30-06-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 005.A.01 Behandelvoorstel ingekomen stukken
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 005.A.2 Motie Krimpen aan den IJssel inzake oproep gratis beschikbaar stellen VOG’s
Samenvatting
De gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel overweegt een motie waarin wordt opgeroepen om Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG's) gratis beschikbaar te stellen voor alle vrijwilligers. Dit voorstel komt voort uit zorgen over de recente prijsverhoging van VOG's, die een financiële last vormt voor vrijwilligersorganisaties. De raad benadrukt het belang van vrijwilligerswerk en vindt dat de kosten van VOG's niet in lijn zijn met de rol die vrijwilligers in de samenleving moeten spelen. Er is waardering voor het kabinetsvoornemen om gratis VOG's te verstrekken aan vrijwilligers die werken met jongeren en mensen met een verstandelijke beperking, maar de raad pleit voor een bredere toepassing. De motie vraagt om steun van andere gemeenteraden en relevante organisaties om landelijk draagvlak te creëren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Krimpen oan de Isel oerwaget in moasje wêryn oproppen wurdt om Ferklearrings Oangeande it Gedrach (VOG's) fergees beskikber te stellen foar alle frijwilligers. Dit foarstel komt fuort út soargen oer de resinte priisferheging fan VOG's, dy't in finansjele lêst foarmet foar frijwilligersorganisaasjes. De ried beklammet it belang fan frijwilligerswurk en fynt dat de kosten fan VOG's net yn oerienstimming binne mei de rol dy't frijwilligers yn de mienskip spylje moatte. Der is wurdearring foar it kabinetsfoarnimmen om fergees VOG's te fersoargjen oan frijwilligers dy't wurkje mei jongeren en minsken mei in ferstanlike beheining, mar de ried pleitet foar in bredere tapassing. De moasje freget om stipe fan oare gemeenterieden en relevante organisaasjes om lanlik draachflak te kreëarjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Oproep Gratis Ter Beschikking VOG voor Vrijwilligers
Samenvatting: De gemeenteraad van Krimpen aan den IJssel heeft een motie aangenomen die oproept tot het gratis verstrekken van Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG) voor alle vrijwilligers. Dit komt voort uit de constatering dat vrijwilligerswerk essentieel is voor de lokale gemeenschap en dat de recente prijsverhoging van VOG's een financiële last vormt voor vrijwilligersorganisaties. De motie benadrukt dat het kabinet al gratis VOG's verstrekt aan vrijwilligers die werken met jongeren en mensen met een verstandelijke beperking, maar pleit voor een bredere toepassing. De motie roept op tot landelijke steun en verspreiding.
Volledigheid van het Voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de problematiek rondom de kosten van VOG's voor vrijwilligerswerk duidelijk schetst en een concrete oproep doet aan verschillende overheidsinstanties en organisaties. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de voorgestelde maatregel.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, goed te keuren en te zorgen voor de verspreiding ervan naar relevante instanties en organisaties. De raad fungeert als een pleitbezorger voor de belangen van vrijwilligersorganisaties binnen de gemeente en daarbuiten.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de vraag of de gemeente zich actief moet inzetten voor het gratis verstrekken van VOG's aan alle vrijwilligers en hoe zij dit op nationaal niveau kan beïnvloeden. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente zelf kan bijdragen aan het verlichten van de financiële lasten voor lokale vrijwilligersorganisaties.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn oproep, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor implementatie, en een concreet plan voor realisatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering blijven onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie ondersteunt en hoe zij de verspreiding en ondersteuning ervan wil vormgeven. Dit kan inhouden dat zij andere gemeenteraden en relevante instanties actief benadert om steun te verwerven.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van vrijwilligers of organisaties in het proces. Het richt zich voornamelijk op beleidsmakers en overheidsinstanties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie. De focus ligt op het financiële aspect van vrijwilligerswerk en de administratieve lasten.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op de financiële druk die de kosten van VOG's leggen op vrijwilligersorganisaties, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het roept op tot een landelijke oplossing zonder specifieke financiële maatregelen op gemeentelijk niveau te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligerswerk Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Prijsverhoging Vrijwilligersorganisaties Maatschappelijke onrust Kabinetsvoornemen Financiële draagkracht Decentralisaties Jongeren Verstandelijke beperkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 005.A.7 Brief staatssecretaris Van Rijn inzake reactie op uitspraak Centrale Raad voor Beroep inzake de WMO
T.a. Wijkhuijs
Th. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 005.B Tent Breedeplaats
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
D. Osinga- Bonnema
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 006.2 Jaarrekening 2015 en begroting 2017 van de GR Fryslân-West.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat de jaarrekening van 2015 en de ontwerp begroting van 2017 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West bespreken. De sociale werkvoorziening bestaat uit NV Empatec en de GR Fryslân-West. De gemeenten hebben alleen zeggenschap over de GR. De jaarstukken van NV Empatec zijn ter informatie toegevoegd, maar de raad heeft daar geen invloed op. De ontwerp begroting 2017 van de GR wordt aan de raad voorgelegd om eventuele wensen of bedenkingen te uiten. Het voorstel is om kennis te nemen van de jaarstukken 2015 en geen wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017. De begroting laat zien dat de kosten voor NV Empatec de komende jaren zullen stijgen. Een herziene begroting wordt later in het jaar verwacht. De gemeenteraad heeft acht weken om te reageren op de stukken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil de jierrekken fan 2015 en de ûntwerp begrutting fan 2017 fan de Mienskiplike Regeling (GR) Fryslân-West besprekke. De sosjale wurkfoarsjenning bestiet út NV Empatec en de GR Fryslân-West. De gemeenten hawwe allinnich sizzenskip oer de GR. De jierstikken fan NV Empatec binne ta ynformaasje tafoege, mar de ried hat dêr gjin ynfloed op. De ûntwerp begrutting 2017 fan de GR wurdt oan de ried foarlein om eventuele winsken of betinkingen te uterjen. It foarstel is om kennis te nimmen fan de jierstikken 2015 en gjin winsken of betinkingen te uterjen oer de ûntwerp begrutting 2017. De begrutting lit sjen dat de kosten foar NV Empatec de kommende jierren sille tanimme. In herzien begrutting wurdt letter yn it jier ferwachte. De gemeenteried hat acht wiken om te reagearjen op de stikken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2015 en ontwerp begroting 2017 van de GR Fryslân-West." Het voorstel biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West. De sociale werkvoorziening bestaat uit NV Empatec en de GR Fryslân-West, waarbij de gemeenten alleen bestuurlijke bevoegdheid hebben over de GR. De jaarstukken van 2015 worden ter kennisname aangeboden, en het voorstel is om geen wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de relevante informatie bevat over de jaarrekening 2015 en de ontwerp begroting 2017. Het biedt ook inzicht in de financiële consequenties en de juridische grondslag.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken 2015 en om eventuele wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017 van de GR Fryslân-West.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de stijgende kosten en de afnemende subsidies.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke doelen of tijdlijnen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheden en de noodzaak van een herziene begroting later in het jaar kunnen als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken 2015 en om geen wensen of bedenkingen te uiten over de ontwerp begroting 2017.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een bestuurlijke aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de doorbelasting aan NV Empatec tot 6,5 miljoen euro in 2020. De gemeentelijke bijdrage per werknemer blijft gelijk, maar er is een aanzienlijk tekort op de GR dat ten laste komt van NV Empatec. De financiële consequenties zijn duidelijk toegelicht, maar er is onzekerheid over de toekomstige subsidies en cao-effecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NV Empatec Sociale werkvoorziening Ontwerp begroting 2017 Jaarrekening 2015 Gemeenschappelijke Regeling (GR) Bestuurlijke bevoegdheid Rijksbijdrage Exploitatieresultaat Subsidie Eigen VermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0022: Het realiseren van 22 (zorg)appartementen op het adres Noorderbleek 1 in Franeker
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van 22 zorgappartementen op Noorderbleek 1 in Franeker. Dit project wijkt af van het huidige bestemmingsplan, dat de locatie als 'Maatschappelijke doeleinden' bestempelt, en niet voor wonen. Het college van burgemeester en wethouders kan alleen doorgaan met de vergunning als de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad kan bezwaren maken als het project niet in lijn is met een goede ruimtelijke ordening. Het college ziet het project als wenselijk en passend binnen de beleidskaders en omgevingsaspecten. Als er geen bezwaren worden ingediend na de publicatie van de ontwerpvergunning, kan het college de vergunning sneller definitief maken. Er is al een informatieavond voor buurtbewoners geweest, waar de reacties overwegend positief waren. De aanvraag brengt legeskosten met zich mee en er zijn afspraken gemaakt over eventuele planschadekosten.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in omjouwingsfergunning te ferlienen foar de bou fan 22 soarchapparteminten op Noarderbleek 1 yn Frjentsjer. Dit projekt wykt ôf fan it hjoeddeistige bestimmingsplan, dat de lokaasje as 'Maatskiplike doelen' bestimpelet, en net foar wenjen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders kin allinnich trochgean mei de fergunning as de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried kin beswieren meitsje as it projekt net yn line is mei in goede romtlike oarder. It kolleezje sjocht it projekt as winsklik en passend binnen de beliedskaders en omjouwingsaspekten. As der gjin beswieren yntsjinne wurde nei de publikaasje fan de ûntwerpfergunning, kin it kolleezje de fergunning flugger definityf meitsje. Der is al in ynformaasjejûn foar buertbewenners west, dêr't de reaksjes oer it generaal posityf wiene. De oanfraach bringt legeskosten mei him mei en der binne ôfspraken makke oer eventuele planskade kosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0022: Het realiseren van 22 (zorg)appartementen op het adres Noorderbleek 1 in Franeker." Het voorstel betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning om 22 zorgappartementen te realiseren op Noorderbleek 1 in Franeker. Dit project is in strijd met het huidige bestemmingsplan 'Franeker-Westelijke woongebieden', waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Het college kan alleen medewerking verlenen als de gemeenteraad verklaart geen bedenkingen te hebben. Het college acht de ontwikkeling wenselijk en niet strijdig met beleidskaders en omgevingsaspecten. De raad moet een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven, die definitief wordt als er geen zienswijzen zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het project, de juridische context, en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn echter geen specifieke details over de financiële dekking van eventuele planschadekosten, hoewel er een overeenkomst is om deze op de initiatiefnemer te verhalen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dit is cruciaal omdat het college alleen verder kan met de vergunningverlening als de raad geen bedenkingen heeft.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het project steunt ondanks de strijdigheid met het bestemmingsplan. Dit omvat het afwegen van de voordelen van het project tegen mogelijke bezwaren vanuit de gemeenschap of ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van duurzaamheidsaspecten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft en of deze definitief kan worden als er geen zienswijzen zijn.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie. Er is een informatieavond georganiseerd voor buurtbewoners, die positief-kritisch reageerden. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure is van toepassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De aanvrager is legeskosten verschuldigd. Er is een overeenkomst om eventuele planschadekosten op de initiatiefnemer te verhalen, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Zorgappartementen Bestemmingsplan Waboprojectbesluit Ruimtelijke ordening Franeker Wethouder T. Twerda Zienswijzen Ruimtelijke onderbouwing Psychiatrische stoornisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Verzoek tot wijziging gemeenschappelijke regeling Marrekrite
Samenvatting
Er ligt een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Marrekrite te wijzigen. Deze wijziging is deels een gevolg van de veranderingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2015. Het doel is om de positie van gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur te versterken. Het bestuur van AB Marrekrite heeft al ingestemd met het voorstel. De gemeente heeft het wijzigingsvoorstel op 22 april 2016 ontvangen en de deelnemers hebben een reactietermijn van een half jaar. Het voorstel wordt nu voorgelegd aan de betrokken partijen, en er wordt gevraagd om in te stemmen met de wijziging.
Samenvatting
Der leit in foarstel om de Mienskiplike Regeling (GR) Marrekrite te wizigjen. Dizze wiziging is foar in part in gefolch fan de feroarings yn de Wet mienskiplike regelingen per 1 jannewaris 2015. It doel is om de posysje fan gemeenterieden, provinsjale steaten en it algemien bestjoer te fersterkjen. It bestjoer fan AB Marrekrite hat al ynstimd mei it foarstel. De gemeente hat it wizigingsfoarstel op 22 april 2016 ûntfongen en de dielnimmers hawwe in reaksjetermyn fan in heal jier. It foarstel wurdt no foarlein oan de belutsen partijen, en der wurdt frege om yn te stimmen mei de wiziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verzoek tot wijziging gemeenschappelijke regeling Marrekrite". Het voorstel beoogt de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Marrekrite te wijzigen naar aanleiding van de wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2015. Het doel is om de positie van gemeenteraden, provinciale staten en het algemeen bestuur te versterken. Daarnaast worden ervaringen en onvolkomenheden uit de praktijk verwerkt. Het AB Marrekrite bestuur heeft al ingestemd met het voorstel, dat nu aan de deelnemers wordt voorgelegd. De gemeente heeft het voorstel op 22 april 2016 ontvangen en heeft een reactietermijn van een half jaar.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanleiding, doelstellingen en de procedure voor de wijziging van de GR Marrekrite beschrijft. Er zijn echter geen specifieke details over de inhoudelijke wijzigingen of de concrete impact daarvan opgenomen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite. Het besluit van de raad wordt vervolgens aan het dagelijks bestuur van de Marrekrite doorgegeven.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de wijziging van de GR Marrekrite. Dit kan invloed hebben op de mate van invloed en controle die de raad heeft op de Marrekrite.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er is een reactietermijn van een half jaar, maar er ontbreken specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. De communicatie betreft voornamelijk het informeren van de Marrekrite over het besluit van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit suggereert dat er geen directe financiële implicaties zijn, of dat deze niet als relevant worden beschouwd voor de wijziging van de regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Marrekrite Wet Gemeenschappelijke Regelingen Wijzigingsvoorstel Provinciale Staten Algemeen Bestuur Ambtelijk Beoordelingscomité Gemeenten Súdwest Fryslân Gemeenten Smallingerland Gemeenten Menameradiel DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.5 Verantwoording fractiebijdragen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een besluit over de verantwoording van de jaarlijkse fractiebijdragen. Fracties moeten uitleg geven over hun uitgaven in 2015. Het voorstel is om deze uitgaven per fractie vast te stellen en te verrekenen met het voorschot voor 2016. Na goedkeuring kan de afdeling Middelen de voorschotten voor 2016 uitbetalen. Fracties ontvangen dan een brief met het besluit en de hoogte van het voorschot. Het besluit is gebaseerd op de verordening van 2014 en het advies van het seniorenconvent.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de ferantwurding fan de jierlikse fraksjebydragen. Fraksjes moatte útlis jaan oer harren útjeften yn 2015. It foarstel is om dizze útjeften per fraksje fêst te stellen en te ferrekenjen mei it foarskot foar 2016. Nei goedkarring kin de ôfdieling Middels de foarskotten foar 2016 útbetelje. Fraksjes ûntfange dan in brief mei it beslút en de hichte fan it foarskot. It beslút is basearre op de feroardering fan 2014 en it advys fan it seniorenkonvent.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verantwoording fractiebijdrage". Het voorstel betreft de verantwoording van de besteding van de jaarlijkse fractiebijdragen door de fracties aan de gemeenteraad. Het doel is om de voor vergoeding in aanmerking komende uitgaven van 2015 per fractie vast te stellen en de verrekening met het te ontvangen voorschot voor 2016 te regelen. Dit proces is beoordeeld door de afdeling Middelen en besproken in het seniorenconvent.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de stappen beschrijft die nodig zijn voor de vaststelling van de uitgaven en de verrekening met het voorschot. Het bevat de benodigde financiële gegevens en verwijst naar de relevante juridische grondslag.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel goed te keuren, zodat de afdeling Middelen kan overgaan tot de uitbetaling van de voorschotten voor 2016.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en gebaseerd is op reeds vastgestelde regels en verordeningen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de bedragen en de tijdlijn voor de uitbetalingen specificeert. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de voor vergoeding in aanmerking komende uitgaven van 2015 per fractie vast te stellen en de verrekening met het voorschot voor 2016 goed te keuren.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een interne administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling en verrekening van de fractiebijdragen. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de bedragen zijn berekend en hoe de verrekening plaatsvindt. Er is geen sprake van extra kosten die gedekt moeten worden buiten de reguliere budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebijdrage Verantwoording Uitgaven 2015 Voorschot 2016 Declaraties Seniorenconvent Griffier Afdeling Middelen Verordening Franekeradeel 2014 FractiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Begroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
Gemeente Franekeradeel in Spagaat over Begroting Sociale Zaken
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft een verhitte discussie gevoerd over de conceptbegroting 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De begroting, die rekening houdt met nieuwe wetgeving en uitdagingen, roept vragen op over transparantie en de effectiviteit van beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de conceptbegroting 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân besproken. De begroting, die is opgesteld op basis van inzichten van januari 2015 tot april 2016, houdt rekening met nieuwe taken zoals de Jeugdwet, de uitbreiding van de WMO en de Participatiewet. Ondanks aanpassingen blijven er risico's en onzekerheden, wat leidde tot een levendig debat in de raad.
Mevrouw Osinga uitte haar verbazing over het gebrek aan toelichting van de wethouder. "Het verbaast mij dat de wethouder hier niet met een kleine uitleg komt over wat wij vorige keer hebben besproken," zei ze. Ze benadrukte dat een toelichting de transparantie in de politiek ten goede zou komen.
Wethouder Tweda reageerde door te stellen dat hij geen behoefte zag om de begroting verder toe te lichten, aangezien deze al eerder in de commissie was besproken. "Ik weet wel wat u ook door maar op de begrotings zat hij. Hoe het je light heb ik geen behoefte om die nader toe te lichten," aldus Tweda.
Een ander punt van discussie was het instrument 'beschut werken', dat volgens de raad niet van de grond komt. De heer Dijkhuis benadrukte het belang van perspectief voor mensen met een arbeidshandicap. "Ons ging het en gaat het niet ook zozeer om dit instrument, maar dat mensen met een arbeidshandicap op enige wijze wel perspectief geboden wordt in onze gemeente," zei hij.
De discussie werd verder bemoeilijkt door een memo over het sociaal domein, dat volgens sommige raadsleden niet bij de stukken zat. Dit memo, dat op 20 juni verscheen, maakte volgens de VVD een aanvulling op de zienswijze van het college overbodig. "Wij kunnen verder instemmen met dit voorstel," concludeerde Dijkhuis.
De wethouder gaf aan dat er gesprekken zijn gevoerd met fractievoorzitters over het memo en dat er een stuurgroep wordt gevormd om het beleid in het sociaal domein te coördineren. "Ik heb het gevoel dat het de goeie kant op gaat," zei Tweda optimistisch.
De raad blijft echter kritisch en benadrukt het belang van duidelijke communicatie en samenwerking tussen de betrokken gemeenten. "Het is een kans om ontsturing te geven," aldus de heer De Bok, die de wethouder opriep om geen compromissen te sluiten die de duidelijkheid van het beleid zouden ondermijnen.
De uitkomsten van de bespreking zullen worden opgenomen in de voorjaarsnota 2016, en de raad zal de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân informeren over hun wensen en bedenkingen. Het debat over de begroting toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is om de uitdagingen op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid het hoofd te bieden.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de conceptbegroting 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân te bespreken. Deze begroting is opgesteld op basis van inzichten van januari 2015 tot april 2016 en houdt rekening met nieuwe taken zoals de Jeugdwet, de uitbreiding van de WMO en de Participatiewet. Ondanks aanpassingen in de begroting blijven er risico's en onzekerheden. De raad krijgt de kans om wensen en bedenkingen te uiten over deze begroting. Er zijn zorgen over de verschillen in zorgtarieven en het hoge aantal Wmo-indicaties in Franekeradeel. Ook de huisvesting van vergunninghouders en de druk op de arbeidsmarkttoeleiding zijn aandachtspunten. De gemeente verwacht extra middelen voor deze uitdagingen. De raad zal de Dienst informeren over de uitkomsten van de bespreking en de effecten opnemen in de voorjaarsnota 2016.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn Spagaat oer Begrutting Sosjale Saken
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat in hjitte diskusje fierd oer de konseptbegrutting 2017 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân. De begrutting, dy't rekken hâldt mei nije wetjouwing en útdagings, ropt fragen op oer transparânsje en de effektiviteit fan belied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike waard de konseptbegrutting 2017 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân besprutsen. De begrutting, dy't opsteld is op basis fan ynsichten fan jannewaris 2015 oant april 2016, hâldt rekken mei nije taken lykas de Jeugdwet, de útwreiding fan de WMO en de Participatiewet. Nettsjinsteande oanpassingen bliuwe der risiko's en ûnwissichheden, wat late ta in libbenich debat yn de ried.
Frou Osinga uterde har fernuvering oer it gebrek oan taljochting fan de wethâlder. "It fernuveret my dat de wethâlder hjir net mei in lytse útlis komt oer wat wy foarige kear besprutsen hawwe," sei se. Se beklamme dat in taljochting de transparânsje yn de polityk ten goede komme soe.
Wethâlder Tweda reagearre troch te stellen dat hy gjin ferlet seach om de begrutting fierder ta te ljochtsjen, om't dizze al earder yn de kommisje besprutsen wie. "Ik wit wol wat jo ek mar op de begruttings sieten. Hoe't jo it ljocht hawwe, haw ik gjin ferlet om dy fierder ta te ljochtsjen," aldus Tweda.
In oar punt fan diskusje wie it ynstrumint 'beskut wurkjen', dat neffens de ried net fan de grûn komt. De hear Dijkhuis beklamme it belang fan perspektyf foar minsken mei in arbeidsbeheining. "Us gie it en giet it net ek sa folle om dit ynstrumint, mar dat minsken mei in arbeidsbeheining op ien of oare wize wol perspektyf bean wurdt yn ús gemeente," sei hy.
De diskusje waard fierder bemuoilike troch in memo oer it sosjaal domein, dat neffens guon riedsleden net by de stikken siet. Dit memo, dat op 20 juny ferskynde, makke neffens de VVD in oanfolling op de sjenswize fan it kolleezje oerstallich. "Wy kinne fierder ynstimme mei dit foarstel," konkludearre Dijkhuis.
De wethâlder joech oan dat der petearen fierd binne mei fraksjefoarsitters oer it memo en dat der in stjoergroep foarme wurdt om it belied yn it sosjaal domein te koördinearjen. "Ik haw it gefoel dat it de goeie kant op giet," sei Tweda optimistysk.
De ried bliuwt lykwols kritysk en beklammet it belang fan dúdlike kommunikaasje en gearwurking tusken de belutsen gemeenten. "It is in kâns om stjoering te jaan," aldus de hear De Bok, dy't de wethâlder opropt om gjin kompromissen te sluten dy't de dúdlikens fan it belied ûndergrave soene.
De útkomsten fan de bespreking sille opnommen wurde yn de foarjiersnota 2016, en de ried sil de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân ynformearje oer harren winsken en betinkingen. It debat oer de begrutting toant oan dat der noch in soad wurk oan de winkel is om de útdagings op it mêd fan sosjale saken en wurkgelegenheid it haad te bieden.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de konseptbegrutting 2017 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân te besprekken. Dizze begrutting is opsteld op basis fan ynsichten fan jannewaris 2015 oant april 2016 en hâldt rekken mei nije taken lykas de Jeugdwet, de útwreiding fan de WMO en de Participatiewet. Nettsjinsteande oanpassings yn de begrutting bliuwe der risiko's en ûnwissens. De ried krijt de kâns om winsken en betinkingen te uterjen oer dizze begrutting. Der binne soargen oer de ferskillen yn soarchtariven en it hege tal Wmo-yndikaasjes yn Frjentsjerteradiel. Ek de húsfesting fan fergunninghâlders en de druk op de arbeidsmerktafoering binne oandachtspunten. De gemeente ferwachtet ekstra middels foar dizze útdagings. De ried sil de Tsjinst ynformearje oer de útkomsten fan de diskusje en de effekten opnimme yn de foarjiersnota 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept begroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân". Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2017 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd voor wensen en bedenkingen. Sinds 2015 hebben gemeenten nieuwe taken gekregen onder de Jeugdwet, de WMO en de Participatiewet. De begroting is gebaseerd op inzichten van januari 2015 tot april 2016 en bevat aanpassingen ten opzichte van de herziene begroting 2016. Er zijn echter nog risico's en onzekerheden. De raad wordt gevraagd om voor 15 juli 2016 schriftelijk te reageren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de nodige informatie bevat over de financiële situatie en de context van de nieuwe taken die de gemeenten hebben gekregen. Het biedt ook een overzicht van de financiële bijdragen en de veranderingen ten opzichte van de vorige begroting.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om wensen en bedenkingen te uiten over de conceptbegroting. Dit is een belangrijke stap in het besluitvormingsproces, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de begroting, zoals de verdeling van middelen over de verschillende programma's (WMO, Jeugd, Participatie) en hoe om te gaan met de risico's en onzekerheden die in de begroting worden genoemd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er sprake is van onzekerheden en risico's. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn ook enkele inconsistenties, zoals de vertraging in de accountantsverklaring en de onzekerheid over de financiële gevolgen van de decentralisaties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om wensen en bedenkingen te uiten over de herziene conceptbegroting 2017.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Dienst over de uitkomsten van de raadsvergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden uitgebreid besproken, met een gedetailleerde specificatie van de gemeentelijke bijdragen en de veranderingen ten opzichte van de vorige begroting. Er wordt aangegeven dat er een lager gemeentelijke bijdrage is, maar ook dat er onzekerheden zijn over de integratie-uitkering en de gevolgen van de decentralisaties. De dekking van eventuele tekorten wordt deels verwacht via extra middelen uit het gemeentefonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting 2017 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Gemeenschappelijke Regeling Jeugdwet WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Risico's en onzekerheden Huishoudelijke Hulp Toeslag (HHT) Integratie-uitkering Financieel vangnetVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga- Bonnema
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
M.g.m. De Bok
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.2 Beleid Zonne-energie
Franekeradeel Debatteert: Zonneparken in de Lift, maar met Voorwaarden
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een nieuw beleidskader voor zonne-energie, dat de ontwikkeling van zonneparken moet sturen. Het voorstel richt zich op duurzame energieopwekking nabij stedelijke gebieden, maar roept gemengde reacties op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het beleidskader voor zonne-energie centraal. Het voorstel, dat zonneparken vooral nabij stedelijke gebieden wil toestaan, stuitte op kritiek vanwege zijn reactieve aard. "Het beleidsstuk biedt weinig richting en lijkt vooral een verplichting vanuit de provincie," aldus een raadslid. De discussie draaide om de vraag of het kader voldoende ruimte biedt voor lokale initiatieven en energiecoöperaties.
Een concreet initiatief voor een zonnepark op locatie Kie2 in Franeker werd besproken. "Het past mooi binnen het kader, maar wat als dorpen zelf met plannen komen?" vroeg een raadslid zich af. De zorgen richten zich vooral op de landschappelijke impact en de wens om zonneparken niet in het open buitengebied te plaatsen.
Een motie werd ingediend om het beleidskader aan te passen en meer proactief te maken. "We moeten volwaardig meedoen in het energiedebat en goede plannen stimuleren," klonk het. De motie riep op tot een breder perspectief, waarbij zonne-energie niet geïsoleerd wordt van andere duurzame energiebronnen.
De discussie leidde tot verwarring over de rolverdeling tussen de raad en het college. "Het college kan geen beleidskader aanpassen dat door de raad is vastgesteld," verduidelijkte de raadsvoorzitter. Uiteindelijk werd besloten de motie in te trekken, na een schorsing waarin de partijen tot een compromis kwamen.
De vergadering eindigde met de vaststelling van het huidige voorstel, dat met algemene stemmen werd aangenomen. De raad blijft echter verdeeld over de vraag hoe zonne-energie het beste kan worden geïntegreerd in de lokale plannen, zonder het landschap te verrommelen. "We willen dat bewoners en bedrijven de vruchten plukken van zonne-energie, zonder dat we straks allemaal Chinese investeerders subsidiëren," waarschuwde een raadslid.
De discussie over zonne-energie in Franekeradeel is nog lang niet ten einde, maar de eerste stappen zijn gezet. De raad zal in de toekomst verder moeten nadenken over hoe duurzame energieoplossingen het beste kunnen worden ingepast in de lokale gemeenschap.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een beleidskader voor zonne-energie vast te stellen. Dit kader moet randvoorwaarden bieden voor de ontwikkeling van zonneparken, met name grenzend aan het stedelijk gebied van Franeker. Het doel is om duurzame energieopwekking te bevorderen, in lijn met de gemeentelijke structuurvisie en het Economisch Actieplan. Er is een concreet initiatief voor een zonnepark op locatie Kie2 in Franeker, waarvoor planologische richtlijnen nodig zijn. Het voorstel benadrukt dat zonneparken niet in het open buitengebied of nabij dorpen moeten komen vanwege de landschappelijke impact. De provincie Fryslân heeft nog geen reactie gegeven op het beleidskader. Het besluit ligt nog bij de gemeenteraad.
Franekeradeel Debattearret: Sinneparken yn de Lift, mar mei Feroarderingen
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in nij beliedskader foar sinne-enerzjy, dat de ûntwikkeling fan sinneparken stjoere moat. It foarstel rjochtet him op duorsume enerzjyopwekking tichtby stedlike gebieten, mar ropt mingde reaksjes op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike stie it beliedskader foar sinne-enerzjy sintraal. It foarstel, dat sinneparken benammen by stedske gebieten tastean wol, krige krityk fanwegen syn reaktive aard. "It beliedsstik biedt net folle rjochting en liket benammen in ferplichting fanút de provinsje," sei in riedslid. De diskusje draaide om de fraach oft it kader genôch romte biedt foar lokale inisjativen en enerzjykoöperaasjes.
In konkreet inisjatyf foar in sinnepark op lokaasje Kie2 yn Frjentsjer waard besprutsen. "It past moai binnen it kader, mar wat as doarpen sels mei plannen komme?" frege in riedslid him ôf. De soargen rjochtsje him benammen op de lânskiplike ynfloed en de winsk om sinneparken net yn it iepen bûtengebiet te pleatsen.
In moasje waard yntsjinne om it beliedskader oan te passen en mear proaktyf te meitsjen. "Wy moatte folweardich meidwaan yn it enerzjydebat en goede plannen stimulearje," klonk it. De moasje rôp op ta in breder perspektyf, wêrby't sinne-enerzjy net isolearre wurdt fan oare duorsume enerzjyboarnen.
De diskusje late ta betizing oer de rolferdieling tusken de ried en it kolleezje. "It kolleezje kin gjin beliedskader oanpasse dat troch de ried is fêststeld," ferklearre de riedsfoarsitter. Uteinlik waard besletten de moasje yn te lûken, nei in skorsing wêryn de partijen ta in kompromis kamen.
De gearkomste einige mei de fêststelling fan it hjoeddeiske foarstel, dat mei algemiene stimmen oannommen waard. De ried bliuwt lykwols ferdield oer de fraach hoe't sinne-enerzjy it bêste yntegrearre wurde kin yn de lokale plannen, sûnder it lânskip te ferrommeljen. "Wy wolle dat ynwenners en bedriuwen de fruchten plukke fan sinne-enerzjy, sûnder dat wy aanst allegear Sineeske ynvestearders subsidiearje," warskôge in riedslid.
De diskusje oer sinne-enerzjy yn Frjentsjerteradiel is noch lang net ten ein, mar de earste stappen binne set. De ried sil yn de takomst fierder neitinke moatte oer hoe't duorsume enerzjyoplossingen it bêste ynpast wurde kinne yn de lokale mienskip.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beliedskader foar sinne-enerzjy fêst te stellen. Dit kader moat râneasken biede foar de ûntwikkeling fan sinneparken, benammen oan de râne fan it stedlik gebiet fan Frjentsjer. It doel is om duorsume enerzjyopwekking te befoarderjen, yn oerienstimming mei de gemeentlike struktuerfyzje en it Ekonomysk Aksjeplan. Der is in konkreet inisjatyf foar in sinnepark op lokaasje Kie2 yn Frjentsjer, wêrfoar planologyske rjochtlinen nedich binne. It foarstel beklammet dat sinneparken net yn it iepen bûtengebiet of tichtby doarpen komme moatte fanwegen de lânskiplike ynfloed. De provinsje Fryslân hat noch gjin reaksje jûn op it beliedskader. It beslút leit noch by de gemeenteried.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beleidskader Zonne-energie Franekeradeel
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een beleidskader voor zonne-energie in de gemeente Franekeradeel. Het doel is om zonneparken toe te staan grenzend aan het bestaande stedelijke gebied van Franeker en om in te stemmen met het beleidskader Zonne-energie Franekeradeel. Dit kader is noodzakelijk voor de ruimtelijke en planologische inpassing van zonneparken, zoals het initiatief voor een zonnepark op locatie Kie2. De gemeente wil duurzame energieopwekking bevorderen en planologische sturing geven aan deze ontwikkelingen, in lijn met de structuurvisie en het Economisch Actieplan.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist enkele details, zoals de reactie van de provincie Fryslân op het beleidskader en een gedetailleerde financiële analyse.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het beleidskader en de randvoorwaarden voor zonne-energie vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de locaties waar zonneparken kunnen worden ontwikkeld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij zonneparken willen toestaan grenzend aan stedelijk gebied en niet in het buitengebied of nabij dorpen. Dit vereist een afweging tussen duurzame energieopwekking en landschapsbehoud.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een provinciale reactie kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het beleidskader Zonne-energie Franekeradeel.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel, behalve dat het beleid kenbaar gemaakt moet worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gaat om de bevordering van zonne-energie als duurzame energiebron.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonne-energie Beleidskader Zonneparken Duurzame energie Franeker Ruimtelijke inpassing Meervoudig ruimtegebruik Provincie Fryslân Economisch Actieplan StructuurvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Beleidskader Zonne-energie Franekeradeel". Het richt zich op het aanpassen van het bestaande beleidskader voor zonne-energie in Franekeradeel. De motie constateert dat het huidige beleidskader vooral ongewenste ruimtelijke ontwikkelingen benoemt en baseert zich op een zwakke argumentatie over landschappelijke kwetsbaarheid. Het benadrukt de noodzaak om zonne-energie in samenhang met andere duurzame energiebronnen te beschouwen en roept op tot stimulering van integrale plannen van ondernemers en coöperaties. Het doel is om verrommeling van het landschap te voorkomen en participatie van bewoners en bedrijven te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen met het huidige beleidskader en het aangeven van de gewenste richting. Echter, het mist specifieke details over hoe de participatie van bewoners en bedrijven gestimuleerd kan worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken het beleidskader aan te passen en om te zorgen dat de belangen van de gemeenschap worden meegenomen in de ontwikkeling van zonne-energieprojecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen verleggen van het beperken van ongewenste ontwikkelingen naar het actief stimuleren van gewenste ontwikkelingen. Dit omvat ook de keuze om participatie van lokale bewoners en bedrijven te bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om het beleidskader aan te passen zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie van bewoners en bedrijven, maar geeft geen specifieke methoden of strategieën om dit te bereiken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op zonne-energie en de bredere context van het verminderen van afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de voorgestelde aanpassingen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidskader Zonne-energie Franekeradeel Zonneparken Duurzame energie Landschappelijke kwetsbaarheid Kwelderwallen Kweldervlaktes Fossiele brandstoffen Landschappelijke inpassing Verrommeling Participatie bewoners en bedrijvenVerfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
B. Van Dijk
B. Ouderkerken
K.j. Rodenburg
J. Bekkema
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
J. Bekkema
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
A. Hartman
B. Ouderkerken
Agendapunt 007.3 Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0077: Realiseren van een zonnepark op het perceel ten zuidwesten van het adres De Roede 1 in Franeker, direct ten noorden van de spoorlijn.
Zonnepark Franeker: Gemeenteraad Stemmen Verdeeld Over Nieuw Energieproject
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeente Franekeradeel overweegt een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van een zonnepark bij De Roede 1 in Franeker. Dit project wijkt af van de huidige agrarische bestemmingsplannen. Het college van burgemeester en wethouders ziet het project als wenselijk en passend binnen de beleidskaders en duurzaamheiddoelen, maar de gemeenteraad heeft het laatste woord.
Tijdens de raadsvergadering van 30 juni 2016 werd het voorstel voor het zonnepark uitgebreid besproken. De discussie draaide vooral om de vraag of het project in lijn is met een goede ruimtelijke ordening en hoe de participatie van burgers vormgegeven kan worden.
Een van de raadsleden, de heer Notenhout, vroeg zich af hoe burgers kunnen participeren in het zonnepark. "Ik wil weten hoe ik kan deelnemen aan dit project," zei hij. De wethouder antwoordde dat de participatiemogelijkheden nog in ontwikkeling zijn en dat er later meer duidelijkheid zal komen. "We zijn druk bezig met de projectontwikkeling en verwachten in het tweede kwartaal van 2017 meer zicht te hebben op de participatiemogelijkheden," aldus de wethouder.
Het CDA toonde zich kritisch over het plan. "We moeten goed nadenken over de ruimtelijke impact van dit project," stelde een CDA-raadslid. Het college benadrukte echter dat het zonnepark past binnen het unaniem vastgestelde beleidsplan voor zonne-energie in de gemeente. "Dit is een uitermate geschikte locatie," aldus de wethouder.
Uiteindelijk werd het voorstel aangenomen met 15 stemmen voor en 4 stemmen tegen. De FNP stemde tegen het voorstel. Het college zal nu verder gaan met de voorbereidingen, terwijl belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen zodra het ontwerpbesluit wordt gepubliceerd.
Naast het zonnepark werd er ook gesproken over andere agendapunten, zoals de kosten voor het project herindeling en de bestuursrapportage voor 2016. Deze punten werden zonder veel discussie aangenomen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een omgevingsvergunning te verlenen voor de bouw van een zonnepark bij De Roede 1 in Franeker. Dit project wijkt af van de huidige bestemmingsplannen, die een agrarische bestemming hebben. Het college van burgemeester en wethouders kan alleen doorgaan met de vergunning als de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad kan bezwaren maken als het project niet in lijn is met een goede ruimtelijke ordening. Het college vindt het project wenselijk en passend binnen de beleidskaders en duurzaamheiddoelen. Als er geen bezwaren worden ingediend tegen het ontwerpbesluit, kan de vergunning sneller worden verleend. Het project is nog niet volledig beoordeeld door de welstandscommissie, maar dit wordt verwacht voor de raadsvergadering op 30 juni 2016. De gemeente zal het ontwerpbesluit publiceren en belanghebbenden kunnen hun zienswijzen indienen.
Sinnnepark Frjentsjer: Gemeenteried Stimmen Ferdield Oer Nij Enerzjyprojekt
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in omjouwingsfergunning te ferlienen foar de bou fan in sinnepark by De Roede 1 yn Frjentsjer. Dit projekt wykt ôf fan de hjoeddeiske agraryske bestimmingsplannen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sjocht it projekt as winsklik en passend binnen de beliedskaders en duorsumensdoelen, mar de gemeenteried hat it lêste wurd.
Tidens de riedsgearkomste fan 30 juny 2016 waard it foarstel foar it sinnepark wiidweidich besprutsen. De diskusje draaide foaral om de fraach oft it projekt yn line is mei in goede romtlike oardering en hoe't de partisipaasje fan boargers foarmjûn wurde kin.
Ien fan de riedsleden, de hear Notenhout, frege him ôf hoe't boargers meidwaan kinne oan it sinnepark. "Ik wol witte hoe't ik dielnimme kin oan dit projekt," sei er. De wethâlder antwurde dat de partisipaasjemooglikheden noch yn ûntwikkeling binne en dat der letter mear dúdlikens komme sil. "Wy binne drok dwaande mei de projektûntwikkeling en ferwachtsje yn it twadde kwartaal fan 2017 mear sicht te hawwen op de partisipaasjemooglikheden," sa sei de wethâlder.
It CDA toande him kritysk oer it plan. "Wy moatte goed neitinke oer de romtlike ynfloed fan dit projekt," stelde in CDA-riedslid. It kolleezje beklamme lykwols dat it sinnepark past binnen it unanym fêststelde beliedsplan foar sinne-enerzjy yn de gemeente. "Dit is in tige gaadlike lokaasje," sa sei de wethâlder.
Uteinlik waard it foarstel oannommen mei 15 stimmen foar en 4 stimmen tsjin. De FNP stimde tsjin it foarstel. It kolleezje sil no fierder gean mei de tariedings, wylst belanghawwenden harren sjenswizen yntsjinje kinne sadree't it ûntwerpbeslút publisearre wurdt.
Njonken it sinnepark waard der ek praat oer oare agindapunten, lykas de kosten foar it projekt herindieling en de bestjoersrapportaazje foar 2016. Dizze punten waarden sûnder folle diskusje oannommen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in omjouwingsfergunning te ferlienen foar de bou fan in sinnepark by De Roede 1 yn Frjentsjer. Dit projekt wykt ôf fan de hjoeddeistige bestimmingsplannen, dy't in agraryske bestimming hawwe. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders kin allinnich trochgean mei de fergunning as de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried kin beswieren meitsje as it projekt net yn line is mei in goede romtlike oarder. It kolleezje fynt it projekt winsklik en passend binnen de beliedskaders en duorsumensdoelen. As der gjin beswieren yntsjinne wurde tsjin it ûntwerpbeslút, kin de fergunning flugger ferliend wurde. It projekt is noch net folslein beoardiele troch de welstandscommissie, mar dit wurdt ferwachte foar de riedsgearkomste op 30 juny 2016. De gemeente sil it ûntwerpbeslút publisearje en belanghawwenden kinne harren sjenswizen yntsjinje.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0077: Realiseren van een zonnepark op het perceel ten zuidwesten van het adres De Roede 1 in Franeker, direct ten noorden van de spoorlijn." Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de realisatie van een zonnepark in Franeker. Het project is in strijd met de huidige bestemmingsplannen, waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Het college kan alleen medewerking verlenen als de raad verklaart geen bedenkingen te hebben. Het project wordt als wenselijk beschouwd en past binnen de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is over het algemeen volledig, maar er ontbreekt nog een beoordeling door de welstandscommissie. Dit wordt echter als een ondergeschikt gebrek beschouwd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven om het college in staat te stellen de omgevingsvergunning te verlenen. De raad kan deze verklaring weigeren als het project in strijd is met een goede ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of het zonnepark in lijn is met de ruimtelijke ordening en of het project de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunt. Er moet ook worden overwogen of de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan acceptabel is.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete duurzaamheidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van de welstandscommissiebeoordeling kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Er is sprake van beperkte burgerparticipatie. Er is overleg geweest met enkele omwonenden en bedrijven, en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project bijdraagt aan de opwekking van duurzame energie en binnen de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen past.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen legeskosten verschuldigd vanwege de verouderde bestemmingsplannen. De pachtprijs is aangepast om het gemis aan legesinkomsten te compenseren. De financiële gevolgen zijn dus beperkt en gedekt door de pachtprijs.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonnepark Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Waboprojectbesluit Ruimtelijke ordening Beleidskaders Duurzaamheid Zienswijzen Welstandscommissie SDE-subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.4 Kosten project herindeling Littenseradiel
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om in te stemmen met een voorstel om € 83.178 te betalen voor hun aandeel in de kosten van het project herindeling Littenseradiel. Deze kosten worden gedekt uit de herindelingsbijdrage voor de splitsing van de gemeente Littenseradiel. Het totale budget voor het project is € 1.467.840, waarvan Waadhoeke 17% draagt. De gemeente Súdwest-Fryslân financiert de kosten voor, en de afrekening vindt in 2018 plaats. De verdeling van de kosten is gebaseerd op een verdeelsleutel die rekening houdt met het aantal inwoners, woningen en de oppervlakte van Littenseradiel. Het besluit ligt nog bij de gemeenteraad van Franekeradeel.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om yn te stimmen mei in foarstel om € 83.178 te beteljen foar harren oandiel yn de kosten fan it projekt werindieling Littenseradiel. Dizze kosten wurde dekt út de werindielingsbydrage foar de opsplitsing fan de gemeente Littenseradiel. It totale budzjet foar it projekt is € 1.467.840, wêrfan't Waadhoeke 17% draacht. De gemeente Súdwest-Fryslân finansiert de kosten foar, en de ôfrekken fynt yn 2018 plak. De ferdieling fan de kosten is basearre op in ferdielkaai dy't rekken hâldt mei it tal ynwenners, wenningen en it oerflak fan Littenseradiel. It beslút leit noch by de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kosten project herindeling Littenseradiel". Het doel is om de gemeenteraad van Franekeradeel te laten instemmen met het dekken van € 83.178, hun aandeel in de kosten voor het project herindeling Littenseradiel, uit de herindelingsbijdrage. De totale kosten voor de herindeling zijn geraamd op € 1.467.840, waarvan Waadhoeke 17% draagt. De herindeling is gebaseerd op een verdeelsleutel die rekening houdt met inwoners, woningen en oppervlakte. De gemeente Súdwest-Fryslân financiert het project voor, en de afrekening vindt plaats in 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en verwijst naar de bestuursovereenkomst en verdeelsleutel. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte activiteiten binnen de herindeling.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het dekken van de kosten uit de herindelingsbijdrage. Ze hebben een toezichthoudende rol in de voortgang van het project via de herindelingscommissie en klankbordgroep.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiering van hun aandeel in de herindelingskosten. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en financiële situatie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen. Het is tijdgebonden met een afrekening in 2018. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het mist specifieke details over de uitvoering van de herindeling.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het dekken van € 83.178 uit de herindelingsbijdrage.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie of communicatieplan opgenomen in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant of genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: Franekeradeel moet € 83.178 bijdragen, gedekt door de herindelingsbijdrage. De totale herindelingsbijdrage is € 1,2 miljoen, waarvan na aftrek van projectkosten circa € 1 miljoen resteert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Littenseradiel Kosten Franekeradeel Bestuursovereenkomst Súdwest-Fryslân Splitsingsbalans Verdeelsleutel Voorfinanciering Wet Arhi HerindelingsbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.5 Berap I
Raadsvergadering Franekeradeel: Voortgangsrapportage Begroting 2016 Besproken
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel op 30 juni 2016 stond de voortgang van de begroting voor 2016 centraal. Het college van burgemeester en wethouders presenteerde de eerste bestuursrapportage van het jaar, die de periode van januari tot en met april beslaat. Het voorstel was om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen, tenzij er afwijkingen van de geplande activiteiten waren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De vergadering begon met een levendige discussie over de wijkvisies en de betrokkenheid van buurtverenigingen. "De wijkverenigingen nemen hun taak enthousiast op," merkte een raadslid op. Er werd ook gesproken over de algemene subsidie voor de Vereniging van Dorpsbelangen, waarbij een bedrag van 12.000 euro werd genoemd.
Een ander belangrijk punt van discussie was de voortgang van de controles door de FUMO (Fryslân Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). Mevrouw Oostinga van de VVD uitte haar zorgen: "23% van de bedrijven is gecontroleerd, terwijl dat 33% had moeten zijn. Meer hercontroles betekenen dat het tempo van de controles laag is." Ze vroeg de wethouder of het tempo inmiddels was verhoogd.
De problematiek rondom verwarde personen kwam ook aan bod. De heer Ouderkerken van GroenLinks vroeg naar de stand van zaken: "We zijn al halverwege 2016, en er is nog geen oplossing voor de toenemende meldingen van verwarde personen." De burgemeester erkende het probleem en benadrukte de complexiteit ervan: "We hebben hier relatief veel psychiatrische patiënten, en het aantal meldingen neemt toe."
Daarnaast werd er gesproken over de huisvesting van statushouders. De wethouder gaf aan dat er geen afwijkingen waren gerapporteerd, maar dat er wel een inspanning nodig is om 150 statushouders te huisvesten in de nieuwe gemeente Waadhoeke.
De vergadering werd afgesloten met de vaststelling van de dienstverleningsvisie van de nieuwe gemeente Waadhoeke en de goedkeuring van diverse begrotingswijzigingen. De rapportage werd uiteindelijk voor kennisgeving aangenomen, zonder dat er grote afwijkingen werden geconstateerd.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel wil de raad informeren over de voortgang van de begroting voor 2016. De eerste bestuursrapportage van dit jaar behandelt de periode van januari tot en met april. Het voorstel is om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen. Dit betekent dat de raad op de hoogte wordt gebracht van de uitvoering van de begroting, zodat zij hun controlerende taak kunnen uitvoeren. De rapportage wordt alleen besproken als er afwijkingen zijn van de geplande activiteiten. De behandeling van deze rapportage staat gepland voor de raadsvergadering op 30 juni 2016.
Riedsgearkomste Frjentsjerteradiel: Foarútgongsrappportaazje Begrutting 2016 Besprutsen
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel op 30 juny 2016 stie de foarútgong fan de begrutting foar 2016 sintraal. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders presintearre it earste bestjoersferslach fan it jier, dat de perioade fan jannewaris oant en mei april beslacht. It foarstel wie om dit ferslach foar kennisjouwing oan te nimmen, útsein as der ôfwikingen fan de plande aktiviteiten wiene.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gearkomste begûn mei in libbene diskusje oer de wykfyzjes en de belutsenens fan buertferienings. "De wykferienings nimme harren taak entûsjast op," merkte in riedslid op. Der waard ek praat oer de algemiene subsydzje foar de Feriening fan Doarpsbelangen, wêrby't in bedrach fan 12.000 euro neamd waard.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de foarútgong fan de kontrôles troch de FUMO (Fryslân Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing). Frou Oostinga fan de VVD útspruts har soargen: "23% fan de bedriuwen is kontrolearre, wylst dat 33% wêze moatten hie. Mear herkonsjes betsjutte dat it tempo fan de kontrôles leech is." Se frege de wethâlder oft it tempo yntusken ferhege wie.
De problematyk rûnom betize persoanen kaam ek oan bod. De hear Ouderkerken fan GroenLinks frege nei de stân fan saken: "Wy binne al healwei 2016, en der is noch gjin oplossing foar de tanimmende meldings fan betize persoanen." De boargemaster erkende it probleem en beklamme de kompleksiteit derfan: "Wy hawwe hjir relatyf in soad psychiatryske pasjinten, en it tal meldings nimt ta."
Dêrneist waard der praat oer de húsfesting fan statushâlders. De wethâlder joech oan dat der gjin ôfwikings rapporteard wiene, mar dat der wol in ynspanning nedich is om 150 statushâlders te húsfestjen yn de nije gemeente Waadhoeke.
De gearkomste waard ôfsletten mei de fêststelling fan de tsjinstferlieningsfyzje fan de nije gemeente Waadhoeke en de goedkarring fan ferskate begruttingswizigingen. De rapportaazje waard úteinlik foar kennisjouwing oannommen, sûnder dat der grutte ôfwikings konstatearre waarden.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel wol de ried ynformearje oer de foarútgong fan de begrutting foar 2016. De earste bestjoersrapportaazje fan dit jier behannelet de perioade fan jannewaris oant en mei april. It foarstel is om dizze rapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen. Dit betsjut dat de ried op 'e hichte brocht wurdt fan de útfiering fan de begrutting, sadat sy harren kontrôlefunksje útoefenje kinne. De rapportaazje wurdt allinnich besprutsen as der ôfwikingen binne fan de plande aktiviteiten. De behanneling fan dizze rapportaazje stiet pland foar de riedsgearkomste op 30 juny 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage I 2016". Het voorstel betreft een rapportage van het college aan de gemeenteraad over de uitvoering van de begroting voor de periode januari tot en met april 2016. Het doel is om de raad te informeren over de voortgang en eventuele afwijkingen van de programmabegroting 2016. De rapportage is bedoeld om de raad in staat te stellen haar controlerende taak uit te voeren. Er zijn geen bijzonderheden te melden, wat betekent dat de activiteiten volgens plan verlopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de voortgang van de begroting. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende informatie vereist, wat suggereert dat de rapportage voldoet aan de gestelde eisen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen en om de controlerende taak uit te voeren op basis van de verstrekte informatie. De raad kan bij de vaststelling van de jaarrekening beoordelen of de tussentijdse informatie afdoende is geweest.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. De raad kan echter besluiten om aanvullende vragen te stellen of om specifieke aandachtspunten te benoemen voor toekomstige rapportages.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk een informatieve functie heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage I 2016 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële mutaties worden behandeld bij de begrotingswijzigingen. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, maar dit lijkt ook niet noodzakelijk gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting College Informatie Realisatie Programmabegroting Financiële verordening Kaderbrief Jaarrekening BegrotingswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
M.g.m. De Bok
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
D. Bloem
D. Osinga- Bonnema
T.a. Wijkhuijs
J. Bekkema
Th. Twerda
M.g.m. De Bok
Agendapunt 007.6 Dienstverleningsvisie
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke overweegt een nieuwe dienstverleningsvisie vast te stellen. Deze visie is belangrijk voor de ontwikkeling van de nieuwe gemeentelijke organisatie en richt zich op laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening. De gemeente wil een balans vinden tussen digitale en persoonlijke service, waarbij de behoeften van inwoners, bedrijven en instellingen centraal staan. Er zijn tien uitgangspunten geformuleerd, zoals persoonlijk contact en maatwerkoplossingen. De visie is besproken met verschillende werkgroepen en er is burgerparticipatie geweest om draagvlak te creëren. De uiteindelijke beslissing over de vaststelling van deze visie ligt nog in de toekomst.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke oerwaget in nije tsjinstferlieningsfyzje fêst te stellen. Dizze fyzje is wichtich foar de ûntwikkeling fan de nije gemeentlike organisaasje en rjochtet him op tagonklike en tagonklike tsjinstferliening. De gemeente wol in lykwicht fine tusken digitale en persoanlike service, wêrby't de behoeften fan ynwenners, bedriuwen en ynstellings sintraal steane. Der binne tsien útgongspunten formulearre, lykas persoanlik kontakt en maatwurkoplossingen. De fyzje is besprutsen mei ferskate wurkgroepen en der is boargerpartisipaasje west om draachflak te kreëarjen. De úteinlike beslút oer de fêststelling fan dizze fyzje leit noch yn de takomst.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Dienstverleningsvisie Gemeente Waadhoeke
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Dienstverleningsvisie gemeente Waadhoeke". Het document beschrijft de ambitie voor de dienstverlening in de nieuwe gemeente Waadhoeke, die ontstaat uit de herindeling van vier gemeenten. De visie benadrukt laagdrempelige en toegankelijke dienstverlening, zowel digitaal als persoonlijk. Het doel is om een excellente dienstverlening te bieden die aansluit bij de veranderende verhoudingen in het publieke domein. De visie dient als hoeksteen voor de nieuwe organisatie en is essentieel voor de volgende fase van het herindelingsproces.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de visie, de noodzaak ervan, en de stappen die genomen worden om deze te realiseren. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële implicaties of concrete tijdlijnen voor de implementatie opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet de dienstverleningsvisie vaststellen. Dit is een belangrijke stap in het herindelingsproces en de inrichting van de nieuwe gemeentelijke organisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van prioriteit die aan digitale versus persoonlijke dienstverlening wordt gegeven, en hoe de balans tussen efficiëntie en toegankelijkheid wordt gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er meetbare doelen zijn, zoals het streven naar een 8,5 in dienstverlening, ontbreken specifieke tijdlijnen en concrete meetmethoden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijnvisie tot 2025 kan als te vaag worden ervaren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de dienstverleningsvisie vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Er is sprake geweest van burgerparticipatie via raadplegingen en rondetafelgesprekken in de betrokken gemeenten. Deze input heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsvisie Herindeling Digitale dienstverlening Klantrelatie Netwerksamenleving Cultuurverandering Burgerparticipatie Kwaliteitscriteria Communicatie Technologische ontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.7 Begrotingswijzgingen nr. 32 t/m 35 e
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting voor 2016 aan te passen. Dit voorstel omvat drie specifieke wijzigingen: een aanpassing voor het streekbezoek van het Koningspaar, een wijziging als gevolg van Marap I, en de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2015. Daarnaast wordt een vierde wijziging, die administratief van aard is, ter kennisgeving aangeboden. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen deze wijzigingen worden doorgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlagen. De evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting foar 2016 oan te passen. Dit foarstel omfiemet trije spesifike wizigingen: in oanpassing foar it streekbesite fan it Keningspear, in wiziging as gefolch fan Marap I, en de bestimming fan it resultaat fan de jierrekken 2015. Dêrneist wurdt in fjirde wiziging, dy't bestjoerlik fan aard is, ta kennisjouwing oanbean. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne dizze wizigingen trochfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigingen binne opnommen yn bylagen. De evaluaasje fan de wizigingen sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen 2016
Samenvatting: Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2016. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de begroting te wijzigen op basis van de 32e tot en met de 34e wijziging, die betrekking hebben op een streekbezoek van het Koningspaar, wijzigingen als gevolg van Marap I, en de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2015. De 35e wijziging wordt enkel ter kennisgeving aan de raad aangeboden. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en zijn voornamelijk administratief van aard.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen en hun redenen beschrijft. Het bevat bijlagen met financiële details en een juridische grondslag, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren. Dit is een formele stap die nodig is voordat de wijzigingen kunnen worden uitgevoerd en afgehandeld.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk administratief zijn. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen en de financiële implicaties daarvan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 32e tot en met de 34e wijziging en de 35e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om de begroting actueel te houden, maar er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Begroting Administratieve wijziging Gedeputeerde Staten van Fryslân Berap Jaarrekening Gemeentewet Streekbezoek Koningspaar Marap IVerfijning van de zoekopdracht: