07-07-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 26 maaie 2016 en 30 juny 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Samenvatting
De gemeenteraad van Boxtel heeft tijdens een vergadering op 17 mei 2016 een motie besproken over het gratis beschikbaar stellen van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG's) voor vrijwilligers. Vrijwilligerswerk is essentieel voor de lokale gemeenschap, vooral in situaties met kwetsbare hulpvragers. Een VOG helpt de kwaliteit van dit werk te waarborgen en risico's te minimaliseren. Echter, een recente prijsverhoging van 38% voor VOG's heeft tot onrust geleid, omdat deze kosten zwaar drukken op de beperkte budgetten van vrijwilligersorganisaties. Sommige organisaties overwegen daarom om geen VOG's meer aan te vragen. De motie waardeert het kabinetsvoornemen om gratis VOG's te bieden aan vrijwilligers die werken met jongeren en mensen met een verstandelijke beperking, maar pleit ervoor om dit uit te breiden naar alle vrijwilligers. Dit zou aansluiten bij de grotere rol die vrijwilligerswerk in de samenleving speelt. De motie roept op tot brede steun en verspreiding om landelijk draagvlak te creëren. De motie wordt verzonden aan relevante staatssecretarissen en Kamercommissies voor verdere bespreking.
Samenvatting
De gemeenteried fan Boxtel hat tidens in gearkomste op 17 maaie 2016 in moasje besprutsen oer it fergees beskikber stellen fan Ferklearrings Omtreint it Gedrach (VOG's) foar frijwilligers. Frijwilligerswurk is essinsjeel foar de lokale mienskip, benammen yn situaasjes mei kwetsbere helpfreger. In VOG helpt de kwaliteit fan dit wurk te garandearjen en risiko's te minimalisearjen. Lykwols, in resinte priisferheging fan 38% foar VOG's hat ta ûnrêst laat, om't dizze kosten swier drukke op de beheinde budzjetten fan frijwilligersorganisaasjes. Guon organisaasjes oerwaagje dêrom om gjin VOG's mear oan te freegjen. De moasje wurdearret it kabinetsfoarnimmen om fergees VOG's te bieden oan frijwilligers dy't wurkje mei jongeren en minsken mei in ferstanlike beheining, mar pleitet derfoar om dit út te wreidzjen nei alle frijwilligers. Dit soe oanslute by de gruttere rol dy't frijwilligerswurk yn de maatskippij spilet. De moasje ropt op ta brede stipe en fersprieding om lanlik draachflak te kreëarjen. De moasje wurdt ferstjoerd oan relevante steatssekretarissen en Keamerkommisjes foar fierdere diskusje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie vreemd aan de orde van de dag: Oproep gratis ter beschikking stellen VOG's". De motie roept op om Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG's) gratis beschikbaar te stellen voor alle vrijwilligers, niet alleen voor diegenen die werken met jongeren of mensen met een verstandelijke beperking. Dit is in reactie op een prijsverhoging van VOG's, die een financiële last vormt voor vrijwilligersorganisaties. De motie benadrukt het belang van vrijwilligerswerk en pleit voor consistent beleid dat de rol van vrijwilligerswerk in de samenleving ondersteunt.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom de kosten van VOG's voor vrijwilligers. Het biedt een duidelijke oproep en onderbouwt de noodzaak met relevante context en gevolgen van de prijsverhoging.
Rol van de raad:
De gemeenteraad van Boxtel speelt een ondersteunende en adviserende rol door deze motie aan te nemen en door te sturen naar relevante staatssecretarissen en Kamercommissies. De raad fungeert als een stem voor lokale vrijwilligersorganisaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de motie steunen en daarmee de oproep voor gratis VOG's voor alle vrijwilligers onderschrijven. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van vrijwilligerswerk en het verminderen van financiële barrières.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden in zijn oproep, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke stappen of evaluatiemomenten opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van landelijke implementatie is niet gegarandeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en deze doorsturen naar de genoemde staatssecretarissen en Kamercommissies.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat het ondersteunen van vrijwilligerswerk participatie in de samenleving bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, hoewel het ondersteunen van vrijwilligerswerk bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar adresseert de financiële druk op vrijwilligersorganisaties door de kosten van VOG's. Er wordt geen dekking voor deze kosten voorgesteld, aangezien de motie een oproep tot landelijke actie is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligerswerk Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Prijsverhoging Vrijwilligersorganisaties Maatschappelijke onrust Kabinetsvoornemen Jongeren Verstandelijke beperking Draagvlak Staatssecretaris van Veiligheid en JustitieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
Agendapunt 10 Projektbeslút bou hobby loads efter Dûbelestreek 18, Dronryp
Samenvatting
Op 7 juli 2016 bespreekt de gemeenteraad een voorstel met betrekking tot de bouw van een hobbyloods achter de woning aan de Dûbelestreek 18 in Dronryp. De initiatiefnemer heeft een schets ingediend die voldoet aan de gestelde randvoorwaarden. De gemeente acht het bouwplan ruimtelijk verantwoord en overweegt planologische medewerking te verlenen via een uitgebreide procedure op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Dit houdt in dat de raad een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen moet afgeven, die samen met de ruimtelijke onderbouwing zes weken ter inzage wordt gelegd. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze ontwerp-verklaring als definitief worden beschouwd. Er zijn geen significante financiële gevolgen, afgezien van de gebruikelijke leges en een planschadevergoedings-overeenkomst. De aanvrager is op de hoogte van de procedure.
Samenvatting
Op 7 july 2016 besprekt de gemeenteried in foarstel oangeande de bou fan in hobbyloads efter de wenning oan de Dûbelestreek 18 yn Dronryp. De inisjatyfnimmer hat in skets yntsjinne dy't foldocht oan de stelde rânefoarskriften. De gemeente acht it bouwplan romtlik ferantwurde en oerwaget planologyske meiwurking te ferlienen fia in útwreide proseduere op grûn fan de Wet algemiene bepalingen omjouwingsrjocht (Wabo). Dit hâldt yn dat de ried in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôfjaan moat, dy't tegearre mei de romtlike ûnderbouwing seis wiken ter ynsjen lein wurdt. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin dizze ûntwerp-ferklearring as definityf beskôge wurde. Der binne gjin signifikante finansjele gefolgen, útsein fan de gewoane leges en in planskeafergoedings-oerienkomst. De oanfreger is op 'e hichte fan de proseduere.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Projectbesluit bouw hobbyloods Dûbelestreek 18 Dronryp". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een concept-verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een hobbyloods achter de woning aan Dûbelestreek 18 in Dronryp. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze concept-verklaring automatisch definitief. De initiatiefnemer heeft een schets ingediend die voldoet aan de gestelde randvoorwaarden. De procedure vereist een uitgebreide Wabo-procedure omdat het plan afwijkt van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met verwijzingen naar relevante bijlagen die de ruimtelijke onderbouwing en schetsen bevatten. Het biedt een duidelijke procedurele route en juridische grondslag.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgenomen plannen en de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Na de inzageperiode moet de raad de definitieve verklaring afgeven, tenzij er zienswijzen zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afwijking van het bestemmingsplan voor dit specifieke geval acceptabel vindt en of zij instemt met de voorgestelde procedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen indien er geen zienswijzen zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de aanvrager is geïnformeerd over de procedure. Er is een inzageperiode van zes weken voor het publiek om zienswijzen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de leges voor de procedure en het bouwplan, en een planschadevergoedings-overeenkomst. Er zijn geen andere relevante financiële aspecten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hobbyloods Dûbelestreek 18 Dronryp Ruimtelijke onderbouwing Wabo Ontwerp-verklaring Omgevingsvergunning Zienswijzen Planschadevergoeding LegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Bestimmmingsplan partiële oanpassing bestimmingsplan Bûtengebiet – Tsjerkeleane 10 te Ingelum
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 7 juli 2016 wordt besproken of het bestemmingsplan voor Tsjerkeleane 10 te Ingelum herzien moet worden. Op dit perceel is een melkveehouderij gevestigd die een nieuwe ligboxstal wil bouwen. Deze uitbreiding valt buiten het huidige agrarische bouwblok en is daarom in strijd met het bestaande bestemmingsplan. Om de bouw mogelijk te maken, is een herziening van het bestemmingsplan nodig.
Het proces tot nu toe omvatte onder andere een periode waarin het voorontwerpbestemmingsplan ter inzage lag, waarbij reacties van belanghebbenden zijn ontvangen en verwerkt. De provincie heeft een zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De kosten voor de herziening zijn voor rekening van de aanvrager. Communicatie over de voortgang en besluiten gebeurt via officiële publicaties.
Samenvatting
Tidens de gemeenteriedsgearkomste op 7 july 2016 wurdt besprutsen oft it bestimmingsplan foar Tsjerkeleane 10 te Ingelum herseine wurde moat. Op dit perseel is in molkfeehâlderij fêstige dy't in nije lisboksstâl bouwe wol. Dizze útwreiding falt bûten it hjoeddeistige agraryske bouwblok en is dêrom yn striid mei it besteande bestimmingsplan. Om de bou mooglik te meitsjen, is in herziening fan it bestimmingsplan nedich.
It proses oant no ta omfette ûnder oare in perioade wêryn it foarûntwerpbestimmingsplan ter ynsjen lei, wêrby't reaksjes fan belanghawwenden ûntfongen en ferwurke binne. De provinsje hat in sjenswize yntsjinne, wat laat hat ta oanpassingen yn it plan. De kosten foar de herziening binne foar rekken fan de oanfreger. Kommunikaasje oer de foarútgong en besluten bart fia offisjele publikaasjes.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bestemmingsplan partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied - Tsjerkeleane 10 te Ingelum". Het doel is om een bestemmingsplan vast te stellen dat de bouw van een nieuwe ligboxstal voor een melkveehouderij mogelijk maakt. De huidige plannen zijn in strijd met het bestaande bestemmingsplan, omdat de stal buiten het agrarisch bouwblok valt. Het voorstel beoogt deze planologische belemmering op te heffen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de herziening, en een overzicht van de inspraakprocedure en reacties. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat er geen grote bezwaren zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de bouwplannen juridisch mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van de melkveehouderij steunen, wat invloed kan hebben op ruimtelijke ordening en agrarisch beleid in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de bouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, rekening houdend met de ambtshalve aanpassingen.
Participatie:
Er is participatie geweest via inspraakreacties en overlegreacties. De provincie heeft een zienswijze ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de impact van agrarische uitbreidingen op het milieu.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het vaststellen van het bestemmingsplan zijn voor rekening van de aanvrager, wat betekent dat er geen directe financiële gevolgen voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Ingelum Melkveehouderijbedrijf Ligboxstal Agrarisch bouwblok Voorontwerpbestemmingsplan Zienswijze Provincie Ambtshalve aanpassing Wet ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Byldkwaliteitsplan nije brêge Dronryp - gefoelens uten
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Subsydzje oanfraach renovaasje SSS’68 Marsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om voetbalvereniging SSS'68 Marsum financieel te ondersteunen bij de renovatie van hun kleedkamers en clubgebouw. De vereniging heeft een aanvraag ingediend voor een bijdrage van € 59.636,- en wil daarnaast gebruikmaken van een gemeentelijke lening voor een derde van de kosten. De totale kosten van het project zijn begroot op € 178.907,-. De renovatie is noodzakelijk vanwege de verouderde staat van de huidige faciliteiten, die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. De vereniging speelt een belangrijke rol in de leefbaarheid van het dorp en is financieel gezond, waardoor ze in staat zijn de kosten van de lening te dragen. Er zijn echter ook kanttekeningen, zoals de kwetsbaarheid van de kleine vereniging en de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in de regio. Het voorstel zal verder besproken worden in de raadsvergadering van 7 juli 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om fuotbalferiening SSS'68 Marsum finansjeel te stypjen by de renovaasje fan harren klaaikeamers en klupgebou. De feriening hat in oanfraach yntsjinne foar in bydrage fan € 59.636,- en wol dêrneist gebrûk meitsje fan in gemeentlike liening foar in tredde fan de kosten. De totale kosten fan it projekt binne begrutte op € 178.907,-. De renovaasje is needsaaklik fanwegen de ferâldere steat fan de hjoeddeiske fasiliteiten, dy't net mear foldogge oan de easken fan dizze tiid. De feriening spilet in wichtige rol yn de leefberens fan it doarp en is finansjeel sûn, wêrtroch't se by steat binne de kosten fan de liening te dragen. Der binne lykwols ek kanttekeningen, lykas de kwetsberens fan de lytse feriening en de mooglike takomstige ûntwikkelings yn de regio. It foarstel sil fierder besprutsen wurde yn de riedsgearkomste fan 7 july 2016.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Renovatie kleedkamers en clubgebouw SSS'68 Marsum". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een bedrag van maximaal € 59.636,- beschikbaar te stellen voor de renovatie van de kleedkamers en het clubgebouw van voetbalvereniging SSS'68 Marsum. De totale kosten van de renovatie zijn begroot op € 178.907,-. De financiering wordt gedekt door een combinatie van gemeentelijke subsidie, lening, eigen inbreng van de vereniging, en andere fondsen. De renovatie is noodzakelijk vanwege de verouderde staat van de huidige faciliteiten, die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de noodzaak van de renovatie, een financiële onderbouwing, en een overzicht van de financieringsbronnen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de nog niet toegekende subsidies van andere fondsen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de gevraagde subsidie en lening aan de voetbalvereniging. Daarnaast moet de raad de investeringsbegroting vaststellen en goedkeuren dat de financiering uit de Algemene Reserve II wordt gedekt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de renovatie van de sportfaciliteiten willen ondersteunen, gezien de financiële implicaties en de mogelijke onzekerheid over de toekomst van de vereniging. Ook moet de raad overwegen of de investering in lijn is met de gemeentelijke beleidsdoelen op het gebied van welzijn en sport.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van kosten en financiering. Het is acceptabel en realistisch gezien de financiële gezondheid van de vereniging. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn onzekerheden over de toekomst van de vereniging en de toekenning van andere subsidies.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het verstrekken van de subsidie en lening, en of ze de investeringsbegroting willen vaststellen en dekken uit de Algemene Reserve II.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de vereniging zelfredzaamheid toont door vrijwilligerswerk in te zetten, wat kosten bespaart. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar de renovatie kan bijdragen aan duurzaamheid door verbeterde isolatie en modernisering van de faciliteiten.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten van de renovatie bedragen € 178.907,-. De financiering wordt gedekt door een combinatie van gemeentelijke subsidie, lening, eigen inbreng, en andere fondsen. De gemeente dekt haar bijdrage uit de Algemene Reserve II. De financiële gezondheid van de vereniging is positief beoordeeld, wat de haalbaarheid van de lening ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Voetbalvereniging SSS'68 Marsum Kleedkamers Clubgebouw Investering Subsidie Financiering Leefbaarheid Zelfredzaamheid VrijwilligerswerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Jierstikken 2015 en begrutting 2017 GR Fryslân-West – gefoelens uten
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Kredytútstel nij bou basisskoallen Bitgummole
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de nieuwbouw van basisscholen in Bitgummole. Het plan omvat de bouw van een multifunctioneel gebouw waarin basisscholen, peuteropvang en kinderopvang samen worden gehuisvest. Aanvankelijk was het idee om uit te breiden bij de bestaande Martenaskoalle, maar er is nu een voorkeur voor volledige nieuwbouw op de locatie Mooitaki. Dit voorstel is onderzocht en besproken door de betrokken partijen, waaronder de gemeente en schoolbesturen.
De nieuwbouw zou 1260 m² beslaan, exclusief ruimte voor peuteropvang en buitenschoolse opvang. Er wordt een Design & Build traject voorgesteld om binnen het budget van €2,1 miljoen te blijven. Dit traject houdt in dat ontwerp en bouw in één aanbesteding worden gecombineerd, wat doorgaans kostenefficiënter is.
Er zijn enkele aandachtspunten, zoals de staat van onderhoud van de huidige scholen en de toekomstige samenwerking tussen de scholen. Ook is er onzekerheid over de invulling van kinderopvangfaciliteiten, mede door het faillissement van een betrokken partij. De bouw is gepland om in oktober 2017 gereed te zijn, zodat de scholen na de herfstvakantie kunnen verhuizen. Er zijn al informatiebijeenkomsten gehouden voor belanghebbenden, en er is positieve feedback ontvangen over de nieuwbouwlocatie. Verdere communicatie met betrokkenen zal plaatsvinden naarmate het project vordert.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de nijbou fan basisskoallen yn Bitgummole. It plan omfiemet de bou fan in multyfunksjoneel gebou wêryn basisskoallen, pjutte-opfang en berne-opfang tegearre ûnderbrocht wurde. Oarspronklik wie it idee om út te wreidzjen by de besteande Martenaskoalle, mar der is no in foarkar foar folsleine nijbou op de lokaasje Mooitaki. Dit foarstel is ûndersocht en besprutsen troch de belutsen partijen, wêrûnder de gemeente en skoalbestjoeren.
De nijbou soe 1260 m² beslane, eksklusyf romte foar pjutte-opfang en bûtenskoalse opfang. Der wurdt in Design & Build trajekt foarsteld om binnen it budzjet fan €2,1 miljoen te bliuwen. Dit trajekt hâldt yn dat ûntwerp en bou yn ien oanbesteging kombinearre wurde, wat ornaris kosteneffisjinter is.
Der binne inkele oandachtspunten, lykas de steat fan ûnderhâld fan de hjoeddeiske skoallen en de takomstige gearwurking tusken de skoallen. Ek is der ûnwissichheid oer de ynfolling fan berne-opfangfoarsjennings, mei troch it fallisemint fan in belutsen partij. De bou is pland om yn oktober 2017 klear te wêzen, sadat de skoallen nei de hjerstfakânsje ferhúzje kinne. Der binne al ynformaasjegearkomsten hâlden foar belanghawwenden, en der is positive feedback ûntfongen oer de nijboulokaasje. Fierdere kommunikaasje mei belutsenen sil plakfine neigeraden it projekt foarútgiet.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Kredietvoorstel nieuwbouw basisscholen Bitgummole
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van een krediet van €2,1 miljoen voor de nieuwbouw van basisscholen in Bitgummole. Het plan omvat de bouw van een multifunctioneel gebouw dat basisscholen, peuteropvang en kinderopvang onder één dak huisvest. Het oorspronkelijke plan om uit te breiden bij de Martenaskoalle is vervangen door nieuwbouw op de locatie Mooitaki. Het project zal worden uitgevoerd via een Design & Build traject, wat kostenefficiëntie moet bevorderen. De bouw moet voldoen aan een vastgesteld budget en is gepland voor oplevering in oktober 2017.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een gedetailleerde beschrijving van het project en de gekozen aanpak. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de invulling van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, die nog moeten worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het krediet goedkeuren en het project opnemen in de investeringslijst van 2017. Daarnaast moet de raad toezien op de voortgang en uitvoering van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor de nieuwbouw en de keuze voor een Design & Build traject. Er moet ook worden nagedacht over de toekomstige samenwerking tussen de scholen en de invulling van kinderopvangfaciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Echter, er zijn onzekerheden over de invulling van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €2,1 miljoen goed te keuren en het project op de investeringslijst van 2017 te plaatsen.
Participatie:
Er zijn informatiebijeenkomsten gehouden voor belanghebbenden, ouders en omwonenden. Er is sprake van betrokkenheid van direct omwonenden bij de ontwikkeling van de verkeerssituatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de bouw en het ontwerp van het nieuwe gebouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €2,1 miljoen met kapitaallasten van €115.500. Het voorstel geeft aan dat deze kosten worden meegenomen in de begroting van 2017. Er is geen specifieke dekking voor de kinderopvang en peuterspeelzaalwerk opgenomen, wat later kan leiden tot aanvullende voorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Basisscholen Bitgummole Design & Build Multifunctioneel gebouw Samenwerkingsschool Martenaskoalle Mooitaki Investering OnderwijshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Komgrins ferpleatsing Bitgum n.o.f. realisaasje ’Doarpsgreide’
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om de grens van de bebouwde kom in Bitgum te verplaatsen. Dit voorstel is onderdeel van de herinrichting van de groenstrook 'Doarpsgreide' tussen Buorren en Alddyk. Het doel is om deze groenstrook binnen de bebouwde kom te brengen, waardoor het gebied veiliger en beter bruikbaar wordt voor dorpsactiviteiten. Momenteel ligt de 'Doarpsgreide' in een 60 km/uur zone, maar door de grensverplaatsing zou dit veranderen naar een 30 km/uur zone, wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Hoewel de huidige wet- en regelgeving bepaalde richtlijnen geeft voor de ligging van komgrenzen, zijn er argumenten om hiervan af te wijken vanwege de geplande functie van de groenstrook. De kosten voor deze aanpassing zijn geraamd op €14.130,- exclusief BTW, en er wordt voorgesteld om hiervoor middelen uit het investeringsbudget van 2016 te gebruiken. Het besluit moet formeel worden goedgekeurd door de gemeenteraad en vervolgens worden voorgelegd aan Gedeputeerde Staten.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel om de grins fan de beboude kom yn Bitgum te ferpleatsen. Dit foarstel is ûnderdiel fan de herinrjochting fan de grienstrook 'Doarpsgreide' tusken Buorren en Alddyk. It doel is om dizze grienstrook binnen de beboude kom te bringen, wêrtroch it gebiet feiliger en better brûkber wurdt foar doarpsaktiviteiten. Op it stuit leit de 'Doarpsgreide' yn in 60 km/oere sône, mar troch de grinsferpleatsing soe dit feroarje nei in 30 km/oere sône, wat de ferkearsfeiligens ten goede komt. Hoewol't de hjoeddeiske wet- en regeljouwing bepaalde rjochtlinen jout foar de lizzing fan komgrinzen, binne der arguminten om hjirfan ôf te wiken fanwegen de plande funksje fan de grienstrook. De kosten foar dizze oanpassing binne rûsd op €14.130,- eksklusyf BTW, en der wurdt foarsteld om hjirfoar middels út it ynvestearringsbudzjet fan 2016 te brûken. It beslút moat formeel goedkard wurde troch de gemeenteried en dêrnei foarlein wurde oan Deputearre Steaten.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Besluit tot komgrensverplaatsing (wegenverkeerswet) Bitgum". Het voorstel beoogt de grens van de bebouwde kom in Bitgum te verplaatsen zodat de 'Doarpsgreide', een heringerichte groenstrook, binnen de bebouwde kom komt te liggen. Dit zou de verkeersveiligheid verbeteren door het gebied in een 30 km/uur zone te plaatsen, wat de leefbaarheid en bruikbaarheid voor dorpsactiviteiten vergroot. De wijziging vereist een raadsbesluit en instemming van Gedeputeerde Staten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de wijziging, financiële implicaties, en een juridische grondslag. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de participatie van de gemeenschap en eventuele alternatieven.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde verplaatsing van de komgrens. Dit besluit is noodzakelijk om de wijziging formeel vast te stellen en voor te leggen aan Gedeputeerde Staten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van een verbeterde verkeersveiligheid en leefbaarheid opwegen tegen het afwijken van de standaard richtlijnen voor komgrenzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde verkeersveiligheid en leefbaarheid. Het is tijdgebonden met een duidelijke financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van standaard richtlijnen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de verplaatsing van de komgrens zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is overleg geweest met dorpsbelang Bitgum, maar het voorstel geeft weinig details over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid kan indirect bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de verplaatsing zijn geoffreerd op €14.130,- exclusief BTW. De dekking komt uit een bestaande investering van €25.000,- voor de implementatie van het GVVP 2013-2017.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Komgrensverplaatsing Bitgum Doarpsgreide Wegenverkeerswet Verkeersveiligheid Groenstrook Evenemententerrein Snelheidsregime Bebouwde kom DorpsbelangVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Tsjinstferleningsfyzje
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de dienstverleningsvisie voor de nieuwe gemeente Waadhoeke. Deze visie is essentieel voor de organisatie van de nieuwe gemeente en richt zich op toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening, zowel digitaal als persoonlijk. De visie benadrukt de noodzaak van verandering in de relatie tussen overheid en samenleving, met aandacht voor een goede digitale dienstverlening gecombineerd met persoonlijke betrokkenheid. Er zijn tien uitgangspunten geformuleerd, zoals persoonlijk contact, maatwerkoplossingen en maximale online dienstverlening. De visie is ontwikkeld in overleg met de herindelingscommissie en is bedoeld om richting te geven aan de toekomstige dienstverlening. Er zijn verschillende burgerraadplegingen gehouden om het maatschappelijk draagvlak te toetsen. De visie wordt gezien als een hoeksteen voor de nieuwe organisatie en is bedoeld om de ambities van de gemeente te realiseren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de tsjinstferlieningsfyzje foar de nije gemeente Waadhoeke. Dizze fyzje is essinsjeel foar de organisaasje fan de nije gemeente en rjochtet him op tagonklike en leechdrompelige tsjinstferliening, sawol digitaal as persoanlik. De fyzje beklammet de needsaak fan feroaring yn de relaasje tusken oerheid en mienskip, mei omtinken foar in goede digitale tsjinstferliening kombinearre mei persoanlike belutsenens. Der binne tsien útgongspunten formulearre, lykas persoanlik kontakt, maatwurkoplossingen en maksimale online tsjinstferliening. De fyzje is ûntwikkele yn oerlis mei de werindielingskommisje en is bedoeld om rjochting te jaan oan de takomstige tsjinstferliening. Der binne ferskate boargerraapplingen hâlden om it maatskiplik draachflak te toetsen. De fyzje wurdt sjoen as in hoekstien foar de nije organisaasje en is bedoeld om de ambysjes fan de gemeente te realisearjen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Dienstverleningsvisie gemeente Waadhoeke". Het voorstel betreft de vaststelling van een dienstverleningsvisie voor de nieuwe gemeente Waadhoeke, die ontstaat uit de herindeling van de gemeenten het Bildt, Menameradiel, Littenseradiel en Franekeradeel. De visie legt de basis voor een toegankelijke en laagdrempelige dienstverlening, zowel digitaal als persoonlijk, en benadrukt de noodzaak van een veranderende relatie tussen overheid en samenleving. Het document beschrijft hoe de gemeente haar diensten wil organiseren en verbeteren, met aandacht voor maatwerk, nabijheid en een excellente klantbeleving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke visie en uitgangspunten voor de toekomstige dienstverlening. Er zijn aandachtspunten en een aanpak voor de implementatie beschreven. Echter, specifieke details over de uitvoering en concrete stappen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de dienstverleningsvisie. Het is aan de raad om de visie goed te keuren en te zorgen voor de nodige middelen en ondersteuning voor de implementatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de dienstverleningsvisie, zoals de balans tussen digitale en persoonlijke dienstverlening en de mate van burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is tot 2025, ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de visie is vrij algemeen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de dienstverleningsvisie vast te stellen en de benodigde middelen en ondersteuning voor de implementatie goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er burgerraadplegingen en rondetafelgesprekken zijn geweest om het maatschappelijk draagvlak te toetsen. Participatie is een belangrijk onderdeel van het proces geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen in het voorstel opgenomen. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsvisie Herindeling Digitale dienstverlening Klantrelatie Netwerksamenleving Cultuurverandering Burgerparticipatie Kwaliteitscriteria Communicatie Inrichting nieuwe organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Beliedsnotysje ynsidintele wenningbou 2001
Samenvatting
In de gemeenteraadsvergadering van 7 juli 2016 wordt besproken of de beleidsnotitie voor incidentele woningbouw uit 2001 moet worden ingetrokken. Deze notitie werd destijds vastgesteld om aanvragen voor woningbouw buiten de bestaande bestemmingsplannen te kunnen toetsen. Sindsdien zijn er echter diverse ontwikkelingen geweest die de relevantie van deze notitie hebben verminderd. De woningbouwmarkt is veranderd door een crisis, en er zijn nieuwe woonplannen vastgesteld met lagere bouwambities. Bovendien biedt de provincie nu meer ruimte voor woningbouw op inbreidings- en herstructureringslocaties. Andere gemeenten in de regio, zoals Het Bildt en Franekeradeel, hanteren deze notitie niet. Het huidige beleid zou daarom belemmerend kunnen werken voor nieuwe ontwikkelingen. Er wordt voorgesteld om de intrekking van de notitie bekend te maken via het gemeentelijk informatieblad.
Samenvatting
Yn de gemeenteriedsgearkomste fan 7 july 2016 wurdt besprutsen oft de beliedsnotysje foar ynsidintele wenningbou út 2001 ynlutsen wurde moat. Dizze notysje waard doetiids fêststeld om oanfragen foar wenningbou bûten de besteande bestimmingsplannen te kinnen hifkje. Sûnt dy tiid binne der lykwols ferskate ûntwikkelings west dy't de relevânsje fan dizze notysje fermindere hawwe. De wenningboumerk is feroare troch in krisis, en der binne nije wenplannen fêststeld mei legere bouambysjes. Boppedat biedt de provinsje no mear romte foar wenningbou op ynfollings- en herstrukturearringslokaasjes. Oare gemeenten yn de regio, lykas It Bilt en Frjentsjerteradiel, hanthavenje dizze notysje net. It hjoeddeiske belied soe dêrom belemmerjend wurkje kinne foar nije ûntwikkelings. Der wurdt foarsteld om de ynlûking fan de notysje bekend te meitsjen fia it gemeentlik ynformaasjeblêd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Intrekking beleidsnotitie incidentele woningbouw 2001". Het voorstel beoogt de intrekking van de beleidsnotitie uit 2001 die bedoeld was om aanvragen voor incidentele woningbouw buiten de geldende bestemmingsplannen te toetsen. De notitie is verouderd door veranderingen in de woningmarkt en de vaststelling van nieuwe woonplannen. De huidige situatie maakt de notitie overbodig en zelfs belemmerend voor nieuwe ontwikkelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor intrekking uiteenzet en de context van de oorspronkelijke notitie beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende overwegingen vermeld, wat suggereert dat het voorstel als eenvoudig en rechtlijnig wordt beschouwd.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de intrekking van de beleidsnotitie. Hun rol is om te beoordelen of de argumenten voor intrekking valide zijn en of de intrekking in het belang van de gemeente is.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de intrekking steunen, wat kan betekenen dat zij vertrouwen hebben in de huidige woonplannen en de flexibiliteit die de provincie biedt. Alternatief is het behouden van de notitie als zij vinden dat er nog steeds behoefte is aan een specifiek toetsingskader voor incidentele woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijk doel heeft: de intrekking van een beleidsnotitie. Het is echter niet tijdgebonden, hoewel de urgentie impliciet is door de vermelding van de veroudering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de intrekking van de beleidsnotitie incidentele woningbouw 2001.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. De communicatie lijkt beperkt tot het informeren van de raad en het publiek via het gemeentelijk informatieblad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op administratieve en beleidsmatige efficiëntie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie over financiën. Het voorstel vermeldt ook niet hoe eventuele kosten zouden worden gedekt, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Incidentele woningbouw Beleidsnotitie Woningmarkt Woonplan Inbreidingslocaties Herstructureringslocaties Crisis Toetsingsachtergrond Ontwikkeling Gemeente LeeuwardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Begrutting 2017 Dienst SoZaWe
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 7 juli 2016 de conceptbegroting 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De raad krijgt de kans om hun mening over deze begroting te geven, zoals vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. De conceptbegroting is gebaseerd op de beschikbare gegevens en houdt rekening met de wettelijke wijzigingen in de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdzorg. Hoewel er nog onzekerheden zijn, moet er volgens de wet op de gemeenschappelijke regelingen een begroting voor 2017 worden ingediend bij de Provincie vóór 1 augustus 2016.
De begroting is eerder besproken met financiële ambtenaren, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen. Er zijn geen signalen dat gemeenten niet akkoord zouden gaan met de begroting. De herziene begroting, die in het najaar wordt verwacht, zal naar verwachting een vollediger beeld geven. De gemeentelijke bijdrage voor 2017 daalt met € 514.460 ten opzichte van de herziene begroting van 2016. Na de raadsvergadering wordt de Dienst SoZaWe geïnformeerd over de bevindingen van de raad.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 7 july 2016 de konseptbegrutting 2017 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkleazens Noardwest Fryslân. De ried krijt de kâns om harren miening oer dizze begrutting te jaan, sa't fêstlein is yn de mienskiplike regeling. De konseptbegrutting is basearre op de beskikbere gegevens en hâldt rekken mei de wetlike wizigingen yn de Participatiewet, Wmo 2015 en Jeugdzorg. Hoewol't der noch ûnwissens is, moat der neffens de wet op de mienskiplike regelingen in begrutting foar 2017 yntsjinne wurde by de Provinsje foar 1 augustus 2016.
De begrutting is earder besprutsen mei finansjele amtners, wat laat hat ta inkele oanpassings. Der binne gjin sinjalen dat gemeenten net akkoart gean soene mei de begrutting. De herziende begrutting, dy't yn it neijier ferwachte wurdt, sil nei ferwachting in folsleinere byld jaan. De gemeentlike bydrage foar 2017 sakket mei € 514.460 yn ferliking mei de herziende begrutting fan 2016. Nei de riedsgearkomste wurdt de Tsjinst SoZaWe ynformearre oer de befiningen fan de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting 2017 Dienst SoZaWe". Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze begroting en hun zienswijze kenbaar te maken. De begroting is opgesteld op basis van de huidige gegevens, maar er zijn onzekerheden vanwege recente wettelijke wijzigingen in de Participatie, Wmo 2015 en Jeugdzorg. Een herziene begroting wordt in het najaar verwacht. De gemeentelijke bijdrage voor 2017 daalt met €514.460 ten opzichte van 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar erkent dat er onzekerheden zijn vanwege recente wetswijzigingen en dat een herziene begroting later zal volgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de conceptbegroting te beoordelen en hun zienswijze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de Dienst SoZaWe.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de huidige conceptbegroting, ondanks de genoemde onzekerheden, en of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het afhankelijk is van toekomstige gegevens en er onzekerheden zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden kunnen leiden tot aanpassingen in de herziene begroting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de conceptbegroting accepteren en welke zienswijzen zij willen indienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een daling van de gemeentelijke bijdrage met €514.460 ten opzichte van 2016. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de daling een voordeel is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2017 Dienst SoZaWe Sociale Zaken en Werkgelegenheid Participatie Wmo 2015 Jeugdzorg Begroting 2016 Financieel Vangnet Programmabegroting Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Feststellen jierstikken 2015
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 7 juli 2016 de jaarstukken van 2015, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening. Er is echter nog geen controleverklaring van de accountant beschikbaar, omdat de benodigde verantwoordingsinformatie van onder andere de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid (GR SoZaWe) vertraagd is. Dit kan leiden tot een oordeelonthouding van de accountant, wat invloed heeft op de besluitvorming over de jaarrekening. De raad kan de jaarrekening goedkeuren, behalve voor de posten waarover onzekerheid bestaat. De inhoudelijke behandeling van de jaarstukken is gepland voor 30 juni, met besluitvorming op 7 juli. De jaarrekening toont een voorlopig positief resultaat van € 995.503, waarvan een groot deel afkomstig is van de GR SoZaWe. De bestemming van dit resultaat wordt later bepaald, met de intentie om het positieve resultaat op het sociaal domein toe te voegen aan een nieuwe bestemmingsreserve.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 7 july 2016 de jierstikken fan 2015, besteande út it jierferslach en de jierrekken. Der is lykwols noch gjin kontrôleferklearring fan de akkountant beskikber, om't de nedige ferantwurdingsynformaasje fan ûnder oaren de Sosjale Fersekeringsbank (SVB) en de Mienskiplike Regeling Sosjale Saken en Wurkgelegenheid (GR SoZaWe) fertrage is. Dit kin liede ta in oardielûnthâlding fan de akkountant, wat ynfloed hat op de beslútfoarming oer de jierrekken. De ried kin de jierrekken goedkarre, útsein foar de posten dêr't ûnwissichheid oer bestiet. De ynhâldlike behanneling fan de jierstikken is pland foar 30 juny, mei beslútfoarming op 7 july. De jierrekken toant in foarlopich posityf resultaat fan € 995.503, wêrfan in grut part ôfkomstich is fan de GR SoZaWe. De bestimming fan dit resultaat wurdt letter bepaald, mei de bedoeling om it posityf resultaat op it sosjaal domein ta te foegjen oan in nije bestimmingsreserve.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2015, bestaande uit het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente Menameradiel. Er is een probleem met de controleverklaring van de accountant vanwege ontbrekende verantwoordingsinformatie van de SVB en de GR SoZaWe. Dit kan leiden tot een oordeelonthouding van de accountant. De raad moet beslissen of de jaarrekening goedgekeurd kan worden, mogelijk met uitzondering van bepaalde posten. De besluitvorming is gepland voor 7 juli, na een inhoudelijke behandeling op 30 juni.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist op dit moment een definitief besluit vanwege de onzekerheid over de controleverklaring. Er is een duidelijke uitleg over de situatie en de gevolgen voor de besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2015 vaststellen. Bij een oordeelonthouding van de accountant moet de raad beslissen of de jaarrekening, met uitzondering van bepaalde posten, goedgekeurd kan worden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de jaarrekening goedkeuren ondanks de mogelijke oordeelonthouding. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er later onjuistheden blijken te zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het besluit nog niet geformuleerd kan worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de controleverklaring is een belangrijk aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de jaarstukken 2015 goedkeuren, mogelijk met uitzondering van bepaalde posten, afhankelijk van de controleverklaring.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 995.503. Een groot deel hiervan komt door de voorlopige jaarrekening van de GR SoZaWe. De bestemming van het resultaat wordt later bepaald, met de intentie om het positieve resultaat op het sociaal domein toe te voegen aan een nieuwe bestemmingsreserve. Er is geen specifieke dekking nodig vanwege het positieve resultaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2015 Controleverklaring Accountant GR SoZaWe Oordeelonthouding Jaarrekening Positief resultaat Audit committee Sociaal domein BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2015 van de gemeente Menameradiel. Dit document bevat de financiële verantwoording van de gemeente over het jaar 2015, inclusief de balans, de exploitatierekening en toelichtingen op de financiële positie en prestaties van de gemeente. Het doel is om de financiële resultaten van het voorgaande jaar officieel vast te leggen en goed te keuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk de vaststelling van de jaarstukken. Het bevat de benodigde informatie voor de raad om een besluit te nemen over de financiële verantwoording.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken te beoordelen en vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de financiële prestaties en positie van de gemeente over 2015 moet evalueren en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in dit geval, aangezien het voornamelijk gaat om de goedkeuring van reeds uitgevoerde financiële activiteiten. Echter, de raad kan besluiten om bepaalde financiële strategieën of beleidsrichtingen te heroverwegen op basis van de resultaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar minder meetbaar, haalbaar en relevant in termen van directe actiepunten, omdat het een vaststelling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig van toepassing op een dergelijk voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2015 al dan niet vast te stellen. Dit besluit bevestigt de financiële verantwoording van de gemeente over dat jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de aard van het document. Het gaat om een interne financiële verantwoording.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij er specifieke financiële posten zijn die betrekking hebben op duurzame projecten of investeringen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om de vaststelling van reeds gerealiseerde financiële resultaten. Er wordt geen dekking besproken, omdat het een terugblik betreft op het voorgaande jaar.