13-05-2015 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.a Conceptbegroting en meerjarenraming Marrekrite
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel gaat de conceptbegroting voor 2016 en de meerjarenraming voor 2017-2019 bespreken. Deze documenten zijn opgesteld volgens de regels voor provincies en gemeenten. De Marrekrite, een samenwerkingsverband waar Franekeradeel deel van uitmaakt, stuurt jaarlijks rond april de conceptbegroting toe. De gemeenteraad kan dan wensen en bedenkingen uiten. De uiteindelijke goedkeuring van de begroting vindt plaats tijdens een bestuursvergadering op 25 juni 2015. De deelnemersbijdrage voor 2016 is vastgesteld op € 11.406, wat lager is dan de eerder geraamde € 13.385. Er wordt geen indexatie toegepast voor de jaren 2016-2019 om de gemeenten te ondersteunen bij bezuinigingen. De Marrekrite staat voor een grote vervangingsopgave en zal hiervoor deels de bestemmingsreserves gebruiken. Het budget voor planmatig onderhoud wordt begrensd op € 1.000.000 per jaar, wat kan leiden tot tijdelijke sluiting van sommige plekken. Op de lange termijn verwacht de Marrekrite dat de onderhoudskosten dalen door het gebruik van duurzame materialen. De raad van Franekeradeel zal na bespreking de Marrekrite informeren over de uitkomsten.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel sil de konseptbegrutting foar 2016 en de mearjierrenraming foar 2017-2019 besprekke. Dizze dokuminten binne opsteld neffens de regels foar provinsjes en gemeenten. De Marrekrite, in gearwurkingsferbân dêr't Frjentsjerteradiel diel fan útmakket, stjoert jierliks rûn april de konseptbegrutting ta. De gemeenteried kin dan winsken en betinkingen uterje. De úteinlike goedkarring fan de begrutting fynt plak tidens in bestjoersgearkomste op 25 juny 2015. De dielnimmersbydrage foar 2016 is fêststeld op € 11.406, wat leger is as de earder rûsde € 13.385. Der wurdt gjin yndeksaasje tapast foar de jierren 2016-2019 om de gemeenten te stypjen by besunigings. De Marrekrite stiet foar in grutte ferfangingsopjefte en sil hjirfoar diels de bestimmingsreserves brûke. It budzjet foar planmjittich ûnderhâld wurdt beheind op € 1.000.000 per jier, wat liede kin ta tydlike sluting fan guon plakken. Op de lange termyn ferwachtet de Marrekrite dat de ûnderhâldskosten sakje troch it gebrûk fan duorsume materialen. De ried fan Frjentsjerteradiel sil nei bespreking de Marrekrite ynformearje oer de útkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2016 en meerjarenraming 2017-2019". Het voorstel betreft de voorlegging van de conceptbegroting voor 2016 en de meerjarenraming voor 2017-2019 aan de gemeenteraad van Franekeradeel. De begroting is opgesteld volgens de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten. De deelnemersbijdrage voor 2016 is vastgesteld op €11.406, wat lager is dan de eerder geraamde €13.385. De Marrekrite heeft een grote vervangingsopgave en zal bestemmingsreserves aanspreken voor financiering. Het planmatig onderhoud wordt begrensd op €1.000.000 per jaar, ondanks dat grotere investeringen nodig zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële gegevens en een uitleg van de context en noodzaak van de begroting. Er is echter weinig detail over de specifieke projecten of investeringen die de Marrekrite van plan is uit te voeren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming. Dit is een adviserende rol, waarbij de uiteindelijke goedkeuring bij het bestuur van de Marrekrite ligt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting en meerjarenraming, en of zij eventuele wensen of bedenkingen willen uiten. Dit kan betrekking hebben op de hoogte van de deelnemersbijdrage, de keuze om het planmatig onderhoud te begrenzen, en de inzet van bestemmingsreserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de financiële begrenzingen. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn, maar de gevolgen van het begrenzen van het onderhoudsbudget zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij wensen en bedenkingen willen uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming. In het voorstel wordt geadviseerd om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Marrekrite over de uitkomsten van de raadsvergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Marrekrite van plan is om duurzame materialen te gebruiken, wat op lange termijn de onderhoudskosten zal verlagen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een lagere deelnemersbijdrage dan geraamd, en het gebruik van bestemmingsreserves voor de vervangingsopgave. Er is geen specifieke dekking genoemd voor de lagere bijdrage, maar de reserves worden deels aangesproken voor de financiering van de vervangingsopgave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2016 Meerjarenraming 2017-2019 Marrekrite Deelnemersbijdrage Vervangingsopgave Bestemmingsreserves Planmatig onderhoud Duurzame materialen Algemene bestuursvergadering Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 005.b Economisch actieprogramma
Gemeente Franekeradeel Overweegt Economisch Actieplan: Debat Over Toekomstige Investeringen
De gemeente Franekeradeel staat op het punt een economisch actieplan voor 2015-2018 goed te keuren. Dit plan, gebaseerd op het coalitieakkoord 2014-2018, heeft als doel de lokale economie te stimuleren door het aantal bedrijven en werkgelegenheid te vergroten, meer toeristen aan te trekken en het inwonertal te behouden. Het voorstel vraagt om een investering van € 85.000 uit de reserve S&D en een verhoging van de begrotingspost voor acquisitie van bedrijfsvestigingen met € 7.500. Samenwerking met lokale ondernemers en hun belangenorganisaties is essentieel, en de voortgang van de acties zal regelmatig worden geëvalueerd en bijgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over het economisch actieplan van de gemeente Franekeradeel kwamen diverse zorgen en suggesties naar voren. De discussie draaide voornamelijk om de vraag hoe de gemeente haar economische doelen kan bereiken en welke investeringen daarvoor nodig zijn.
Een van de opvallende voorstellen was de aanstelling van een binnenstadsmanager. "Een binnenstadsmanager kan een frisse blik bieden en als onafhankelijke schakel fungeren tussen de gemeente en ondernemers," aldus de wethouder. Dit idee werd positief ontvangen, hoewel er vragen waren over de financiering en de exacte rol van deze manager.
De FNP-fractie uitte zorgen over de focus van het plan. "We missen een duidelijke focus op specifieke branches en vestigingsvoorwaarden," stelde de heer De Haan van de FNP. Hij benadrukte het belang van een aantrekkelijk cultureel en sportief aanbod om inwoners te behouden en nieuwe bewoners aan te trekken.
De VVD-fractie vroeg om meer duidelijkheid over de input van lokale organisaties zoals de commerciële club en handel en nijverheid. "We willen weten hoe hun ideeën zijn meegenomen in het plan," zei mevrouw Osinga. Ook werd er gepleit voor een breder onderzoek naar bezoekersstromen in plaats van alleen de effecten van het verplaatsen van supermarkten.
D66 kwam met een creatieve suggestie om vakmanschap als kernwaarde van de gemeente te promoten. "Franekeradeel kan zich onderscheiden door vakmanschap hoog op de agenda te zetten," stelde de heer Geldhof. Dit idee kreeg bijval van meerdere fracties, die het zagen als een manier om de gemeente aantrekkelijker te maken voor zowel inwoners als bedrijven.
De PvdA-fractie vroeg zich af hoe de gemeente van plan is om kennisintensieve bedrijven aan te trekken en jongeren te binden. "We willen weten welke concrete stappen worden gezet om hoogwaardige werkgelegenheid te creëren," aldus de heer De Bok.
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het stimuleren van de lokale economie, maar dat er nog veel vragen zijn over de uitvoering van het plan. De wethouder beloofde om met een samenvatting van de input van lokale organisaties te komen en benadrukte dat het plan nog verder uitgewerkt zal worden in samenwerking met alle betrokken partijen.
Het economisch actieplan zal in de raadsvergadering van 28 mei verder worden besproken, waarbij de input van het debat zal worden meegenomen om tot een definitief besluit te komen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een economisch actieplan voor 2015-2018 goed te keuren. Dit plan is gebaseerd op het coalitieakkoord 2014-2018 en richt zich op het stimuleren van de lokale economie. Het doel is om het aantal bedrijven en werkgelegenheid te vergroten, meer toeristen aan te trekken en het inwonertal te behouden. Er wordt voorgesteld om € 85.000 uit de reserve S&D te gebruiken voor investeringen en om de begrotingspost voor acquisitie van bedrijfsvestigingen met € 7.500 te verhogen. Het plan vraagt om samenwerking met lokale ondernemers en hun belangenorganisaties. De gemeente wil de voortgang van de acties regelmatig evalueren en bijstellen indien nodig.
Gemeente Frjentsjerteradiel Oerwaget Ekonomysk Aksjeplan: Debat Oer Takomstige Ynvestearrings
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet op it punt in ekonomysk aksjeplan foar 2015-2018 goed te kearen. Dit plan, basearre op it koalysje-akkoart 2014-2018, hat as doel de lokale ekonomy te stimulearjen troch it tal bedriuwen en wurkgelegenheid te fergrutsjen, mear toeristen oan te lûken en it ynwennertal te behâlden. It foarstel freget om in ynvestearring fan € 85.000 út de reserve S&D en in ferheging fan de begruttingspost foar akwisysje fan bedriuwsfêstigings mei € 7.500. Gearwurking mei lokale ûndernimmers en harren belangenorganisaasjes is essinsjeel, en de foarútgong fan de aksjes sil regelmjittich evaluearre en bysteld wurde.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat oer it ekonomysk aksjeplan fan de gemeente Frjentsjerteradiel kamen ferskate soargen en suggestjes nei foaren. De diskusje draaide benammen om de fraach hoe't de gemeente har ekonomyske doelen berikke kin en hokker ynvestearrings dêrfoar nedich binne.
Ien fan de opfallende foarstellen wie de oanstelling fan in binnenstêdsmanager. "In binnenstêdsmanager kin in frisse blik biede en as ûnôfhinklike skeakel fungearje tusken de gemeente en ûndernimmers," aldus de wethâlder. Dit idee waard posityf ûntfongen, hoewol't der fragen wiene oer de finansiering en de krekte rol fan dizze manager.
De FNP-fraksje uterde soargen oer de fokus fan it plan. "Wy misse in dúdlike fokus op spesifike brânsjes en fêstigingsbetingsten," stelde de hear De Haan fan de FNP. Hy beklamme it belang fan in oantreklik kultureel en sportyf oanbod om ynwenners te behâlden en nije bewenners oan te lûken.
De VVD-fraksje frege om mear dúdlikheid oer de ynbring fan lokale organisaasjes lykas de kommersjele klup en hannel en ambacht. "Wy wolle witte hoe't harren ideeën meinaam binne yn it plan," sei frou Osinga. Ek waard der pleite foar in breder ûndersyk nei besikersstreamen yn stee fan allinnich de effekten fan it ferpleatsen fan supermerken.
D66 kaam mei in kreative suggestje om fakmanskip as kearnwearde fan de gemeente te promoatsjen. "Frjentsjerteradiel kin him ûnderskiede troch fakmanskip heech op de aginda te setten," stelde de hear Geldhof. Dit idee krige byfal fan meardere fraksjes, dy't it seagen as in manier om de gemeente oantrekliker te meitsjen foar sawol ynwenners as bedriuwen.
De PvdA-fraksje frege him ôf hoe't de gemeente fan doel is om kennisyntinsive bedriuwen oan te lûken en jongeren te binen. "Wy wolle witte hokker konkrete stappen set wurde om heechweardige wurkgelegenheid te kreëarjen," aldus de hear De Bok.
It debat makke dúdlik dat der brede stipe is foar it stimulearjen fan de lokale ekonomy, mar dat der noch in protte fragen binne oer de útfiering fan it plan. De wethâlder beloofde om mei in gearfetting fan de ynbring fan lokale organisaasjes te kommen en beklamme dat it plan noch fierder útwurke wurde sil yn gearwurking mei alle belutsen partijen.
It ekonomysk aksjeplan sil yn de riedsgearkomste fan 28 maaie fierder besprutsen wurde, wêrby't de ynbring fan it debat meinommen wurde sil om ta in definityf beslút te kommen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in ekonomysk aksjeplan foar 2015-2018 goed te kearen. Dit plan is basearre op it koalysje-akkoart 2014-2018 en rjochtet him op it stimulearjen fan de lokale ekonomy. It doel is om it tal bedriuwen en wurkgelegenheid te fergrutsjen, mear toeristen oan te lûken en it ynwennertal te behâlden. Der wurdt foarsteld om € 85.000 út de reserve S&D te brûken foar ynvestearrings en om de begruttingspost foar akwisysje fan bedriuwsfêstigings mei € 7.500 te ferheegjen. It plan freget om gearwurking mei lokale ûndernimmers en harren belangenorganisaasjes. De gemeente wol de foarútgong fan de aksjes regelmjittich evaluearje en bystelle as dat nedich is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Economisch Actieplan 2015-2018" van de gemeente Franekeradeel. Het plan is opgesteld op basis van het coalitieakkoord 2014-2018 en richt zich op het stimuleren van economische groei binnen de gemeente. Het doel is om het aantal bedrijven en werkgelegenheid te vergroten, meer dagbezoekers en toeristen aan te trekken, en het inwonertal te handhaven. Het plan vraagt om een investering van €85.000 uit de reserve S&D en een structurele verhoging van €7.500 voor acquisitie van bedrijfsvestigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële implicaties. Echter, sommige kosten, zoals die voor uitnodigende looproutes, zijn nog niet volledig in kaart gebracht.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het actieplan en de bijbehorende financiële beslissingen, zoals het vrijmaken van middelen uit de reserve S&D en het verhogen van de begrotingspost voor acquisitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van economische groei en de toewijzing van financiële middelen, rekening houdend met de impact op de gemeenschap en de haalbaarheid van de voorgestelde acties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en meetbare financiële implicaties. Echter, de kosten voor sommige maatregelen zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het economisch actieplan en de voorgestelde financiële maatregelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ondernemers en belangenbehartigers bij de uitvoering van het plan, wat essentieel is voor het succes ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het plan vraagt om een eenmalige investering van €85.000 uit de reserve S&D en een structurele verhoging van €7.500 voor acquisitie. De dekking komt uit de reserve S&D en de post onvoorzien structureel. Verdere kosten voor bepaalde maatregelen zijn nog niet volledig in kaart gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economisch Actieplan Bedrijven Werkgelegenheid Toerisme Investeringsopgave Ondernemersklimaat Reserve S&D Acquisitie bedrijfsvestigingen Binnenstad Interactie en draagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
T.j. Wijnia
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
B. Ouderkerken
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
B. Ouderkerken
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
G.d. Geldof
D. Osinga
E. Terpstra
B. Stelma
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E. Terpstra
B. Van Dijk
B. Van Dijk
E. Terpstra
E. Terpstra
Caroline De Pee
E. Terpstra
T.j. Wijnia
S.l. De Haan
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
Caroline De Pee
E. Terpstra
S.l. De Haan
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
E. Terpstra
B. Stelma
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 005.c Voorlopige jaarrekening Veiligheidsregio
Friese Gemeenten Kijken Kritisch naar Veiligheidsregio: "Meer Transparantie Nodig"
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) presenteerde onlangs haar jaarverslag van 2014 en de conceptbegroting voor 2016 aan de Friese gemeenteraden. Hoewel de financiële resultaten positief zijn, roept de presentatie vragen op over transparantie en communicatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de financiële stukken van de VRF, uitten verschillende raadsleden hun zorgen over de complexiteit en onduidelijkheid van de gepresenteerde documenten. De heer De Bok van de Partij van de Arbeid benadrukte dat de overvloed aan afkortingen en technische termen de controlefunctie van de raad bemoeilijkt. "Eigenlijk zouden wij graag een lijst van verklarende afkortingen hebben bij dit soort notities die zijn volstrekt onleesbaar," aldus De Bok.
Burgemeester Veenstra erkende de kritiek en beloofde verbetering. "Als je niet gewend bent aan het werkterrein van de Veiligheidsregio, dan struikel je over de afkortingen," gaf hij toe. Hij verzekerde de raad dat er in de toekomst een overzicht van afkortingen en hun betekenissen beschikbaar zal zijn. "We moeten het zo schrijven dat je het gewoon begrijpt," voegde hij eraan toe.
Naast de kwestie van transparantie, werden er ook zorgen geuit over de financiële risico's die de VRF loopt. De heer Nauta vroeg zich af of het college zich zorgen maakt over de aanzienlijke bedragen die gemoeid zijn met de regionale brandweerorganisaties. Veenstra legde uit dat er sprake is van een inhaalslag vanwege achterstallige investeringen. "Er is een stuwmeer van investeringen dat moet worden opgelost," verklaarde hij.
Ondanks de zorgen over de communicatie en de financiële risico's, lijkt er geen grote weerstand te zijn tegen de voorgestelde begroting. De raad van Franekeradeel heeft al aangegeven geen wensen of bedenkingen te hebben. De besluitvorming over de financiële stukken staat gepland voor 2 juli, en het lijkt erop dat de begroting zonder veel tegenstand zal worden goedgekeurd.
Het debat onderstreept de noodzaak voor de VRF om haar communicatie te verbeteren en de gemeenteraden beter te informeren. Zoals De Bok het verwoordde: "Het moet goed worden uitgelegd. Meer zeg ik niet."
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) legt het jaarverslag van 2014 en de conceptbegroting voor 2016 voor aan de gemeenteraden voor hun zienswijze. De besluitvorming over deze financiële stukken staat gepland voor 2 juli. De begroting voor 2016 is gebaseerd op een meerjarig financieel kader dat eerder is vastgesteld. De VRF heeft gekozen om incidentele voordelen uit te keren aan de Friese gemeenten en structurele voor- en nadelen structureel af te dekken. De raad van Franekeradeel heeft al over deze zaken gesproken en er zijn geen wensen of bedenkingen geuit. Er zijn echter enkele financiële risico's, zoals veranderingen in de Landelijke Meldkamer Organisatie en de component OOV, die invloed kunnen hebben op de bijdragen aan de VRF. De financiële resultaten van 2014 laten een positief saldo zien, dat aan de gemeenten zal worden uitgekeerd. Voor Franekeradeel betekent dit een eenmalige bate in 2015. De bijdrage van Franekeradeel aan de VRF voor 2016 is iets hoger dan verwacht, maar er zijn geen grote wijzigingen nodig in de begroting.
Fryske Gemeenten Sjen Kritysk nei Feilichheidsregio: "Mear Transparânsje Nedich"
De Feiligensregio Fryslân (VRF) presintearre koartlyn har jierferslach fan 2014 en de konseptbegrutting foar 2016 oan de Fryske gemeenterieden. Hoewol't de finansjele resultaten posityf binne, ropt de presintaasje fragen op oer transparânsje en kommunikaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat oer de finansjele stikken fan de VRF, uterren ferskate riedsleden harren soargen oer de kompleksiteit en ûndúdlikheid fan de presintearre dokuminten. De hear De Bok fan de Partij van de Arbeid beklamme dat de oerfloed oan ôfkoartingen en technyske termen de kontrôlefunksje fan de ried bemuoiliket. "Eins soene wy graach in list fan ferklearjende ôfkoartingen hawwe by dit soarte notysjes dy't folslein ûnlêsber binne," sei De Bok.
Boargemaster Veenstra erkende de krityk en beloofde ferbettering. "As jo net wend binne oan it wurkterrein fan de Feiligensregio, dan stroffelje jo oer de ôfkoartingen," joech er ta. Hy fersekere de ried dat der yn de takomst in oersjoch fan ôfkoartingen en harren betsjuttingen beskikber wêze sil. "Wy moatte it sa skriuwe dat jo it gewoan begripe," foege er deroan ta.
Njonken de kwestje fan transparânsje, waarden der ek soargen uterre oer de finansjele risiko's dy't de VRF rint. De hear Nauta frege him ôf oft it kolleezje him soargen makket oer de oansjenlike bedragen dy't bemuoid binne mei de regionale brânwachtorganisaasjes. Veenstra lei út dat der sprake is fan in ynhelslach fanwegen efterstallich ynvestearjen. "Der is in stuwmar fan ynvestearrings dy't oplost wurde moat," ferklearre er.
Nettsjinsteande de soargen oer de kommunikaasje en de finansjele risiko's, liket der gjin grutte wjerstân te wêzen tsjin de foarstelde begrutting. De ried fan Frjentsjerteradiel hat al oanjûn gjin winsken of betinkingen te hawwen. De beslútfoarming oer de finansjele stikken stiet pland foar 2 july, en it liket derop dat de begrutting sûnder folle tsjinstân goedkard wurde sil.
It debat ûnderstreket de needsaak foar de VRF om har kommunikaasje te ferbetterjen en de gemeenterieden better te ynformearjen. Sa't De Bok it formulearre: "It moat goed útlizze wurde. Mear sis ik net."
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân (VRF) leit it jierferslach fan 2014 en de konseptbegrutting foar 2016 foar oan de gemeenterieden foar harren miening. De beslútfoarming oer dizze finansjele stikken stiet pland foar 2 july. De begrutting foar 2016 is basearre op in mearjierrich finansjeel ramt dat earder fêststeld is. De VRF hat keazen om ynsidintele foardielen út te kearen oan de Fryske gemeenten en strukturele foar- en neidielen struktureel ôf te dekken. De rie fan Frjentsjerteradiel hat al oer dizze saken praat en der binne gjin winsken of beswieren útsprutsen. Der binne lykwols guon finansjele risiko's, lykas feroarings yn de Lanlike Meldkeamer Organisaasje en de komponint OOV, dy't ynfloed hawwe kinne op de bydragen oan de VRF. De finansjele resultaten fan 2014 litte in posityf saldo sjen, dat oan de gemeenten útkeard wurde sil. Foar Frjentsjerteradiel betsjut dit in ienmalige bate yn 2015. De bydrage fan Frjentsjerteradiel oan de VRF foar 2016 is wat heger as ferwachte, mar der binne gjin grutte wizigingen nedich yn de begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2014 en concept begroting 2016 van de Veiligheidsregio Fryslân". Het document biedt een overzicht van de financiële resultaten van 2014 en de conceptbegroting voor 2016 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De begroting is gebaseerd op een meerjarig financieel kader dat eerder is vastgesteld. De VRF heeft besloten om een incidenteel financieel voordeel uit te keren aan de Friese gemeenten en structurele financiële voor- en nadelen structureel af te dekken. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd kennis te nemen van deze stukken zonder verdere wensen of bedenkingen te uiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde financiële analyse biedt, inclusief risico's en de impact op de gemeentelijke bijdragen. Het bevat ook relevante bijlagen en juridische grondslagen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de financiële stukken en geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit impliceert een rol van goedkeuring zonder verdere inhoudelijke discussie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten. De keuze om het incidentele voordeel uit te keren en structurele effecten structureel af te dekken is al gemaakt door de VRF.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en effecten. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de financiële stukken zonder verdere wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Het document richt zich voornamelijk op financiële en bestuurlijke aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige bate van €105.855 voor Franekeradeel in 2015 en een verwachte jaarlijkse afname van €34.000 van de bijdrage aan de VRF tot en met 2018. De begroting 2016 laat een lichte stijging van de bijdrage zien. Deze financiële effecten worden gedekt door de verdeelsleutels en het meerjarig financieel kader.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Jaarrekening 2014 Concept begroting 2016 Financieel kader Zienswijzen Incidenteel voordeel Structurele voor- en nadelen Gemeentelijke bijdragen Landelijke Meldkamer Organisatie Brede DoelUitkering Rampenbestrijdingen (BDUR)Verfijning van de zoekopdracht:
H.j. Nauta
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
F. Veenstra
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
F. Veenstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.d Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025
Franeker Debatteert over Toekomstige Ruimtelijke Ontwikkeling
De gemeenteraad van Franeker heeft gedebatteerd over de "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025", een plan dat de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de komende tien jaar moet sturen. Hoewel het document geen juridische gevolgen heeft, dient het als kader voor toekomstige beslissingen. Het debat bracht verschillende zorgen en suggesties naar voren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de structuurvisie, die al zes weken ter inzage had gelegen, uitvoerig besproken. Vier zienswijzen hadden geleid tot enkele aanpassingen, maar geen grote inhoudelijke veranderingen. De visie integreert bestaande plannen zoals de Binnenstadsvisie en het Masterplan Watersportkern.
Mevrouw Osinga opende het debat met lof voor het plan, maar uitte zorgen over de locatie van een voorgestelde recreatieplas. "Is er echt behoefte aan, en is dit wel de beste locatie?" vroeg ze zich af. Ze pleitte voor meer flexibiliteit in de plannen om toekomstige ontwikkelingen niet te belemmeren.
De heer Dijkstra van de FNP sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van het behoud van unieke natuurgebieden. "Het is een prachtig natuurgebied dat we niet zomaar moeten opofferen," stelde hij. Hij pleitte ook voor een heroverweging van de bebouwing op de Blonken Terp, een gebied dat volgens hem uniek is en niet verder bebouwd zou moeten worden.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wijkus, benadrukte het belang van een duidelijke visie. "Wij zien dit niet als een verplicht nummer, maar als een belangrijk document dat richting geeft aan de ruimtelijke en beleidsontwikkelingen voor de komende tien jaar," zei hij. Het CDA had echter kritiek op het parkeerbeleid en de formulering rondom duurzame energie in de visie.
Wethouder Bekema reageerde op de zorgen door te benadrukken dat de structuurvisie een verzameling van denkbeelden is en geen bindende plannen bevat. "Het is een richtinggevend document, geen verplichting," legde hij uit. Hij verzekerde de raad dat elke actie die voortvloeit uit de visie eerst aan hen zal worden voorgelegd.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel discussiepunten zijn, maar ook dat de structuurvisie als een belangrijk instrument wordt gezien om de toekomstige ontwikkeling van Franeker te sturen. De gemeenteraad zal de visie binnenkort vaststellen, waarna deze openbaar wordt gemaakt. Verdere burgerparticipatie is niet gepland, maar kan bij toekomstige projecten wel plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franeker overweegt de vaststelling van de "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025". Deze visie biedt richtlijnen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Franeker voor de komende tien jaar. Het ontwerp van de structuurvisie heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij vier zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen hebben geleid tot enkele aanpassingen, maar geen grote inhoudelijke veranderingen. De structuurvisie integreert bestaande plannen zoals de Binnenstadsvisie en het Masterplan Watersportkern. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor de vaststelling van de structuurvisie, waarna deze openbaar wordt gemaakt. Er is geen verdere burgerparticipatie gepland, maar bij toekomstige projecten kan dit wel plaatsvinden. De structuurvisie heeft geen juridische gevolgen, maar dient als kader voor toekomstige ruimtelijke beslissingen.
Frjentsjer Debattearret oer Takomstige Romtlike Untwikkeling
De gemeenteried fan Frjentsjer hat debattearre oer de "Struktuerfyzje Stêd Frjentsjer 2015-2025", in plan dat de romtlike ûntwikkeling fan de stêd foar de kommende tsien jier stjoere moat. Hoewol't it dokumint gjin juridyske gefolgen hat, tsjinnet it as kader foar takomstige besluten. It debat brocht ferskate soargen en suggestjes nei foaren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard de struktuerfyzje, dy’t al seis wiken ter ynsjen lein hie, wiidweidich besprutsen. Fjouwer ynsjoggen hiene laat ta inkele oanpassingen, mar gjin grutte ynhâldlike feroarings. De fyzje yntegrearret besteande plannen lykas de Binnenstedsfyzje en it Masterplan Wettersportkearn.
Frou Osinga iepene it debat mei lof foar it plan, mar utere soargen oer de lokaasje fan in foarstelde rekreaasjeplasse. "Is der echt ferlet fan, en is dit wol de bêste lokaasje?" frege se har ôf. Se pleite foar mear fleksibiliteit yn de plannen om takomstige ûntwikkelingen net te belemmerjen.
De hear Dijkstra fan de FNP slút him hjirby oan en beklamme it belang fan it behâld fan unike natuergebieten. "It is in prachtich natuergebiet dat wy net samar opofferje moatte," stelde er. Hy pleite ek foar in heroverweging fan de bebouwing op de Blonken Terp, in gebiet dat neffens him unyk is en net fierder beboud wurde moatte soe.
It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Wijkus, beklamme it belang fan in dúdlike fyzje. "Wy sjogge dit net as in ferplichte nûmer, mar as in wichtich dokumint dat rjochting jout oan de romtlike en beliedsûntwikkelingen foar de kommende tsien jier," sei er. It CDA hie lykwols krityk op it parkearbelied en de formulering rûnom duorsume enerzjy yn de fyzje.
Wethâlder Bekema reagearre op de soargen troch te beklamjen dat de struktuerfyzje in samling fan tinkbylden is en gjin binende plannen befettet. "It is in rjochtingjaand dokumint, gjin ferplichting," lei er út. Hy fersekere de ried dat elke aksje dy’t fuortkomt út de fyzje earst oan harren foarlein wurde sil.
It debat makke dúdlik dat der noch in protte diskusjepunten binne, mar ek dat de struktuerfyzje as in wichtich ynstrumint sjoen wurdt om de takomstige ûntwikkeling fan Frjentsjer te stjoeren. De gemeenteried sil de fyzje gau fêststelle, wêrnei’t dizze iepenbier makke wurdt. Fiere boargerpartisipaasje is net pland, mar kin by takomstige projekten wol plakfine.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjer oerwaget de fêststelling fan de "Struktuerfyzje Stêd Frjentsjer 2015-2025". Dizze fyzje biedt rjochtlinen foar de romtlike ûntwikkeling fan Frjentsjer foar de kommende tsien jier. It ûntwerp fan de struktuerfyzje hat seis wiken ter ynsjen lein, wêrby't fjouwer beswieren yntsjinne binne. Dizze beswieren hawwe laat ta inkele oanpassingen, mar gjin grutte ynhâldlike feroarings. De struktuerfyzje yntegrearret besteande plannen lykas de Binnenstedsfyzje en it Masterplan Wetsportkearn. De gemeenteried is ferantwurdlik foar de fêststelling fan de struktuerfyzje, dêrnei wurdt dizze iepenbier makke. Der is gjin fierdere boargerpartisipaasje pland, mar by takomstige projekten kin dit wol plakfine. De struktuerfyzje hat gjin juridyske gefolgen, mar tsjinnet as kader foar takomstige romtlike beslissingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025". Het document betreft de vaststelling van een nieuwe structuurvisie voor de stad Franeker voor de periode 2015-2025. Deze visie dient als kader voor ruimtelijke ontwikkeling en beleid in de stad. Na een inzageperiode van zes weken zijn vier zienswijzen ontvangen, die hebben geleid tot enkele aanpassingen. De gemeenteraad moet de visie vaststellen, waarna deze als richtinggevend document zal dienen voor toekomstige ruimtelijke beslissingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen en de daaropvolgende aanpassingen, evenals een beschrijving van de procedurele stappen die zijn gevolgd. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of diepgaande evaluaties van de impact van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol van besluitvormer en moet de structuurvisie formeel vaststellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen en de uiteindelijke structuurvisie in lijn zijn met de gewenste ruimtelijke en beleidsmatige richting voor Franeker. Er moet ook worden overwogen hoe de visie aansluit bij bredere gemeentelijke en provinciale doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het tijdsgebonden is (2015-2025), ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de algemene aard van de structuurvisie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025" vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest in de ontwerpfase, met slechts vier zienswijzen. Er is geen verdere burgerparticipatie gepland na de vaststelling van de structuurvisie, tenzij specifieke projecten worden ontwikkeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt behandeld in een specifieke paragraaf binnen de structuurvisie. Er is aandacht voor wind- en zonne-energie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten voor de vormgeving van het document, die worden gedekt door het reguliere stedenbouwkundig krediet. Er is geen diepgaande financiële analyse van de impact van de structuurvisie zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025 Zienswijzen Ruimtelijk beleid Binnenstadsvisie Franeker Masterplan Watersportkern Franeker Programma Franeker Waddenpoort Duurzaamheid Bestemmingsplannen Burgerparticipatie Wet ruimtelijke ordening (Wro)Verfijning van de zoekopdracht:
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
J. Bekkema
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.e Aanpassing inkomensgrens Kindpakket naar 120%
Gemeente Franekeradeel Overweegt Verhoging Inkomensgrens Kindpakket
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteert over een voorstel om de inkomensgrens voor het Kindpakket te verhogen van 110% naar 120% van de bijstandsnorm. Dit initiatief, onderdeel van een breder regionaal plan, beoogt meer gezinnen te ondersteunen en kinderarmoede te verminderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franekeradeel werd het voorstel om de inkomensgrens voor het Kindpakket te verhogen, uitvoerig besproken. Het Kindpakket is bedoeld om kinderen uit gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen bij deelname aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Door de inkomensgrens te verhogen, kunnen meer gezinnen in aanmerking komen voor deze ondersteuning.
De fractie van Gemeentebelang stelde kritische vragen over de verdeling van de budgetten binnen het Kindpakket. "Waarom is er gekozen voor maximaal € 350 voor de leergelden en bijvoorbeeld € 450 voor het cultuurpakket?" vroeg een fractielid. De partij benadrukte dat de huidige verdeling scheef lijkt, vooral gezien de kosten van bijvoorbeeld een iPad.
De ChristenUnie uitte zorgen over de mogelijke gevolgen voor gezinnen die net boven de nieuwe inkomensgrens uitkomen. "We willen graag weten of er ook nagedacht is over een exit strategy," aldus een raadslid. De partij vroeg ook om meer duidelijkheid over het aantal gezinnen dat door de verhoging extra geholpen zou worden.
De VVD sprak haar steun uit voor het voorstel, maar maakte zich zorgen over de communicatie naar de doelgroep. "In mijn dagelijks werk kom ik veel mensen tegen die hier aanspraak op zouden kunnen maken, maar die zijn vaak slecht op de hoogte," zei een VVD-raadslid. De partij drong aan op betere communicatie om ervoor te zorgen dat de middelen ook daadwerkelijk bij de juiste mensen terechtkomen.
Wethouder Therda reageerde op de vragen en benadrukte dat de communicatie binnenkort op gang komt, vooral via scholen en sportverenigingen. "De contracten met de Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds en Stichting Leergelden zijn net getekend," legde de wethouder uit. "We hopen dat dit een goede regeling is die de doelgroep echt helpt."
Het voorstel om de inkomensgrens te verhogen maakt deel uit van een breder initiatief van de zeven Noordwestgemeenten en diverse fondsen. De kosten van deze verhoging worden geschat op € 5.100 en zullen binnen het huidige budget worden opgevangen. De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over het voorstel.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de inkomensgrens voor het Kindpakket te verhogen van 110% naar 120% van de bijstandsnorm. Dit Kindpakket is bedoeld om kinderen uit gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen bij deelname aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Door de inkomensgrens te verhogen, kunnen meer gezinnen in aanmerking komen voor deze ondersteuning. Dit voorstel maakt deel uit van een breder initiatief van de zeven Noordwestgemeenten en diverse fondsen. Het doel is om armoede onder kinderen te verminderen en een uniforme koers te bevorderen binnen de regio. De kosten van deze verhoging worden geschat op € 5.100 en zullen binnen het huidige budget worden opgevangen. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
Gemeente Frjentsjerteradiel Oerwaget Ferheging Ynkommensgrins Bernpakket
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearret oer in foarstel om de ynkommensgrins foar it Bernpakket te ferheegjen fan 110% nei 120% fan de bystânsnoarm. Dit inisjatyf, ûnderdiel fan in breder regionaal plan, is bedoeld om mear húshâldings te stypjen en bernarmoede te ferminderjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjerteradiel waard it foarstel om de ynkommensgrins foar it Bernpakket te ferheegjen, wiidweidich besprutsen. It Bernpakket is bedoeld om bern út húshâldings mei in leech ynkommen te stypjen by dielname oan binnen- en bûtenskoalse aktiviteiten. Troch de ynkommensgrins te ferheegjen, kinne mear húshâldings yn oanmerking komme foar dizze stipe.
De fraksje fan Gemeentebelang stelde krityske fragen oer de ferdieling fan de budzjetten binnen it Bernpakket. "Wêrom is der keazen foar maksimaal € 350 foar de leargelden en bygelyks € 450 foar it kultuerpakket?" frege in fraksjelid. De partij beklamme dat de hjoeddeiske ferdieling skean liket, foaral sjoen de kosten fan bygelyks in iPad.
De ChristenUnie uterje soargen oer de mooglike gefolgen foar húshâldings dy't krekt boppe de nije ynkommensgrins útkomme. "Wy wolle graach witte oft der ek neitocht is oer in exit strategy," sei in riedslid. De partij frege ek om mear dúdlikens oer it tal húshâldings dat troch de ferheging ekstra holpen wurde soe.
De VVD spruts har stipe út foar it foarstel, mar makke har soargen oer de kommunikaasje nei de doelgroep. "Yn myn deistich wurk kom ik in protte minsken tsjin dy't hjir oanspraak op meitsje kinne, mar dy't binne faak min op 'e hichte," sei in VVD-riedslid. De partij drong oan op bettere kommunikaasje om derfoar te soargjen dat de middels ek wier by de juste minsken telâne komme.
Wethâlder Therda reagearre op de fragen en beklamme dat de kommunikaasje gau op gong komt, foaral fia skoallen en sportferienings. "De kontrakten mei it Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds en Stichting Leergelden binne krekt tekene," lei de wethâlder út. "Wy hoopje dat dit in goede regeling is dy't de doelgroep echt helpt."
It foarstel om de ynkommensgrins te ferheegjen makket diel út fan in breder inisjatyf fan de sân Noardwestgemeenten en ferskate fûnsen. De kosten fan dizze ferheging wurde rûsd op € 5.100 en sille binnen it hjoeddeiske budzjet opfongen wurde. De gemeenteried sil gau in beslút nimme oer it foarstel.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de ynkommensgrins foar it Bernpakket te ferheegjen fan 110% nei 120% fan de bystânsnoarm. Dit Bernpakket is bedoeld om bern út gesinnen mei in leech ynkommen te stypjen by dielname oan binnen- en bûtenskoalske aktiviteiten. Troch de ynkommensgrins te ferheegjen, kinne mear gesinnen yn oanmerking komme foar dizze stipe. Dit foarstel makket diel út fan in breder inisjatyf fan de sân Noardwestgemeenten en ferskate fûnsen. It doel is om earmoede ûnder bern te ferminderjen en in unifoarme koers te befoarderjen binnen de regio. De kosten fan dizze ferheging wurde rûsd op € 5.100 en sille binnen it hjoeddeistige budzjet opfongen wurde. De gemeenteried sil hjirfoar in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kindpakket". Het voorstel richt zich op het verhogen van de inkomensgrens voor het Kindpakket van 110% naar 120% van de bijstandsnorm in de gemeente Franekeradeel. Het Kindpakket is een initiatief van zeven Noordwestgemeenten en diverse fondsen om kinderen uit gezinnen met een laag inkomen te ondersteunen bij deelname aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Door de inkomensgrens te verhogen, kunnen meer gezinnen in aanmerking komen voor deze ondersteuning, wat bijdraagt aan de harmonisatie van het inkomens- en ondersteuningsbeleid binnen de regio.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelstellingen, de financiële implicaties, en de verwachte effecten van de verhoging van de inkomensgrens. Er zijn echter geen specifieke details over de uitvoering of monitoring van het beleid opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de inkomensgrens voor het Kindpakket te verhogen. Dit besluit is nodig om het beleid te implementeren en de harmonisatie binnen de regio te bevorderen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de inkomensgrens willen verhogen, wat meer gezinnen toegang geeft tot het Kindpakket. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van armoedebestrijding en sociale gelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de inkomensgrensverhoging en de financiële raming. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatie van de impact is pas na 2015 voorzien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verhoging van de inkomensgrens van 110% naar 120% van de bijstandsnorm voor het Kindpakket.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de Dienst na het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van de verhoging zijn geraamd op €5.100. De Dienst heeft aangegeven dat deze kosten binnen het huidige budget kunnen worden opgevangen, zonder extra budgetaanvraag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kindpakket Inkomensgrens Bijstandsnorm Sociaal Domein Armoede Noordwestgemeenten Financieel Vangnet Dienst NW Fryslân Jeugdsportfonds JeugdcultuurfondsVerfijning van de zoekopdracht: