18-12-2014 Raad
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 2 Vaststellen agenda raadsvergadering 18 december 2014
Agendapunt 3 Vaststellen van het verslag van 27 november 2014
Agendapunt 4 Vragenuur
Agendapunt 5.A Ingekomen stukken
Agendapunt 5.A.0 Behandelvoorstel ingekomen stukken
Agendapunt 5.A.1 Brief B. Dijk over gehoorschade door vuurwerk
Agendapunt 5.A.2 Brief VNG inzake niet goedkeuren premies IZA
Agendapunt 5.B Beantwoording raadsvragen
Agendapunt 6 Hamerstukken
Agendapunt 6.1 Vaststellen herziene Gemeenschappelijke Regeling van de de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noard West Fryslan.
Samenvatting
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân wordt herzien vanwege drie belangrijke ontwikkelingen: de gemeente Ferwerderadiel verlaat de regeling per 1 januari 2015, de invoering van nieuwe wetten zoals de Participatiewet, en de reorganisatie van de backoffice van het sociaal domein in de regio. Het bestuur overweegt hoe de taken en bevoegdheden het beste kunnen worden verdeeld, met als doel de samenwerking binnen het sociale domein te continueren en de gemeentelijke autonomie te waarborgen. Gemeenten moeten zelf voorzieningen treffen als taken niet aan de GR worden overgedragen. De voorgestelde wijzigingen in de GR zijn bedoeld om de regeling aan te passen aan de nieuwe wet- en regelgeving en de veranderde context. Het is belangrijk dat zowel de colleges als de raden van de deelnemende gemeenten zich uitspreken over de nieuwe tekst van de GR. Na goedkeuring treedt de gewijzigde regeling in werking op 1 januari 2015. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze aanpassing.
Samenvatting
De Mienskiplike Regeling (MR) fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân wurdt herzien fanwegen trije wichtige ûntwikkelings: de gemeente Ferwerderadiel ferlit de regeling per 1 jannewaris 2015, de ynfiering fan nije wetten lykas de Partisipaasjewet, en de reorganisaasje fan de backoffice fan it sosjaal domein yn de regio. It bestjoer oerwaget hoe't de taken en foech it bêste ferdield wurde kinne, mei as doel de gearwurking binnen it sosjaal domein te fuortsetten en de gemeentlike autonomy te garandearjen. Gemeenten moatte sels foarsjennings treffe as taken net oan de MR oerdroegen wurde. De foarstelde wizigingen yn de MR binne bedoeld om de regeling oan te passen oan de nije wet- en regeljouwing en de feroare kontekst. It is wichtich dat sawol de kolleezjes as de rieden fan de dielnimmende gemeenten harren útsprutsen oer de nije tekst fan de MR. Nei goedkarring treedt de wizige regeling yn wurking op 1 jannewaris 2015. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze oanpassing.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Participatiewet Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 Jeugdwet Sociale domein Mandateren Taken overdragen Gemeente Ferwerderadiel Programma 3D’sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.2 Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Friese gemeenten
Samenvatting
De gemeenten worden vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor bijna het gehele sociale domein, wat regionale samenwerking op bepaalde gebieden verplicht maakt. Om deze reden wordt voorgesteld een centrumregeling aan te gaan met de gemeente Leeuwarden, die als centrumgemeente zal fungeren. Leeuwarden zal namens de 24 Friese gemeenten bepaalde taken uitvoeren, zoals beschermd wonen en jeugdzorg, waarbij efficiëntie en kostenbesparing worden nagestreefd. De regeling houdt in dat beleid en budgetten lokaal blijven, terwijl Leeuwarden de uitvoering coördineert. De gemeenteraad van Franekeradeel wordt gevraagd toestemming te geven voor deze samenwerking. De kosten voor 2015 worden geraamd op €2,9 miljoen, waarvan een deel door Leeuwarden wordt gedragen. Evaluatie van de regeling is gepland voor 2016.
Samenvatting
De gemeenten wurde fanôf 1 jannewaris 2015 ferantwurdlik foar hast it hiele sosjale domein, wat regionale gearwurking op bepaalde gebieten ferplicht makket. Om dizze reden wurdt foarsteld in sintrumregeling oan te gean mei de gemeente Ljouwert, dy't as sintrumgemeente fungearje sil. Ljouwert sil nammens de 24 Fryske gemeenten bepaalde taken útfieren, lykas beskerme wenjen en jeugdsoarch, wêrby't effisjinsje en kostenbesparring neistribbe wurde. De regeling hâldt yn dat belied en budzjetten lokaal bliuwe, wylst Ljouwert de útfiering koördinearret. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel wurdt frege tastimming te jaan foar dizze gearwurking. De kosten foar 2015 wurde rûsd op €2,9 miljoen, wêrfan in part troch Ljouwert droegen wurdt. Evaluaasje fan de regeling is pland foar 2016.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrumregeling Sociaal domein Leeuwarden Regionale samenwerking Friese gemeenten Wmo Jeugdzorg Participatiewet Publiekrechtelijke vormgeving CentrumgemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.3 Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018
Samenvatting
De tekst bespreekt de regeling voor het Dorpsvisiefonds, die oorspronkelijk in 2010 is vastgesteld voor de periode 2010-2014. Deze regeling wordt elke vier jaar opnieuw vastgesteld en is bedoeld om de uitvoering van dorpsvisieprojecten te ondersteunen door middel van subsidies. Het fonds stelt de besturen van dorpsbelangen in staat om subsidieaanvragen in te dienen bij het college van B&W voor projecten die bijdragen aan de leefbaarheid en betrokkenheid in de dorpen. Voor de periode 2015-2018 wordt voorgesteld de regeling voort te zetten, met enkele tekstuele aanpassingen om beter aan te sluiten bij het subsidierecht en om de nadruk te leggen op realistische projectfinanciering. Het fonds heeft in de afgelopen jaren € 1.880.000 beschikbaar gesteld, waarvan € 1.615.869 al is toegekend aan projecten. Er is nog € 264.131 beschikbaar voor toekomstige projecten. De regeling is een onderdeel van het gemeentelijk beleid voor burgerparticipatie en draagt bij aan de duurzaamheid van dorpsgemeenschappen.
Samenvatting
De tekst besprekt de regeling foar it Doarpsfisyfûns, dy't oarspronklik yn 2010 fêststeld is foar de perioade 2010-2014. Dizze regeling wurdt eltse fjouwer jier op 'e nij fêststeld en is bedoeld om de útfiering fan doarpsfisyprojekten te stypjen troch middel fan subsydzjes. It fûns stelt de bestjoeren fan doarpsbelangen yn steat om subsydzje-oanfragen yn te tsjinjen by it kolleezje fan B&W foar projekten dy't bydrage oan de leefberens en belutsenens yn de doarpen. Foar de perioade 2015-2018 wurdt foarsteld de regeling fuort te setten, mei inkele tekstuele oanpassingen om better oan te sluten by it subsydzjerjocht en om de klam te lizzen op realistyske projektfinansiering. It fûns hat yn de ôfrûne jierren € 1.880.000 beskikber steld, wêrfan € 1.615.869 al takend is oan projekten. Der is noch € 264.131 beskikber foar takomstige projekten. De regeling is in ûnderdiel fan it gemeentlik belied foar boargerpartisipaasje en draacht by oan de duorsumens fan doarpsmienskippen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018". Het voorstel betreft de vaststelling van de regeling voor het Dorpsvisiefonds voor de periode 2015-2018. Dit fonds ondersteunt dorpsvisieprojecten in de gemeente Franekeradeel door middel van subsidies. De regeling is een voortzetting van het beleid dat in 2010-2014 is vastgesteld en heeft als doel de leefbaarheid in de dorpen te bevorderen en de betrokkenheid van inwoners bij hun leefomgeving te vergroten. Het voorstel benadrukt het belang van een sluitende en realistische projectfinanciering en past de regeling aan om beter te voldoen aan het subsidierecht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten voor de voortzetting van de regeling, financiële gegevens, en juridische grondslagen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde evaluatie van de vorige periode en specifieke voorbeelden van succesvolle projecten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen of de regeling voor het Dorpsvisiefonds voor de periode 2015-2018 wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de voortzetting en eventuele aanpassing van de regeling. Politieke keuzes betreffen de hoogte van het subsidieplafond en de criteria voor projectfinanciering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling zou beter gemeten kunnen worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door het gebruik van dorpsvisies en het betrekken van dorpsbelangen bij de subsidieaanvragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het fonds heeft een resterend bedrag van €264.131 beschikbaar voor projecten. Er is geen specifieke dekking voor nieuwe financiering genoemd, maar het voorstel impliceert dat het fonds binnen de bestaande middelen opereert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsvisiefonds Subsidieaanvraag Dorpsvisieprojecten Leefbaarheid Burgerparticipatie Gemeentelijk beleid Subsidieplafond Projectfinanciering Externe financiering GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.4 Vaststellen wijzigingen belastingverordeningen
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt wijzigingen in verschillende belastingverordeningen naar aanleiding van de vastgestelde programmabegroting voor 2015. De tarieven voor onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn afgestemd op de verwachte opbrengsten. Daarnaast is er een aanpassing van de parkeerbelasting in lijn met het Besluit Parkeerbelastingen, waarbij het naheffingstarief is gewijzigd. Er wordt ook gekeken naar een verlaging van het begraaftarief voor kinderen in de Verordening Lijkbezorgingsrechten. Er is nog geen definitief besluit genomen over de invoering van de afvalstoffenbelasting per 1 januari 2015, wat mogelijk invloed kan hebben op de tarieven. De wijzigingen worden voorbereid voor besluitvorming door de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget wizigings yn ferskate belestingferoarderingen nei oanlieding fan de fêststelde programmabegroting foar 2015. De tariven foar ûnreplik guodbelestingen, ôffalstoffenheffing en rioelheffing binne ôfstimd op de ferwachte opbringsten. Dêrneist is der in oanpassing fan de parkearbelesting yn line mei it Beslút Parkearbelestingen, wêrby't it neiheffingstarief is wizige. Der wurdt ek sjoen nei in ferleging fan it begraaftarief foar bern yn de Feroardering Lykbesoargingsrjochten. Der is noch gjin definityf beslút nommen oer de ynfiering fan de ôffalstoffenbelesting per 1 jannewaris 2015, wat mooglik ynfloed hawwe kin op de tariven. De wizigings wurde taret foar beslútfoarming troch de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen wijzigingen belastingverordeningen". Het voorstel beoogt de belastingverordeningen van Franekeradeel te wijzigen in lijn met de programmabegroting van 2015. De wijzigingen betreffen de tarieven voor onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing, parkeerbelastingen en lijkbezorgingsrechten. De aanpassingen zijn bedoeld om de tarieven in overeenstemming te brengen met de verwachte opbrengsten en maatschappelijke wensen, zoals een lager begraaftarief voor kinderen. De wijzigingen zijn noodzakelijk voor de financiële planning en verantwoording van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële impact en de dekking van eventuele kosten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het proces van gemeentelijke besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van belastingtarieven, rekening houdend met zowel de financiële behoeften van de gemeente als de maatschappelijke impact, zoals het verlagen van het begraaftarief voor kinderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Communicatie over de wijzigingen wordt wel genoemd, maar niet verder uitgewerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen directe financiële gevolgen zijn, maar dit lijkt tegenstrijdig met de aard van belastingverordeningen. Er is geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Programmabegroting 2015 Onroerende zaakbelastingen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Parkeerbelasting Lijkbezorgingsrechten Naheffingsaanslag Consumentenprijsindex GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.5 Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0028: Het bouwen van een loods aan een bestaande stal en het veranderen van een inrichting (loon- en kraanverhuurbedrijf annex schapenhouderij) aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum
Samenvatting
In Franeker is een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning om een loods te bouwen en een bestaande inrichting te veranderen aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum. De aanvraag stuitte op bezwaren van omwonenden, waardoor de verleende vergunning opnieuw moet worden beoordeeld. Dit komt doordat het project in strijd is met het oude bestemmingsplan 'Buitengebied 2001', ondanks dat het aanvankelijk was goedgekeurd op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2013', waarvan de rechtskracht is opgeschort.
Het college van burgemeester en wethouders moet nu een nieuw besluit nemen en vraagt de gemeenteraad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Deze verklaring is nodig om planologische medewerking te kunnen verlenen. Als er geen zienswijzen worden ingediend na publicatie van het ontwerpbesluit, kan het college de ontwerp-verklaring als definitief beschouwen, wat de procedure zou versnellen.
Het college heeft geprobeerd de beslissing op de bezwaarschriften uit te stellen tot er een uitspraak is in de bodemprocedure over het bestemmingsplan, maar de bezwaarmakers hebben aangegeven hier niet mee akkoord te gaan en overwegen juridische stappen als er niet snel een besluit volgt. Daarom wordt nu een Waboprojectbesluit voorbereid. De aanvraag en het besluitvormingsproces worden gepubliceerd, waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hebben om te reageren.
Samenvatting
Yn Frjentsjer is in oanfraach yntsjinne foar in omjouwingsfergunning om in loads te bouwen en in besteande ynrjochting te feroarjen oan de Kleasterwei 7 yn Tsjummearum. De oanfraach stjitte op beswieren fan omwenners, wêrtroch de ferliende fergunning op 'e nij beoardiele wurde moat. Dit komt om't it projekt yn striid is mei it âlde bestimmingsplan 'Bûtengebiet 2001', nettsjinsteande dat it oarspronklik goedkard wie op basis fan it bestimmingsplan 'Bûtengebiet 2013', wêrfan de rjochtskrêft opskort is.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders moat no in nij beslút nimme en freget de gemeenteried om in ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan. Dizze ferklearring is nedich om planologyske meiwurking jaan te kinnen. As der gjin beswieren yntsjinne wurde nei publikaasje fan it ûntwerpbeslút, kin it kolleezje de ûntwerp-ferklearring as definityf beskôgje, wat de proseduere fersnelle soe.
It kolleezje hat besocht de beslútfoarming oer de beswierskriften út te stellen oant der in útspraak is yn de grûnlizzende proseduere oer it bestimmingsplan, mar de beswiermakkers hawwe oanjûn hjir net mei akkoart te gean en oerwagje juridyske stappen as der net gau in beslút folget. Dêrom wurdt no in Waboprojektbeslút taret. De oanfraach en it beslútfoarmingsproses wurde publisearre, wêrby't belanghawwenden de mooglikheid hawwe om te reagearjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0028: Het bouwen van een loods aan een bestaande stal en het veranderen van een inrichting (loon- en kraanverhuurbedrijf annex schapenhouderij) aan de Kleasterwei 7 in Tzummarum." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van een loods en de wijziging van een bestaande inrichting. Het college heeft de vergunning verleend op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied 2013', maar vanwege bezwaren en de opschorting van de rechtskracht van dit bestemmingsplan, moet het besluit herzien worden. Het college vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat planologische medewerking verleend kan worden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de achtergrondinformatie, de juridische context, en de stappen die genomen moeten worden. Er is echter weinig informatie over de inhoudelijke bezwaren van de omwonenden en de specifieke redenen waarom het bestemmingsplan 'Buitengebied 2013' is opgeschort.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, zodat het college planologische medewerking kan verlenen aan het Waboprojectbesluit. Dit is een noodzakelijke stap om de omgevingsvergunning te kunnen herzien en verlenen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen, ondanks de bezwaren van omwonenden en de juridische complicaties met het bestemmingsplan. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke weerstand is.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de uitkomst van het besluit. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de uitspraak van de Raad van State kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is beperkte participatie beschreven. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure wordt gevolgd, en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen. Er lijkt echter weinig directe betrokkenheid van de omwonenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel. Het wordt expliciet vermeld dat duurzaamheid niet van toepassing is.
Financiële gevolgen:
Er zijn leges verschuldigd voor de behandeling van de aanvraag. Er is geen verdere financiële impact of dekking beschreven, wat suggereert dat de financiële gevolgen beperkt zijn tot de leges.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Waboprojectbesluit Bezwaar Ruimtelijke ordening Kleasterwei 7 Tzummarum Loods Burgemeester en wethouders ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.6 Evaluatie dorp- en buurthuisbeleid
Samenvatting
In 2010 is in Franekeradeel een beleid ingevoerd waarbij dorp- en buurthuizen een jaarlijkse bijdrage ontvangen voor regulier onderhoud. Dit beleid zou na vier jaar geëvalueerd worden. Uit de evaluatie blijkt dat de besturen de middelen effectief gebruiken en met behulp van meerjaren onderhoudsplannen (MOP) beter inzicht hebben in het onderhoud. Er zijn aanbevelingen gedaan om de verdeelsleutel te verbeteren, zodat deze beter aansluit bij de actuele onderhoudsbehoeften van de locaties. Ook zijn er voorstellen gedaan voor aanpassingen in de subsidies voor specifieke dorpshuizen en buurthuizen, zoals 'It Stiselplak'. De evaluatie benadrukt dat de gemeentelijke onderhoudssubsidie bijdraagt aan de instandhouding van deze voorzieningen. De betrokken besturen zijn geïnformeerd en er is geen significante wijziging in het budget nodig.
Samenvatting
Yn 2010 is yn Frjentsjerteradiel in belied ynfierd wêrby't doarps- en buerthuzen in jierlikse bydrage ûntfange foar regulier ûnderhâld. Dit belied soe nei fjouwer jier evaluearre wurde. Ut de evaluaasje docht bliken dat de bestjoeren de middels effektyf brûke en mei help fan mearjierren ûnderhâldsplannen (MOP) better ynsjoch hawwe yn it ûnderhâld. Der binne oanbefellings dien om de ferdielkaai te ferbetterjen, sadat dizze better oanslút by de aktuele ûnderhâldsbehoeften fan de lokaasjes. Ek binne der foarstellen dien foar oanpassingen yn de subsydzjes foar spesifike doarpshuzen en buerthuzen, lykas 'It Stiselplak'. De evaluaasje beklammet dat de gemeentlike ûnderhâldssubsydzje bydraacht oan it yn stân hâlden fan dizze foarsjennings. De belutsen bestjoeren binne ynformearre en der is gjin signifikante wiziging yn it budzjet nedich.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Evaluatie dorp- en buurthuisbeleid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie dorp- en buurthuisbeleid". Het voorstel evalueert het beleid dat sinds 2010 jaarlijkse bijdragen verstrekt aan dorp- en buurthuizen in Franekeradeel voor regulier onderhoud. De evaluatie toont aan dat de middelen effectief worden gebruikt en dat de besturen met behulp van meerjaren onderhoudsplannen (MOP) beter inzicht hebben in hun onderhoudsbehoeften. Er worden aanbevelingen gedaan om de verdeelsleutel te verbeteren, zodat deze beter aansluit bij de actuele onderhoudsbehoeften van de huizen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van het huidige beleid, aanbevelingen voor verbeteringen, en een financiële onderbouwing. Echter, specifieke details over de juridische grondslag en de exacte artikelen van de Awb ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de evaluatie en instemmen met de aanbevelingen. Dit betekent dat de raad een besluit moet nemen over de voorgestelde wijzigingen in de verdeelsleutel en de subsidies.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de verdeelsleutel en de aangepaste subsidies voor specifieke buurthuizen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als bepaalde dorpen of buurthuizen minder subsidie ontvangen dan voorheen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de evaluatie en de voorgestelde verdeelsleutel. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de implementatie van de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie en in te stemmen met de aanbevelingen.
Participatie:
Er is beperkte participatie van burgers. De FDF en de besturen van de dorps- en buurthuizen zijn betrokken geweest bij de evaluatie, maar er is geen bredere burgerparticipatie vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft beperkte financiële gevolgen. Het totale budget wordt verhoogd van €37.000 naar €37.250. Er wordt voorgesteld geen begrotingswijziging te maken vanwege de geringe verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Dorp- en buurthuizen Onderhoud Verdeelsleutel Subsidie Meerjaren onderhoudsplan (MOP) Franekeradeel It Stiselplak Bijdrage OnderhoudsbehoefteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.7 Benoeming leden herindelingscommissie
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt de benoeming van leden voor een gezamenlijke herindelingscommissie, die ook de gemeenten het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel omvat. Deze commissie is bedoeld om de herindeling van deze gemeenten te begeleiden. De verordening voor deze commissie is al vastgesteld, en de volgende stap is het benoemen van de leden en hun plaatsvervangers. De voorgestelde leden voor Franekeradeel zijn D. Bloem-Hofman, M.G.M. de Bok, S.L. de Haan, D. Osinga-Bonnema, B. Ouderkerken, M. de Roo, E. Terpstra en T.A. Wijkhuijs. Als plaatsvervangers worden T.H. Corporaal, B. van Dijk, J. Dijkstra en H. Hof voorgesteld. De benoemingen moeten nog worden bekrachtigd door de gemeenteraad, en de commissie zou vanaf 2015 operationeel kunnen zijn. Zodra de commissie is samengesteld, zal de informatie hierover op de herindelingswebsite worden gepubliceerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget de beneaming fan leden foar in mienskiplike weryndielingskommisje, dy't ek de gemeenten It Bilt, Littenseradiel en Menameradiel omfiemet. Dizze kommisje is bedoeld om de weryndieling fan dizze gemeenten te begelieden. De feroardering foar dizze kommisje is al fêststeld, en de folgjende stap is it beneamen fan de leden en harren ferfangers. De foarstelde leden foar Frjentsjerteradiel binne D. Bloem-Hofman, M.G.M. de Bok, S.L. de Haan, D. Osinga-Bonnema, B. Ouderkerken, M. de Roo, E. Terpstra en T.A. Wijkhuijs. As ferfangers wurde T.H. Corporaal, B. van Dijk, J. Dijkstra en H. Hof foarsteld. De beneamingen moatte noch wurde bekrachtige troch de gemeenteried, en de kommisje soe fanôf 2015 operasjoneel wêze kinne. Sadree't de kommisje gearstald is, sil de ynformaasje hjir oer op de weryndielingswebside publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden herindelingscommissie". Het voorstel betreft de benoeming van leden en plaatsvervangende leden voor de gezamenlijke herindelingscommissie van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel. Deze commissie is ingesteld om de herindeling van deze gemeenten te begeleiden. De gemeenteraad van Franekeradeel heeft de verordening voor deze commissie al vastgesteld en moet nu de voorgedragen raadsleden officieel benoemen, zodat de commissie haar werkzaamheden kan starten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoeming van de leden en plaatsvervangers regelt, inclusief de procedure en de betrokken partijen. Er zijn geen kanttekeningen of onduidelijkheden vermeld.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgedragen raadsleden en hun plaatsvervangers officieel te benoemen als leden van de herindelingscommissie. Dit is een formele stap die nodig is om de commissie operationeel te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de voordrachten al door de fracties zijn gedaan. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met deze voordrachten en de benoemingen bekrachtigt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het benoemingen betreft die in december moeten plaatsvinden. Het is meetbaar in de zin dat de benoemingen leiden tot de oprichting van de commissie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgedragen raadsleden en plaatsvervangers te benoemen als leden van de herindelingscommissie.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie over de samenstelling en werkwijze van de commissie zal via de website plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindelingscommissie Franekeradeel Het Bildt Littenseradiel Menameradiel Benoeming Raadsleden Verordening Fractie PlaatsvervangerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Bespreekpunten
Agendapunt 7.1 Vaststellen beheerplannen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel wordt gevraagd om de beheerplannen voor verschillende kapitaalgoederen, zoals wegen, bruggen, kademuren, gebouwen, sportvelden, openbaar groen en openbare verlichting, te beoordelen. Het doel is om deze plannen vast te stellen en het huidige onderhoudsniveau, dat als "sober doch doelmatig" wordt omschreven, te accepteren. Er is echter een financieel tekort voor groot onderhoud, wat betekent dat sommige onderhoudswerkzaamheden moeten worden uitgesteld. Het college heeft voorgesteld om de begroting te verbeteren door een extra bedrag van € 445.000 toe te voegen, hoewel dit nog steeds niet voldoende is om alle onderhoudskosten te dekken. Er wordt overwogen om in uiterste noodzaak eenmalige middelen aan te wenden. De raad wordt geïnformeerd over de financiële consequenties en de noodzaak om bepaalde grote onderhoudswerken buiten de huidige planperiode te verschuiven. Klachten over het groenbeheer kunnen toenemen door minder frequent onderhoud. De communicatie over deze plannen zal via de website plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel wurdt frege om de behearplannen foar ferskate kapitaalgoederen, lykas wegen, brêgen, kademuorren, gebouwen, sportfjilden, iepenbier grien en iepenbiere ferljochting, te beoardieljen. It doel is om dizze plannen fêst te stellen en it hjoeddeistige ûnderhâldsnivo, dat as "sober mar doelmjittich" wurdt omskreaun, te akseptearjen. Der is lykwols in finansjeel tekoart foar grut ûnderhâld, wat betsjut dat guon ûnderhâldswurken útsteld wurde moatte. It kolleezje hat foarsteld om de begrutting te ferbetterjen troch in ekstra bedrach fan € 445.000 ta te foegjen, hoewol't dit noch altyd net genôch is om alle ûnderhâldskosten te dekken. Der wurdt oerwage om yn uterste needsaak ienmalige middels yn te setten. De ried wurdt ynformearre oer de finansjele konsekwinsjes en de needsaak om bepaalde grutte ûnderhâldswurken bûten de hjoeddeistige planperioade te ferskowen. Klaggen oer it grienbehear kinne tanimme troch minder faak ûnderhâld. De kommunikaasje oer dizze plannen sil fia de webside plakfine.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen beheerplannen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen beheerplannen" voor kapitaalgoederen zoals Wegen, Bruggen, Kademuren, Gebouwen, Sportvelden, Openbaar groen en Openbare verlichting. Het doel is om de raad de beheerplannen te laten vaststellen, akkoord te gaan met het onderhoudsniveau "Sober doch doelmatig", en kennis te nemen van de financiële tekorten voor groot onderhoud. Het voorstel erkent dat het budget niet toereikend is en stelt voor om groot onderhoud door te schuiven buiten de planperiode.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de beheerplannen, het onderhoudsniveau, en de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke gevolgen van het doorschuiven van onderhoudswerken.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het kwaliteitsniveau en het beschikbaar stellen van middelen voor de beheerplannen. De raad moet ook beslissen over het accepteren van de financiële tekorten en het doorschuiven van onderhoudswerken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het onderhoudsniveau "Sober doch doelmatig" en het doorschuiven van groot onderhoud. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële tekorten, maar mist concrete tijdlijnen voor het doorschuiven van onderhoud. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het doorschuiven zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beheerplannen vast te stellen, akkoord te gaan met het onderhoudsniveau, en de financiële tekorten en het doorschuiven van onderhoud te accepteren.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie bij dit voorstel. Communicatie vindt plaats via de website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt meegenomen in de uitvoering van het onderhoud, maar er zijn geen specifieke details over hoe dit wordt gerealiseerd.
Financiële gevolgen:
Er is een structureel tekort van ongeveer €221.000 per jaar voor onderhoud. Het voorstel suggereert het gebruik van eenmalige middelen indien nodig. Na het doorschuiven van groot onderhoud is er geen tekort meer binnen de planperiode.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplannen Onderhoudsniveau Kapitaalgoederen Financieel tekort Groot onderhoud Sober doch doelmatig Begroting Veiligheid Kwaliteitsniveau BudgettekortVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2 Inningssysteem stadspromotie
Samenvatting
In de raadscommissievergadering van 2 oktober 2014 werd besproken hoe de stadspromotie in Franeker kan worden voortgezet. Er werd voorgesteld om het huidige ambitieniveau te handhaven en de financiering te herzien door de OZB te verhogen. De meerderheid van de fracties was tevreden met de huidige organisatie van de stadspromotie, maar vond een OZB-verhoging geen geschikte oplossing. Daarom wordt 2015 voorgesteld als een overgangsjaar om een breed gedragen financieringsalternatief te ontwikkelen. Gedurende dit jaar blijft het ambitieniveau gehandhaafd met een eenmalige financiële ondersteuning van € 35.000 uit onvoorziene middelen. In de eerste maanden van 2015 zal een bijeenkomst worden georganiseerd om de mogelijkheden voor stadspromotie en financiering te verkennen, waarbij ook ondernemers en andere betrokkenen worden geraadpleegd.
Samenvatting
Yn de riedsgearkomste fan 2 oktober 2014 waard besprutsen hoe't de stêdspromoasje yn Frjentsjer fuortset wurde kin. Der waard foarsteld om it hjoeddeistige ambysjenivo te hanthavenjen en de finansiering te herzien troch de OZB te ferheegjen. De mearderheid fan de fraksjes wie tefreden mei de hjoeddeistige organisaasje fan de stêdspromoasje, mar fûn in OZB-ferheging gjin gaadlike oplossing. Dêrom wurdt 2015 foarsteld as in oergongsjier om in breed droegen finansieringsalternatyf te ûntwikkeljen. Yn dit jier bliuwt it ambysjenivo hanthaven mei in ienmalige finansjele stipe fan € 35.000 út ûnfoarsjoene middels. Yn de earste moannen fan 2015 sil in gearkomste organisearre wurde om de mooglikheden foar stêdspromoasje en finansiering te ferkennen, wêrby't ek ûndernimmers en oare belutsenen rieplachte wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Inningssysteem stadspromotie" en richt zich op het voortzetten van het huidige ambitieniveau van stadspromotie in Franeker. Het voorstel stelt voor om 2015 als overgangsjaar te gebruiken om een breed gedragen financieringsbesluit te ontwikkelen, aangezien een verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB) niet op steun kan rekenen. Voor 2015 wordt voorgesteld om het huidige ambitieniveau te handhaven met een eenmalige financiering van € 35.000,- uit onvoorziene middelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de alternatieve financieringsopties die overwogen worden. Het biedt echter een duidelijke tijdelijke oplossing en een plan voor verdere besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en betrokken zijn bij de verdere besluitvorming over de financiering van de stadspromotie. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de uiteindelijke financieringsstrategie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige ambitieniveau met tijdelijke financiering en het zoeken naar een alternatieve, duurzame financieringsoplossing. Er moet ook een beslissing worden genomen over de betrokkenheid van belanghebbenden bij het proces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete alternatieven kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om 2015 als overgangsjaar te beschouwen en het huidige ambitieniveau te handhaven met een eenmalige financiering van € 35.000,-.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ondernemers en andere belanghebbenden bij het ontwikkelen van een nieuwe financieringsstrategie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige uitgave van € 35.000,-, die gedekt wordt door onvoorziene middelen. Er wordt geen structurele financieringsoplossing geboden, wat een aandachtspunt is voor de toekomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadspromotie Ambitieniveau OZB (Onroerendezaakbelasting) Financiering Overgangsjaar Alternatieven Beeldvorming Ondernemers B.O.B. model SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3 Eenmalige wensen voorjaarsnota 2014
Agendapunt 7.4 Begrotingswijzigingen 2014
Samenvatting
In het begrotingsjaar 2014 zijn er ontwikkelingen geweest die aanpassingen van de begroting noodzakelijk maken. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 70e tot en met de 82e wijziging. Deze wijzigingen omvatten onder andere eenmalige kosten voor privatisering, transitiekosten, herinrichting van administratieve organisaties, en diverse financiële reserveringen en vrijvallen. De aanpassingen zijn bedoeld om een actueler beeld van de financiële situatie te geven en de beschikbare middelen voor onvoorziene uitgaven up-to-date te houden. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn gedetailleerd in de bijlagen bij het voorstel. Evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
Yn it begruttingsjier 2014 binne der ûntwikkelings west dy't oanpassingen fan de begrutting needsaaklik meitsje. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 70e oant en mei de 82e wiziging. Dizze wizigingen omfetsje ûnder oare ienmalige kosten foar privatisearring, transysjekosten, herinrjochting fan bestjoerlike organisaasjes, en ferskate finansjele reservearrings en frijfallen. De oanpassingen binne bedoeld om in aktueler byld fan de finansjele situaasje te jaan en de beskikbere middels foar ûnfoarsjoene útjeften by de tiid te hâlden. De finansjele gefolgen fan dizze wizigingen binne detaillearre yn de bylagen by it foarstel. Evaluaasje fan de wizigingen sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen 2014" en is ingediend door wethouder T. Twerda. Het voorstel beoogt de gemeentelijke begroting aan te passen op basis van de 70e tot en met de 82e wijziging. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen binnen het begrotingsjaar die een actueel beeld van de financiële situatie vereisen. De wijzigingen omvatten onder andere eenmalige kosten voor privatisering, transitiekosten, herinrichting van de administratieve organisatie, en toevoegingen aan reserves. Het doel is om de begroting aan te passen aan de actuele financiële situatie en om onvoorziene uitgaven beter te kunnen beheren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde lijst van wijzigingen bevat en verwijst naar bijlagen voor verdere toelichting. Er zijn geen bezwaren of kanttekeningen vermeld.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de voorgestelde begrotingswijzigingen door te voeren. Dit is een formele stap die nodig is om de wijzigingen juridisch te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die verschillende financiële en beleidsmatige implicaties hebben. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde uitgaven of projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2014. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de voorgestelde wijzigingen (70e tot en met 82e wijziging).
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing of relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om de begroting actueel te houden, maar er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Wethouder T. Twerda Budgetten Onvoorziene uitgaven Berap Jaarrekening Gemeentewet Privatisering De Trije Transitiekosten 3D’sVerfijning van de zoekopdracht: