20-04-2017 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 3 Fragen troch boargers oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 4 Fragen troch riedsleden
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
Agendapunt 8 Gemeentlike fertsijnwurdigings
Agendapunt 9 List mei tasizzings - Wordt later toegevoegd
Agendapunt 10 Fêststelle feroardering VTH-Kwaliteit
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 20 april 2017 de vaststelling van de Verordening VTH-Kwaliteit. Deze verordening is onderdeel van de Wet Vergunningen, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), die sinds 14 april 2016 van kracht is. De wet vereist dat er regels worden opgesteld om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van omgevingsrecht te waarborgen. De Friese gemeenten en de provincie Fryslân hebben gezamenlijk gewerkt aan de ontwikkeling van deze verordening, met specifieke Friese kwaliteitscriteria, bekend als Frysk Peil F1. Deze criteria zijn bedoeld voor zowel basistaken, uitgevoerd door de FUMO, als thuistaken. Het doel is om op een pragmatische en kostenbesparende manier te voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor kwaliteitsborging. De Landelijke Handhavingstrategie (LHS) speelt hierbij een belangrijke rol, omdat deze een uniforme aanpak bij overtredingen bevordert. Hoewel er geen directe kosten zijn verbonden aan de vaststelling van de verordening, is er wel behoefte aan regelmatige opleidingen voor medewerkers om aan de Frysk Peil F1-criteria te blijven voldoen. De juridische basis voor deze verordening ligt in de Wet VTH en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Zodra alle betrokken partijen de verordening hebben vastgesteld, zal de provincie een persbericht uitbrengen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 20 april 2017 de fêststelling fan de Feroardering VTH-Kwaliteit. Dizze feroardering is ûnderdiel fan de Wet Fergunningen, Tafersjoch en Hanthavening (Wet VTH), dy't sûnt 14 april 2016 fan krêft is. De wet ferplichtet dat der regels opsteld wurde om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening op it mêd fan omjouwingsrjocht te garandearjen. De Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân hawwe tegearre wurke oan de ûntwikkeling fan dizze feroardering, mei spesifike Fryske kwaliteitskritearia, bekend as Frysk Peil F1. Dizze kritearia binne bedoeld foar sawol basistaken, útfierd troch de FUMO, as thúztaken. It doel is om op in pragmatyske en kostenbesparjende wize te foldwaan oan de wetlike soarchplicht foar kwaliteitsboarching. De Lanlike Hanthaveningsstrategy (LHS) spilet hjirby in wichtige rol, om't dizze in unifoarme oanpak by oertrêdingen befoarderet. Hoewol't der gjin direkte kosten ferbûn binne oan de fêststelling fan de feroardering, is der wol ferlet fan regelmjittige opliedingen foar meiwurkers om oan de Frysk Peil F1-kritearia te bliuwen foldwaan. De juridyske basis foar dizze feroardering leit yn de Wet VTH en de Wet algemiene bepalingen omjouwingsrjocht. Sadree't alle belutsen partijen de feroardering fêststeld hawwe, sil de provinsje in parseberjocht útbringe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling Verordening VTH-Kwaliteit
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening VTH-Kwaliteit, die is ontwikkeld om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) binnen het omgevingsrecht te waarborgen. Deze verordening is een gezamenlijke inspanning van de Friese gemeenten, de provincie Fryslân en de FUMO, en omvat zowel basistaken als thuistaken. De verordening is gebaseerd op de Landelijke Handhavingstrategie (LHS) en de Friese Kwaliteitscriteria Frysk Peil F1. Het doel is om een uniforme en kwalitatieve aanpak te garanderen, waarbij de leefomgeving veilig, schoon en gezond blijft. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de achtergrond, de noodzaak en de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd financieel plan voor de toekomstige opleidingskosten van medewerkers.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de rol om de Verordening VTH-Kwaliteit formeel vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het implementatieproces van de kwaliteitscriteria.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de verordening willen vaststellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde kwaliteitscriteria en de bijbehorende strategieën. Dit omvat ook de keuze om toekomstige financiële verplichtingen voor opleidingen te accepteren.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en de benodigde middelen voor de implementatie van de opleidingsvereisten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor opleidingen is niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening VTH-Kwaliteit vast te stellen, waarmee zij de voorgestelde kwaliteitscriteria en strategieën formeel accepteren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen actieve participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. De communicatie is voornamelijk gericht op de betrokken overheidsinstanties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld door de focus op een veilige, schone en gezonde leefomgeving, maar het is geen expliciet onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van de verordening zelf. Echter, er zijn toekomstige kosten voor opleidingen en cursussen voor medewerkers, die nog niet zijn opgenomen in de begroting. Dit moet in Waadhoeke-verband worden opgepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet VTH Frysk Peil F1 Kwaliteitscriteria Landelijke Handhavingstrategie (LHS) Omgevingsrecht FUMO Friese gemeenten Kaders en Uitgangspunten Wabo-taken Provincie FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Fêststelle byldkwaliteitsplan De Boech-zuid Menaam, deelgebied 5
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om het Beeldkwaliteitsplan (BKP) voor De Boech-zuid in Menaam te actualiseren. Het huidige plan is op sommige punten verouderd, en er is een aanpassing voorgesteld. Tijdens de inzageperiode zijn er geen reacties ontvangen. Een schets van de initiatiefnemer voldoet grotendeels aan de uitgangspunten van het BKP, behalve op het punt van de plaatsing van aan- en bijgebouwen. Deze zouden volgens het plan 3 meter achter de voorgevelrooilijn moeten liggen, maar de huidige schets plaatst ze op ruim 2 meter. Dit verschil wordt als acceptabel beschouwd omdat het beoogde visuele effect behouden blijft. Het voorstel is om het BKP op dit punt te wijzigen. De aanpassing brengt beperkte kosten met zich mee, die de gemeente op zich zou nemen. Het aangepaste BKP biedt de welstandscommissie een kader voor toekomstige bouwplannen. Na vaststelling zal het BKP worden gepubliceerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om it Byldkwaliteitsplan (BKP) foar De Boech-súd yn Menaam te aktualisearjen. It hjoeddeiske plan is op guon punten ferâldere, en der is in oanpassing foarsteld. Tidens de ynsjochperioade binne der gjin reaksjes ûntfongen. In skets fan de inisjatyfnimmer foldocht foar it grutste part oan de útgongspunten fan it BKP, útsein op it punt fan de pleatsing fan oan- en bygebouwen. Dy soene neffens it plan 3 meter efter de foargevelroailine lizze moatte, mar de hjoeddeiske skets pleatst se op goed 2 meter. Dit ferskil wurdt as akseptabel beskôge om't it bedoelde fisuele effekt beholden bliuwt. It foarstel is om it BKP op dit punt te wizigjen. De oanpassing bringt beheinde kosten mei him mei, dy't de gemeente op him nimme soe. It oanpaste BKP biedt de wolstânskommisje in kader foar takomstige bouwplannen. Nei fêststelling sil it BKP publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beeldkwaliteitsplan De Boech-zuid Menaam, deelgebied 5". Het plan is verouderd en vereist aanpassing. De belangrijkste wijziging betreft de plaatsing van aan- en bijgebouwen, die nu op ruim 2 meter van de voorgevelrooilijn worden toegestaan in plaats van de voorgeschreven 3 meter. Dit is om het visuele effect te behouden zonder de plattegrond van de woning te verstoren. De raad wordt gevraagd het aangepaste plan vast te stellen, zodat de welstandscommissie een kader heeft voor toekomstige bouwplannen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de wijziging, en een beschrijving van de juridische en financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de participatie van belanghebbenden zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste beeldkwaliteitsplan vaststellen. Dit geeft de welstandscommissie een kader voor de toetsing van bouwplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de afwijking van de oorspronkelijke 3-meterregel voor de plaatsing van aan- en bijgebouwen, en of ze de kosten voor de aanpassing van het plan willen dragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassing van de afstandsregel. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om het plan te actualiseren. Er is echter geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het aangepaste beeldkwaliteitsplan willen vaststellen.
Participatie:
Er is geen melding gemaakt van reacties tijdens de terinzagelegging, wat kan duiden op een gebrek aan participatie of op algemene instemming. Meer informatie hierover zou nuttig zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor de aanpassing van het BKP zijn bescheiden en worden door de gemeente gedragen, gezien de veroudering van het bestaande plan en het algemeen belang van woningbouw. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar de kosten worden als redelijk beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan (BKP) De Boech-zuid Menaam Welstandscommissie Aan- en bijgebouwen Voorgevelrooilijn Visueel effect Welstandstoetsing Algemene wet bestuursrecht Gemeentelijke welstandsnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Fêststelle grinzen beboude kom y.k.f. gebiedsontwikkeling (Heak)
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om de grenzen van de bebouwde kom in de dorpen Marsum, Ritsumasyl, Deinum en Boksum te herzien. Deze herziening is onderdeel van de gebiedsontwikkeling rondom de Haak om Leeuwarden (A31), waarbij de infrastructuur op diverse locaties is aangepast.
Voor Marsum wordt voorgesteld om de grens van de bebouwde kom te verleggen vanwege de aanleg van een nieuw fietspad dat het dorp verbindt met Ritsumasyl. In Ritsumasyl wordt overwogen om de woonschepen en de bijbehorende weg binnen de bebouwde kom te brengen. In Deinum is de oude N31 verwijderd, waardoor een nieuwe verbinding tussen het dorp en It Holt is ontstaan; hier wordt een aanpassing van de komgrenzen overwogen. Voor Boksum wordt de Nylânsdyk omgevormd tot een fietspad, wat aanleiding geeft om de komgrens op een logische locatie te situeren.
Het voorstel benadrukt het belang van het vastleggen van deze grenzen volgens de wegenverkeerswet, wat ook invloed heeft op de snelheidszones in de dorpen. Er zijn geen financiële kosten verbonden aan deze wijzigingen, aangezien de bebording vanuit het project wordt gefinancierd. Het raadsbesluit zal via de gebruikelijke kanalen worden gecommuniceerd, met de mogelijkheid voor bezwaar.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel om de grinzen fan de beboude kom yn de doarpen Marsum, Ritsumasyl, Deinum en Boksum te herzien. Dizze herziening is ûnderdiel fan de gebietsûntwikkeling rûnom de Haak om Ljouwert (A31), wêrby't de ynfrastruktuer op ferskate lokaasjes oanpast is.
Foar Marsum wurdt foarsteld om de grins fan de beboude kom te ferlizzen fanwegen de oanlis fan in nij fytspaad dat it doarp ferbynt mei Ritsumasyl. Yn Ritsumasyl wurdt oerwage om de wenboaten en de byhearrende wei binnen de beboude kom te bringen. Yn Deinum is de âlde N31 fuorthelle, wêrtroch in nije ferbining tusken it doarp en It Holt ûntstien is; hjir wurdt in oanpassing fan de komgrinzen oerwage. Foar Boksum wurdt de Nylânsdyk omfoarme ta in fytspaad, wat oanlieding jout om de komgrins op in logyske lokaasje te pleatsen.
It foarstel beklammet it belang fan it fêstlizzen fan dizze grinzen neffens de wegenferkearswet, wat ek ynfloed hat op de snelheidszones yn de doarpen. Der binne gjin finansjele kosten ferbûn oan dizze wizigingen, om't de bebording út it projekt finansierd wurdt. It riedsbeslút sil fia de gewoane kanalen kommunisearre wurde, mei de mooglikheid foar beswier.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van de grenzen bebouwde kom in het kader van gebiedsontwikkeling (Haak)." Het doel is om de grenzen van de bebouwde kom in Marsum, Ritsumasyl, en Deinum te herzien vanwege veranderingen in de infrastructuur na de realisatie van de Haak om Leeuwarden (A31). Dit omvat het aanpassen van de komgrenzen om nieuwe verbindingen en structuren te accommoderen, zoals fietspaden en ontsluitingswegen, en om de verkeersveiligheid te verbeteren door het uitbreiden van 30 km/u zones.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, locaties, en argumenten voor de herziening van de komgrenzen. Er zijn echter enkele tekstuele omissies die geen invloed hebben op de inhoudelijke besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de nieuwe komgrenzen vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de wijzigingen juridisch te verankeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de komgrenzen en de uitbreiding van de 30 km/u zones. Dit kan invloed hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de betrokken dorpen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de locaties en wijzigingen die worden voorgesteld. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de komgrenzen goed te keuren en vast te leggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces. De communicatie zal via reguliere kanalen plaatsvinden, met een mogelijkheid tot bezwaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op fietspaden en verkeersveiligheid kan bijdragen aan een duurzamere infrastructuur.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de maatregel, aangezien de bebording wordt gefinancierd vanuit het bestaande projectbudget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsontwikkeling Infrastructuur Bebouwde kom Marsum Ritsumasyl Deinum Fietspad Woonschepen N31 NylânsdykVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Ofslúten iepenbier ferkear ferbiningspaad Uniastrjitte – K.N. Kuperusstrjitte en 4 parkearplakken oan de Uniastrjitte te Marssum
Samenvatting
De gemeente Menameradiel overweegt, samen met Stichting Wonen Noordwest Friesland en dorpsbelang Marsum, om een bouwproject te starten op een perceel aan de Uniastrjitte in Marsum. Het plan is om een twee-onder-een-kapwoning te realiseren als sociale woningbouw. Echter, het perceel voldoet momenteel niet aan het bestemmingsplan vanwege een openbaar pad dat door het perceel loopt en vier parkeerplaatsen die aan de straatzijde liggen. Om het bouwproject mogelijk te maken, wordt overwogen om het pad en de parkeerplaatsen aan het openbaar verkeer te onttrekken. Dit vereist een formele procedure volgens de Wegenwet.
Er zijn verschillende argumenten voor dit plan. De versoepeling van geluidsregels maakt woningbouw in dit gebied mogelijk, en de nieuwe woningen zouden de straat esthetisch aanvullen. Bovendien sluit het type woning aan bij de bestaande sociale woningbouw en voorziet het in een lokale behoefte. De parkeerplaatsen bevinden zich op grond van de Stichting Wonen Noordwest Friesland, wat een extra reden is om ze aan de openbaarheid te onttrekken.
Er zijn echter ook kanttekeningen. Het pad wordt gebruikt door de lokale bevolking, vooral door ouders en kinderen van de nabijgelegen basisschool. Toch wordt verwacht dat de impact van het verdwijnen van het pad en de parkeerplaatsen beperkt zal zijn.
De gemeente wil belanghebbenden de kans geven om hun zienswijzen in te dienen voordat een definitief besluit wordt genomen. Als er geen bezwaren worden ingediend, kan het voorgenomen besluit als definitief worden beschouwd. De procedure brengt geen kosten met zich mee, en de verkoop van de grond kan enige financiële opbrengst genereren.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel oerwaget, tegearre mei Stichting Wonen Noordwest Fryslân en doarpsbelang Marsum, om in bouprojekt te starten op in perseel oan de Uniastrjitte yn Marsum. It plan is om in twa-ûnder-ien-kapwenning te realisearjen as sosjale wenningbou. Lykwols foldocht it perseel op it stuit net oan it bestimmingsplan fanwegen in iepenbier paad dat troch it perseel rint en fjouwer parkearplakken dy't oan de strjitside lizze. Om it bouprojekt mooglik te meitsjen, wurdt oerwage om it paad en de parkearplakken oan it iepenbier ferkear te ûntnimmen. Dit fereasket in formele proseduere neffens de Wegenwet.
Der binne ferskate arguminten foar dit plan. De fersoepeling fan lûdsregels makket wenningbou yn dit gebiet mooglik, en de nije wenningen soene de strjitte estetysk oanfolje. Boppedat slút it type wenning oan by de besteande sosjale wenningbou en foarsjocht it yn in lokale behoefte. De parkearplakken lizze op grûn fan de Stichting Wonen Noordwest Fryslân, wat in ekstra reden is om se oan de iepenbierheid te ûntnimmen.
Der binne lykwols ek kanttekeningen. It paad wurdt brûkt troch de lokale befolking, foaral troch âlden en bern fan de tichtby lizzende basisskoalle. Dochs wurdt ferwachte dat de ynfloed fan it ferdwinen fan it paad en de parkearplakken beheind wêze sil.
De gemeente wol belanghawwenden de kâns jaan om harren sjenswizen yn te tsjinjen foardat in definityf beslút nommen wurdt. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin it foarnommen beslút as definityf beskôge wurde. De proseduere bringt gjin kosten mei him mei, en de ferkeap fan de grûn kin wat finansjele opbringst generearje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onttrekken aan het openbaar verkeer van het verbindingspad Uniastrjitte - K. N. Kuperusstrjitte en een 4-tal parkeerplaatsen aan de Uniastrjitte te Marsum." Het voorstel beoogt het onttrekken van een verbindingspad en vier parkeerplaatsen aan de openbaarheid om woningbouw mogelijk te maken. Het perceel voldoet momenteel niet aan het bestemmingsplan, maar door het pad en de parkeerplaatsen aan het perceel toe te voegen, kan er een twee-onder-een-kapwoning worden gerealiseerd. Dit sluit aan bij de behoefte aan sociale woningbouw in Marsum. De procedure vereist een formele onttrekking aan het openbaar verkeer volgens de Wegenwet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de voorgestelde actie, en een beschrijving van de juridische en procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële ramingen of alternatieve opties besproken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het voorstel om het pad en de parkeerplaatsen aan de openbaarheid te onttrekken. De raad moet het voorgenomen besluit als definitief aanmerken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van de woningbouw opwegen tegen het verlies van het pad en de parkeerplaatsen. Er moet ook worden overwogen hoe de belangen van de huidige gebruikers van het pad en de parkeerplaatsen worden gewogen tegen de voordelen van nieuwe sociale woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en gedetailleerde financiële informatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de gemeenschap is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het pad en de parkeerplaatsen aan de openbaarheid worden onttrokken om de woningbouw mogelijk te maken.
Participatie:
Het voorstel voorziet in een periode van zes weken waarin belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de procedure tot onttrekking. De verkoop van de grond zal enige inkomsten genereren, maar dit is beperkt tot ongeveer 340m2. Er is geen gedetailleerde financiële dekking of impactanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Marsum Uniastrjitte Parkeerplaatsen Openbaar verkeer Bestemmingsplan Sociale woningbouw Stichting Wonen Noordwest Friesland Wegenwet ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "onttrekken aan openbaar verkeer van verbindingspad Uniastrjitte en K.N. Kuperusstrjitte alsmede 4 parkeerplaatsen in de Uniastrjitte te Marsum". Het doel is om een verbindingspad en vier parkeerplaatsen aan de Uniastrjitte te onttrekken aan het openbaar verkeer om sociale woningbouw mogelijk te maken. Het perceel voldoet momenteel niet aan het bestemmingsplan, maar door het pad en de parkeerplaatsen aan het perceel toe te voegen, kan aan de planvereisten worden voldaan. Dit is onderdeel van een bredere inspanning om sociale woningbouw te realiseren in Marsum, in samenwerking met Stichting Wonen Noordwest Friesland en dorpsbelang Marssum.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de probleemstelling, argumenten, kanttekeningen, aanpak, juridische grondslag, en communicatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de gemeenschap en alternatieve oplossingen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het onttrekken van het pad en de parkeerplaatsen aan het openbaar verkeer, wat een noodzakelijke stap is om de woningbouw te realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het faciliteren van sociale woningbouw en het behouden van de huidige openbare infrastructuur. Dit omvat het afwegen van de voordelen van nieuwe woningen tegen de nadelen van het verlies van een pad en parkeerplaatsen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de impact van de woningbouw. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de gevolgen voor de gemeenschap zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het pad en de parkeerplaatsen aan het openbaar verkeer worden onttrokken, wat de weg vrijmaakt voor de verkoop van de grond en de start van de bouwvergunningprocedure.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het conceptbesluit ter inzage wordt gelegd voor zienswijzen, wat enige mate van participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten verbonden aan de onttrekkingsprocedure, maar de verkoop van de grond zal enige opbrengst genereren. De financiële details zijn beperkt tot de omvang van het perceel (ca. 340m2).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Uniastrjitte K.N. Kuperusstrjitte Marsum Bestemmingsplan Openbaar verkeer Parkeerplaatsen Wegenwet Stichting Wonen Noordwest Friesland Nij FranjumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Wiziging mienskippelijke regeling FUMO
Agendapunt 15 Oanpassing legesferoardering en tarivetabel
Samenvatting
Op 20 april 2017 bespreekt de gemeenteraad een voorstel voor aanpassing van de belastingverordening en tarieventabel. De wijzigingen zijn nodig vanwege nieuwe wetgeving en jurisprudentie. Het voorstel omvat aanpassingen in de legesverordening van 2016 en de tarieventabel van 2017.
Voor de legesverordening 2016 worden twee wijzigingen voorgesteld: een verduidelijking van de definitie van 'maand' en een aanpassing van de bepalingen voor identiteitskaarten voor jongeren en personen met een uitreisverbod.
In de tarieventabel 2017 worden vier wijzigingen voorgesteld: het vervallen van een tarief voor naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, aanpassingen van tarieven voor Natura 2000-activiteiten en Flora- en Fauna-activiteiten, en nieuwe tarieven voor activiteiten met betrekking tot monumenten en beschermde stads- of dorpsgezichten. Deze laatste wijziging houdt verband met de actualisering van tariefbepalingen volgens de Erfgoedwet.
De juridische basis voor deze wijzigingen ligt in de Gemeentewet en de Paspoortwet. De communicatie over de wijzigingen zal plaatsvinden via officiële publicaties.
Samenvatting
Op 20 april 2017 besprekt de gemeenteried in foarstel foar oanpassing fan de belestingferoardering en tarievetabel. De wizigingen binne nedich fanwegen nije wetjouwing en jurispridinsje. It foarstel omfiemet oanpassingen yn de legesferoardering fan 2016 en de tarievetabel fan 2017.
Foar de legesferoardering 2016 wurde twa wizigingen foarsteld: in ferduidelijking fan de definysje fan 'moanne' en in oanpassing fan de bepalingen foar identiteitskaarten foar jongeren en persoanen mei in útreisferbod.
Yn de tarievetabel 2017 wurde fjouwer wizigingen foarsteld: it ferfallen fan in taryf foar naspeuringen yn de registers fan de boargerlike stân, oanpassingen fan tariven foar Natura 2000-aktiviteiten en Flora- en Fauna-aktiviteiten, en nije tariven foar aktiviteiten mei betrekking ta monuminten en beskerme steds- of doarpsgesichten. Dizze lêste wiziging hâldt ferbân mei de aktualisearring fan taryfbepalingen neffens de Erfgoedwet.
De juridyske basis foar dizze wizigingen leit yn de Gemeentewet en de Paspoartwet. De kommunikaasje oer de wizigingen sil plakfine fia offisjele publikaasjes.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing belastingverordening en tarieventabel". Het voorstel betreft wijzigingen in de legesverordening en de tarieventabel van 2017, noodzakelijk door nieuwe wetgeving en jurisprudentie. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in de definities van tijdvakken, de toepassing van leges op identiteitskaarten voor personen met een uitreisverbod, en actualiseringen van tarieven voor activiteiten onder de Natuurbeschermingswet, Flora- en Faunawet, en monumentenbescherming. Het doel is om de verordening en tarieventabel in lijn te brengen met actuele wetgeving en jurisprudentie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de relevante artikelen en tarieven aanpast. Er zijn geen probleemstellingen, argumenten of kanttekeningen vermeld, wat kan wijzen op een gebrek aan context of discussie over de impact van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijzigingen in de belastingverordening en tarieventabel officieel vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk voortkomen uit de noodzaak om te voldoen aan nieuwe wetgeving en jurisprudentie. De raad kan echter overwegen of de voorgestelde tarieven en wijzigingen in lijn zijn met hun beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en tarieven. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de verordening van 2016 en de tarieventabel van 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een probleemstelling of argumenten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordening en tarieventabel goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het opstellen van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de Natura 2000-activiteiten en Flora- en Fauna-activiteiten, aangezien deze betrekking hebben op natuurbescherming.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het overwegen van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Tarieventabel Identiteitskaart Natura 2000-activiteiten Flora- en Fauna-activiteiten Monumenten Natuurbeschermingswet Erfgoedverordening Omgevingsvergunning Burgerlijke standVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Kredyt werynrjochting Boksum
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel voor extra financiering van de herinrichting van Boksum. Eerder is al een krediet van € 360.000 toegekend voor de Oedsmawei, maar er is nu een aanvullend bedrag van € 93.300 nodig om ook andere delen van het dorp aan te pakken. Het plan omvat verbeteringen aan wegen, verlichting en toeristische voorzieningen, met als doel de algehele kwaliteit van het dorp te verhogen. De dorpsgemeenschap heeft positief gereageerd op de plannen, hoewel er nog enkele voorbehouden zijn. De financiering van het extra bedrag wordt voorgesteld via bestaande budgetten voor subsidiabele projecten. Als het voorstel wordt goedgekeurd, kan de uitvoering nog dit jaar plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel foar ekstra finansiering fan de werinrjochting fan Boksum. Earder is al in kredyt fan € 360.000 takend foar de Oedsmawei, mar der is no in oanfoljend bedrach fan € 93.300 nedich om ek oare dielen fan it doarp oan te pakken. It plan omfiemet ferbetterings oan wegen, ferljochting en toeristyske foarsjennings, mei as doel de algemiene kwaliteit fan it doarp te ferheegjen. De doarpsmienskip hat posityf reagearre op de plannen, hoewol't der noch inkele foarbehouden binne. De finansiering fan it ekstra bedrach wurdt foarsteld fia besteande budzjetten foar subsidiabele projekten. As it foarstel goedkard wurdt, kin de útfiering noch dit jier plakfine.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een "Extra krediet voor de herinrichting van Boksum." Het plan beoogt de herinrichting van de Oedsmawei in Boksum uit te breiden naar andere delen van het dorp, zoals de Buorren, Blessumerpaed, Fockingastrjitte, Tiltsjedyk en de entree van het dorp aan de Hegedyk. Het doel is om de algehele kwaliteit van het dorp te verbeteren door achterstallig onderhoud aan te pakken, eenduidige verlichting te installeren en voorzieningen voor toeristische fietsers te creëren. Hiervoor is een extra krediet van € 93.300 nodig, dat deels gedekt wordt door bestaande budgetten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een beschrijving van de probleemstelling, argumenten voor de herinrichting, en een overzicht van de benodigde stappen voor uitvoering. Echter, het bevat geen specifieke tijdlijn voor de uitvoering na goedkeuring door de raad.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het herinrichtingsplan en het extra krediet van € 93.300 goedkeuren. Dit is essentieel voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het extra krediet gerechtvaardigd is gezien de voordelen van de herinrichting. Er moet ook overwogen worden of de voorgestelde dekking van de kosten acceptabel is.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften en doelen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdgebonden) na goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het herinrichtingsplan en het beschikbaar stellen van het extra krediet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het dorp enthousiast is over de plannen en dat er overleg is geweest met dorpsbelang. Dit duidt op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel voorziet in duurzame verlichting voor het dorp.
Financiële gevolgen:
De totale extra kosten bedragen € 163.300. De dekking is deels geregeld via bestaande budgetten voor verlichting en asfaltherstel. Het resterende bedrag van € 93.300 wordt voorgesteld te dekken via KD-posten van 2016 en 2017.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichtingsplan Boksum Extra krediet Oedsmawei Kwaliteitsverbetering Achterstallig onderhoud Duurzame verlichting Dorpsbelang Landschapsarchitect Toeristische fietsers Asfaltverharding TiltsjedykVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een kredietaanvraag voor de herinrichting van Boksum. Het doel is om een extra krediet van €93.300 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het dorp, bovenop een eerder toegekend krediet van €360.000 voor de Oedsmawei. Het plan omvat verbeteringen aan diverse straten en de entree van het dorp, met aandacht voor toeristische voorzieningen en duurzame verlichting. De financiering wordt gedekt door resterende middelen uit subsidiabele projecten van 2016 en 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de herinrichting, financiële dekking en een tijdlijn voor uitvoering. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van het extra krediet voor de herinrichting van Boksum. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak, de financiële dekking en de voorgestelde verbeteringen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de extra investering in Boksum gerechtvaardigd vinden, gezien de eerdere investeringen en de huidige financiële situatie. Ook moeten zij beslissen over de prioriteit van deze herinrichting ten opzichte van andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een gedetailleerde evaluatie van de verwachte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de optionele status van sommige plannen kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het extra krediet van €93.300 willen goedkeuren voor de herinrichting van Boksum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het dorp enthousiast is over de plannen, maar er is weinig detail over de mate van participatie en inspraak van de bewoners in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met name in de context van het aanbrengen van eenduidige en duurzame verlichting in het dorp.
Financiële gevolgen:
De totale extra kosten bedragen €163.300, waarvan €93.300 gedekt moet worden door het krediet. De dekking komt uit resterende middelen van subsidiabele projecten van 2016 en 2017. Het voorstel geeft aan hoe de financiering geregeld wordt, maar mist een uitgebreide financiële risicoanalyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Boksum Oedsmawei Kwaliteitsverbetering Achterstallig onderhoud Verlichting Dorpsbelang Landschapsarchitect Toeristische fietsers DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Kredyt oanbringen betonferhurding op fytspaad fan Berltsum-Wier
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om het fietspad van Berltsum via Wier naar de gemeentegrens te verbeteren door de huidige tegelverharding te vervangen door betonverharding. Dit fietspad maakt deel uit van het provinciale hoofdfietsroutenetwerk en vertoont momenteel veel ongemakken door verzakkingen en wortelopdruk. Het onderhoud is intensief en er is een risico op aansprakelijkheidsclaims. Het Actieplan Fiets, dat gericht is op het verbeteren van het comfort van fietspaden, biedt een kans op 50% subsidie voor deze verbetering. De totale kosten worden geschat op € 260.000, waarvan de helft door de provincie zou kunnen worden gedekt. De resterende € 130.000 zou uit de Algemene Reserve II van de gemeente kunnen komen. Als het voorstel wordt goedgekeurd, kan de uitvoering nog in 2017 plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel om it fytspead fan Berltsum fia Wier nei de gemeentegrins te ferbetterjen troch de hjoeddeiske tegelbefêstiging te ferfangen troch betonbefêstiging. Dit fytspead makket diel út fan it provinsjale haadfytsrûtenetwurk en toant op it stuit in soad ûngemakken troch fersakkingen en woartelopdruk. It ûnderhâld is yntinsyf en der is in risiko op oanspraaklikheidsclaims. It Aksjeplan Fytser, dat rjochte is op it ferbetterjen fan it komfort fan fytspeaden, biedt in kâns op 50% subsydzje foar dizze ferbettering. De totale kosten wurde rûsd op € 260.000, wêrfan de helte troch de provinsje dekt wurde kin. De oerbleaune € 130.000 soe út de Algemiene Reserve II fan de gemeente komme kinne. As it foarstel goedkard wurdt, kin de útfiering noch yn 2017 plakfine.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "krediet voor het aanbrengen van een betonverharding op het fietspad van Berltsum via Wier naar de gemeentegrens". Het voorstel vraagt om een krediet van €260.000 voor het vervangen van de huidige tegelverharding door betonverharding op een fietspad dat deel uitmaakt van het provinciale hoofdfietsroutenetwerk. De huidige tegelverharding veroorzaakt veel ongemak en vereist regelmatig onderhoud. De provincie Fryslân biedt een subsidie van 50% van de kosten, waardoor de gemeente €130.000 moet bijdragen vanuit de Algemene Reserve II. Het project moet in 2017 worden uitgevoerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de verandering, financiële details, en een plan voor communicatie. Er zijn geen kanttekeningen of juridische grondslagen vermeld, wat kan betekenen dat deze aspecten niet relevant zijn of over het hoofd zijn gezien.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet en de financiering vanuit de Algemene Reserve II. Hun rol is om het voorstel te evalueren op basis van de gepresenteerde informatie en te beslissen of het in het belang van de gemeente is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verbeteren van het fietspad prioriteit heeft, gezien de financiële bijdrage die nodig is. Ze moeten ook overwegen of het gebruik van de Algemene Reserve II gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (uitvoering in 2017). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in andere prioriteiten van de gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het beschikbaar stellen van het krediet en de voorgestelde dekking.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de keuze voor betonverharding, wat een duurzamere oplossing is dan de huidige tegelverharding.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten bedragen €260.000, waarvan de helft wordt gedekt door een provinciale subsidie. De resterende €130.000 wordt gedekt door de Algemene Reserve II. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Betonverharding Tegelverharding Provinciale hoofdfietsroutenetwerk Subsidie Actieplan Fiets Comfort Onderhoud Elektrische fietsen Algemene Reserve IIVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Krediet voor het aanbrengen van betonverharding op het fietspad Berltsum-Wier-gemeentegrens
Samenvatting: Het voorstel betreft het vervangen van de huidige tegelverharding van het fietspad tussen Berltsum en de gemeentegrens via Wier door betonverharding. Dit is onderdeel van het provinciale hoofdfietsroutenetwerk. De huidige tegelverharding veroorzaakt veel ongemak en vereist regelmatig onderhoud. De provincie Fryslân biedt een subsidie van 50% van de kosten, wat neerkomt op € 130.000. De totale kosten zijn geraamd op € 260.000, met de resterende € 130.000 te dekken uit de Algemene Reserve II. Het voorstel benadrukt de noodzaak van snelle uitvoering in 2017 vanwege de subsidievoorwaarden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de verandering, financiële details, en een overzicht van de benodigde stappen. Echter, het ontbreekt aan een gedetailleerde tijdlijn voor de uitvoering en een risicoanalyse.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van het benodigde krediet van € 130.000 uit de Algemene Reserve II. Daarnaast moet de raad het voorstel goedkeuren om de werkzaamheden in 2017 uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het investeren in de verbetering van het fietspad prioriteit heeft, gezien de financiële implicaties en de noodzaak om middelen uit de Algemene Reserve II te gebruiken.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar (kosten en subsidiebedrag zijn duidelijk), en tijdgebonden (uitvoering in 2017). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, zoals de exacte planning en risico's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een gedetailleerde planning ontbreekt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van € 130.000 beschikbaar te stellen en akkoord te gaan met de uitvoering van de werkzaamheden in 2017.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien de vervanging van tegels door betonverharding een duurzamere en onderhoudsarmere oplossing biedt.
Financiële Gevolgen
De totale kosten bedragen € 260.000, waarvan € 130.000 wordt gedekt door een provinciale subsidie. De resterende € 130.000 wordt gedekt uit de Algemene Reserve II. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Betonverharding Tegelverharding Subsidie Provincie Fryslân Actieplan Fiets Hoofdfietsroutenetwerk Comfortverbetering Onderhoud Elektrische fietsenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet voor het vervangen van de tegelverharding door betonverharding van het fietspad Berltsum tot aan de gemeentegrens. Het totale krediet bedraagt € 260.000, waarvan de helft wordt gedekt door een subsidie van de provincie Fryslân en de andere helft uit de Algemene Reserve II van de gemeente Menameradiel. Het doel is om de kwaliteit en duurzaamheid van het fietspad te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en een specifieke bron van dekking. Echter, het mist details over de planning, uitvoering en eventuele betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het krediet goed te keuren en de voorgestelde dekking te bekrachtigen. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gebruik van de Algemene Reserve II gerechtvaardigd is voor dit project en of de verbetering van het fietspad prioriteit heeft binnen de gemeentelijke infrastructuurplannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aspecten, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke doelen voor de verbetering van het fietspad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet goed te keuren en de voorgestelde financiële dekking te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien betonverharding doorgaans duurzamer is dan tegelverharding. Dit aspect kan bijdragen aan de lange termijn voordelen van het project.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd: een totale investering van € 260.000, gedekt door een provinciale subsidie en de Algemene Reserve II. Er is geen verdere uitleg over de impact op de reserve of andere financiële verplichtingen van de gemeente.
Agendapunt 18 Utwreidingsplannen Poiesz yn Menaam
Samenvatting
Poiesz Supermarkten heeft plannen om hun vestiging in Menaam te moderniseren en uit te breiden. Het doel is om de winkel een kwaliteitsimpuls te geven en beter in te spelen op de veranderende behoeften van consumenten, zoals meer ruimte in de winkel en een online servicepakket. Hoewel het bouwplan in strijd is met het huidige bestemmingsplan, is er samen met de gemeente gekeken naar de planologische haalbaarheid. De provincie Fryslân heeft het plan als haalbaar beoordeeld. Het college van burgemeester en wethouders wil via een uitgebreide omgevingsvergunningprocedure medewerking verlenen aan het initiatief. Hiervoor is een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad nodig. Als deze verklaring wordt afgegeven, kan een ontwerpvergunning worden opgesteld en ter inzage worden gelegd. Na de inzagetermijn kan de gemeenteraad om een definitieve verklaring van geen bedenkingen worden gevraagd, waarna een definitieve omgevingsvergunning kan worden verleend. De kosten van het project worden door Poiesz Supermarkten gedragen.
Samenvatting
Poiesz Supermerken hat plannen om harren fêstiging yn Menaam te modernisearjen en út te wreidzjen. It doel is om de winkel in kwaliteitsympuls te jaan en better yn te spyljen op de feroarjende behoeften fan konsuminten, lykas mear romte yn de winkel en in online servicepakket. Hoewol't it bouplan yn striid is mei it hjoeddeistige bestimmingsplan, is der tegearre mei de gemeente sjoen nei de planologyske helberens. De provinsje Fryslân hat it plan as helber beoardiele. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders wol fia in útwreide omjouwingsfergunningsproseduere meiwurking ferliene oan it inisjatyf. Hjirfoar is in ferklearring fan gjin beswieren fan de gemeenteried nedich. As dizze ferklearring wurdt ôfjûn, kin in ûntwerpfergunning opsteld wurde en ter ynsjoch lein wurde. Nei de ynsjochtermyn kin de gemeenteried om in definitive ferklearring fan gjin beswieren frege wurde, wêrnei't in definitive omjouwingsfergunning ferliend wurde kin. De kosten fan it projekt wurde troch Poiesz Supermerken droegen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitbreiding Poiesz Menaam". Het voorstel betreft het afgeven van een (concept) verklaring van geen bedenkingen voor de uitbreiding van de Poiesz supermarkt in Menaam. Poiesz Supermarkten wil de vestiging moderniseren en uitbreiden om beter te voldoen aan de veranderende behoeften van consumenten, zoals meer winkelruimte en een online servicepakket. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, maar wordt gezien als een toegevoegde waarde voor het dorp. De gemeenteraad wordt gevraagd om een verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat een uitgebreide omgevingsvergunningprocedure kan worden gestart.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de plannen, de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen, en de stappen die moeten worden genomen. Er zijn bijlagen met ruimtelijke onderbouwing en een ontwerp van de nieuwe winkel.
Rol van de Raad:
De raad moet een (concept) verklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een noodzakelijke stap voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van de supermarkt steunen, gezien de strijdigheid met het bestemmingsplan en de mogelijke impact op de lokale gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de planning en uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de (concept) verklaring van geen bedenkingen willen afgeven, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor de omgevingsvergunningprocedure.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden gedurende zes weken een zienswijze kunnen indienen nadat de (concept) omgevingsvergunning ter inzage is gelegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien het een privaat initiatief is en de kosten door Poiesz Supermarkten worden gedragen. Eventuele planschadevergoedingen worden ook door Poiesz gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitbreiding Poiesz Supermarkten Menaam Omgevingsvergunning Kwaliteitsimpuls Bestemmingsplan Ruimtelijke onderbouwing Consument Online winkelservice PlanschadevergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Ferfanging iepenbiere ferljochting oan trochgeande route yn Menaam, Dronryp, Marsum en Boksum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om het resterende budget van de voorziening voor 'vervanging openbare verlichting' in te zetten voor het vervangen van verlichting langs belangrijke routes in Menaam, Dronryp, Marsum en Boksum. Het voorstel komt voort uit het Beleidsplan Openbare Verlichting en het bijbehorende uitvoeringsplan, waarin jaarlijks een bedrag van €67.000 wordt gereserveerd voor vervangingen. De gemeente heeft momenteel een buffer opgebouwd doordat minder lichtmasten vervangen hoefden te worden dan verwacht, dankzij de langere levensduur van de masten en de overstap naar energiezuinige LED-armaturen. Het resterende budget van €173.617 zou kunnen worden gebruikt voor het vervangen van 160 lichtmasten en armaturen langs de genoemde routes, zonder dat er extra middelen nodig zijn. De kosten per mast met armatuur worden geschat op €1.500, maar een aanbesteding kan mogelijk de kosten verlagen. Het voorstel benadrukt dat de verlichting van deze routes bijdraagt aan het dorpsbeeld voor inwoners en bezoekers.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om it oerbleaune budzjet fan de foarsjenning foar 'ferfanging iepenbiere ferljochting' yn te setten foar it ferfangen fan ferljochting lâns wichtige rûtes yn Menaam, Dronryp, Marsum en Boksum. It foarstel komt fuort út it Beliedsplan Iepenbiere Ferljochting en it byhearrende útfieringsplan, wêryn jierliks in bedrach fan €67.000 reservearre wurdt foar ferfangingen. De gemeente hat op it stuit in buffer opboud om't minder ljochtmêsten ferfongen hoege te wurden as ferwachte, tank oan de langere libbensdoer fan de mêsten en de oerstap nei enerzjysunige LED-armaturen. It oerbleaune budzjet fan €173.617 soe brûkt wurde kinne foar it ferfangen fan 160 ljochtmêsten en armaturen lâns de neamde rûtes, sûnder dat der ekstra middels nedich binne. De kosten per mêst mei armatuur wurde rûsd op €1.500, mar in oanbesteging kin mooglik de kosten ferleegje. It foarstel beklammet dat de ferljochting fan dizze rûtes bydraacht oan it doarpsbyld foar ynwenners en besikers.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besteding voorziening 'vervanging openbare verlichting' 2017". Het voorstel beoogt de vervanging van openbare verlichting langs de doorgaande routes in de dorpen Menaam, Marsum, Dronryp en Boksum. De verlichting is verouderd en niet meer toereikend. Het voorstel vraagt de raad om het resterende budget van de voorziening voor vervanging van openbare verlichting beschikbaar te stellen voor dit project. Het doel is om de verlichting te moderniseren en energiezuiniger te maken zonder extra financiële middelen aan te vragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële onderbouwing, een overzicht van de huidige staat van de verlichting, en een plan voor de vervanging. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd tijdspad en een risicoanalyse.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of het resterende budget van de voorziening voor vervanging van openbare verlichting mag worden gebruikt voor het opknappen van de doorgaande routes in de genoemde dorpen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met het gebruik van de bestaande voorziening voor dit specifieke project, ondanks dat sommige verlichting nog niet aan vervanging toe is. Dit kan gezien worden als een vorm van kapitaalvernietiging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te vervangen lichtmasten en armaturen. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning (tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een kanttekening over de vervanging van verlichting die technisch nog niet aan vervanging toe is.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met het voorstel om het resterende budget van de voorziening te gebruiken voor de vervanging van de verlichting langs de doorgaande routes.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel de vervanging van oude verlichting door energiezuinige LED-verlichting omvat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het gebruik van de bestaande voorziening. Er zijn geen aanvullende middelen nodig, en het project zal worden uitgevoerd binnen het beschikbare budget van € 173.617,-.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare verlichting Vervanging Voorziening Lichtmasten Armaturen Energiezuinig Levensduur Kosten Routes Led armaturenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van het restant van de voorziening 'vervanging openbare verlichting' voor het vervangen van verlichting aan de doorgaande routes in Menaam, Dronryp, Marsum en Boksum. De gemeente Menameradiel wil de resterende middelen van de voorziening gebruiken om 160 lichtmasten en armaturen te vervangen. Dit is onderdeel van een bredere strategie om de openbare verlichting te moderniseren en energiezuiniger te maken, zonder extra financiële middelen aan te vragen. Het voorstel benadrukt dat de vervanging van armaturen en het conserveren van masten de duurzaamheid en het energieverbruik van de gemeente verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële informatie, een overzicht van de huidige stand van zaken en de geplande vervangingen. Echter, er ontbreekt informatie over de specifieke planning en tijdlijn voor de uitvoering van de vervangingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of het restant van de voorziening gebruikt mag worden voor de voorgestelde vervangingen. Dit vereist goedkeuring van de raad om de financiële middelen aan te wenden zoals voorgesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan het opknappen van de doorgaande routes met de beschikbare middelen, of dat zij deze middelen anders willen inzetten. Er is ook een keuze om te investeren in duurzaamheid en energie-efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van aantal te vervangen masten en armaturen en de kosten. Echter, het mist een duidelijke tijdlijn (Tijdgebonden) voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het gebruik van de resterende voorziening voor de vervanging van de verlichting op de voorgestelde routes.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. Het vervangen van armaturen door energiezuinige LED-verlichting draagt bij aan een lager energieverbruik en een duurzamere gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er zijn geen aanvullende middelen nodig, aangezien de vervangingen worden gefinancierd uit de bestaande voorziening. Het voorstel benadrukt dat er geen extra middelen worden aangevraagd en dat de kosten binnen de huidige voorziening worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare verlichting Vervanging Armaturen Lichtmasten Voorziening Doorgaande routes Kosten Levensduur Energiezuinig BesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Kulturele Haadstêd 2018
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om financiële bijdragen te leveren aan twee initiatieven in het kader van Culturele Hoofdstad 2018. Ten eerste vraagt Stichting Keatsstêd 2018 om € 10.000,- voor de organisatie van de 'Keatswike 2018' in Franeker, een evenement dat deel uitmaakt van de "European sports for all games". Dit evenement omvat onder andere kaatswedstrijden en een expositie, en heeft als doel de kaatssport te promoten, vooral onder jongeren. De toekomstige gemeente Waadhoeke, waar de huidige gemeente deel van zal uitmaken, ondersteunt dit initiatief.
Daarnaast is er een verzoek van Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een bijdrage van € 1,- per inwoner om de promotie van culturele activiteiten te intensiveren. Dit bedrag zou worden gebruikt voor marketingcampagnes en het vergroten van de zichtbaarheid van de evenementen in de regio. De bijdrage zou ten laste komen van de post onvoorzien, waar momenteel voldoende middelen beschikbaar zijn. De raad zal deze voorstellen verder bespreken en overwegen.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel om finansjele bydragen te leverjen oan twa inisjativen yn it ramt fan Kulturele Haadstêd 2018. Ten earste freget Stichting Keatsstêd 2018 om € 10.000,- foar de organisaasje fan de 'Keatswike 2018' yn Frjentsjer, in evenemint dat diel útmakket fan de "European sports for all games". Dit evenemint omfiemet ûnder oare keatswedstriden en in eksposysje, en hat as doel de keatssport te promoatsjen, foaral ûnder jongeren. De takomstige gemeente Waadhoeke, dêr't de hjoeddeiske gemeente diel fan útmeitsje sil, stipet dit inisjatyf.
Dêrneist is der in fersyk fan Ljouwert-Fryslân 2018 foar in bydrage fan € 1,- per ynwenner om de promoasje fan kulturele aktiviteiten te yntinsivearjen. Dit bedrach soe brûkt wurde foar marketingkampanjes en it fergrutsjen fan de sichtberens fan de eveneminten yn de regio. De bydrage soe ten koste gean fan de post ûnfoarsjoen, dêr't op it stuit genôch middels beskikber binne. De ried sil dizze foarstellen fierder beprate en beskôgje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de financiële ondersteuning voor de organisatie van de 'Keatswike 2018' in Franeker en de promotie van Leeuwarden-Fryslân 2018 als Culturele Hoofdstad. Het voorstel vraagt om een bijdrage van €10.000 voor de Keatswike en €1 per inwoner voor de promotie van Leeuwarden-Fryslân 2018. De Keatswike omvat een reeks kaatsgerelateerde evenementen en is onderdeel van de "European sports for all games". De promotie van Leeuwarden-Fryslân 2018 richt zich op het vergroten van de zichtbaarheid en bekendheid van de regio.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële specificaties en argumenten voor de bijdragen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de verwachte impact en resultaten van de promotieactiviteiten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de gevraagde financiële bijdragen en de dekking daarvan vanuit de post onvoorzien.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële steun willen verlenen aan evenementen die buiten de directe gemeentegrenzen plaatsvinden en of ze de promotie van de gehele provincie willen ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral wat betreft de meetbaarheid van de resultaten van de promotieactiviteiten. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of KPI's genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde financiële bijdragen goedkeuren en hoe deze gedekt worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van de evenementen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €10.000 voor de Keatswike en €13.454 voor Leeuwarden-Fryslân 2018. Deze bedragen worden gedekt uit de post onvoorzien, die voldoende ruimte biedt met een saldo van €68.800.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Keatswike 2018 Leeuwarden-Fryslân 2018 Kaatsen Franeker Culturele Hoofdstad 2018 Promotie Evenement Subsidie Jeugd VolkscultuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21 Beskikber stelle fan kredyt foar de oankeap fan in perceel grûn
Agendapunt 22 Utwreiding skiepehâlderij Moddergatsreed 3 te Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een procedure voor een projectbesluit betreffende een schapenhouderij in Berltsum. Het gaat om de bouw van een bedrijfswoning en de landschappelijke inpassing van de bestaande situatie, zonder verdere uitbreiding van het agrarische bedrijf. Er is één zienswijze ingediend door de heer Reitsma, die instemt met de woningbouw maar zorgen uit over mogelijk agrarisch gebruik en de daarmee gepaard gaande overlast. De raad moet nu beslissen of zij een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft. De schapenhouderij moet voldoen aan bestaande wet- en regelgeving, en de plannen voorzien in een goede landschappelijke inpassing. Er is geen sprake van een volledige nieuwvestiging van een agrarisch bedrijf, maar van de uitbreiding van een bestaand bedrijf. Zowel de initiatiefnemer als de indiener van de zienswijze zijn op de hoogte gebracht van de voortgang.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in proseduere foar in projektbeslút oangeande in skiepehâlderij yn Berltsum. It giet om de bou fan in bedriuwswenning en de lânskiplike ynpassing fan de besteande situaasje, sûnder fierdere útwreiding fan it agraryske bedriuw. Der is ien miening yntsjinne troch de hear Reitsma, dy't ynstimmet mei de wenningbou mar soargen útsprutsen oer mooglik agrarysk gebrûk en de dêrmei geargeande oerlêst. De ried moat no beslute oft sy in definitive ferklearring fan gjin beswieren ôfjaan. De skiepehâlderij moat foldwaan oan besteande wet- en regeljouwing, en de plannen foarsjogge yn in goede lânskiplike ynpassing. Der is gjin sprake fan in folsleine nijfestiging fan in agrarysk bedriuw, mar fan de útwreiding fan in besteand bedriuw. Sawol de inisjatyfnimmer as de yntsjinner fan de miening binne op 'e hichte brocht fan de foarútgong.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Procedure projectbesluit schapenhouderij Berltsum". Het gaat om het afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een bedrijfswoning bij een bestaande schapenhouderij in Berltsum. De schapenhouderij heeft al een omgevingsvergunning voor het houden van vee, en de huidige aanvraag betreft geen verdere uitbreiding van het agrarisch bedrijf, maar enkel de toevoeging van een bedrijfswoning en landschappelijke inpassing. Er is één zienswijze ingediend door een buurman, die instemt met de woningbouw maar zorgen uit over mogelijke overlast bij ander gebruik dan wonen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor het besluit, en een reactie op de ingediende zienswijze. Echter, meer gedetailleerde informatie over de landschappelijke inpassing en de exacte plannen voor de bedrijfswoning zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen wil afgeven. Dit is nodig om het projectbesluit te kunnen nemen en de omgevingsvergunning te verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het afgeven van de verklaring van geen bedenkingen, waarmee de bouw van de bedrijfswoning wordt toegestaan, of het weigeren ervan, wat de bouw zou blokkeren. Dit kan afhangen van de interpretatie van de zienswijze en de balans tussen agrarische ontwikkeling en woonomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de reactie op de zienswijze is enigszins dubbelzinnig door het niet expliciet gegrond of ongegrond verklaren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft, waarmee de bouw van de bedrijfswoning kan doorgaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat zowel de initiatiefnemer als de indiener van de zienswijze zijn geïnformeerd en op de hoogte worden gehouden van het vervolgproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op planologische inpassing en naleving van wet- en regelgeving.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt tot de leges voor de procedure en de omgevingsvergunning, die afhankelijk zijn van de bouwkosten. Er is een planschadevergoedingsovereenkomst gesloten, maar verdere details over financiële dekking worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schapenhouderij Berltsum Bedrijfswoning Zienswijze Familie Tuinenga Moddergatsreed Omgevingsvergunning Landschappelijke inpassing Beplantingsplan PlanschadevergoedingsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23 Beneame plakferfangend griffier
Samenvatting
Tijdens de gemeenteraadsvergadering op 27 augustus 2015 wordt besproken dat er een nieuwe plaatsvervangend griffier benoemd moet worden vanwege het vertrek van de huidige functionaris. Het voorstel is om Roelien Hoekstra-Woudstra aan te stellen als plaatsvervangend griffier voor de periode van 1 mei 2017 tot 31 december 2017. Deze keuze is gemaakt in overleg met de fractievoorzitters en betreft een praktische invulling van de functie. Er zijn geen extra kosten verbonden aan dit voorstel.
Samenvatting
Tidens de gemeenteriedsgearkomste op 27 augustus 2015 wurdt besprutsen dat der in nije plakferfangend griffier beneamd wurde moat fanwegen it fuortgean fan de hjoeddeiske funksjonaris. It foarstel is om Roelien Hoekstra-Woudstra oan te stellen as plakferfangend griffier foar de perioade fan 1 maaie 2017 oant 31 desimber 2017. Dizze kar is makke yn oerlis mei de fraksjefoarsitters en betsjut in praktyske ynfolling fan de funksje. Der binne gjin ekstra kosten ferbûn oan dit foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming plaatsvervangend griffier". Het voorstel betreft de benoeming van Roelien Hoekstra-Woudstra als plaatsvervangend griffier voor de periode van 1 mei 2017 tot 31 december 2017. Deze benoeming volgt op het vertrek van de huidige plaatsvervangend griffier. In overleg met de fractievoorzitters is besloten om een interne griffiemedewerker te benoemen voor deze rol, wat een praktische oplossing biedt zonder extra kosten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming. Het bevat de noodzakelijke informatie over de benoeming, de betrokken partijen, en de financiële implicaties.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is aan de raad om de benoeming van de voorgestelde kandidaat te bekrachtigen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een praktische invulling betreft van een administratieve functie. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoeming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de benoeming van Roelien Hoekstra-Woudstra als plaatsvervangend griffier voor de genoemde periode.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden buiten het fractievoorzittersoverleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele benoeming betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien er geen extra kosten worden gemaakt voor de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Plaatsvervangend griffier Roelien Hoekstra-Woudstra Fractievoorzitters Griffiemedewerker Praktische invulling Functie Griffie Kosten OverlegVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van Roelien Hoekstra-Woudstra als plaatsvervangend griffier voor de gemeente Menameradiel voor de periode van 1 mei 2017 tot 31 december 2017. Dit besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering van 20 april 2017, na een voorstel van het fractievoorzittersoverleg op 21 maart 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming. Het vermeldt de naam van de kandidaat, de functie, en de periode waarvoor de benoeming geldt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de plaatsvervangend griffier.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve benoeming betreft. De raad moet echter wel overwegen of de kandidaat geschikt is voor de functie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie, aangezien er geen informatie wordt gegeven over de kwalificaties van de kandidaat of de noodzaak van de benoeming.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van Roelien Hoekstra-Woudstra als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gezien de aard van de benoeming begrijpelijk is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personeelskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor de raad bij de besluitvorming.
Agendapunt 24 Fêststelle (1e en 2e) wiziging fan de programmabegrutting 2017
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 20 april 2017 mogelijke wijzigingen in de programmabegroting voor 2017. Deze wijzigingen omvatten onder andere financiële aanpassingen voor rioolrenovaties in diverse dorpen, herinrichtingsprojecten en andere infrastructurele verbeteringen. Er zijn ook kosten opgenomen voor het afscheid van de gemeente Menameradiel en de vormgeving van een inloopfunctie voor Waadhoeke. De benodigde kredieten voor deze projecten worden gedekt door de algemene reserve en specifieke bestemmingsreserves. Na goedkeuring door de gemeenteraad zullen de wijzigingen worden verwerkt in de financiële administratie en ter kennisname worden gestuurd naar de Provincie Friesland.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 20 april 2017 mooglike wizigingen yn de programmabegroting foar 2017. Dizze wizigingen omfetsje ûnder oare finansjele oanpassingen foar rioelrenovaasjes yn ferskate doarpen, werinrjochtingsprojekten en oare ynfrastrukturele ferbetteringen. Der binne ek kosten opnaam foar it ôfskied fan de gemeente Menameradiel en de foarmjouwing fan in ynrinfunksje foar Waadhoeke. De nedige krediten foar dizze projekten wurde dekt troch de algemiene reserve en spesifike bestimmingsreserves. Nei goedkarring troch de gemeenteried sille de wizigingen ferwurke wurde yn de finansjele administraasje en ta kennisname stjoerd wurde nei de Provinsje Fryslân.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigingen (1e en 2e) van de Programmabegroting 2017". Het voorstel betreft het aanpassen van de programmabegroting voor 2017 met twee wijzigingen. De eerste wijziging betreft maatregelen uit het dekkingsplan, terwijl de tweede wijziging extra kredieten en kosten omvat voor diverse programma's, zoals bestuur, verkeer, welzijn, milieu en bouwen. De financiële dekking komt uit de algemene en bestemmingsreserves. De wijzigingen zijn bedoeld om de begroting aan te passen aan actuele financiële behoeften en ontwikkelingen binnen de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en dekkingsplannen. Het bevat specifieke bedragen en de bronnen van financiering, evenals de juridische grondslag en communicatieplannen.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel omdat de raad het budgetrecht heeft en verantwoordelijk is voor het vaststellen van de begroting en eventuele wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van uitgaven en de toewijzing van middelen uit de reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke projecten en programma's voorrang krijgen en hoe de financiële middelen het beste kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en projecten. Echter, het is minder duidelijk of de doelen tijdgebonden en realistisch zijn, aangezien er geen specifieke tijdlijnen of evaluatiecriteria worden genoemd. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting 2017 goed te keuren, inclusief de financiële dekking vanuit de reserves.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en infrastructurele aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten diverse kredieten en kosten voor projecten, gedekt door de algemene en bestemmingsreserves. De dekking is gedetailleerd beschreven, wat aangeeft dat de financiële implicaties goed zijn doordacht en gepland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2017 Begrotingswijziging Kredieten Rioolrenovatie Algemene reserve II Bestemmingsreserve sociaal domein Kapitaallasten Gebiedsontwikkeling Financiële administratie GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht: