08-01-2015 Raadscommissie
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda van 8 januari 2015
Agendapunt 3 Vaststellen van het verslag van 4 december 2014
Agendapunt 4 Vragen half uur voor burgers en inspreekmogelijkheid
Agendapunt 5 Beeldvorming en Oordeelsvorming
Agendapunt 5.a Investeringen in MFC's/dorspshuizen Ried en Sexbierum en het Koninklijk Eise Esinga Planetarium.
Samenvatting
De raadscommissie heeft op 13 november 2014 gediscussieerd over investeringen in drie projecten: de dorpshuizen/MFC's in Ried en Sexbierum en het Koninklijk Eise Eisinga Planetarium. Er zijn richtinggevende uitspraken gedaan over het draagvlak in Sexbierum en de bijdrage uit het Dorpsvisiefonds. De commissie heeft ook aangegeven te willen investeren in een nieuw gymnastieklokaal in Sexbierum. Voor Ried is het college gevraagd om een uitwerking en standpunt te presenteren.
Er zijn vijf voorstellen geformuleerd:
- Geen extra eisen stellen aan het draagvlak voor het dorpshuis/MFC in Sexbierum.
- De investering in een nieuw gymnastieklokaal in Sexbierum handhaven volgens het Integraal Huisvestingsplan voor het Onderwijs.
- Afzien van een investering in een gymnastieklokaal in Ried.
- Eenmalig € 200.000 per plan beschikbaar stellen voor het planetarium en de dorpshuizen/MFC's, mits er een sluitende exploitatieopzet en financiering is.
- De dorpshuizen/MFC's kunnen aanspraak maken op maximaal € 100.000 uit het Dorpsvisiefonds, onder de geldende regels.
De financiële kaders voor deze investeringen zijn eerder vastgesteld, waarbij maximaal € 600.000 aan eenmalige middelen beschikbaar is. Er is ook gesproken over de mogelijkheid om besparingen door sluiting van de huidige gymzaal in Ried om te zetten in investeringsmiddelen. De plannen moeten verder worden uitgewerkt en voldoen aan de gestelde voorwaarden voor financiering en exploitatie.
Samenvatting
De riedskommisje hat op 13 novimber 2014 diskusjearre oer ynvestearrings yn trije projekten: de doarpshuzen/MFC's yn Ried en Seisbierrum en it Keninklik Eise Eisinga Planetarium. Der binne rjochtingjaande útspraken dien oer it draachflak yn Seisbierrum en de bydrage út it Doarpsfisyfûns. De kommisje hat ek oanjûn te wollen ynvestearje yn in nij gymnastykseal yn Seisbierrum. Foar Ried is it kolleezje frege om in útwurking en stânpunt te presintearjen.
Der binne fiif foarstellen formulearre:
- Gjin ekstra easken stelle oan it draachflak foar it doarpshûs/MFC yn Seisbierrum.
- De ynvestearring yn in nij gymnastykseal yn Seisbierrum hanthavenje neffens it Yntegrale Húsfestingsplan foar it Underwiis.
- Ôfsjen fan in ynvestearring yn in gymnastykseal yn Ried.
- Ienmalich € 200.000 per plan beskikber stelle foar it planetarium en de doarpshuzen/MFC's, mits der in slútende eksploitaasje-opset en finansiering is.
- De doarpshuzen/MFC's kinne oanspraak meitsje op maksimaal € 100.000 út it Doarpsfisyfûns, ûnder de jildende regels.
De finansjele kaders foar dizze ynvestearrings binne earder fêststeld, wêrby't maksimaal € 600.000 oan ienmalige middels beskikber is. Der is ek sprutsen oer de mooglikheid om besparrings troch sluting fan de hjoeddeiske gymseal yn Ried om te setten yn ynvestearringsmiddels. De plannen moatte fierder útwurke wurde en foldwaan oan de stelde betingsten foar finansiering en eksploitaasje.
Agendapunt 5.b Jaarrekening 2013 de Marrekrite
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel is lid van Recreatieschap de Marrekrite, een samenwerkingsverband dat de belangen van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân behartigt op het gebied van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. De jaarrekening 2013 van de Marrekrite is ontvangen en dient ter kennisname aan de gemeenteraad te worden voorgelegd. De jaarstukken, opgesteld door Bentacera registeraccountants B.V., voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid en geven een goed beeld van de financiële situatie van de Marrekrite. De bijdrage van Franekeradeel voor landrecreatie past binnen de gemeentelijke begroting. De jaarrekening bevat onder andere de balans per 31 december 2013 en de winst- en verliesrekening. De Marrekrite wordt op de hoogte gesteld van de besluitvorming door de raad.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel is lid fan Rekreaasjeskip de Marrekrite, in gearwurkingsferbân dat de belangen fan 22 Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân behertiget op it mêd fan wettersport, wetterrekreaasje en lânrekreaasje. De jierrekken 2013 fan de Marrekrite is ûntfongen en moat foar kennisnimmen oan de gemeenteried foarlein wurde. De jierstikken, opsteld troch Bentacera registeraccountants B.V., foldogge oan de easken fan finansjele rjochtmjittigens en jouwe in goed byld fan de finansjele situaasje fan de Marrekrite. De bydrage fan Frjentsjerteradiel foar lânrekreaasje past binnen de gemeentlike begrutting. De jierrekken befettet ûnder oare de balâns per 31 desimber 2013 en de winst- en ferliesrekken. De Marrekrite wurdt op 'e hichte brocht fan de beslútfoarming troch de ried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2013 de Marrekrite". Het voorstel betreft de kennisname van de jaarrekening 2013 van Recreatieschap de Marrekrite, een samenwerkingsverband van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân. De Marrekrite behartigt de gemeenschappelijke belangen op het gebied van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. De jaarrekening, opgesteld door Bentacera registeraccountants B.V., voldoet aan de eisen van financiële rechtmatigheid en geeft een goed beeld van de financiële situatie van de Marrekrite per 31 december 2013. De jaarlijkse bijdrage van Franekeradeel past binnen de gemeentelijke begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de jaarrekening en de financiële rechtmatigheid ervan. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de bijdrage van de gemeente.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarrekening 2013 van de Marrekrite. Er is geen actieve besluitvorming vereist, behalve de formele kennisname.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisname is. De raad hoeft geen beleidsmatige beslissingen te nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het enkel om kennisname gaat. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden elementen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarrekening 2013 van de Marrekrite.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een administratieve handeling betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse bijdrage van € 1.558 voor landrecreatie, die binnen de gemeentelijke begroting past. Er zijn geen aanvullende financiële dekkingsmaatregelen nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2013 De Marrekrite Gemeente Franekeradeel Recreatieschap Watersport Waterrecreatie Landrecreatie Bentacera registeraccountants B.V. Financiële rechtmatigheid DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Aanvraag omgevingsvergunning O-2014-0201: Het bouwen van een overkapping/opslagruimte aan de Lidlumerwei 22 te Klooster Lildum
Samenvatting
Houtsma Vastgoed B.V. heeft een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning om een overkapping/opslagruimte te bouwen aan de Lidlumerwei 22 in Klooster Lidlum. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders overwegen medewerking te verlenen, mits de gemeenteraad geen bezwaren heeft. Het college vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan het college de ontwerp-verklaring als definitief beschouwen, wat de afhandeling van de aanvraag kan versnellen. De ruimtelijke onderbouwing voor de vergunning wordt momenteel opgesteld door Rho adviseurs. De aanvraag en het ontwerpbesluit worden gepubliceerd, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen.
Samenvatting
Houtsma Vastgoed B.V. hat in oanfraach yntsjinne foar in omjouwingsfergunning om in oerdekking/opslachromte te bouwen oan de Lidlumerwei 22 yn Klooster Lidlum. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", wêrtroch in Waboprojektbeslút nedich is. Boargemaster en wethâlders oerwaagje meiwurking te ferlienen, mits de gemeenteried gjin beswieren hat. It kolleezje freget de ried om in ferklearring fan gjin betinkingen ôf te jaan. As der gjin sjenswizen yntsjinne wurde, kin it kolleezje de ûntwerp-ferklearring as definityf beskôgje, wat de ôfhanneling fan de oanfraach fersnelle kin. De romtlike ûnderbouwing foar de fergunning wurdt op it stuit opsteld troch Rho adviseurs. De oanfraach en it ûntwerpbeslút wurde publisearre, sadat belanghawwenden harren sjenswizen yntsjinne kinne.
Agendapunt 5.d Herziene begroting 2015 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
Samenvatting
De herziene begroting voor 2015 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân wordt aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen. Met ingang van 1 januari 2015 krijgen gemeenten nieuwe taken op het gebied van jeugdzorg, de uitbreiding van de WMO en de Participatiewet. De oorspronkelijke begroting was opgesteld zonder rekening te houden met deze veranderingen, maar de herziene versie verwerkt deze nieuwe verantwoordelijkheden. Er is een onderscheid gemaakt tussen de benodigde gemeentelijke bijdragen voor bestaande en nieuwe taken. Voor de oude taken wordt een lagere bijdrage verwacht, terwijl voor de nieuwe taken niet de volledige integratie-uitkering sociaal domein wordt geraamd, waardoor er een bedrag overblijft voor onverwachte uitgaven. Er zijn echter onzekerheden, zoals de kosten van beschermd wonen en de gevolgen van een wetswijziging rond de Wet langdurige zorg. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen te uiten over deze herziene begroting.
Samenvatting
De herziene begrutting foar 2015 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân wurdt oan de gemeenteried foarlein foar winsken en betinkingen. Mei yngong fan 1 jannewaris 2015 krije gemeenten nije taken op it mêd fan jeugdsoarch, de útwreiding fan de WMO en de Partisipaasjewet. De oarspronklike begrutting wie opsteld sûnder rekken te hâlden mei dizze feroarings, mar de herziene ferzje ferwurket dizze nije ferantwurdlikheden. Der is in ûnderskied makke tusken de nedige gemeentlike bydragen foar besteande en nije taken. Foar de âlde taken wurdt in legere bydrage ferwachte, wylst foar de nije taken net de folsleine yntegraasje-útkearing sosjaal domein wurdt rûsd, wêrtroch't der in bedrach oerbliuwt foar ûnferwachte útjeften. Der binne lykwols ûnwissens, lykas de kosten fan beskerme wenjen en de gefolgen fan in wetswiziging rûn de Wet langduorjende soarch. De gemeenteried wurdt frege om winsken en betinkingen te uterjen oer dizze herziene begrutting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene begroting 2015 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân." Het voorstel betreft de herziene begroting voor 2015 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, waarin de nieuwe taken van de gemeenten, zoals jeugdzorg, WMO-uitbreiding en de Participatiewet, zijn verwerkt. De herziene begroting maakt onderscheid tussen de benodigde gemeentelijke bijdrage voor oude en nieuwe taken. Er wordt een lagere bijdrage voor oude taken geraamd, terwijl niet de volledige integratie-uitkering voor nieuwe taken wordt geraamd, waardoor er een buffer is voor onverwachte uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar bevat enkele onzekerheden en aannames, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen van de nieuwe taken en de integratie-uitkering.
Rol van de raad:
De raad moet wensen en bedenkingen uiten over de herziene begroting en uiteindelijk een besluit nemen over de goedkeuring ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen, de prioritering van uitgaven binnen het sociaal domein, en hoe om te gaan met de onzekerheden en risico's die gepaard gaan met de nieuwe taken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden en aannames. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de exacte financiële gevolgen en de dekking van bepaalde kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om wensen en bedenkingen te uiten over de herziene begroting en deze al dan niet goed te keuren.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Dienst over de uitkomst van de raadsbehandeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een lagere gemeentelijke bijdrage voor oude taken en een buffer voor nieuwe taken. Er zijn onzekerheden over de exacte kosten en de dekking daarvan, vooral met betrekking tot de nieuwe taken en de integratie-uitkering. De raad moet beslissen hoe om te gaan met deze onzekerheden en de mogelijke financiële risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziene begroting 2015 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Decentralisaties Jeugdzorg WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Integratie-uitkering sociaal domein Gemeentefonds Gemeenschappelijke Regeling FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht: