28-09-2017 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 002 Vaststellen van de agenda van 28 september 2017
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 004 Vragenuur
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 005.B.1 Raadsvraag ongevallen Oud Kaatsveld
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006 Hamerstukken
T. Lyklema
T. Lyklema
T. Lyklema
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006.1 Zienswijze conceptdekkingsplan 2.0 VRF
Samenvatting
Brandweer Fryslân heeft een concept Dekkingsplan 2.0, genaamd 'Samen Paraat', opgesteld. Dit plan legt vast welke opkomsttijden van de brandweer in de regio verwacht kunnen worden en biedt inzicht in de positionering van kazernes, taken en materieel. Het doel is om de brandweerzorg in Fryslân toekomstbestendig, veilig, efficiënt en effectief in te richten. Het plan zorgt ervoor dat alle brandweerposten een netwerk vormen voor onderlinge ondersteuning, zodat 24/7 goede brandweerzorg gewaarborgd is. Er zijn geen wensen of bedenkingen geuit over het plan. Het bestuur van de Veiligheidsregio vraagt om een zienswijze voor 5 oktober 2017, waarna de definitieve vaststelling op 19 oktober 2017 gepland staat. Het plan levert een efficiencywinst op, die gebruikt wordt om financiële risico's op te vangen. Hierdoor blijft het netwerk van brandweerposten intact en is de paraatheid gewaarborgd.
Samenvatting
Brânwacht Fryslân hat in konsept Dekkingsplan 2.0, neamd 'Tegearre Paraat', opsteld. Dit plan leit fêst hokker opkomsttiden fan de brânwacht yn de regio ferwachte wurde kinne en biedt ynsjoch yn de posysjonearring fan kazerne, taken en materieel. It doel is om de brânwachtsoarch yn Fryslân takomstbestindich, feilich, effisjint en effektyf yn te rjochtsjen. It plan soarget derfoar dat alle brânwachtposten in netwurk foarmje foar ûnderlinge stipe, sadat 24/7 goede brânwachtsoarch garandearre is. Der binne gjin winsken of betinkingen útsprutsen oer it plan. It bestjoer fan de Feiligensregio freget om in miening foar 5 oktober 2017, wêrnei't de definitive fêststelling op 19 oktober 2017 pland stiet. It plan leveret in effisjinsjewinst op, dy't brûkt wurdt om finansjele risiko's op te fangen. Hjirtroch bliuwt it netwurk fan brânwachtposten yntakt en is de paraatheid garandearre.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Dekkingsplan 2.0 'Samen Paraat' Brandweer Fryslân". Het plan legt vast welke opkomsttijden van de brandweer in de regio verwacht kunnen worden en biedt inzicht in de positionering van kazernes, taken, materieel en organisatie in relatie tot risico's. Het doel is om Brandweer Fryslân te transformeren van een historisch gegroeide naar een beredeneerde organisatie, waarbij alle posten een netwerk vormen voor onderlinge ondersteuning. Dit moet 24/7 goede brandweerzorg waarborgen en taken en specialismen snel en provinciaal dekkend inzetten. Het plan beoogt een toekomstbestendige brandweerzorg te borgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke beschrijvingen van de doelen, de structuur van de brandweerorganisatie en de verwachte uitkomsten. Het biedt inzicht in zowel de operationele als financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten ten aanzien van het Dekkingsplan 2.0. Hun rol is voornamelijk adviserend en goedkeuring verlenend.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemmen met het voorstel om geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit impliceert vertrouwen in de voorgestelde veranderingen en de financiële strategie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van opkomsttijden en netwerkvorming. Het is realistisch en tijdgebonden met een evaluatie gepland voor oktober 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het Dekkingsplan 2.0.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk intern gericht binnen de veiligheidsregio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het plan levert een efficiencywinst van €350.000 per jaar op, maar er zijn financiële risico's zoals tekorten op vakbekwaamheid en vrijwilligersvergoeding. Het tekort op kapitaallasten wordt vanaf 2021 verwacht. De financiële risico's worden geadresseerd door de efficiencywinst te salderen met de tekorten, en de financiële gevolgen worden verwerkt in de begroting van Waadhoeke.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dekkingsplan 2.0 Brandweer Fryslân Veiligheidsregio Opkomsttijden Netwerkorganisatie Toekomstbestendige brandweerzorg Efficiencywinst Financiële risico's Regionalisering Beleidsplan Brandweer Fryslân 2015-2018Verfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006.2 Controleprotocol 2017
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om het controleprotocol 2017 vast te stellen. Dit protocol, versie 12.0, bevat enkele tekstuele aanpassingen en een geactualiseerd normenkader voor interne en externe regelgeving, evenals een bijgewerkte bijlage over Sisa-verantwoording. Het controleprotocol dient als richtlijn voor de accountant bij de controle van de jaarrekening, waarbij zowel de getrouwheids- als de rechtmatigheidsverklaring vereist zijn. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en is gebaseerd op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden en de Gemeentewet. De gemeenteraad zal beslissen of het controleprotocol 2017 wordt vastgesteld.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om it kontrôleprotokol 2017 fêst te stellen. Dit protokol, ferzje 12.0, befettet inkele tekstuele oanpassingen en in aktualisearre noarmekader foar ynterne en eksterne regeljouwing, lykas in bywurke bylage oer Sisa-ferantwurding. It kontrôleprotokol tsjinnet as rjochtline foar de akkountant by de kontrôle fan de jierrekken, wêrby sawol de getrouheids- as de rjochtmjittichheidsferklearring fereaske binne. It foarstel hat gjin finansjele gefolgen en is basearre op it Beslút akkountantskontrôle desintrale oerheden en de Gemeentewet. De gemeenteried sil beslute oft it kontrôleprotokol 2017 fêststeld wurdt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol 2017". Het controleprotocol dient als opdrachtverstrekking aan de accountant door de gemeenteraad. Het huidige protocol (versie 11.0) werd in 2016 vastgesteld, en nu ligt versie 12.0 voor. Deze versie bevat tekstuele aanpassingen, een geactualiseerd normenkader en een bijgewerkte bijlage over Sisa-verantwoording. Het voorstel vraagt de raad om het controleprotocol 2017 vast te stellen, zodat de accountant gericht kan werken en overbodige werkzaamheden worden vermeden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de noodzaak van het controleprotocol. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat er geen grote bezwaren of ontbrekende elementen zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het controleprotocol vast te stellen, wat de opdrachtverstrekking aan de accountant formaliseert. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van de financiële rechtmatigheid en getrouwheid van de gemeentelijke jaarrekening.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel en technisch van aard is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opdrachtverstrekking aan de accountant. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de controle van de jaarrekening 2017. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol 2017 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, wat betekent dat er geen extra kosten of budgetaanpassingen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol 2017 Accountant Normenkader Rechtmatigheidsverklaring Getrouwheidsverklaring Financiële administratie Bado (Besluit accountantscontrole decentrale overheden) Sisa verantwoording Goedkeurings- en rapporteringstoleranties GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Bestemmingsplan Oosterbierum - Konkelswei 10
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor het perceel Konkelswei 10 in Oosterbierum. Dit perceel ligt in een glastuinbouwgebied en bevat momenteel vervallen bebouwing. De nieuwe eigenaren willen hier hun loon- en aannemersbedrijf vestigen, waarvoor een nieuwe loods gebouwd zal worden. De bestaande bedrijfswoning en boomgaard blijven behouden. Omdat het huidige bestemmingsplan alleen glastuinbouw toestaat, is een nieuw bestemmingsplan nodig. Er zijn geen bezwaren ontvangen tijdens de ontwerpfase, en de initiatiefnemers dragen alle kosten. Als de raad het plan goedkeurt, volgt een publicatie en een beroepstermijn van zes weken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in nij bestimmingsplan fêst te stellen foar it perseel Konkelswei 10 yn Easterbierrum. Dit perseel leit yn in glêstúnbougebiet en befettet op it stuit ferfallen bebouwing. De nije eigners wolle hjir harren lean- en oannimmersbedriuw fêstigje, wêrfoar't in nije loads boud wurde sil. De besteande bedriuwswente en boomgaard bliuwe behâlden. Om't it hjoeddeiske bestimmingsplan allinnich glêstúnbou tastiet, is in nij bestimmingsplan nedich. Der binne gjin beswieren ûntfongen tidens de ûntwerpfaze, en de inisjatyfnimmers drage alle kosten. As de ried it plan goedkart, folget in publikaasje en in beropstermyn fan seis wiken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Oosterbierum - Konkelswei 10". Het perceel Konkelswei 10, gelegen in een glastuinbouwgebied in Oosterbierum, is aangekocht door nieuwe eigenaren die hun loon- en aannemersbedrijf daar willen vestigen. Dit vereist een wijziging van het bestemmingsplan, aangezien de huidige bestemming alleen glastuinbouw toestaat. Het voorstel is om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de initiatiefnemers alle kosten dragen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de gewenste ontwikkeling, en de juridische en financiële aspecten. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de ontwerpfase, wat duidt op een goed voorbereide en gecommuniceerde procedure.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de herontwikkeling van het perceel mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van het bestemmingsplan, wat een afwijking van het provinciale ruimtelijke beleid inhoudt. Dit kan invloed hebben op toekomstige ruimtelijke ordening en economische ontwikkeling in het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het biedt een duidelijk planologisch kader voor de herontwikkeling van het perceel. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Oosterbierum - Konkelswei 10" ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is sprake geweest van burgerparticipatie. De direct omwonenden zijn vooraf geïnformeerd en er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode van het ontwerpbestemmingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de herontwikkeling en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de initiatiefnemers alle kosten en mogelijke planschade voor hun rekening nemen. Er is geen financiële inbreng van de gemeente vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oosterbierum Konkelswei 10 Glastuinbouwgebied Loon- en aannemersbedrijf Provinciale ontheffing Landschappelijk inpassingsplan Nije Pleats methodiek Franekeradeel PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.5 Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel maakt deel uit van de Vereniging van Waddenzeegemeenten, die de belangen van de Waddenzee behartigt. Op de agenda staat het voorstel om het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van deze vereniging te bespreken. Het voorstel is om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018. De gemeente Franekeradeel is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vereniging en betaalt jaarlijks contributie. De begroting voor 2018 is al vastgesteld door het Algemeen Bestuur en geeft geen aanleiding tot opmerkingen. Het besluit hierover moet nog genomen worden in de raadsvergadering.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel makket diel út fan de Feriening fan Waadseegemeenten, dy't de belangen fan de Waadsee behertiget. Op de aginda stiet it foarstel om it jierferslach 2016 en de begrutting 2018 fan dizze feriening te besprekken. It foarstel is om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin winsken of betinkingen te uterjen oer de begrutting 2018. De gemeente Frjentsjerteradiel is bestjoerlik fertsjintwurdige yn de feriening en betellet jierliks kontribúsje. De begrutting foar 2018 is al fêststeld troch it Algemien Bestjoer en jout gjin oanlieding ta opmerkings. It beslút hjir oer moat noch nommen wurde yn de riedsgearkomste.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten". Het document biedt de raad van Franekeradeel inzicht in het jaarverslag 2016 en de begroting 2018 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. De vereniging, bestaande uit 12 gemeenten grenzend aan de Waddenzee, behartigt de belangen van de Waddenzee en houdt zich bezig met projecten zoals de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed. Het voorstel vraagt de raad om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de jaarstukken en begroting van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële bijdragen en de rol van de gemeente binnen de vereniging.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het jaarverslag en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018. Dit impliceert een passieve rol waarbij de raad geen actieve wijzigingen of aanvullingen hoeft te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel de raad vraagt om geen wensen of bedenkingen te uiten. De raad kan echter overwegen of zij deze passieve benadering willen handhaven of dat er toch behoefte is aan een meer actieve betrokkenheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het voornamelijk gaat om kennisname en geen actieve besluitvorming vereist. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2018.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Dit is ook niet noodzakelijk gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, hoewel de vereniging zich bezighoudt met de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed, wat indirect een duurzaamheidsaspect kan hebben.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse contributie die de gemeente Franekeradeel aan de vereniging betaalt. Voor 2016 was dit €2.822 en voor 2018 is een gelijkblijvende bijdrage van €2.807 opgenomen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar de bedragen lijken binnen de reguliere begroting te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Franekeradeel Jaarverslag 2016 Begroting 2018 Algemeen Bestuur Contributie Waddenzee Belangenbehartiger Werelderfgoed Eigen vermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.6 Krediet project 'It grien wer werom op'e Haadwei', herontwikkeling Hoofdweg Hitzum
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.1 Afscheidscadeau voor de bevolking
Franekeradeel geeft afscheidscadeau: Digitale bankjes voor inwoners en toeristen
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft besloten om €175.000 uit de algemene reserve te gebruiken voor een uniek afscheidscadeau aan haar inwoners. Met de fusie van de gemeente in zicht, worden er op zeven locaties zitgelegenheden met digitale informatiezuilen geplaatst. Deze moderne bankjes bieden niet alleen informatie over de omgeving, maar ook oplaadmogelijkheden voor fietsen en mobiele telefoons.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel met enthousiasme en enkele kritische noten besproken. De bankjes, die symbool staan voor de overgang naar de nieuwe gemeente Waadhoeke, werden door een raadslid vergeleken met een nieuwjaarskaart: "Het oude jaar rust uit op een bankje, terwijl het nieuwe jaar popelend van werklust van het bankje af wil springen."
Er waren echter ook vragen over de praktische uitvoering van het plan. Een raadslid vroeg zich af of de bankjes wel geschikt zouden zijn voor ouderen en mindervaliden. "Het is essentieel dat het bankje ook geschikt is om te zitten voor bijvoorbeeld ouderen," benadrukte hij. Het college verzekerde dat deze opmerkingen zouden worden meegenomen in de specificaties.
Een ander punt van discussie was de jaarlijkse reservering van €5000 voor het onderhoud van de software en internetverbindingen. "Had dit niet uit de reguliere budgetten gehaald kunnen worden?" vroeg een kritisch raadslid zich af. Toch werd het voorstel uiteindelijk zonder tegenstemmen aangenomen.
De bankjes zullen strategisch worden geplaatst op fietsknooppunten, wat volgens de werkgroep een logische keuze is. "Het moet op fietsknooppunten zijn," legde een vertegenwoordiger van het college uit. "Soms ligt daar een dorp bij, maar het is niet noodzakelijk dat elk dorp een bankje krijgt."
Na de vergadering kregen raadsleden de kans om de ontwerpen van de bankjes te bekijken en hun feedback te geven aan de uitvoerende medewerker. "We willen dat het zo goed mogelijk in eerste hand wordt meegenomen," aldus de voorzitter.
Met de goedkeuring van het budget kan de realisatie van het project beginnen, met als doel de opening nog te vieren als gemeente Franekeradeel. Het afscheidscadeau belooft een blijvende herinnering te worden aan de gemeente, zowel voor de inwoners als voor de vele toeristen die de regio bezoeken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een budget van €175.000 beschikbaar te stellen voor een afscheidscadeau aan de inwoners, aangezien de gemeente per 1 januari 2018 fuseert met omliggende gemeenten. Een werkgroep heeft een plan ontwikkeld voor zitgelegenheden met digitale informatiezuilen op zeven locaties, inclusief een in het centrum van Franeker. Deze zuilen bieden informatie over de omgeving en hebben oplaadmogelijkheden voor fietsen en mobiele telefoons. De raad moet nog beslissen over de financiering, die uit de algemene reserve zou komen. Daarnaast wordt voorgesteld om jaarlijks €5000 te reserveren voor het onderhoud van de software. Na goedkeuring van het budget kan de realisatie van het project beginnen, met als doel de opening nog te vieren als gemeente Franekeradeel.
Frjentsjerteradiel jout ôfskiedskado: Digitale bankjes foar ynwenners en toeristen
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat besletten om €175.000 út de algemiene reserve te brûken foar in unyk ôfskiedskado oan har ynwenners. Mei de fúzje fan de gemeente yn it sicht, wurde der op sân lokaasjes sitgelegenheden mei digitale ynformaasjepylders pleatst. Dizze moderne bankjes biede net allinnich ynformaasje oer de omjouwing, mar ek oplademooglikheden foar fytsen en mobile tillefoans.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel mei entûsjasme en inkele krityske notysjes besprutsen. De bankjes, dy't symboal steane foar de oergong nei de nije gemeente Waadhoeke, waarden troch in riedslid fergelike mei in nijjierskaart: "It âlde jier rêst út op in bankje, wylst it nije jier popeljend fan wurklust fan it bankje ôf springe wol."
Der wiene lykwols ek fragen oer de praktyske útfiering fan it plan. In riedslid frege him ôf oft de bankjes wol geskikt wêze soene foar âlderein en minsken mei in beheining. "It is essinsjeel dat it bankje ek geskikt is om op te sitten foar bygelyks âlderein," beklamme hy. It kolleezje fersekere dat dizze opmerkingen meinommen wurde soene yn de spesifikaasjes.
In oar punt fan diskusje wie de jierlikse reservearring fan €5000 foar it ûnderhâld fan de software en ynternetferbiningen. "Hie dit net út de reguliere budzjetten helle wurde kinnen?" frege in kritysk riedslid him ôf. Dochs waard it foarstel úteinlik sûnder tsjinstimmen oannommen.
De bankjes sille strategysk pleatst wurde op fytsknooppunten, wat neffens de wurkgroep in logyske kar is. "It moat op fytsknooppunten wêze," lei in fertsjintwurdiger fan it kolleezje út. "Soms leit dêr in doarp by, mar it is net needsaaklik dat elk doarp in bankje krijt."
Nei de gearkomste krigen riedsleden de kâns om de ûntwerpen fan de bankjes te besjen en harren feedback te jaan oan de útfierende meiwurker. "Wy wolle dat it sa goed mooglik yn earste hân meinaam wurdt," sei de foarsitter.
Mei de goedkarring fan it budzjet kin de realisaasje fan it projekt begjinne, mei as doel de iepening noch te fieren as gemeente Frjentsjerteradiel. It ôfskiedskado belooft in bliuwende oantinken te wurden oan de gemeente, sawol foar de ynwenners as foar de in protte toeristen dy't de regio besykje.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in budzjet fan €175.000 beskikber te stellen foar in ôfskiedskado oan de ynwenners, om't de gemeente per 1 jannewaris 2018 fusearret mei omlizzende gemeenten. In wurkgroep hat in plan ûntwikkele foar sitgelegenheden mei digitale ynformaasjepylders op sân lokaasjes, ynklusyf ien yn it sintrum fan Frjentsjer. Dizze pylders biede ynformaasje oer de omjouwing en hawwe opladenmooglikheden foar fytsen en mobile tillefoans. De ried moat noch beslute oer de finansiering, dy't út de algemiene reserve komme soe. Derneist wurdt foarsteld om jierliks €5000 te reservearjen foar it ûnderhâld fan de software. Nei goedkarring fan it budzjet kin de realisaasje fan it projekt begjinne, mei as doel de iepening noch te fieren as gemeente Frjentsjerteradiel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afscheidscadeau Franekeradeel". Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een budget van €175.000 voor een afscheidscadeau aan de inwoners van Franekeradeel, aangezien de gemeente per 1 januari 2018 fuseert met omliggende gemeenten. Een werkgroep heeft een plan ontwikkeld voor het cadeau, dat bestaat uit zitgelegenheden met digitale informatiezuilen op diverse locaties. Deze zuilen bieden informatie over de omgeving en hebben oplaadmogelijkheden voor fietsen en mobiele telefoons. De raad wordt gevraagd om het budget goed te keuren en de onderhoudskosten van de software te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het cadeau, de financiële aspecten, en de betrokkenheid van de gemeenschap. Echter, details over de exacte inhoud van de informatie op de zuilen en hoe de participatie van de gemeenschap precies is vormgegeven, zijn beperkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het budget goed te keuren en daarmee de uitvoering van het afscheidscadeau mogelijk te maken. De raad moet ook instemmen met de dekking van de onderhoudskosten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het voorgestelde afscheidscadeau een passende en verantwoorde besteding van publieke middelen is. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde locaties en het type cadeau aansluiten bij de wensen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (budget en aantal locaties), en tijdgebonden (uitvoering voor het einde van het jaar). Echter, het is minder specifiek over de exacte inhoud van de informatiezuilen en hoe succes wordt gemeten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het budget van €175.000 beschikbaar te stellen en de jaarlijkse onderhoudskosten van €5000 te dekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat een werkgroep, bestaande uit bewoners en ondernemers, betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het cadeau. Dit duidt op enige mate van participatie, maar verdere details over hoe de gemeenschap is geraadpleegd, ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over de duurzaamheid van de materialen of de energievoorziening van de zuilen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet: een eenmalige uitgave van €175.000 en jaarlijkse onderhoudskosten van €5000. Deze kosten worden gedekt uit de post 'Onvoorzien Eénmalig 2017' en 'Onvoorzien Structureel'.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afscheidscadeau Franekeradeel Werkgroep Budget Zuilen Software Mienskip Zitgelegenheid Onderhoudskosten Fiets opladenVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.2 Begrotingswijzigingen 42 t/m 53 e
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2017 aan te passen. Dit gebeurt op basis van de 42e tot en met de 54e wijziging. Deze wijzigingen omvatten onder andere projecten zoals de renovatie van een sportcomplex en de aanschaf van een maaimachine. Daarnaast is er een voorstel om de 55e wijziging alleen voor kennisgeving aan te nemen, omdat het een administratieve aanpassing betreft. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlagen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2017 oan te passen. Dit bart op basis fan de 42e oant en mei de 54e wiziging. Dizze wizigingen omfetsje ûnder oare projekten lykas de renovaasje fan in sportkompleks en de oanskaf fan in meanmasine. Derneist is der in foarstel om de 55e wiziging allinnich foar kennisjouwing oan te nimmen, om't it in bestjoerlike oanpassing is. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigingen trochfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigingen binne opnommen yn bylagen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2017". Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2017. Het omvat wijzigingen van de 42e tot en met de 54e begrotingswijziging, die variëren van administratieve aanpassingen tot specifieke projecten zoals de renovatie van een sportcomplex en de aanschaf van een maaimachine. De 55e wijziging wordt enkel voor kennisgeving aangenomen. Het doel is om de begroting actueel te houden en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en behoeften binnen de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke opsomming van de wijzigingen en bijbehorende bijlagen die verdere toelichting bieden. Er zijn geen bezwaren of kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat het voorstel goed is voorbereid.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begrotingswijzigingen officieel te maken. Na goedkeuring kan het college van burgemeester en wethouders de wijzigingen uitvoeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, wat impliceert dat zij de prioriteiten en financiële keuzes van het college steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen wordt pas later geëvalueerd via de Berap en de jaarrekening.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen volgens de voorgestelde wijzigingen en de 55e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel, wat logisch is gezien de administratieve aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel, wat suggereert dat de wijzigingen geen directe impact hebben op milieubeleid of duurzame initiatieven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen behandeld. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen binnen de beschikbare middelen vallen, maar specifieke details over de dekking worden niet in de samenvatting genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Administratieve wijziging Gedeputeerde Staten van Fryslân Evaluatie Gemeentewet Bijlagen Financiële gevolgen BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3 Motie vreemd aan de orde van de dag: het Kamstra bankje
Kamstrabank blijft staan: Gemeenteraad kiest voor intensiever toezicht
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft besloten de Kamstrabank aan de Zuiderkade te laten staan, ondanks overlast door jongeren. In plaats van de bank te verwijderen, wordt ingezet op intensiever toezicht en handhaving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Franekeradeel werd het lot van de Kamstrabank aan de Zuiderkade bezegeld. De bank, die al bijna 60 jaar op dezelfde plek staat, was onderwerp van discussie vanwege overlast door enkele jongeren. Hoewel het college eerder had besloten de bank te verwijderen, bleek een meerderheid van de raad en de bevolking het daar niet mee eens.
Meneer Kapstra opende het debat met een motie om de bank te behouden en het toezicht te intensiveren. "Met het weghalen van de bank wordt eerder een gevoel van onveiligheid gecreëerd dan een gevoel van veiligheid," stelde hij. De motie werd breed gedragen door de fracties van Gemeentebelang, MPVDA en VVD.
Mevrouw Bloem sloot zich hierbij aan: "Weghalen is geen optie. We gaan voor de veiligheid en dat los je niet op met het weghalen van de bank, maar met het aanpakken van het probleem." Ook de heer Geldof benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak: "De politie is niet de partij om dit alleen op te lossen. Er is hier sprake van een gedeelde verantwoordelijkheid."
Toch was er ook kritiek. De heer Weghuis van het CDA vond de motie niet op zijn plaats en benadrukte de ernst van de overlast: "We hebben het allemaal gehoord: dronkenschap, geluidsoverlast, afval, wildplassen, agressie, intimidatie en zelfs fysiek geweld."
Burgemeester Oostinga gaf aan dat de politiecapaciteit beperkt is en dat structurele handhaving moeilijk is. "Het is niet aan de orde om te denken dat we dat nu wel even anders zouden kunnen doen," zei ze. Ze suggereerde dat de gemeente zou kunnen overwegen om extra boa's aan te stellen voor handhaving in de buitenruimte.
Na een stemming werd de motie aangenomen met 15 stemmen voor en 3 tegen. De Kamstrabank blijft dus op zijn plek, en de gemeente zal zich richten op intensiever toezicht om de overlast aan te pakken. Het debat toonde aan dat de raad kiest voor een aanpak die verder gaat dan alleen symptoombestrijding, met oog voor de veiligheid en het welzijn van alle inwoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een besluit over de Kamstrabank aan de Zuiderkade. Er is overlast door enkele jongeren bij deze bank, die al bijna 60 jaar op dezelfde plek staat. Hoewel er al maatregelen zijn genomen, zijn nog niet alle mogelijkheden benut om de overlast te stoppen. Het college heeft geen alternatieve locatie gevonden en het verwijderen van de bank biedt geen garantie dat de overlast stopt. Een meerderheid van de bevolking is het niet eens met het collegebesluit. De raad verzoekt het college om de bank te laten staan en het toezicht en de handhaving op deze locatie te intensiveren. Het weghalen van de bank zou eerder een gevoel van onveiligheid creëren.
Kamstrabank bliuwt stean: Gemeenteried kiest foar yntinsiver tafersjoch
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat besletten de Kamstrabank oan de Súderkade stean te litten, nettsjinsteande oerlêst troch jongeren. Yn stee fan de bank te ferwiderjen, wurdt ynset op yntinsiver tafersjoch en hanthavening.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in libbenich debat yn de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel waard it lot fan de Kamstrabank oan de Súderkade besletten. De bank, dy't al hast 60 jier op deselde plak stiet, wie ûnderwerp fan diskusje fanwegen oerlêst troch inkele jongeren. Hoewol't it kolleezje earder besletten hie de bank te ferwiderjen, die bliken dat in mearderheid fan de ried en de befolking it dêr net mei iens wiene.
Meneer Kapstra iepene it debat mei in moasje om de bank te behâlden en it tafersjoch te yntinsivearjen. "Mei it fuortheljen fan de bank wurdt earder in gefoel fan ûnfeiligens kreëarre as in gefoel fan feiligens," stelde er. De moasje waard breed droegen troch de fraksjes fan Gemeentebelang, MPVDA en VVD.
Mevrouw Bloem sleat har hjirby oan: "Fuortheljen is gjin opsje. Wy geane foar de feiligens en dat losje net op mei it fuortheljen fan de bank, mar mei it oanpakken fan it probleem." Ek de hear Geldof beklamme it belang fan in mienskiplike oanpak: "De plysje is net de partij om dit allinnich op te lossen. Der is hjir sprake fan in dielde ferantwurdlikheid."
Dochs wie der ek krityk. De hear Weghuis fan it CDA fûn de moasje net op syn plak en beklamme de earnst fan de oerlêst: "Wy hawwe it allegear heard: dronkenskip, lûdsoerlêst, ôffal, wyldplassen, agressje, yntimidaasje en sels fysyk geweld."
Boargemaster Oostinga joech oan dat de plysjekapasiteit beheind is en dat strukturele hanthavening dreech is. "It is net oan de oarder om te tinken dat wy dat no wol even oars dwaan kinne," sei se. Se suggerearre dat de gemeente oerlizze koe om ekstra boa's oan te stellen foar hanthavening yn de bûtenromte.
Nei in stimproseduere waard de moasje oannommen mei 15 stimmen foar en 3 tsjin. De Kamstrabank bliuwt dus op syn plak, en de gemeente sil him rjochtsje op yntinsiver tafersjoch om de oerlêst oan te pakken. It debat toande oan dat de ried kiest foar in oanpak dy't fierder giet as allinnich symptoombestriding, mei each foar de feiligens en it wolwêzen fan alle ynwenners.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de Kamstrabank oan de Suderkade. Der is oerlêst troch inkele jongeren by dizze bank, dy't al hast 60 jier op deselde plak stiet. Hoewol't der al maatregels nommen binne, binne noch net alle mooglikheden benut om de oerlêst te stopjen. It kolleezje hat gjin alternative lokaasje fûn en it fuortheljen fan de bank biedt gjin garânsje dat de oerlêst stopt. In mearderheid fan de befolking is it net iens mei it kolleezjebeslút. De ried freget it kolleezje om de bank stean te litten en it tafersjoch en de hanthavening op dizze lokaasje te yntinsivearjen. It fuortheljen fan de bank soe earder in gefoel fan ûnfeiligens kreëarje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar betreft het behoud van de Kamstrabank aan de Zuiderkade in Franekeradeel. De motie stelt dat er overlast is van jongeren bij de Kamstrabank, die al bijna 60 jaar op deze locatie staat. Hoewel er maatregelen zijn genomen, zijn niet alle mogelijkheden benut om de overlast te stoppen. Het college heeft geen alternatieve locatie gevonden en het verwijderen van de bank biedt geen garantie dat de overlast stopt. De motie verzoekt het college om de bank te laten staan en toezicht en handhaving te intensiveren, omdat het verwijderen van de bank een gevoel van onveiligheid kan creëren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de voorgestelde oplossing. Het benoemt de overlast, de geschiedenis van de bank, de genomen maatregelen en de mening van de bevolking. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de oorzaken van de overlast of een uitgebreid plan voor intensieve handhaving.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol. De motie is een verzoek aan het college om een eerder genomen besluit te heroverwegen en om specifieke acties te ondernemen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het steunen van het collegebesluit om de bank te verwijderen of het steunen van de motie om de bank te behouden en de handhaving te intensiveren. Dit vraagt om een afweging tussen veiligheid, overlastbeheersing en de wensen van de bevolking.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn verzoek, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek voor de intensivering van toezicht en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college verzoeken de bank te laten staan en de handhaving te intensiveren, of het oorspronkelijke collegebesluit steunen.
Participatie:
De motie vermeldt dat een meerderheid van de Franeker bevolking het niet eens is met het collegebesluit, wat wijst op enige vorm van participatie of publieke opiniepeiling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat om sociale veiligheid en overlastbeheersing.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Intensivering van toezicht en handhaving kan echter extra kosten met zich meebrengen, die niet zijn gespecificeerd in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overlast Jongeren Kamstrabank Zuiderkade Collegebesluit Alternatieve locatie Toezicht Handhaving Veiligheid Franeker bevolkingVerfijning van de zoekopdracht: