14-09-2017 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda van 14 september 2017
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3.a Vaststellen van de besluitenlijst van 22 juni 2017
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3.b Vaststellen van de toezeggingenlijst van 22 juni 2017
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 4 Vragen half uur en inspreekmogelijkheid voor burgers
Onbekende spreker
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Onbekende spreker
E. Terpstra
G.d. Geldof
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
Onbekende spreker
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.a Zienswijze conceptdekkingsplan 2.0 VRF
Brandweer Fryslân presenteert toekomstbestendig dekkingsplan
Brandweer Fryslân heeft een nieuw concept Dekkingsplan 2.0, genaamd 'Samen Paraat', gepresenteerd. Dit plan moet de brandweerzorg in de regio efficiënter en effectiever maken, zonder dat er wensen of bedenkingen zijn geuit. Het bestuur van de Veiligheidsregio vraagt om een zienswijze voor 5 oktober 2017, waarna de definitieve vaststelling op 19 oktober 2017 gepland staat.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over het nieuwe dekkingsplan van Brandweer Fryslân, getiteld 'Samen Paraat', werd duidelijk dat er veel lof is voor de efficiëntie en toekomstbestendigheid van het plan. Toch waren er ook enkele kritische noten te horen, vooral over de financiële aspecten en de begrijpelijkheid van het plan.
De voorzitter opende het debat met een positieve noot over de duidelijkheid van het plan, maar uitte ook zorgen over de financiële gevolgen. "Hoe komt het dat de kosten alleen maar oplopen?" vroeg hij zich af. De heer Ouderkerk sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van begrijpelijke taal: "Ik wil graag dat zulke stukken in gewone Jip en Janneke-taal worden geschreven."
Burgemeester Van Zuilen reageerde met een algemene toelichting op de financiële situatie van de brandweer in Friesland. "Friesland is de op twee na goedkoopste veiligheidsregio per inwoner in Nederland," legde hij uit. "Dat is bijzonder, gezien de uitdagingen met de eilanden." Hij benadrukte dat de brandweerzorg in Friesland slechts 47 euro per inwoner kost, vergeleken met het landelijke gemiddelde van 63 euro.
De discussie verschoof naar de preventieve maatregelen die gemeenten kunnen nemen. "Als je iets wilt doen vanuit de gemeente, dan is de preventiekant de meest aangewezen kant," aldus Van Zuilen. Hij wees op het belang van rookmelders: "Daar zit de winst, want een rookmelder kan ervoor zorgen dat je een kwartier eerder bent met het signaleren van brand."
Het debat eindigde met een oproep om het dekkingsplan toegankelijker te maken voor raadsleden. "Zorg dat die stukken echt voor iedereen goed te doorzien zijn," benadrukte Van Zuilen. Het plan 'Samen Paraat' lijkt op brede steun te kunnen rekenen, mits er aandacht is voor de begrijpelijkheid en de financiële onderbouwing.
Samenvatting
Brandweer Fryslân heeft een concept Dekkingsplan 2.0, genaamd 'Samen Paraat', opgesteld. Dit plan legt vast welke opkomsttijden van de brandweer in de regio verwacht kunnen worden en biedt inzicht in de positionering van kazernes, taken en materieel. Het doel is om de brandweerzorg in Fryslân toekomstbestendig, veilig, efficiënt en effectief in te richten. Het plan zorgt ervoor dat alle brandweerposten een netwerk vormen voor onderlinge ondersteuning, zodat 24/7 goede brandweerzorg gewaarborgd is. Er zijn geen wensen of bedenkingen geuit over het plan. Het bestuur van de Veiligheidsregio vraagt om een zienswijze voor 5 oktober 2017, waarna de definitieve vaststelling op 19 oktober 2017 gepland staat. Het plan levert een efficiencywinst op, die gebruikt wordt om financiële risico's op te vangen. Hierdoor blijft het netwerk van brandweerposten intact en is de paraatheid gewaarborgd.
Brânwacht Fryslân presintearret takomstbestindich dekkingsplan
Brânwacht Fryslân hat in nij konsept Dekkingsplan 2.0, neamd 'Tegearre Paraat', presintearre. Dit plan moat de brânwachtsoarch yn de regio effisjinter en effektiver meitsje, sûnder dat der winsken of betinkingen útsprutsen binne. It bestjoer fan de Feiligensregio freget om in miening foar 5 oktober 2017, dêrnei stiet de definitive fêststelling op 19 oktober 2017 pland.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat oer it nije dekkingplan fan Brânwacht Fryslân, mei de titel 'Tegearre Paraat', waard dúdlik dat der in protte lof is foar de effisjinsje en takomstbestindigens fan it plan. Dochs wiene der ek guon krityske notysjes te hearren, benammen oer de finansjele aspekten en de begryplikens fan it plan.
De foarsitter iepene it debat mei in positive noat oer de dúdlikens fan it plan, mar útspruts ek soargen oer de finansjele gefolgen. "Hoe komt it dat de kosten allinnich mar oprinne?" frege hy him ôf. De hear Ouderkerk slút him hjirby oan en beklamme it belang fan begryplike taal: "Ik wol graach dat sokke stikken yn gewoane Jip en Janneke-taal skreaun wurde."
Boargemaster Van Zuilen reagearre mei in algemiene taljochting op de finansjele situaasje fan de brânwacht yn Fryslân. "Fryslân is de op twa nei goedkeapste feilichheidsregio per ynwenner yn Nederlân," lei hy út. "Dat is bysûnder, sjoen de útdagings mei de eilannen." Hy beklamme dat de brânwachtsoarch yn Fryslân mar 47 euro per ynwenner kostet, ferlike mei it lanlik gemiddelde fan 63 euro.
De diskusje ferskode nei de previntive maatregels dy't gemeenten nimme kinne. "As jo wat dwaan wolle út de gemeente wei, dan is de previnsjekant de meast oanwiisde kant," neffens Van Zuilen. Hy wiisde op it belang fan reekmelders: "Dêr sit de winst, want in reekmelder kin derfoar soargje dat jo in kertier earder binne mei it sinjalearjen fan brân."
It debat einige mei in oprop om it dekkingplan tagonkliker te meitsjen foar riedsleden. "Soargje dat dy stikken echt foar elkenien goed te trochsjen binne," beklamme Van Zuilen. It plan 'Tegearre Paraat' liket op brede stipe rekkenje te kinnen, mits der omtinken is foar de begryplikens en de finansjele ûnderbouwing.
Samenvatting
Brânwacht Fryslân hat in konsept Dekkingsplan 2.0, neamd 'Tegearre Paraat', opsteld. Dit plan leit fêst hokker opkomsttiden fan de brânwacht yn de regio ferwachte wurde kinne en biedt ynsjoch yn de posysjonearring fan kazerne, taken en materieel. It doel is om de brânwachtsoarch yn Fryslân takomstbestindich, feilich, effisjint en effektyf yn te rjochtsjen. It plan soarget derfoar dat alle brânwachtposten in netwurk foarmje foar ûnderlinge stipe, sadat 24/7 goede brânwachtsoarch garandearre is. Der binne gjin winsken of betinkingen útsprutsen oer it plan. It bestjoer fan de Feiligensregio freget om in miening foar 5 oktober 2017, wêrnei't de definitive fêststelling op 19 oktober 2017 pland stiet. It plan leveret in effisjinsjewinst op, dy't brûkt wurdt om finansjele risiko's op te fangen. Hjirtroch bliuwt it netwurk fan brânwachtposten yntakt en is de paraatheid garandearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Dekkingsplan 2.0 'Samen Paraat' Brandweer Fryslân". Het plan legt vast welke opkomsttijden van de brandweer in de regio verwacht kunnen worden en biedt inzicht in de positionering van kazernes, taken, materieel en organisatie in relatie tot risico's. Het doel is om Brandweer Fryslân te transformeren van een historisch gegroeide naar een beredeneerde organisatie, waarbij alle posten een netwerk vormen voor onderlinge ondersteuning. Dit moet 24/7 goede brandweerzorg waarborgen en taken en specialismen snel en provinciaal dekkend inzetten. Het plan beoogt een toekomstbestendige brandweerzorg te borgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, de structuur van de brandweerorganisatie en de verwachte uitkomsten. Het biedt inzicht in zowel de operationele als financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten ten aanzien van het Dekkingsplan 2.0. Hun rol is voornamelijk adviserend en goedkeuring verlenend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorstel om geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit impliceert vertrouwen in de voorgestelde veranderingen en de financiële strategie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van opkomsttijden en netwerkvorming. Het is realistisch en tijdgebonden met een evaluatie gepland voor oktober 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het Dekkingsplan 2.0.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk intern gericht binnen de veiligheidsregio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het plan levert een efficiencywinst van €350.000 per jaar op, maar er zijn financiële risico's zoals tekorten op vakbekwaamheid en vrijwilligersvergoeding. Het tekort op kapitaallasten wordt vanaf 2021 verwacht. De financiële risico's worden geadresseerd door de efficiencywinst te salderen met de tekorten, en de financiële gevolgen worden verwerkt in de begroting van Waadhoeke.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dekkingsplan 2.0 Brandweer Fryslân Veiligheidsregio Opkomsttijden Netwerkorganisatie Toekomstbestendige brandweerzorg Efficiencywinst Financiële risico's Regionalisering Beleidsplan Brandweer Fryslân 2015-2018Verfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E. Terpstra
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.b Controleprotocol 2017
Gemeenteraad Franekeradeel Besluit over Controleprotocol 2017
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft gedebatteerd over het vaststellen van het controleprotocol 2017. Dit protocol, versie 12.0, bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader. Het dient als richtlijn voor de accountant bij de controle van de jaarrekening. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en is gebaseerd op bestaande wetgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel werd het voorstel om het controleprotocol 2017 vast te stellen besproken. Het protocol, dat dient als leidraad voor accountants bij het controleren van de jaarrekening, bevat enkele tekstuele aanpassingen en een bijgewerkt normenkader. Hoewel het voorstel geen financiële gevolgen heeft, was er toch enige discussie over de details.
De vergadering verliep niet zonder enige verwarring. Een raadslid merkte op: "Wat behelst dit precies? Het is wel handig om te weten." De wethouder werd gevraagd om opheldering te geven over de inhoud en het belang van het protocol. "Het is het overleg van secretarissen en afdelingshoofden, het managementteam van de gemeente," verduidelijkte de wethouder.
Ondanks de verwarring over enkele termen en afkortingen, leek er uiteindelijk consensus te zijn over de noodzaak en het nut van het protocol. "Kunnen we dit stuk mooi in was een hammerstik," stelde een ander raadslid voor, waarmee hij bedoelde dat het voorstel zonder verdere discussie aangenomen kon worden.
Na het debat werd het voorstel om het controleprotocol 2017 vast te stellen, aangenomen. De gemeenteraad besloot unaniem dat het protocol als richtlijn voor de accountantscontrole van de jaarrekening zal dienen. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het waarborgen van de financiële transparantie en rechtmatigheid binnen de gemeente Franekeradeel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om het controleprotocol 2017 vast te stellen. Dit protocol, versie 12.0, bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader voor interne en externe regelgeving, evenals een bijgewerkte bijlage over Sisa-verantwoording. Het controleprotocol dient als richtlijn voor de accountant bij de controle van de jaarrekening, waarbij zowel een getrouwheidsverklaring als een rechtmatigheidsverklaring vereist zijn. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en is gebaseerd op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden en de Gemeentewet. De gemeenteraad zal beslissen of zij het controleprotocol 2017 vaststelt.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Beslút oer Kontroleprotokol 2017
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat debattearre oer it fêststellen fan it kontrôleprotokol 2017. Dit protokol, ferzje 12.0, befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre noarmekader. It tsjinnet as rjochtline foar de akkountant by de kontrôle fan de jierrekken. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en is basearre op besteande wetjouwing.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om it kontrôleprotokol 2017 fêst te stellen besprutsen. It protokol, dat tsjinnet as liedraad foar accountants by it kontrolearjen fan de jierrekken, befettet inkele tekstuele oanpassingen en in bywurke normekader. Hoewol't it foarstel gjin finansjele gefolgen hat, wie der dochs wat diskusje oer de details.
De gearkomste ferrûn net sûnder wat betizing. In riedslid merkte op: "Wat hâldt dit krekt yn? It is wol handich om te witten." De wethâlder waard frege om ferklearring te jaan oer de ynhâld en it belang fan it protokol. "It is it oerlis fan sekretarissen en ôfdielingshaden, it managementteam fan de gemeente," ferklearre de wethâlder.
Nettsjinsteande de betizing oer inkele termen en ôfkoartingen, like der úteinlik konsensus te wêzen oer de needsaak en it nut fan it protokol. "Kinne wy dit stik moai yn ien kear trochhammere," stelde in oar riedslid foar, wêrmei't er bedoelde dat it foarstel sûnder fierdere diskusje oannommen wurde koe.
Nei it debat waard it foarstel om it kontrôleprotokol 2017 fêst te stellen, oannommen. De gemeenteried besleat unanym dat it protokol as rjochtline foar de accountantskontrôle fan de jierrekken tsjinje sil. Hjirmei is in wichtige stap set yn it garandearjen fan de finansjele transparânsje en rjochtmjittigens binnen de gemeente Frjentsjerteradiel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om it kontrôleprotokol 2017 fêst te stellen. Dit protokol, ferzje 12.0, befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre noarmekader foar ynterne en eksterne regeljouwing, lykas in bywurke taheakke oer Sisa-ferantwurding. It kontrôleprotokol tsjinnet as rjochtline foar de akkountant by de kontrôle fan de jierrekken, wêrby sawol in trouensferklearring as in rjochtmjittichheidsferklearring fereaske binne. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en is basearre op it Beslút akkountantskontrôle desintrale oerheden en de Gemeentewet. De gemeenteried sil beslute oft sy it kontrôleprotokol 2017 fêststelle.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol 2017". Het controleprotocol dient als richtlijn voor de opdrachtverstrekking aan de accountant door de gemeenteraad. Het protocol is een update van de versie uit 2016 en bevat tekstuele aanpassingen, een geactualiseerd normenkader en een bijgewerkte bijlage over Sisa-verantwoording. Het doel is om de accountant duidelijke richtlijnen te geven voor de controle van de jaarrekening, zodat deze in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving. Het voorstel vraagt de raad om het controleprotocol 2017 vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke richtlijnen en een geactualiseerd normenkader. Er zijn geen kanttekeningen of financiële consequenties vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het controleprotocol en het verstrekken van de opdracht aan de accountant. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de rechtmatigheid en getrouwheid van de financiële verslaglegging.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technisch en procedureel van aard is. De raad moet echter beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het controleprotocol voldoende zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het een duidelijk normenkader en richtlijnen voor de accountant biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol 2017 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technisch document betreft dat voornamelijk intern gericht is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen extra budget of dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol 2017 Accountant Normenkader Rechtmatigheidsverklaring Getrouwheidsverklaring Financiële administratie Bado (Besluit accountantscontrole decentrale overheden) Sisa verantwoording Goedkeurings- en rapporteringstoleranties GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E. Terpstra
E. Terpstra
T. Twerda
L.j. Vollema
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.c Omgevingsvergunning O-2107-0041: gebruiken bestaand bijgebouw als kookstudio, Rijksstraatweg 5 te Schalsum
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E. Terpstra
E. Terpstra
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
Agendapunt 5.d Bestemmingsplan Oosterbierum - Konkelswei 10
Nieuwe Bestemmingsplan Konkelswei 10: Gemeenteraad Franekeradeel Ziet Geen Bezwaren
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft groen licht gegeven voor een nieuw bestemmingsplan voor het perceel Konkelswei 10 in Oosterbierum. Het plan maakt de vestiging van een loon- en aannemersbedrijf mogelijk op een locatie die momenteel alleen voor glastuinbouw bestemd is.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor het perceel Konkelswei 10 in Oosterbierum. Dit perceel ligt in een glastuinbouwgebied en bevat momenteel vervallen bebouwing. De nieuwe eigenaren willen hier hun loon- en aannemersbedrijf vestigen en een nieuwe loods bouwen. De bestaande bedrijfswoning en boomgaard blijven behouden. Omdat het huidige bestemmingsplan alleen glastuinbouw toestaat, is een nieuw bestemmingsplan nodig. Het voorstel is om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de initiatiefnemers alle kosten dragen. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de ontwerpfase, en de verwachting is dat er geen beroep wordt ingesteld. Als de raad het plan vaststelt, volgt publicatie en een beroepstermijn van zes weken.
Nij Bestimmingsplan Konkelswei 10: Gemeenteried Frjentsjerteradiel Sjocht Gjin Beswieren
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat grien ljocht jûn foar in nij bestimmingsplan foar it perseel Konkelswei 10 yn Easterbierrum. It plan makket de fêstiging fan in lean- en oannimmersbedriuw mooglik op in lokaasje dy't op it stuit allinnich foar glêstúnbou bestimd is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in nij bestimmingsplan fêst te stellen foar it perseel Konkelswei 10 yn Easterbierrum. Dit perseel leit yn in glêstúnbougebiet en befettet op it stuit ferfallen bebouwing. De nije eigners wolle hjir harren lean- en oannimmersbedriuw fêstigje en in nije loads bouwe. De besteande bedriuwswente en boomgaard bliuwe behâlden. Om't it hjoeddeiske bestimmingsplan allinnich glêstúnbou tastiet, is in nij bestimmingsplan nedich. It foarstel is om it bestimmingsplan ûnferoare fêst te stellen en gjin eksploitaasjeplan op te stellen, om't de inisjatyfnimmers alle kosten drage. Der binne gjin beswieren ûntfongen tidens de ûntwerpfaze, en de ferwachting is dat der gjin berop ynsteld wurdt. As de ried it plan fêststelt, folget publikaasje en in beropstermyn fan seis wiken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan "Oosterbierum - Konkelswei 10"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Oosterbierum - Konkelswei 10". Het perceel Konkelswei 10, gelegen in een glastuinbouwgebied, is aangekocht door nieuwe eigenaren die hun loon- en aannemersbedrijf hier willen vestigen. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan, aangezien de huidige bestemming alleen glastuinbouw toestaat. Het plan voorziet in de bouw van een nieuwe loods en het opknappen van bestaande bebouwing, terwijl de bedrijfswoning en boomgaard behouden blijven. Het voorstel vraagt de raad om het nieuwe bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de locatie, de geplande ontwikkelingen, en de juridische en financiële aspecten. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de ontwerpfase, wat duidt op een goed voorbereide en gecommuniceerde procedure.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om de herontwikkeling van het perceel mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan, wat een afwijking van het provinciale ruimtelijke beleid inhoudt. Dit vraagt om een afweging tussen economische ontwikkeling en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar duurzaamheid wordt niet behandeld, wat een gemiste kans is.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van burgerparticipatie; omwonenden zijn geïnformeerd en er zijn geen zienswijzen ontvangen. Dit suggereert dat er voldoende gelegenheid was voor inspraak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp behandeld in dit voorstel, wat opmerkelijk is gezien de huidige aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële lasten worden volledig door de initiatiefnemers gedragen, inclusief eventuele planschade. De gemeente heeft geen financiële inbreng, waardoor er geen exploitatieplan nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosterbierum Konkelswei 10 Glastuinbouwgebied Loon- en aannemersbedrijf Provinciale ontheffing Landschappelijk inpassingsplan Nije Pleats methodiek Franekeradeel PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.e Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten
Gemeente Franekeradeel: 'Gezellig Praatclubje' of Serieuze Zaken?
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franekeradeel werd het voorstel besproken om het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten voor kennisgeving aan te nemen. De discussie leidde tot vragen over de daadwerkelijke impact van de vereniging.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franekeradeel stond het voorstel om het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten te bespreken op de agenda. De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in deze vereniging en betaalt jaarlijks contributie. Het voorstel was om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018, die al door het Algemeen Bestuur was vastgesteld.
De heer Geldof opende het debat met een kritische noot: "Als ik het zo bekijk, lijkt het een heel gezellig praatclubje, maar heeft het ook wat opgeleverd?" Zijn vraag was gericht aan het college, maar de afwezigheid van de betrokken portefeuillehouder maakte een direct antwoord onmogelijk. De voorzitter gaf aan dat de vraag op een later moment beantwoord zou worden.
Ondanks de kritische vragen leek er weinig animo om het voorstel verder te bespreken. "Wij nemen het mooi als een hamerstuk," klonk het vanuit de raad, waarmee werd aangegeven dat er geen verdere discussie nodig was.
Naast het debat over de Waddenzeegemeenten werd ook het project 'Het Green' besproken. Het voorstel was om € 80.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van de Haatwai in Hitzum. Dit project moet de baai aantrekkelijker en authentieker maken. Mevrouw Osinga van de VVD opende de discussie over dit onderwerp, maar de details van haar bijdrage werden niet verder uitgelicht in het verslag.
De raadsvergadering van Franekeradeel toonde aan dat er soms meer vragen dan antwoorden zijn, maar dat de gemeente desondanks voortgaat met haar betrokkenheid bij regionale samenwerkingsverbanden. Of deze 'praatclubjes' daadwerkelijk iets opleveren, blijft voorlopig een vraag voor een volgende vergadering.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel maakt deel uit van de Vereniging van Waddenzeegemeenten, die de belangen van de Waddenzee behartigt. Op de agenda staat het voorstel om het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van deze vereniging te bespreken. Het voorstel is om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018. De gemeente Franekeradeel is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vereniging en betaalt jaarlijks contributie. De begroting voor 2018 is al vastgesteld door het Algemeen Bestuur en geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Het besluit hierover moet nog genomen worden in de raadsvergadering.
Gemeente Frjentsjerteradiel: 'Gesellich Praatklupke' of Serieuze Saken?
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjerteradiel waard it foarstel besprutsen om it jierferslach 2016 en de begrutting 2018 fan de Feriening fan Waadseegemeenten foar kennisjouwing oan te nimmen. De diskusje late ta fragen oer de wirklike ynfloed fan de feriening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjerteradiel stie it foarstel om it jierferslach 2016 en de begrutting 2018 fan de Feriening fan Waadseegemeenten te besprekken op de aginda. De gemeente is bestjoerlik fertsjintwurdige yn dizze feriening en betellet jierliks kontribúsje. It foarstel wie om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin winsken of beswieren te uterjen oer de begrutting 2018, dy't al troch it Algemien Bestjoer fêststeld wie.
De hear Geldof iepene it debat mei in krityske noat: "As ik it sa besjoch, liket it in hiel gesellich praatklupke, mar hat it ek wat opsmiten?" Syn fraach wie rjochte oan it kolleezje, mar de ôfwêzigens fan de belutsen portefúljehâlder makke in direkt antwurd ûnmooglik. De foarsitter joech oan dat de fraach op in letter momint beantwurde wurde soe.
Nettsjinsteande de krityske fragen like der in bytsje animo om it foarstel fierder te besprekken. "Wy nimme it moai as in hammerstik," klonk it út de ried, wêrmei oanjûn waard dat der gjin fierdere diskusje nedich wie.
Njonken it debat oer de Waadseegemeenten waard ek it projekt 'It Green' besprekt. It foarstel wie om € 80.000 beskikber te stellen foar de ûntwikkeling fan de Haatwai yn Hitsum. Dit projekt moat de baai oantrekliker en autentiker meitsje. Frou Osinga fan de VVD iepene de diskusje oer dit ûnderwerp, mar de details fan har bydrage waarden net fierder útljochte yn it ferslach.
De riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel toande oan dat der soms mear fragen as antwurden binne, mar dat de gemeente nettsjinsteande trochgiet mei har belutsenens by regionale gearwurkingsferbannen. Oft dizze 'praatklupkes' yndie wat opsmite, bliuwt foarearst in fraach foar in folgjende gearkomste.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel makket diel út fan de Feriening fan Waadseegemeenten, dy't de belangen fan de Waadsee behertiget. Op de aginda stiet it foarstel om it jierferslach 2016 en de begrutting 2018 fan dizze feriening te besprekken. It foarstel is om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin winsken of betinkingen te uterjen oer de begrutting 2018. De gemeente Frjentsjerteradiel is bestjoerlik fertsjintwurdige yn de feriening en betellet jierliks kontribúsje. De begrutting foar 2018 is al fêststeld troch it Algemien Bestjoer en jout gjin oanlieding ta opmerkings. It beslút hjir oer moat noch nommen wurde yn de riedsgearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten". Het document biedt de raad van Franekeradeel inzicht in het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. De vereniging, bestaande uit 12 gemeenten grenzend aan de Waddenzee, behartigt de belangen van de Waddenzee en houdt zich bezig met projecten zoals de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed. Het voorstel vraagt de raad om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de jaarstukken en begroting van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële bijdragen en de rol van de gemeente binnen de vereniging.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het jaarverslag en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018. Dit impliceert een passieve rol waarbij de raad geen actieve wijzigingen of aanvullingen hoeft te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel de raad vraagt om geen wensen of bedenkingen te uiten. De raad kan echter overwegen of zij deze passieve benadering willen handhaven of dat er toch behoefte is aan een meer actieve betrokkenheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om kennisname en geen actieve besluitvorming vereist. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Dit is ook niet noodzakelijk gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, hoewel de vereniging zich bezighoudt met de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed, wat indirect een duurzaamheidsaspect kan hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse contributie die de gemeente Franekeradeel aan de vereniging betaalt. Voor 2016 was dit €2.822 en voor 2018 is een gelijkblijvende bijdrage van €2.807 opgenomen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de bedragen lijken binnen de reguliere begroting te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Franekeradeel Jaarverslag 2016 Begroting 2018 Algemeen Bestuur Contributie Waddenzee Belangenbehartiger Werelderfgoed Eigen vermogenVerfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.f Krediet project 'It grien wer werom op'e Haadwei', herontwikkeling Hoofdweg Hitzum
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E. Terpstra
G.j. Iedema
G.j. Iedema
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
K.j. Rodenburg
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 7.a 20 van het college afkomstige memo's (zie bijlage)
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 8 Rondvraag en sluiting
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
D. Osinga
D. Osinga
E. Terpstra
B. Van Dijk
B. Van Dijk
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
K.j. Rodenburg
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
G.j. Iedema
E. Terpstra
S.h. Van Der Vaart
S.h. Van Der Vaart
E. Terpstra
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
G.j. Iedema
G.j. Iedema
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E. Terpstra
L.j. Vollema
J. Bekkema
J. Dijkstra - Wethouder
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E. Terpstra
J. Bekkema
L.j. Vollema
E. Terpstra
T. Twerda
L.j. Vollema
E. Terpstra
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
00:49:15 - 00:49:38 - 00:49:40 - 00:51:18 - 00:52:15 - 00:52:36 - 00:53:50 - 00:53:58 - 00:58:42 - 01:05:09 - 01:05:39 - 01:05:40 - 01:06:57 - 01:07:32 - 01:07:34 - 01:11:53 - 01:11:57 - 01:12:20 - 01:12:22 - 01:12:35 - 01:13:23 - 01:14:39 - 01:15:01 - 01:15:45 - 01:16:59 - 01:20:28 - 01:20:32 - 01:22:46 - 01:24:50 - 01:24:51