04-04-2013 Raad
Agendapunt 02 Het vaststellen van het verslag van de vergadering van 7 maart 2013
Agendapunt 03.c.1 raadslid de Bok: project Integrale Aanpak Eenzaamheid (vervolg)
Agendapunt 04 Het vaststellen van de gemeentelijke jaarstukken 2012 en bestemming van het resultaat
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2012". Het voorstel betreft het vaststellen van de jaarstukken over 2012, inclusief het jaarverslag en de jaarrekening, door de gemeenteraad van Franekeradeel. Het voorstel omvat ook de goedkeuring van de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves en de bestemming van het resultaat van € 825.262 aan de reserve grondexploitatie. Dit is een standaardprocedure binnen de planning- en controlcyclus van de gemeente, waarbij verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde financiële beleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke onderdelen bevat voor de vaststelling van de jaarstukken, inclusief de benodigde juridische grondslagen en bijlagen zoals de accountantsverklaring en rapportage van bevindingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen en besluiten te nemen over de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Dit is een essentiële controlefunctie binnen de gemeentelijke financiën.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de bestemming van het financiële resultaat. De raad moet beslissen of het voorgestelde gebruik van het resultaat, namelijk de toevoeging aan de reserve grondexploitatie, in lijn is met de prioriteiten en risico's van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen bedragen en de bestemming van het resultaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken over 2012 vast te stellen, de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves goed te keuren, en het resultaat van € 825.262 toe te voegen aan de reserve grondexploitatie.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie naar het publiek vindt plaats via reguliere persorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een structureel effect van € 11.000 op de begroting van 2013, dat via een begrotingswijziging zal worden verwerkt. Het voorstel geeft aan dat het resultaat van € 825.262 wordt toegevoegd aan de reserve grondexploitatie, maar er is geen specifieke dekking nodig omdat het een interne verschuiving betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2012 Reserve grondexploitatie Gemeentewet Accountantsverklaring Planning- en controlcyclus Burgerjaarverslag Financieel beleid Begroting 2013 Gedeputeerde Staten Rapportage van bevindingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 05 Het vaststellen van de "Notitie reserves en voorzieningen"
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Notitie reserves en voorzieningen". Het voorstel betreft de actualisatie van de uitgangspunten voor het beheer van reserves en voorzieningen van de gemeente Franekeradeel. De notitie is een actualisatie van het beleid dat in 2008 is vastgesteld en bevat nieuwe beleidsvoorstellen, zoals het relateren van de incidentele weerstandscapaciteit aan risico's. Het minimum voor de algemene reserve blijft €10.000.000, en de rekenrente wordt gehandhaafd op 6%. De notitie is gebaseerd op wettelijke verplichtingen en biedt een kader voor het financieel beheer van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het voldoet aan de wettelijke verplichtingen en de noodzakelijke beleidsvoorstellen bevat. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende communicatie vereist.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de notitie vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde uitgangspunten en beleidswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de acceptatie van de voorgestelde wijzigingen, zoals de relatie tussen de weerstandscapaciteit en risico's, en het handhaven van de rekenrente op 6%.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de notitie vast te stellen, waarmee de voorgestelde uitgangspunten en beleidswijzigingen worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het voorstel, en er is geen begrotingswijziging nodig. Het voorstel richt zich op het kader voor financieel beheer zonder directe impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserves Voorzieningen Financiële verordening Gemeentewet BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Weerstandscapaciteit Rekenrente Algemene reserve Risico's InkomensfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Toezicht op asbestsloop
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Toezicht op asbestsloop" en richt zich op het intensiveren van het toezicht op asbestsloop in de gemeente Franekeradeel. Het voorstel komt voort uit de constatering dat het huidige beleid ontoereikend is, zoals aangegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Vanaf april 2013 zal de gemeente actief toezicht houden op asbestsloop, zonder extra financiële middelen, door gebruik te maken van bestaande personeelscapaciteit. De toekomstige rol van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) in dit proces wordt erkend, maar is nog niet volledig uitgewerkt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten en een plan van aanpak. Echter, de toekomstige rol van de FUMO is nog niet volledig uitgewerkt, wat een lacune in de volledigheid vormt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het voorstel en geen wensen of bedenkingen te uiten. De raad heeft eerder het college gevraagd om met dit voorstel te komen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde intensivering van het toezicht op asbestsloop en de bijbehorende beleidsaanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (start in april 2013), en tijdgebonden. Het is echter minder specifiek over de toekomstige rol van de FUMO, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het voorstel en geen wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Communicatie vindt plaats via de website en richting relevante instanties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien asbestverwijdering bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente, aangezien het werk binnen de bestaande formatie wordt uitgevoerd. De financiële gevolgen van de toekomstige samenwerking met de FUMO zijn nog niet bekend en worden later behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asbestsloop Toezicht Handhaving Inspectie Leefomgeving en Transport FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) Sloopmeldingen Handhavingsbeleid Omgevingsvergunningen Milieutoezicht SloopveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Wijziging van de Statuten van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de Statuten van de Gemeenschappelijke Regeling Hüs en Hiem." Het voorstel betreft het aanpassen van de statuten van de Gemeenschappelijke Regeling Hüs en Hiem, met specifieke wijzigingen in het aantal bestuursleden, de aanwijzing van bestuursleden en het stemrecht van de leden. Het Algemeen Bestuur heeft deze wijzigingen voorgesteld en de raad moet beslissen of zij hiermee instemt. De wijzigingen kunnen worden doorgevoerd als 2/3 van de deelnemende gemeenten akkoord gaat.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de voorgestelde wijzigingen, de juridische grondslag en de procedurele vereisten voor goedkeuring.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen van de statuten. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad het voorstel van het Algemeen Bestuur beoordeelt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde wijzigingen steunt, wat invloed kan hebben op de governance en besluitvorming binnen de Gemeenschappelijke Regeling Hüs en Hiem.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste 2/3 instemming. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de statuten.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet aan de orde bij dit voorstel. De communicatie beperkt zich tot het informeren van het Algemeen Bestuur over het raadsbesluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om bestuurlijke en organisatorische wijzigingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, en er is geen begrotingswijziging nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statuten Gemeenschappelijke Regeling Hüs en Hiem Algemeen Bestuur Wijzigingen Bestuursleden Stemrecht Artikel 39 Franekeradeel Wet Gemeenschappelijke RegelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0034: Het bouwen van acht woningen aan de Klaas Osingastraat en Mr. De Bruinlaan In Tzum
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2013-0034: Het bouwen van acht woningen aan de Klaas Osingastraat en Mr. De Bruinlaan in Tzum." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van acht woningen als onderdeel van de herstructurering van een deel van Tzum. Het plan omvat de bouw van vier geschakelde woningen met kap en vier plat afgedekte woningen, en de herinrichting van het openbaar gebied met een parkachtige groenzone. De aanvraag is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar kan doorgaan met een verklaring van geen bedenkingen van de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanvraag, de juridische context, en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn echter geen kanttekeningen of evaluatiecriteria opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan het college deze ontwerp-verklaring als definitief beschouwen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestemmingsplan en het vaststellen van nieuwe welstandscriteria voor het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke evaluatiecriteria of gevolgen bij afwijzing van het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft en of zij de projectgerichte welstandscriteria vaststelt.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie voorzien, omdat de voorgestelde criteria niet ingrijpend genoeg worden geacht voor een inspraakprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn leges verschuldigd voor de aanvraag. Er is een exploitatieovereenkomst met de ontwikkelaar, waarin het planschaderisico is afgedekt. Verdere financiële details worden niet verstrekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Herstructurering Welstandscriteria Bestemmingsplan Ruimtelijke ordening Volkshuisvesting Woningkwaliteit Zienswijzen Exploitatieovereenkomst PlanschaderisicoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 3e wijziging Liggeldverordening Franekeradeel 2009
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing liggeldverordening." Het voorstel beoogt de Liggeldverordening 2009 te wijzigen om de recente BTW-verhoging van 19% naar 21% door te voeren. Daarnaast wordt de tariefstructuur voor dagtoeristen vereenvoudigd door over te stappen van lengteklassen naar een standaardtarief per strekkende meter. Dit moet bijdragen aan een toeristvriendelijker klimaat zonder directe tariefsverhoging. Ook wordt de lengte van het vaarseizoen aangepast aan de provinciale openingstijden van bruggen, en wordt een omissie in de tarieven voor schepen van 25 meter gecorrigeerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er is een kanttekening over de complexiteit van de tarievenstructuur voor seizoenplaatsen, die in een toekomstige vergadering verder zal worden vereenvoudigd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Liggeldverordening te wijzigen en moet het voorstel goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen, inclusief de aanpassing van de BTW en de vereenvoudiging van de tariefstructuur.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige vereenvoudiging van de tarievenstructuur kan als een openstaand punt worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Liggeldverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen, aangezien de aanpassingen binnen de bestaande ramingen vallen en er geen verhogend effect optreedt. De dekking is dus niet specifiek nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Liggeldverordening Tariefstructuur BTW-verhoging Vaarseizoen Tarieven Toeristen Provinciaal beleid Seizoenplaatsen Havenmeester Gemeentewet artikel 229Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Begrotingswijzigingen 2013
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2013". Het voorstel betreft het aanpassen van de begroting van de gemeente Franekeradeel voor het jaar 2013 op basis van de 29e tot en met de 32e wijziging. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de begroting actueel te houden en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. De wijzigingen betreffen onder andere de herziene begroting voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe), de ruimtelijke visie voor de binnenstad, het voorlopige WSW-budget voor 2013, en structurele posten uit de jaarrekening van 2012.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de bijbehorende argumenten duidelijk uiteenzet. Er zijn geen bezwaren gemeld, en de financiële gevolgen worden in een bijlage toegelicht.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet de wijzigingen in de begroting vaststellen tijdens de openbare raadsvergadering.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde begrotingswijzigingen. Dit kan invloed hebben op prioriteiten binnen de gemeente, zoals sociale voorzieningen en ruimtelijke ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke wijzigingen en hun effecten beschrijft. Echter, de meetbaarheid en tijdgebondenheid kunnen beter worden uitgewerkt, bijvoorbeeld door specifieke doelen en deadlines te stellen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de begroting goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de begrotingswijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de wijzigingen worden in een bijlage toegelicht. Het voorstel geeft aan dat de budgetten zijn aangepast aan de ontwikkelingen, maar het is onduidelijk of en hoe deze wijzigingen worden gedekt door bestaande middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Onvoorziene uitgaven Evaluatie BERAP Jaarrekening Financiële gevolgen Gemeentewet WijzigingenVerfijning van de zoekopdracht: