03-07-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 03 Mededelingen
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 12 juni 2025 en 19 juni 2025
H. Stellingwerf - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. Stellingwerf - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
Gemeenteraad Waadhoeke: Toezeggingenlijst Ongewijzigd Vastgesteld
Tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2025 werd de toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke besproken. Ondanks enkele kritische noten vanuit de VVD-fractie, bleef de lijst ongewijzigd. Belangrijke actiepunten, zoals de opname van een artikel over knalapparaten in de APV en de evaluatie van de toetsing door Hûs en Hiem, blijven op de agenda staan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van 3 juli 2025 stond de toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke centraal. Deze lijst bevat diverse actiepunten met bijbehorende deadlines en verantwoordelijke portefeuillehouders. Enkele belangrijke toezeggingen zijn de opname van een artikel over knalapparaten in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de evaluatie van de toetsing door Hûs en Hiem.
De VVD-fractie uitte tijdens het debat hun zorgen over enkele toezeggingen die volgens hen niet op de lijst stonden. "In de beleving van de VVD-fractie zijn er toezeggingen gedaan die separaat van het raadsvoorstel moeten worden gezien," aldus een fractielid. De discussie draaide vooral om toezeggingen die volgens de VVD-fractie voortvloeiden uit een eerder raadsvoorstel over de korenburs, dat echter was verworpen.
Wethouder Tekstra reageerde hierop door te stellen dat de betreffende toezeggingen onderdeel waren van het verworpen raadsvoorstel en daarom niet op de huidige lijst staan. "Het voorstel is door de meerderheid van uw raad verworpen, en dan vallen we dus terug op de oorspronkelijke situatie," legde hij uit. Hij benadrukte dat de raad de mogelijkheid heeft om via een motie alsnog wijzigingen aan te brengen.
Ondanks de discussie werd de toezeggingenlijst uiteindelijk ongewijzigd vastgesteld. De lijst bevat onder andere de toezegging dat technische vragen van raadslid Hoekstra over de jaarstukken 2024 schriftelijk zullen worden beantwoord voor 10 juli 2025, en dat er een oplossing zal worden gepresenteerd voor de openstaande herplantplicht in de Duurzaamheidsagenda 2025-2028.
De vergadering ging verder met insprekers over andere agendapunten, waarbij de toezeggingenlijst als vastgesteld werd beschouwd. Het debat over de lijst toont aan dat er binnen de raad verschillende opvattingen bestaan over de interpretatie en uitvoering van toezeggingen, maar dat de vastgestelde lijst voor nu leidend blijft.
Samenvatting
De toezeggingenlijst van de Gemeenteraad Waadhoeke per 19 juni 2025 bevat verschillende actiepunten met bijbehorende deadlines en verantwoordelijke portefeuillehouders. Enkele belangrijke toezeggingen zijn:
-
Bij de volgende wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zal een artikel over knalapparaten worden opgenomen, met een deadline van 31 december 2025 (André van de Nadort).
-
Technische vragen van raadslid Hoekstra over de jaarstukken 2024 zullen schriftelijk worden beantwoord voor 10 juli 2025 (Marja van der Meer).
-
Het college zal de toetsing door Hûs en Hiem evalueren, met een deadline van 30 november 2025 (Kees Arendz).
-
Indien er eind 2025 onderbesteding is bij ARCADIA 2025, zal het college een voorstel indienen over de besteding van de overgebleven gelden (Jan Dijkstra).
-
Er zal een oplossing worden gepresenteerd voor de openstaande herplantplicht in de Duurzaamheidsagenda 2025-2028, met een deadline van 30 september 2025 (Jan Dijkstra).
-
De raad zal in de toekomst worden betrokken bij het aantrekken van een Functionaris Gegevensbescherming (André van de Nadort).
-
Er zal voor worden gezorgd dat de gemeenteraad altijd op tijd zienswijzen kan indienen bij een Gemeenschappelijke Regeling (André van de Nadort).
Deze toezeggingen zijn vastgesteld in de raadsvergadering van 3 juli 2025.
Gemeenteried Waadhoeke: Tasizzingslist Unferoare Fêststeld
Tidens de riedsgearkomste fan 3 july 2025 waard de tasizzingslist fan de Gemeenteried Waadhoeke besprutsen. Nettsjinsteande inkele krityske notysjes fanút de VVD-fraksje, bleau de list ûnferoare. Wichtige aksjepunten, lykas de opname fan in artikel oer knalapparaten yn de APV en de evaluaasje fan de toetsing troch Hûs en Hiem, bliuwe op de aginda stean.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan 3 july 2025 stie de tasizzingslist fan de Gemeenteried Waadhoeke sintraal. Dizze list befettet ferskate aksjepunten mei byhearrende deadlines en ferantwurdlike portefúljehâlders. Guon wichtige tasizzings binne de opname fan in artikel oer knalapparaten yn de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) en de evaluaasje fan de toetsing troch Hûs en Hiem.
De VVD-fraksje útspruts ûnder it debat harren soargen oer guon tasizzings dy't neffens harren net op de list stiene. "Yn de belibbing fan de VVD-fraksje binne der tasizzings dien dy't apart fan it riedsfoarstel sjoen wurde moatte," sa sei in fraksjelid. De diskusje draaide foaral om tasizzings dy't neffens de VVD-fraksje fuortkamen út in earder riedsfoarstel oer de korenburs, dat lykwols ôfwiisd wie.
Wethâlder Tekstra reagearre hjirop troch te stellen dat de oangeande tasizzings ûnderdiel wiene fan it ôfwiisde riedsfoarstel en dêrom net op de hjoeddeiske list steane. "It foarstel is troch de mearderheid fan jo ried ôfwiisd, en dan falle wy dus werom op de oarspronklike situaasje," lei er út. Hy beklamme dat de ried de mooglikheid hat om fia in moasje dochs wizigings oan te bringen.
Nettsjinsteande de diskusje waard de tasizzingslist úteinlik net feroare fêststeld. De list befettet ûnder oare de tasizzing dat technyske fragen fan riedslid Hoekstra oer de jierstikken 2024 skriftlik beantwurde wurde sille foar 10 july 2025, en dat der in oplossing presintearre wurde sil foar de iepensteande werplantplicht yn de Duorsumensaginda 2025-2028.
De gearkomste gie fierder mei ynsprekers oer oare agindapunten, wêrby't de tasizzingslist as fêststeld beskôge waard. It debat oer de list toant oan dat der binnen de ried ferskate opfettings besteane oer de ynterpretaasje en útfiering fan tasizzings, mar dat de fêststelde list foar no liedend bliuwt.
Samenvatting
De tasizzingslist fan de Gemeenteried Waadhoeke per 19 juny 2025 befettet ferskate aksjepunten mei byhearrende deadlines en ferantwurdlike portefúljehâlders. In pear wichtige tasizzings binne:
-
By de folgjende wiziging fan de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) sil in artikel oer knalapparaten opnommen wurde, mei in deadline fan 31 desimber 2025 (André van de Nadort).
-
Technyske fragen fan riedslid Hoekstra oer de jierstikken 2024 sille skriftlik beantwurde wurde foar 10 july 2025 (Marja van der Meer).
-
It kolleezje sil de toetsing troch Hûs en Hiem evaluearje, mei in deadline fan 30 novimber 2025 (Kees Arendz).
-
As der ein 2025 ûnderbêsteging is by ARCADIA 2025, sil it kolleezje in foarstel yntsjinje oer de bêsteging fan de oerbleaune jilden (Jan Dijkstra).
-
Der sil in oplossing presintearre wurde foar de iepensteande werplantplicht yn de Duorsumheidsaginda 2025-2028, mei in deadline fan 30 septimber 2025 (Jan Dijkstra).
-
De ried sil yn de takomst belutsen wurde by it oanlûken fan in Funksjonaris Gegevensbeskerming (André van de Nadort).
-
Der sil foar soarge wurde dat de gemeenteried altyd op tiid sjochsjen kin yntsjinje by in Mienskiplike Regeling (André van de Nadort).
Dizze tasizzings binne fêststeld yn de riedsgearkomste fan 3 july 2025.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie kan ik een analyse geven van het voorstel "Wijzigen APV Knalapparaten".
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen APV Knalapparaten". Het voorstel betreft het opnemen van een artikel over knalapparaten in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Waadhoeke. Dit is bedoeld om het gebruik van knalapparaten te reguleren, waarschijnlijk vanwege overlast of veiligheidsredenen. De deadline voor het opnemen van dit artikel is gesteld op 31 december 2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt beknopt en mist gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van het artikel dat moet worden opgenomen. Er is geen toelichting gegeven over de noodzaak, de verwachte impact, of de specifieke regels die in het artikel moeten worden opgenomen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk goed te keuren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van het besluit binnen de gestelde deadline.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regulering van knalapparaten. Dit kan variëren van een totaalverbod tot beperkte toelating onder bepaalde voorwaarden. De raad moet ook overwegen hoe streng de handhaving moet zijn en welke sancties er bij overtredingen gelden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een deadline is, ontbreken specifieke details over de inhoud en de meetbare doelen van het artikel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details maakt het moeilijk om de haalbaarheid en effectiviteit te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de APV en of er aanvullende eisen of wijzigingen nodig zijn voordat het artikel wordt opgenomen.
Participatie:
Er is geen informatie verstrekt over participatie van burgers of belanghebbenden bij het opstellen van het artikel. Dit kan een belangrijk aspect zijn om draagvlak te creëren en eventuele bezwaren vooraf te adresseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp bij dit specifieke voorstel over knalapparaten, tenzij het gebruik van deze apparaten milieu-impact heeft die moet worden overwogen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in de informatie. Het is mogelijk dat er kosten zijn verbonden aan handhaving en communicatie over de nieuwe regels, maar deze zijn niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Knalapparaten Jaarstukken 2024 Jaarverslag 2024 Ontwerpbegroting 2026 Hûs en Hiem ARCADIA 2025 Duurzaamheidsagenda 2025-2028 Herplantplicht Functionaris Gegevensbescherming Gemeenschappelijke Regeling FUMOVerfijning van de zoekopdracht:
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 06 Vragenuur:
B. van Wijk - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
B. van Wijk - SAM
Vz.a. Van De Nadort
H. Hof - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
H. Hof - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie is het moeilijk om een gedetailleerde analyse te geven van een specifiek voorstel, amendement of motie, aangezien de lijst voornamelijk bestaat uit ingekomen stukken die voor kennisgeving worden aangenomen of in handen worden gesteld van het college voor afdoening. Er is geen specifieke titel of inhoud van een voorstel, amendement of motie gegeven die kan worden geanalyseerd. Echter, ik kan wel een algemene analyse geven van de procedure en de rol van de raad bij het behandelen van ingekomen stukken.
Algemene Analyse van de Ingekomen Stukken:
1. Titel en Samenvatting:
Er is geen specifieke titel van een voorstel, amendement of motie gegeven. De lijst bevat diverse onderwerpen die variëren van geluidsoverlast tot jaarverslagen en campagnes. Elk stuk heeft een korte toelichting en een advies voor afdoening.
2. Volledigheid van het Voorstel:
De ingekomen stukken lijken volledig te zijn in de context van hun doel, namelijk het informeren van de raad over diverse onderwerpen. Echter, zonder specifieke details over elk stuk is het moeilijk om de volledigheid van elk individueel stuk te beoordelen.
3. Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de ingekomen stukken en kan tijdens de raadsvergadering vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen. Sommige stukken worden in handen gesteld van het college voor verdere afdoening.
4. Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt in deze context, aangezien veel stukken voor kennisgeving worden aangenomen. Echter, de raad kan ervoor kiezen om bepaalde onderwerpen verder te bespreken of te escaleren indien nodig.
5. SMART en Inconsistenties:
De ingekomen stukken zijn niet specifiek geformuleerd als SMART-doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de verstrekte informatie, maar dit kan variëren per individueel stuk.
6. Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afhandelen van de ingekomen stukken. Dit kan betekenen dat zij instemmen met het advies om stukken voor kennisgeving aan te nemen of in handen te stellen van het college.
7. Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie in de ingekomen stukken. Dit kan variëren afhankelijk van het onderwerp van elk stuk.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema te zijn in de verstrekte lijst van ingekomen stukken, hoewel het mogelijk een relevant onderwerp kan zijn in specifieke stukken zoals herinrichtingsplannen.
9. Financiële Gevolgen:
Er is geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de ingekomen stukken. Dit zou per stuk kunnen verschillen en zou verder onderzocht moeten worden indien relevant.
In het algemeen biedt de lijst van ingekomen stukken een overzicht van diverse onderwerpen die de raad moet overwegen, maar zonder specifieke details is een diepgaande analyse beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen stukken Geluidsoverlast Leeuwarderweg Verplaatsing bebouwde kom Verkiezingsprogramma Orange the World Jaarverslag 2024 Reclameverbod vlees, vis, vliegreizen VN-verdrag Handicap Voortgangsrapportage Herinrichting BloemketerpVerfijning van de zoekopdracht:
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
D. de Jong - FNP
Agendapunt 08 Nota accommodatiebeleid gemeente Waadhoeke
Tennisclubs in Waadhoeke eisen eerlijke verdeling van sportsubsidies
De gemeente Waadhoeke heeft een nieuwe beleidsnota opgesteld voor het beheer van sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties. Het beleid richt zich op verduurzaming, renovatie en het creëren van beweegvriendelijke ontmoetingsplekken. Tijdens een gemeenteraadsvergadering uitten diverse sportverenigingen hun zorgen over de huidige verdeling van subsidies.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering in Waadhoeke werd de nieuwe beleidsnota voor sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties besproken. De nota is opgesteld om in te spelen op demografische veranderingen en veranderende vrijetijdsbesteding. Het doel is om kwalitatief goede, toegankelijke en duurzame accommodaties te realiseren. Hoewel de nota kansen biedt voor kostenbesparing door lagere energielasten en efficiënter ruimtegebruik, zijn er ook financiële consequenties aan verbonden.
Jurieke Palma, voorzitter van tennisvereniging TV WESP, sprak namens meerdere tennisclubs in de gemeente. "Wij willen graag ons gezamenlijk standpunt kenbaar maken voor een meer evenwichtige verdeling van budgetten naar de verschillende buitensporten in onze gemeente," aldus Palma. Ze benadrukte dat tennis geen elitesport meer is en dat de verenigingen een divers ledenbestand hebben, waaronder veel senioren die actief deelnemen aan competities en wedstrijden.
Palma wees erop dat voetbal- en kaatsverenigingen in de gemeente wel een beheervergoeding ontvangen voor hun sportvelden, terwijl tennisverenigingen dat niet doen. "Het is dan ook niet raar dat wij soms met een beetje jaloezie naar onze buren kijken," zei ze. Ze pleitte voor een basispakket van gemeentelijke onderhoudstaken voor alle buitensporten, inclusief tennis en padel.
De gemeenteraad besprak ook een amendement van de fracties van Gemeentebelangen, FNP en SAM, dat werd aangenomen. Het amendement stelt dat accommodatieplannen die op basis van het beleid worden opgesteld, via actieve informatie aan de raad moeten worden gestuurd voordat er opdracht tot uitvoering wordt gegeven. Dit biedt de raad de mogelijkheid om in te grijpen als ze het niet eens zijn met de plannen.
Een ander amendement, ingediend door de ChristenUnie, VVD, CDA en Hoekstra, werd ingetrokken na een toezegging van wethouder De Vries. Hij verzekerde dat bij de bepaling van de benodigde capaciteit voor sportvelden rekening wordt gehouden met alle georganiseerde activiteiten, niet alleen met de KNVB-normen.
De wethouder benadrukte dat het huidige budget leidend is voor de uitvoering van het beleid, maar dat de raad altijd het budgetrecht heeft als er meer middelen nodig zijn. "We gaan nu aan de gang met de plannen per accommodatie, die worden veel concreter," aldus De Vries.
Met de vaststelling van de beleidsnota zet de gemeente Waadhoeke een stap richting toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties, maar de discussie over een eerlijke verdeling van middelen blijft voorlopig nog op de agenda staan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een beleidsnota opgesteld voor het beheer van sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties. Dit beleid is noodzakelijk vanwege demografische veranderingen en veranderende vrijetijdsbesteding, die invloed hebben op de behoefte aan en het gebruik van deze faciliteiten. De nota legt de nadruk op verduurzaming, renovatie en het creëren van beweegvriendelijke ontmoetingsplekken. Het beleid is gebaseerd op input van inwoners en maatschappelijke organisaties en heeft als doel kwalitatief goede, toegankelijke en duurzame accommodaties te realiseren. Hoewel de uitvoering financiële consequenties heeft, biedt het ook kansen voor kostenbesparing door lagere energielasten en efficiënter ruimtegebruik. Het beleid wordt gefaseerd uitgevoerd en regelmatig bijgesteld om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
Tennisclubs yn Waadhoeke easkje earlike ferdieling fan sportsubsydzjes
De gemeente Waadhoeke hat in nije beliedsnota opsteld foar it behear fan sport-, kultuer- en wolwêzensakkommodaasjes. It belied rjochtet him op ferduorsuming, renovaasje en it kreëarjen fan beweechfreonlike moetsplakken. Tidens in gemeenteriedsgearkomste uterren ferskate sportferienings harren soargen oer de hjoeddeiske ferdieling fan subsydzjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste yn Waadhoeke waard de nije beliedsnota foar sport-, kultuer- en wolwêzensakkommodaasjes besprutsen. De nota is opsteld om yn te spyljen op demografyske feroarings en feroarjende frije tiid besteding. It doel is om kwalitatyf goede, tagonklike en duorsume akkommodaasjes te realisearjen. Hoewol't de nota kânsen biedt foar kostenbesparring troch legere enerzjylêsten en effisjinter romtegebrûk, binne der ek finansjele konsekwinsjes oan ferbûn.
Jurieke Palma, foarsitter fan tennisferiening TV WESP, spruts nammens meardere tennisclubs yn de gemeente. "Wy wolle graach ús mienskiplike stânpunt kenber meitsje foar in mear lykwichtige ferdieling fan budzjetten nei de ferskillende bûtensporten yn ús gemeente," sei Palma. Se beklamme dat tennis gjin elitesport mear is en dat de ferienings in divers ledenbestân hawwe, wêrûnder in protte senioaren dy't aktyf dielnimme oan kompetysjes en wedstriden.
Palma wiisde derop dat fuotbal- en keatsferienings yn de gemeente wol in behearfergoeding ûntfange foar harren sportfjilden, wylst tennisferienings dat net dogge. "It is dan ek net raar dat wy soms mei in bytsje jaloerskens nei ús buorlju sjogge," sei se. Se pleite foar in basispakket fan gemeentlike ûnderhâldstaken foar alle bûtensporten, ynklusyf tennis en padel.
De gemeenteried bespruts ek in amendemint fan de fraksjes fan Gemeentebelangen, FNP en SAM, dat oannommen waard. It amendemint stelt dat akkommodaasjepannen dy't op basis fan it belied opsteld wurde, fia aktive ynformaasje oan de ried stjoerd wurde moatte foardat der opdracht ta útfiering jûn wurdt. Dit biedt de ried de mooglikheid om yn te gripen as se it net iens binne mei de plannen.
In oar amendemint, yntsjinne troch de ChristenUnie, VVD, CDA en Hoekstra, waard ynlutsen nei in tasizzing fan wethâlder De Vries. Hy fersekere dat by de bepaling fan de nedige kapasiteit foar sportfjilden rekken holden wurdt mei alle organisearre aktiviteiten, net allinnich mei de KNVB-noarmen.
De wethâlder beklamme dat it hjoeddeistige budzjet liedend is foar de útfiering fan it belied, mar dat de ried altyd it budzjetrjocht hat as der mear middels nedich binne. "Wy geane no oan de gong mei de plannen per akkommodaasje, dy wurde folle konkreter," sei De Vries.
Mei de fêststelling fan de beliedsnota set de gemeente Waadhoeke in stap rjochting takomstbestindige en duorsume sportakkommodaasjes, mar de diskusje oer in earlike ferdieling fan middels bliuwt foarearst noch op de aginda stean.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in beliedsnota opsteld foar it behear fan sport-, kultuer- en wolwêzensakkommodaasjes. Dit belied is needsaaklik fanwegen demografyske feroarings en feroarjende frije tiid besteding, dy't ynfloed hawwe op de needsaak oan en it gebrûk fan dizze fasiliteiten. De nota leit de klam op ferduorsuming, renovaasje en it kreëarjen fan beweechfreonlike moetingplakken. It belied is basearre op ynbring fan ynwenners en maatskiplike organisaasjes en hat as doel kwalitatyf goede, tagonklike en duorsume akkommodaasjes te realisearjen. Hoewol't de útfiering finansjele konsekwinsjes hat, biedt it ek kânsen foar kostenbesparring troch legere enerzjylêsten en effisjinter romtegebrûk. It belied wurdt fazearre útfierd en regelmjittich bysteld om yn te spyljen op nije ûntwikkelings.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Vaststellen nota accommodatiebeleid
- Samenvatting: De gemeente Waadhoeke stelt een beleidsnota op voor sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties. Het beleid richt zich op het verduurzamen, vernieuwen en toekomstbestendig maken van deze faciliteiten, rekening houdend met demografische veranderingen en veranderende vrijetijdsbesteding. Het doel is om kwalitatief goede, toegankelijke en duurzame accommodaties te realiseren die bijdragen aan de vitaliteit en saamhorigheid van de gemeenschap. De nota is gebaseerd op input van inwoners en belanghebbenden en bevat kaders voor beheer en onderhoud, met aandacht voor financiële haalbaarheid en participatie.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de doelen, de noodzaak van het beleid, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn echter enkele kanttekeningen over de financiële dekking en risico's die verder uitgewerkt kunnen worden.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft de rol om het accommodatiebeleid vast te stellen en daarmee de kaders te bepalen voor toekomstige beslissingen over de accommodaties. De raad moet ook toezien op de uitvoering en eventuele bijstelling van het beleid.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet keuzes maken over de prioritering van verduurzaming, renovatie en clustering van accommodaties. Er moeten ook beslissingen worden genomen over de financiële middelen en de verdeling van subsidies.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en meetbare effecten, maar mist concrete tijdlijnen en specifieke meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is een aandachtspunt.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om de nota accommodatiebeleid vast te stellen, waarmee de kaders voor het beheer en de ontwikkeling van accommodaties worden goedgekeurd.
7. Participatie:
- Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners, verenigingen en maatschappelijke organisaties bij de totstandkoming van het beleid. Dit wordt gezien als een belangrijk onderdeel van het proces.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het verduurzamen van accommodaties draagt bij aan de klimaatdoelen van de gemeente.
9. Financiële gevolgen:
- Het voorstel erkent dat de uitvoering financiële consequenties heeft, zoals lagere energielasten en onderhoudskosten na verduurzaming. Er is echter een risico op onvoldoende financiële dekking, wat de uitvoering kan vertragen. Het voorstel suggereert het vrijspelen van middelen door herverdeling en het aanvragen van fondsen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Verduurzaming Toekomstbestendigheid Demografische veranderingen Vrijetijdsbesteding Beheer en onderhoud Multifunctioneel gebruik Financiële consequenties Participatie KlimaatdoelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Vaststellen nota accommodatiebeleid" en richt zich specifiek op de "berekening gebruiksuren" van sportaccommodaties in de gemeente Waadhoeke. Het amendement stelt voor om bij de berekening van de benodigde gebruiksuren van sportvelden niet alleen uit te gaan van de KNVB-normen, maar ook rekening te houden met het gebruik door andere groepen zoals dorpsjeugd, scholen en voor evenementen als kaatswedstrijden en voetbalkampen. Dit moet leiden tot een meer accurate en inclusieve planning die recht doet aan het multifunctionele gebruik van de accommodaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke aanpassingen nodig zijn in de berekening van gebruiksuren. Echter, het biedt geen gedetailleerde methodologie voor hoe deze extra uren precies moeten worden berekend.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de berekening van gebruiksuren worden aangenomen. Dit vereist een afweging van de belangen van verschillende gebruikersgroepen en de impact op het accommodatiebeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige berekeningsmethode volgens de KNVB-normen of het aannemen van een bredere benadering die rekening houdt met diverse gebruikersgroepen. Dit kan invloed hebben op de toewijzing van middelen en prioriteiten binnen het accommodatiebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare criteria en een tijdsgebonden plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van de bredere urenberekening kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen of verworpen. Dit besluit zal bepalen of de berekening van gebruiksuren wordt aangepast zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel erkent de input van diverse sportverenigingen, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, het is onduidelijk in hoeverre andere belanghebbenden zijn geraadpleegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een overweging bij de (her)ontwikkeling van accommodaties, maar het amendement zelf richt zich niet specifiek op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele extra kosten worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn bij de besluitvorming.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen. Het aantal stemmen voor en tegen is niet gespecificeerd, maar Fraksje Hoekstra is vermeld als tegenstemmer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Gebruiksuren Demografische veranderingen Vrijetijdsbesteding Vitale sportverenigingen Multifunctionaliteit Omgevingsvisie Ruimtelijke kwaliteit Duurzaamheid Geografische spreidingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Nota accommodatiebeleid gemeente Waadhoeke" en stelt voor om een beslispunt toe te voegen aan het raadsvoorstel. Het amendement benadrukt dat de accommodatieplannen, die voortkomen uit het beleid, voorafgaand aan de uitvoering aan de gemeenteraad moeten worden gepresenteerd. Dit biedt de raad de mogelijkheid om geïnformeerd te blijven over belangrijke beslissingen die de toekomst van sport-, cultuur- en welzijnsaccommodaties in de gemeente beïnvloeden. Het amendement is ingediend door Anita Mast namens de fracties van Gemeentebelangen Waadhoeke, FNP Waadhoeke en SAM Waadhoeke.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar het mist specifieke details over hoe de raad precies geïnformeerd zal worden en welke invloed zij nog kan uitoefenen na het ontvangen van de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden en geïnformeerd te blijven over de uitvoering van het accommodatiebeleid. Het amendement versterkt deze rol door te eisen dat de raad actief op de hoogte wordt gehouden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij meer controle en inzicht willen behouden in de uitvoering van het accommodatiebeleid, wat kan leiden tot meer betrokkenheid bij beslissingen over sluitingen en tariefverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare criteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de multi-interpretabele uitgangspunten van de nota kunnen voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen, wat hen meer inzicht en mogelijk invloed geeft op de uitvoering van het accommodatiebeleid.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar door de raad actief te informeren, kan indirecte participatie worden bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn bij beslissingen over de toekomstbestendigheid van accommodaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de beslissingen die voortkomen uit het accommodatiebeleid kunnen financiële implicaties hebben, zoals kostenbesparingen door sluitingen of extra inkomsten door tariefverhogingen. Het amendement geeft geen inzicht in hoe deze gevolgen gedekt worden.
Uitkomst:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie over de stemming ontbreekt).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Beslispunt Ingrijpende beslissingen Sport Cultuur Welzijn Beheer Onderhoud Toekomstbestendigheid TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
A. Mast - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
B. van Wijk - SAM
R. Santing - ChristenUnie
B. van Wijk - SAM
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
R. Santing - ChristenUnie
R. de Vries - Wethouder
R. Santing - ChristenUnie
R. de Vries - Wethouder
D. Vroonland - CDA
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
R. de Vries - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
R. de Vries - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
R. Venema - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
R. Venema - CDA
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
R. Venema - CDA
A. Mast - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Onbekende spreker
D. Vroonland - CDA
Agendapunt 09 Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Franeker - Tuinen en Vliet met bijbehorend beeldkwaliteitsplan
Kritiek en Hoop in Franeker: Woningbouwplannen Tuinen en Vliet Onder de Loep
De gemeenteraad van Franeker heeft ingestemd met de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor de woningbouwontwikkeling aan de Tuinen en het Vliet. Het plan, dat de bouw van 46 woningen op een voormalige scheepswerf omvat, stuit op zowel enthousiasme als kritiek van omwonenden en betrokkenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het debat over de woningbouwplannen aan de Tuinen en het Vliet in Franeker gekenmerkt door een mix van hoop en zorgen. Het plan, dat onderdeel is van de regionale woondeal en aansluit bij de Woonvisie Waadhoeke 2020-2030, vraagt om een wijziging van de huidige bestemming om de bouw van 46 woningen mogelijk te maken. De raad werd gevraagd in te stemmen met de reactienota op ingediende zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan.
Buurtbewoners Voelen Zich Niet Gehoord
Tijdens de vergadering maakten buurtbewoners gebruik van hun spreekrecht om hun zorgen te uiten. "Wij als buurtbewoners vonden ons niet gehoord en aan de kant gezet," aldus een van de insprekers. De buurt heeft een actiegroep gevormd en hoopt op een plan dat beter aansluit bij hun wensen, zoals het verlagen van de hoogte van de appartementengebouwen en het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Ondernemers Zien Bedreigingen
Ook ondernemers in het gebied, zoals Kuperus Autoschade BV, uitten hun zorgen. "Het voelt alsof onze stem nauwelijks meetelt," zei een vertegenwoordiger van het bedrijf. Ze maken zich zorgen over de parkeerdruk en de verkeersveiligheid, vooral met het oog op de toename van voertuigbewegingen en de beperkte breedte van de wegen.
Raad Verdeeld, Maar Besluit Toch
De gemeenteraad was verdeeld over het voorstel. Hoewel er brede steun was voor de transformatie van het gebied naar een woonbestemming, waren er zorgen over de hoogte van de geplande gebouwen en de verkeerssituatie. "Het is veel te veel op een te kleine ruimte," aldus een raadslid. Uiteindelijk stemde de raad met 16 stemmen voor en 12 tegen in met het voorstel.
Wethouder: "We Moeten Doorpakken"
Wethouder Arens benadrukte het belang van het plan voor de woningbouw in de regio. "We moeten doorpakken zodat realisatie kan bijdragen aan verlichting van de woningkrapte in Franeker en omstreken," zei hij. Hij erkende de zorgen van de buurt en beloofde verdere gesprekken met de ontwikkelaar over de hoogte van de gebouwen.
Toekomstige Stappen
Met de instemming van de raad kan de gemeente nu verder met de inrichting van de openbare ruimte en de herinrichting van een parkeerterrein bij Kuperus Autoschade BV. De wethouder gaf aan dat er nog ruimte is voor overleg met de buurt over de invulling van het groen en de speelvoorzieningen.
Het debat over de woningbouwplannen in Franeker laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is om alle betrokkenen tevreden te stellen. De komende maanden zullen uitwijzen of de gemeente erin slaagt om de zorgen van de buurt en de ondernemers weg te nemen en een plan te realiseren dat breed gedragen wordt.
Samenvatting
De tekst betreft de gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan voor woningbouwontwikkeling aan de Tuinen en het Vliet in Franeker. Het plan omvat de bouw van 46 woningen op een voormalige scheepswerf, waarvoor de huidige bestemming moet worden aangepast. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de reactienota op ingediende zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Er zijn kredieten van € 595.000 en € 67.000 nodig voor de inrichting van de openbare ruimte en de herinrichting van een parkeerterrein bij Kuperus Autoschade BV. Het plan is onderdeel van de regionale woondeal en sluit aan bij de Woonvisie Waadhoeke 2020-2030. Participatie met omwonenden heeft geleid tot enkele aanpassingen, hoewel er nog steeds kritiek is op bepaalde aspecten, zoals de hoogte van de appartementengebouwen. Het bestemmingsplan valt onder de Crisis- en herstelwet, wat een versnelde procedure mogelijk maakt.
Kritiek en Hoop yn Frjentsjer: Wenningbouplannen Tûnen en Fliet Under de Lûp
De gemeenteried fan Frjentsjer hat ynstimd mei de wizige fêststelling fan it bestimmingsplan foar de wenningbou-ûntwikkeling oan de Tûnen en it Fliet. It plan, dat de bou fan 46 wenningen op in eardere skipswerf omfiemet, stjit op sawol entûsjasme as krityk fan omwenners en belutsenen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it debat oer de wenningbouplannen oan de Túnens en it Vliet yn Frjentsjer karakterisearre troch in miks fan hoop en soargen. It plan, dat ûnderdiel is fan de regionale wenningdeal en oanslút by de Wenkfyzje Waadhoeke 2020-2030, freget om in wiziging fan de hjoeddeiske bestimming om de bou fan 46 wenningen mooglik te meitsjen. De ried waard frege yn te stimmen mei de reaksjenota op yntsjinne beswieren en de foarstelde wizigingen yn it bestimmingsplan en it byldkwaliteitsplan.
Buertbewenners Fiele Har Net Heard
Tidens de gearkomste makken buertbewenners gebrûk fan harren sprekrjocht om harren soargen te uterjen. "Wy as buertbewenners fûnen ús net heard en oan de kant set," sei ien fan de ynsprekers. De buert hat in aksjegroep foarme en hopet op in plan dat better oanslút by harren winsken, lykas it ferleegjen fan de hichte fan de appartemintegebouwen en it ferbetterjen fan de ferkearsfeiligens.
Undernimmers Sjen Bedrigingen
Ek ûndernimmers yn it gebiet, lykas Kuperus Autoskea BV, uterden harren soargen. "It fielt as oft ús stim amper meitelt," sei in fertsjintwurdiger fan it bedriuw. Se meitsje har soargen oer de parkeardruk en de ferkearsfeiligens, benammen mei it each op de taname fan ferkearsbewegingen en de beheinde breedte fan de wegen.
Ried Ferdield, Mar Beslút Doch
De gemeenteried wie ferdield oer it foarstel. Hoewol't der brede stipe wie foar de transformaasje fan it gebiet nei in wenbestimming, wiene der soargen oer de hichte fan de plande gebouwen en de ferkearssituaasje. "It is folle te folle op in te lytse romte," sei in riedslid. Úteinlik stimde de ried mei 16 stimmen foar en 12 tsjin yn mei it foarstel.
Wethâlder: "Wy Moatte Trochpakke"
Wethâlder Arens beklamme it belang fan it plan foar de wenningbou yn de regio. "Wy moatte trochpakke sadat realisaasje bydrage kin oan ferljochting fan de wenningkrapte yn Frjentsjer en omkriten," sei er. Hy erkende de soargen fan de buert en beloofde fierdere petearen mei de ûntwikkelder oer de hichte fan de gebouwen.
Takomstige Stappen
Mei de ynstimming fan de ried kin de gemeente no fierder mei de ynrjochting fan de iepenbiere romte en de werinrjochting fan in parkearterrein by Kuperus Autoskea BV. De wethâlder joech oan dat der noch romte is foar oerlis mei de buert oer de ynfolling fan it grien en de boarterstastellen.
It debat oer de wenningbouplannen yn Frjentsjer lit sjen dat der noch in soad wurk oan de winkel is om alle belutsenen tefreden te stellen. De kommende moannen sille útwize oft de gemeente der yn slagget om de soargen fan de buert en de ûndernimmers wei te nimmen en in plan te realisearjen dat breed droegen wurdt.
Samenvatting
De tekst giet oer de wizige fêststelling fan it bestimmingsplan foar wenningbou-ûntwikkeling oan de Tûnen en it Vliet yn Frjentsjer. It plan omfiemet de bou fan 46 wenningen op in eardere skipswerf, wêrfoar't de hjoeddeiske bestimming oanpast wurde moat. De rie wurdt frege yn te stimmen mei de reaksjenota op ynbrochte beswieren en de foarstelde wizigings yn it bestimmingsplan en it byldkwaliteitsplan. Der binne krediten fan € 595.000 en € 67.000 nedich foar de ynrjochting fan de iepenbiere romte en de werinrjochting fan in parkearterrein by Kuperus Autoschade BV. It plan is ûnderdiel fan de regionale wenningdeal en slút oan by de Wenkfyzje Waadhoeke 2020-2030. Meipartisipaasje mei omwenners hat laat ta inkele oanpassings, hoewol't der noch altyd krityk is op bepaalde aspekten, lykas de hichte fan de appartemintegebouwen. It bestimmingsplan falt ûnder de Krisis- en herstelwet, wat in fersnelle proseduere mooglik makket.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Franeker- Tuinen en Vliet met bijbehorend beeldkwaliteitsplan." Het voorstel betreft de vaststelling van een gewijzigd bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor woningbouwontwikkeling aan de Tuinen en het Vliet in Franeker. Het plan maakt de bouw van 46 woningen mogelijk op een voormalige scheepswerf. Het voorstel omvat het instemmen met de reactienota zienswijzen, wijzigingen in het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan, en het beschikbaar stellen van kredieten voor de inrichting van de openbare ruimte en een parkeerterrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor zienswijzen, juridische aspecten, en financiële implicaties. Het bevat bijlagen die verdere verduidelijking bieden.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. Daarnaast beslist de raad over de toekenning van de benodigde kredieten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het bestemmingsplan, de wijzigingen daarin, en de financiële investeringen in de openbare ruimte en het parkeerterrein. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van omwonenden en bedrijven zoals Kuperus Autoschade BV.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beoogde woningbouw en financiële investeringen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming en uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de raad moet de belangen van verschillende stakeholders zorgvuldig afwegen.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de reactienota, de wijzigingen in het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan, en de toekenning van de kredieten voor de openbare ruimte en het parkeerterrein.
Participatie:
Er is een participatietraject uitgevoerd met omwonenden en belanghebbenden, inclusief inloopbijeenkomsten en gesprekken om maatwerkoplossingen te realiseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor circulariteit, klimaatadaptatie, en vergroening in de inrichting van de openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 595.000 voor de openbare ruimte en € 67.000 voor het parkeerterrein, gedekt uit de reserve S&D. De totale investering door de ontwikkelaar bedraagt circa € 17.000.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouwontwikkeling Franeker Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte Kuperus Autoschade BV Zienswijzen Participatie Krediet HoogbouwVerfijning van de zoekopdracht:
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
R. Venema - CDA
Vz.a. Van De Nadort
L. Douma - SAM
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
L. Douma - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
P. de Cock - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
P. de Cock - FNP
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
H. Nauta - FNP
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
L. Douma - SAM
Vz.a. Van De Nadort
J. Osinga-Bonnema - VVD
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
02:08:47 - 02:22:13 - 02:22:48 - 02:27:03 - 02:27:46 - 02:32:20 - 02:38:48 - 02:47:51 - 02:50:14 - 02:54:35 - 03:14:09 - 03:14:24 - 03:24:34 - 03:26:42 - 03:27:03 - 03:29:59 - 03:30:38 - 03:37:04 - 03:38:38 - 03:40:35 - 03:41:52 - 03:42:15 - 03:43:28 - 03:43:59 - 03:45:54 - 03:46:24 - 03:47:35 - 03:48:33 - 03:53:16 - 03:54:25 - 03:58:51 - 04:00:09 - 04:01:24 - 04:02:23 - 04:05:13 - 04:05:52 - 04:06:23 - 04:15:18 - 04:15:56 - 04:16:01 - 04:16:15
R. Venema - CDA
R. Santing - ChristenUnie
Agendapunt 10 Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces klimaatlandschap
Samenvatting
In 2021 begon de gemeente Waadhoeke met het onderzoeken van de haalbaarheid van een energielandschap als onderdeel van hun duurzaamheidsambities. Dit leidde tot het gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap, dat in 2024 in de definitiefase kwam. De raad heeft nu het analyserapport van deze fase ontvangen, waarin belangrijke stappen zijn gezet op het gebied van communicatie, participatie en samenwerking met lokale energiecoöperaties en grondeigenaren. Er is een intentie om lokaal eigendom te bevorderen, waarbij minimaal 60% van de opbrengsten in de regio blijft. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de start van de ontwerpfase, waarin de communicatie- en participatieprocessen verder worden uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is om in 2040 energieneutraal te zijn en bij te dragen aan de landelijke klimaatdoelstellingen. Er zijn echter risico's en uitdagingen, zoals veranderende regelgeving en de noodzaak van investeringen in het energienet.
Samenvatting
Yn 2021 begûn de gemeente Waadhoeke mei it ûndersykjen fan de helberens fan in enerzjylânskip as ûnderdiel fan harren duorsumensambysjes. Dit late ta it gebietsûntwikkelingsproses Klimaatlânskip, dat yn 2024 yn de definityfaze kaam. De ried hat no it analyze-rapport fan dizze faze ûntfongen, wêryn wichtige stappen set binne op it mêd fan kommunikaasje, partisipaasje en gearwurking mei lokale enerzjykoöperaasjes en grûneigeners. Der is in yntinsje om lokaal eigendom te befoarderjen, wêrby't minimaal 60% fan de opbringsten yn de regio bliuwt. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei de start fan de ûntwerpfaze, wêryn de kommunikaasje- en partisipaasjeprosessen fierder útwurke wurde. It úteinlike doel is om yn 2040 enerzjyneutraal te wêzen en by te dragen oan de lanlike klimaatdoelstellings. Der binne lykwols risiko's en útdagings, lykas feroarjende regeljouwing en de needsaak fan ynvestearrings yn it enerzjynet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap". Het voorstel betreft de voortgang van het Klimaatlandschap Waadhoeke, een project dat gericht is op het realiseren van een energieneutraal landschap tegen 2040. De definitiefase van het gebiedsontwikkelingsproces is afgerond en de raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase. Deze fase zal zich richten op communicatie, participatie en het vastleggen van lokaal eigendom.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de stappen die tot nu toe zijn genomen en de plannen voor de toekomst. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het analyserapport en beslissen over de voortgang naar de ontwerpfase. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voortgang en het waarborgen van de betrokkenheid van lokale stakeholders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij doorgaan met de ontwerpfase van het Klimaatlandschap, wat inhoudt dat zij zich committeren aan de verdere ontwikkeling van duurzame energieopwekking in de regio. Dit omvat keuzes over lokaal eigendom en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het doel om in 2040 energieneutraal te zijn is specifiek en tijdgebonden. Er zijn echter geen concrete meetbare doelen voor de ontwerpfase zelf genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase van het gebiedsontwikkelingsproces.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en communicatie. Er zijn inspanningen gedaan om lokale energiecoöperaties en grondeigenaren te betrekken, en er is een intentie om participatie verder te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met de nadruk op het realiseren van een energieneutraal landschap en het bijdragen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.
Financiële gevolgen:
Er is nog geen specifieke begroting voor de ontwerpfase, maar de kosten worden gedekt door CDOKE-middelen van het Rijk. De financiële impact hangt af van toekomstige keuzes over de inrichting van het gebied en samenwerkingsvormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatlandschap Duurzaamheidsagenda Energielandschap Energieneutraal Regionale Energie Strategie (RES) Energiecoöperaties Lokaal eigendom Communicatie- en participatieproces SWEC (Samenwerkende Waadhoekse Energiecoöperaties) DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de wijziging van de scope in de ontwikkelfase van het gebiedsontwikkelingsproces voor een klimaatlandschap in de gemeente Waadhoeke. Het stelt voor om alleen gebied 2, rond Windpark de Bjirmen, mee te nemen naar de ontwikkelfase vanwege het hoge draagvlak en de bestaande infrastructuur. Gebieden 1, 3 en 4 worden uitgesloten vanwege zorgen van omwonenden en het ontbreken van een alternatief voor de bestemming van gebied 1. Het amendement beoogt een gefocuste aanpak om bestuurbaarheid te vergroten en maatschappelijke onrust te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke zorgen van omwonenden en belanghebbenden in gebieden 1, 3 en 4. Ook ontbreekt een uitgebreide financiële analyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en daarmee de focus op gebied 2 bevestigen, wat invloed heeft op de prioritering van middelen en aandacht in het gebiedsontwikkelingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een gefocuste aanpak op gebied 2 of een bredere aanpak die ook de andere gebieden omvat, ondanks de zorgen en uitdagingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een financiële dekking is een zwakte.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat alleen gebied 2 verder ontwikkeld wordt in de volgende fase.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van maatschappelijk draagvlak en lokale participatie, vooral voor gebied 2.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op energieopwekking en landschappelijke versterking.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie ontbreekt).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatlandschap Gebiedsontwikkelingsproces Analyserapport Draagvlak Windpark de Bjirmen Infrastructuur Duurzaamheid Energieopwekking Lokale participatie GlastuinbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Amendement 2: wijziging scope in ontwikkelfase van het gebiedsontwikkelingsproces". Het amendement stelt voor om de scope van het zoekgebied voor decentrale energieopwekking uit te breiden met de locaties Kie-West, De Kiester Wielen en langs de A31 tussen Franeker en Harlingen. Dit is bedoeld om de regionale klimaatdoelen te ondersteunen en de energietransitie te versnellen. Het benadrukt de technische geschiktheid van deze locaties en de noodzaak van decentrale ontwikkeling, zoals aangegeven door de Energiegemeenschap Westergo. Het amendement beoogt ook lokale betrokkenheid te vergroten door energiecoöperaties toe te staan decentrale opwek te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de locaties en de redenen voor de uitbreiding van het zoekgebied beschrijft. Het biedt ook een duidelijke rationale voor de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en daarmee de voorgestelde locaties toevoegt aan het zoekgebied voor decentrale opwekking. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of deze uitbreiding in lijn is met de gemeentelijke en regionale doelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de focus op decentrale opwekking willen versterken en of zij de voorgestelde locaties geschikt achten. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van lokale belangen en regionale klimaatdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties die worden toegevoegd. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte stappen die moeten worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere details over implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat zou betekenen dat de voorgestelde locaties worden toegevoegd aan het zoekgebied voor decentrale opwekking.
Participatie:
Het voorstel benadrukt lokale betrokkenheid door het belang van energiecoöperaties te noemen, wat kan bijdragen aan groter draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het amendement gericht is op het versnellen van de energietransitie en het behalen van klimaatdoelen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor verdere uitwerking.
Uitkomst van het Amendement:
Het amendement is aangenomen/verworpen. De stemverdeling was als volgt: Voor stemmen: Fraksje Hoekstra, Fractie Nauta, De Jong, Hoekstra, Santing, Hoekstra, Nauta. Tegen stemmen: Niet gespecificeerd. Namens de fracties van: CDA, VVD, CU, Fraksje Hoekstra & Fractie Nauta.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Klimaatlandschap Gebiedsontwikkelingsproces Decentrale opwek Energietransitie Kie West A31 Energiegemeenschap Westergo Energiecoöperaties Kiester WielenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Krediet vervanging brug Franjumbuorren
Samenvatting
De brug Franjumbuorren in Marsum verkeert in zeer slechte staat en moet dringend worden vervangen. Een inspectie toonde aan dat het beton ernstig is aangetast, waardoor de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd. Momenteel is er een tijdelijke noodoplossing met rijplaten en dragline schotten, maar deze is niet duurzaam of veilig. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijf, en maakt deel uit van een populaire fiets- en wandelroute. Het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke stelt voor om een krediet van € 550.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de brug. De kapitaallasten zullen worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken'. Er is geen goedkopere alternatieve oplossing gevonden, en de betrokken partijen worden actief geïnformeerd en betrokken bij het proces.
Samenvatting
De brêge Franjumbuorren yn Marsum is yn tige minne steat en moat driuwend ferfongen wurde. In ynspeksje liet sjen dat it beton slim oantaast is, wêrtroch't de feiligens net mear garandearre wurde kin. Op it stuit is der in tydlike needoplossing mei rydplaten en dragline skotten, mar dizze is net duorsum of feilich. De brêge is essinsjeel foar de berikberens fan twa perselen, wêrûnder in bedriuw, en makket diel út fan in populêre fyts- en kuierroute. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Waadhoeke stelt foar om in kredyt fan € 550.000 beskikber te stellen foar de ferfanging fan de brêge. De kapitaallêsten sille dekt wurde út de post 'Unfoarsjoen mei bestimming Sivile Keunstwurken'. Der is gjin goedkeapere alternative oplossing fûn, en de belutsen partijen wurde aktyf ynformearre en belutsen by it proses.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vervanging van de brug Franjumbuorren in Marsum. Uit inspecties is gebleken dat de brug in zeer slechte staat verkeert, waardoor vervanging dringend noodzakelijk is. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijfslocatie, en maakt deel uit van een recreatieve fiets- en wandelroute. Het voorstel vraagt om een krediet van € 550.000 voor de vervanging, te dekken uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een financiële onderbouwing, en een overzicht van de noodzakelijke stappen en betrokken partijen. Er is echter geen gedetailleerde planning of tijdlijn opgenomen voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van € 550.000 en de dekking van de kapitaallasten uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiering en prioritering van de brugvervanging. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde dekking uit de post 'Onvoorzien' de beste optie is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde krediet en de dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een gedetailleerde planning ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 550.000 beschikbaar stelt en de kapitaallasten dekt uit de voorgestelde post.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden, agrariërs en betrokken instanties zoals Wetterskip Fryslân actief worden betrokken bij het vervolgproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de noodzaak van een veilige en toekomstbestendige brug impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 550.000 voor de vervanging van de brug. De jaarlijkse kapitaallast van € 30.250 kan worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken', waar voldoende budget beschikbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brug Franjumbuorren Marsum Betonkwaliteit Bereikbaarheid Noodvoorziening Beheerplan 2023-2026 Recreatieve functie Omgevingsvergunning Watersysteem KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Vaststellen dienstverleningsvisie 'Dienstverlening doen we samen 2030'
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een vernieuwde dienstverleningsvisie opgesteld, getiteld 'Dienstverlening doen we samen 2030', om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en toekomstbestendig te maken. Deze visie is gebaseerd op drie leidende principes: klantgericht en inclusief werken, begrijpelijke en transparante dienstverlening, en een combinatie van digitale en persoonlijke service. De visie is ontwikkeld na een evaluatie van het eerdere programma en input van de gemeenteraad en andere belanghebbenden. Het doel is om de dienstverlening verder te ontwikkelen in lijn met de behoeften van inwoners en ondernemers. De gemeenteraad heeft de visie op 3 juli 2025 vastgesteld, en de voortgang zal tot 2030 twee keer per jaar worden gerapporteerd. De kosten voor de actualisatie zijn gedekt door het dienstverleningsfonds, maar er is een risico dat budgetten onder druk komen te staan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in fernijde tsjinstferlieningsfyzje opsteld, mei de titel 'Tsjinstferliening dogge wy tegearre 2030', om de gemeentlike tsjinstferliening te ferbetterjen en takomstbestindich te meitsjen. Dizze fyzje is basearre op trije liedende prinsipes: klantgericht en ynklusyf wurkje, begripele en transparante tsjinstferliening, en in kombinaasje fan digitale en persoanlike service. De fyzje is ûntwikkele nei in evaluaasje fan it eardere programma en ynbring fan de gemeenteried en oare belanghawwenden. It doel is om de tsjinstferliening fierder te ûntwikkeljen yn line mei de behoeften fan ynwenners en ûndernimmers. De gemeenteried hat de fyzje op 3 july 2025 fêststeld, en de foarútgong sil oant 2030 twa kear yn it jier rapporteard wurde. De kosten foar de aktualisaasje binne dekt troch it tsjinstferlieningsfûns, mar der is in risiko dat budzjetten ûnder druk komme te stean.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen visie dienstverlening 2030 ‘Dienstverlening doen we samen’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Vaststellen visie dienstverlening 2030 ‘Dienstverlening doen we samen’". Het doel is om de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren en toekomstbestendig te maken richting 2030. De visie richt zich op klantgerichte, inclusieve, begrijpelijke en transparante dienstverlening, die zowel digitaal als persoonlijk verloopt. De raad heeft eerder de startnotitie goedgekeurd en input geleverd tijdens een kernsessie. De visie dient als kompas voor de gemeente om haar ambities te realiseren en de dienstverlening te innoveren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor de noodzaak van de visie, en een beschrijving van de participatie en financiële aspecten. Echter, specifieke details over de implementatie en meetbare doelen zijn beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de visie vaststellen. Ze worden twee keer per jaar geïnformeerd over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de visie willen vaststellen en daarmee prioriteit geven aan de doorontwikkeling van de dienstverlening. Ze moeten ook overwegen hoe ze de benodigde middelen willen toewijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsbestek tot 2030 is, ontbreken specifieke meetbare doelen en indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Dienstverleningsvisie ‘Dienstverlening doen we samen 2030’ vast te stellen.
Participatie:
Er is een intensief participatietraject geweest met input van verschillende afdelingen, inwoners, en de gemeenteraad. Er is gebruikgemaakt van klanttevredenheidsmetingen en burgerpeilingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het actualiseren van de visie zijn gedekt uit het dienstverleningsfonds. Eventuele extra middelen worden in de Kadernota opgenomen. Er is een risico dat budgetten onder druk komen te staan, wat de realisatie van ambities kan beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsvisie Dienstverlening Klantgericht Transparant Digitaal Persoonlijk Innovatie Participatie Evaluatie AmbitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Thema water in de Duurzaamheidsagenda
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke de geactualiseerde Duurzaamheidsagenda voor 2025-2028 vastgesteld, met de toevoeging van het thema water via een addendum. Dit addendum, getiteld 'Oars mei wetter omgean', biedt inzicht in bestaande programmalijnen en lopende acties rondom water, zonder een nieuw ambitieniveau vast te stellen. Het document behandelt gemeentelijke watertaken zoals afvalwater, hemelwater en grondwater, en andere watergerelateerde onderwerpen. Het addendum is beleidsneutraal en heeft geen financiële gevolgen. Na goedkeuring door de raad op 3 juli 2025, maakt het addendum deel uit van de Duurzaamheidsagenda en volgt het dezelfde beleidscyclus. Er is geen inwonersparticipatie toegepast bij het opstellen van het addendum, maar er wordt samengewerkt met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 28 novimber 2024 hat de gemeenteried fan Waadhoeke de bywurke Duorsumensaginda foar 2025-2028 fêststeld, mei de tafoeging fan it tema wetter fia in addendum. Dit addendum, mei de titel 'Oars mei wetter omgean', biedt ynsjoch yn besteande programmalinen en rinnende aksjes rûnom wetter, sûnder in nij ambysjenivo fêst te stellen. It dokumint behannelet gemeentlike weterstaken lykas ôffalwetter, himelwetter en grûnwetter, en oare wetterrelatearre ûnderwerpen. It addendum is beliedsneutraal en hat gjin finansjele gefolgen. Nei goedkarring troch de ried op 3 july 2025, makket it addendum diel út fan de Duorsumensaginda en folget it deselde beliedssyklus. Der is gjin ynwennerspartisipaasje tapast by it opstellen fan it addendum, mar der wurdt gearwurke mei belutsen partijen lykas Wetterskip Fryslân.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum thema water in de Duurzaamheidsagenda". Het voorstel betreft het toevoegen van een addendum aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028 van de gemeente Waadhoeke, waarin het thema water wordt opgenomen. Dit addendum biedt inzicht in de bestaande programmalijnen die met water te maken hebben en de lopende acties en activiteiten. Het doel is om het belang van water voor volksgezondheid, milieu, biodiversiteit en leefbaarheid te benadrukken en om samenwerkingen en verantwoordelijkheden binnen de waterketen te verduidelijken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de huidige stand van zaken met betrekking tot watergerelateerde programmalijnen en activiteiten. Het addendum is beleidsneutraal en biedt geen nieuwe ambitieniveaus, maar geeft wel een goed beeld van de huidige situatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het addendum vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda. De raad heeft eerder de motie aangenomen om water als thema op te nemen, en nu ligt het aan hen om het addendum formeel goed te keuren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van het addendum. Hoewel er geen alternatieven worden geboden, kan de raad overwegen of het huidige beleidsneutrale karakter voldoende is of dat er behoefte is aan een ambitieuzere aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is meer een inventarisatie dan een actiegericht plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een ambitieniveau kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het addendum "Oars mei wetter omgean" vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie geweest bij het opstellen van het addendum. Het document is een overzicht van bestaande activiteiten. Wel is er samenwerking met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân en Vereniging Circulair Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het addendum deel uitmaakt van de Duurzaamheidsagenda en zich richt op het duurzaam omgaan met water.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het addendum, aangezien het een beleidsneutraal overzicht betreft. De financiering van de uitvoeringskosten van bestaande projecten is al voorzien binnen de huidige middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Addendum Thema water Motie Programmalijnen Uitvoeringsprogramma Waterketen Samenwerking Beleidsneutraal WaterkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Herstelbesluiten bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft op 13 maart 2025 het Gemeentelijk woonplan vastgesteld en ter instemming voorgelegd aan het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân, dat op 25 maart 2025 instemde. Dit besluit volgde op een uitspraak van de Raad van State op 4 december 2024, waarin een eerder bestemmingsplan werd vernietigd vanwege het ontbreken van een vastgesteld woonplan met provinciale instemming. Om te voorkomen dat de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach om dezelfde reden worden vernietigd, is voorgesteld de plantoelichtingen van deze plannen te wijzigen. De wijzigingen betreffen de paragrafen over provinciaal en gemeentelijk beleid en maatschappelijke uitvoerbaarheid. De wijzigingen zijn van ondergeschikte aard, waardoor geen nieuwe inspraakprocedure nodig is. De kosten voor de aanpassingen worden door de gemeente gedragen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat op 13 maart 2025 it Gemeentlik wenplan fêststeld en foar ynstimming foarlein oan it kolleezje fan Deputearre Steaten fan Fryslân, dat op 25 maart 2025 ynstimde. Dit beslút folge op in útspraak fan de Ried fan Steat op 4 desimber 2024, wêryn in earder bestimmingsplan waard ferneatige fanwegen it ûntbrekken fan in fêststeld wenplan mei provinsjale ynstimming. Om foar te kommen dat de bestimmingsplannen Frjentsjer-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach om deselde reden ferneatige wurde, is foarsteld de plantoeljochtingen fan dizze plannen te wizigjen. De wizigingen hawwe betrekking op de paragrafen oer provinsjaal en gemeentlik belied en maatskiplike útfierberens. De wizigingen binne fan ûnderhearrige aard, wêrtroch gjin nije ynspraakproseduere nedich is. De kosten foar de oanpassingen wurde troch de gemeente droegen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan en ongewijzigde vaststelling beeldkwaliteitsplan Franeker - Nij Fristho en Berltsum – Bildtdijk en de Opslach". Het voorstel beoogt het herstellen van juridische hiaten in de toelichtingen van de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat deze plannen worden vernietigd door de Raad van State, zoals eerder gebeurde met het bestemmingsplan Boksum-Blessumerpaed 3. De wijzigingen betreffen de paragrafen over provinciaal en gemeentelijk beleid en maatschappelijke uitvoerbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de bestemmingsplannen adresseert en de juridische context en risico's duidelijk uiteenzet. Het bevat ook verwijzingen naar relevante documenten en bijlagen.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de bestemmingsplannen. Dit omvat het goedkeuren van de wijzigingen in de toelichtingen van de plannen om juridische problemen te voorkomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen om juridische vernietiging van de plannen te voorkomen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van appellanten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de goedkeuring door de raad en de uiteindelijke beslissing van de Raad van State. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de toelichtingen van de bestemmingsplannen Franeker-Nij Fristho en Berltsum-Bildtdijk en De Opslach te wijzigen conform het voorstel.
Participatie:
Er is geen nieuwe participatieprocedure nodig vanwege de ondergeschikte aard van de wijzigingen. Eerdere participatie heeft al plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de aanpassingen komen ten laste van de gemeente en worden gedekt door de reguliere post ruimtelijke plannen. Er zijn geen extra financiële lasten voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen Herstelbesluit Woonplan Raad van State Provinciale Verordening Romte Fryslân Gemeentelijk beleid Provinciaal beleid Beroepsprocedures Plantoelichting WoningbouwontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Wijziging Omgevingsplan gemeente Waadhoeke - Aanwijzen karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum en Wommelserweg 84 Tzum
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke heeft een wijziging van het Omgevingsplan voorgesteld om de panden op Felsumerleane 32 in Spannum en Wommelserweg 84 in Tzum als karakteristieke panden aan te wijzen. Deze wijziging, aangeduid als een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (TAM), zorgt ervoor dat deze panden niet zonder vergunning gesloopt kunnen worden. Dit beschermt hun karakteristieke waarde. De eigenaren van de panden hebben om deze beschermende regeling gevraagd. Tijdens de inventarisatie van karakteristieke panden waren deze percelen per ongeluk niet meegenomen. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode van de ontwerpwijziging. De wijziging wordt nu ongewijzigd vastgesteld door de gemeenteraad. De kosten van de wijziging worden door de gemeente gedragen, en er zijn geen noemenswaardige risico's verbonden aan het plan.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke hat in wiziging fan it Omjouwingsplan foarsteld om de pannen op Felsumerleane 32 yn Spannum en Wommelserwei 84 yn Tsjom as karakteristike pannen oan te wizen. Dizze wiziging, oantsjut as in Tydlike Alternative Maatregel (TAM), soarget derfoar dat dizze pannen net sûnder fergunning sloopt wurde kinne. Dit beskermet harren karakteristike wearde. De eigners fan de pannen hawwe om dizze beskermjende regeling frege. Tidens de ynventarisaasje fan karakteristike pannen wiene dizze perselen per ûngelok net meinommen. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynsjochperioade fan de ûntwerpwiziging. De wiziging wurdt no net feroare fêststeld troch de gemeenteried. De kosten fan de wiziging wurde troch de gemeente droegen, en der binne gjin neamensweardige risiko's ferbûn oan it plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Omgevingsplan gemeente Waadhoeke - Aanwijzen karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum en Wommelserweg 84 Tzum." Het voorstel betreft een wijziging van het Omgevingsplan van de gemeente Waadhoeke om de panden op de percelen Felsumerleane 32 in Spannum en Wommelserweg 84 in Tzum aan te wijzen als karakteristieke panden. Deze aanwijzing betekent dat de panden niet zonder vergunning (gedeeltelijk) gesloopt kunnen worden. De eigenaren hebben om deze beschermende regeling verzocht. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode, en het voorstel wordt ongewijzigd vastgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, het doel en de gevolgen van de omgevingsplanwijziging beschrijft. Het bevat ook informatie over de procedurele aspecten en de afwezigheid van zienswijzen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de omgevingsplanwijziging. De raad moet het voorstel ongewijzigd vaststellen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet beschermen van de karakteristieke panden door de omgevingsplanwijziging vast te stellen. Het alternatief is om de wijziging niet vast te stellen, waardoor de panden niet beschermd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om de panden te beschermen. Het is haalbaar en relevant gezien de verzoeken van de eigenaren en de beoordeling door Monumentenzorg Fryslân. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van het Omgevingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Participatie:
Er is afgezien van participatie, omdat de wijziging slechts betrekking heeft op twee panden en de eigenaren zelf om de wijziging hebben verzocht. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op het behoud van karakteristieke waarden.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de kosten voor de gemeente om de omgevingsplanwijziging door te voeren. Deze kosten worden niet verhaald op de aanvragers en komen volledig voor rekening van de gemeente. Het voorstel vermeldt dat er een intern lerend vermogen uitgaat van deze eerste omgevingsplanwijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsplanwijziging Karakteristieke panden Felsumerleane 32 Spannum Wommelserweg 84 Tzum Waarde-Karakteristiek gebouw Beschermende regeling Tijdelijke Alternatieve Maatregel (TAM) Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) Monumentenzorg Fryslân BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Begroting 2026 GR Fryslân-West
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), maar het college adviseert hiervan af te zien. De GR F-W, verantwoordelijk voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, heeft een sluitende begroting zonder wijzigingen in kosten- en opbrengstenverdeling ten opzichte van 2025. De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is nihil door verbeterd subsidieresultaat. Er is een impulsbudget van het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden. De raadsadviescommissie ziet geen aanleiding voor een gezamenlijke zienswijze. De meerjarenbegroting is positief en sluit aan op de Businesscase Werkleerbedrijf. Het college legt de stukken voor zoals gebruikelijk, in afwachting van de gevolgen van de raadsadviescommissie. De gemeenteraad besluit geen zienswijze in te dienen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de mooglikheid om sjoenswizen yn te tsjinjen op de konseptbegrutting 2026 fan de Mienskiplike Regeling Fryslân-West (GR F-W), mar it kolleezje advisearret hjirfan ôf te sjen. De GR F-W, ferantwurdlik foar subsydzjearre arbeid en de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning, hat in slútende begrutting sûnder wizigingen yn kosten- en opbringstferdieling yn ferliking mei 2025. De gemeentlike bydrage foar 2026 is nihil troch ferbettere subsydzjeresultaat. Der is in ympulsbudzjet fan it ryk foar duorsume ynfrastruktuer foar kwetsbere wurksykjenden. De riedsadvyskommisje sjocht gjin oanlieding foar in mienskiplike sjoenswize. De mearjierrenbegrutting is posityf en slút oan op de Businesscase Wurkleerbedriuw. It kolleezje leit de stikken foar sa't wenst, yn ôfwachting fan de gefolgen fan de riedsadvyskommisje. De gemeenteried beslút gjin sjoenswize yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting GR F-W 2026". Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen op deze begroting, aangezien deze structureel sluitend is en er geen wijzigingen zijn in de kosten- en opbrengstenverdeling. De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, en er zijn financiële middelen beschikbaar vanuit het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële situatie, de rol van de GR F-W, en de betrokkenheid van de gemeenten. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de begroting van de GR F-W. Het college adviseert echter om hiervan af te zien.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt en geen zienswijze indient, of dat zij toch een zienswijze willen indienen op basis van eigen overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast op alle aspecten, zoals duurzaamheid en participatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het college volgen en geen zienswijze indienen op de begroting van 2026.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de financiële middelen voor een duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden, maar verdere details ontbreken.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, wat een financieel voordeel oplevert voor de gemeente Waadhoeke. Er zijn ook rijksbijdragen beschikbaar voor sociale infrastructuur, maar de exacte dekking en besteding worden niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting GR Fryslân-West NV Empatec Sociale werkvoorziening (Wsw) Beschut Werk Gemeenschappelijke Regeling Rijksbijdrage Impulsbudget Doorstroombanen RaadsadviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Waadhoeke betreft de definitieve vaststelling van het fractiebudget voor 2024 en de toekenning van voorschotten voor 2025. Het fractiebudget ondersteunt fracties in hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Alle fracties, behalve de VVD en Fraksje Hoekstra, ontvingen in 2024 een voorschot en hebben nu verantwoording afgelegd over hun uitgaven. De VVD heeft besloten in 2025 weer gebruik te maken van het fractiebudget. Fraksje Hoekstra, als afsplitsing, heeft alleen recht op het variabele deel van het budget. Het voorstel is om de budgetten van 2024 definitief vast te stellen en de voorschotten voor 2025 uit te betalen. De raad heeft dit voorstel op 3 juli 2025 goedgekeurd. Er zijn geen alternatieven, omdat het niet vaststellen van de budgetten in strijd is met de verordening. De financiële aspecten zijn opgenomen in de begroting en meerjarenraming.
Samenvatting
It riedsfoarstel fan de gemeente Waadhoeke giet oer de definitive fêststelling fan it fraksjebudzjet foar 2024 en de takennings fan foarskotten foar 2025. It fraksjebudzjet stipet fraksjes yn harren folksfertsjintwurdigjende, kaderstellende en kontrolearjende rol. Alle fraksjes, útsein de VVD en Fraksje Hoekstra, krigen yn 2024 in foarskot en hawwe no ferantwurding ôflein oer harren útjeften. De VVD hat besletten yn 2025 wer gebrûk te meitsjen fan it fraksjebudzjet. Fraksje Hoekstra, as ôfskieding, hat allinnich rjocht op it fariabele diel fan it budzjet. It foarstel is om de budzjetten fan 2024 definityf fêst te stellen en de foarskotten foar 2025 út te beteljen. De ried hat dit foarstel op 3 july 2025 goedkard. Der binne gjin alternativen, om't it net fêststellen fan de budzjetten yn striid is mei de feroardering. De finansjele aspekten binne opnommen yn de begrutting en mearjierrenraming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afrekenen fractiebudget 2024 en toekennen voorschot 2025". Het voorstel betreft de definitieve vaststelling van de fractiebudgetten voor 2024 op basis van de werkelijke uitgaven van de fracties en het vaststellen van de voorschotten voor 2025. Het fractiebudget ondersteunt de fracties in hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Alle fracties, behalve de VVD en Fraksje Hoekstra, hebben in 2024 een voorschot ontvangen. De VVD kiest ervoor om in 2025 weer een fractiebudget te ontvangen. Het voorstel regelt ook de verrekening van niet-uitgegeven budgetten en de reservering van overschotten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de procedure, de financiële overzichten van de fractiebudgetten, en de regels omtrent de reservering van overschotten. De bijlagen met verantwoordingen van de fractiebudgetten bieden extra transparantie.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de fractiebudgetten van 2024 definitief vast te stellen en de voorschotten voor 2025 uit te betalen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële verantwoording en planning.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en financiële afhandeling betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de vastgestelde budgetten en de voorgestelde voorschotten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. De doelen en procedures zijn helder en meetbaar.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het fractiebudget van 2024 definitief vast te stellen en het voorschot voor 2025 goed te keuren en uit te laten betalen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, omdat het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële afhandeling van fractiebudgetten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling en uitbetaling van de fractiebudgetten. De begroting en meerjarenraming houden al rekening met deze budgetten, waardoor er geen extra financiële dekking nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudget Voorschot Verordening Fracties Reserve Uitgaven Verantwoording Financiële bijdrage Fraksje Hoekstra VVDVerfijning van de zoekopdracht: