12-11-2015 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 Fêststelle fyzje ta oansjen fan Partisipaasje
Samenvatting
Op 12 november 2015 vond een raadsvergadering plaats waarin de visie op participatie binnen de gemeente werd besproken. De focus ligt op het bevorderen van deelname van iedereen naar eigen vermogen, met als doel eenzaamheid te verminderen. Er wordt gestreefd naar een participatiegraad van 50% onder de doelgroep die momenteel niet actief is. Om dit te bereiken, is het belangrijk om vraag en aanbod van vrijwilligerswerk beter inzichtelijk te maken. De commissie wil hiervoor beperkte middelen uit het bestaande Participatiebudget inzetten en zoekt naar aanvullende financieringsbronnen zoals de WMO en welzijnsbudgetten. Het proces van besluitvorming omvat verdere besprekingen en vaststellingen in oktober en november, met een definitief besluit over het beleidskader in december.
Samenvatting
Op 12 novimber 2015 fûn in riedsgearkomste plak wêryn de fisy op partisipaasje binnen de gemeente besprutsen waard. De fokus leit op it befoarderjen fan dielname fan elkenien nei eigen fermogen, mei as doel iensumens te ferminderjen. Der wurdt stribbe nei in partisipaasjegraad fan 50% ûnder de doelgroep dy't op it stuit net aktyf is. Om dit te berikken, is it wichtich om fraach en oanbod fan frijwilligerswurk better ynsichtlik te meitsjen. De kommisje wol hjirfoar beheinde middels út it besteande Partisipaasjebudzjet ynsette en siket nei oanfoljende finansieringsboarnen lykas de WMO en wolwêzensbudzjetten. It proses fan beslútfoarming omfiemet fierdere besprekingen en fêststellingen yn oktober en novimber, mei in definityf beslút oer it beliedskader yn desimber.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie ten aanzien van Participatie". Het document biedt een samenvatting van de visie van de commissie op participatie binnen de zorg- en welzijnssector. De kernpunten zijn dat iedereen naar vermogen moet kunnen deelnemen, participatie maatwerk is en bijdraagt aan het voorkomen van eenzaamheid. Het doel is dat 50% van het 'rustbestand' participeert op hun eigen niveau. Er is behoefte aan beter inzicht in vraag en aanbod van vrijwilligerswerk. De commissie wil beperkte middelen inzetten vanuit het Participatiebudget en zoekt naar alternatieve financieringsbronnen voor nieuwe projecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het schetsen van de visie en de doelen. Echter, het mist gedetailleerde plannen of stappen om deze doelen te bereiken, evenals concrete meetbare resultaten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de beleidsrichting en het goedkeuren van het beleidskader voor participatie. Ze moeten ook beslissen over de toewijzing van middelen en de goedkeuring van eventuele alternatieve financieringsbronnen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van participatie binnen het beschikbare budget en de mate waarin ze bereid zijn om alternatieve financieringsbronnen te verkennen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de focus op maatwerk en het aanpakken van eenzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een specifiek doel is (50% participatie), ontbreken meetbare indicatoren, een tijdsbestek en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de doelen binnen de beperkte middelen is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de beleidsrichting en het beleidskader voor participatie, evenals over de toewijzing van middelen en de zoektocht naar alternatieve financieringsbronnen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als een maatwerkproces dat essentieel is voor sociale inclusie en het voorkomen van eenzaamheid. Er is echter weinig detail over hoe participatie praktisch wordt bevorderd of gemeten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale participatie en welzijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat er beperkte middelen beschikbaar zijn vanuit het Participatiebudget en dat er alternatieve financieringsbronnen moeten worden gezocht voor nieuwe projecten. Er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Zorg en welzijn Eenzaamheid Vrijwilligerswerk Participatiebudget Financieringsbronnen WMO Welzijnsbudgetten Transities Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet vermeld, maar het betreft een visie op participatie in de gemeente Menameradiel. De visie richt zich op het bevorderen van participatie onder inwoners, met als uitgangspunten dat iedereen naar vermogen meedoet, participatie maatwerk is en bijdraagt aan het voorkomen van eenzaamheid. Het doel is dat 50% van het 'rustbestand' participeert op hun eigen niveau, en dat vraag en aanbod van vrijwilligerswerk beter inzichtelijk worden gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beknopt en richt zich voornamelijk op de algemene uitgangspunten en doelstellingen. Er ontbreekt echter gedetailleerde informatie over de uitvoering, monitoring en evaluatie van de voorgestelde visie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de visie op participatie vast te stellen en te zorgen voor de implementatie en monitoring van de voorgestelde doelstellingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van participatie binnen het gemeentelijk beleid, de middelen die hiervoor worden ingezet, en hoe de doelstellingen worden gemonitord en geëvalueerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het doel om 50% van het 'rustbestand' te laten participeren is specifiek en meetbaar, maar er ontbreken tijdsgebonden elementen en concrete acties om dit te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de visie op participatie vast te stellen en eventueel aanvullende richtlijnen of plannen voor de uitvoering te ontwikkelen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als een kernonderdeel van de visie, met de nadruk op maatwerk en het voorkomen van eenzaamheid. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar sociale duurzaamheid kan impliciet een rol spelen door het bevorderen van sociale cohesie en betrokkenheid.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de visie te waarborgen.
Agendapunt 3 Ferkenning finansjele posysje Franekeradeel, het Bildt en Menameradiel en de gemeente Littenseradiel
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering op 12 november 2015 wordt de financiële positie van de gemeenten Franekeradeel, Het Bildt, Menameradiel en Littenseradiel besproken. Deloitte heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de financiële situatie van deze gemeenten, met speciale aandacht voor de opdeling van Littenseradiel. Dit onderzoek biedt inzicht in de financiële uitgangspositie van de toekomstige nieuwe gemeente. De rapporten zijn eerder toegelicht in de auditcommissie en worden nu aan de gemeenteraden gepresenteerd. Het onderzoek is gebaseerd op de begroting van 2015 en dient als momentopname. Het wettelijke traject voor herindeling begint met het vaststellen van het herindelingsontwerp door de gemeenteraden. In de begroting van 2016 worden wijzigingen verwacht, en er wordt gewerkt aan een schaduw-begroting voor 2017 om een compleet financieel beeld te krijgen, inclusief de toevoeging van delen van Littenseradiel.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste op 12 novimber 2015 wurdt de finansjele posysje fan de gemeenten Frjentsjerteradiel, It Bilt, Menameradiel en Littenseradiel besprutsen. Deloitte hat wiidweidich ûndersyk dien nei de finansjele situaasje fan dizze gemeenten, mei spesjale oandacht foar de opdieling fan Littenseradiel. Dit ûndersyk biedt ynsjoch yn de finansjele útgongposysje fan de takomstige nije gemeente. De rapporten binne earder taljochte yn de auditkommisje en wurde no oan de gemeenterieden presintearre. It ûndersyk is basearre op de begrutting fan 2015 en tsjinnet as momintopname. It wetlike trajekt foar weryndieling begjint mei it fêststellen fan it weryndielingsûntwerp troch de gemeenterieden. Yn de begrutting fan 2016 wurde wizigingen ferwachte, en der wurdt wurke oan in skaadbegrutting foar 2017 om in folslein finansjeel byld te krijen, ynklusyf de tafoeging fan dielen fan Littenseradiel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Weryndielingsûntwerp
Samenvatting
De gemeenteraden van zeven Friese gemeenten overwegen een herindeling die de opsplitsing van Littenseradiel omvat. Het herindelingsontwerp, dat nu ter vaststelling voorligt, beschrijft de plannen voor de vorming van drie nieuwe gemeenten per 1 januari 2018. De voorgestelde gemeenten zijn Westergo, Leeuwarden en Súdwest-Fryslân, elk gevormd door samenvoegingen van bestaande gemeenten en delen van Littenseradiel. Het proces volgt een wettelijk traject waarbij het ontwerp ter inzage wordt gelegd, zodat inwoners, ondernemers en omliggende gemeenten hun zienswijzen kunnen indienen. Na verwerking van deze zienswijzen wordt het herindelingsadvies aan de provincie aangeboden, die het vervolgens aan de minister van Binnenlandse Zaken voorlegt. Het uiteindelijke besluit over de herindeling ligt bij de wetgever. De betrokken gemeenten hebben een gezamenlijke website gelanceerd om het proces te ondersteunen en informatie te verstrekken.
Samenvatting
De gemeenterieden fan sân Fryske gemeenten oerwaagje in weryndieling dy't de opsplitsing fan Littenseradiel omfettet. It weryndielingsûntwerp, dat no foar fêststelling leit, beskriuwt de plannen foar de foarming fan trije nije gemeenten per 1 jannewaris 2018. De foarstelde gemeenten binne Westergo, Ljouwert en Súdwest-Fryslân, elk foarme troch gearfoegingen fan besteande gemeenten en dielen fan Littenseradiel. It proses folget in wettich trajekt wêrby't it ûntwerp ter ynsjoch lein wurdt, sadat ynwenners, ûndernimmers en omlizzende gemeenten harren sjenswizen ynleverje kinne. Nei ferwurking fan dizze sjenswizen wurdt it weryndielingsadvys oan de provinsje oanbean, dy't it dêrnei oan de minister fan Binnenlânske Saken foarleit. It úteinlike beslút oer de weryndieling leit by de wetjouwer. De belutsen gemeenten hawwe in mienskiplike webside lansearre om it proses te stypjen en ynformaasje te jaan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Herindelingsontwerp" voor de opsplitsing en samenvoeging van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân. Het ontwerp beoogt de vorming van drie nieuwe gemeenten per 1 januari 2018: Westergo, Leeuwarden en Súdwest-Fryslân. Het document beschrijft de onderbouwing, voorgestelde grenzen en toekomstvisie voor deze gemeenten. Het herindelingsontwerp is een gezamenlijk verzoek aan de wetgever om de herindeling wettelijk vast te stellen. Het proces omvat een periode van ter inzage legging voor publieke zienswijzen, waarna het ontwerp wordt aangeboden aan de provincie en uiteindelijk aan de minister van BZK.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de herindelingsplannen, betrokken gemeenten, en het proces dat gevolgd moet worden volgens de Wet arhi. Het bevat ook een tijdspad en procedurele stappen.
Rol van de raad:
De raad moet het herindelingsontwerp vaststellen, het ter inzage leggen voor publieke zienswijzen, en uiteindelijk het herindelingsadvies goedkeuren na verwerking van de zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de herindelingsplannen en de samenvoeging van gemeenten, wat invloed heeft op lokale bestuursstructuren en gemeenschapsidentiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de goedkeuring door hogere overheden en de verwerking van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het herindelingsontwerp vast te stellen en het proces van ter inzage legging en verdere stappen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt burgerparticipatie via een verslag van het draagvlakonderzoek en de mogelijkheid voor inwoners om zienswijzen in te dienen tijdens de ter inzage legging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindelingsontwerp Littenseradiel Westergo Leeuwarden Súdwest-Fryslân Franekeradeel Het Bildt Menameradiel Wet arhi Ministerie van BZKVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Neijiersnota 2015
Samenvatting
De Najaarsnota 2015 van de gemeente Menameradiel biedt een overzicht van de financiële situatie en ontwikkelingen tot en met week 36 van dat jaar. De nota maakt deel uit van de Planning & Controlcyclus en dient om tijdens de uitvoeringsperiode bij te kunnen sturen. De prognose laat een negatief saldo van € 17.256,00 zien. Verschillende programma's binnen de gemeente hebben bijgedragen aan dit saldo, met zowel overschrijdingen als onderschrijdingen. Belangrijke punten zijn onder andere hogere kosten voor onderwijs en welzijn, en voordelen binnen de programma's voor bestuur en milieu. De nota wordt besproken in de raadscommissievergadering op 5 november 2015 en in de raadsvergadering op 12 november 2015. Een aanvullende begrotingswijziging wordt verwacht in de laatste raadsvergadering van het jaar.
Samenvatting
De Najaarsnota 2015 fan de gemeente Menameradiel biedt in oersjoch fan de finansjele situaasje en ûntwikkelings oant en mei wike 36 fan dat jier. De nota makket diel út fan de Planning & Controlsyklus en tsjinnet om tidens de útfieringsperioade by te stjoeren. De prognose lit in negatyf saldo fan € 17.256,00 sjen. Ferskate programma's binnen de gemeente hawwe bydroegen oan dit saldo, mei sawol oerskriuwings as ûnderskriuwings. Belangrike punten binne ûnder oare hegere kosten foar ûnderwiis en wolwêzen, en foardielen binnen de programma's foar bestjoer en miljeu. De nota wurdt besprutsen yn de riedsgearkomste op 5 novimber 2015 en yn de riedsgearkomste op 12 novimber 2015. In oanfoljende begruttingswiziging wurdt ferwachte yn de lêste riedsgearkomste fan it jier.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsnota 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van de Najaarsnota 2015, die dient als de tweede tussentijdse rapportage van het jaar. Deze nota biedt inzicht in de financiële stand van zaken van de gemeente Menameradiel tot en met week 36 van 2015. Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de huidige financiële situatie en eventuele bijsturingen mogelijk te maken. De nota laat een geprognosticeerd rekeningsaldo van -€17.256 zien, met specifieke financiële ontwikkelingen per programma, zoals onderschrijdingen en overschrijdingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de financiële situatie per programma en de bijbehorende argumenten voor de financiële wijzigingen. Echter, het mist specifieke details over de langetermijnimpact van deze financiële wijzigingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de Najaarsnota 2015 vast te stellen en eventuele bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde bijsturingen adequaat zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen en of de voorgestelde bijsturingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en prioriteiten. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële overschrijdingen en onderschrijdingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat voor de bijsturingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact van de financiële wijzigingen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Najaarsnota 2015 vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de najaarsnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een geprognosticeerd rekeningsaldo van -€17.256. Het voorstel geeft aan dat de financiële wijzigingen worden gedekt door aanpassingen in de begroting en het gebruik van reserves, zoals de reserve actualisering bestemmingsplannen en de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2015 Tussenrapportages Planning & Controlcyclus Begrotingswijziging Financiële rechtmatigheid Programma's (Bestuur, Veiligheid, Verkeer, etc.) Kwijtscheldingen Maatschappelijke begeleiding nieuwkomers Bestemmingsplannen Algemene uitkeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Fêststelling programbegrutting 2016 ynklusyf list fan ynvestearring 2016 en mearjierrenrûzing 2016-2019
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt de begroting voor 2016, inclusief de meerjarenraming tot 2019. De financiële situatie is onzeker, maar de begroting voor 2016 toont een verwacht overschot van €143.000. Dit is positiever dan eerder voorspeld. De begroting is gebaseerd op uitgangspunten zoals vastgesteld in de Kadernota, met onder andere stabiele inwonersaantallen en ongewijzigde tarieven voor belastingen en heffingen ten opzichte van 2015.
Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de budgettaire neutraliteit van het Sociaal Domein en de financiering van het gebiedsteam. Ook zijn er veranderingen in de algemene uitkering en specifieke regelingen zoals de huishoudelijke hulp toelage. De lokale lasten blijven gelijk, met een focus op kostendekkende tarieven voor afvalstoffen en riolering.
De programmabegroting wordt in november besproken en moet voor 15 november naar de provincie worden gestuurd. De financiële vooruitzichten zijn over het algemeen positief, hoewel er in 2018 een tekort wordt verwacht. De gemeente houdt rekening met mogelijke toekomstige aanpassingen op basis van nieuwe financiële ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt de begrutting foar 2016, ynklusyf de mearjierrenraming oant 2019. De finansjele situaasje is ûnwis, mar de begrutting foar 2016 toant in ferwachte oerskot fan €143.000. Dit is posityfer as earder foarsein. De begrutting is basearre op útgongspunten sa't fêststeld yn de Kadernota, mei ûnder oare stabile ynwennertal en net feroare tariven foar belestingen en heffingen yn ferliking mei 2015.
Der binne inkele oandachtspunten, lykas de budzjetêre neutraliteit fan it Sosjaal Domein en de finansiering fan it gebietsteam. Ek binne der feroarings yn de algemiene útkearing en spesifike regelingen lykas de húshâldlike help toelage. De lokale lêsten bliuwe gelyk, mei in fokus op kostendekkende tariven foar ôffalstoffen en riolearring.
De programmabegrutting wurdt yn novimber besprutsen en moat foar 15 novimber nei de provinsje stjoerd wurde. De finansjele foarútsichten binne oer it algemien posityf, hoewol't der yn 2018 in tekoart ferwachte wurdt. De gemeente hâldt rekken mei mooglike takomstige oanpassingen op basis fan nije finansjele ûntwikkelings.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Begroting 2016
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting 2016, de meerjarenraming 2017-2019, het dekkingsplan en de lijst van investeringen voor 2016. De begroting is gebaseerd op de uitgangspunten van de Kadernota 2015 en laat een verwacht overschot van €143.000 voor 2016 zien. Er zijn diverse financiële aanpassingen en herverdelingen, waaronder de integratie-uitkering voor de WMO en jeugd, en de effecten van de septembercirculaire 2015. De begroting moet voor 15 november 2015 aan de provincie worden toegezonden om repressief toezicht te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende financiële aspecten en scenario's. Het biedt een uitgebreide analyse van de financiële situatie en de verwachte ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De raad moet de programmabegroting 2016 en de meerjarenraming 2017-2019 vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen over het dekkingsplan en de investeringslijst voor 2016.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten in de begroting, zoals de toewijzing van middelen aan verschillende programma's en het al dan niet verhogen van lokale belastingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, met duidelijke financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige circulaires kan onzekerheid introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de voorgestelde begroting en bijbehorende documenten vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting laat een positief saldo zien voor 2016, met een overschot van €143.000. Er zijn geen directe verhogingen van lokale lasten gepland. De financiële gevolgen worden gedekt door het overschot en de reserves, met een beroep op de Algemene Reserve indien nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2016 Meerjarenraming 2017-2019 Dekkingsplan Kadernota 2015 Financiële situatie Sociaal Domein Algemene uitkering Lokale lasten Accres GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Formaasje Gebietsteam Menameradiel 2016-2017
Samenvatting
De gemeente Menameradiel overweegt de formatie en begroting van het gebiedsteam voor 2016 en 2017. Het gebiedsteam, dat sinds oktober 2014 actief is, heeft als opdracht preventief te werken, kortdurende ondersteuning te bieden en toegang tot specialistische zorg te faciliteren. Tot nu toe ligt de nadruk vooral op specialistische zorg, waardoor andere taken onderbelicht blijven. Er zijn uitdagingen met betrekking tot de financiële kaders en de aansturing van het team, mede door de politieke druk en onduidelijkheden in de begroting.
Voor de komende jaren is er een inschatting gemaakt van de benodigde formatie, waarbij de kosten deels ten laste komen van de stelpost sociaal domein en deels van de Algemene Reserve II. Er zijn echter nog veel onzekerheden, zoals de positionering van de toegang tot zorg en de benodigde juridische kwaliteitszorg. Ook is er behoefte aan investeringen in opleiding en facilitaire zaken.
De gemeente streeft naar een tijdige besluitvorming om duidelijkheid te bieden aan betrokken organisaties en medewerkers. De planning voorziet in een besluit door het college op 20 oktober en een raadsvergadering op 5 november.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel oerwaget de formaasje en begrutting fan it gebietsteam foar 2016 en 2017. It gebietsteam, dat sûnt oktober 2014 aktyf is, hat as opdracht previntyf te wurkjen, koartduorjende stipe te bieden en tagong ta spesjalistyske soarch te fasilitearjen. Oant no ta leit de klam foaral op spesjalistyske soarch, wêrtroch oare taken ûnderbeljochte bliuwe. Der binne útdagings mei betrekking ta de finansjele kaders en de oanstjoering fan it team, mei troch de politike druk en ûndúdlikheden yn de begrutting.
Foar de kommende jierren is der in ynskatting makke fan de nedige formaasje, wêrby't de kosten diels ten laste komme fan de stelpost sosjaal domein en diels fan de Algemiene Reserve II. Der binne lykwols noch in protte ûnwissichheden, lykas de posysjonearring fan de tagong ta soarch en de nedige juridyske kwaliteitssoarch. Ek is der ferlet fan ynvestearringen yn oplieding en fasilitêre saken.
De gemeente stribbet nei in tydige beslútfoarming om dúdlikheid te bieden oan belutsen organisaasjes en meiwurkers. De planning foarsjocht yn in beslút troch it kolleezje op 20 oktober en in riedsgearkomste op 5 novimber.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Formatie Gebiedsteam Menameradiel
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de formatie en bijbehorende begroting van het gebiedsteam Menameradiel voor 2016 en 2017. Het gebiedsteam, dat in 2014 is gestart, heeft als opdracht preventief te werken, kortdurende ondersteuning te bieden en toegang tot specialistische zorg te faciliteren. De huidige focus ligt echter te sterk op specialistische zorg, waardoor andere taken onderbelicht blijven. Het voorstel vraagt om een investering in de formatie om de capaciteitsplanning te verbeteren en de kosten te dekken vanuit de stelpost sociaal domein en de Algemene Reserve II.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onzekerheden en onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de financiële kaders en de toekomstige positionering van de gebiedsteams.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde formatie en de financiering daarvan. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de begroting en het waarborgen van de continuïteit van de dienstverlening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen binnen het sociaal domein, de mate van investering in preventieve en kortdurende ondersteuning, en de dekking van de meerkosten vanuit de Algemene Reserve II.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onzekerheden over de exacte kosten en de benodigde formatie, en er is geen garantie dat het budget voldoende zal zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde formatie en de financiering voor 2016 en 2017.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie gedeeltelijk ondergebracht zal worden bij de gebiedsteams, maar geeft weinig details over hoe participatie van inwoners wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een formatiekosten van €127.000 ten laste van de stelpost sociaal domein en €153.364 ten laste van de Algemene Reserve II. Er is geen volledige dekking gegarandeerd, en er zijn onzekerheden over de toekomstige kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsteam Formatie Sociaal domein Specialistische zorg Preventief werken Kortdurende ondersteuning Financiering Capaciteitsplanning Personele inzet OpleidingsbudgetVerfijning van de zoekopdracht: