05-06-2014 Raadscommissie
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 Fragen troch boargers en riedsleden oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 4 Jierrekken 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de jaarrekening van 2013 tijdens de vergadering op 5 juni 2014. De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, waarin het bestuur verantwoording aflegt over het gevoerde beleid. De productenrealisatie van 2013 sluit met een positief saldo van € 651.881, wat lager is dan het voorgaande jaar. Het totale resultaat, inclusief onvoorziene posten, is € 185.152 voordelig. De financiële resultaten van de afgelopen vijf jaar laten telkens een positief saldo zien.
Het resultaat van 2013 wordt verklaard door verschillende factoren, zoals lagere kosten voor bestuurlijke samenwerking en kapitaallasten, en een hogere algemene uitkering als gevolg van het Herfstakkoord. De reserves zijn per eind 2013 gestegen tot € 10.546. De jaarstukken zijn gepubliceerd in de gemeentelijke informatie en op de website.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de jierrekken fan 2013 tidens de gearkomste op 5 juny 2014. De jierstikken besteane út in jierferslach en in jierrekken, wêryn it bestjoer ferantwurding ôfleit oer it fieren belied. De produkterealisaasje fan 2013 slút mei in posityf saldo fan € 651.881, wat leger is as it foarôfgeande jier. It totale resultaat, ynklusyf ûnfoarsjoene posten, is € 185.152 foardielich. De finansjele resultaten fan de ôfrûne fiif jier litte eltse kear in posityf saldo sjen.
It resultaat fan 2013 wurdt ferklearre troch ferskate faktoaren, lykas legere kosten foar bestjoerlike gearwurking en kapitaallêsten, en in hegere algemiene útkearing as gefolch fan it Hjerstakkoart. De reserves binne per ein 2013 oprûn ta € 10.546. De jierstikken binne publisearre yn de gemeentlike ynformaasje en op de webside.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de jaarrekening 2013" van de gemeente Menameradiel. De jaarstukken omvatten een jaarverslag en een jaarrekening, waarin de financiële resultaten en programmaverantwoording van het jaar 2013 worden gepresenteerd. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de jaarrekening vast te stellen, waarmee verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde bestuur. De jaarrekening toont een batig saldo van €651.881, wat een daling is ten opzichte van het vorige jaar. De stukken moeten volgens de Gemeentewet uiterlijk 15 juli na het verslagjaar worden vastgesteld en vervolgens worden ingediend bij het college van Gedeputeerde Staten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de vereiste financiële overzichten en verantwoording bevat. Het voldoet aan de wettelijke verplichtingen en bevat een gedetailleerde analyse van de financiële resultaten.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarrekening 2013 vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële verantwoording van het college van B en W.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële verantwoording en de voorgestelde bestemming van het resultaat. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in toekomstige begrotingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het een verantwoording betreft en geen toekomstig plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de financiële gegevens.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2013 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de jaarrekening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De jaarrekening toont een batig saldo van €651.881. Er is een daling ten opzichte van het vorige jaar, maar het voorstel geeft geen specifieke informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt, aangezien er geen sprake is van een tekort. De financiële resultaten worden gedetailleerd geanalyseerd, maar er is geen directe impact op de begroting van het volgende jaar vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2013 Jaarstukken Productenrealisatie Jaarverslag Programmaverantwoording Balans Batig saldo Reserves Gedeputeerde Staten VeiligheidsregioVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Ramtnota 2014, opmjitte begrutting 2015
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de Kadernota 2014, die de basis vormt voor de begroting van 2015 en de daaropvolgende jaren. De nota schetst de financiële situatie van de gemeente, waarbij een structureel tekort wordt verwacht dat oploopt van € 800.000 in 2015 tot € 931.000 in 2018. De raad wordt gevraagd om input te geven over de voorgestelde uitgangspunten en bestedingskeuzes voor 2015. Er wordt ook aandacht gevraagd voor de financiële gevolgen van de drie decentralisaties (Jeugdzorg, AWBZ, Participatie), die budgettair neutraal moeten worden gerealiseerd. De nota zal worden besproken in de raadscommissievergadering op 5 juni 2014, waarna de vaststelling plaatsvindt in de raadsvergadering op 19 juni 2014. De uiteindelijke besluiten worden in november genomen bij de behandeling van de concept-programmabegroting 2015.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de Kadernota 2014, dy't de basis foarmet foar de begrutting fan 2015 en de dêropfolgjende jierren. De nota sketst de finansjele situaasje fan de gemeente, wêrby't in struktureel tekoart ferwachte wurdt dat oprint fan € 800.000 yn 2015 oant € 931.000 yn 2018. De ried wurdt frege om ynbring te jaan oer de foarstelde útgongspunten en bestedingskarres foar 2015. Der wurdt ek omtinken frege foar de finansjele gefolgen fan de trije desintralisaasjes (Jeugdzorg, AWBZ, Participaasje), dy't budzjetêr neutraal realisearre wurde moatte. De nota sil besprutsen wurde yn de riedsgearkomste op 5 juny 2014, wêrnei't de fêststelling plakfynt yn de riedsgearkomste op 19 juny 2014. De úteinlike besluten wurde yn novimber nommen by de behanneling fan de konsept-programmabegroting 2015.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2014". Het voorstel richt zich op het vaststellen van mutaties in de programmabegroting 2014 en het presenteren van de financiële kaders voor de begroting van 2015 en de daaropvolgende jaren. Het document benadrukt de noodzaak om het structurele tekort van €800.000 in 2015, oplopend tot €931.000 in 2018, aan te pakken. De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten voor 2015 te evalueren en suggesties te geven voor dekkingsvoorstellen om de begroting sluitend te maken. De kadernota is beleidsarm vanwege recente verkiezingen en een nieuw te vormen collegeprogramma.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële gegevens en de context van de begroting. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de impact van de drie decentralisaties (Jeugdzorg, AWBZ, Participatie) en hoe deze in de begroting zullen worden geïntegreerd.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het evalueren en vaststellen van de voorgestelde financiële kaders en begrotingswijzigingen. Ze worden uitgenodigd om suggesties te doen voor dekkingsvoorstellen en om de uiteindelijke begroting goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de begroting, vooral gezien de financiële tekorten. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke programma's en projecten prioriteit krijgen en hoe de tekorten gedekt kunnen worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete maatregelen of tijdlijnen biedt voor het oplossen van de tekorten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onvolledigheid met betrekking tot de decentralisaties is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde mutaties in de programmabegroting 2014 goed te keuren en de uitgangspunten voor de begroting van 2015 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent een structureel tekort dat oploopt van €800.000 in 2015 tot €931.000 in 2018. Er worden geen specifieke dekkingsmaatregelen genoemd, maar de raad wordt uitgenodigd om suggesties te doen voor het dekken van deze tekorten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2014 Programmabegroting 2015 Structureel tekort Dekkingsvoorstellen Gemeente Menameradiel Collegeprogramma Decentralisaties Sociaal domein Verkiezingen 2014 MeerjarenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Plan Fan oanpak weryndieling faze 2, (bijlage Plan fan aanpak wurdt neistjoerd)
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt op 5 juni 2014 het plan van aanpak voor de tweede fase van de herindeling van de gemeenten het Bildt, Franekeradeel, Menameradiel en een deel van Littenseradiel. Deze herindeling is gepland om uiterlijk op 1 januari 2018 afgerond te zijn. Het plan, dat is opgesteld door de betrokken colleges, dient als leidraad voor het proces tot de vaststelling van het herindelingsadvies in april 2016. Er wordt voorgesteld om een aanvullend krediet van € 50.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het plan, ten laste van de Algemene Reserve II. Het totale krediet voor dit project vanuit de gemeente zou daarmee op € 100.000 komen. Eventueel niet besteed krediet aan het einde van 2014 zal worden gereserveerd voor toekomstige projectkosten. Er is een gezamenlijk communicatieplan voorzien om alle betrokkenen goed te informeren.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt op 5 juny 2014 it plan fan oanpak foar de twadde faze fan de weryndieling fan de gemeenten it Bilt, Frjentsjerteradiel, Menameradiel en in part fan Littenseradiel. Dizze weryndieling is pland om uterlik op 1 jannewaris 2018 ôfrûne te wêzen. It plan, dat opsteld is troch de belutsen kolleezjes, tsjinnet as liedraad foar it proses oant de fêststelling fan it weryndielingsadvys yn april 2016. Der wurdt foarsteld om in oanfoljend kredyt fan € 50.000 beskikber te stellen foar de útfiering fan it plan, ten laste fan de Algemiene Reserve II. It totale kredyt foar dit projekt fanút de gemeente soe dêrmei op € 100.000 komme. Eventueel net bestege kredyt oan de ein fan 2014 sil reservearre wurde foar takomstige projektkosten. Der is in mienskiplik kommunikaasjeplan foarsjoen om alle belutsenen goed te ynformearjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Plan van aanpak herindeling fase 2" en betreft de fusie van de gemeenten het Bildt, Franekeradeel, Menameradiel en een deel van Littenseradiel. Het plan van aanpak voor fase 2, dat loopt van mei 2014 tot mei 2016, is opgesteld om de herindeling voor te bereiden, met als doel een herindelingsadvies vast te stellen in april 2016. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van € 50.000 voor de uitvoering van het plan, ten laste van de Algemene Reserve II, en stelt voor om niet-bestede middelen in een bestemmingsreserve te storten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de voorgestelde acties, en een financiële onderbouwing. Echter, gedetailleerde informatie over de specifieke stappen binnen het plan van aanpak ontbreekt.
Rol van de Raad:
De raad fungeert als opdrachtgever voor het plan van aanpak en moet het voorstel vaststellen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het goedkeuren van het aanvullende krediet.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen en de voortgang van de fusie. Er moet ook worden overwogen hoe de belangen van de betrokken gemeenten het best kunnen worden behartigd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden kader, maar mist meetbare criteria en gedetailleerde acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het plan van aanpak vast te stellen en het aanvullende krediet van € 50.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een gezamenlijk communicatieplan om alle belanghebbenden te informeren, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de fusie worden voorlopig geschat op € 300.000, waarvan € 150.000 al beschikbaar is gesteld. Het voorstel vraagt om een extra € 50.000, gedekt door de Algemene Reserve II. Het niet-bestede deel wordt in een bestemmingsreserve gestort om toekomstige kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Fusie Westergo Krediet Algemene Reserve II Gemeenten het Bildt, Franekeradeel, Menameradiel Littenseradiel Projectkosten Gemeentewet Communicatieplan BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ûnderbringe ICT-foarsjenning by de gemeente Ljouwert
Samenvatting
De gemeenteraad van Westergo bespreekt een voorstel over de samenwerking op het gebied van ICT tussen de gemeenten Menameradiel, Franekeradeel, het Bildt en Leeuwarden. Het voorstel richt zich op het onderbrengen van het technisch beheer van ICT-voorzieningen bij de gemeente Leeuwarden via een Centrumregeling. Dit is onderdeel van de voorbereidingen voor de gemeentelijke herindeling. De harmonisatie van ICT-voorzieningen en werkprocessen is hierbij een belangrijk aspect. De raad wordt gevraagd om toestemming te verlenen aan het college van burgemeester en wethouders om deze regeling te treffen en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de transitie. De incidentele kosten voor deze transitie worden geraamd op € 780.000 voor de gemeente, die ten laste van de Algemene Reserve II worden gebracht. Het voorstel benadrukt het belang van een gestandaardiseerde en samenhangende ICT-architectuur voor de toekomstige dienstverlening en bedrijfsvoering van de nieuwe gemeente. De samenwerking met Leeuwarden moet leiden tot een efficiëntere en effectievere ICT-organisatie, wat bijdraagt aan een krachtig bestuur na de herindeling.
Samenvatting
De gemeenteried fan Westergo besprekt in foarstel oer de gearwurking op it mêd fan ICT tusken de gemeenten Menameradiel, Frjentsjerteradiel, it Bilt en Ljouwert. It foarstel rjochtet him op it ûnderbringen fan it technysk behear fan ICT-foarsjennings by de gemeente Ljouwert fia in Sintrumregeling. Dit is ûnderdiel fan de tariedings foar de gemeentlike weryndieling. De harmonisaasje fan ICT-foarsjennings en wurkprosessen is hjirby in wichtich aspekt. De ried wurdt frege om tastimming te jaan oan it kolleezje fan boargemaster en wethâlders om dizze regeling te treffen en om finansjele middels beskikber te stellen foar de transysje. De ynsidintele kosten foar dizze transysje wurde rûsd op € 780.000 foar de gemeente, dy't ten laste fan de Algemiene Reserve II brocht wurde. It foarstel beklammet it belang fan in standerdisearre en gearhingjende ICT-arsjitektuer foar de takomstige tsjinstferliening en bedriuwsfiering fan de nije gemeente. De gearwurking mei Ljouwert moat liede ta in effisjintere en effektyfere ICT-organisaasje, wat bydraacht oan in krêftich bestjoer nei de weryndieling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Centrumregeling samenwerking ICT Menameradiel, Franekeradeel, het Bildt en Leeuwarden". Het doel is om de ICT-functies van de betrokken gemeenten te harmoniseren en onder te brengen bij de gemeente Leeuwarden. Dit is een stap in de voorbereiding op de gemeentelijke herindeling. De raad wordt gevraagd om toestemming te geven voor deze samenwerking en om financiële middelen beschikbaar te stellen voor de transitie. De samenwerking moet leiden tot efficiëntere dienstverlening en een gestandaardiseerde ICT-architectuur, wat essentieel is voor de toekomstige bedrijfsvoering van de nieuwe gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de samenwerking, financiële implicaties en juridische grondslagen. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de kosten voor integratie van databasegegevens.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming geven voor de samenwerking en de financiële middelen goedkeuren. De raad heeft een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de uitvoering rechtmatig en in het algemeen belang is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende financiële uitgaven in het belang van de gemeente zijn. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde harmonisatie van ICT-voorzieningen de beste aanpak is voor de herindeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden rond kosten kunnen als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen voor de samenwerking en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat betrokken organisaties en medewerkers via gebruikelijke kanalen worden geïnformeerd, maar er is weinig detail over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De incidentele kosten voor de transitie bedragen € 780.000 voor de gemeente, gedekt door de Algemene Reserve II. Er is een bestemmingsreserve voorgesteld voor deze uitgaven. Structurele kosten worden onderzocht om op het niveau van 2013/2014 te blijven. Er zijn onzekerheden over integratiekosten, maar de gemeente komt in aanmerking voor een verdeelmaatstaf herindeling van € 10,7 miljoen, wat toekomstige dekking kan bieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ICT-transitie Centrumregeling Harmonisatie Leeuwarden Gemeentelijke herindeling Samenwerking Technisch beheer Financiële middelen Dienstverlening BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Fêststelle bestimmingsplan Menaam-bedriuwenterrein Noard
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor de herziening van het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Menaam-Noord. Het huidige plan, dat in 2003 werd vastgesteld en in 2007 werd gewijzigd, is verouderd volgens de Wet ruimtelijke ordening, die voorschrijft dat bestemmingsplannen elke tien jaar moeten worden vernieuwd. Het nieuwe plan is bedoeld om de juridische basis te bieden voor de bestaande functies en bebouwing in het gebied.
Het proces voor de herziening omvatte het inschakelen van een stedenbouwkundig bureau, het opstellen van een voorontwerp en ontwerpbestemmingsplan, en het ter inzage leggen van deze plannen. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, maar wel enkele overlegreacties, die zijn verwerkt in het ontwerp. Het plan is digitaal beschikbaar gesteld, zoals wettelijk vereist.
Er is een budget van € 6.000 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan. De communicatie over de vaststelling van het plan zal plaatsvinden via publicaties in de Staatscourant en het gemeentelijke informatieblad.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar de herziening fan it bestimmingsplan foar it bedriuweterrein Menaam-Noard. It hjoeddeistige plan, dat yn 2003 fêststeld waard en yn 2007 wizige waard, is ferâldere neffens de Wet romtlike oardering, dy't foarskriuwt dat bestimmingsplannen elke tsien jier fernijd wurde moatte. It nije plan is bedoeld om de juridyske basis te bieden foar de besteande funksjes en bebouwing yn it gebiet.
It proses foar de herziening omfette it ynskeakeljen fan in stedeboukundich buro, it opstellen fan in foarûntwerp en ûntwerpbestimmingsplan, en it ter ynsjen lizzen fan dizze plannen. Der binne gjin ynspraakreaksjes ûntfongen, mar wol inkele oerlisreaksjes, dy't ferwurke binne yn it ûntwerp. It plan is digitaal beskikber steld, sa't wetlik fereaske is.
Der is in budzjet fan € 6.000 beskikber steld foar it opstellen fan it nije bestimmingsplan. De kommunikaasje oer de fêststelling fan it plan sil plakfine fia publikaasjes yn de Steatskrante en it gemeentlike ynformaasjeblêd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Menaam - Bedrijventerrein Noord". Het doel is om het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein in Menaam-Noord te herzien, aangezien de houdbaarheidstermijn van het huidige plan is verstreken. Dit is noodzakelijk vanwege de Wet ruimtelijke ordening, die stelt dat bestemmingsplannen elke tien jaar moeten worden vernieuwd. Het nieuwe plan biedt een juridische basis voor de bestaande functies en bebouwing en zorgt ervoor dat de gemeente leges kan blijven heffen bij aanvragen voor omgevingsvergunningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, juridische grondslag, en de stappen die zijn ondernomen om tot het nieuwe bestemmingsplan te komen, duidelijk uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat er geen grote bezwaren of problemen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om het plan juridisch bindend te maken.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de herziening van het bestemmingsplan een wettelijke verplichting is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde herzieningen en de financiële dekking ervan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld die geëvalueerd kunnen worden. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee het juridisch bindend wordt.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Tijdens de inzageperiode zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en administratieve aspecten.
Financiële gevolgen:
Er is een krediet van € 6.000,00 beschikbaar gesteld voor het opstellen van het bestemmingsplan. Het voorstel vermeldt niet hoe deze kosten verder gedekt worden, maar impliceert dat dit binnen de begroting is geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Menaam - Bedrijventerrein Noord Wet ruimtelijke ordening Herziening Gedeputeerde Staten Vrijstellingsprocedures BügelHajema Adviseurs Terinzagelegging Rechtszekerheid Digitale beschikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Wet markt en overheid
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 5 juni 2014 de toepassing van de Wet markt en overheid op de exploitatie van gemeentelijke sportaccommodaties. Deze wet, die sinds 1 juli 2012 van kracht is, stelt gedragsregels voor overheden om concurrentievervalsing met private bedrijven te voorkomen. De raad moet voor 1 juli 2014 beslissen of de exploitatie van deze accommodaties als een economische activiteit in het algemeen belang kan worden aangemerkt, waardoor ze uitgezonderd worden van de wet.
De wet definieert een economische activiteit als het aanbieden van goederen of diensten op een markt, wat kan leiden tot concurrentie met private ondernemingen. Gemeentelijke activiteiten zoals vergunningverlening vallen hier niet onder. De wet is niet van toepassing op activiteiten die in het algemeen belang worden uitgevoerd, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van marktfalen.
In de sportnota van Menaldumadeel (2010-2015) wordt gesteld dat het doorberekenen van de integrale kostprijs in de tarieven van sportaccommodaties zou leiden tot hogere prijzen en mogelijk minder gebruik. Vanwege het belang van sport voor volksgezondheid en onderwijs, en het ontbreken van andere aanbieders in de gemeente, wordt overwogen om deze accommodaties als uitzondering aan te wijzen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zal na 1 juli 2014 controleren op naleving van de wet. Bij overtredingen kan de ACM maatregelen opleggen. Het besluit van de raad kan worden gepubliceerd en belanghebbenden kunnen hiertegen bezwaar maken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 5 juny 2014 de tapassing fan de Wet merk en oerheid op de eksploitaasje fan gemeentlike sportakkommodaasjes. Dizze wet, dy't sûnt 1 july 2012 fan krêft is, stelt gedrachsregels foar oerheden om konkurrinsjeferfalsking mei private bedriuwen te foarkommen. De ried moat foar 1 july 2014 beslute oft de eksploitaasje fan dizze akkommodaasjes as in ekonomyske aktiviteit yn it algemien belang oanmurken wurde kin, wêrtroch't se útsûndere wurde fan de wet.
De wet definiearret in ekonomyske aktiviteit as it oanbieden fan guod of tsjinsten op in merk, wat liede kin ta konkurrinsje mei private ûndernimmingen. Gemeentlike aktiviteiten lykas fergunningferliening falle hjir net ûnder. De wet is net fan tapassing op aktiviteiten dy't yn it algemien belang útfierd wurde, bygelyks as der sprake is fan merkfalen.
Yn de sportnota fan Menaldumadeel (2010-2015) wurdt steld dat it trochberekkenjen fan de yntegraal kostpriis yn de tariven fan sportakkommodaasjes liede soe ta hegere prizen en mooglik minder gebrûk. Fanwegen it belang fan sport foar folkssûnens en ûnderwiis, en it ûntbrekken fan oare oanbieders yn de gemeente, wurdt oerwage om dizze akkommodaasjes as útsûndering oan te wizen.
De Autoriteit Konsumint en Merk (ACM) sil nei 1 july 2014 kontrolearje op neilibjen fan de wet. By oertredings kin de ACM maatregels oplegje. It beslút fan de ried kin publisearre wurde en belanghawwenden kinne hjir tsjin beswier meitsje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanwijzing van de exploitatie van gemeentelijke binnen- en buitensportaccommodaties als economische activiteit in het algemeen belang." Het doel is om deze activiteiten uit te zonderen van de Wet markt en overheid, die concurrentievervalsing met de private sector wil voorkomen. De wet vereist dat overheden vier gedragsregels volgen, tenzij een activiteit in het algemeen belang is. De raad moet voor 1 juli 2014 beslissen of de sportaccommodaties als zodanig worden aangemerkt, gezien het belang voor volksgezondheid en het ontbreken van private exploitanten (marktfalen).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de Wet markt en overheid, de noodzaak van het voorstel, en de gevolgen van het niet naleven van de wet. Echter, het mist gedetailleerde financiële implicaties en een concreet plan voor de implementatie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de exploitatie van de sportaccommodaties als een economische activiteit in het algemeen belang wordt aangemerkt. Dit besluit moet gemotiveerd zijn en voor 1 juli 2014 worden genomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de gedragsregels van de Wet markt en overheid of het aanwijzen van de sportaccommodaties als uitzondering in het algemeen belang. Dit vereist een afweging tussen het bevorderen van volksgezondheid en het risico van concurrentievervalsing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (beslissing voor 1 juli 2014), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en organisatorische aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de exploitatie van de sportaccommodaties als economische activiteit in het algemeen belang wordt aangemerkt, waardoor de gedragsregels van de Wet markt en overheid niet van toepassing zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, noch hoe deze gedekt worden. Het voorstel erkent dat het verhogen van tarieven door kostendoorberekening kan leiden tot minder gebruik van de accommodaties, maar biedt geen financiële analyse of oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet markt en overheid Economische activiteit Concurrentievervalsing Algemeen belang Gedragsregels Marktfalen Autoriteit Consument en Markt (ACM) Mededingingswet Sportaccommodaties VolksgezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Ynformaasje fan it kolleezje
Samenvatting
Het jaarverslag 2013 van het Veiligheidsbureau Middelsee Gemeenten biedt een overzicht van de voortgang in het taakveld Openbare Orde en Veiligheid. Sinds 1 mei 2011 voert de gemeente het Bildt diverse veiligheidstaken uit voor de Middelsee Gemeenten, waaronder Ferwerderadiel, Leeuwarderadeel, Menameradiel en het Bildt. Het verslag informeert over de uitvoering van het werkplan 2013, dat bestaat uit algemene werkzaamheden, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en integrale veiligheidszorg. Tijdens een overleg op 8 april 2014 hebben de burgemeesters hun tevredenheid uitgesproken over de inhoud en de werkwijze van het Veiligheidsbureau.
Samenvatting
It jierferslach 2013 fan it Feiligensburo Middelsee Gemeenten biedt in oersjoch fan de foarútgong yn it taakfjild Iepenbiere Oarder en Feiligens. Sûnt 1 maaie 2011 fiert de gemeente it Bildt ferskate feiligens taken út foar de Middelsee Gemeenten, wêrûnder Ferwerderadiel, Ljouwerteradiel, Menameradiel en it Bildt. It ferslach ynformearret oer de útfiering fan it wurkplan 2013, dat bestiet út algemiene wurksumheden, rampbestriding en krisisbehearsking, en yntegraal feiligenssoarch. Tidens in oerlis op 8 april 2014 hawwe de boargemasters harren tefredenheid útsprutsen oer de ynhâld en de wurkwize fan it Feiligensburo.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarverslag 2013 - Veiligheidsbureau Middelsee Gemeenten". Het jaarverslag informeert over de voortgang van het werkplan 2013 binnen het taakveld Openbare Orde en Veiligheid voor de Middelsee Gemeenten. Het omvat algemene werkzaamheden, rampenbestrijding, crisisbeheersing en integrale veiligheidszorg. Het verslag is besproken en goedgekeurd door de burgemeesters tijdens het portefeuillehoudersoverleg op 8 april 2014, waarbij zij tevredenheid uitten over de werkzaamheden van het Veiligheidsbureau.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de uitgevoerde taken en de goedkeuring van de betrokken burgemeesters vermeldt. Echter, specifieke details over de resultaten of verbeterpunten worden niet genoemd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het jaarverslag en de voortgang van de veiligheidsactiviteiten te evalueren. De raad kan ook besluiten om verdere actie te ondernemen indien nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de huidige aanpak van het Veiligheidsbureau voldoet aan de verwachtingen en of er beleidswijzigingen nodig zijn om de veiligheid verder te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde informatie zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het jaarverslag goedkeuren en of er aanvullende maatregelen of onderzoeken nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het veiligheidsbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad om verder te onderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsbureau Middelsee Openbare Orde en Veiligheid Integraal Veiligheidsprogramma Onveiligheid Rampenbestrijding Crisisbeheersing Integrale Veiligheidszorg Werkplan 2013 Portefeuillehoudersoverleg BurgemeestersoverlegVerfijning van de zoekopdracht: