei de plannen en harren eftergrûn. Buro HNS hat in toetsingskader opsteld dat as beliedregels fêststeld wurde kin. Hjirmei kin it Q-team yn jannewaris de ûntwerpen fan advys foarsjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen ruimtelijk toetsingskader maatregelen gebiedsontwikkeling Haak om Leeuwarden-Noord". Het doel is om een toetsingskader vast te stellen voor de gebiedsontwikkeling rondom de Haak om Leeuwarden-Noord. Dit kader is bedoeld om alle ontwerpen en maatregelen in het gebied Nieuw Stroomland te beoordelen. Het Q-team, een integraal werkend team, zal de welstandstoets uitvoeren in plaats van Hûs en Hiem. Bureau HNS heeft het toetsingskader opgesteld, en de gemeenteraad wordt gevraagd dit als beleidsregels vast te stellen, zodat het Q-team in januari kan beginnen met het adviseren over de ontwerpen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het beschrijven van de noodzaak en het proces voor het vaststellen van het toetsingskader. Het biedt voldoende context over de rol van het Q-team en de reden voor het gebruik van dit team in plaats van Hûs en Hiem.
Rol van de Raad:
De raad moet het toetsingskader als beleidsregels vaststellen volgens de Algemene wet bestuursrecht. Dit is een essentiële stap om het Q-team in staat te stellen de ontwerpen te beoordelen en te adviseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om het Q-team de welstandstoets te laten uitvoeren in plaats van Hûs en Hiem. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren en vertrouwen in de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het Q-team in januari moet beginnen met adviseren. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat er geen concrete doelen of resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde toetsingskader vast te stellen als beleidsregels, zodat het Q-team kan beginnen met het beoordelen van de ontwerpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap is meegenomen in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. Gezien de aard van gebiedsontwikkeling, kan dit echter een relevant aspect zijn dat verder moet worden onderzocht.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat de raad mogelijk verder moet onderzoeken voordat een besluit wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk toetsingskader Gebiedsontwikkeling Haak om Leeuwarden-Noord Projectafwijkingsbesluit Nieuw Stroomland Kwaliteitsteam (Q-team) Welstandstoets Hûs en Hiem Bureau HNS Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Wiziging Algemiene Pleatslike Feroadering Menameradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen naar aanleiding van wijzigingen in de Drank- en Horecawet. Deze wet, die sinds 1 januari 2013 van kracht is, heeft als doel het alcoholgebruik onder jongeren te verminderen, de openbare orde te handhaven en administratieve lasten te verlagen. De wet verplicht gemeenten om regels op te stellen voor het schenken van alcohol in paracommerciële inrichtingen, zoals dorpshuizen en sportkantines.
Belangrijke wijzigingen in de wet zijn onder andere dat de burgemeester bevoegd gezag wordt en dat gemeenten toezicht moeten houden op de naleving van de wet. Gemeenten moeten voor 1 januari 2014 een verordening vaststellen die schenktijden en bijeenkomsten in paracommerciële inrichtingen regelt. Ook kunnen gemeenten extreme prijsacties en toelatingsleeftijden in de horeca reguleren.
Het voorstel omvat onder meer het vaststellen van schenktijden voor verschillende categorieën paracommerciële inrichtingen en het beperken van bijeenkomsten van persoonlijke aard in dorpshuizen tot zes keer per jaar, tenzij er geen commerciële horeca in de buurt is. Daarnaast wordt er een handhavingsplan opgesteld en wordt het evenementenbeleid aangepast om wildgroei van evenementen tegen te gaan.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde wijzigingen in de APV en de Tarieventabel bij de Legesverordening vast te stellen en om wensen en bedenkingen te uiten over de beleidsregel en het handhavingsprogramma. De kosten voor de uitvoering van het handhavingsprogramma worden geraamd op €10.000,-.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) oan te passen nei oanlieding fan wizigingen yn de Drank- en Horekawet. Dizze wet, dy't sûnt 1 jannewaris 2013 fan krêft is, hat as doel it alkoholgebrûk ûnder jongeren te ferminderjen, de iepenbiere oarder te hanthavenjen en bestjoerlike lêsten te ferminderjen. De wet ferplichtet gemeenten om regels op te stellen foar it skinken fan alkohol yn parakommerjele ynrjochtingen, lykas doarpshuzen en sportkantines.
Belangrike wizigingen yn de wet binne ûnder oaren dat de boargemaster foechhawwende autoriteit wurdt en dat gemeenten tafersjoch hâlde moatte op de neilibjen fan de wet. Gemeenten moatte foar 1 jannewaris 2014 in feroardering fêststelle dy't skinktiden en gearkomsten yn parakommerjele ynrjochtingen regele. Ek kinne gemeenten ekstreme priisaksjes en talittingsleeftiden yn de hoareka regelje.
It foarstel omfiemet ûnder mear it fêststellen fan skinktiden foar ferskate kategoryen parakommerjele ynrjochtingen en it beheinen fan gearkomsten fan persoanlike aard yn doarpshuzen oant seis kear yn it jier, útsein as der gjin kommersjele hoareka yn de buert is. Dêrneist wurdt der in hanthaveningsplan opsteld en wurdt it evenemintebelied oanpast om wyldgroei fan eveneminten tsjin te gean.
De gemeenteried wurdt frege om de foarstelde wizigingen yn de APV en de Tarievetabel by de Legesferoardering fêst te stellen en om winsken en betinkingen te uterjen oer de beliedsregel en it hanthaveningsprogramma. De kosten foar de útfiering fan it hanthaveningsprogramma wurde rûsd op €10.000,-.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening Menameradiel". Het voorstel betreft de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Menameradiel naar aanleiding van wijzigingen in de Drank- en Horecawet per 1 januari 2013. De wijzigingen zijn gericht op het reguleren van alcoholverstrekking in paracommerciële inrichtingen zoals dorpshuizen en sportkantines, het vereenvoudigen van het vergunningstelsel, en het versterken van gemeentelijk toezicht en handhaving. Het voorstel omvat ook aanpassingen in het evenementenbeleid en de legesverordening om de administratieve lasten te verminderen en de openbare orde te handhaven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen in de Drank- en Horecawet en de gevolgen voor de lokale regelgeving. Het bevat zowel verplichte als onverplichte bepalingen en biedt een overzicht van de procedure die is gevolgd om tot de voorstellen te komen. De volledigheid is goed, hoewel de financiële dekking van de kosten voor toezicht en handhaving meer gedetailleerd had kunnen worden uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de APV en de Tarieventabel bij de Legesverordening vaststellen. Daarnaast wordt de raad gevraagd kennis te nemen van de beleidsregel en het handhavingsplan en daarover wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen over de balans tussen het reguleren van alcoholverstrekking en het ondersteunen van lokale paracommerciële activiteiten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van regulering van schenktijden en bijeenkomsten van persoonlijke aard, evenals over de handhaving van de openbare orde en het woon- en leefklimaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde schenktijden en het aantal toegestane bijeenkomsten. Het is echter minder specifiek over de financiële dekking van de kosten voor toezicht en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de handhaving kan een uitdaging vormen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV en de Tarieventabel vast te stellen en om kennis te nemen van de beleidsregel en het handhavingsplan, met de mogelijkheid om wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met betrokken partijen zoals paracommerciële en commerciële horeca, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van het bredere publiek beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op regulering en handhaving van alcoholverstrekking en openbare orde.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen betreffen met name de kosten voor de uitvoering van het handhavingsprogramma, geschat op €10.000 voor 2014. Deze kosten worden opgenomen in de autonome ontwikkelingen van de voorjaarsnota, maar verdere details over de dekking zijn beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Drank- en Horecawet Alcoholgebruik Paracommerciële inrichtingen Toezicht Handhavingsplan Oneerlijke mededinging Schenktijden Evenementenbeleid Vergunningstelsel Sociale hygiëneVerfijning van de zoekopdracht: