26-05-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 002 Vaststellen van de agenda van 26 mei 2016
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 003.b Vaststellen van de toezeggingenlijst van 21 april 2016
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 005 Ingekomen stukken
B. Van Dijk
G.j. Iedema -zondervan
J. Bekkema
J. Bekkema
J. Bekkema
J. Bekkema
J. Bekkema
Agendapunt 006.1 Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Hûs en Hiem
Samenvatting
De raad van Franekeradeel overweegt de jaarrekening 2015 en de ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen 8 weken hun zienswijze geven. Het Algemeen Bestuur moet deze zienswijzen meenemen in hun besluitvorming. Er zijn geen opmerkingen over de jaarrekening, die een positief resultaat laat zien door een uittredingsvergoeding. De ontwerpbegroting vraagt om een zienswijze vanwege enkele zorgen, zoals de verwachte financiële tekorten en het ontbreken van informatie over het eigen en vreemd vermogen van verbonden partijen. De raad overweegt om deze zienswijze kenbaar te maken. Na besluitvorming zal het Algemeen Bestuur schriftelijk op de hoogte worden gesteld.
Samenvatting
De ried fan Frjentsjerteradiel oerwaget de jierrekken 2015 en de ûntwerpbegroting 2017 fan de mienskiplike regeling Hûs en Hiem. De rieden fan de dielnimmende gemeenten kinne binnen 8 wiken harren miening jaan. It Algemien Bestjoer moat dizze mieningen meinimme yn harren beslútfoarming. Der binne gjin opmerkingen oer de jierrekken, dy't in posityf resultaat sjen lit troch in útredingsfergoeding. De ûntwerpbegroting freget om in miening fanwege inkele soargen, lykas de ferwachte finansjele tekoarten en it ûntbrekken fan ynformaasje oer it eigen en frjemd fermogen fan ferbûne partijen. De ried oerwaget om dizze miening kenber te meitsjen. Nei beslútfoarming sil it Algemien Bestjoer skriftlik op 'e hichte brocht wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem: Jaarrekening 2015 en ontwerpbegroting 2017". Het voorstel betreft de beoordeling van de jaarrekening 2015 en de ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken hun zienswijze geven. De jaarrekening 2015 is positief afgesloten, mede door een uittredingsvergoeding. De ontwerpbegroting 2017 roept vragen op, vooral vanwege de verwachte effecten van de Omgevingswet en de financiële prognoses. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de stukken en een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die nadere toelichting behoeven, zoals de financiële prognoses en de impact van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de jaarrekening en de ontwerpbegroting en een zienswijze indienen over de ontwerpbegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële prognoses en de voorgestelde wijzigingen in de begroting, vooral met betrekking tot de Omgevingswet en de financiële dekking van tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële dekking van toekomstige tekorten en de impact van de Omgevingswet.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarrekening en een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties, maar er zijn zorgen over de dekking van toekomstige tekorten. Het voorstel geeft aan dat deze gedekt kunnen worden vanuit het eigen vermogen, maar er is onduidelijkheid over de langetermijnprognoses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en Hiem Jaarrekening 2015 Ontwerpbegroting 2017 Zienswijze Omgevingswet Uittredingsvergoeding Inverdienopgave Eigen vermogen Tariefstelling Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Veiligheidsregio
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) presenteert haar financiële stukken aan de gemeenteraad voor een zienswijze. De begroting voor 2017 komt overeen met het eerder vastgestelde financiële kader, en er zijn geen nieuwe ontwikkelingen die aanleiding geven tot wensen of bedenkingen. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze stukken zonder verdere opmerkingen. De besluitvorming door het algemeen bestuur van de VRF staat gepland voor 13 juli 2016. Er zijn enkele financiële aanpassingen, zoals een negatieve jaarrekening voor 2015 en een begrotingswijziging voor 2016, die invloed hebben op de bijdragen van de deelnemende gemeenten. De wijzigingen zijn voornamelijk het gevolg van autonome ontwikkelingen zoals een nieuwe cao en het Individueel Keuzebudget. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de begrotingswijzigingen.
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân (FRF) presintearret har finansjele stikken oan de gemeenteried foar in miening. De begrutting foar 2017 komt oerien mei it earder fêststelde finansjele kader, en der binne gjin nije ûntwikkelings dy't oanlieding jouwe ta winsken of betinkingen. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze stikken sûnder fierdere opmerkingen. De beslútfoarming troch it algemien bestjoer fan de FRF stiet pland foar 13 july 2016. Der binne inkele finansjele oanpassings, lykas in negative jierrekken foar 2015 en in begruttingswiziging foar 2016, dy't ynfloed hawwe op de bydragen fan de dielnimmende gemeenten. De wizigings binne benammen it gefolch fan autonome ûntwikkelings lykas in nije cao en it Individueel Keuzebudget. De gemeenteried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei de begruttingswizigings.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2015, begroting 2017 en begrotingswijziging 2016 Veiligheidsregio Fryslân". Het doel is dat de gemeenteraad kennisneemt van de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) zonder wensen of bedenkingen te uiten. De begroting voor 2017 is in lijn met het financieel kader van de VRF en eerdere ontwikkelingen zijn al aangekondigd in de kaderbrief. Er zijn geen significante afwijkingen die aanleiding geven tot bezorgdheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante financiële documenten en contextuele informatie bevat die nodig zijn voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet de financiële stukken van de VRF beoordelen en kan zijn zienswijze geven. In dit geval wordt voorgesteld geen wensen of bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen wensen of bedenkingen te uiten over de financiële stukken van de VRF.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de financiële stukken zonder wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële resultaat van 2015 is negatief, met een tekort van €721.000. Dit wordt deels veroorzaakt door een nabetaling van premies en een verdelingscorrectie van de WABO. De begroting voor 2017 en de begrotingswijziging voor 2016 leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De financiële gevolgen worden gedekt door structurele voordelen in de WABO-financiering en andere budgettaire aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Financiële stukken Begroting 2017 Jaarrekening 2015 Begrotingswijziging 2016 WABO Gemeenschappelijke Regeling Autonome ontwikkelingen Financieel kader JaarstukkenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Marrekrite
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit te nemen over de jaarstukken 2015 en de conceptbegroting 2017 van de Marrekrite, een samenwerkingsverband van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân. De Marrekrite richt zich op de ontwikkeling van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. Er is een nieuwe benadering waarbij de focus ligt op de optimale voorraad aanlegplaatsen in plaats van de historische voorraad. Het plan is om de voorraad te verkleinen tot 70% van de huidige capaciteit, wat volgens de huidige inzichten geen negatief effect heeft op het toerisme. Dit moet de financiële gezondheid van de Marrekrite waarborgen. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken en het "Toekomstplan 2020" en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2017 en de meerjarenraming 2018-2020. De definitieve besluitvorming staat gepland voor de vergadering van het Algemeen Bestuur op 7 juli 2016.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút te nimmen oer de jierstikken 2015 en de konseptbegrutting 2017 fan de Marrekrite, in gearwurkingsferbân fan 22 Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân. De Marrekrite rjochtet him op de ûntwikkeling fan wettersport, wetterrekreaasje en lânrekreaasje. Der is in nije oanpak wêrby't de fokus leit op de optimale foarried oanlisplakken yn stee fan de histoaryske foarried. It plan is om de foarried te ferminderjen nei 70% fan de hjoeddeiske kapasiteit, wat neffens de hjoeddeiske ynsichten gjin negatyf effekt hat op it toerisme. Dit moat de finansjele sûnens fan de Marrekrite garandearje. De ried fan Frjentsjerteradiel wurdt frege om kennis te nimmen fan de jierstikken en it "Takomstplan 2020" en gjin winsken of betinkingen te uterjen oer de konseptbegrutting 2017 en de mearjierrenraming 2018-2020. De definitive beslútfoarming stiet pland foar de gearkomste fan it Algemien Bestjoer op 7 july 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2015 en conceptbegroting 2017 en meerjarenraming 2018-2020 de Marrekrite". De gemeente Franekeradeel, als lid van de Marrekrite, wordt geïnformeerd over de financiële stukken van deze gemeenschappelijke regeling, die zich richt op de ontwikkeling van watersport, waterrecreatie en landrecreatie in Friesland. De Marrekrite heeft een strategische heroriëntatie ondergaan, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van de capaciteit van aanlegplaatsen. Dit moet leiden tot een financieel gezonde organisatie zonder negatieve impact op het toeristisch product. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de stukken en geen wensen of bedenkingen te uiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en toekomstplannen van de Marrekrite presenteert. Het bevat de jaarstukken, een toekomstplan en een conceptbegroting, en biedt voldoende context voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken en het toekomstplan van de Marrekrite en om geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële strategie van de Marrekrite, die een reductie van de capaciteit inhoudt. Dit kan politieke implicaties hebben voor de lokale economie en toerisme.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en capaciteitsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijneffecten van de capaciteitsreductie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken en het toekomstplan en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Marrekrite over het besluit van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van Franekeradeel blijft ongewijzigd op €11.406 voor 2017, zonder indexering. De Marrekrite verwacht geen tekorten door de capaciteitsreductie en heeft een onderhoudsfonds voor toekomstige vervangingen. De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Watersport Waterrecreatie Landrecreatie Toekomstplan 2020 Jaarstukken 2015 Conceptbegroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Financiële gezondheid OnderhoudsfondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Nieuwbouw/renovatie cbs de Korendrager
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit over de nieuwbouw of renovatie van cbs de Korendrager. Het schoolbestuur heeft de kosten voor nieuwbouw hoger ingeschat dan het beschikbare budget. Er is een tekort van € 535.471, deels door locatiegebonden meerkosten zoals voorgeschreven hellende daken. De gemeente wil vasthouden aan de normvergoeding, maar het schoolbestuur kan het tekort niet zelf dekken. Er ligt een voorstel om af te zien van het terugvorderen van een investering voor een extra groepsruimte, zodat het schoolbestuur € 140.000 aan meerkosten kan financieren. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met gedeeltelijke renovatie in plaats van volledige nieuwbouw, wat leidt tot hogere kapitaallasten van € 7.018. Deze kosten zouden gedekt worden uit structureel onvoorzien. Ook wordt voorgesteld om de uitzetting voor onderwijshuisvesting in 2018 te verlagen van € 70.000 naar € 63.000. Het besluit moet nog genomen worden.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de nijbou of renovaasje fan cbs de Korendrager. It skoalbestjoer hat de kosten foar nijbou heger ynskatten as it beskikbere budzjet. Der is in tekoart fan € 535.471, foar in part troch lokaasjegebûne mear kosten lykas foarskreaune hellende dakken. De gemeente wol fêsthâlde oan de normfergoeding, mar it skoalbestjoer kin it tekoart net sels dekke. Der leit in foarstel om ôf te sjen fan it weromfertsjinjen fan in ynvestearring foar in ekstra groepsromte, sadat it skoalbestjoer € 140.000 oan mear kosten finansiere kin. Dêrneist wurdt foarsteld om yn te stimmen mei in dielde renovaasje yn stee fan folsleine nijbou, wat liedt ta hegere kapitaallesten fan € 7.018. Dizze kosten soene dekt wurde út struktureel ûnfoarsjoen. Ek wurdt foarsteld om de útsetting foar ûnderwiishúsfesting yn 2018 te ferleegjen fan € 70.000 nei € 63.000. It beslút moat noch nommen wurde.
Agendapunt 007.1 Jaarstukken 2015
Franekeradeel Debatteert: Jaarstukken 2015 en Toekomstige Uitdagingen
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft een belangrijke beslissing voor de boeg: het vaststellen van de jaarstukken van 2015. Dit document is cruciaal voor de planning- en controlcyclus van de gemeente. Het voorstel omvat onder meer het vaststellen van de jaarstukken, het bepalen van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, en het verwerken van een positief resultaat van €1.389.950.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de bestemming van het positieve resultaat. Het voorstel is om €789.950 naar de algemene reserve te schuiven en €600.000 te reserveren voor het Sociaal Domein. "Wordt er eigenlijk wel ambitieus genoeg omgegaan met zulke bedragen?" vroeg een raadslid zich af. De discussie draaide niet alleen om de financiële cijfers, maar ook om de methodiek van urentoerekening en verantwoording, die volgens het voorstel ongewijzigd zou blijven.
De fracties waren het erover eens dat de jaarstukken tijdig naar het college van Gedeputeerde Staten moeten worden gestuurd, uiterlijk 15 juli. Toch waren er zorgen. "We moeten zorgen dat de verschuiving van werkzaamheden door de herindeling niet ten koste gaat van de huidige dienstverlening," benadrukte een raadslid.
De VVD-fractie miste in de jaarstukken een integrale benadering van de verschillende programma's. "Hoe kunnen we goed beleid maken als we de cijfers niet weten?" vroeg een VVD-raadslid zich af. Er werd gepleit voor meer samenhang tussen de programma's, zoals sportvoorzieningen en dorpsvisies.
Ook de werkgelegenheid in de regio baarde zorgen. "We blijven achter," constateerde D66. "Is hier voldoende bewustzijn van en is wat we doen voldoende om hier een kentering in te krijgen?" Het college erkende de uitdaging en benadrukte dat er hard gewerkt wordt aan verbetering.
De discussie over de klachtenregistratie rond verkeersveiligheid leidde tot een levendige uitwisseling. "Het zijn vaak de eigen inwoners die te snel rijden," merkte een raadslid op. De wethouder beloofde een betere registratie en opvolging van klachten.
Ondanks de kritische noten stemden alle fracties uiteindelijk in met het voorstel. De jaarstukken van 2015 werden unaniem vastgesteld, met de belofte dat de gemeente Franekeradeel zich blijft inzetten voor een transparante en efficiënte besteding van middelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de jaarstukken van 2015 vast te stellen. Dit is een belangrijk onderdeel van de planning- en controlcyclus. Het voorstel omvat het vaststellen van de jaarstukken, het bepalen van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, en het verwerken van een positief resultaat van € 1.389.950. Hiervan zou € 789.950 naar de algemene reserve gaan en € 600.000 naar een nieuwe reserve voor het Sociaal Domein. Ook wordt voorgesteld om de huidige methodiek van urentoerekening en verantwoording te behouden. De raad moet hierover nog een besluit nemen. Na goedkeuring worden de jaarstukken naar het college van Gedeputeerde Staten gestuurd. De jaarstukken moeten uiterlijk 15 juli na het verslagjaar zijn vastgesteld.
Franekeradeel Debattearret: Jierstikken 2015 en Takomstige Útdagingen
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat in wichtige beslút foar de boech: it fêststellen fan de jierstikken fan 2015. Dit dokumint is krúsjaal foar de planning- en kontrôlesyklus fan de gemeente. It foarstel omfiemet ûnder mear it fêststellen fan de jierstikken, it bepalen fan tafoegings en ûntrekkings oan de reserves, en it ferwurkjen fan in posityf resultaat fan €1.389.950.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard der flink debatere oer de bestimming fan it positive resultaat. It foarstel is om €789.950 nei de algemiene reserve te skowen en €600.000 te reservearjen foar it Sosjaal Domein. "Wurdt der eins wol ambisjeus genôch omgien mei sokke bedragen?" frege in riedslid him ôf. De diskusje draaide net allinnich om de finansjele sifers, mar ek om de metodyk fan oeretawizing en ferantwurding, dy't neffens it foarstel ûnferoare bliuwe soe.
De fraksjes wiene it deroer iens dat de jierstikken op 'e tiid nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd wurde moatte, uterlik 15 july. Dochs wiene der soargen. "Wy moatte derfoar soargje dat de ferskowing fan wurksumheden troch de herindieling net ten koste giet fan de hjoeddeistige tsjinstferliening," beklamme in riedslid.
De VVD-fraksje miste yn de jierstikken in yntegraal oanpak fan de ferskillende programma's. "Hoe kinne wy goed belied meitsje as wy de sifers net witte?" frege in VVD-riedslid him ôf. Der waard pleite foar mear gearhing tusken de programma's, lykas sportfoarsjennings en doarpsfyzjes.
Ek de wurkgelegenheid yn de regio baarde soargen. "Wy bliuwe efter," konstatearre D66. "Is hjir genôch bewustwêzen fan en is wat wy dogge genôch om hjir in kear yn te krijen?" It kolleezje erkende de útdaging en beklamme dat der hurd wurke wurdt oan ferbettering.
De diskusje oer de klachtenregistraasje rûn ferkearsfeiligens late ta in libbene útwikseling. "It binne faak de eigen ynwenners dy't te hurd ride," merkte in riedslid op. De wethâlder beloofde in bettere registraasje en opfolging fan klachten.
Nettsjinsteande de krityske notysjes stimden alle fraksjes úteinlik yn mei it foarstel. De jierstikken fan 2015 waarden unanym fêststeld, mei de belofte dat de gemeente Frjentsjerteradiel him ynsette sil foar in transparante en effisjinte besteging fan middels.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de jierstikken fan 2015 fêst te stellen. Dit is in wichtich ûnderdiel fan de planning- en kontrôlesyklus. It foarstel omfiemet it fêststellen fan de jierstikken, it bepalen fan tafoegings en ûntrekkings oan de reserves, en it ferwurkjen fan in posityf resultaat fan € 1.389.950. Hjirfan soe € 789.950 nei de algemiene reserve gean en € 600.000 nei in nije reserve foar it Sosjaal Domein. Ek wurdt foarsteld om de hjoeddeistige metodyk fan oereferantwurding en ferantwurding te behâlden. De ried moat hjir noch in beslút oer nimme. Nei goedkarring wurde de jierstikken nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd. De jierstikken moatte uterlik 15 july nei it ferslachjier fêststeld wêze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2015
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken over 2015, waarmee de gemeente Franekeradeel verantwoording aflegt over het gevoerde bestuur. Het positieve financiële resultaat van € 1.389.950 wordt verdeeld over de algemene reserve en een nieuw te vormen reserve voor het Sociaal Domein. Daarnaast wordt voorgesteld de huidige methodiek van urentoerekening en verantwoording te bestendigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor besluitvorming, inclusief financiële verantwoording, verdeling van het resultaat, en bevestiging van de methodiek van urentoerekening.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen, te beslissen over de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, en de methodiek van urentoerekening te bevestigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de bevestiging van de huidige methodiek van urentoerekening. Dit zijn belangrijke keuzes die invloed hebben op de financiële stabiliteit en transparantie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist specifieke doelen voor de lange termijn (zoals de impact van de reserves op toekomstige projecten). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken vast te stellen, de voorgestelde financiële verdelingen goed te keuren, en de methodiek van urentoerekening te bevestigen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie naar het publiek gebeurt via reguliere persorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een onderwerp dat in diverse programma’s en paragrafen van het jaarverslag aan bod komt, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect van € 23.000 op de begroting van 2016. De verdeling van het positieve resultaat over de reserves is duidelijk aangegeven, maar er is geen specifieke dekking nodig gezien het positieve saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2015 Positief resultaat Algemene reserve Reserve Sociaal Domein Urentoerekening Gemeentewet Accountantsverklaring Planning- en controlcyclus Begroting 2016 DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Dijkstra - Wethouder
L.j. Vollema
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
L.j. Vollema
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
M.g.m. De Bok
J. Bekkema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
C. De Pee
Agendapunt 007.2 Voorlopige jaarrekening en ontwerpbegroting FUMO
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over FUMO Begroting: Lager Uurtarief als Mogelijke Oplossing?
De gemeenteraad van Franekeradeel stond voor een belangrijke beslissing over de ontwerpbegroting 2017 van de FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015. Hoewel er geen inhoudelijke of cijfermatige bezwaren waren, leidde een voorstel van de ChristenUnie tot een levendig debat over de mogelijkheid van een lager uurtarief.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een amendement ingediend door de ChristenUnie, waarin werd voorgesteld om een onderzoek te starten naar het effect van een lager uurtarief op het aantal declarabele uren en de bedrijfsvoering van de FUMO. "Een lager tarief zou meer werk kunnen opleveren voor de FUMO," stelde de heer De Bok van de Partij van de Arbeid. Hij vond het een interessante gedachte die het onderzoeken waard was.
De discussie draaide voornamelijk om de vraag of een lager uurtarief daadwerkelijk zou leiden tot meer werk voor de FUMO. Gemeentebelangen en de FNP toonden zich geïnteresseerd in het idee, maar hadden ook hun bedenkingen. "Het is appels met peren vergelijken," merkte de heer Hartman van het CDA op, verwijzend naar de verschillen tussen regio's en de specifieke omstandigheden die van invloed zijn op de tarieven.
De wethouder, de heer Bekema, waarschuwde dat een verlaging van het uurtarief zonder meer zou leiden tot rode cijfers voor de FUMO. "Aan het eind van de rit betalen wij datgene wat de FUMO tekortkomt, gewoon bij," legde hij uit. Hij benadrukte dat het beter zou zijn om gemeenten aan te moedigen hun plustaken bij de FUMO onder te brengen, wat op termijn zou zorgen voor een lager uurtarief.
Ondanks de sympathie voor het idee van de ChristenUnie, werd het amendement uiteindelijk verworpen met 13 stemmen tegen en 5 stemmen voor. De raad besloot geen zienswijze in te dienen en nam kennis van de jaarstukken. Het debat maakte duidelijk dat er binnen de raad verschillende visies bestaan over de beste manier om de kosten en efficiëntie van de FUMO te verbeteren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over de ontwerpbegroting 2017 van de FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015. De FUMO heeft de ontwerpbegroting op 8 maart 2016 toegestuurd en de raad kan tot 18 mei 2016 reageren. Er zijn geen inhoudelijke of cijfermatige bezwaren tegen de begroting, dus wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen. De voorlopige jaarrekening 2015 is op 13 april 2016 ontvangen en voldoet aan de wettelijke verplichtingen. De totale kosten voor Franekeradeel stijgen met € 11.312,- door een hoger uurtarief, maar dit past binnen de begroting. De raad zal op 26 mei 2016 de ontwerpbegroting en jaarstukken bespreken en daarna een besluit nemen. De FUMO zal de definitieve begroting en jaarstukken op 30 juni 2016 vaststellen.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer FUMO Begrutting: Leger Oerebedrach as Mooglike Oplossing?
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel stie foar in wichtige beslút oer de ûntwerpbegroting 2017 fan de FUMO en de foarriedige jierrekken 2015. Hoewol't der gjin ynhâldlike of siferlike beswieren wiene, late in foarstel fan de ChristenUnie ta in libben debat oer de mooglikheid fan in leger oerebedrach.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard in amendemint yntsjinne troch de ChristenUnie, wêryn foarsteld waard om in ûndersyk te starten nei it effekt fan in leger oerebedrach op it tal deklarearbere oeren en de bedriuwsfiering fan de FUMO. "In leger taryf soe mear wurk opsmite kinne foar de FUMO," stelde de hear De Bok fan de Partij van de Arbeid. Hy fûn it in ynteressante gedachte dy't it ûndersykjen wurdich wie.
De diskusje draaide benammen om de fraach oft in leger oerebedrach yndie liede soe ta mear wurk foar de FUMO. Gemeentebelangen en de FNP toanden harren ynteressearre yn it idee, mar hiene ek harren betinkingen. "It is appels mei parren ferlykje," merkte de hear Hartman fan it CDA op, wize op de ferskillen tusken regio's en de spesifike omstannichheden dy't fan ynfloed binne op de taryfen.
De wethâlder, de hear Bekema, warskôge dat in ferleging fan it oerebedrach sûnder mear liede soe ta reade sifers foar de FUMO. "Oan 'e ein fan 'e rit betelje wy dat wat de FUMO tekoartkomt, gewoan by," lei er út. Hy beklamme dat it better wêze soe om gemeenten oan te moedigjen harren plustaken by de FUMO ûnder te bringen, wat op termyn soargje soe foar in leger oerebedrach.
Nettsjinsteande de sympaty foar it idee fan de ChristenUnie, waard it amendemint úteinlik ferwurpen mei 13 stimmen tsjin en 5 stimmen foar. De ried besleat gjin sjochswiis yn te tsjinjen en naam kennis fan de jierstikken. It debat makke dúdlik dat der binnen de ried ferskillende fisys besteane oer de bêste manier om de kosten en effisjinsje fan de FUMO te ferbetterjen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil koartlyn beslute oer de ûntwerpbegroting 2017 fan de FUMO en de foarriedige jierrekken 2015. De FUMO hat de ûntwerpbegroting op 8 maart 2016 tastjoerd en de ried kin oant 18 maaie 2016 reagearje. Der binne gjin ynhâldlike of sifermjittige beswieren tsjin de begrutting, dus wurdt foarsteld om gjin sjenswize yn te tsjinjen. De foarriedige jierrekken 2015 is op 13 april 2016 ûntfongen en foldocht oan de wetlike ferplichtingen. De totale kosten foar Frjentsjerteradiel stige mei € 11.312,- troch in heger oerebedrach, mar dit past binnen de begrutting. De ried sil op 26 maaie 2016 de ûntwerpbegroting en jierstikken besprekke en dêrnei in beslút nimme. De FUMO sil de definitive begrutting en jierstikken op 30 juny 2016 fêststelle.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2017 FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015 FUMO". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor 2017 van de FUMO, die op 8 maart 2016 is toegestuurd aan de raad. De raad heeft tot 18 mei 2016 de mogelijkheid om te reageren, maar er wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen omdat er cijfermatig en inhoudelijk niets op aan te merken is. Daarnaast is de voorlopige jaarrekening 2015 voor kennisgeving aangeboden, waarmee wordt voldaan aan de verplichting van artikel 80a van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de ontwerpbegroting als de voorlopige jaarrekening behandelt en de relevante wettelijke verplichtingen benoemt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de ontwerpbegroting te beoordelen en eventueel een zienswijze in te dienen. Daarnaast neemt de raad kennis van de jaarstukken 2015.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting 2017. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen tegen de ontwerpbegroting 2017 en kennis te nemen van de jaarstukken 2015.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten stijgen met €11.312,-, wat binnen de begroting past. De kosten voor 2017 bedragen €364.829,-, terwijl er €367.671,- is opgenomen voor de dekking van de kosten voor de FUMO. De financiële gevolgen zijn dus gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Ontwerpbegroting 2017 Voorlopige jaarrekening 2015 Artikel 80a WGR Gemeenschappelijke regeling Weerstandsvermogen Implementatiekosten Uurtarief Batig saldo FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Onderzoek van effect naar lager uurtarief FUMO". Het amendement stelt voor om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2016 en het conceptplan 2016-2019 van FUMO. Het doel is om het bestuur van FUMO te vragen een onderzoek uit te voeren naar de effecten van een lager uurtarief op het aantal declarabele uren en de bedrijfsvoering. Dit komt voort uit de constatering dat het uurtarief van FUMO hoger is dan in andere regio's, zoals Groningen, en dat een lager tarief mogelijk meer taken van gemeenten kan aantrekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het probleem dat het adresseert. Het biedt een duidelijke constatering en overwegingen die de noodzaak van het onderzoek onderbouwen. Echter, het mist specifieke details over hoe het onderzoek uitgevoerd zou moeten worden en welke criteria gehanteerd worden om de effecten te meten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of zij de voorgestelde zienswijze willen indienen. De raad moet overwegen of het onderzoek naar een lager uurtarief in lijn is met hun beleidsdoelen en of het potentieel positieve effecten heeft op de bedrijfsvoering van FUMO.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geven aan het verlagen van het uurtarief van FUMO en of zij geloven dat dit zal leiden tot meer gemeentelijke betrokkenheid en een betere bedrijfsvoering. Dit kan ook invloed hebben op de regionale samenwerking en concurrentiepositie van FUMO.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact van het onderzoek zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen en de zienswijze willen indienen bij het bestuur van FUMO. Dit besluit hangt af van hun beoordeling van de potentiële voordelen van een lager uurtarief.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van belanghebbenden, zoals gemeenten of andere regionale uitvoeringsdiensten, in het onderzoek. Dit kan een gemiste kans zijn om bredere input en steun te verkrijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het voorstel. Het is niet duidelijk of een lager uurtarief invloed heeft op duurzame bedrijfsvoering of milieudoelstellingen van FUMO.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert dat een lager uurtarief mogelijk leidt tot meer declarabele uren en een betere bedrijfsvoering, wat financieel voordelig kan zijn. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor eventuele kosten van het onderzoek zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Lager uurtarief Declarabele uren Bedrijfsvoering Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Uurtarief Fryslan Uurtarief Groningen Deloitte Bedrijfsplan PlustakenVerfijning van de zoekopdracht:
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
B. Ouderkerken
G.d. Geldof
D. Osinga- Bonnema
J. Bekkema
Agendapunt 007.3 Voorlopige gunning accountantsdiensten
Gemeenten kiezen unaniem voor Hofsteenge Zeeman Groep: "Een forse besparing"
De gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel hebben gezamenlijk besloten om de accountantsdiensten voor de periode 2016-2019 te gunnen aan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG). De keuze werd unaniem aanbevolen door de beoordelingscommissie, die de inschrijvingen beoordeelde op basis van presentaties en prijs.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de accountantsdiensten aan HZG te gunnen, uitvoerig besproken. De griffier benadrukte dat de keuze voor HZG een aanzienlijke besparing oplevert ten opzichte van de huidige kosten. "Dit is een vrij forse besparing ten opzichte van het huidige regime," aldus de griffier. De gemeente Franekeradeel verwacht zelfs een financiële meevaller, terwijl de gemeente Waadhoeke vanaf 2018 kosten kan besparen.
Naast de accountantsdiensten stond ook een motie van D66 en GroenLinks op de agenda. De partijen pleitten voor meer bewonersparticipatie bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. "Hoe serieus nemen wij onze eigen bewoners als het gaat om beheer en onderhoud?" vroeg de heer Geldolf van D66 zich af. Hij benadrukte dat in andere gemeenten bewoners actief worden betrokken als specialisten van hun eigen leefomgeving, wat leidt tot meer kwaliteit en lagere kosten.
De motie riep op tot een bescheiden stap richting meer betrokkenheid van bewoners. "We vragen het college om uiterlijk 31 oktober 2016 met een korte notitie te komen waarin wordt omschreven hoe we in 2017 bewoners meer gaan betrekken bij beheer en onderhoud," aldus Geldolf.
Het CDA sprak zijn steun uit voor het onderhoudsplan, maar uitte zorgen over de verwachte toename van leegstaande gebouwen die eigendom van de gemeente worden. "Leegstand leidt gauw tot verpaupering en kan leiden tot hogere beheerkosten," waarschuwde de heer Hartman van het CDA.
Met de voorlopige gunning aan HZG en de discussie over bewonersparticipatie, zetten de gemeenten stappen richting een efficiënter en meer betrokken beheer van hun financiën en openbare ruimte. De komende periode kunnen er nog bezwaren worden ingediend tegen de gunning. Als er geen bezwaren komen, wordt de gunning definitief en zorgt de inkoopbegeleiding voor het contract.
Samenvatting
De gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel willen gezamenlijk accountantsdiensten aanbesteden voor de periode 2016-2019. Er zijn twee inschrijvingen ontvangen en beoordeeld. De raden moeten nu een voorlopig besluit nemen om de opdracht te gunnen aan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG). De beoordelingscommissie, bestaande uit ambtenaren en raadsleden, beveelt unaniem HZG aan op basis van presentaties en prijs. Na het voorlopige besluit start een periode waarin bezwaren kunnen worden ingediend. Als er geen bezwaren komen, wordt de gunning definitief en zorgt de inkoopbegeleiding voor het contract. De gemeente Franekeradeel verwacht een financiële meevaller en de gemeente Waadhoeke kan vanaf 2018 kosten besparen.
Gemeenten kieze unanym foar Hofsteenge Zeeman Groep: "In flinke besparring"
De gemeenten it Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel hawwe tegearre besletten om de accountantsdiensten foar de perioade 2016-2019 te gunnen oan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG). De kar waard unanym oanrikkemandearre troch de beoardielingskommisje, dy't de ynskriuwings beoardiele op basis fan presintaasjes en priis.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om de accountantsdiensten oan HZG te gunnen, wiidweidich besprutsen. De griffier beklamme dat de kar foar HZG in wichtige besparring opsmyt yn ferliking mei de hjoeddeistige kosten. "Dit is in frij grutte besparring yn ferliking mei it hjoeddeistige rezjym," sa sei de griffier. De gemeente Frjentsjerteradiel ferwachtet sels in finansjele meifaller, wylst de gemeente Waadhoeke fanôf 2018 kosten besparje kin.
Njonken de accountantsdiensten stie ek in moasje fan D66 en GrienLinks op de aginda. De partijen pleiten foar mear bewennerspartisipaasje by it behear en ûnderhâld fan de iepenbiere romte. "Hoe serieus nimme wy ús eigen bewenners as it giet om behear en ûnderhâld?" frege de hear Geldolf fan D66 him ôf. Hy beklamme dat yn oare gemeenten bewenners aktyf belutsen wurde as spesjalisten fan harren eigen libbensomjouwing, wat liedt ta mear kwaliteit en legere kosten.
De moasje rôp op ta in beskieden stap rjochting mear belutsenens fan bewenners. "Wy freegje it kolleezje om uterlik 31 oktober 2016 mei in koarte notysje te kommen wêryn beskreaun wurdt hoe't wy yn 2017 bewenners mear belûke by behear en ûnderhâld," sa sei Geldolf.
It CDA spruts syn stipe út foar it ûnderhâldsplan, mar uterje soargen oer de ferwachte taname fan leechsteande gebouwen dy't eigendom fan de gemeente wurde. "Leechstân liedt gau ta ferpaupering en kin liede ta hegere behearkosten," warskôge de hear Hartman fan it CDA.
Mei de foarlopige gunning oan HZG en de diskusje oer bewennerspartisipaasje, sette de gemeenten stappen rjochting in effisjinter en mear belutsen behear fan harren finânsjes en iepenbiere romte. De kommende perioade kinne der noch beswieren yntsjinne wurde tsjin de gunning. As der gjin beswieren komme, wurdt de gunning definityf en soarget de ynkeapbegelieding foar it kontrakt.
Samenvatting
De gemeenten it Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel wolle tegearre accountantsdiensten oanbesteegje foar de perioade 2016-2019. Der binne twa ynskriuwings ûntfongen en beoardiele. De rieden moatte no in foarlopich beslút nimme om de opdracht te gunnen oan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG). De beoardielingskommisje, besteande út amtners en riedsleden, oanret unanym HZG op basis fan presintaasjes en priis. Nei it foarlopich beslút begjint in perioade wêryn beswieren yntsjinne wurde kinne. As der gjin beswieren komme, wurdt de gunning definityf en soarget de ynkeapbegelieding foar it kontrakt. De gemeente Frjentsjerteradiel ferwachtet in finansjele meifaller en de gemeente Waadhoeke kin fanôf 2018 kosten besparje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorlopige gunning aanbesteding accountantsdiensten". Het voorstel betreft de gezamenlijke aanbesteding van accountantsdiensten door de gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel voor de periode 2016-2019. Na beoordeling van de inschrijvingen door een beoordelingscommissie, wordt voorgesteld de opdracht voorlopig te gunnen aan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG). De verdere uitvoering van het besluit zal door inkoopbegeleiding worden afgehandeld. Er is een financiële meevaller voor Franekeradeel en een aanzienlijke kostenreductie voor Waadhoeke vanaf 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de aanbestedingsprocedure, de beoordelingscriteria, en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de presentaties en de exacte scores van de inschrijvers.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een voorlopig gunningsbesluit te nemen. Dit besluit is noodzakelijk om de aanbestedingsprocedure voort te zetten en de verdere uitvoering aan inkoopbegeleiding over te dragen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorlopige gunning aan HZG en het vertrouwen in de beoordelingscommissie en inkoopbegeleiding om het proces verder af te handelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de gunningscriteria en de financiële voordelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de verlengde Alcatelperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de evaluatie van de inschrijvingen zouden het voorstel sterker maken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de opdracht voorlopig te gunnen aan HZG en de verdere uitvoering aan inkoopbegeleiding over te dragen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de inschrijvers na het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een financiële meevaller van €7.400 voor Franekeradeel in 2016 en een aanzienlijke kostenreductie voor Waadhoeke vanaf 2018. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe deze voordelen gedekt worden, maar ze lijken voort te komen uit de gunstige inschrijving van HZG.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsdiensten Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) Aanbesteding Inschrijvers Beoordelingscommissie Gunningscriteria Inkoopbegeleiding Alcatelperiode Aanbestedingswet 2012 Financiële meevallerVerfijning van de zoekopdracht:
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
T. Lyklema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Agendapunt 007.4 Beheerplannen
Franekeradeel Stelt Beheerplannen Vast: "Sober Doch Doelmatig"
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft ingestemd met de beheerplannen voor de periode 2016-2020. Deze plannen, die onderhoud van wegen, bruggen, kademuren en meer omvatten, worden uitgevoerd zonder extra middelen aan te vragen. Een nieuw fonds voor speeltuinen wordt ingesteld met een budget van €223.926. Het onderhoudsniveau blijft "sober doch doelmatig".
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de beheerplannen en de rol van burgerparticipatie. De VVD en de Partij van de Arbeid stemden in met de plannen, waarbij de VVD opmerkte dat er al veel bewonersparticipatie is geweest. "Ik kan mij nog hele volle zalen herinneren," aldus een VVD-raadslid.
De Partij van de Arbeid benadrukte het belang van een actieve rol van raadsleden in het betrekken van burgers. "Wij vinden dat wij een taak hebben als raadslid om mensen met goede ideeën het ambtelijk apparaat in te geleiden," verklaarde een PvdA-vertegenwoordiger.
Gemeentebelangen uitte hun verbazing over de motie van D66 en GroenLinks, die meer burgerparticipatie eisten. "Ik ken me hier absoluut niet in vinden," aldus een raadslid van Gemeentebelangen.
Wethouder Beckerma verdedigde de huidige aanpak en wees erop dat de beheerplannen al zijn vastgesteld tot 2020. "Bij het maken van beheerplannen is burgerparticipatie op dit moment niet relevant," stelde hij. Hij benadrukte dat bij de uitvoering van de plannen wel degelijk burgers worden betrokken.
De motie van D66 en GroenLinks, die opriep tot meer burgerparticipatie, werd uiteindelijk verworpen. "Het is niet de bedoeling dat we de beheerplannen helemaal in overleg met bewoners gaan betrekken," verduidelijkte een D66-raadslid. "Het moet op een gepaste wijze bijdragen aan de kwaliteit en lagere kosten."
Het debat eindigde met een oproep van het CDA om vertrouwen te hebben in de huidige aanpak van burgerparticipatie. "Wij hebben hier voldoende vertrouwen in dat dit wordt toegepast waar mogelijk," aldus een CDA-vertegenwoordiger.
De beheerplannen zijn nu vastgesteld, en de gemeente kijkt vooruit naar de uitvoering ervan, waarbij de betrokkenheid van burgers een belangrijk aandachtspunt blijft.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de beheerplannen voor de periode 2016-2020 vast te stellen. Deze plannen omvatten onderhoud voor wegen, bruggen, kademuren, gebouwen, sportvelden, openbaar groen, openbare verlichting en speeltuinen. Het uitgangspunt is om geen extra middelen aan te vragen en het onderhoud binnen de bestaande begroting uit te voeren. Er wordt voorgesteld om een nieuwe voorziening voor speeltuinen in te stellen en € 223.926 vanuit de reserve Speeltuinen naar deze voorziening over te hevelen. Het onderhoudsniveau wordt voorgesteld als "sober doch doelmatig". De raad moet hierover nog een besluit nemen.
Frjentsjerteradiel Stelt Behearplannen Fêst: "Sober Mar Doelmjittich"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat ynstimd mei de behearplannen foar de perioade 2016-2020. Dizze plannen, dy't ûnderhâld fan wegen, brêgen, kaaimuorren en mear omfetsje, wurde útfierd sûnder ekstra middels oan te freegjen. In nij fûns foar boarterstunen wurdt ynsteld mei in budzjet fan €223.926. It ûnderhâldsnivo bliuwt "sober mar doelmjittich".
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard der flink debatearre oer de behearplannen en de rol fan boargerpartisipaasje. De VVD en de Partij van de Arbeid stimden yn mei de plannen, wêrby't de VVD opmurk dat der al in protte bewennerspartisipaasje west hat. "Ik kin my noch hieltyd folsleine sealen heuge," sei in VVD-riedslid.
De Partij van de Arbeid beklamme it belang fan in aktive rol fan riedsleden yn it belûken fan boargers. "Wy fine dat wy in taak hawwe as riedslid om minsken mei goede ideeën it amtlik apparaat yn te lieden," ferklearre in PvdA-fertsjintwurdiger.
Gemeentebelangen uterje harren fernuvering oer de moasje fan D66 en GroenLinks, dy't mear boargerpartisipaasje easken. "Ik kin my hjir absolút net yn fine," sei in riedslid fan Gemeentebelangen.
Wethâlder Beckerma ferdigene de hjoeddeiske oanpak en wiisde derop dat de behearplannen al fêststeld binne oant 2020. "By it meitsjen fan behearplannen is boargerpartisipaasje op dit stuit net relevant," stelde hy. Hy beklamme dat by de útfiering fan de plannen wol deeglik boargers belutsen wurde.
De moasje fan D66 en GroenLinks, dy't oprôp ta mear boargerpartisipaasje, waard úteinlik ôfwiisd. "It is net de bedoeling dat wy de behearplannen hielendal yn oerlis mei bewenners gean belûke," ferklearre in D66-riedslid. "It moat op in passende wize bydrage oan de kwaliteit en legere kosten."
It debat einige mei in oprop fan it CDA om fertrouwen te hawwen yn de hjoeddeiske oanpak fan boargerpartisipaasje. "Wy hawwe hjir foldwaande fertrouwen yn dat dit tapast wurdt wêr mooglik," sei in CDA-fertsjintwurdiger.
De behearplannen binne no fêststeld, en de gemeente sjocht foarút nei de útfiering dêrfan, wêrby't de belutsenens fan boargers in wichtich oandachtspunt bliuwt.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de behearplannen foar de perioade 2016-2020 fêst te stellen. Dizze plannen omfetsje ûnderhâld foar wegen, brêgen, kademuorren, gebouwen, sportfjilden, iepenbier grien, iepenbiere ferljochting en boarterstunen. It útgongspunt is om gjin ekstra middels oan te freegjen en it ûnderhâld binnen de besteande begrutting út te fieren. Der wurdt foarsteld om in nije foarsjenning foar boarterstunen yn te stellen en € 223.926 fanút de reserve Boarterstunen nei dizze foarsjenning oer te heveljen. It ûnderhâldsnivo wurdt foarsteld as "sober mar doelmjittich". De rie moat hjir noch in beslút oer nimme.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van beheerplannen voor de periode 2016-2020, met als doel het onderhoud van diverse gemeentelijke voorzieningen zoals wegen, bruggen, kademuren, gebouwen, sportvelden, openbaar groen, openbare verlichting en speeltuinen. Het uitgangspunt is om geen extra middelen aan te vragen en het onderhoud binnen de bestaande begroting uit te voeren. Het beheerplan voor speeltuinen is nieuw en er wordt voorgesteld om een voorziening voor speeltuinen in te stellen en € 223.926 vanuit de reserve speeltuinen over te hevelen naar deze nieuwe voorziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde beheerplannen en financiële aspecten behandelt. Het bevat duidelijke richtlijnen voor de vaststelling van onderhoudsniveaus en financiële voorzieningen.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de beheerplannen vast te stellen, het onderhoudsniveau te bepalen en akkoord te gaan met de financiële verschuivingen en het instellen van nieuwe voorzieningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het onderhoudsniveau ("Sober doch doelmatig") en de financiële herstructurering met betrekking tot de speeltuinen. Er moet ook worden besloten of het huidige budget toereikend is zonder extra middelen aan te vragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële en onderhoudsdoelen. Het is tijdgebonden (2016-2020) en realistisch binnen de bestaande begroting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beheerplannen vast te stellen, het onderhoudsniveau te accepteren, de voorziening voor speeltuinen in te stellen en de financiële middelen over te hevelen.
Participatie:
Er is geen vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor toekomstige plannen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen extra middelen worden aangevraagd en dat de financiële gevolgen binnen de bestaande begroting worden opgevangen. De overheveling van € 223.926 naar de nieuwe voorziening speeltuinen is specifiek genoemd als financiële maatregel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplannen Speeltuinen Onderhoudsniveau Begroting BBV (Besluit begroting en verantwoording) Onderhoud Reserve Voorziening Kapitaalgoed Vervanging speeltoestellenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Bewonersparticipatie bij beheer en onderhoud openbare ruimte". Het voorstel benadrukt het belang van bewonersparticipatie in het beheer van de openbare ruimte. Het constateert dat veel gemeenten al actief bewoners betrekken, wat leidt tot betere kwaliteit, lagere kosten en meer werkplezier voor gemeentemedewerkers. De motie vraagt het college om uiterlijk 31 oktober 2016 een notitie te presenteren over hoe bewoners in 2017 meer betrokken kunnen worden bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, als een stap richting de nieuwe gemeente Waadhoeke.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en het uiteenzetten van de gewenste actie. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie vormgegeven moet worden.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de gevraagde notitie te ontwikkelen. De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan bewonersparticipatie in het beheer van de openbare ruimte en of zij de voorgestelde tijdlijn en aanpak steunt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek (bewonersparticipatie), meetbaar (notitie voor 31 oktober 2016), en tijdgebonden (uitvoering in 2017). Het is minder duidelijk hoe de participatie precies gerealiseerd moet worden, wat de haalbaarheid en relevantie kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om de notitie te ontwikkelen.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van bewonersparticipatie en vraagt om een plan om dit te realiseren, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie moet plaatsvinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn, aangezien bewonersparticipatie kan leiden tot duurzamer beheer van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert echter dat participatie kan leiden tot lagere kosten, maar dit wordt niet verder uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bewonersparticipatie Openbare ruimte Integraal beheer Adaptief beheer Wijkteams Kwaliteit Kosten Werkplezier Normenkader Rationeel beheerVerfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
J. Bekkema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
H.j. Nauta
D. Osinga- Bonnema
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
J. Bekkema
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 007.5 Begrotingswijzgingen nr. 27e tot en met de 31e
Franekeradeel Overweegt Begrotingswijziging: Toegankelijkheid Martinikerk Centraal
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteerde over een voorstel om de begroting van 2016 aan te passen. De wijzigingen omvatten onder andere een haalbaarheidsonderzoek naar de toegankelijkheid van de Martinikerk, subsidies voor educatie en vervanging van gymmateriaal. Het debat kende felle discussies, vooral over de kosten en noodzaak van het onderzoek naar de Martinikerk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel stond de begrotingswijziging van 2016 centraal. Het voorstel omvatte onder andere een haalbaarheidsonderzoek naar de toegankelijkheid van de Martinikerk, wat leidde tot een levendig debat. Het CDA uitte zorgen over de kosten van het onderzoek, dat €10.000 zou bedragen. "We willen graag weten of het college een goede indicatie heeft dat dit haalbaar is," aldus een CDA-woordvoerder. Ze benadrukten dat ze de motie steunden, maar nu vragen hadden over de financiële haalbaarheid.
De FNP daarentegen was positief over de wijzigingen. "Dit onderzoek biedt mensen de kans om de toren te bezoeken, wat goed is voor toerisme en de gemeenschap," zei een FNP-raadslid. Ze benadrukten dat het onderzoek nodig is om de kosten en baten in kaart te brengen.
Andere partijen, zoals Gemeentebelangen en de Partij van de Arbeid, stemden in met de motie en benadrukten het belang van het onderzoek. "We moeten de veiligheid kunnen garanderen als mensen omhoog gaan," verklaarde een lid van het college. Ze benadrukten dat het onderzoek ook de economische haalbaarheid en exploitatie zou bekijken.
De VVD was de enige partij die tegen de begrotingswijziging stemde, wat volgens hen een consequente keuze was. De overige wijzigingen, zoals subsidies voor Voor- en Vroegschoolse Educatie en de vervanging van gymmateriaal, werden zonder veel discussie aangenomen.
Het debat eindigde met een stemming waarin de meeste fracties instemden met de voorgestelde wijzigingen. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zullen verder worden uitgewerkt na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2016 aan te passen. Er zijn ontwikkelingen die dit noodzakelijk maken. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 27e tot en met de 30e wijziging. Deze wijzigingen betreffen onder andere een haalbaarheidsonderzoek voor de toegankelijkheid van de Martinikerk, subsidies voor Voor- en Vroegschoolse Educatie, kapitaallasten voor nieuwbouw of renovatie van een school, en vervanging van afgekeurd gymmateriaal. De 31e wijziging wordt alleen ter kennisgeving aangeboden. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn te vinden in de bijlagen.
Frjentsjerteradiel Oerwaget Begruttingswiziging: Tagonklikens Martinitsjerke Sintraal
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearre oer in foarstel om de begrutting fan 2016 oan te passen. De wizigingen omfetsje ûnder oare in helberensûndersyk nei de tagonklikens fan de Martinitsjerke, subsydzjes foar edukatyf ûnderwiis en ferfanging fan gymnastykmateriaal. It debat hie fûle diskusjes, benammen oer de kosten en needsaak fan it ûndersyk nei de Martinitsjerke.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel stie de begruttingswiziging fan 2016 sintraal. It foarstel omfette ûnder oare in helberensûndersyk nei de tagonklikens fan de Martinitsjerke, wat late ta in libbenich debat. It CDA uterde soargen oer de kosten fan it ûndersyk, dat €10.000 bedrage soe. "Wy wolle graach witte oft it kolleezje in goede yndikaasje hat dat dit helber is," sei in CDA-wurdfierder. Se beklamme dat se de moasje stipen, mar no fragen hiene oer de finansjele helberens.
De FNP wie lykwols posityf oer de wizigingen. "Dit ûndersyk biedt minsken de kâns om de toer te besykjen, wat goed is foar toerisme en de mienskip," sei in FNP-riedslid. Se beklamme dat it ûndersyk nedich is om de kosten en baten yn kaart te bringen.
Oare partijen, lykas Gemeentebelangen en de Partij van de Arbeid, stimden yn mei de moasje en beklammen it belang fan it ûndersyk. "Wy moatte de feiligens garandearje kinne as minsken omheech geane," ferklearre in lid fan it kolleezje. Se beklamme dat it ûndersyk ek de ekonomyske helberens en eksploitaasje besjen soe.
De VVD wie de iennige partij dy't tsjin de begruttingswiziging stimde, wat neffens harren in konsekwinte kar wie. De oare wizigingen, lykas subsydzjes foar Foar- en Betiidskolêre Underwiis en de ferfanging fan gymnastykmateriaal, waarden sûnder folle diskusje oannommen.
It debat einige mei in stimproseduere wêryn de measte fraksjes ynstimden mei de foarstelde wizigingen. De finansjele gefolgen en details fan de wizigingen sille fierder útwurke wurde nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2016 oan te passen. Der binne ûntwikkelings dy't dit needsaaklik meitsje. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 27e oant en mei de 30e wiziging. Dizze wizigings betreffe ûnder oaren in haalberensûndersyk foar de tagonklikens fan de Martinitsjerke, subsydzjes foar Foar- en Betiidskoolske Underwiis, kapitaallesten foar nijbou of renovaasje fan in skoalle, en ferfanging fan ôfkard gymnastykmateriaal. De 31e wiziging wurdt allinnich foar kennisjouwing oanbean. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigings útfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigings binne te finen yn de bylagen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2016". Het voorstel betreft het aanpassen van de gemeentelijke begroting op basis van de 27e tot en met de 30e wijziging, en het voor kennisgeving aannemen van de 31e wijziging. De wijzigingen omvatten onder andere een haalbaarheidsonderzoek naar de toegankelijkheid van de Martinikerk, subsidies voor Voor- en Vroegschoolse Educatie, kapitaallasten voor nieuwbouw/renovatie van cbs De Korendrager, en de vervanging van afgekeurd gymmateriaal. Deze aanpassingen zijn nodig om de begroting actueel te houden en zijn voornamelijk administratief van aard.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten en een overzicht van de wijzigingen. Echter, de financiële details zijn in bijlagen opgenomen, wat de toegankelijkheid van de informatie kan beperken voor degenen die geen toegang tot de bijlagen hebben.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren zodat de begrotingswijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Dit is een formele stap die nodig is voor de uitvoering van de wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er discussie is over de prioriteiten die in de wijzigingen worden gesteld, zoals de focus op toegankelijkheid, educatie, en infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de wijzigingen specifiek zijn, ontbreekt een tijdsgebonden aspect en een duidelijke meetbare uitkomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 27e tot en met de 30e wijziging en de 31e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel, wat aangeeft dat het voornamelijk een administratieve aangelegenheid is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen besproken. Het voorstel zelf geeft geen directe dekking aan, maar verwijst naar de bijlagen voor details over de financiële impact en dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Wethouder T. Twerda Budgetten Gedeputeerde Staten van Fryslân Berap Jaarrekening Gemeentewet Haalbaarheidsonderzoek Subsidie Voor- en Vroegschoolse EducatieVerfijning van de zoekopdracht: