11-06-2015 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 004 Vragen half uur voor burgers en inspreek mogelijkheid
Onbekende spreker
E. Terpstra
Onbekende spreker
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
B. Van Dijk
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
D. Osinga
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
T. Twerda
D. Osinga
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
T.a. Wijkhuijs
T. Twerda
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
E. Terpstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
E. Terpstra
Onbekende spreker
Onbekende spreker
E. Terpstra
B. Van Dijk
Onbekende spreker
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
Agendapunt 005.a Begroting 2016 Fryslân West
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over Begrotingen: "Zijn de Problemen Opgelost?"
De gemeenteraad van Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing over de begrotingen van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West voor 2015 en 2016. Door de invoering van de Participatiewet was het niet mogelijk om een realistische begroting voor 2015 op tijd op te stellen. De focus ligt nu op de begroting van 2016, die als inzichtelijk en informatief wordt beschouwd. De raad wordt geadviseerd om zonder verdere wensen of bedenkingen in te stemmen met de begroting van 2016.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 18 juni 2015 werd er flink gedebatteerd over de begrotingen van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West. De raadleden uitten hun zorgen en stelden kritische vragen over de financiële toekomst van de regeling, vooral in het licht van de veranderingen door de Participatiewet.
Een van de belangrijkste punten van discussie was het ontbreken van 'beschut werken' in de begroting van 2016. "Waarom ontbreekt beschut werken in de begroting 2016 en hoe worden mensen die niet in staat zijn om onder normale omstandigheden te werken nu geholpen?" vroeg een raadslid zich af. De wethouder legde uit dat beschut werken nog niet in de begroting is opgenomen omdat het nog in ontwikkeling is. "Het zit er nog niet in, omdat dat nog iets is waar we aan werken," aldus de wethouder.
De heer Dijkstra van de FNP merkte op dat de ambitie van de gemeente in de begroting wat leeg lijkt. "Het lijkt erop dat we niet de middelen krijgen die we nodig hebben," zei hij. De wethouder reageerde door te benadrukken dat de focus ligt op het begeleiden van zoveel mogelijk mensen naar werk buiten de organisatie.
Mevrouw Osinga van de VVD uitte haar zorgen over de problemen met de begroting van 2015. "Het intrigeert mij mateloos dat er blijkbaar veel overleg nodig was om de begroting goed te krijgen. Waren er problemen en zijn die nu opgelost?" vroeg ze. De wethouder verzekerde dat er geen problemen meer zijn en dat de begroting van 2016 veel degelijker is.
Het debat eindigde met de vraag of de begrotingen als hamerstuk of bespreekstuk behandeld zouden worden. De raad besloot uiteindelijk om eerst een pauze in te lassen voordat ze verder zouden gaan met de besluitvorming. De uiteindelijke beslissing over de begrotingen zal een belangrijke invloed hebben op de financiële toekomst van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over de begrotingen van 2015 en 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân West. Door veranderingen zoals de invoering van de Participatiewet was het niet mogelijk om op tijd een realistische begroting voor 2015 op te stellen. Daarom wordt deze begroting alleen ter kennisname aan de raad gepresenteerd. De focus ligt nu op de begroting van 2016, die als inzichtelijk en informatief wordt beschouwd en voldoet aan de wettelijke regels. Het voorstel is om de begroting van 2015 te accepteren en in te stemmen met de begroting van 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen. De raad heeft de mogelijkheid om wensen of bedenkingen te uiten, maar het advies is om dat niet te doen. De financiële bijdragen voor 2016 zijn geraamd en er is een herstructureringsprogramma om de kosten zo laag mogelijk te houden. De besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering van 18 juni 2015.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer Begruttings: "Binne de Problemen Oplost?"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel stiet foar in wichtige beslút oer de begruttings fan de Mienskiplike Regeling Fryslân West foar 2015 en 2016. Troch de ynfiering fan de Partisipaasjewet wie it net mooglik om in realistyske begrutting foar 2015 op 'e tiid op te stellen. De fokus leit no op de begrutting fan 2016, dy't as ynsjochlik en ynformatyf beskôge wurdt. De ried wurdt advisearre om sûnder fierdere winsken of betinkingen yn te stimmen mei de begrutting fan 2016.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 18 juny 2015 waard der flink debatearre oer de begruttings fan de Mienskiplike Regeling Fryslân West. De riedsleden uteren harren soargen en stelden krityske fragen oer de finansjele takomst fan de regeling, foaral yn it ljocht fan de feroarings troch de Partisipaasjewet.
Ien fan de wichtichste diskusjepunten wie it ûntbrekken fan 'beskut wurkjen' yn de begrutting fan 2016. "Wêrom ûntbrekt beskut wurkjen yn de begrutting 2016 en hoe wurde minsken dy't net yn steat binne om ûnder normale omstannichheden te wurkjen no holpen?" frege in riedslid him ôf. De wethâlder lei út dat beskut wurkjen noch net yn de begrutting opnaam is omdat it noch yn ûntwikkeling is. "It sit der noch net yn, omdat dat noch wat is wêr't wy oan wurkje," sa sei de wethâlder.
De hear Dijkstra fan de FNP merkte op dat de ambysje fan de gemeente yn de begrutting wat leech liket. "It liket derop dat wy net de middels krije dy't wy nedich hawwe," sei er. De wethâlder reagearre troch te beklamjen dat de fokus leit op it begelieden fan safolle mooglik minsken nei wurk bûten de organisaasje.
Mevrouw Osinga fan de VVD uterde har soargen oer de problemen mei de begrutting fan 2015. "It yntrigearret my mateloos dat der blykber in protte oerlis nedich wie om de begrutting goed te krijen. Wiene der problemen en binne dy no oplost?" frege se. De wethâlder fersekere dat der gjin problemen mear binne en dat de begrutting fan 2016 folle deegliker is.
It debat einige mei de fraach oft de begruttings as hammerstik of bespreekstik behannele wurde soene. De ried besleat úteinlik om earst in skoft yn te lassen foardat se fierder soene gean mei de beslútfoarming. De úteinlike beslút oer de begruttings sil in wichtige ynfloed hawwe op de finansjele takomst fan de Mienskiplike Regeling Fryslân West.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil gau beslute oer de begruttingen fan 2015 en 2016 fan de Mienskiplike Regeling (GR) Fryslân West. Troch feroarings lykas de ynfiering fan de Participatiewet wie it net mooglik om op tiid in realistyske begrutting foar 2015 op te stellen. Dêrom wurdt dizze begrutting allinnich foar kennisjouwing oan de ried presintearre. De fokus leit no op de begrutting fan 2016, dy't as ynsjochlik en ynformatyf beskôge wurdt en foldocht oan de wetlike regels. It foarstel is om de begrutting fan 2015 te akseptearjen en yn te stimmen mei de begrutting fan 2016 sûnder fierdere winsken of betinkingen. De ried hat de mooglikheid om winsken of betinkingen te uterjen, mar it advys is om dat net te dwaan. De finansjele bydragen foar 2016 binne rûsd en der is in herstrukturearringsprogramma om de kosten sa leech mooglik te hâlden. De beslútfoarming fynt plak yn de riedsgearkomste fan 18 juny 2015.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2015/2016 van de GR Fryslân West". Het advies richt zich op de begrotingen van 2015 en 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân West. Vanwege de invoering van de Participatiewet en veranderingen in het sociaal domein was het niet mogelijk om tijdig een realistische begroting voor 2015 op te stellen. Daarom wordt de begroting 2015 slechts ter kennisname aan de raad voorgelegd. De begroting 2016 is inzichtelijk en voldoet aan de BBV-regels. Het voorstel is om in te stemmen met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context en de redenen voor de late indiening van de begroting 2015 uitlegt. Het biedt ook een duidelijke aanbeveling voor de begroting 2016. Echter, de toelichting op de begroting 2015 wordt als tekortschietend beschouwd.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de begroting 2015 en in te stemmen met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen, ondanks de eerdere problemen met de begroting 2015.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke doelen of meetbare resultaten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toelichting op de begroting 2015 wordt als onvoldoende beschouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de begroting 2015 en in te stemmen met de begroting 2016 zonder verdere wensen of bedenkingen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beschreven, met een verwachte rijksbijdrage van € 3.565.550 voor 2016. De gemeentelijke bijdrage per werknemer blijft gelijk aan voorgaande jaren. Het tekort van de GR Fryslân-West wordt doorbelast aan NV Empatec, waardoor het resultaat van de GR nihil is. Het herstructureringsprogramma DWAAN 2019 moet de doorbelasting naar Empatec minimaliseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2016 Participatiewet Sociaal domein GR Fryslân West Wsw (Wet sociale werkvoorziening) NV Empatec Rijksbijdrage Dienst SoZaWe Noordwest Fryslân Herstructureringsprogramma DWAAN 2019 Artikel 17 lid 5Verfijning van de zoekopdracht:
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
T. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.b Jaarrekening en ontwerpbegroting Hûs en Hiem
Franekeradeel Debatteert over Jaarrekening en Begroting Hûs en Hiem
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Franekeradeel werd de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem besproken. Hoewel het college geen zienswijze wilde indienen, zorgde de discussie voor enkele interessante inzichten en standpunten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel werd de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 van Hûs en Hiem onder de loep genomen. Het college van burgemeester en wethouders had geen bijzonderheden gevonden die een zienswijze rechtvaardigden, maar dat weerhield de raadsleden er niet van om hun mening te geven.
De VVD-fractie benadrukte hun standpunt tegen de verplichte welstandstoets, behalve voor beschermde dorpsgezichten, stadsgezichten en monumentale panden. "Dit is staand beleid van de VVD, zowel lokaal als landelijk," verklaarde een VVD-raadslid. "U kunt het vinden op de VVD-website."
Een ander raadslid, de heer Cergwinya, bracht een verwarrende kwestie naar voren over een bedrag van € 150.000 dat volgens hem niet duidelijk was in de begroting. "Waarom vind je in de stekker? Dan heb je de vraag meer vraag binnen het enige wethouder," vroeg hij zich af. De portefeuillehouder reageerde door te verduidelijken dat het bedrag in kwestie € 124.000 was, en dat dit bedrag correct was opgenomen in de begroting.
De discussie leidde tot enige verwarring, maar uiteindelijk werd geconcludeerd dat er geen grote bezwaren waren tegen de stukken. "Dit is een hamerstuk," merkte een raadslid op, waarmee hij aangaf dat er geen verdere discussie nodig was.
Hoewel het college geen zienswijze wilde indienen, bood de vergadering een platform voor raadsleden om hun zorgen en vragen te uiten. Het debat toonde aan dat, ondanks de ogenschijnlijke eenvoud van de stukken, er altijd ruimte is voor discussie en verduidelijking binnen de gemeenteraad.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel heeft de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem ontvangen. Deze documenten worden op 12 juni 2015 besproken in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen hun mening geven over deze stukken voordat er een besluit wordt genomen. Het college ziet geen reden om een zienswijze in te dienen, omdat er geen bijzonderheden zijn die dat rechtvaardigen. De jaarrekening toont een positief resultaat van € 54.325,-, en de ontwerpbegroting is sluitend zonder dat er een gemeentelijke bijdrage nodig is voor transitiekosten. Mocht de raad toch wensen of bedenkingen hebben, dan zal de portefeuillehouder deze in de vergadering van het Algemeen Bestuur naar voren brengen.
Frjentsjerteradiel Debattearret oer Jierrekkenskip en Begrutting Hûs en Hiem
Tidens in libbenich debat yn de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel waard de jierrekken 2014 en de ûntwerpbegroting 2016 fan de Mienskiplike Regeling Hûs en Hiem besprutsen. Hoewol't it kolleezje gjin sjochwiis yntsjinje woe, soarge de diskusje foar inkele ynteressante ynsichten en stânpunten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard de jierrekken 2014 en de ûntwerpbegroting 2016 fan Hûs en Hiem ûnder de loep naam. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hie gjin bysûnderheden fûn dy't in miening rjochtfeardigen, mar dat belette de riedsleden net om harren miening te jaan.
De VVD-fraksje beklamme harren stânpunt tsjin de ferplichte wolstânstoets, útsein foar beskerme doarpsgesichten, stedsjesichten en monumintale gebouwen. "Dit is steand belied fan de VVD, sawol lokaal as lanlik," ferklearre in VVD-riedslid. "Jo kinne it fine op de VVD-webside."
In oar riedslid, de hear Cergwinya, brocht in betiizjende kwestje nei foaren oer in bedrach fan € 150.000 dat neffens him net dúdlik wie yn de begrutting. "Wêrom fynst yn de stekker? Dan hast de fraach mear fraach binnen it iennichste wethâlder," frege er him ôf. De portefúljehâlder reagearre troch te ferdúdlikjen dat it bedrach yn kwestje € 124.000 wie, en dat dit bedrach korrekt opnaam wie yn de begrutting.
De diskusje late ta wat betizing, mar úteinlik waard konkludearre dat der gjin grutte beswieren wiene tsjin de stikken. "Dit is in hammerstik," merkte in riedslid op, wêrmei't er oanjûn dat der gjin fierdere diskusje nedich wie.
Hoewol't it kolleezje gjin miening yntsjinje woe, joech de gearkomste in platfoarm foar riedsleden om harren soargen en fragen te uterjen. It debat toande oan dat, nettsjinsteande de skynbere ienfâld fan de stikken, der altyd romte is foar diskusje en ferdúdliking binnen de gemeenteried.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel hat de jierrekken 2014 en de ûntwerpbegroting 2016 fan de Mienskiplike Regeling Hûs en Hiem ûntfongen. Dizze dokuminten wurde op 12 juny 2015 besprutsen yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer fan Hûs en Hiem. De rieden fan de dielnimmende gemeenten kinne harren miening jaan oer dizze stikken foardat der in beslút naam wurdt. It kolleezje sjocht gjin reden om in sjenswize yn te tsjinjen, om't der gjin bysûnderheden binne dy't dat rjochtfeardigje. De jierrekken toant in posityf resultaat fan € 54.325,-, en de ûntwerpbegroting is slútend sûnder dat der in gemeentlike bydrage nedich is foar transysjekosten. Mocht de rie dochs winsken of betinkingen hawwe, dan sil de portefúljehâlder dizze yn de gearkomste fan it Algemien Bestjoer nei foaren bringe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem: Jaarrekening 2014 en ontwerpbegroting 2016". Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel heeft de jaarrekening 2014 en de ontwerpbegroting 2016 van de Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem ontvangen. Deze documenten worden besproken in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen hun zienswijze kenbaar maken, maar het college ziet geen aanleiding om een zienswijze in te dienen. Het voorstel is om kennis te nemen van de stukken en geen zienswijze in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante informatie over de jaarrekening en de ontwerpbegroting bevat, evenals de context van de besluitvorming en de mogelijkheid voor de raad om een zienswijze in te dienen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarrekening en de ontwerpbegroting en te besluiten of er een zienswijze moet worden ingediend. Het college adviseert om geen zienswijze in te dienen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze over de jaarrekening en de ontwerpbegroting. De raad moet beslissen of er redenen zijn om af te wijken van het advies van het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie (kennisnemen en geen zienswijze indienen). Het is haalbaar en tijdgebonden, gezien de vergaderdata. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarrekening en de ontwerpbegroting en om geen zienswijze in te dienen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de raad en het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De jaarrekening laat een positief resultaat van €54.325 zien. Dit bedrag kan, volgens het reserveringsbeleid, naar rato van de gemeentelijke bijdragen aan de deelnemende gemeenten worden uitgekeerd. Er zijn geen extra financiële bijdragen van de gemeenten nodig voor de transitiekosten in de ontwerpbegroting 2016.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Hûs en Hiem Jaarrekening 2014 Ontwerpbegroting 2016 Positief saldo Adviesopbrengsten Flexibele kosten Transitiekosten Reserveringsbeleid Gemeentelijke bijdragen Algemeen Bestuur (AB)Verfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga
E. Terpstra
T.j. Wijnia
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
D. Osinga
E. Terpstra
T.j. Wijnia
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 005.c Financiële kaders en voorlopige jaarrekening Dienst SoZaWe NWF
Gemeente Franekeradeel in Spagaat over Begroting Sociale Zaken
De gemeente Franekeradeel staat voor een uitdaging met de begroting van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De jaarrekening van 2014 wordt voor kennisgeving aangenomen, maar de conceptbegroting voor 2016 roept vragen op. De onzekerheden rondom jeugdzorg en WMO zorgen voor financiële kopzorgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Franekeradeel werd de conceptbegroting voor 2016 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân uitvoerig besproken. De begroting is gebaseerd op de uitgangspunten van 2015, maar de nieuwe taken zoals jeugdzorg en de uitbreiding van de WMO brengen onzekerheden met zich mee. "We hebben via diverse geluiden wel over opstartproblemen gehoord," aldus Peer de Haan van de FAP.
De financiële onzekerheden, vooral door de kosten van beschermd wonen voor jeugdigen en de landelijke inkoop van jeugdzorg, zijn een punt van zorg. De gemeentelijke bijdrage voor de WMO en Jeugd kan hierdoor hoger uitvallen. "Er zijn 54 risicopunten benoemd in de begroting," merkte mevrouw Osinga van de VVD op. "Hoe reëel is deze begroting?"
Wethouder De Jong van Tweenne erkende de uitdagingen: "Er is veel in beweging. We hopen dat we dit jaar nog maatregelen kunnen treffen om de zorgkosten naar beneden te krijgen." Hij benadrukte dat de begroting een concept is en dat er in het najaar een herziene versie komt met meer informatie.
De discussie over de leesbaarheid van de begroting kwam ook aan bod. Mevrouw Blom van de ChristenUnie pleitte voor meer overzichtelijkheid: "Het is moeilijk te lezen, zeker als er zoveel verschillende onderwerpen zijn."
De wethouders beloofden de raad op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en benadrukten dat er in juni een bestuurlijk overleg plaatsvindt om meer duidelijkheid te krijgen over de financiële situatie. "Zodra ik meer duidelijkheid heb, deel ik dat mee," verzekerde wethouder De P.
De gemeenteraad besloot uiteindelijk geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting, maar wacht met spanning op de herziene versie later dit jaar. De financiële onzekerheden blijven echter als een donkere wolk boven Franekeradeel hangen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de jaarrekening 2014 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016. De begroting 2016 is opgesteld op basis van dezelfde uitgangspunten als de herziene begroting van 2015, omdat er nog onvoldoende informatie beschikbaar is over de nieuwe taken die de gemeente sinds 1 januari 2015 heeft, zoals Jeugdzorg en de uitbreiding van de WMO. In het najaar wordt verwacht dat er meer informatie beschikbaar komt, die dan in de herziene begroting van 2016 wordt verwerkt. Er zijn financiële onzekerheden, vooral door de kosten van beschermd wonen voor jeugdigen en de landelijke inkoop van jeugdzorg. De gemeentelijke bijdrage voor de WMO en Jeugd kan hierdoor hoger uitvallen. De gemeente moet nog beslissen over de relatie met moederorganisaties en het budget voor de integratie-uitkering sociaal domein voor 2016.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn Spagaat oer Begrutting Sosjale Saken
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet foar in útdaging mei de begrutting fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân. De jierrekken fan 2014 wurdt foar kennisjouwing oannommen, mar de konseptbegrutting foar 2016 ropt fragen op. De ûnwissichheden rûnom jeugdsoarch en WMO soargje foar finansjele kopsoargen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel waard de konseptbegrutting foar 2016 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân wiidweidich besprutsen. De begrutting is basearre op de útgongspunten fan 2015, mar de nije taken lykas jeugdsoarch en de útwreiding fan de WMO bringe ûnwissichheden mei har mei. "Wy hawwe fia ferskate lûden wol oer opstartproblemen heard," sei Peer de Haan fan de FAP.
De finansjele ûnwissichheden, benammen troch de kosten fan beskerme wenjen foar jongeren en de lanlike ynkeap fan jeugdsoarch, binne in punt fan soarch. De gemeentlike bydrage foar de WMO en Jeugd kin hjirtroch heger útfalle. "Der binne 54 risiko-punten beneamd yn de begrutting," merkte frou Osinga fan de VVD op. "Hoe realistysk is dizze begrutting?"
Wethâlder De Jong fan Twellingea erkende de útdagings: "Der is in soad yn beweging. Wy hoopje dat wy dit jier noch maatregels nimme kinne om de soarchkosten nei ûnderen te krijen." Hy beklamme dat de begrutting in konsept is en dat der yn it neijier in herziene ferzje komt mei mear ynformaasje.
De diskusje oer de lêsberens fan de begrutting kaam ek oan bod. Frou Blom fan de ChristenUnie pleite foar mear oersichtlikens: "It is dreech te lêzen, benammen as der safolle ferskillende ûnderwerpen binne."
De wethâlders ûnthieten de ried op 'e hichte te hâlden fan de ûntwikkelingen en beklamme dat der yn juny in bestjoerlik oerlis plakfynt om mear dúdlikheid te krijen oer de finansjele situaasje. "Sadree't ik mear dúdlikheid haw, diel ik dat mei," fersekere wethâlder De P.
De gemeenteried besleat úteinlik gjin winsken of betinkings te uterjen oer de konseptbegrutting, mar wachtet mei spanning op de herziene ferzje letter dit jier. De finansjele ûnwissichheden bliuwe lykwols as in tsjustere wolk boppe Frjentsjerteradiel hingjen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de jierrekken 2014 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin winsken of betinkingen te uterjen oer de konseptbegrutting 2016. De begrutting 2016 is opsteld op basis fan deselde útgongspunten as de herzien begrutting fan 2015, om't der noch net genôch ynformaasje beskikber is oer de nije taken dy't de gemeente sûnt 1 jannewaris 2015 hat, lykas Jeugdzorg en de útwreiding fan de WMO. Yn it neijier wurdt ferwachte dat der mear ynformaasje beskikber komt, dy't dan yn de herzien begrutting fan 2016 ferwurke wurdt. Der binne finansjele ûnwissens, foaral troch de kosten fan beskerme wenjen foar jongeren en de lanlike ynkeap fan jeugdzorg. De gemeentlike bydrage foar de WMO en Jeugd kin hjirtroch heger útfalle. De gemeente moat noch beslute oer de relaasje mei memme-organisaasjes en it budzjet foar de yntegraasje-útkearing sosjaal domein foar 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2014 en concept begroting 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân". Het document presenteert de jaarrekening van 2014 en de conceptbegroting voor 2016 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. De begroting voor 2016 is opgesteld op basis van dezelfde uitgangspunten als de herziene begroting van 2015, vanwege het gebrek aan nieuwe informatie. De raad wordt gevraagd de jaarrekening voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting. In het najaar van 2015 zal meer informatie beschikbaar zijn voor een herziene begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn onzekerheden en onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen van de nieuwe taken en de integratie-uitkering sociaal domein. Er wordt verwacht dat in het najaar meer informatie beschikbaar komt.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarrekening 2014 voor kennisgeving aannemen en besluiten geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de huidige conceptbegroting zonder wensen of bedenkingen, ondanks de financiële onzekerheden en de mogelijke gevolgen van de decentralisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de financiële onzekerheden en het ontbreken van specifieke meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete gegevens en voorspellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarrekening 2014 voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2016.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het versturen van het raadsbesluit aan de Dienst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële onzekerheden, vooral met betrekking tot de nieuwe taken en de integratie-uitkering sociaal domein. De begroting houdt rekening met mogelijke kortingen en aanpassingen, maar er is nog veel onduidelijkheid over de exacte financiële impact. De dekking van de nieuwe taken is gebaseerd op de integratie-uitkering sociaal domein, maar de exacte bedragen zijn nog onzeker en worden later bekendgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale Zaken en Werkgelegenheid Begroting 2016 Jaarrekening 2014 Jeugdzorg WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) Participatiewet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Financiële onzekerheid Integratie-uitkering sociaal domein Objectief verdeelmodelVerfijning van de zoekopdracht:
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
S.h. Van Der Vaart
E. Terpstra
T. Twerda
Onbekende spreker
E. Terpstra
Caroline De Pee
Onbekende spreker
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
S.h. Van Der Vaart
S.l. De Haan
D. Bloem
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
S.l. De Haan
T. Twerda
Onbekende spreker
D. Osinga
S.l. De Haan
T. Twerda
E. Terpstra
T. Twerda
Caroline De Pee
E. Terpstra
S.l. De Haan
E. Terpstra
Caroline De Pee
E. Terpstra
Caroline De Pee
Caroline De Pee
Caroline De Pee
T.a. Wijkhuijs
G.d. Geldof
Agendapunt 005.d Partiële hervaststelling bestemmingsplan Buitengebied 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Dit komt voort uit een tussenuitspraak van de Raad van State, die oordeelt dat de huidige bestemming van het perceel Kleasterwei 7 in Tzummarum niet voldoende maatwerk biedt voor een goed woon- en leefklimaat voor de omliggende percelen. De gemeenteraad moet binnen 16 weken na 1 april 2015 een nieuwe regeling vaststellen. Deze regeling moet rekening houden met het bestaande loon- en kraanverhuurbedrijf en de schapenhouderij op het perceel, en tegelijkertijd een acceptabel woon- en leefklimaat voor de omgeving waarborgen. Het voorstel is om het bestemmingsplan gedeeltelijk opnieuw vast te stellen zonder een exploitatieplan. Na vaststelling zal het plan gepubliceerd worden en volgt een beroepstermijn van zes weken.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in dielde herziening fan it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013". Dit komt fuort út in tuskenútspraak fan de Ried fan Steat, dy't oardielet dat de hjoeddeiske bestimming fan it perseel Kleasterwei 7 yn Tsjummearum net foldwaande maatwurk biedt foar in goed wen- en leefklimaat foar de omlizzende perseelen. De gemeenteried moat binnen 16 wiken nei 1 april 2015 in nije regeling fêststelle. Dizze regeling moat rekken hâlde mei it besteande lean- en kraanferhierbedriuw en de skiepehâlderij op it perseel, en tagelyk in akseptabel wen- en leefklimaat foar de omjouwing garandearje. It foarstel is om it bestimmingsplan dielde op 'e nij fêst te stellen sûnder in eksploitaasjeplan. Nei fêststelling sil it plan publisearre wurde en folget in beropstermyn fan seis wiken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Partiële hervaststelling bestemmingsplan 'Buitengebied 2013'". Het voorstel betreft een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan voor het perceel Kleasterwei 7 in Tzummarum, naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Raad van State. De Raad van State oordeelde dat de oorspronkelijke bestemming onvoldoende maatwerk bood voor een goed woon- en leefklimaat voor omliggende percelen. De gemeenteraad moet binnen 16 weken een nieuwe planregeling vaststellen die rekening houdt met de bestaande legale activiteiten op het perceel, namelijk een loon- en kraanverhuurbedrijf en een schapenhouderij, en die een acceptabel woon- en leefklimaat waarborgt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de vereisten van de Raad van State, en de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan beschrijft. Het bevat ook een overzicht van de juridische grondslag en de financiële dekking.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan partieel opnieuw vaststellen volgens de richtlijnen van de Raad van State. Dit omvat het aanpassen van de planregels en de verbeelding van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen die de balans zoeken tussen de belangen van de bestaande bedrijven op het perceel en de leefbaarheid voor de omliggende percelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 16 weken. Het is meetbaar in de zin dat het een concrete wijziging van het bestemmingsplan betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Buitengebied 2013" partieel opnieuw vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Er wordt geen specifieke burgerparticipatie genoemd in het voorstel. De communicatie richt zich op de bekendmaking van de wijzigingen en de mogelijkheid voor belanghebbenden om beroep in te stellen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een eerder beschikbaar gesteld krediet voor de actualisatie van het bestemmingsplan. Er zijn geen extra kosten voorzien voor deze partiële hervaststelling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Kleasterwei 7 Tussenuitspraak Raad van State Maatbestemming Loon- en kraanverhuurbedrijf Schapenhouderij Woon- en leefklimaat Partiële hervaststelling OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht: