22-09-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 Ofskied fan de hear H.F. Sinnema
Agendapunt 3 Undersyk geloofbrieven de hear S. Knol
Agendapunt 6 Fragen troch boargers oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 9 Ynkommen stikken
Samenvatting
In de gemeente Bergen (L) is op 14 juni 2016 een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat het wenselijk en noodzakelijk is dat het kabinet gratis Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG's) beschikbaar stelt voor vrijwilligers die bij organisaties werken waar een VOG vereist of wenselijk is. Ingrid Loos, assistent griffier van de gemeente Bergen, heeft deze motie onder de aandacht gebracht van andere gemeenteraden en colleges, met het verzoek om de motie te ondersteunen en de Tweede Kamer en het Kabinet te informeren over hun beraadslagingen. De motie is ook verspreid onder diverse staatssecretarissen, Kamercommissies, en organisaties die betrokken zijn bij vrijwilligerswerk in Nederland.
Samenvatting
Yn de gemeente Bergen (L) is op 14 juny 2016 in moasje oannommen wêryn útsprutsen wurdt dat it winsklik en needsaaklik is dat it kabinet fergeze Ferklearrings Omtreks Gedrach (VOG's) beskikber stelt foar frijwilligers dy't by organisaasjes wurkje dêr't in VOG ferplichte of winsklik is. Ingrid Loos, assistint-griffier fan de gemeente Bergen, hat dizze moasje ûnder de oandacht brocht fan oare gemeenterieden en kolleezjes, mei it fersyk om de moasje te stypjen en de Twadde Keamer en it Kabinet te ynformearjen oer harren oerlizzen. De moasje is ek ferspraat ûnder ferskate steatssekretarissen, Keamerkommisjes, en organisaasjes dy't belutsen binne by frijwilligerswurk yn Nederlân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie oproep gratis ter beschikking stellen VOG's
Samenvatting: De gemeenteraad van Bergen heeft een motie ingediend om de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gratis beschikbaar te stellen voor alle vrijwilligers die bij een organisatie werken waar een VOG vereist of wenselijk is. Dit komt voort uit de constatering dat de recente prijsverhoging van VOG's een financiële last vormt voor vrijwilligersorganisaties, waardoor sommige organisaties overwegen om geen VOG's meer aan te vragen. De motie roept op tot landelijke steun en verspreiding om het kabinet te bewegen VOG's gratis te maken voor alle vrijwilligers, niet alleen voor diegenen die met jongeren of mensen met een verstandelijke beperking werken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste oplossing. Het benoemt de prijsverhoging, de impact op vrijwilligersorganisaties, en de noodzaak voor een bredere toepassing van gratis VOG's. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en hoe deze gedekt kunnen worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, goed te keuren en te ondersteunen. Daarnaast wordt de raad gevraagd om de motie te verspreiden en andere gemeenteraden en relevante instanties te informeren en aan te moedigen om de motie te steunen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de motie willen steunen en daarmee de druk op het kabinet willen vergroten om VOG's gratis te maken voor alle vrijwilligers. Dit vraagt om een afweging tussen de financiële implicaties en de maatschappelijke voordelen van het stimuleren van vrijwilligerswerk.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een concreet plan voor de financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering blijven onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en ondersteunen, en of zij bereid zijn om deze actief te verspreiden en te promoten bij andere gemeenteraden en relevante instanties.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door vrijwilligers en roept op tot brede steun en betrokkenheid van verschillende overheidslagen en organisaties om de motie te ondersteunen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op maatschappelijke betrokkenheid en het stimuleren van vrijwilligerswerk.
Financiële Gevolgen
De motie erkent de financiële druk van de VOG-kosten op vrijwilligersorganisaties, maar biedt geen concrete oplossing voor de financiering van gratis VOG's. Het roept op tot actie van het kabinet, maar specificeert niet hoe de kosten gedekt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligerswerk Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Prijsverhoging Vrijwilligersorganisaties Maatschappelijke onrust Kabinetsvoornemen Gratis VOG Financiële draagkracht Decentralisaties Brede steunVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie VOG's gemeente Bergen (L)". Het doel van de motie is om het kabinet te verzoeken om Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG's) gratis beschikbaar te stellen voor vrijwilligers die bij organisaties werken waar een VOG vereist of wenselijk is. De motie is aangenomen door de gemeenteraad van Bergen (L) en wordt verspreid met het verzoek om steun van andere gemeenteraden en om de Tweede Kamer en het Kabinet te informeren over de beraadslagingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en welke stappen worden ondernomen om steun te vergaren. Echter, details over de implementatie en de financiële implicaties ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een initiërende en ondersteunende rol. Ze hebben de motie aangenomen en verspreiden deze om bredere steun te vergaren en politieke druk uit te oefenen op het kabinet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de motie willen ondersteunen en hoe ze de kwestie willen presenteren aan de Tweede Kamer en het Kabinet. Ze moeten ook overwegen of ze aanvullende maatregelen willen voorstellen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het doel (gratis VOG's voor vrijwilligers), maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijk plan van aanpak, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en implementatie zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen ondersteunen en hoe ze de communicatie met de Tweede Kamer en het Kabinet willen vormgeven.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar door de brede verspreiding en het verzoek om steun, impliceert het een vorm van participatie en samenwerking tussen verschillende gemeenten en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op administratieve en financiële aspecten van vrijwilligerswerk.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het gratis verstrekken van VOG's kan financiële implicaties hebben voor de overheid, maar deze worden niet gespecificeerd in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) Vrijwilligers Vrijwilligersorganisatie Kabinet Tweede Kamer Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie ter bescherming van de gemeentelijke autonomie belastingheffing." De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Bergen op 19 juli 2016, roept op tot het behoud van de gemeentelijke autonomie met betrekking tot belastingheffing. De raad verzet zich tegen aanpassingen van artikel 219 van de Gemeentewet, dat de basis vormt voor gemeentelijke belastingheffing. De motie vraagt andere gemeenten en relevante overheidsorganen om een vergelijkbare positie in te nemen en de landelijke politiek te informeren over hun standpunt.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de intentie en het doel beschrijft: het behoud van gemeentelijke autonomie in belastingheffing. Het vermeldt ook de partijen die geïnformeerd moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een actieve rol door de motie aan te nemen en andere gemeenten en overheidsorganen aan te moedigen hetzelfde te doen. Ze fungeren als pleitbezorgers voor het behoud van hun autonomie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de autonomie in belastingheffing willen behouden of bereid zijn om aanpassingen aan artikel 219 van de Gemeentewet te accepteren. Dit is een keuze tussen lokale autonomie en mogelijke centralisatie van belastingheffing.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de respons van andere gemeenten en de landelijke politiek.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen ondersteunen en actief willen deelnemen aan de verspreiding en promotie ervan bij andere gemeenten en overheidsorganen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op intergemeentelijke en landelijke politieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. Het richt zich specifiek op bestuurlijke en fiscale autonomie.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden. Het gaat om het behoud van bestaande bevoegdheden, niet om nieuwe financiële verplichtingen of inkomsten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Gemeentelijke autonomie Belastingheffing Artikel 219 Gemeentewet Tweede Kamer Minister van Binnenlandse Zaken Vereniging van Nederlandse Gemeenten Griffier Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie ter bescherming van de gemeentelijke autonomie belastingheffing
Samenvatting: De gemeenteraad van Bergen heeft een motie ingediend om de gemeentelijke autonomie in belastingheffing te beschermen. Dit komt voort uit een initiatiefvoorstel van de VVD, dat beoogt artikel 219, tweede lid van de Gemeentewet aan te passen. Deze aanpassing zou de gemeenteraad beperken in hun beslissingsbevoegdheid om riool- en afvalstoffenheffingen afhankelijk te maken van het eigendom van een aangesloten object. De motie benadrukt dat huurders hierdoor mogelijk hogere lasten krijgen. De raad roept op om de huidige wetgeving te handhaven en vraagt andere gemeenten en relevante instanties om hetzelfde te doen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de motie. Het bevat een duidelijke constatering van de situatie, de gevolgen van het initiatiefvoorstel, en een oproep tot actie. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op huurders en de financiële implicaties voor gemeenten.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de gemeentelijke autonomie te verdedigen en te pleiten voor het behoud van hun beslissingsbevoegdheid in belastingheffing. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale belangen en probeert invloed uit te oefenen op nationaal beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de autonomie in belastingheffing willen behouden of instemmen met de voorgestelde wetswijziging. Dit omvat het afwegen van de belangen van huurders tegen de mogelijke voordelen van een uniforme belastingstructuur.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld over hoe succes eruitziet. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met concrete voorbeelden en data.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en deze vervolgens communiceren naar de relevante instanties en andere gemeenten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar roept wel op tot samenwerking met andere gemeenten en instanties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, hoewel de belastingheffing op afvalstoffen indirect invloed kan hebben op duurzaamheidsinitiatieven.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op mogelijke lastenverzwaring voor huurders, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het zou nuttig zijn om de financiële impact verder te onderzoeken en te communiceren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijke autonomie Belastingheffing Initiatiefvoorstel Artikel 219 Gemeentewet Rioolheffing Afvalstoffenheffing Huurders Lastenverzwaring Motie VeldmanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Verklaring Omtrent het Gedrag". De motie, aangenomen door de gemeenteraad van Duiven op 18 juli 2016, roept op tot het verplicht stellen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor bepaalde functies binnen instellingen en organisaties die met de gemeente samenwerken. Het doel is om de veiligheid en integriteit binnen deze organisaties te waarborgen. De motie vraagt om verspreiding naar relevante bestuurders en organisaties om de implementatie te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat het doel is en welke actie wordt verwacht, namelijk het verplicht stellen van een VOG. Echter, details over de specifieke functies waarvoor dit geldt en de implementatieprocedure kunnen ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op de uitvoering van de motie en ervoor te zorgen dat de betrokken organisaties de VOG-verplichting implementeren. De raad fungeert als beleidsmaker en toezichthouder.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afweging tussen veiligheid en integriteit versus de administratieve lasten en kosten voor organisaties. Er moet ook worden besloten welke functies precies onder de VOG-verplichting vallen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het doel (VOG verplicht stellen), maar mist mogelijk tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de implementatiedetails kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de motie te ondersteunen en de uitvoering ervan te monitoren. Dit kan inhouden dat er richtlijnen worden opgesteld voor de betrokken organisaties.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar de verspreiding naar bestuurders en organisaties impliceert een vorm van betrokkenheid en samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het primair gericht is op veiligheid en integriteit.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het verplicht stellen van een VOG kan echter kosten met zich meebrengen voor de betrokken organisaties, wat een punt van overweging kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Verklaring Omtrent het Gedrag Duiven Gemeenteraad Informatie Bestuurder Instelling Organisatie Griffier Mat GijsbersVerfijning van de zoekopdracht:
-
punt 7 aangenomen motie Verklaring omtrent het Gedrag - D66 - gemeenteraad Duiven - 18 juli 2016.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar richt zich op het ondersteunen van vrijwilligersorganisaties bij het verkrijgen van gratis Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) voor hun vrijwilligers. De motie erkent het belang van vrijwilligerswerk en de financiële druk die de verhoogde kosten van VOG's met zich meebrengen. Het roept op tot ondersteuning van kleine vrijwilligersorganisaties, vooral die werken met jongeren en mensen met een verstandelijke beperking, door hen te helpen voldoen aan de eisen voor gratis VOG's en hen tijdelijk gemeentelijke subsidies te bieden totdat er een landelijke oplossing is.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van oplossingen. Het biedt concrete stappen voor ondersteuning en roept op tot bredere verspreiding en steun.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de motie te steunen en het college van burgemeester en wethouders op te dragen de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de financiële en beleidsmatige ondersteuning van vrijwilligersorganisaties willen goedkeuren en of ze de motie willen steunen om landelijke aandacht te vragen voor het probleem.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde acties, zoals het ondersteunen van organisaties bij het voldoen aan de eisen voor gratis VOG's. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn geen specifieke deadlines genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en de voorgestelde acties willen ondersteunen.
Participatie:
De motie benadrukt de noodzaak van participatie door vrijwilligersorganisaties en roept op tot samenwerking met verschillende overheidsinstanties en organisaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, maar de ondersteuning van vrijwilligerswerk kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert financiële gevolgen door het voorstellen van subsidies voor vrijwilligersorganisaties. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze subsidies gedekt zullen worden binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligerswerk Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Prijsverhoging Vrijwilligersorganisaties Maatschappelijke onrust Kabinetsvoornemen Jongeren en verstandelijke beperking Preventief beleid Kamer van Koophandel Stichting Tuchtrecht VrijwilligerswerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Wiziging 6e programmabegrutting 2016
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de zesde wijziging van de programmabegroting 2016. Deze wijziging omvat diverse financiële aanpassingen en kredieten voor projecten zoals de aanpassing van huisaansluitingen in Berltsum, een geldlening voor SSS’68 in Marsum, en de verplaatsing van een komgrens in Bitgum. Daarnaast worden er middelen vrijgemaakt voor de aanschaf van aanplakborden voor verkiezingen, de realisatie van een helofytenfilter bij een zwemvijver, en de renovatie van kleedkamers en een clubgebouw. Ook is er een bijdrage voor de restauratie van de RK kerk in Dronryp en de invoering van automatische incasso voor gemeentelijke belastingen. De wijzigingen worden na goedkeuring verwerkt in de financiële administratie en ter informatie naar de Provincie Friesland gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de sechde wiziging fan de programmabegroting 2016. Dizze wiziging omfiemet ferskate finansjele oanpassingen en krediten foar projekten lykas de oanpassing fan hûsaanslutingen yn Berltsum, in liening foar SSS’68 yn Marsum, en de ferpleatsing fan in komgrins yn Bitgum. Derneist wurde der middels frijmakke foar de oanskaf fan oanplakbuorden foar ferkiezingen, de realisaasje fan in helofytenfilter by in swimfiver, en de renovaasje fan klaaikeamers en in klupgebou. Ek is der in bydrage foar de restauraasje fan de RK tsjerke yn Dronryp en de ynfiering fan automatyske ynkasso foar gemeentlike belestingen. De wizigingen wurde nei goedkarring ferwurke yn de finansjele administraasje en ta ynformaasje nei de Provinsje Fryslân stjoerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging (6e) Programmabegroting 2016". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2016 van de gemeente Menameradiel. Het doel is om diverse financiële aanpassingen door te voeren, zoals het beschikbaar stellen van kredieten voor projecten op het gebied van riolering, sportfaciliteiten, verkeersinfrastructuur en cultuur. De wijzigingen omvatten onder andere de aanpassing van huisaansluitingen, het verstrekken van een geldlening aan een sportvereniging, en het financieren van een restauratieproject. De dekking van deze uitgaven wordt voornamelijk gevonden in de algemene reserve en andere reeds bestaande budgetten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de specifieke projecten die worden aangepakt. Er is een duidelijke opsomming van de financiële implicaties en de dekking daarvan.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de verantwoordelijkheid om het voorstel goed te keuren, aangezien zij het budgetrecht heeft. Dit betekent dat de raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële verschuivingen en investeringen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde projecten boven andere.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en projecten. Echter, het is minder duidelijk of de doelen tijdgebonden en realistisch zijn, aangezien er geen specifieke tijdlijnen of evaluatiecriteria worden genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect aangeraakt, bijvoorbeeld door de investering in een helofytenfilter voor een zwemvijver, wat een milieuvriendelijke maatregel kan zijn.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen voor elk project. De dekking wordt voornamelijk gevonden in de algemene reserve en andere reeds bestaande budgetten, wat aangeeft dat er geen extra belastingdruk wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2016 Kredieten Huisaansluitingen Ramshoornstrjitte Berltsum Geldlening SSS’68 Marsum Komgrensverplaatsing Bitgum Hekwerken sportvelden Aanplakborden verkiezingen Helofytenfilter zwemvijver “de Swanneblom” Renovatie kleedkamers SSS’68 Marsum Restauratie RK kerk DronrypVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Kredyt foar útwreidzje fan de iisbaan yn Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de ijsbaan in Berltsum uit te breiden en de omgeving te verbeteren. De ijsbaan ligt aan de noordkant van het dorp op gemeentelijke grond. Er is behoefte aan uitbreiding, mede omdat de grond die eerder door de hondenvereniging werd gebruikt, nu beschikbaar is. Er wordt voorgesteld om een deel van deze grond te ruilen met de aangrenzende eigenaar, de familie Tuinenga, die openstaat voor een ruil onder bepaalde voorwaarden. Dit biedt de mogelijkheid om de ijsbaan te vergroten, een nabijgelegen sloot te dempen en het schelpenpad, dat deel uitmaakt van een cultuurhistorische fietsroute, op te knappen. De kosten voor deze werkzaamheden worden geschat op € 40.000, te dekken uit de Algemene Reserve II. De plannen moeten nog verder worden uitgewerkt en geformaliseerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de iisbaan yn Berltsum út te wreidzjen en de omjouwing te ferbetterjen. De iisbaan leit oan de noardkant fan it doarp op gemeentlike grûn. Der is ferlet fan útwreiding, ek omdat de grûn dy't earder troch de hûneferiening brûkt waard, no beskikber is. Der wurdt foarsteld om in diel fan dizze grûn te ruiljen mei de oanbuorjende eigener, de famylje Tuinenga, dy't iepenstiet foar in ruil ûnder bepaalde betingsten. Dit biedt de mooglikheid om de iisbaan te fergrutsjen, in tichteby lizzende sleat te dempen en it skulppepaad, dat diel útmakket fan in kultuerhistoaryske fytsrûte, op te knappen. De kosten foar dizze wurksumheden wurde rûsd op € 40.000, te dekken út de Algemiene Reserve II. De plannen moatte noch fierder útwurke en formaliseare wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Krediet voor het uitbreiden van de ijsbaan in Berltsum en opwaarderen van de omgeving". Het doel is om de bestaande ijsbaan in Berltsum uit te breiden en de omgeving te verbeteren. Dit wordt mogelijk gemaakt door een herverkaveling van een perceel dat voorheen door een hondenvereniging werd gebruikt. De familie Tuinenga, eigenaar van aangrenzende grond, staat open voor een grondruil, wat de uitbreiding van de ijsbaan mogelijk maakt. De kosten voor deze werkzaamheden worden geraamd op € 40.000, te dekken uit de Algemene Reserve II.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de uitbreiding, een financiële raming, en een juridische grondslag. Echter, details over de exacte planning en uitvoering ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van € 40.000 en het goedkeuren van de grondruil met de familie Tuinenga.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de uitbreiding van de ijsbaan en de opwaardering van de omgeving willen ondersteunen, en of zij akkoord gaan met de verkoop van de resterende grond aan de familie Tuinenga.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële raming en de beoogde uitkomsten (uitbreiding van de ijsbaan en opwaardering van de omgeving). Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de exacte uitvoering, wat het minder tijdgebonden maakt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 40.000 beschikbaar stellen en de grondruil met de familie Tuinenga goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ijsbaanvereniging en Stichting Berlikumer Belangen betrokken zijn geweest bij de wens tot uitbreiding. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de functionele en esthetische verbetering van de ijsbaan en omgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 40.000, die gedekt worden uit de Algemene Reserve II. Er is geen verdere informatie over mogelijke extra kosten of besparingen op lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berltsum IJsvereniging Stichting Berlikumer Belangen Uitbreiding Grondruil Familie Tuinenga Hondenvereniging Schelpenpad Cultuurhistorische fietsroute Algemene Reserve IIVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Ôfsluting en ofrûning projekt Noardlike Alvestêden farrûte
Samenvatting
De adviesnota van 2 augustus 2016 betreft de afronding van het project Noordelijke Elfsteden vaarroute. De Stuurgroep Noordelijke Elfsteden vaarroute (NER) heeft tijdens een vergadering op 11 juli besloten dat het project kan worden afgesloten, aangezien de werkzaamheden aan de vaarroute vergevorderd zijn. Er is een voorstel gedaan om de resterende punten af te handelen, waarbij de deelnemende gemeenten worden gevraagd hiermee in te stemmen.
De gemeente Menameradiel heeft een bestemmingsreserve voor de tweede fase van het project, met een saldo van € 12.258,00 per eind 2015. Het voorstel is om deze reserve toe te voegen aan de Algemene Reserve 2. Er zijn nog enkele werkzaamheden uit te voeren, waarvoor € 35.000,00 beschikbaar is. De gemeente Leeuwarderadeel zal deze laatste taken op zich nemen. De vaarroute is sinds 2013 open voor het publiek, en nu, drie jaar later, kan het project formeel worden afgerond. De betrokken partijen zullen op de hoogte worden gebracht van de voortgang en de besluiten.
Samenvatting
De advysnota fan 2 augustus 2016 giet oer de ôfsluting fan it projekt Noardlike Alvestêden farrûte. De Stjoergroep Noardlike Alvestêden farrûte (NER) hat tidens in gearkomste op 11 july besletten dat it projekt ôfsletten wurde kin, om't de wurksumheden oan de farrûte fierhinne klear binne. Der is in foarstel dien om de oerbleaune punten ôf te hanneljen, wêrby't de dielnimmende gemeenten frege wurde hjirmei yn te stimmen.
De gemeente Menameradiel hat in bestimmingreserve foar de twadde faze fan it projekt, mei in saldo fan € 12.258,00 per ein 2015. It foarstel is om dizze reserve ta te foegjen oan de Algemiene Reserve 2. Der binne noch inkele wurksumheden út te fieren, wêrfoar't € 35.000,00 beskikber is. De gemeente Ljouwerteradiel sil dizze lêste taken op him nimme. De farrûte is sûnt 2013 iepen foar it publyk, en no, trije jier letter, kin it projekt formeel ôfsletten wurde. De belutsen partijen sille op 'e hichte brocht wurde fan de foarútgong en de besluten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afsluiting en afronding project Noordelijke Elfsteden vaarroute". Het doel is om het project af te ronden en de financiële zaken af te handelen. De Stuurgroep Noordelijke Elfsteden Vaarroute (NER) heeft besloten dat de werkzaamheden aan de vaarroute bijna voltooid zijn. De deelnemende gemeenten worden gevraagd om in te stemmen met de afronding en om de bestemmingsreserve van €12.258,00 toe te voegen aan de Algemene Reserve 2. Er is nog €35.000,00 beschikbaar voor de laatste werkzaamheden, die door de gemeente Leeuwarderadeel worden uitgevoerd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke informatie over de financiële afhandeling en de resterende werkzaamheden. Er zijn geen kanttekeningen of juridische kwesties vermeld, wat suggereert dat deze aspecten al zijn afgehandeld.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de bestemmingsreserve toe te voegen aan de Algemene Reserve 2 en de afronding van het project goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de financiële afhandeling en de afronding van het project zoals voorgesteld door de Stuurgroep NER.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afhandeling. Het is tijdgebonden met een duidelijke afronding van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestemmingsreserve toe te voegen aan de Algemene Reserve 2 en de afronding van het project goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de deelnemende gemeenten en de Stuurgroep NER op de hoogte worden gebracht van het besluit, maar er is geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de toevoeging van de bestemmingsreserve aan de Algemene Reserve 2. Er is nog €35.000,00 beschikbaar voor de laatste werkzaamheden, en het project kan financieel op nul worden afgesloten. Er wordt geen verdere dekking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noordelijke Elfsteden vaarroute Stuurgroep NER Bestemmingsreserve Algemene Reserve Menameradiel Leeuwarderadeel Afronding Project Werkzaamheden FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afronding en afrekening project 'bevaarbaar maken Noordelijke Elfsteden vaarroute'". Het project om de Noordelijke Elfsteden vaarroute bevaarbaar te maken, is bijna voltooid. De Stuurgroep NER heeft besloten het project af te ronden, aangezien de werkzaamheden vergevorderd zijn en het financieel op nul kan worden vastgesteld. Er resteert nog € 35.000 voor de laatste werkzaamheden, die door de gemeente Leeuwarderadeel worden uitgevoerd. De bestemmingsreserve voor fase 2 van het project, met een saldo van € 12.258, kan worden toegevoegd aan de Algemene Reserve 2.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beknopt en richt zich voornamelijk op de financiële afronding van het project. Het bevat geen uitgebreide probleemstelling, argumenten of kanttekeningen, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het toevoegen van de bestemmingsreserve aan de Algemene Reserve 2, waarmee de financiële afronding van het project wordt bekrachtigd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële afhandeling en de toevoeging van de bestemmingsreserve aan de algemene reserves. Dit kan invloed hebben op toekomstige financiële flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afhandeling, maar mist tijdgebonden elementen en concrete acties voor de resterende werkzaamheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerde aanpak kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het voorstel om de bestemmingsreserve toe te voegen aan de Algemene Reserve 2.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft beperkte financiële gevolgen, aangezien het project financieel op nul kan worden vastgesteld. De resterende bestemmingsreserve van € 12.258 wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve 2, wat de financiële positie van de gemeente versterkt. Er wordt geen specifieke dekking voor extra kosten genoemd, aangezien deze niet worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noordelijke Elfsteden vaarroute Afronding Afrekening Bestemmingsreserve Algemene Reserve Stuurgroep NER Leeuwarderadeel Project Financieel OpenstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Jierferslach Argyf en Ynformaasjefoarsjenning 2015 - gefoelens uten
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 22 september 2016 wordt het jaarverslag over Archief en Informatievoorziening 2015 besproken. Dit verslag is onderdeel van de horizontale verantwoording die het college van B. en W. aan de gemeenteraad moet afleggen, zoals vereist door de Wet Revitalisering Generiek Toezicht. Deze wet, die sinds 2012 van kracht is, beoogt het interbestuurlijk toezicht te vereenvoudigen en te baseren op wederzijds vertrouwen tussen de provincie Fryslân en de gemeente Menameradiel.
In het jaarverslag wordt ingegaan op de verbeterpunten die eerder zijn vastgesteld tijdens de nulmeting van het interbestuurlijk toezicht in december 2014. Het niet naleven van de Archiefwet en andere relevante regelgeving kan ertoe leiden dat de provincie ingrijpt als toezichthouder. Na bespreking in de gemeenteraad wordt het jaarverslag ter kennisname naar de provincie gestuurd.
Samenvatting
Tidens de gemeenteriedsgearkomste op 22 septimber 2016 wurdt it jierferslach oer Argyf en Ynformaasjefersjenning 2015 besprutsen. Dit ferslach is ûnderdiel fan de horizontale ferantwurding dy't it kolleezje fan B. en W. oan de gemeenteried ôflizze moat, sa't fereaske troch de Wet Revitalisering Generiek Toezicht. Dizze wet, dy't sûnt 2012 fan krêft is, hat as doel it ynterbestjoerlik tafersjoch te ferienfâldigjen en te basearjen op wjersidich fertrouwen tusken de provinsje Fryslân en de gemeente Menameradiel.
Yn it jierferslach wurdt yngien op de ferbetterpunten dy't earder fêststeld binne tidens de nulmjitting fan it ynterbestjoerlik tafersjoch yn desimber 2014. It net neilibjen fan de Argyfwet en oare relevante regeljouwing kin der ta liede dat de provinsje yngrypt as tafersjochhâlder. Nei bespreking yn de gemeenteried wurdt it jierferslach foar kennisjouwing nei de provinsje stjoerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Jaarverslag Archief en Informatievoorziening 2015". Het jaarverslag is een onderdeel van de horizontale verantwoording van het college van B. en W. aan de gemeenteraad, in het kader van de Wet Revitalisering Generiek toezicht. Het verslag behandelt de voortgang en verbeterpunten op het gebied van archiefbeheer en informatievoorziening binnen de gemeente Menameradiel. Na goedkeuring door de raad wordt het verslag ter kennisname naar de provincie gestuurd, die toezicht houdt op de naleving van de Archiefwet en kan ingrijpen bij taakverwaarlozing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gevraagde actie: het uitspreken van gevoelens over het jaarverslag. Het bevat de nodige achtergrondinformatie over de wetgeving en de rol van de provincie als toezichthouder.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om haar gevoelens over het jaarverslag uit te spreken. Dit is een vorm van horizontale verantwoording waarbij de raad een controlerende rol heeft.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij tevreden is met de voortgang en de aanpak van de verbeterpunten zoals beschreven in het jaarverslag. Er zijn geen expliciete politieke keuzes vereist, tenzij de raad aanvullende maatregelen of wijzigingen wenst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het vooral om een evaluatie van het jaarverslag gaat. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties beschreven. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het jaarverslag accepteert en haar gevoelens daarover uitspreekt, waarna het verslag naar de provincie wordt gestuurd.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het betreft een evaluatie van de archief- en informatievoorziening zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag Archief en Informatievoorziening Interbestuurlijk toezicht Wet Revitalisering Generiek toezicht Provincie Fryslân Horizontale verantwoording Archiefwet Nulmeting Taakverwaarlozing VerbeterpuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Enexis ferkeap oandielen
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel over de verkoop van aandelen in Enexis. Door een recente uitruil van verzorgingsgebieden heeft Enexis geen netwerk of klanten meer in Friesland en Flevoland, waardoor de gemeente geen direct belang meer heeft bij het aanhouden van deze aandelen. De aandeelhoudersvergadering van Enexis heeft de statuten gewijzigd, zodat alleen gemeenten en provincies binnen het verzorgingsgebied aandeelhouder kunnen zijn. Enexis heeft aangeboden de aandelen in te kopen, mits de gemeente vóór 1 oktober reageert. De verkoop zou een positief effect hebben op de liquiditeitspositie en de algemene reserve van de gemeente. De netto-opbrengst van de verkoop wordt geschat op € 500.644. De gemeenteraad zal het voorstel in september bespreken, waarna een formele beslissing aan Enexis moet worden doorgegeven. De transactie van de aandelen is gepland voor eind december 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel oer de ferkeap fan oandielen yn Enexis. Troch in resinte útwikseling fan fersoargingsgebieten hat Enexis gjin netwurk of klanten mear yn Fryslân en Flevolân, wêrtroch't de gemeente gjin direkt belang mear hat by it oanholden fan dizze oandielen. De oandielhâldersgearkomste fan Enexis hat de statuten wizige, sadat allinnich gemeenten en provinsjes binnen it fersoargingsgebiet oandielhâlder wêze kinne. Enexis hat oanbean de oandielen yn te keapjen, mits de gemeente foar 1 oktober reagearret. De ferkeap soe in posityf effekt hawwe op de likwiditeitsposysje en de algemiene reserve fan de gemeente. De netto-opbringst fan de ferkeap wurdt rûsd op € 500.644. De gemeenteried sil it foarstel yn septimber besprekke, wêrnei't in formele beslút oan Enexis trochjûn wurde moat. De transaksje fan de oandielen is pland foar ein desimber 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Enexis verkoop aandelen". Het voorstel betreft de verkoop van aandelen in Enexis door de gemeente, aangezien Enexis geen energienetwerk of klanten meer heeft in Friesland en Flevoland na een uitruil van verzorgingsgebieden met Alliander. De aandeelhoudersvergadering van Enexis heeft ingestemd met een statutenwijziging, waardoor alleen gemeenten en provincies binnen het verzorgingsgebied aandeelhouder kunnen zijn. De gemeente moet formeel instemmen met de verkoop en de opbrengst van € 500.644 wordt toegevoegd aan de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de achtergrond, financiële implicaties en de te volgen procedure. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een uitgebreide toelichting op de mogelijke afwijkingen in de opbrengst.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel bespreken en goedkeuren. Het is hun taak om te beslissen of de verkoop van de aandelen en de bestemming van de opbrengst in lijn zijn met de gemeentelijke belangen en financiële strategie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de verkoop van de aandelen en of de opbrengst naar de algemene reserve moet gaan. Dit kan invloed hebben op toekomstige investeringen en de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mogelijke afwijkingen in de opbrengst zijn niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, de aandelen te verkopen en de opbrengst toe te voegen aan de algemene reserve.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een financiële en juridische kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
De verkoop levert een netto opbrengst van € 500.644 op, die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. De gemeente verliest echter een jaarlijkse dividend/rentevergoeding van € 13.000. Er wordt geen specifieke dekking voor dit verlies aangegeven, maar het lijkt te worden gecompenseerd door de toevoeging aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enexis Aandelen Verkoopopbrengst Algemene reserve Verzorgingsgebieden Friesland Flevoland Aandeelhoudersvergadering Liquiditeitspositie TransactieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Wiziging haadstik 0 Riemandaten fan it mandaat register behearrende by de Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014
Samenvatting
Op 22 september 2016 bespreekt de gemeenteraad van Menameradiel een voorstel om wijzigingen aan te brengen in het mandaatregister van de gemeente. Deze wijzigingen betreffen voornamelijk de aanpassing van functienamen van bepaalde gemandateerden en de toevoeging van een nieuw mandaat. Het nieuwe mandaat zou betrekking hebben op het beslissen over verzoeken om informatie volgens de Wet hergebruik van overheidsinformatie. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de efficiëntie en rechtmatigheid van de gemeentelijke processen te verbeteren, vooral gezien de wettelijke termijnen die in acht moeten worden genomen. De wijzigingen zijn ingegeven door voortschrijdend inzicht en zijn bedoeld om de gemeenteraad en de griffier te ontlasten van uitvoerende taken. De communicatie over deze wijzigingen zal plaatsvinden via het elektronisch gemeenteblad, de Ynformaasje en intranet. Bij de vergadering worden diverse documenten ter inzage gelegd, waaronder het concept raadsbesluit en de gewijzigde hoofdstukken van het mandaatregister.
Samenvatting
Op 22 septimber 2016 besprekt de gemeenteried fan Menameradiel in foarstel om wizigings oan te bringen yn it mandaatregister fan de gemeente. Dizze wizigings hawwe benammen te krijen mei de oanpassing fan funksjenammen fan bepaalde gemandatearden en de tafoeging fan in nij mandaat. It nije mandaat soe betrekking hawwe op it besluten oer fersiken om ynformaasje neffens de Wet hergebruik fan oerheidsynformaasje. De foarstelde wizigings binne bedoeld om de effisjinsje en rjochtmjittigens fan de gemeentlike prosessen te ferbetterjen, foaral sjoen de wetlike terminen dy't yn acht nommen wurde moatte. De wizigings binne ynjûn troch foarútgeand ynsjoch en binne bedoeld om de gemeenteried en de griffier te ûntlasten fan útfierende taken. De kommunikaasje oer dizze wizigings sil plakfine fia it elektroanysk gemeenteblêd, de Ynformaasje en yntranet. By de gearkomste wurde ferskate dokuminten ter ynsjen lein, wêrûnder it konsept riedsbeslút en de wizige haadstikken fan it mandaatregister.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging hoofdstuk 0. Raadsmandaten van het mandaatregister behorende bij de Regeling mandaat e.a. Menameradiel 2014". Het voorstel beoogt de functienamen van bepaalde gemandateerden te wijzigen en een nieuw mandaat toe te voegen voor het beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de efficiëntie en rechtmatigheid van de gemeentelijke processen te verbeteren, vooral gezien de wettelijke termijnen die in acht moeten worden genomen. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de gemeentelijke verplichtingen effectief uit te voeren zonder onnodige vertragingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de voorgestelde wijzigingen als de juridische grondslag en communicatieplannen omvat. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het mandaatregister. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen dat de mandatering rechtmatig en efficiënt is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen in de functienamen en het nieuwe mandaat. Dit kan politieke implicaties hebben als het gaat om de mate van autonomie die aan bepaalde functionarissen wordt verleend.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant voor de efficiëntie van de gemeentelijke processen. De tijdsgebondenheid is duidelijk met de inwerkingtreding een dag na bekendmaking. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de wijzigingen in functienamen en het nieuwe mandaat.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische efficiëntie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen. De wijzigingen lijken administratief van aard en gericht op efficiëntieverbetering, zonder extra kosten te impliceren. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat suggereert dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mandaatregister Menameradiel Mandatering Functienamen Bezwaarschriftencommissie Wet hergebruik van overheidsinformatie Efficiency Juridische risicomanagement CAR-UWO Algemene wet bestuursrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Wiziging útstel dekking Gebiet ûntjouwing faze 2 en beskikbestelling kredyten
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel over de financiering van de tweede fase van de gebiedsontwikkeling in Deinum-Boksum. Er wordt voorgesteld om de oorspronkelijke financiële dekking van € 1.400.000 te herzien vanwege nieuwe inzichten. Daarnaast wordt gevraagd om extra kredieten voor verschillende projecten: € 241.643 voor aanvullende maatregelen, € 250.000 voor rioleringswerkzaamheden, € 64.000 voor de bouw van een sportgebouw, en € 20.000 voor klein materieel voor onderhoud. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege hogere kosten en aanvullende wensen die tijdens de uitvoering van de projecten zijn ontstaan. De gemeenteraad wordt gevraagd om hierover een besluit te nemen.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel oer de finansiering fan de twadde faze fan de gebietsûntwikkeling yn Deinum-Boksum. Der wurdt foarsteld om de oarspronklike finansjele dekking fan € 1.400.000 te herzien fanwegen nije ynsjoggen. Dêrneist wurdt frege om ekstra krediten foar ferskate projekten: € 241.643 foar oanfoljende maatregels, € 250.000 foar riolearringswurksumheden, € 64.000 foar de bou fan in sportgebou, en € 20.000 foar lyts materieel foar ûnderhâld. Dizze oanpassingen binne nedich fanwegen hegere kosten en oanfoljende winsken dy't tidens de útfiering fan de projekten ûntstien binne. De gemeenteried wurdt frege om hjir in beslút oer te nimmen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Wijzigingsvoorstel dekking Gebiedsontwikkeling fase 2 en beschikbaarstelling kredieten." Het richt zich op het herzien van de financiële dekking voor de gebiedsontwikkeling Deinum-Boksum, waarbij een herziening van de oorspronkelijke begroting wordt voorgesteld. Het voorstel vraagt om extra kredieten voor aanvullende maatregelen zoals rioleringswerkzaamheden, de bouw van een sportgebouw en de aanschaf van onderhoudsmaterieel. De herziening is nodig vanwege gewijzigde inzichten en extra kosten die niet waren voorzien in het oorspronkelijke plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en bijlagen die verdere details bieden. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de langetermijnimpact van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen in de financiële dekking en de toewijzing van extra kredieten. Dit omvat het herzien van eerdere besluiten en het goedkeuren van nieuwe financiële verplichtingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra financiële lasten willen dragen voor de aanvullende maatregelen en of ze akkoord gaan met de herziening van de oorspronkelijke financiële plannen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om prioritering van gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, en er zijn geen specifieke deadlines genoemd voor de uitvoering van de projecten. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de langetermijnimpact op de gemeentelijke begroting is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de herziening van de financiële dekking en de toewijzing van de extra kredieten zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve de samenwerking met de provincie en lokale verenigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van rioleringswerkzaamheden en energie-eisen voor nieuwbouw, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een herziening van de dekking van €1.400.000 en extra kredieten van in totaal €575.643. De dekking wordt deels gevonden in bestaande budgetten en reserves, maar de langetermijnimpact op de gemeentelijke financiën is niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Deinum - Boksum Krediet Rioleringswerkzaamheden Sportgebouw Vrijvallende middelen Begrotingswijziging Provincie Fryslân Exploitatie Klein materieelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19.a Wiziging útstel dekking Gebiet ûntjouwing faze 2 en beskikbestelling kredyten
Agendapunt 20 Fêststellen eksploitaasje berekkening Deinum-Oost en kredyt 1e faze bouryp meitsjen
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor de ontwikkeling van het gebied Deinum-Oost. Het plan omvat de bouw van 44 woningen, verdeeld over drie woonvelden. De exploitatieopzet moet worden vastgesteld om te kunnen beginnen met de uitgifte van bouwkavels. Er is een krediet van €1.000.000 nodig voor de eerste fase van het bouwrijp maken van de grond. De werkzaamheden maken deel uit van de bredere gebiedsontwikkeling Deinum-Boksum en zijn gepland om in het eerste kwartaal van 2017 te starten. De sportverenigingen in Deinum hebben ingestemd met een verhuizing naar een nieuw complex, waardoor de huidige sportvelden beschikbaar komen voor de bouw. Er is interesse getoond door zowel een woningcorporatie als potentiële kopers, wat wijst op een verwachte start van bouwactiviteiten in 2017. De financiële haalbaarheid van het project is positief, hoewel sommige kostenramingen nog niet definitief zijn. De gemeenteraad moet nog besluiten over de exploitatieopzet en de financiering.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar de ûntwikkeling fan it gebiet Deinum-East. It plan omfiemet de bou fan 44 wenningen, ferdield oer trije wenfjilden. De eksploitaasje-opset moat fêststeld wurde om te kinnen begjinne mei de útjefte fan bouwkavels. Der is in kredyt fan €1.000.000 nedich foar de earste faze fan it bouwklear meitsjen fan de grûn. De wurksumheden meitsje diel út fan de bredere gebietsûntwikkeling Deinum-Boksum en binne pland om yn it earste kwartaal fan 2017 te starten. De sportferienings yn Deinum hawwe ynstimd mei in ferhuzing nei in nij kompleks, wêrtroch de hjoeddeiske sportfjilden beskikber komme foar de bou. Der is ynteresse toand troch sawol in wenningkorporaasje as potensjele keapers, wat wiist op in ferwachte start fan bouaktiviteiten yn 2017. De finansjele helberens fan it projekt is posityf, hoewol't guon kostenramingen noch net definityf binne. De gemeenteried moat noch beslute oer de eksploitaasje-opset en de finansiering.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen exploitatieopzet Deinum-Oost en beschikbaar stellen krediet voor de 1e fase van bouwrijp maken." Het plan Deinum-Oost, onderdeel van de gebiedsontwikkeling Deinum-Boksum, voorziet in de bouw van 44 woningen. De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan reeds vastgesteld. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de exploitatieopzet en een krediet van €1.000.000 voor de eerste fase van bouwrijp maken. Dit krediet wordt gedekt door de bouwgrondexploitatie. De exploitatieopzet biedt financieel inzicht en onderbouwt de economische uitvoerbaarheid van het project. De werkzaamheden starten zodra de sportverenigingen naar hun nieuwe complex zijn verhuisd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de financiële en juridische aspecten, evenals de planning en betrokken partijen. Echter, er zijn enkele posten die nog niet exact kunnen worden geraamd, wat enige onzekerheid introduceert.
Rol van de Raad:
De raad moet de exploitatieopzet vaststellen en het krediet goedkeuren. Dit is essentieel voor de voortgang van het project en de start van de bouwactiviteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van gebiedsontwikkeling. Er moet ook worden overwogen hoe de kosten en baten worden verdeeld tussen de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden in de kostenramingen. De planning is duidelijk, maar de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de exploitatieopzet vast te stellen en het krediet van €1.000.000 goed te keuren voor de eerste fase van bouwrijp maken.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, zoals blijkt uit de enquête en informatiebijeenkomst. Er is echter geen uitgebreide participatiestrategie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door het hergebruik van materialen, maar het is geen expliciet thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief volgens de exploitatieopzet, maar er zijn onzekerheden in de kostenramingen. De dekking van de kosten voor de eerste fase wordt verzorgd door de bouwgrondexploitatie Deinum-Oost. Er is een voorstel om de gemeentelijke bijdrage aan de gebiedsinrichting anders te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Deinum-Oost Bouwrijp maken Exploitatieopzet Gebiedsontwikkeling Bestemmingsplan Woonvelden Woningbouw Sportvereniging Deinum (SF Deinum) Wonen Noordwest Friesland Economische uitvoerbaarheidVerfijning van de zoekopdracht: