08-09-2016 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 3.a Vaststellen van de besluitenlijst van 16 juni 2016
D. Bloem
D. Bloem
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 3.b Vaststellen van de toezeggingenlijst van 16 juni 2016
J. Dijkstra - Wethouder
D. Bloem
M.g.m. De Bok
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 5.a Verlengen beleid Maatschappelijke Ondersteuning 2013-2016 met een jaar
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om het huidige Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) 2013 - 2016 met een jaar te verlengen tot en met 2017. Dit voorstel komt voort uit het feit dat de gemeente per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het is daarom niet praktisch om voor 2017 een geheel nieuw beleid en uitvoeringsprogramma op te stellen. De verlenging zorgt ervoor dat de subsidies juridisch correct kunnen worden verstrekt en dat er continuïteit is in het beleid. Werkgroepen zijn bezig met het harmoniseren van het beleid van de gemeenten die samen Waadhoeke gaan vormen. In 2017 worden voorstellen verwacht voor de overgang naar een nieuw, gemeenschappelijk beleid. De gemeenteraad van Franekeradeel moet instemmen met de verlenging van het beleid, zodat het uitvoeringsprogramma voor subsidies ook in 2017 geldig blijft. Dit voorstel heeft geen financiële gevolgen en valt onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om it hjoeddeiske Belied Wet Maatskiplike Stipe (WMO) 2013 - 2016 mei in jier te ferlingjen oant en mei 2017. Dit foarstel komt fuort út it feit dat de gemeente per 1 jannewaris 2018 opgiet yn de nije gemeente Waadhoeke. It is dêrom net praktysk om foar 2017 in hielendal nij belied en útfieringsprogramma op te stellen. De ferlinging soarget derfoar dat de subsydzjes juridysk korrekt ferliend wurde kinne en dat der kontinuïteit is yn it belied. Wurkgroepen binne dwaande mei it harmonisearjen fan it belied fan de gemeenten dy't tegearre Waadhoeke foarmje sille. Yn 2017 wurde foarstellen ferwachte foar de oergong nei in nij, mienskiplik belied. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel moat ynstimme mei de ferlinging fan it belied, sadat it útfieringsprogramma foar subsydzjes ek yn 2017 jildich bliuwt. Dit foarstel hat gjin finansjele gefolgen en falt ûnder de foech fan de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenging Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2013 - 2016 met het jaar 2017." Het voorstel beoogt de verlenging van het bestaande WMO-beleid en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma subsidies voor één jaar, tot eind 2017. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente Franekeradeel per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het opstellen van nieuw beleid voor slechts één jaar wordt als onpraktisch beschouwd. De verlenging zorgt ervoor dat de juridische basis voor subsidies in 2017 behouden blijft, terwijl werkgroepen werken aan de harmonisatie van beleid voor de nieuwe gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de context van de verlenging uitlegt. Het bevat de relevante argumenten en juridische grondslagen, en geeft inzicht in de organisatorische aanpak na goedkeuring.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de werkingsduur van het Beleid WMO te verlengen. Het is aan de raad om in te stemmen met de verlenging, zodat het college het Uitvoeringsprogramma juridisch correct kan verlengen.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de verlenging van het beleid voor één jaar, gezien de op handen zijnde gemeentelijke herindeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (verlenging met één jaar), maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het slechts een verlenging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verlenging van het Beleid WMO 2013 - 2016 met het jaar 2017.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie betreft alleen de betrokken partijen die subsidies ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen specifieke financiële gevolgen en er is geen dekking nodig, aangezien het slechts een verlenging van bestaand beleid betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleid Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) Uitvoeringsprogramma subsidies Franekeradeel Verlenging Gemeente 2017 2013 - 2016 Subsidieaanvragen Beleidsharmonisatie Juridische basisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Reactienota wijkvisie Schalsumerplan
Wijkvisie Schalsumerplan: Een Stap Vooruit in Burgerparticipatie
De wijkraad van het Schalsumerplan heeft een wijkvisie ingediend bij de gemeente Franekeradeel. Deze visie, samen met een reactienota van het college, zal dienen als leidraad voor toekomstige plannen in de wijk. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over het voorstel, dat geen financiële gevolgen heeft en een voorbeeld is van burgerparticipatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering over de wijkvisie van het Schalsumerplan werd duidelijk dat de meningen verdeeld zijn. De fractie van Gemeentebelang sprak haar bewondering uit voor de burgerparticipatie die aan de basis van de visie ligt. "Dit is een prachtig voorbeeld van hoe burgers betrokken worden bij hun leefomgeving," aldus een woordvoerder.
De Partij van de Arbeid toonde zich eveneens positief, maar plaatste kanttekeningen bij de uitvoering. "Het is belangrijk dat de plannenmakerij niet blijft steken in mooie woorden, maar dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen," stelde de heer Van Dijk.
De ChristenUnie vroeg aandacht voor de oprichting van een wijkservicecentrum. "In de stapnota burgerparticipatie staat dat we gebruik moeten maken van de eigen kracht van de samenleving. Een zorgsteunpunt in de wijk zou hier goed bij passen," aldus mevrouw Bloem.
De VVD uitte haar zorgen over de lange doorlooptijd van de wijkvisie. "Waarom duurt het twee jaar voordat de visie in de raadscommissie wordt behandeld? Dit is te lang voor een proces dat burgerparticipatie hoog in het vaandel heeft staan," stelde mevrouw Goosinga.
D66 en GroenLinks benadrukten de noodzaak van een structurele aanpak van de grondwateroverlast in de wijk. "Het water staat plaatselijk echt onder de begane grondvloer. Hoe serieus pakt de gemeente deze overlast op?" vroeg de heer Geldof van D66.
Het CDA complimenteerde de opstellers van de wijkvisie, maar uitte kritiek op de reactie van het college. "De oplossingen die voor het wateroverlast worden aangedragen, worden te snel afgedaan. Meer groen in de wijk lijkt ons een haalbare kaart," aldus de heer Wijkhuis.
Wethouder De P reageerde op de vragen en opmerkingen. "Het is een stuk voor de langere termijn. Er staan zaken in die we op korte termijn kunnen oppakken, maar niet alles kan morgen al gerealiseerd worden," legde ze uit. Over de grondwaterproblematiek zei ze: "Het is een lastig probleem zonder eenduidige oplossing. We blijven in overleg met het waterschap."
De wethouder benadrukte dat de reactienota al naar de wijkraad is gestuurd en dat er geen negatieve reacties zijn ontvangen. "We gaan na de behandeling in de gemeenteraad verder in gesprek met de wijkraad," aldus De P.
De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over de wijkvisie en de bijbehorende reactienota. Het debat heeft in ieder geval aangetoond dat er veel betrokkenheid is bij de toekomst van het Schalsumerplan.
Samenvatting
De wijkraad van het Schalsumerplan heeft een wijkvisie ingediend bij de gemeente Franekeradeel. Het college heeft een reactienota opgesteld die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad kan ervoor kiezen om geen wensen of bedenkingen te uiten over deze reactienota. De wijkvisie en de reactienota zullen samen dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de wijk. De reactienota wordt binnenkort besproken met de wijkraad, waarna afspraken worden gemaakt over de uitvoering van projecten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel en het proces is een voorbeeld van burgerparticipatie. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over het voorstel.
Wykfisy Skalsumerplan: In Stap Foarút yn Boargerpartisipaasje
De wykried fan it Skalsumerplan hat in wykfyzje yntsjinne by de gemeente Frjentsjerteradiel. Dizze fyzje, tegearre mei in reaksjenota fan it kolleezje, sil tsjinje as liedraad foar takomstige plannen yn 'e wyk. De gemeenteried moat noch in beslút nimme oer it foarstel, dat gjin finansjele gefolgen hat en in foarbyld is fan boargerpartisipaasje.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste oer de wykfisy fan it Skalsumerplan waard dúdlik dat de mieningen ferdield binne. De fraksje fan Gemeentebelang spruts har bewûndering út foar de boargerpartisipaasje dy't oan de basis fan de fisy leit. "Dit is in prachtich foarbyld fan hoe't boargers belutsen wurde by harren libbensomjouwing," sa sei in wurdfierder.
De Partij van de Arbeid toande him ek posityf, mar pleatste kanttekeningen by de útfiering. "It is wichtich dat de plannen net bliuwe hingjen yn moaie wurden, mar dat der yndie aksje ûndernommen wurdt," stelde de hear Van Dijk.
De ChristenUnie frege omtinken foar de oprjochting fan in wykservicecentrum. "Yn de stapnota boargerpartisipaasje stiet dat wy gebrûk meitsje moatte fan de eigen krêft fan de mienskip. In soarchstipepunt yn de wyk soe hjir goed by passe," sa sei frou Bloem.
De VVD útte har soargen oer de lange trochrin tiid fan de wykfisy. "Wêrom duorret it twa jier foardat de fisy yn de riedskommisje behannele wurdt? Dit is te lang foar in proses dat boargerpartisipaasje heech yn it findel hat stean," stelde frou Goosinga.
D66 en GrienLinks beklamme de needsaak fan in strukturele oanpak fan de grûnwetteroerlêst yn de wyk. "It wetter stiet pleatslik echt ûnder de begane grûnflier. Hoe serieus pakt de gemeente dizze oerlêst oan?" frege de hear Geldof fan D66.
It CDA komplimintearre de opstellers fan de wykfisy, mar útte krityk op de reaksje fan it kolleezje. "De oplossingen dy't foar de wetteroerlêst oanrikt wurde, wurde te gau ôfhannele. Mear grien yn de wyk liket ús in helbere kaart," sa sei de hear Wykhûs.
Wethâlder De P reagearre op de fragen en opmerkings. "It is in stik foar de langere termyn. Der steane saken yn dy't wy op koarte termyn oppakke kinne, mar net alles kin moarn al realisearre wurde," lei se út. Oer de grûnwetterproblematyk sei se: "It is in dreech probleem sûnder ienriedige oplossing. Wy bliuwe yn oerlis mei it wetterskip."
De wethâlder beklamme dat de reaksjenota al nei de wykried stjoerd is en dat der gjin negative reaksjes ûntfongen binne. "Wy geane nei de behanneling yn de gemeenteried fierder yn petear mei de wykried," sa sei De P.
De gemeenteried sil gau in beslút nimme oer de wykfisy en de byhearrende reaksjenota. It debat hat yn alle gefallen oantoand dat der in soad belutsenens is by de takomst fan it Skalsumerplan.
Samenvatting
De wykried fan it Skalsumerplan hat in wykfyzje yntsjinne by de gemeente Frjentsjerteradiel. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld dy't oan de gemeenteried foarlein wurdt. De ried kin derfoar kieze om gjin winsken of beswieren te uterjen oer dizze reaksjenota. De wykfyzje en de reaksjenota sille tegearre tsjinje as liedraad foar takomstige plannen en projekten yn de wyk. De reaksjenota wurdt gau besprutsen mei de wykried, dêrnei wurde ôfspraken makke oer de útfiering fan projekten. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel en it proses is in foarbyld fan boargerpartisipaasje. De gemeenteried moat noch in beslút nimme oer it foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactienota Wijkvisie Schalsumerplan." Het voorstel betreft de wijkvisie die door de wijkraad van het Schalsumerplan aan de gemeente is aangeboden. Het college heeft een reactienota opgesteld die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten over deze reactienota. De wijkvisie en de reactienota dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de wijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de procedure, de betrokken partijen, en de rol van de raad. Er zijn geen financiële consequenties en duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de reactienota te beoordelen en te beslissen of er wensen of bedenkingen zijn. In dit geval wordt voorgesteld om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de reactienota zonder verdere wensen of bedenkingen. Dit impliceert vertrouwen in de visie en de voorgestelde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet wensen en bedenkingen te uiten over de reactienota. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is sprake van vergaande burgerparticipatie, aangezien de wijkraad samen met de inwoners de wijkvisie heeft opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. Eventuele projecten kunnen subsidie aanvragen bij het Dorps- en Wijkvisiefonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schalsumerplan Wijkvisie Reactienota Wijkraad Tunnelvisie Burgerparticipatie Gemeente Franekeradeel Projecten Dorps- en Wijkvisiefonds GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
B. Van Dijk
J. Dijkstra - Wethouder
D. Bloem
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
B. Ouderkerken
J. Dijkstra - Wethouder
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
Caroline De Pee
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
D. Bloem
J. Dijkstra - Wethouder
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
Caroline De Pee
Caroline De Pee
Onbekende spreker
G.d. Geldof
Caroline De Pee
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
Caroline De Pee
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
B. Van Dijk
D. Osinga
B. Ouderkerken
Agendapunt 5.c Herinrichting Schalsum
Gemeente Franekeradeel overweegt herinrichting Schalsum: "Een stap naar meer leefbaarheid"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteert over een voorstel om Schalsum om te vormen tot een 30 km-zone. Het plan, dat samen met de dorpsbewoners is ontwikkeld, vraagt om een budget van €233.000,-. De helft hiervan zou uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing komen. De overige financiering moet worden aangevuld vanuit andere bronnen.
Tijdens de raadsvergadering uitte mevrouw Oosting van de VVD haar tevredenheid over de betrokkenheid van de dorpsbewoners bij het ontwerp. "Weer een stukje burgerparticipatie," merkte ze op. Toch had ze ook kritiek: "Hebben wij iets gemist of zijn wij werkelijk als Raad nu niet uitgenodigd?" Oosting benadrukte het belang van volledige financiering: "Hier ligt een half voorstel. Wij zouden wel graag zien dat dit 100% gefinancierd gaat worden."
Mevrouw de P. reageerde namens de gemeente op de vragen van Oosting. Ze legde uit dat de uitnodigingen voor de presentatie van het voorontwerp door de dorpswerkgroep zelf waren verstuurd. "Ze hebben er denk ik niet aan gedacht om de Raadsleden uit te nodigen," gaf ze toe. Wat betreft de financiering verzekerde ze de Raad dat de benodigde middelen uit het Dorpsvisiefonds beschikbaar zijn: "U kunt ervan op aan dat de volle 100% dat ze daarop kunnen rekenen."
Het debat maakte duidelijk dat er nog enkele plooien gladgestreken moeten worden voordat het plan definitief kan worden goedgekeurd. Toch lijkt er brede steun te zijn voor de herinrichting van Schalsum, die de leefbaarheid in het dorp aanzienlijk zou kunnen verbeteren.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om Schalsum opnieuw in te richten als een 30 km zone om de leefbaarheid te verbeteren. Dit plan vraagt om een budget van €233.000,-, waarvan €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing zou komen. Het ontwerp, dat samen met het dorp is gemaakt, omvat onder andere het vervangen van asfalt door klinkers en het vernieuwen van de dorpsentrees. De gemeenteraad wordt gevraagd om dit budget goed te keuren. Het resterende bedrag zou worden aangevuld door andere financieringsbronnen, zoals het dorpsvisiefonds en budgetten voor riolering en onderhoud.
Gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget werinrjochting Skalsum: "In stap nei mear libbensberens"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearret oer in foarstel om Skalsum om te foarmjen ta in 30 km-sône. It plan, dat tegearre mei de doarpsbewenners ûntwikkele is, freget om in budzjet fan €233.000,-. De helte hjirfan soe út de Reserve Steds- en Doarpsfernijing komme. De oare finansiering moat oanfolle wurde út oare boarnen.
Tidens de riedsgearkomste uterde frou Oosting fan de VVD har tefredenheid oer de belutsenens fan de doarpsbewenners by it ûntwerp. "Wer in stikje boargerpartisipaasje," merkte se op. Dochs hie se ek krityk: "Hawwe wy wat mist of binne wy wier as Ried no net útnoege?" Oosting beklamme it belang fan folsleine finansiering: "Hjir leit in heal foarstel. Wy soene graach sjen dat dit 100% finansierd wurdt."
Frou de P. reagearre nammens de gemeente op de fragen fan Oosting. Se lei út dat de útnoegings foar de presintaasje fan it foarûntwerp troch de doarpswurkgroep sels ferstjoerd wiene. "Se hawwe der tink ik net oan tocht om de Riedsleden út te noegjen," joech se ta. Wat de finansiering oanbelanget, fersekere se de Ried dat de nedige middels út it Doarpsfisyfûns beskikber binne: "Jo kinne derfan op oan dat de folsleine 100% dat se dêr op rekkenje kinne."
It debat makke dúdlik dat der noch inkele plooien glêdstrutsen wurde moatte foardat it plan definityf goedkard wurde kin. Dochs liket der brede stipe te wêzen foar de werinrjochting fan Skalsum, dy't de libbensberens yn it doarp oansjenlik ferbetterje kin.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om Skalsum op 'e nij yn te rjochtsjen as in 30 km sône om de libbenskwaliteit te ferbetterjen. Dit plan freget om in budzjet fan €233.000,-, wêrfan €100.000,- út de Reserve Stêd- en Doarpsfernijing komme soe. It ûntwerp, dat tegearre mei it doarp makke is, omfiemet ûnder oare it ferfangen fan asfalt troch klinkers en it fernijen fan de doarpsynfierings. De gemeenteried wurdt frege om dit budzjet goed te karren. It oerbleaune bedrach soe oanfolle wurde troch oare finansieringsboarnen, lykas it doarpsfisyfûns en budzjetten foar riolearring en ûnderhâld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herinrichting Schalsum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Schalsum". Het doel is om Schalsum in te richten als een 30 km zone om de leefbaarheid te vergroten door snelheidsreductie en verbetering van de uitstraling. Er is een budget van €233.000,- nodig, waarvan €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing moet komen. De rest wordt gedekt door andere fondsen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, financiële onderbouwing en een verwijzing naar de juridische grondslag. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de resterende financiering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van €100.000,- uit de Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing voor de herinrichting van Schalsum.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het budget willen vrijmaken voor dit project, gezien de financiële implicaties en prioriteiten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar (budget en doelstelling), maar mist een tijdsgebonden planning. Er is een inconsistente financiële raming; het totale benodigde bedrag is €233.000,-, maar er wordt slechts €100.000,- gevraagd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het beschikbaar stellen van het gevraagde budget.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de planvorming samen met het dorp is ontwikkeld, wat wijst op burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd, maar niet verder uitgewerkt. Het is onduidelijk hoe duurzaamheid specifiek in het project wordt geïntegreerd.
Financiële gevolgen:
Er is een tekort van €133.000,- dat gedekt moet worden door andere fondsen zoals het dorpsvisiefonds en budgetten voor riolering en onderhoud. Het voorstel geeft aan dat er aanvullende financiering nodig is, maar biedt geen gedetailleerd plan voor het dekken van het volledige bedrag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Schalsum 30 km zone Leefbaarheid Budget Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing Voorontwerp Gebakken klinkers Burgerparticipatie Voorjaarsnota 2015 DorpsvisiefondsVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga
J. Dijkstra - Wethouder
Caroline De Pee
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 5.d Reactie rapport rekenkamercommissie over herindeling
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert Over Herindelingsrapport: "Een Cultuuromslag is Nodig"
De gemeenteraad van Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing: het al dan niet goedkeuren van de reactie van het college op een kritisch rapport van de rekenkamercommissie over de herindeling. Het debat hierover was levendig en vol uiteenlopende meningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franekeradeel werd het rapport van de rekenkamercommissie over de herindeling uitvoerig besproken. Het rapport, dat op 12 mei 2016 werd gepresenteerd, richt zich op acht uitgangspunten van de herindeling. Het college heeft een reactienota opgesteld waarin zij hun visie geven op de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie. Het doel is om met deze reacties een positieve bijdrage te leveren aan het herindelingsproces.
Het debat begon met een kritische noot van commissielid mevrouw Horsinga, die de helderheid van de conclusies en aanbevelingen prees, maar ook vragen stelde over de concrete invulling ervan. "Er zijn verschillende werkgroepen bezig, maar hoe worden de uitgangspunten daadwerkelijk gerealiseerd?" vroeg zij zich af.
De heer Winia benadrukte het belang van slagkracht en daadkracht in het proces. "De nieuwe gemeente moet inhoudelijk meer ontwikkelingskracht en een stevige lobby kunnen neerzetten," stelde hij. Hij vroeg zich af of het college de noodzakelijke cultuuromslag binnen de ambtelijke organisatie al in gang heeft gezet.
Mevrouw Irlema en de heer Ouwerkerk sloten zich aan bij de kritische geluiden. Ouwerkerk merkte op dat het rapport soms te theoretisch is en dat er meer concrete actie nodig is. "Het rapport vraagt om een scherpe reactie, maar het college blijft steken in wollig taalgebruik," aldus de heer Geldof van D66.
Mevrouw Bloem van de ChristenUnie vroeg zich af hoe concreet wordt omgegaan met de aanbevelingen van de rekenkamercommissie. "Het is belangrijk dat we niet alleen kennisnemen van het rapport, maar ook daadwerkelijk actie ondernemen," zei ze.
De heer Kampstra van Gemeentebelang prees de inzet van de interne rekenkamercommissie, maar benadrukte dat het ook aan de raad is om met de aanbevelingen aan de slag te gaan. "We hebben een werkend systeem met enthousiaste commissieleden, laten we dat benutten," stelde hij.
Wethouder Tweda reageerde op de kritiek door te benadrukken dat er al veel is gebeurd sinds de peildatum van het rapport. "Er is een enorme slag gemaakt richting de herindeling," zei hij. Hij erkende dat een cultuuromslag nodig is, maar benadrukte dat dit een continu proces is.
Het debat eindigde met de vraag of het voorstel terug naar de raad moet voor verdere bespreking of dat het als hamerstuk kan worden aangenomen. De commissie besloot dat het voorstel als bespreekstuk terug naar de raad gaat, zodat er nog verder over gedebatteerd kan worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over een voorstel van het college van burgemeester en wethouders. Het voorstel betreft het kennisnemen van de reactie van het college op een onderzoek van de rekenkamercommissie naar de herindeling. Dit onderzoek, gepresenteerd op 12 mei 2016, richt zich op acht uitgangspunten van de herindeling. Het college heeft een reactienota opgesteld waarin zij per uitgangspunt hun reactie op de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie geven. Het doel is om met deze reacties een positieve bijdrage te leveren aan het herindelingsproces. De gemeenteraad zal binnenkort over dit voorstel vergaderen en een besluit nemen.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret Oer Weryndielingsrapport: "In Kultueroerslach is Nedich"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel stiet foar in wichtige beslút: it al of net goedkarren fan de reaksje fan it kolleezje op in kritysk rapport fan de rekkenkeamerkommisje oer de weryndieling. It debat hjir oer wie libben en fol útienrinnende mieningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it rapport fan de rekkenkeamerkommisje oer de weryndieling wiidweidich besprutsen. It rapport, dat op 12 maaie 2016 presintearre waard, rjochtet him op acht útgongspunten fan de weryndieling. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld wêryn sy harren fisy jouwe op de konklúzjes en oanbefellings fan de rekkenkeamerkommisje. It doel is om mei dizze reaksjes in positive bydrage te leverjen oan it weryndielingsproses.
It debat begûn mei in krityske noat fan kommisjelid frou Horsinga, dy't de dúdlikens fan de konklúzjes en oanbefellings priizge, mar ek fragen stelde oer de konkrete ynfolling dêrfan. "Der binne ferskate wurkgroepen dwaande, mar hoe wurde de útgongspunten yndie realisearre?" frege sy har ôf.
De hear Winia beklamme it belang fan slachkrêft en daadkrêft yn it proses. "De nije gemeente moat ynhâldlik mear ûntwikkelingskrêft en in stevige lobby delsette kinne," stelde hy. Hy frege him ôf oft it kolleezje de needsaaklike kultueroergong binnen de amtlike organisaasje al yn gong set hat.
Frou Irlema en de hear Ouwerkerk sleaten har oan by de krityske lûden. Ouwerkerk merkte op dat it rapport soms te teoretysk is en dat der mear konkrete aksje nedich is. "It rapport freget om in skerpe reaksje, mar it kolleezje bliuwt stykjen yn woldiedich taalgebrûk," aldus de hear Geldof fan D66.
Frou Bloem fan de ChristenUnie frege har ôf hoe't der konkreet omgien wurdt mei de oanbefellings fan de rekkenkeamerkommisje. "It is wichtich dat wy net allinnich kennisnimme fan it rapport, mar ek yndie aksje ûndernimme," sei se.
De hear Kampstra fan Gemeentebelang priizge de ynset fan de ynterne rekkenkeamerkommisje, mar beklamme dat it ek oan de ried is om mei de oanbefellings oan de slach te gean. "Wy hawwe in wurkjend systeem mei entûsjaste kommisjeleden, litte wy dat benutten," stelde hy.
Wethâlder Tweda reagearre op de krityk troch te beklamjen dat der al in soad bard is sûnt de peildatum fan it rapport. "Der is in enoarme slach makke rjochting de weryndieling," sei hy. Hy erkende dat in kultueroergong nedich is, mar beklamme dat dit in kontinu proses is.
It debat einige mei de fraach oft it foarstel werom nei de ried moat foar fierdere bespreking of dat it as hammerstik oannommen wurde kin. De kommisje besleat dat it foarstel as bespreekstik werom nei de ried giet, sadat der noch fierder oer debattearre wurde kin.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil gau beslute oer in foarstel fan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders. It foarstel giet oer it kennisnimmen fan de reaksje fan it kolleezje op in ûndersyk fan de rekkenkeamerkommisje nei de weryndieling. Dit ûndersyk, presintearre op 12 maaie 2016, rjochtet him op acht útgongspunten fan de weryndieling. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld wêryn sy per útgongspunt harren reaksje op de konklúzjes en oanbefellings fan de rekkenkeamerkommisje jouwe. It doel is om mei dizze reaksjes in positive bydrage te leverjen oan it weryndielingsproses. De gemeenteried sil gau oer dit foarstel fergaderje en in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactie rapport rekenkamercommissie over herindeling." Het voorstel betreft de reactie van het college van burgemeester en wethouders op het rapport van de rekenkamercommissie (RKC) over de herindeling. De RKC heeft onderzoek gedaan naar de herindeling en acht uitgangspunten geformuleerd. Het college reageert op de conclusies en aanbevelingen van de RKC met een reactienota. Het doel is om een positieve bijdrage te leveren aan het herindelingsproces door te reflecteren op de uitgangspunten en te toetsen of deze nog steeds leidend zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de reactie van het college op het rapport van de RKC omvat. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, argumenten en de aanpak van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de reactie van het college op het onderzoek van de RKC. De raad moet reflecteren op de uitgangspunten van de herindeling en beoordelen of deze nog steeds relevant en leidend zijn.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet onderschrijven van de reactie van het college en het bepalen of de uitgangspunten van de herindeling nog steeds passend zijn in het huidige proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van concrete doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de reactie van het college op het onderzoek van de RKC.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in het voorstel. Dit aspect lijkt niet expliciet behandeld te worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het lijkt geen focuspunt te zijn in de reactie op het rapport van de RKC.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële implicaties zijn verbonden aan het kennisnemen van de reactie van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Rekenkamercommissie Reactienota College Conclusies Aanbevelingen Onderzoek Uitgangspunten Franekeradeel ReflecterenVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
T.j. Wijnia
J. Dijkstra - Wethouder
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
B. Ouderkerken
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
D. Bloem
J. Dijkstra - Wethouder
D. Kamstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
T.j. Wijnia
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
T.j. Wijnia
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
G.j. Iedema
B. Ouderkerken
G.d. Geldof
D. Bloem
D. Kamstra - Gemeentebelangen
T.a. Wijkhuijs
D. Osinga
Onbekende spreker
Agendapunt 5.e Verkoop aandelen Enexis
Franekeradeel overweegt verkoop aandelen Enexis voor bochtverbreding
De gemeente Franekeradeel staat op het punt om haar aandelen in Enexis te verkopen. De opbrengst, geschat op ruim € 800.000, zou worden gebruikt voor een nieuw op te richten reserve voor bochtverbreding. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de aandelen in Enexis te verkopen. Dit besluit moet formeel voor 1 oktober aan Enexis worden doorgegeven. De verkoopopbrengst, geschat op ongeveer € 801.224, zou worden toegevoegd aan een nieuw op te richten reserve voor bochtverbreding. De aandelenverkoop is mogelijk omdat Enexis geen netwerk of klanten meer heeft in Friesland en Flevoland. De transactie zou eind december 2016 plaatsvinden. De gemeenteraad moet nog beslissen over het instellen van de reserve en het toewijzen van de opbrengst. De financiële effecten en details van de verkoop zijn al in de voorjaarsnota genoemd.
Frjentsjerteradiel oerwaget ferkeap oandielen Enexis foar bochtferbreding
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet op it punt om har oandielen yn Enexis te ferkeapjen. De opbringst, rûsd op mear as € 800.000, soe brûkt wurde foar in nij op te rjochtsjen reserve foar bochtferbreding. De gemeenteried moat noch in definityf beslút nimme.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de oandielen yn Enexis te ferkeapjen. Dit beslút moat formeel foar 1 oktober oan Enexis trochjûn wurde. De ferkeapopbringst, skat op sa'n € 801.224, soe tafoege wurde oan in nij op te rjochtsjen reserve foar bochtferbreding. De oandielenferkeap is mooglik om't Enexis gjin netwurk of klanten mear hat yn Fryslân en Flevolân. De transaksje soe ein desimber 2016 plakfine. De gemeenteried moat noch beslute oer it ynstellen fan de reserve en it tawizen fan de opbringst. De finansjele effekten en details fan de ferkeap binne al yn de foarjiersnota neamd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Verkoop Aandelen Enexis
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop van Aandelen Enexis" door de gemeente Franekeradeel. Het college heeft besloten de aandelen van Enexis te verkopen, aangezien Enexis geen energienetwerk of klanten meer heeft in Friesland en Flevoland. De verkoopopbrengst van € 801.224 wordt toegevoegd aan een nieuw in te stellen reserve voor bochtverbreding. De formele transactie moet voor 1 oktober 2016 aan Enexis worden doorgegeven, en de daadwerkelijke verkoop vindt eind december 2016 plaats.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de achtergrondinformatie, financiële details, en de noodzaak van het besluit. Echter, er is weinig detail over de specifieke noodzaak en planning van de bochtverbreding.
Rol van de Raad:
De raad moet formeel kennisnemen van de verkoop en instemmen met het instellen van de nieuwe reserve voor bochtverbreding. De raad heeft de bevoegdheid om reserves in te stellen en te muteren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verkoop van de aandelen en de bestemming van de opbrengst. Er kan discussie zijn over de prioriteit van de bochtverbreding als bestemming voor de opbrengst.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengst en bestemming. Het is tijdgebonden met een deadline voor de formele mededeling aan Enexis. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het is niet volledig SMART omdat de relevantie en tijdsgebondenheid van de bochtverbreding niet worden besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de verkoop en akkoord te gaan met het instellen van de reserve voor bochtverbreding.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het is een financieel en administratief besluit zonder directe betrokkenheid van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verkoop van de aandelen levert € 801.224 op, die wordt toegevoegd aan de reserve voor bochtverbreding. De financiële gevolgen zijn duidelijk beschreven, inclusief de afboeking van de boekwaarde en de aflossing van de aandeelhouderslening. De dekking voor de bochtverbreding is hiermee geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aandelen Enexis Verkoopopbrengst Reserve bochtverbreding Franekeradeel Wethouder T. Twerda Voorjaarsnota Aandeelhouderslening Statutenwijziging Waardebepaling DividendcorrectieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 5.f Controleprotocol
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over Nieuw Controleprotocol
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt het nieuwe controleprotocol 2016 vast te stellen. Dit protocol, dat richtlijnen biedt voor de controle van de jaarrekening, bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader. Het doel is om de accountant gerichter te laten werken zonder overbodige werkzaamheden. De besluitvorming staat gepland voor de raadsvergadering op 16 augustus 2016.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de recente raadsvergadering in Franekeradeel stond het nieuwe controleprotocol 2016 centraal. Het voorstel, dat geen financiële consequenties met zich meebrengt, werd door de raadsleden kritisch onder de loep genomen. De discussie draaide vooral om de tekstuele aanpassingen en de noodzaak van een geactualiseerd normenkader.
Raadslid Vollema van de FNP, die zichzelf als "de roekie" in de raad omschreef, gaf aan dat hij het voorstel als een "hele lap tekst" ervoer. Hij vroeg zich af of de tekstuele aanpassingen voldoende waren om de motivatie achter het protocol duidelijk te maken. "Ik vond het een hele lap tekst om te lezen," merkte Vollema op, en hij vroeg om een handreiking om het voorstel beter te kunnen begrijpen.
Wethouder Blom reageerde op de opmerkingen van Vollema door te benadrukken dat de tekstuele aanpassingen noodzakelijk zijn voor het controleprogramma. "Het is natuurlijk precies om op het controleprogramma van voor hier mijn uitzending van liet de teksten willen oppassen," legde Blom uit. Ze stelde voor om de tekstuele aanpassingen in de toekomst duidelijker te communiceren.
Het debat werd afgesloten met een oproep van de wethouder om bij toekomstige voorstellen meer aandacht te besteden aan de begrijpelijkheid van de tekstuele wijzigingen. De gemeenteraad zal op 16 augustus een definitief besluit nemen over het controleprotocol 2016.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om het controleprotocol 2016 (versie 11.0) vast te stellen. Dit protocol dient als basis voor de opdrachtverstrekking aan de accountant en bevat richtlijnen voor de controle van de jaarrekening. Het nieuwe protocol bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader. Het doel is om de accountant gerichter te laten werken zonder overbodige werkzaamheden. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel. De besluitvorming hierover staat gepland voor de raadsvergadering op 16 augustus 2016.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer Nij Kontroleprotokol
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget it nije kontrôleprotokol 2016 fêst te stellen. Dit protokol, dat rjochtlinen biedt foar de kontrôle fan de jierrekken, befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre normekader. It doel is om de akkountant rjochter te litten wurkjen sûnder oerstallige wurksumheden. De beslútfoarming stiet pland foar de riedsgearkomste op 16 augustus 2016.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de resinte riedsgearkomste yn Frjentsjerteradiel stie it nije kontrôleprotokol 2016 sintraal. It foarstel, dat gjin finansjele konsekwinsjes mei him meibringt, waard troch de riedsleden kritysk ûnder de loep nommen. De diskusje draaide benammen om de tekstuele oanpassings en de needsaak fan in aktualisearre normekader.
Riedslid Vollema fan de FNP, dy't himsels as "de rookie" yn de ried omskreau, joech oan dat hy it foarstel as in "hiele lap tekst" ûnderfûn. Hy frege him ôf oft de tekstuele oanpassings genôch wiene om de motivaasje efter it protokol dúdlik te meitsjen. "Ik fûn it in hiele lap tekst om te lêzen," merkte Vollema op, en hy frege om in hânriking om it foarstel better begripe te kinnen.
Wethâlder Blom reagearre op de opmerkings fan Vollema troch te beklamjen dat de tekstuele oanpassings needsaaklik binne foar it kontrôleprogramma. "It is fansels krekt om op it kontrôleprogramma fan foar hjir myn útstjoering fan liet de teksten wolle oppasse," lei Blom út. Se stelde foar om de tekstuele oanpassings yn de takomst dúdliker te kommunisearjen.
It debat waard ôfsletten mei in oprop fan de wethâlder om by takomstige foarstellen mear omtinken te jaan oan de begrypberens fan de tekstuele wizigings. De gemeenteried sil op 16 augustus in definityf beslút nimme oer it kontrôleprotokol 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om it kontrôleprotokol 2016 (ferzje 11.0) fêst te stellen. Dit protokol tsjinnet as basis foar de opdrachtferliening oan de akkountant en befettet rjochtlinen foar de kontrôle fan de jierrekken. It nije protokol befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre noarmekader. It doel is om de akkountant rjochter te litten wurkjen sûnder oerstallige wurksumheden. Der binne gjin finansjele konsekwinsjes ferbûn oan dit foarstel. De beslútfoarming hjir oer stiet pland foar de riedsgearkomste op 16 augustus 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol 2016". Het doel is om de gemeenteraad opdracht te laten geven aan de accountant op basis van dit protocol. Het controleprotocol 2016 (versie 11.0) bevat tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader en bijlage over Sisa-verantwoording ten opzichte van de vorige versie uit 2015. Het voorstel vraagt de raad om het controleprotocol 2016 vast te stellen, zodat de accountant gerichter kan werken en er geen overbodige werkzaamheden plaatsvinden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen en een normenkader voor de accountant. Er zijn geen kanttekeningen of financiële consequenties vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel benadrukt.
Rol van de raad:
De raad moet het controleprotocol 2016 vaststellen, wat de opdrachtverstrekking aan de accountant formaliseert.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en technisch van aard is. De raad moet echter beslissen of de voorgestelde wijzigingen en actualisaties voldoende zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opdrachtverstrekking aan de accountant. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het controlejaar 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol 2016 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen extra kosten of budgetaanpassingen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol 2016 Accountant Normenkader Rechtmatigheidsverklaring Getrouwheidsverklaring Financiële beheershandelingen Bado (Besluit accountantscontrole decentrale overheden) Sisa verantwoording Goedkeurings- en rapporteringstoleranties Jaarrekening 2016Verfijning van de zoekopdracht:
J. Dijkstra - Wethouder
L.j. Vollema
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 5.g Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080: realisatie van twee pluimveestallen met uitloop Pietersbierum
Nieuwe Kippenstallen in Pietersbierum: Gemeenteraad Debatteert over Omgevingsvergunning
De gemeenteraad van Pietersbierum heeft een levendig debat gevoerd over de aanvraag van de heer Van der Meer voor de bouw van twee vleeskuikenstallen met uitloop en een warmtewisselaar. Hoewel het project in strijd is met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", kan de vergunning worden verleend als de raad geen bezwaren heeft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende partijen aan het woord om hun standpunten over de omgevingsvergunning te delen. De heer Vollema van de FNP benadrukte het belang van de agrarische sector voor de regio. "De agrarische sector moet zich kunnen ontwikkelen," stelde hij. Vollema uitte echter zorgen over de uitvoering van de regels door de Fumo, de organisatie die verantwoordelijk is voor de handhaving van milieuregels. "Hoe denkt het college dat dit in goede harmonie kan verlopen?" vroeg hij.
De heer Ouwekerk van GroenLinks sloot zich aan bij de zorgen van Vollema en vroeg zich af hoe de controle op naleving van de regels zou plaatsvinden. "Wie controleert dat eigenlijk en hoe vaak gebeurt dat?" vroeg hij. Ouwekerk benadrukte het belang van strikte handhaving om de impact op de omgeving te minimaliseren.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Van Diek, toonde zich kritisch over intensieve veehouderij, maar erkende dat in dit specifieke geval de plannen binnen de gestelde kaders vallen. "We moeten ervoor zorgen dat de boer zich aan alle regels houdt en dat er regelmatig gecontroleerd wordt," zei Van Diek. Hij pleitte voor strikte handhaving en stelde voor om bij de vergunning een clausule op te nemen die regelmatige inspecties garandeert.
Mevrouw Bloem van de lokale partij benadrukte het belang van duurzaamheid en dierenwelzijn in het project. "Vanuit het oogpunt van duurzaamheid en dierenwelzijn is deze ontwikkeling te waarderen," zei ze. Bloem drong er echter op aan dat er fanatiek gehandhaafd wordt om ervoor te zorgen dat de boer zich aan alle regels houdt.
Wethouder Tweda reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden door te benadrukken dat de Fumo verantwoordelijk is voor de handhaving en dat er regelmatig controles zullen plaatsvinden. "We zijn niet bang om dwangsommen op te leggen als dat nodig is," verzekerde hij de raad.
Na een uitgebreid debat besloot de raad het voorstel als hamerstuk naar de volgende vergadering te sturen, waarmee de weg vrij is voor de definitieve goedkeuring van de omgevingsvergunning. Het debat onderstreepte de noodzaak van een zorgvuldige afweging tussen economische ontwikkeling en milieubescherming, een thema dat in de toekomst ongetwijfeld vaker op de agenda zal staan.
Samenvatting
De heer Van der Meer vraagt een omgevingsvergunning aan voor het bouwen van twee vleeskuikenstallen met uitloop en een warmtewisselaar in Pietersbierum. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders kunnen de vergunning alleen verlenen als de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad heeft eerder een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgegeven. Tijdens de inzageperiode zijn drie zienswijzen ontvangen, waarvan één heeft geleid tot een aanpassing van de vergunning. Het project voldoet aan de ruimtelijke ordening en de voorwaarden voor uitbreiding van intensieve veehouderijen. Het college vraagt de raad om de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat de vergunning verleend kan worden.
Nije Hinnenstâlen yn Pietersbierum: Gemeenteried Debattearret oer Omjouwingsfergunning
De gemeenteried fan Pietersbierum hat in libben debat fierd oer de oanfraach fan de hear Van der Meer foar de bou fan twa fleiskuikenstâlen mei útloop en in waarmtewikseler. Hoewol't it projekt yn striid is mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", kin de fergunning ferliend wurde as de ried gjin beswieren hat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste kamen ferskate partijen oan it wurd om harren stânpunten oer de omjouwingsfergunning te dielen. De hear Vollema fan de FNP beklamme it belang fan de agraryske sektor foar de regio. "De agraryske sektor moat him ûntwikkelje kinne," stelde er. Vollema útspruts lykwols soargen oer de útfiering fan de regels troch de Fumo, de organisaasje dy't ferantwurdlik is foar de hanthavening fan miljeuregels. "Hoe tinkt it kolleezje dat dit yn goede harmony ferrinne kin?" frege er.
De hear Ouwekerk fan GrienLinks sleat him oan by de soargen fan Vollema en frege him ôf hoe't de kontrôle op neilibjen fan de regels plakfine soe. "Wa kontrolearret dat eins en hoe faak bart dat?" frege er. Ouwekerk beklamme it belang fan strang hanthavenjen om de ynfloed op de omjouwing te minimalisearjen.
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch de hear Van Diek, toande him kritysk oer yntinsive feehâlderij, mar erkende dat yn dit spesifike gefal de plannen binnen de stelde kaders falle. "Wy moatte derfoar soargje dat de boer him oan alle regels hâldt en dat der regelmjittich kontrolearre wurdt," sei Van Diek. Hy pleite foar strang hanthavenjen en stelde foar om by de fergunning in klausule op te nimmen dy't regelmjittige ynspeksjes garandearret.
Mevrouw Bloem fan de lokale partij beklamme it belang fan duorsumens en bistwolwêzen yn it projekt. "Fanút it eachpunt fan duorsumens en bistwolwêzen is dizze ûntwikkeling te wurdearjen," sei se. Bloem drong der lykwols op oan dat der fanatyk hanthaven wurdt om derfoar te soargjen dat de boer him oan alle regels hâldt.
Wethâlder Tweda reagearre op de fragen en soargen fan de riedsleden troch te beklamjen dat de Fumo ferantwurdlik is foar de hanthavening en dat der regelmjittich kontrôles plakfine sille. "Wy binne net bang om twangsom op te lizzen as dat nedich is," fersekere er de ried.
Nei in wiidweidich debat besleat de ried it foarstel as hammerstik nei de folgjende gearkomste te stjoeren, wêrmei't de wei frij is foar de definitive goedkarring fan de omjouwingsfergunning. It debat ûnderstreke de needsaak fan in soarchfâldige ôfwaging tusken ekonomyske ûntwikkeling en miljeubeskerming, in tema dat yn de takomst ûngetwyfeld faker op de aginda stean sil.
Samenvatting
De hear Van der Meer freget in omjouwingsfergunning oan foar it bouwen fan twa fleiskuikenstâlen mei útloop en in waarmtewikseler yn Pietersbierum. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", wêrtroch in Waboprojektbeslút nedich is. Boargemaster en wethâlders kinne de fergunning allinnich ferliene as de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried hat earder in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôfjoege. Tidens de ynsjochperioade binne trije ynsjoggen ûntfongen, wêrfan ien laat hat ta in oanpassing fan de fergunning. It projekt foldocht oan de romtlike oarder en de betingsten foar útwreiding fan yntinsive feefoarrieden. It kolleezje freget de ried om de definitive ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan, sadat de fergunning ferliend wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080 Het realiseren van twee pluimveestallen met uitloop Hearewei 19 Pietersbierum." Het voorstel betreft de aanvraag van de heer Van der Meer voor een omgevingsvergunning om twee vleeskuikenstallen met uitloop en warmtewisselaar te bouwen. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013" en vereist een Waboprojectbesluit. De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, zodat het college de vergunning kan verlenen. Drie zienswijzen zijn ontvangen, waarvan één leidde tot een aanpassing van de vergunning. Het project is in lijn met ruimtelijke ordening en beleid voor intensieve veehouderijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige informatie over de aanvraag, de juridische context, de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gedaan. Echter, er is weinig detail over de inhoud van de zienswijzen en de specifieke aanpassing die is gemaakt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dit is noodzakelijk voor het college om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van intensieve veehouderij op deze locatie steunt, rekening houdend met de ontvangen zienswijzen en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de aanpassing naar aanleiding van de zienswijzen zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft, waarmee de vergunning kan worden verleend.
Participatie:
Er is een openbare voorbereidingsprocedure gevolgd, en er zijn zienswijzen ontvangen en deels verwerkt. Dit wijst op enige mate van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag. Er worden verder geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Pluimveestallen Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Waboprojectbesluit Zienswijzen Ruimtelijke ordening Intensieve veehouderij Warmtewisselaar Provincie Fryslân Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
L.j. Vollema
J. Dijkstra - Wethouder
B. Ouderkerken
J. Dijkstra - Wethouder
B. Van Dijk
J. Dijkstra - Wethouder
D. Bloem
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
B. Van Dijk
J. Dijkstra - Wethouder
G.j. Iedema
J. Dijkstra - Wethouder
S.h. Van Der Vaart
S.h. Van Der Vaart
Agendapunt 5.h Speeltuinbeleid
Speeltuinbeleid Franekeradeel: Inclusie en Innovatie in de Schijnwerpers
De gemeente Franekeradeel overweegt een vernieuwend speeltuinbeleid dat inspeelt op de behoeften van kinderen en lokale gemeenschappen. Het plan, getiteld 'Maatwerk door Samenspel', legt de nadruk op burgerparticipatie en maatwerk per dorp en wijk. Tijdens een recent debat kwamen diverse perspectieven aan bod, waaronder de noodzaak voor inclusieve speelvoorzieningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering over het nieuwe speeltuinbeleid van Franekeradeel, getiteld 'Maatwerk door Samenspel', kwamen verschillende belangrijke punten naar voren. De ChristenUnie benadrukte de noodzaak van inclusieve speelvoorzieningen voor kinderen met een beperking. "Bij de ChristenUnie Franeker deelt iedereen mee," stelde een woordvoerder. "Kinderen met een beperking willen ook spelen, maar in de meeste huidige speeltuinen gaat dat niet."
Het voorstel richt zich op het bieden van veilige en kwalitatief goede speelvoorzieningen voor kinderen van 2 tot 16 jaar, binnen de bestaande financiële kaders van € 53.235 per jaar. De federaties van dorps- en buurtbelangen worden geïnformeerd over de plannen, en er wordt gestreefd naar een aanpak waarbij de lokale gemeenschappen actief betrokken worden bij de uitvoering.
Een ander punt van discussie was de wens om speeltuinen aantrekkelijker te maken voor alle leeftijdsgroepen. De ChristenUnie stelde voor om fitnessapparaten te plaatsen die ook door volwassenen en ouderen gebruikt kunnen worden. "In Polen is het heel normaal dat er in een park fitnessapparaten staan die tegen alle weersomstandigheden kunnen en hufterproof zijn," werd er opgemerkt. Dit zou niet alleen de fysieke activiteit bevorderen, maar ook een sociale functie kunnen vervullen voor grootouders die vaak op bankjes zitten terwijl hun kleinkinderen spelen.
D66 vroeg zich af wat de kinderen zelf van het voorstel vinden, een vraag die de betrokkenheid van de jongere generatie benadrukt. Het college van burgemeester en wethouders reageerde hierop door te stellen dat de jongerenadviesraad al enkele adviezen heeft gegeven, waarbij veiligheid voorop staat. "We willen juist de wijk betrekken," aldus een woordvoerder van het college. "Als er iets moet worden vervangen of er komt iets nieuws, dan willen we dat jong en oud daarbij betrokken worden."
De discussie over het speeltuinbeleid is nog niet afgerond. De ChristenUnie heeft aangekondigd een amendement in te dienen om de inclusie van kinderen met een beperking te waarborgen. Daarnaast wordt er een motie voorbereid om de speeltuinen aantrekkelijker te maken voor een bredere doelgroep. Het besluit over het nieuwe beleid wordt verwacht tijdens de raadsvergadering van 22 september.
Met deze plannen lijkt Franekeradeel een stap te zetten richting een speeltuinbeleid dat niet alleen inspeelt op de behoeften van de huidige jeugd, maar ook op die van de toekomst. "Het is voor iedereen," benadrukte de ChristenUnie, en dat lijkt de rode draad te zijn in de discussie over de speeltuinen van de toekomst.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt het speeltuinbeleid te vernieuwen. Het doel is om veilige en kwalitatief goede speelvoorzieningen te bieden voor kinderen van 2 tot 16 jaar, die aansluiten bij de behoeften van de lokale gemeenschappen. Het nieuwe beleid richt zich op burgerparticipatie en maatwerk per dorp en wijk. Er is een voorstel om in te stemmen met de beleidsbrief 'maatwerk door samenspel', die de vernieuwingen beschrijft. De uitvoering zal plaatsvinden binnen de bestaande financiële kaders, met een jaarlijks budget van € 53.235. De federaties van dorps- en buurtbelangen worden geïnformeerd over de plannen. Het besluit over het nieuwe beleid ligt nog in de toekomst.
Boarterstúnbelied Frjentsjerteradiel: Ynlúzing en Ynnovaasje yn de Skynwerpers
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in fernijend boarterstúnbelied dat ynspilet op de behoeften fan bern en lokale mienskippen. It plan, mei de titel 'Maatwurk troch Gearspul', leit de klam op boargerpartisipaasje en maatwurk per doarp en wyk. Tidens in resint debat kamen ferskate perspektiven oan bod, wêrûnder de needsaak foar ynklusive boarterstastellen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste oer it nije boarterstún belied fan Frjentsjerteradiel, mei de titel 'Maatwurk troch Gearspul', kamen ferskate wichtige punten nei foaren. De ChristenUnie beklamme de needsaak fan ynklusive boartersfoarsjennings foar bern mei in beheining. "By de ChristenUnie Frjentsjer docht elkenien mei," stelde in wurdfierder. "Bern mei in beheining wolle ek boartsje, mar yn de measte hjoeddeiske boarterstunen giet dat net."
It foarstel rjochtet him op it bieden fan feilige en kwalitatyf goede boartersfoarsjennings foar bern fan 2 oant 16 jier, binnen de besteande finansjele kaders fan € 53.235 per jier. De federaasjes fan doarps- en buertbelangen wurde ynformearre oer de plannen, en der wurdt stribbe nei in oanpak wêrby't de lokale mienskippen aktyf belutsen wurde by de útfiering.
In oar punt fan diskusje wie de winsk om boarterstunen oantrekliker te meitsjen foar alle leeftydsgroepen. De ChristenUnie stelde foar om fitnessapparaten te pleatsen dy't ek troch folwoeksenen en âlderein brûkt wurde kinne. "Yn Poalen is it hiel gewoan dat der yn in park fitnessapparaten steane dy't tsjin alle waarsomstannichheden kinne en hufterproof binne," waard der opmurken. Dit soe net allinnich de fysike aktiviteit befoarderje, mar ek in sosjale funksje ferfolje kinne foar pake en beppe dy't faak op bankjes sitte wylst harren bernsbern boartsje.
D66 frege him ôf wat de bern sels fan it foarstel fine, in fraach dy't de belutsenens fan de jongere generaasje beklammet. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders reagearre hjirop troch te stellen dat de jongerenadvysried al inkele advizen jûn hat, wêrby't feiligens foarop stiet. "Wy wolle krekt de wyk belûke," aldus in wurdfierder fan it kolleezje. "As der wat ferfongen wurde moat of der komt wat nijs, dan wolle wy dat jong en âld dêrby belutsen wurde."
De diskusje oer it boarterstún belied is noch net ôfrûne. De ChristenUnie hat oankundige in amendemint yn te tsjinjen om de ynklúzje fan bern mei in beheining te garandearjen. Dêrneist wurdt der in moasje taret om de boarterstunen oantrekliker te meitsjen foar in bredere doelgroep. It beslút oer it nije belied wurdt ferwachte tidens de riedsgearkomste fan 22 septimber.
Mei dizze plannen liket Frjentsjerteradiel in stap te setten rjochting in boarterstún belied dat net allinnich ynspilet op de behoeften fan de hjoeddeiske jeugd, mar ek op dy fan de takomst. "It is foar elkenien," beklamme de ChristenUnie, en dat liket de reade tried te wêzen yn de diskusje oer de boarterstunen fan de takomst.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget it boarterstúnbelied te fernijen. It doel is om feilige en kwalitatyf goede boartersfoarsjennings te bieden foar bern fan 2 oant 16 jier, dy't oanslute by de behoeften fan de lokale mienskippen. It nije belied rjochtet him op boargerpartisipaasje en maatwurk per doarp en wyk. Der is in foarstel om yn te stimmen mei de beliedsbrief 'maatwurk troch gearspul', dy't de fernijingen beskriuwt. De útfiering sil plakfine binnen de besteande finansjele kaders, mei in jierliks budzjet fan € 53.235. De federaasjes fan doarps- en buertbelangen wurde ynformearre oer de plannen. It beslút oer it nije belied leit noch yn de takomst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Speeltuinbeleid" van de gemeente Franekeradeel. Het doel is om het verouderde speeltuinbeleid te vernieuwen, zoals eerder aangegeven in de 'notitie stand van zaken jeugdbeleid' van 15 oktober 2015. De beleidsbrief "maatwerk door samenspel" richt zich op burgerparticipatie om kwalitatief goede en veilige speelvoorzieningen te realiseren voor kinderen van 2-16 jaar, passend bij de behoeften van dorpen en wijken. Het beleid is bedoeld voor een periode van twee jaar of langer, afhankelijk van de realisatie van het speeltuinbeleid voor de nieuwe gemeente Waadhoeke.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor het beleid, een aanpak op basis van een vervangingskalender, en financiële informatie. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe burgerparticipatie concreet vorm krijgt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het nieuwe speeltuinbeleid vast te stellen. Het is hun rol om in te stemmen met de beleidsbrief en toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorgestelde beleid en de mate waarin zij burgerparticipatie willen bevorderen en integreren in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor burgerparticipatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie wordt als "niet van toepassing" genoemd, wat tegenstrijdig is met de focus op burgerparticipatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de beleidsbrief "maatwerk door samenspel".
Participatie:
Hoewel het beleid inzet op burgerparticipatie, wordt in de sectie over participatie vermeld dat het "niet van toepassing" is, wat verwarrend is en nadere toelichting behoeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als "niet van toepassing" beschouwd in het voorstel, wat suggereert dat het geen prioriteit heeft binnen dit beleid.
Financiële Gevolgen:
De uitvoering van het beleid vindt plaats binnen de huidige financiële kaders, met een jaarlijks budget van € 53.235. Er is ook een voorziening voor groot onderhoud en vervangingen. Het voorstel geeft aan dat de financiële dekking binnen de bestaande budgetten valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speeltuinbeleid Beleidsbrief Burgerparticipatie Speelvoorzieningen Jeugdbeleid Vervangingskalender Franeker Doelgroep 2-16 jaar Dorpsbelangen FinanciënVerfijning van de zoekopdracht: