13-11-2014 Raadscommissie
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda van 13 november 2014-Agenda vergadering raadscommissie op 13 november 2014
Agendapunt 3 Vaststellen van het verslag van 2 oktober 2014
Agendapunt 4 Vragen halfuur voor burgers en inspreekmogelijkheid
Agendapunt 5 Beeldvorming en Oordeelsvorming
Agendapunt 5.a Discussienota Planetarium en MFC's Ried en Sexbierum
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft het college de opdracht gegeven om de plannen voor het Eise Eisinga Planetarium en de multifunctionele centra (MFC's) in Ried en Sexbierum verder te ontwikkelen. Er is behoefte aan duidelijkheid over de beschikbaarheid van financiële middelen voor deze projecten. De Voorjaarsnota 2014 schetst een uitdagend financieel beeld, wat betekent dat er mogelijk bezuinigingen nodig zijn. In een bijgevoegde notitie wordt de huidige stand van zaken van de drie plannen besproken. De raad wordt gevraagd om richtinggevende uitspraken te doen over onderwerpen zoals het draagvlak voor de MFC's, investeringen in gymzalen en financiële bijdragen aan de MFC's. Het financiële kader is vastgesteld op maximaal € 600.000 voor de drie plannen, wat neerkomt op € 200.000 per plan. Er zijn echter nog geen definitieve ramingen beschikbaar, en de initiatiefnemers zijn bezig met fondsenwerving. Na besluitvorming zullen de initiatiefnemers worden geïnformeerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat it kolleezje de opdracht jûn om de plannen foar it Eise Eisinga Planetarium en de multyfunksjonele sintra (MFC's) yn Ried en Seisbierrum fierder te ûntwikkeljen. Der is ferlet fan dúdlikens oer de beskikberens fan finansjele middels foar dizze projekten. De Foarjiersnota 2014 sketst in útdaagjend finansjeel byld, wat betsjut dat der mooglik besunigings nedich binne. Yn in taheakke notysje wurdt de hjoeddeistige stân fan saken fan de trije plannen besprutsen. De ried wurdt frege om rjochtingjaande útspraken te dwaan oer ûnderwerpen lykas it draachflak foar de MFC's, ynvestearrings yn gymnastyksealen en finansjele bydragen oan de MFC's. It finansjele kader is fêststeld op maksimaal € 600.000 foar de trije plannen, wat delkomt op € 200.000 per plan. Der binne lykwols noch gjin definitive raming beskikber, en de inisjatyfnimmers binne dwaande mei fûnswerving. Nei beslútfoarming sille de inisjatyfnimmers ynformearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet vermeld, maar het betreft een discussienota over het Planetarium en de multifunctionele centra (MFC's) in Ried en Sexbierum. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om richtinggevende uitspraken te doen over de realisatie van deze projecten, met zowel inhoudelijke als financiële overwegingen. De raad moet beslissen over de medewerking en financiële bijdragen van de gemeente, gezien de beperkte middelen en de noodzaak tot bezuinigingen zoals beschreven in de Voorjaarsnota 2014.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn nog onduidelijkheden over de exacte financiële bijdragen en de uitwerking van de plannen. Definitieve ramingen zijn nog in ontwikkeling.
Rol van de raad:
De raad moet richtinggevende uitspraken doen over de medewerking en financiële bijdragen van de gemeente aan de projecten. Dit omvat het beoordelen van de draagkracht voor de MFC's en de investeringen in gymzalen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van projecten binnen de beperkte financiële middelen, en of de voorgestelde bijdragen voldoende zijn om de projecten te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onduidelijkheden in de financiële uitwerking en de afhankelijkheid van fondsenwerving.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de richtinggevende uitspraken met betrekking tot de medewerking en financiële bijdragen aan de projecten.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële kader is gesteld op maximaal € 600.000 voor de drie plannen, met € 200.000 per plan. Er zijn nog geen definitieve ramingen, en de gemeentelijke bijdrage kan hoger uitvallen dan momenteel begroot. Fondsenwerving is nog gaande om de plannen financieel haalbaar te maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planetarium Multifunctionele centra (MFC's) Ried Sexbierum Voorjaarsnota 2014 Financiële middelen Coalitieakkoord 2014-2018 Gemeente Franekeradeel Fondsenwerving BegrotingsbeeldVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Theater De Koornbeurs
Samenvatting
Theater De Koornbeurs in Franeker kampt al jaren met financiële tekorten en heeft moeite om een sluitende exploitatie te realiseren. In een commissievergadering in november 2013 werd het college gevraagd om twee oplossingsrichtingen verder uit te werken: het omvormen van De Koornbeurs tot een cultuur- en gemeenschapshuis met theaterfunctie, met als uitgangspunt het bestaande subsidiebudget, en de optie waarbij de theaterfunctie wordt ingekocht.
Uit onderzoek blijkt dat een toekomstbestendige exploitatie binnen het huidige subsidiekader alleen mogelijk is met een substantiële aanpassing van de positionering en programmering van De Koornbeurs. De onderzoekers adviseren om het theater om te vormen tot een eigentijds gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten: theater, film en lokale/regionale activiteiten. De optie om de theaterfunctie in te kopen wordt afgeraden vanwege het beperkte rendement en de verminderde lokale betrokkenheid.
De herprofilering vraagt om een eenmalige investering van € 350.000 voor het moderniseren van het interieur en de theatertechniek, het professionaliseren van de filmfunctie en het ondersteunen van het veranderproces binnen de organisatie. Het rapport benadrukt dat de huidige exploitatie verbeterd kan worden door onder andere prijsdifferentiatie, versterking van de filmfunctie en een proactieve benadering van het lokale netwerk.
Het bestuur van De Koornbeurs heeft gereageerd op het rapport en onderschrijft de visie van meer lokale en regionale betrokkenheid, maar vindt de voorgestelde koerswijziging te ingrijpend voor de organisatie. Ze pleiten voor het behoud van ten minste 70 professionele voorstellingen per jaar om een breed basisprogramma te kunnen bieden.
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel heeft kennisgenomen van het rapport en de aanbevelingen, en ziet de voorgestelde herprofilering als een manier om De Koornbeurs te behouden voor de regio. De verdere uitwerking van de plannen zal onderdeel worden van het beleidsplan van het theater.
Samenvatting
Teater De Koornbeurs yn Frjentsjer kampt al jierren mei finansjele tekoarten en hat muoite om in slutende eksploitaasje te realisearjen. Yn in kommisjegearkomste yn novimber 2013 waard it kolleezje frege om twa oplossingsrjochtingen fierder út te wurkjen: it omfoarmjen fan De Koornbeurs ta in kultuer- en mienskipshûs mei teaterfunksje, mei as útgongspunt it besteande subsydzjebudzjet, en de opsje wêrby't de teaterfunksje ynkocht wurdt.
Ut ûndersyk docht bliken dat in takomstbestindige eksploitaasje binnen it hjoeddeistige subsydzjekader allinnich mooglik is mei in substansjele oanpassing fan de posysjonearring en programmearring fan De Koornbeurs. De ûndersikers advisearje om it teater om te foarmjen ta in eigentiidsk mienskipshûs mei trije kearnaktiviteiten: teater, film en lokale/regionale aktiviteiten. De opsje om de teaterfunksje yn te keapjen wurdt ôfret fanwegen it beheinde rendemint en de fermindere lokale belutsenens.
De herprofilering freget om in ienmalige ynvestearring fan € 350.000 foar it modernisearjen fan it ynterieur en de teatertechnyk, it profesjonalisearjen fan de filmfunksje en it stypjen fan it feroaringsproses binnen de organisaasje. It rapport beklammet dat de hjoeddeiske eksploitaasje ferbettere wurde kin troch ûnder oare priisdifferinsjaasje, fersterking fan de filmfunksje en in proaktive benadering fan it lokale netwurk.
It bestjoer fan De Koornbeurs hat reagearre op it rapport en ûnderstreket de fisy fan mear lokale en regionale belutsenens, mar fynt de foarstelde koerswiziging te yngripend foar de organisaasje. Se pleitsje foar it behâld fan op syn minst 70 profesjonele foarstellings per jier om in breed basisprogramma te bieden.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel hat kennis nommen fan it rapport en de oanbefellings, en sjocht de foarstelde herprofilering as in manier om De Koornbeurs te behâlden foar de regio. De fierdere útwurking fan de plannen sil ûnderdiel wurde fan it beliedsplan fan it teater.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Theater De Koornbeurs". Het voorstel behandelt de financiële problemen van Theater De Koornbeurs, dat niet in staat is om een sluitende exploitatie te realiseren. Het college heeft twee oplossingsrichtingen onderzocht: het omvormen van De Koornbeurs tot een cultuur/gemeenschapshuis met theaterfunctie binnen het bestaande subsidiebudget, en het inkopen van de theaterfunctie. Het rapport adviseert de eerste optie, waarbij De Koornbeurs wordt herprofileerd naar een eigentijds gemeenschapshuis met theater, film en lokale activiteiten. Dit vraagt om een eenmalige investering van € 350.000 voor interieur, theatertechniek en professionalisering van de filmfunctie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde analyse van de huidige situatie, onderzochte opties, en aanbevelingen. Echter, de financiële dekking voor de benodigde investering is nog niet uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het rapport en de conclusies en aanbevelingen overnemen. Dit impliceert een besluit over de voorgestelde herprofilering en de bijbehorende investering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde herprofilering en de eenmalige investering van € 350.000. Dit omvat keuzes over culturele prioriteiten en financiële toewijzing binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke maatregelen en een budget noemt, ontbreekt een gedetailleerd plan voor de financiering en tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het rapport en de aanbevelingen over te nemen, wat betekent dat ze instemmen met de herprofilering en de bijbehorende investering.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie is gericht op het bestuur en de directie van De Koornbeurs.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige investering van € 350.000 voor interieur, theatertechniek, en professionalisering van de filmfunctie. Er is geen specifieke dekking voor deze uitgave in de financiële meerjarenplanning, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater De Koornbeurs Exploitatie Cultuur/gemeenschapshuis Subsidiebudget Herprofilering Kernactiviteiten Lokale betrokkenheid Investering Filmfunctie GemeenschapshuisfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Theater de Koornbeurs
Samenvatting
Theater de Koornbeurs heeft de gemeente laten weten dat zij voor het seizoen 2014-2015 een exploitatietekort van € 25.150 verwachten. Het bestuur van het theater heeft de gemeente gevraagd om extra subsidie of garantstelling voor dit tekort. In het verleden heeft de gemeente regelmatig bijgedragen aan het dekken van tekorten, gemiddeld € 75.000 per jaar. Eind 2013 is besloten om een onderzoek naar de toekomst van het theater uit te voeren, waarvan de resultaten nu beschikbaar zijn. Politieke besluitvorming hierover staat gepland voor het najaar van 2014, met verwachte effecten vanaf het seizoen 2015-2016. Voor het huidige seizoen wordt voorgesteld om een eenmalige bijdrage van € 25.150 te verstrekken, te dekken uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'. Het theater verwacht hogere inkomsten uit kaartverkoop en horeca, waardoor het tekort lager is dan eerdere jaren. De gemeente zal vóór 1 oktober 2015 een verantwoording van het theater ontvangen over het gebruik van de subsidie.
Samenvatting
Teater de Koornbeurs hat de gemeente witte litten dat sy foar it seizoen 2014-2015 in eksploitaasjetekoart fan € 25.150 ferwachtsje. It bestjoer fan it teater hat de gemeente frege om ekstra subsydzje of garânsje foar dit tekoart. Yn it ferline hat de gemeente geregeld bydroegen oan it dekken fan tekoarten, gemiddeld € 75.000 per jier. Ein 2013 is besletten om in ûndersyk nei de takomst fan it teater út te fieren, wêrfan de resultaten no beskikber binne. Polityk beslútfoarming hjir oer stiet pland foar it neijier fan 2014, mei ferwachte effekten fanôf it seizoen 2015-2016. Foar it hjoeddeistige seizoen wurdt foarsteld om in ienmalige bydrage fan € 25.150 te jaan, te dekken út de post 'ûnfoarsjoen ienmalich 2014'. It teater ferwachtet hegere ynkomsten út kaartferkeap en hoareka, wêrtroch it tekoart leger is as eardere jierren. De gemeente sil foar 1 oktober 2015 in ferantwurding fan it teater ûntfange oer it gebrûk fan de subsydzje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Theater de Koornbeurs" en richt zich op het verstrekken van een eenmalige subsidie van € 25.150 om het verwachte exploitatietekort van het theater voor het seizoen 2014-2015 te dekken. Het theater heeft in het verleden regelmatig financiële steun van de gemeente ontvangen vanwege aanhoudende tekorten. De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met een onderzoek naar de toekomst van het theater, waarvan de resultaten in het najaar van 2014 worden besproken. De subsidie wordt gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de situatie, de financiële noodzaak, en de voorgestelde oplossing. Er is echter weinig detail over de langetermijnoplossingen voor de financiële problemen van het theater.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van de eenmalige subsidie om het tekort te dekken. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het theater financieel blijven ondersteunen en of zij akkoord gaan met het gebruik van de post 'onvoorzien eenmalig 2014' voor dit doel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het is echter niet tijdgebonden met betrekking tot langetermijnoplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan informatie over structurele oplossingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de eenmalige subsidie van € 25.150 goedkeuren en deze dekken uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 25.150, gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2014'. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Exploitatietekort Subsidie Onderzoeksrapport Begroting 2014-2015 Gemeente Franekeradeel Eenmalige bijdrage Politieke besluitvorming Financiële effecten DirectieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Quick Scan Rekenkamercommissie Toeristisch Beleid
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel heeft een quick scan laten uitvoeren door de Rekenkamercommissie om het toeristische beleid te evalueren. De commissie heeft enkele aanbevelingen gedaan, waaronder het opstellen van een integrale Nota Toerisme met meetbare doelstellingen. Dit zou de gemeenteraad in staat stellen om gerichter prioriteiten te stellen en de voortgang beter te monitoren. Het college van burgemeester en wethouders herkent zich in deze aanbevelingen en werkt aan de ontwikkeling van deze nota. De nota zal ook culturele aspecten omvatten, gezien de overlap tussen toerisme, recreatie en cultuur in Franeker. Eerdere initiatieven zoals Strieljend Frentsjer en het Masterplan Waterfront hebben al bijgedragen aan het aantrekkelijker maken van de stad voor toeristen. De gemeente streeft ernaar om de toeristische sector verder te ontwikkelen en de economische bestedingen te stimuleren.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel hat in quick scan útfiere litten troch de Rekkenkeamerkommisje om it toeristysk belied te evaluearjen. De kommisje hat inkele oanbefellings dien, wêrûnder it opstellen fan in yntegraal Nota Toerisme mei mjitbere doelstellings. Dit soe de gemeenteried yn steat stelle om rjochter prioriteiten te stellen en de foarútgong better te kontrolearjen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders werkenet him yn dizze oanbefellings en wurket oan de ûntwikkeling fan dizze nota. De nota sil ek kulturele aspekten omfetsje, sjoen de oerlap tusken toerisme, rekreaasje en kultuer yn Frjentsjer. Eardere inisjativen lykas Strieljend Frentsjer en it Masterplan Waterfront hawwe al bydroegen oan it oantrekliker meitsjen fan de stêd foar toeristen. De gemeente stribbet dernei om de toeristyske sektor fierder te ûntwikkeljen en de ekonomyske útjeften te stimulearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Quick Scan Rekenkamercommissie Toeristisch Beleid". Het voorstel betreft het kennisnemen van de quick scan uitgevoerd door de Rekenkamercommissie over het toeristisch beleid van de gemeente Franekeradeel. De commissie heeft aanbevelingen gedaan, waaronder het opstellen van een integrale Nota Toerisme met meetbare doelstellingen. Het college heeft gereageerd op deze aanbevelingen en is voornemens een dergelijke nota op te stellen om gerichter en doelmatiger te kunnen werken aan toerisme en recreatie, met als doel de stad aantrekkelijker te maken voor toeristen en de bestedingen te stimuleren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie en de reactie van het college daarop behandelt. Echter, het mist specifieke details over de inhoud van de toekomstige Nota Toerisme en hoe de aanbevelingen precies zullen worden geïmplementeerd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de quick scan en de reactie van het college. De raad moet ook betrokken worden bij het vaststellen van de integrale Nota Toerisme en het stellen van prioriteiten binnen het toeristisch beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen het toeristisch beleid en de mate van investering in toerisme en recreatie. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke toeristische en culturele elementen de meeste aandacht en middelen krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete tijdlijnen of specifieke meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details maakt het moeilijk om de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen te beoordelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de quick scan en de reactie van het college, en mogelijk verdere richtlijnen geven voor de ontwikkeling van de Nota Toerisme.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het document vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het document vermeldt dat duurzaamheid niet van toepassing is.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het document vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat suggereert dat er op dit moment geen directe financiële implicaties zijn of dat deze nog niet zijn uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Quick Scan Rekenkamercommissie Toeristisch Beleid Aanbevelingen Nota Toerisme Doelstellingen Cultuurhistorie Strieljend Frentsjer Masterplan Waterfront Ster van de ElfstedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Minimabeleid, notitie 'Naar een financieel vangnet'
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een herziening van het minimabeleid, zoals uitgewerkt in de notitie 'Naar een financieel vangnet'. Deze notitie is een onderdeel van het bredere beleidsplan 'Sociaal domein in de praktijk'. Het voorgestelde beleid richt zich op het bieden van maatwerk in financiële ondersteuning, met als doel de zelfredzaamheid van burgers te versterken. Het vangnet omvat onder andere bijzondere bijstand, een maatwerkbudget voor gebiedsteams, een Participatiefonds en een Kindpakket. Er wordt voorgesteld om de toegang tot sommige onderdelen te beperken tot een bepaald percentage van het sociaal minimum. Daarnaast wordt er gekeken naar uitbreiding van de collectieve ziektekostenverzekering. De notitie is ter inspraak voorgelegd, maar er zijn geen reacties ontvangen. De financiële implicaties zullen worden opgenomen in de herziene begroting van 2015. De gemeenteraad zal zich over deze voorstellen buigen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in herziening fan it minimabelied, sa't útwurke yn de notysje 'Nei in finansjeel fangnet'. Dizze notysje is in ûnderdiel fan it bredere beliedsplan 'Sosjaal domein yn de praktyk'. It foarstelde belied rjochtet him op it bieden fan maatwurk yn finansjele stipe, mei as doel de selsredsumens fan boargers te fersterkjen. It fangnet omfiemet ûnder oaren bysûndere bystân, in maatwurkbûdzjet foar gebietsteams, in Partisipaasjefûns en in Bernpakket. Der wurdt foarsteld om de tagong ta guon ûnderdielen te beheinen ta in bepaald persintaazje fan it sosjaal minimum. Dêrneist wurdt der sjoen nei útwreiding fan de kollektive sûnensfersekering. De notysje is foar ynspraak foarlein, mar der binne gjin reaksjes ûntfongen. De finansjele ympaktaasjes sille opnaam wurde yn de herziene begrutting fan 2015. De gemeenteried sil him oer dizze foarstellen bûge.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Minimabeleid, notitie 'Naar een financieel vangnet'." Het voorstel betreft de herziening van het minimabeleid binnen het sociaal domein, met de introductie van een financieel vangnet. Dit vangnet is gericht op maatwerk in financiële ondersteuning, ter bevordering van zelfredzaamheid. Het omvat bijzondere bijstand, een maatwerkbudget voor gebiedsteams, een Participatiefonds en een Kindpakket. De toegang tot het Participatiefonds en Kindpakket wordt gesteld op maximaal 110% van het sociaal minimum, terwijl de collectieve ziektekostenverzekering toegankelijk is tot 130% van het sociaal minimum. De notitie moet voor 1 december 2014 worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de verschillende onderdelen van het financiële vangnet en de beleidskeuzes die zijn gemaakt. Er zijn echter geen reacties vanuit burgerparticipatie opgenomen, wat een gemis kan zijn in de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en vaststellen. Hun rol is om te zorgen dat het beleid aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en dat het uitvoerbaar is binnen de gestelde kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de inkomensgrenzen voor toegang tot de verschillende onderdelen van het vangnet en de uitbreiding van de collectieve ziektekostenverzekering. Ook moeten ze beoordelen of de focus op maatwerk en zelfredzaamheid de juiste benadering is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is tijdgebonden (vaststelling voor 1 december 2014) en specifiek in de beschrijving van de maatregelen. Het is echter minder meetbaar en realistisch zonder concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van burgerreacties kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de notitie 'Naar een financieel vangnet' vast te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers geweest, aangezien er geen reacties zijn binnengekomen tijdens de inspraakperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de herziene begroting van 2015. Er is geen specifieke dekking aangegeven, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de vaststelling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel vangnet Minimabeleid Zelfredzaamheid Maatwerk Bijzondere bijstand Participatiefonds Kindpakket Collectieve ziektekostenverzekering Sociaal domein Maatwerkbudget gebiedsteamsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling 'Veilig thuis in Fryslân'
Samenvatting
De tekst bespreekt de regiovisie 'Veilig thuis in Fryslân', die een gezamenlijke aanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling in Friesland voorstelt. Vanaf 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor deze aanpak volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De visie benadrukt het belang van veiligheid, snelle en passende hulp, en een integrale aanpak waarbij één gezin, één plan en één hulpverlener centraal staan. Er zijn afspraken gemaakt over de besteding van regionale middelen en de rol van Leeuwarden in het bieden van opvang. De visie is ontwikkeld in samenwerking met uitvoerende en cliëntorganisaties en afgestemd met justitiële en veiligheidsdomeinen. Gemeenten zullen prestatie-indicatoren gebruiken om de effectiviteit van de aanpak te meten en de voortgang te evalueren. Financiering komt uit de Wmo, jeugd en veiligheid, met specifieke budgetten voor de jaren 2015-2018.
Samenvatting
De tekst besprekt de regiovisie 'Feilich thús yn Fryslân', dy't in mienskiplike oanpak foar húslik geweld en bernemishanneling yn Fryslân foarstelt. Fanôf 2015 binne gemeenten ferantwurdlik foar dizze oanpak neffens de Wet maatskiplike stipe 2015. De fisy beklammet it belang fan feiligens, snelle en passende help, en in yntegrale oanpak wêrby't ien gesin, ien plan en ien helpferliener sintraal steane. Der binne ôfspraken makke oer de besteging fan regionale middels en de rol fan Ljouwert yn it bieden fan opfang. De fisy is ûntwikkele yn gearwurking mei útfierende en kliïntorganisaasjes en ôfstimd mei justitiële en feiligensdomeinen. Gemeenten sille prestaasje-yndikatoaren brûke om de effektiviteit fan de oanpak te mjitten en de foarútgong te evaluearjen. Finansiering komt út de Wmo, jeugd en feiligens, mei spesifike budzjetten foar de jierren 2015-2018.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling 'Veilig thuis in Fryslân'." Het voorstel richt zich op de verantwoordelijkheid van gemeenten in Friesland voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, zoals vereist door de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Het document stelt gemeenschappelijke afspraken voor over de besteding van regionale middelen en de uitvoering van taken, zowel lokaal als bovenlokaal. Leeuwarden blijft een centrale rol spelen, ondanks het vervallen van de centrumgemeente functie voor Vrouwenopvang. De regiovisie biedt een integrale aanpak gericht op preventie, snelle hulp, en een veilige situatie voor gezinnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en afspraken voor de betrokken gemeenten. Het bevat echter geen landelijke criteria voor beleidsbeoordeling, wat een lacune kan zijn.
Rol van de raad:
De raad moet de regiovisie vaststellen en wordt geïnformeerd over de voortgang. De raad speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor de goedkeuring van de voorgestelde aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de regiovisie en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van lokale versus bovenlokale taken en de samenwerking met andere regio's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met meetbare doelen zoals prestatie-indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van landelijke criteria kan een probleem zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de regiovisie 'Veilig thuis in Fryslân' vast te stellen.
Participatie:
Uitvoerende- en cliëntorganisaties zijn betrokken bij de opstelling van de regiovisie, wat wijst op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een daling van het budget voor Leeuwarden door wijzigingen in de verdeelsleutel. De gemeente Leeuwarden gebruikt de decentralisatie uitkering VO voor opvang en hulpverlening. Gemeenten moeten middelen vanuit de Wmo, jeugd en veiligheid aanwenden, maar de uiteindelijke impact op de decentralisatie uitkering VO is nog onduidelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regiovisie Huiselijk geweld Kindermishandeling Veilig thuis in Fryslân Wmo 2015 Leeuwarden Vrouwenopvang (VO) Friese gemeenten Veiligheid Prestatie-indicatorenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.g Aanbieding Nota Lokale Lasten 2014
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel heeft een nieuwe Nota lokale lasten opgesteld, die eens in de vier jaar wordt geactualiseerd. Deze nota biedt inzicht in de gemeentelijke heffingen, zoals de wettelijke basis, belastingplicht en heffingsmaatstaven, en legt de uitgangspunten vast voor toekomstig beleid. Het doel is om uniformiteit te creëren in de tariefstelling voor gemeentelijke diensten. De nota is gerelateerd aan de paragraaf lokale heffingen in de begroting en jaarrekening. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze nota vast te stellen. Er zijn geen kanttekeningen, financiële implicaties of aspecten van burgerparticipatie, communicatie en duurzaamheid vermeld. De juridische basis voor de nota is de Gemeentewet.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel hat in nije Nota lokale lêsten opsteld, dy't ien kear yn de fjouwer jier bywurke wurdt. Dizze nota biedt ynsjoch yn de gemeentlike heffingen, lykas de wetlike basis, belestingplicht en heffingsmjittingen, en leit de útgongspunten fêst foar takomstich belied. It doel is om uniformiteit te kreëarjen yn de taryfstelling foar gemeentlike tsjinsten. De nota is relatearre oan de paragraaf lokale heffingen yn de begrutting en jierrekken. De gemeenteried hat de foech om dizze nota fêst te stellen. Der binne gjin kanttekeningen, finansjele ymplicaasjes of aspekten fan boargerpartisipaasje, kommunikaasje en duorsumens fermeld. De juridyske basis foar de nota is de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbieding Nota lokale lasten 2014". Het voorstel betreft de vierjaarlijkse vaststelling van de Nota lokale lasten door de gemeenteraad van Franekeradeel. Deze nota biedt inzicht in gemeentelijke heffingen en legt de basis voor toekomstig beleid. Het doel is om uniformiteit en transparantie te creëren in de tariefstelling van gemeentelijke diensten, met een focus op inflatiecorrectie voor OZB en rioolheffing. De nota is gekoppeld aan de begroting en jaarrekening van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, doelstellingen en juridische grondslag van de nota. Er zijn echter geen details over specifieke financiële implicaties of participatieprocessen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Nota lokale lasten vast te stellen. Dit houdt in dat zij instemmen met de voorgestelde beleidsuitgangspunten en tariefstellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uniformiteit en transparantie van de tariefstelling en of zij akkoord gaan met de inflatiecorrectie als basis voor tariefaanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het doel en de frequentie van de nota duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voorgestelde beleid en de nota lokale lasten 2014 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan een belangrijk aspect zijn dat verder uitgewerkt moet worden om de impact op de gemeentelijke financiën te begrijpen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota lokale lasten 2014 Gemeente Franekeradeel Tarieven Gemeentelijke heffingen Financiële Verordening OZB (Onroerendezaakbelasting) Rioolheffing Uniformiteit Verordeningen Begroting en jaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.h Vaststellen verordeningen Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Samenvatting
In de gemeente Franekeradeel worden beleidskeuzes uit het plan 'Sociaal domein in de praktijk' vertaald naar verordeningen voor de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015. Deze verordeningen moeten voor 1 december 2014 worden vastgesteld. Het doel is om flexibiliteit in het beleid te behouden, gezien de snelle ontwikkelingen in het sociale domein. De verordeningen zijn daarom regel-luw opgesteld, met verdere uitwerking in beleidsregels waar nodig. Er zijn acht verordeningen voor de Participatiewet, waaronder de Afstemmingsverordening en de Re-integratieverordening. Voor de Wmo 2015 is een nieuwe verordening opgesteld die de bestaande vervangt. Inspraakreacties zijn verwerkt, en er zijn geen officiële zienswijzen ingediend. Na vaststelling worden de verordeningen gepubliceerd en treden ze per 1 januari 2015 in werking. Het vaststellen van deze verordeningen heeft geen financiële gevolgen, maar vormt het juridisch kader voor het nieuwe beleid.
Samenvatting
Yn de gemeente Frjentsjerteradiel wurde beliedskeuzes út it plan 'Sosjaal domein yn de praktyk' oerset nei feroarderingen foar de Partisipaasjewet en de Wet maatskiplike stipe (Wmo) 2015. Dizze feroarderingen moatte foar 1 desimber 2014 fêststeld wurde. It doel is om fleksibiliteit yn it belied te behâlden, sjoen de rappe ûntwikkelings yn it sosjaal domein. De feroarderingen binne dêrom regel-luw opsteld, mei fierdere útwurking yn beliedsregels wêr nedich. Der binne acht feroarderingen foar de Partisipaasjewet, wêrûnder de Ofstimmingsferoardering en de Re-yntegraasjeferoardering. Foar de Wmo 2015 is in nije feroardering opsteld dy't de besteande ferfangt. Ynspraakreaksjes binne ferwurke, en der binne gjin offisjele beswieren yntsjinne. Nei fêststelling wurde de feroarderingen publisearre en trede se per 1 jannewaris 2015 yn wurking. It fêststellen fan dizze feroarderingen hat gjin finansjele gefolgen, mar foarmet it juridysk ramt foar it nije belied.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van verordeningen Participatiewet en Wet maatschappelijke ondersteuning 2015". Het doel is om beleidskeuzes uit het beleidsplan 'Sociaal domein in de praktijk' te vertalen naar verordeningen voor de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Deze verordeningen moeten voor 1 december 2014 worden vastgesteld. Het voorstel omvat onder andere de Afstemmingsverordening, Re-integratieverordening, en de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015. De verordeningen zijn regel-luw opgesteld om flexibiliteit te bieden in het beleid, met verdere uitwerking in beleidsregels.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de noodzakelijke verordeningen opsomt en de context en noodzaak van deze verordeningen uitlegt. Echter, het blijft op sommige punten vaag door de regel-luwe benadering.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde verordeningen vaststellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de juridische kaders voor de uitvoering van de Participatiewet en Wmo 2015 vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit en specificiteit in de verordeningen. Er moet een balans worden gevonden tussen regel-luwheid voor flexibiliteit en voldoende specificiteit om duidelijkheid te bieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het veel flexibiliteit laat voor toekomstige beleidsregels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de regel-luwe aanpak kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordeningen vast te stellen, waarmee de juridische kaders voor de Participatiewet en Wmo 2015 worden vastgelegd.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie, aangezien de conceptverordeningen zijn voorgelegd aan de Wmo-Koepel en inspraakreacties zijn verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om het vaststellen van juridische kaders. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, omdat het voorstel zelf geen financiële verplichtingen met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 Verordeningen Sociaal domein Beleidsregels Flexibiliteit Inspraak Re-integratie Loonkostensubsidie TegenprestatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.i Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen en Regeling verstrekkingen basisregistratie personen
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de invoering van een nieuwe Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen en een bijbehorende Regeling verstrekkingen. Deze zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) op 6 januari 2014, die de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vervangt. De Wet BRP introduceert onder andere technische moderniseringen, uitbreiding met gegevens over niet-ingezetenen, kwaliteitsverbeteringen en vermindering van administratieve lasten. De voorgestelde verordening en regeling moeten ervoor zorgen dat de gemeente voldoet aan de wettelijke eisen van de Wet BRP. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van het opleggen van bestuurlijke boetes voor burgers die hun verplichtingen niet nakomen, zoals het tijdig doorgeven van adreswijzigingen. De verordening en regeling zijn positief beoordeeld door de dereguleringscommissie en zullen worden gecommuniceerd via de Franeker Courant en de gemeentelijke website.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de ynfiering fan in nije Feroardering gegevensferstrekking basisregistratie persoanen en in byhearrende Regeling ferstrekkingen. Dizze binne needsaaklik fanwegen de ynwurkingtreding fan de Wet basisregistratie persoanen (Wet BRP) op 6 jannewaris 2014, dy't de Wet gemeentelijke basisadministratie persoansgegevens ferfangt. De Wet BRP yntrodusearret ûnder oare technyske modernisearrings, útwreiding mei gegevens oer net-ynwenners, kwaliteitsferbetterings en fermindering fan bestjoerlike lêsten. De foarstelde feroardering en regeling moatte derfoar soargje dat de gemeente foldocht oan de wetlike easken fan de Wet BRP. Der wurdt ek sjoen nei de mooglikheid fan it oplegjen fan bestjoerlike boetes foar boargers dy't harren ferplichtingen net neikomme, lykas it op 'e tiid trochjaan fan adreswizigingen. De feroardering en regeling binne posityf beoardiele troch de deregulearringskommisje en sille kommunisearre wurde fia de Frjentsjer Krante en de gemeentlike webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen en Regeling verstrekkingen basisregistratie personen". Het voorstel betreft de invoering van een nieuwe verordening die voldoet aan de Wet basisregistratie personen (Wet BRP), welke de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) vervangt. De Wet BRP, van kracht sinds 6 januari 2014, moderniseert de bevolkingsadministratie, breidt deze uit met gegevens over niet-ingezetenen, verbetert de kwaliteit en dienstverlening, en vermindert administratieve lasten. De verordening zorgt ervoor dat de gemeente Franekeradeel voldoet aan de wettelijke vereisten van de Wet BRP.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de verordening uitlegt, de juridische grondslag biedt, en de stappen voor vaststelling beschrijft. Echter, details over de implementatie en eventuele gevolgen voor burgers zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen vast te stellen. Na goedkeuring door de raad kan het College de bijbehorende Regeling vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de verordening, die de wettelijke kaders van de Wet BRP implementeert. Er is ook een keuze om de meerwaarde van een bestuurlijke boete te onderzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een evaluatieplan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie over de verordening vindt plaats via de lokale krant en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het document geeft aan dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet basisregistratie personen (Wet BRP) Verordening gegevensverstrekking Regeling verstrekkingen Persoonsgegevens Gemeente Franekeradeel Bestuurlijke boete Technische modernisering Niet-ingezetenen Kwaliteit van de basisregistratie Administratieve lastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.j Verordening op de raadscommissie 2014
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft op 11 september een nieuw reglement van orde vastgesteld voor raadsvergaderingen en andere werkzaamheden. Naar aanleiding hiervan wordt voorgesteld om ook de verordening op de raadscommissie te herzien, zodat deze aansluit bij de huidige werkwijze. Het seniorenconvent heeft op 16 september positief geadviseerd over een concept van deze verordening. Na eventuele vaststelling zal de verordening gepubliceerd worden op de gemeentelijke website en Overheid.nl. De juridische basis voor deze verordening is artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat op 11 septimber in nij reglemint fan oarder fêststeld foar riedsgearkomsten en oare wurksumheden. Nei oanlieding hjirfan wurdt foarsteld om ek de feroardering op de riedskommisje te herzien, sadat dizze oanslút by de hjoeddeiske wurkwize. It seniorenkonvent hat op 16 septimber posityf advisearre oer in konsept fan dizze feroardering. Nei eventuele fêststelling sil de feroardering publisearre wurde op de gemeentlike webside en Overheid.nl. De juridyske basis foar dizze feroardering is artikel 82, earste lid fan de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de raadscommissie 2014". Het voorstel beoogt de verordening op de raadscommissie van de gemeente Franekeradeel opnieuw vast te stellen, zodat deze in lijn is met het recent gewijzigde reglement van orde voor raadsvergaderingen. Dit is noodzakelijk vanwege veranderingen in de werkwijze van de raadscommissie. Het seniorenconvent heeft positief geadviseerd over het concept van de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijziging uitlegt, de juridische grondslag vermeldt, en aangeeft dat er een positief advies is van het seniorenconvent. Er zijn geen kanttekeningen of financiële implicaties genoemd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de verordening op de raadscommissie 2014.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve aanpassing betreft om de verordening in lijn te brengen met het gewijzigde reglement van orde.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het geen concrete doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening op de raadscommissie 2014 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie betreft alleen de publicatie van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Raadscommissie Reglement van orde Franekeradeel Burgemeester F. Veenstra Seniorenconvent Gemeentewet Wijziging Publicatie AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.k Herindelingscommissie-gezamenlijke herindelingscommissie
Samenvatting
De tekst bespreekt het proces van gemeentelijke herindeling tussen Franekeradeel, Het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel. Voor de zomer hebben de betrokken gemeenteraden een plan van aanpak voor de tweede fase van de herindeling goedgekeurd. Een belangrijk onderdeel hiervan is de oprichting van een herindelingscommissie, die moet worden vastgelegd in een verordening. Deze verordening wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan de vier gemeenteraden.
De herindeling verloopt in drie fasen: verkenning, advies en de inrichting van de nieuwe gemeente. Momenteel bevindt het proces zich in de adviesfase, waarin de missie en visie van de nieuwe gemeente worden bepaald. De herindelingscommissie speelt hierin een centrale rol door de meningsvorming te coördineren, terwijl de uiteindelijke besluitvorming bij de afzonderlijke raden ligt.
De commissie bestaat uit afgevaardigden van elke raadsfractie en werkt nauw samen met de stuurgroep herindeling. Er zijn inspraakmogelijkheden voor belanghebbenden, zowel bij de commissie als bij de individuele raden. De kosten van de commissie worden gedekt uit een eerder vastgesteld herindelingsbudget. Het proces is gebaseerd op ervaringen van andere gemeenten en streeft naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de totstandkoming van de nieuwe gemeente.
Samenvatting
De tekst besprekt it proses fan gemeentlike weryndieling tusken Frjentsjerteradiel, It Bilt, Littenseradiel en Menameradiel. Foar de simmer hawwe de belutsen gemeenterieden in plan fan oanpak foar de twadde faze fan de weryndieling goedkard. In wichtich ûnderdiel hjirfan is de oprjochting fan in weryndielingskommisje, dy't fêstlein wurde moat yn in feroardering. Dizze feroardering wurdt no foar goedkarring foarlein oan de fjouwer gemeenterieden.
De weryndieling ferrint yn trije fazen: ferkenning, advys en de ynrjochting fan de nije gemeente. Op it stuit befynt it proses him yn de advysfaze, wêryn de misje en fisy fan de nije gemeente bepaald wurde. De weryndielingskommisje spilet hjiryn in sintrale rol troch de mieningsfoarming te koördinearjen, wylst de úteinlike beslútfoarming by de aparte rieden leit.
De kommisje bestiet út ôffurdigen fan elke riedsfraksje en wurket nau gear mei de stjoergroep weryndieling. Der binne ynspraakmooglikheden foar belanghawwenden, sawol by de kommisje as by de yndividuele rieden. De kosten fan de kommisje wurde dekt út in earder fêststeld weryndielingsbudzjet. It proses is basearre op ûnderfiningen fan oare gemeenten en stribbet nei in mienskiplike ferantwurdlikheid foar de ta-stân-komming fan de nije gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herindelingscommissie". Het voorstel betreft de oprichting van een gezamenlijke herindelingscommissie voor de gemeenten Franekeradeel, Het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel. Deze commissie is een onderdeel van de tweede fase van het herindelingsproces, dat tot doel heeft een herindelingsadvies te ontwikkelen waarin de missie en visie van de nieuwe gemeente worden weerspiegeld. De commissie zal functioneren op basis van een verordening die nu ter vaststelling voorligt. De kosten voor de commissie worden gedekt uit het reeds beschikbare herindelingsbudget.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, de noodzaak van de commissie, de structuur en de financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over de exacte verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de commissieleden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de verordening voor de herindelingscommissie en in het nemen van besluiten op basis van de adviezen van de commissie. De raad moet ook zorgen voor inspraakmogelijkheden voor burgers.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de verordening en de wijze waarop de raad betrokken wil zijn bij het herindelingsproces. Er moet ook worden besloten hoe inspraak en participatie van burgers worden vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de commissie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de herindelingscommissie vast te stellen en de financiële dekking vanuit het herindelingsbudget goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel voorziet in burgerparticipatie via inspraakmogelijkheden bij zowel de herindelingscommissie als de individuele raden. Er kunnen ook hoorzittingen worden georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de kosten voor vergaderingen, voorlichtingen en andere activiteiten van de herindelingscommissie. Deze kosten worden gedekt uit het herindelingsbudget dat reeds beschikbaar is gesteld door de raden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindelingscommissie Fusiegemeenten Verordening Herindelingsproces Stuurgroep Inspraak Gemeentewet Herindelingsadvies Burgerparticipatie HerindelingsbudgetVerfijning van de zoekopdracht: