12-01-2017 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E. Terpstra
T. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda van 12 januari 2017
J. Bekkema
J. Bekkema
Agendapunt 3.b Vaststellen van de toezeggingenlijst van 8 december 2017
H.j. Nauta
T. Twerda
E. Terpstra
H.j. Nauta
E. Terpstra
T. Twerda
H.j. Nauta
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.a Bestemmingsplan Franeker - A. van Voorthuijsenweg 34-36
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor de locatie A. van Voorthuijsenweg 34-36. Het huidige pand, een leegstaand winkelgebouw, zou herontwikkeld kunnen worden naar woningen. Dit is echter niet mogelijk binnen het huidige bestemmingsplan, waardoor een nieuw plan nodig is. Het voorstel is om het nieuwe bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, omdat de projectontwikkelaar de kosten op zich neemt. Er zijn geen bezwaren ontvangen tijdens de ontwerpfase, en na vaststelling volgt een beroepstermijn van zes weken. Het plan biedt een oplossing voor de leegstand en sluit aan bij de woonbehoeften van de wijk.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget in nij bestimmingsplan fêst te stellen foar de lokaasje A. van Voorthuijsenweg 34-36. It hjoeddeistige gebou, in leechsteand winkelgebou, soe werûntwikkele wurde kinne nei wenningen. Dit is lykwols net mooglik binnen it hjoeddeistige bestimmingsplan, wêrtroch in nij plan nedich is. It foarstel is om it nije bestimmingsplan ûnferoare fêst te stellen en gjin eksploitaasjeplan op te stellen, om't de projektûntwikkelder de kosten op him nimt. Der binne gjin beswieren ûntfongen tidens de ûntwerpfaze, en nei fêststelling folget in beropstermyn fan seis wiken. It plan biedt in oplossing foar de leechstân en slút oan by de wenbehoeften fan de wyk.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan "Franeker - A. van Voorthuijsenweg 34-36"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Franeker - A. van Voorthuijsenweg 34-36". Het doel is om een leegstaand winkelpand in een woonwijk te herontwikkelen naar woningen. De eigenaar en een projectontwikkelaar willen het pand omvormen tot drie twee-onder-een-kap woningen. Dit vereist een nieuw bestemmingsplan, aangezien de huidige bestemming "Detailhandel" en "Verkeer – Verblijf" is. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de ontwerpfase, en de projectontwikkelaar dekt de kosten, waardoor geen exploitatieplan nodig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de achtergrond, argumenten, financiële aspecten, en juridische grondslag. Er zijn geen kanttekeningen of zienswijzen ontvangen, wat de volledigheid verder ondersteunt.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Dit is een formele stap in het proces om de herontwikkeling mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herontwikkeling van een winkelpand naar woningen, wat invloed heeft op de ruimtelijke ordening en het woonbeleid in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt een duidelijk planologisch kader en een tijdlijn voor publicatie en beroep. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. De ontwikkelaar heeft buurtbewoners geïnformeerd, en het plan heeft ter inzage gelegen zonder dat zienswijzen zijn ontvangen. Dit suggereert dat er weinig weerstand is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de projectontwikkelaar de kosten en eventuele planschade dekt. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële impact voor de gemeente minimaliseert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herontwikkeling Franeker Woonwijk Leegstand Nieuwbouwwoningen Projectontwikkelaar Zienswijzen Planologisch ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
L.j. Vollema
E. Terpstra
T.j. Wijnia
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
T.j. Wijnia
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
G.d. Geldof
Agendapunt 5.b Wijzigen Gemeenschappelijke Regeling (GR) FUMO
Provincie Verliest Stemoverwicht in FUMO: Gemeenten Krijgen Meer Invloed
Het algemeen bestuur van de FUMO overweegt belangrijke wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling om juridische strijdigheden op te lossen en de stemverhoudingen te herzien. Dit zou de invloed van de provincie verminderen en de rol van gemeenten versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over de voorgestelde wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling van de FUMO, werd duidelijk dat er behoefte is aan een herziening van de stemverhoudingen binnen de organisatie. De huidige regeling blijkt in strijd te zijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), en het juridisch advies heeft drie belangrijke punten van strijdigheid aangetoond. De wijzigingen zijn bedoeld om deze problemen op te lossen en de invloed van de provincie te beperken.
De heer Ouderkerken opende het debat met een kritische vraag: "Wat zijn de argumenten om de provincie buitenspel te zetten?" Hij wees op de huidige situatie waarin de provincie een meerderheid van stemmen heeft, wat volgens hem niet wenselijk is. De heer Vollema reageerde hierop door te benadrukken dat de voorgestelde wijzigingen juist bedoeld zijn om te voorkomen dat de provincie in alle besluiten de meerderheid heeft. "De provincie heeft momenteel een dusdanig aantal stemmen dat ze in alles de meerderheid halen," legde hij uit.
De voorgestelde wijzigingen zouden ervoor zorgen dat de provincie niet langer de meerderheid heeft, en dat meer gemeenten betrokken worden bij besluitvorming. Dit zou betekenen dat de stemverhouding verandert, zodat de provincie geen meerderheid meer heeft, en het aantal deelnemers dat nodig is voor besluiten met volstrekte meerderheid wordt verhoogd van drie naar zes.
Wethouder Bekema voegde hieraan toe dat het belangrijk is dat alle gemeenten meer invloed krijgen. "Het is noodzakelijk dat gemeenten uiteindelijk meer stemmen hebben dan de provincie," aldus Bekema. Hij benadrukte dat dit een positieve ontwikkeling zou zijn voor de democratische besluitvorming binnen de FUMO.
Hoewel de provincie nog niet officieel heeft gereageerd op de voorgestelde wijzigingen, lijkt er binnen het algemeen bestuur brede steun te zijn voor de plannen. "We kunnen concluderen dat we dit als een hamerstuk kunnen afhandelen," zei Ouderkerken tevreden aan het einde van het debat.
De wijzigingen moeten nog worden goedgekeurd door de raad, en instemming van de deelnemers is vereist, met een meerderheid van twee derde of unanimiteit. Het is nu aan de betrokken partijen om hun standpunt kenbaar te maken en de toekomst van de FUMO te bepalen.
Samenvatting
Het algemeen bestuur van de FUMO overweegt om wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) FUMO voor te stellen aan de deelnemers. Dit komt voort uit de vraag of de huidige regeling in strijd is met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Juridisch advies heeft drie strijdigheden aangetoond: het aantal stemmen van het dagelijks bestuur is te groot, de voorzitter van het algemeen bestuur heeft onterecht geen stemrecht, en de jaarlijkse vaststelling van de stemverhouding moet tekstueel worden aangepast. De voorgestelde wijzigingen willen deze problemen oplossen. Ook wordt voorgesteld de stemverhouding te veranderen zodat de provincie geen meerderheid meer heeft, en het aantal deelnemers dat nodig is voor besluiten met volstrekte meerderheid te verhogen van drie naar zes. Voor deze wijzigingen is instemming van de deelnemers vereist, met een meerderheid van twee derde of unanimiteit. Het besluit moet nog worden goedgekeurd door de raad.
Samenvatting
It algemien bestjoer fan de FUMO oerwaget om wizigings yn de Mienskiplike Regeling (GR) FUMO foar te stellen oan de dielnimmers. Dit komt fuort út de fraach oft de hjoeddeiske regeling yn striid is mei de Wet mienskiplike regelingen (Wgr). Juridysk advys hat trije striidichheden oantoand: it tal stimmen fan it deistich bestjoer is te grut, de foarsitter fan it algemien bestjoer hat ûnterjochte gjin stimrjocht, en de jierlikse fêststelling fan de stimferhâlding moat tekstueel oanpast wurde. De foarstelde wizigings wolle dizze problemen oplosse. Ek wurdt foarsteld de stimferhâlding te feroarjen sadat de provinsje gjin mearderheid mear hat, en it tal dielnimmers dat nedich is foar besluten mei folsleine mearderheid te ferheegjen fan trije nei seis. Foar dizze wizigings is ynstimming fan de dielnimmers nedich, mei in mearderheid fan twa tredde of unanimiteit. It beslút moat noch goedkard wurde troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigen Gemeenschappelijke Regeling (GR) FUMO
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de FUMO om deze in lijn te brengen met de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Drie strijdigheden worden aangepakt: de disproportionele stemverdeling in het algemeen bestuur, het ontnemen van stemrecht aan de voorzitter, en de jaarlijkse vaststelling van de stemverhouding. Daarnaast wordt de stemverhouding aangepast zodat de provincie geen meerderheid meer heeft, en wordt het vereiste aantal deelnemers voor besluiten met volstrekte meerderheid verhoogd van drie naar zes. De wijzigingen vereisen instemming van de deelnemers, met een tweederde meerderheid of unanimiteit.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de specifieke punten van strijdigheid met de Wgr adresseert en concrete wijzigingen voorstelt. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële of duurzaamheidsanalyse, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet toestemming verlenen voor de voorgestelde wijzigingen in de GR van de FUMO. Dit is noodzakelijk omdat de wijzigingen invloed hebben op de taken en bevoegdheden van de gemeente binnen de gemeenschappelijke regeling.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die de machtsverhoudingen binnen de FUMO veranderen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de invloed van de provincie en de versterking van het draagvlak voor besluiten.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de juridische aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van instemming door alle deelnemers kan een risico vormen voor de uitvoerbaarheid.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor de voorgestelde wijzigingen in de GR van de FUMO, zoals beschreven in de bijlage 'Overzicht wijzigingen GR FUMO'.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie over de wijzigingen zal plaatsvinden via publicatie in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en bestuurlijke aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) FUMO Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Stemverhouding Provincie Juridisch advies Dagelijks bestuur Voorzitter Volstrekte meerderheid DeelnemersVerfijning van de zoekopdracht:
B. Ouderkerken
L.j. Vollema
E. Terpstra
J. Bekkema
Onbekende spreker
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.c Herziene begroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
Franekeradeel Debatteert over Sociale Zaken: "Kosten en Toekomst in Balans"
De gemeenteraad van Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing over de herziene begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De voorgestelde wijzigingen roepen vragen op over de financiële impact en de toekomst van sociale diensten in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd er flink gedebatteerd over de herziene begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De belangrijkste wijzigingen in de begroting betreffen de vrije toegankelijkheid van huishoudelijke hulp, een aangepaste tariefstructuur voor Wmo-begeleiding en een budgetverschuiving tussen de Dienst en de gemeente. Hoewel de raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten, zijn er toch enkele aandachtspunten die de gemoederen bezighouden.
Mevrouw Osinga van de VVD opende het debat met drie kritische vragen. Ze vroeg zich af hoe het onderzoek naar de relatief hoge kosten voor zware zorg in Franekeradeel verloopt. "Ik neem aan dat dat onderzoek inmiddels is gestart en ik zou de wethouder willen vragen om de raad daarover te informeren zodra de uitkomsten bekend zijn," aldus Osinga. Daarnaast vroeg ze naar de criteria voor de heroverweging van de huisvesting van de Dienst en de voortzetting van de werkzaamheden van Pastiel, een project dat mogelijk stopt in 2018.
De heer Van Vaart van Gemeentebelang uitte zijn zorgen over de kosten van huishoudelijke hulp. "Ik was een beetje ongerust over het feit dat de Centrale Raad van Beroep de huishoudelijke hulp anders bekijkt. Dat zal de gemeente wel iets meer kosten?" Hij was echter opgelucht te horen dat het financiële gat voor dit jaar grotendeels is gedicht.
Ook de heer Wijkhuis van het CDA sloot zich aan bij de vragen over de huisvesting en vroeg zich af of de verbouwingsplannen van het gemeentehuis een rol spelen in de overwegingen. De heer Vollema van de FNP vroeg zich af of de bedragen in de begroting toevallig zo mooi uitkwamen. "Is het heel toevallig dat die bedragen er zo uitzien?"
Wethouder Twwerder reageerde op de vragen en benadrukte dat het onderzoek naar de Wmo-begeleiding binnenkort van start gaat. "We verwachten binnen enkele weken de resultaten te kunnen delen," aldus de wethouder. Over de huisvesting zei hij: "Het is verstandig om rekening te houden met de wens om de sociale diensten in 2020 op te nemen in deze gemeente."
De discussie over de begroting toont aan dat er nog veel vragen zijn over de financiële en organisatorische toekomst van de sociale diensten in Franekeradeel. De raad wacht met spanning op de uitkomsten van de onderzoeken en de verdere financiële analyses. Het is duidelijk dat de gemeenteraad de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houdt om ervoor te zorgen dat de sociale voorzieningen in de regio op peil blijven.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over de herziene begroting 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. Deze begroting bevat drie belangrijke wijzigingen: de huishoudelijke hulp wordt vrij toegankelijk, de tariefstructuur voor Wmo-begeleiding wordt aangepast, en er vindt een budgetverschuiving plaats tussen de Dienst en de gemeente. De raad wordt gevraagd om geen wensen of bedenkingen te uiten over deze begroting. Er zijn echter enkele aandachtspunten, zoals de relatief hoge kosten voor zware zorg in Franekeradeel en de verwachte daling van middelen voor het sociaal domein in 2018. Ook moet de huisvesting van de Dienst worden overwogen. De financiële impact van deze wijzigingen wordt nog verder onderzocht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene begroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân". Het voorstel betreft de herziene begroting van 2017 voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. Drie belangrijke wijzigingen zijn opgenomen: de algemene voorziening voor Huishoudelijke Hulp is vrij toegankelijk geworden, de tariefstructuur voor Wmo-begeleiding is aangepast, en er is een verschuiving van budgetten tussen de Dienst en de gemeente. Het voorstel vraagt de raad om geen wensen en bedenkingen te uiten over deze herziene begroting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste wijzigingen en financiële implicaties van de herziene begroting duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en bespreekt de gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de herziene begroting te beoordelen en te beslissen of er wensen of bedenkingen zijn. De raad moet een besluit nemen over het al dan niet uiten van wensen en bedenkingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de begroting en of zij de verschuiving van budgetten en de financiële gevolgen daarvan accepteert.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en beleidswijzigingen. Het is tijdgebonden met een deadline voor reactie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van de herziene begroting 2017.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. Het lijkt voornamelijk een administratieve en financiële herziening te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verschuiving van budgetten die resulteert in een lagere gemeentelijke bijdrage van €3,7 miljoen, maar een totale stijging van de uitgaven met €317.669. Het voorstel geeft aan dat het verschil ten laste van onvoorzien structureel wordt gebracht. De dekking wordt deels gevonden in de septembercirculaire 2016.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziene begroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Huishoudelijke Hulp Wmo begeleiding Centrale Raad van Beroep Budgetverschuiving Sociaal domein Gemeenschappelijke Regeling Financieel vangnet ParticipatiebudgetVerfijning van de zoekopdracht: