06-06-2013 Raad
Agendapunt 02 Het vaststellen van het verslag van de vergadering van 25 april 2013
Agendapunt 03.c.1 Raadslid De Haan uitvoeringsoverzicht aanbestedingsbeleid 2012
Agendapunt 03.c.2 Raadslid Wijkhuis uitvoering schuldhulpverlening aanbesteden?
Agendapunt 04 Het vaststellen van het controleprotocol 2013.
Agendapunt 05 Het kennis nemen van de notitie ‘Evaluatie brede School Pilot’.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Brede Schoolbeleid Franekeradeel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Brede Schoolbeleid Franekeradeel". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de notitie 'Evaluatie Brede School Pilot' en geen structureel vervolg te geven aan het Brede Schoolbeleid in Franekeradeel. De pilot, uitgevoerd in Sexbierum tussen 2010 en 2012, had als doel een effectieve werkwijze voor de oprichting van nieuwe Brede Scholen te ontwikkelen. De evaluatie toont aan dat er geen draagvlak is voor verdere ontwikkeling van het beleid, hoewel de samenwerking in Sexbierum positief wordt ervaren en verder ontwikkeld moet worden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de pilotresultaten, de reactie van het onderwijsveld, en de aanbeveling om het beleid niet voort te zetten. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de evaluatiecriteria en de specifieke resultaten van de pilot.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de evaluatienotitie en besluiten om geen structureel vervolg te geven aan het Brede Schoolbeleid. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet voortzetten van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van het Brede Schoolbeleid, ondanks het gebrek aan draagvlak, of het beëindigen ervan zoals voorgesteld. Dit besluit kan invloed hebben op de toekomstige samenwerking en ontwikkeling van onderwijsinitiatieven in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen en meetbare resultaten voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of specifieke acties gedefinieerd voor de verdere ontwikkeling van de samenwerking in Sexbierum.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie en geen structureel vervolg te geven aan het Brede Schoolbeleid, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van het onderwijsveld over het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het besluit om het beleid niet voort te zetten lijkt geen directe financiële implicaties te hebben, maar dit wordt niet expliciet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brede School Pilot Evaluatie Onderwijsveld Samenwerking Sexbierum Beleidsnotitie Onderwijsbesturen Gemeente Franekeradeel PlanvormingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 06 Het kennisnemen van en instemmen met de evaluatie ‘Notitie procedures ruimtelijke ordening en de rol van de gemeenteraad’.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Verbetervoorstel Bestemmingsplannen Omgevingsvergunningen Wet ruimtelijke ordening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Klantgerichtheid Gemeente Franekeradeel Interne werkwijze BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07 Het instemmen met de gewijzigde GR Veiligheidsregio Fryslân en regionalisatie brandweer Veiligheidsregio.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling van de Veiligheidsregio Fryslân, in lijn met de Wet op de Veiligheidsregio's die Friese gemeenten verplicht hun brandweerzorg onder te brengen bij de Veiligheidsregio per 1 januari 2014. De aanpassing houdt rekening met de nieuwe Politiewet 2012 en de bestuurlijke inrichting van de Veiligheidsregio. Het voorstel omvat ook het brandrisicoprofiel en het dekkingsplan, die inzicht geven in brandveiligheidsrisico's en opkomsttijden. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de gewijzigde regeling en kennis te nemen van het risicoprofiel en dekkingsplan zonder wensen of bedenkingen te uiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak tot wijziging van de gemeenschappelijke regeling en de gevolgen daarvan. Het biedt ook inzicht in de bestuurlijke veranderingen en de inhoud van het brandrisicoprofiel en dekkingsplan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de implementatie van de nieuwe commissies en de specifieke impact op de lokale brandweerposten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de gewijzigde gemeenschappelijke regeling en om kennis te nemen van het brandrisicoprofiel en dekkingsplan zonder daarover wensen of bedenkingen te uiten. De raad heeft de bevoegdheid om de wijziging van de gemeenschappelijke regeling goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de instemming met de centralisatie van de brandweerzorg en de nieuwe bestuurlijke inrichting van de Veiligheidsregio. De raad moet ook beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde commissiestructuur en de focus op preventie en brandveiligheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde uitwerking van de implementatie en evaluatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de gewijzigde gemeenschappelijke regeling en om kennis te nemen van het risicoprofiel en dekkingsplan zonder wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke burgerparticipatie, maar geeft aan dat de raden van de deelnemende gemeenten zijn geraadpleegd. Er is geen directe betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en bestuurlijke organisatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn verbonden aan het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling en het vaststellen van het risicoprofiel en dekkingsplan. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele toekomstige kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Brandrisicoprofiel Dekkingsplan Brandweerzorg Gemeenschappelijke regeling Politiewet 2012 Brandweervrijwilligers Preventie Gezondheidsdienst CommissiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08 Het kennis nemen van:
Agendapunt 08.a het Milieujaarverslag 2012
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Milieuverslag 2012". Het voorstel betreft het milieuverslag van de gemeente Franekeradeel over het jaar 2012. Het verslag biedt een terugblik op de milieuprestaties van de gemeente in 2012 en kijkt vooruit naar de komende jaren. Het doel is om te evalueren of het milieuprogramma van 2012 succesvol is uitgevoerd. Het opstellen van dit verslag is een wettelijke verplichting volgens de Wet milieubeheer. Het verslag wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke verplichting om een milieuverslag op te stellen en te presenteren aan de raad. Het bevat de noodzakelijke informatie over de uitvoering van het milieuprogramma en de wettelijke basis.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het milieuverslag 2012. Er is geen besluitvorming of goedkeuring vereist van de raad, aangezien het verslag ter kennisname wordt aangeboden.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is en gericht op het voldoen aan een wettelijke verplichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatieve en evaluatieve functie heeft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of tijdsgebonden acties opgenomen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het milieuverslag 2012. Er is geen verdere actie of besluitvorming vereist.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie betreft het beschikbaar stellen van het verslag aan de raad, de Inspectie Leefomgeving en Transport, de provincie Fryslân, en het publiek via de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het milieuverslag de milieuprestaties van de gemeente behandelt en vooruitkijkt naar toekomstige milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel gaat om het presenteren van een verslag. Er is geen informatie over eventuele dekking van kosten, omdat deze niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieuverslag 2012 Gemeente Franekeradeel Milieuthema Milieuprogramma Wet milieubeheer College van burgemeester en wethouders Inspectie Leefomgeving en Transport Provincie Fryslân Communicatie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08.b het Jaarverslag Handhaving 2012
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarverslag handhaving 2012". Het voorstel betreft het kennisnemen van het jaarverslag handhaving 2012 door de gemeenteraad van Franekeradeel. Dit verslag evalueert de uitvoering van het Handhavinguitvoeringsprogramma 2012, dat jaarlijks wordt vastgesteld om de handhaving van omgevingsrechtelijke bepalingen te waarborgen. Het opstellen van dit verslag is een wettelijke verplichting volgens artikel 7.7 van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Het verslag wordt na vaststelling door het college van B&W naar de Inspectie Leefomgeving en Transport en de provincie Fryslân gestuurd en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke verplichting om een jaarverslag op te stellen en te presenteren. Het bevat de noodzakelijke informatie over de wettelijke basis en de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is beperkt tot het kennisnemen van het jaarverslag. Er is geen actieve besluitvorming of goedkeuring vereist van de raad, aangezien het een informatief stuk betreft.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel puur informatief is en voortvloeit uit een wettelijke verplichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatieve en wettelijke verplichting betreft. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of meetbare resultaten opgenomen, behalve de evaluatie van de uitvoering van het handhavingsprogramma.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het jaarverslag handhaving 2012. Er is geen verdere actie of besluitvorming vereist.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een intern evaluatiedocument dat na vaststelling openbaar wordt gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich op de naleving van omgevingsrechtelijke bepalingen, wat indirect wel invloed kan hebben op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. Het betreft een evaluatieverslag zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag handhaving 2012 Handhavinguitvoeringsprogramma Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Besluit omgevingsrecht (Bor) Inspectie Leefomgeving en Transport Provincie Fryslân College van B&W Evaluatie Rapportage CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08.c het jaarverslag en jaarrekening 2012 van Afvalsturing Friesland 2012.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Het jaarverslag en jaarrekening 2012 van Afvalsturing Friesland NV
Samenvatting: Het voorstel betreft het jaarverslag en de jaarrekening van 2012 van Afvalsturing Friesland NV, dat ter kennisneming aan de gemeenteraad van Franekeradeel wordt voorgelegd. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft het verslag en de jaarrekening unaniem goedgekeurd. De omzet is gestegen door de continue werking van de REC, hoewel het nettoresultaat lager is dan in 2011. Het voorstel benadrukt de financiële gezondheid van de onderneming en de toename van het resultaat uit normale bedrijfsvoering. Het dividend wordt uitgekeerd aan aandeelhouders, en de solvabiliteit is licht gestegen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de belangrijkste financiële resultaten en beslissingen van Afvalsturing Friesland NV over 2012 presenteert. Het biedt inzicht in de financiële gezondheid en de toekomstverwachtingen van de onderneming.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening. Er is geen besluitvorming vereist, aangezien het verslag al is goedgekeurd door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Politieke keuzes
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisneming is. De raad kan echter overwegen om vragen te stellen of opmerkingen te maken over de financiële strategie en toekomstplannen van Afvalsturing Friesland NV.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het jaarverslag en de jaarrekening 2012 van Afvalsturing Friesland NV.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Het is een intern document dat betrekking heeft op de financiële verslaglegging van een verbonden partij.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de financiële resultaten en de operationele continuïteit van de onderneming.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de uitkering van dividend aan de aandeelhouders, waaronder de gemeente Franekeradeel. Het voorstel geeft aan dat het dividend wordt toegevoegd aan het boekjaar 2013. Er is geen verdere informatie over hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalsturing Friesland NV Jaarverslag Jaarrekening Omzet Nettoresultaat Dividend Solvabiliteit Aandeelhouders Franekeradeel Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09 Het uiten van wensen en bedenkingen over:
Agendapunt 09.a de sterkteverdeling basisteams van de politie Eenheid Noord-Nederland
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Horen over sterkteverdeling basisteams van de politie Eenheid Noord-Nederland". Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de sterkteverdeling van de politie Eenheid Noord-Nederland, zoals opgenomen in het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2013-2014, en daarover geen wensen of bedenkingen te uiten. De sterkteverdeling is een onderdeel van het beleidsplan dat eerder zonder consensus over dit specifieke onderdeel werd goedgekeurd. De nieuwe verdeling verhoogt de formatie van het politieteam Noordwest en breidt het aantal wijkagenten uit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van informatie over de sterkteverdeling en de context binnen het Regionaal Beleidsplan. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze worden gedekt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de sterkteverdeling en daarover geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit is in lijn met de vereisten van de nieuwe Politiewet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde sterkteverdeling zonder verdere wensen of bedenkingen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de prioriteiten en middelenverdeling binnen de politie-eenheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, en de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de sterkteverdeling en daarover geen wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk gericht op overleg met het Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit is een belangrijk gemis in de volledigheid van de informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sterkteverdeling Politie Eenheid Noord-Nederland Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2013-2014 Politiewet Politieteam Noordwest Wijkagenten Formatie Basisteams Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg (RBPO) VeiligheidsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09.b het Onderzoeksrapport 'Inkoop en aanbesteding'
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Onderzoeksrapport 'Inkoop en aanbesteding'
Samenvatting: Het voorstel betreft het onderzoeksrapport 'Inkoop en aanbesteding', uitgevoerd in het kader van artikel 213-a van de Gemeentewet. Het rapport biedt een objectieve analyse van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Franekeradeel. Het college heeft ingestemd met de conclusies en aanbevelingen van het rapport en stelt de raad voor om hiervan kennis te nemen zonder wensen of bedenkingen te uiten. Na besluitvorming zullen de aanbevelingen worden afgehandeld en de betrokken afdelingen geïnformeerd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over het onderzoeksrapport, de instemming van het college, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende informatie vereist.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport en hierover geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring en implementatie van de aanbevelingen.
Politieke Keuzes
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel vraagt om kennisname zonder verdere wensen of bedenkingen. De politieke keuze ligt in het al dan niet volgen van de aanbevelingen uit het rapport.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om kennisname van een rapport. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gespecificeerd. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de conclusies en aanbevelingen van het onderzoeksrapport zonder wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een intern proces van de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich specifiek op de doelmatigheid en doeltreffendheid van inkoop en aanbesteding.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het richt zich enkel op de kennisname van het rapport en de aanbevelingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoeksrapport Inkoop en aanbesteding Gemeentewet Doelmatigheid Aanbevelingen Conclusies College Artikel 213-a Franekeradeel Auditor bedrijfsprocessenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09.c de concept-begroting 2014 en – tkn- de jaarstukken 2012 van deDienst SoZaWe Noardwest;-
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarstukken 2012 en conceptbegroting 2014 Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft de jaarstukken van 2012 en de conceptbegroting voor 2014 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de jaarstukken 2012 en geen wensen of bedenkingen te plaatsen bij de conceptbegroting 2014. Er is echter onzekerheid over de begroting 2014 vanwege de verwachte veranderingen door de Participatiewet en de transitie van de AWBZ. De begroting moet voor 15 juli 2013 worden ingediend, ondanks dat deze nog kan veranderen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de wettelijke vereisten en de huidige onzekerheden. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de uitdagingen die de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân ondervindt. Echter, de onzekerheden rond de Participatiewet en de AWBZ-transitie maken het moeilijk om een definitieve beoordeling te geven.
Rol van de raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken 2012 en om eventuele wensen en bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2014. De raad moet ook de Dienst informeren over hun bevindingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de conceptbegroting 2014 zonder wensen of bedenkingen, ondanks de onzekerheden. Dit vraagt om een afweging tussen het volgen van de wettelijke verplichtingen en het anticiperen op toekomstige beleidsveranderingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) vanwege de onzekerheden rond de Participatiewet en de AWBZ-transitie. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor de aanpassingen die nodig zijn na de invoering van nieuwe wetgeving.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2012 en geen wensen of bedenkingen te plaatsen bij de conceptbegroting 2014, met de kanttekening dat deze kan veranderen.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Dienst over de uitkomsten van de raadsvergadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en beleidsmatige aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn onzeker vanwege de verwachte beleidsveranderingen. De begroting 2014 is opgesteld zonder rekening te houden met de Participatiewet en de AWBZ-transitie, wat kan leiden tot toekomstige aanpassingen. De gemeentelijke bijdrage voor Franekeradeel is lager dan in de herziene begroting van 2013, wat positief is voor de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân Jaarstukken 2012 Conceptbegroting 2014 Participatiewet Transitie AWBZ Gemeenschappelijke Regeling (GR) Begroting Franekeradeel Minimaregelingen Sociale Zaken en WerkgelegenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09.d de begrotingswijziging 2013, de conceptbegroting 2014 en 1e begrotingswijziging en –tkn- de rekening 2012 van de Veiligheidsregio Fryslân;-
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Rekening 2012, begrotingswijziging 2013, conceptbegroting 2014 en eerste begrotingswijziging 2014 Veiligheidsregio Fryslân." Het voorstel betreft de goedkeuring van het jaarverslag en de rekening van 2012, evenals de begrotingswijzigingen voor 2013 en 2014 van de Veiligheidsregio Fryslân. De raad wordt gevraagd deze documenten voor kennisgeving aan te nemen zonder wensen of bedenkingen. Het voorstel biedt inzicht in de financiële resultaten en de toekomstige begrotingsplannen, inclusief de verdeling van voordelen en nadelen voor de gemeente Franekeradeel.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde financiële analyse en een overzicht van de relevante documenten en juridische grondslagen. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de impact op lange termijn en mogelijke risico's.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het jaarverslag en de begrotingswijzigingen voor kennisgeving aan te nemen en eventueel wensen of bedenkingen kenbaar te maken. De raad heeft de mogelijkheid om invloed uit te oefenen door feedback te geven op de voorgestelde financiële plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële plannen en de verdeling van middelen. Er moet ook worden overwogen of de raad aanvullende wensen of bedenkingen wil uiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke financiële cijfers worden genoemd, ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de implementatie van de plannen en een evaluatie van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de financiële verschuivingen op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het jaarverslag en de begrotingswijzigingen voor kennisgeving aan te nemen zonder wensen of bedenkingen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het verstrekken van een afschrift van het raadsbesluit aan de Veiligheidsregio Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een voordelig resultaat van €1.347.363 voor 2012 en een nadelig effect van €172.604 voor 2014 voor Franekeradeel. De financiële gevolgen worden gedekt door verschuivingen binnen de begroting en door bijdragen van de deelnemende gemeenten. De meerjarige impact wordt in de voorjaarsnota verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begrotingswijziging Jaarrekening 2012 Conceptbegroting 2014 Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Gezondheid Accountant Bezuinigingstaakstelling FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09.e de conceptbegroting 2014 en conceptmeerjarenbegroting 2015-2017 de Marrekrite.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Conceptbegroting 2014 en conceptmeerjarenbegroting 2015-2017 van de Marrekrite
Samenvatting: Het voorstel betreft de conceptbegroting 2014 en de conceptmeerjarenbegroting 2015-2017 van recreatieschap de Marrekrite. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten over deze begrotingen. De Marrekrite is een collegeregeling, wat betekent dat het bestuur uitsluitend uit wethouders en gedeputeerden bestaat. Hoewel de gemeenteraden en Provinciale Staten officieel uit de Marrekrite zijn getreden, kunnen zij nog steeds hun zienswijze geven over de begroting. De begroting is opgesteld volgens het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige juridische grondslagen, financiële gegevens en een duidelijke procedure voor hoe de raad zijn zienswijze kan geven. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de inhoudelijke aspecten van de begroting zelf.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van de conceptbegroting en eventueel wensen of bedenkingen te uiten. Dit is een adviserende rol, aangezien de uiteindelijke beslissingen worden genomen door het bestuur van de Marrekrite.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij wensen of bedenkingen willen uiten over de begroting. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en belangen van de raad.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelstellingen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke doelen maakt het moeilijk om de effectiviteit van de begroting te beoordelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2014 en de conceptmeerjarenbegroting 2015-2017.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de Marrekrite over de uitkomst van de raadsbehandeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de deelnemersbijdragen voor water- en landrecreatie, die in totaal €11.406 bedragen. De begroting voor 2014 wordt niet geïndexeerd, maar vanaf 2015 is er een indexering van 2,5% op basis van de consumentenprijsindex (CPI). Er is geen specifieke dekking voor deze kosten aangegeven, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Conceptbegroting 2014 Conceptmeerjarenbegroting 2015-2017 Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Franekeradeel Algemene Bestuursvergadering Deelnemersbijdrage Waterrecreatie Landrecreatie CollegeregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Het beschikbaar stellen van een krediet:
Agendapunt 10.a voor de aanleg van het fietspad Ried – Berlikum (€ 60.000,--)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Krediet aanleg fietspad Ried - Berltsum
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Ried en Berltsum. De gemeenteraad van Menameradiel heeft besloten tot de aanleg, mede vanwege de onveiligheid van de huidige weg en de wens van de lokale bevolking. De provincie Fryslân heeft een subsidie van 40% toegezegd. De totale kosten voor het gemeentelijke deel zijn geraamd op €100.000, waarvan €60.000 moet worden gedekt uit "onvoorzien eenmalig". De gemeente Franekeradeel coördineert de aanbesteding en besteksvoorbereiding. Er is burgerparticipatie geweest en de plannen zijn goedgekeurd door een werkgroep van lokale vertegenwoordigers.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de noodzaak, de financiële aspecten, en de betrokkenheid van verschillende partijen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de exacte planning en eventuele risico's.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de aanleg van het fietspad en het beschikbaar stellen van het benodigde krediet van €60.000. Daarnaast moet de raad de financiële dekking uit "onvoorzien eenmalig" goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de aanleg van het fietspad prioriteit heeft, gezien de onvoorziene uitgaven en de negatieve stand van "onvoorzien eenmalig". Er moet ook worden overwogen of de veiligheid en wensen van de bevolking opwegen tegen de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aanleg van een fietspad), en tijdgebonden (besluitvorming in juni 2013). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, zoals de exacte tijdlijn en risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de negatieve stand van "onvoorzien eenmalig" kan een probleem vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de aanleg van het fietspad en het beschikbaar stellen van het krediet.
Participatie
Er is sprake van burgerparticipatie; een werkgroep met vertegenwoordigers van de betrokken dorpen heeft de plannen goedgekeurd. Er is ook een bijeenkomst gepland voor aanwonenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een fietspad kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het stimuleren van fietsen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een uitgave van €60.000, te dekken uit "onvoorzien eenmalig". Er is een subsidie van 40% toegezegd door de provincie, maar de negatieve stand van "onvoorzien eenmalig" kan een uitdaging vormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Ried - Berltsum Subsidie Provincie Fryslân Onvoorzien eenmalig Gemeente Menameradiel Veiligheid Aanlegkosten Burgerparticipatie Gemeente Franekeradeel Aanbesteding BDU-subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.b voor een vervolgonderzoek naar de realisatie van een MFC in Sexbierum (€ 10.000,--)-
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Ontwikkeling MFC Sexbierum
Samenvatting: Het voorstel betreft de ontwikkeling van een Multifunctioneel Centrum (MFC) in Sexbierum/Pietersbierum. De werkgroep MFC heeft geconcludeerd dat locatie It Waed de beste optie is voor het MFC. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met deze conclusie en een krediet van €10.000 beschikbaar te stellen voor een vervolgonderzoek naar de realisatie van het MFC. Dit onderzoek zal zich richten op de ruimtelijke inpassing, investeringskosten en de financiële haalbaarheid van een meerjarige exploitatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de voorgeschiedenis, de huidige situatie, en de stappen die nodig zijn voor verdere ontwikkeling. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en participatie van andere belanghebbenden zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de locatiekeuze en het beschikbaar stellen van het krediet voor het vervolgonderzoek. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde stappen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde locatie It Waed steunen en of ze bereid zijn om het benodigde krediet voor het vervolgonderzoek goed te keuren. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van de ontwikkeling van een MFC als oplossing voor de problemen in het dorpscentrum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen (locatiekeuze en vervolgonderzoek), maar mist concrete tijdsgebonden doelen en meetbare resultaten voor de uiteindelijke realisatie van het MFC. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatie van andere partijen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de locatiekeuze en het krediet van €10.000 goed te keuren voor het vervolgonderzoek.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de werkgroep MFC onder verantwoordelijkheid van dorpsbelang functioneert en dat er communicatie is geweest met de dorpsgemeenschap. Er is echter weinig detail over de mate van participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de ontwikkeling van het MFC.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van €10.000 voor het vervolgonderzoek, dat ten laste komt van onvoorzien eenmalig. Er is geen gedetailleerde informatie over de totale kosten van het MFC of hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MFC (Multifunctioneel Centrum) Sexbierum/Pietersbierum It Waed Locatiekeuze Dorpsvisie Vervolgonderzoek Werkgroep Huisvesting Centrumvisie InvesteringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Het vaststellen van de 36e t/m 42e begrotingswijziging 2013 (43e t.k.n.)-Begrotingswijzigingen 2013
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Begrotingswijzigingen 2013
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeentebegroting van Franekeradeel voor 2013, gebaseerd op de 36e tot en met de 42e wijziging. Deze wijzigingen omvatten onder andere financiële bijdragen aan zwembad Bloemketerp en theater de Koornbeurs, de transitie van jeugdzorg, de aanleg van een fietspad, en de aanschaf van een nieuwe auto voor groenvoorziening. De 43e wijziging is administratief van aard. Het doel is om de begroting actueel te houden en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en financiële verplichtingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de specifieke wijzigingen en de financiële implicaties daarvan. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren en de 43e wijziging voor kennisgeving aannemen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële gezondheid van de gemeente door deze wijzigingen te evalueren en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen aan verschillende projecten en initiatieven, zoals de ondersteuning van lokale voorzieningen (zwembad, theater) en infrastructuurprojecten (fietspad). Dit vereist een afweging van prioriteiten en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van financiële specificaties en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen hangt af van de uitvoering en monitoring.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen volgens de voorgestelde wijzigingen en de administratieve wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. De focus ligt voornamelijk op interne communicatie binnen de gemeentelijke afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de duurzame exploitatie van het zwembad een impliciet doel is.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met specifieke bedragen voor elke wijziging. De dekking komt voornamelijk uit de Algemene Reserve en onvoorziene middelen. De financiële impact op de meerjarenraming is beperkt, aangezien sommige wijzigingen geen structurele lasten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Zwembad Bloemketerp Theater de Koornbeurs Transitie jeugdzorg Fietspad Ried-Kleaster Anjum Begraafrechten Auto plantsoenen Algemene Reserve Onvoorzien eenmalig Centrum voor Jeugd & Gezin (CJG)Verfijning van de zoekopdracht: