02-11-2017 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
T.a. Wijkhuijs
J. Dijkstra - Wethouder
Onbekende spreker
B. Ouderkerken
M.g.m. De Bok
J. Bekkema
Agendapunt 005.A.5 Motie van de gemeente Stadskanaal
Samenvatting
De gemeenteraad van Stadskanaal overweegt een motie in te dienen om aandacht te vragen voor de problemen van drie agrarische bedrijven die door de fipronilcrisis zijn getroffen. Deze bedrijven ervaren financiële en emotionele onzekerheid en de crisis heeft een negatieve invloed op de werkgelegenheid en zorgt voor ongelijkheid in de sector. De raad wil dat de regering hulp biedt aan deze bedrijven om hun voortbestaan te waarborgen. Het college krijgt de opdracht om deze motie onder de aandacht te brengen bij het kabinet, de Tweede Kamer en andere Nederlandse gemeenten voor ondersteuning.
Samenvatting
De gemeenteried fan Stadskanaal oerwaget in moasje yn te tsjinjen om omtinken te freegjen foar de problemen fan trije agraryske bedriuwen dy't troffen binne troch de fipronylkrisis. Dizze bedriuwen ûnderfine finansjele en emosjonele ûnwissichheid en de krisis hat in negative ynfloed op de wurkgelegenheid en soarget foar ûngelikens yn de sektor. De ried wol dat de regearing help biedt oan dizze bedriuwen om harren fuortbestean te garandearjen. It kolleezje krijt de opdracht om dizze moasje ûnder de oandacht te bringen by it kabinet, de Twadde Keamer en oare Nederlânske gemeenten foar stipe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft geen specifieke titel, maar kan worden aangeduid als de "Motie Ondersteuning Agrarische Bedrijven Fipronilcrisis". De motie, ingediend door meerdere partijen in de gemeenteraad van Stadskanaal, roept de regering op om hulp te bieden aan agrarische bedrijven die zijn getroffen door de fipronilcrisis. Deze crisis heeft geleid tot financiële en emotionele onzekerheid en heeft een negatieve impact op de werkgelegenheid. De motie verzoekt het college om deze kwestie onder de aandacht te brengen bij het kabinet, de Tweede Kamer en andere Nederlandse gemeenten voor ondersteuning.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste actie. Echter, het biedt geen specifieke details over de aard van de hulp die wordt gevraagd of de verwachte uitkomsten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, goed te keuren en het college op te dragen om de motie verder te brengen naar hogere overheidsniveaus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid willen nemen om de motie te steunen en de kwestie op nationaal niveau aan te kaarten. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de raad en de betrokkenheid bij agrarische kwesties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de oproep tot actie, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete stappen voor implementatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de motie verder te brengen naar het kabinet en andere relevante instanties.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van de getroffen bedrijven of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt de financiële onzekerheid voor de getroffen bedrijven, maar geeft geen details over de financiële gevolgen voor de gemeente zelf of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich meer op het verkrijgen van steun van de nationale overheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fipronilcrisis Agrarische bedrijven Hulp Continuïteit Werkgelegenheid Ongelijkheid Kabinet Tweede Kamer Ondersteuning Nederlandse gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 005.A.6 Petitie van de bewoners Froonacker aan de gemeenteraad
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 006.1 Besluit aanpassing GR Dienst SoZaWe NWF
Samenvatting
Op 1 januari 2018 willen drie gemeenten uit de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst Sociale Zaken & Werkgelegenheid Noardwest Fryslân samen met vier dorpen van de gemeente Littenseradiel de nieuwe gemeente Waadhoeke vormen. Tegelijkertijd zal de gemeente Leeuwarderadeel uit de GR vertrekken. Hierdoor is het nodig om de GR aan te passen. Het college en de raad van Waadhoeke worden gevraagd om in januari 2018 in te stemmen met de nieuwe GR tekst. Het bestuur wil graag voor 1 december 2017 een besluit van het college en de raad ontvangen. Er zijn geen financiële gevolgen en de aanpassingen zijn juridisch onderbouwd volgens de Gemeentewet en de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Samenvatting
Op 1 jannewaris 2018 wolle trije gemeenten út de Mienskiplike Regeling (MR) Tsjinst Sosjale Saken & Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân tegearre mei fjouwer doarpen fan de gemeente Littenseradiel de nije gemeente Waadhoeke foarmje. Tagelyk sil de gemeente Ljouwerteradiel út de MR ferdwine. Dêrtroch is it nedich om de MR oan te passen. It kolleezje en de ried fan Waadhoeke wurde frege om yn jannewaris 2018 yn te stimmen mei de nije MR tekst. It bestjoer wol graach foar 1 desimber 2017 in beslút fan it kolleezje en de ried ûntfange. Der binne gjin finansjele gefolgen en de oanpassingen binne juridysk ûnderboud neffens de Gemeentewet en de Wet Mienskiplike Regelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de GR Dienst SoZaWe per 1-1-2018". Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de Dienst Sociale Zaken & Werkgelegenheid (SoZaWe) Noardwest Fryslân, vanwege de vorming van de nieuwe gemeente Waadhoeke per 1 januari 2018. Drie gemeenten en vier dorpen van Littenseradiel vormen samen deze nieuwe gemeente, terwijl Leeuwarderadeel uit de GR vertrekt. Het college en de raad van Waadhoeke moeten instemmen met de gewijzigde GR-tekst, die in januari 2018 ter vaststelling wordt voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context duidelijk beschrijft. Het bevat de relevante data, betrokken partijen en de juridische grondslag.
Rol van de raad:
De raad van Waadhoeke heeft de bevoegdheid om de gewijzigde GR-tekst vast te stellen. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd in te stemmen met het voornemen om de tekst ter vaststelling voor te leggen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve aanpassing betreft die voortvloeit uit de gemeentelijke herindeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor besluitvorming (1 december 2017). Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van evaluatie, aangezien er geen specifieke doelen of resultaten worden genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met het voornemen om de aangepaste GR-tekst in januari 2018 ter vaststelling voor te leggen aan de raad van Waadhoeke.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de Dienst na instemming van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân Leeuwarderadeel Littenseradiel Wethouder T. Twerda Memorie van toelichting Gemeentewet Wet Gemeenschappelijke Regelingen FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Evaluatie parkeren en verkeren
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een evaluatie van het parkeerbeleid in de binnenstad. Het huidige beleid voldoet grotendeels, maar er zijn verbeterpunten. Op de Schilbanken, Schilcampen en Academiestraat is de parkeerbezetting laag. Door het parkeertarief te verlagen naar € 0,55 per uur en de maximale parkeerduur te verlengen naar 4 uur, kunnen deze plekken aantrekkelijker worden voor bezoekers. Ook op het Hocquart is de bezetting laag, voornamelijk door parkeren langs het water en druk verkeer. Hier wordt overwogen om parkeren alleen voor vergunninghouders toe te staan, waardoor de parkeerautomaat kan verdwijnen. Er wordt ook gekeken naar mogelijke extra parkeerplaatsen op de Zilverstraat en aanpassingen op het Sint Martiniplantsoen. De evaluatie is een momentopname en de binnenstad blijft zich ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om parkeer- en verkeerstellingen te blijven monitoren. Na besluitvorming door de raad kan een voorstel tot wijziging van de verordening worden aangeboden. Over twee jaar zal opnieuw een parkeer- en verkeersonderzoek plaatsvinden, tenzij eerder nodig. Stakeholders zijn betrokken bij de evaluatie en er wordt gecommuniceerd over de uitkomsten.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in evaluaasje fan it parkearbelied yn 'e binnenstêd. It hjoeddeiske belied foldocht foar it grutste part, mar der binne ferbetterpunten. Op de Skilbanken, Skilkampen en Akademiestraat is de parkearbesetting leech. Troch it parkeartarief te ferleegjen nei € 0,55 per oere en de maksimale parkeardoer te ferlingjen nei 4 oeren, kinne dizze plakken oantrekliker wurde foar besikers. Ek op it Hocquart is de besetting leech, benammen troch parkearen lâns it wetter en drok ferkear. Hjir wurdt oerwage om parkearen allinnich foar fergunninghâlders ta te stean, wêrtroch't de parkearautomaat ferdwine kin. Der wurdt ek sjoen nei mooglike ekstra parkearplakken op de Sulverstrjitte en oanpassingen op it Sint Martiniplein. De evaluaasje is in momintopname en de binnenstêd bliuwt him ûntwikkeljen. Dêrom is it wichtich om parkear- en ferkearstellingen te bliuwen kontrolearjen. Nei beslútfoarming troch de ried kin in foarstel ta wiziging fan de feroardering oanbean wurde. Oer twa jier sil op 'e nij in parkear- en ferkearsûndersyk plakfine, útsein as earder nedich. Stakeholders binne belutsen by de evaluaasje en der wurdt kommunisearre oer de útkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Evaluatie Parkeren en Verkeren 2017". Het voorstel betreft een evaluatie van het parkeerbeleid in de binnenstad van Franeker, dat voor het laatst in 2012 is geëvalueerd. De evaluatie constateert dat het huidige beleid op hoofdlijnen voldoet, maar dat er verbeteringen mogelijk zijn. Zo wordt voorgesteld om de parkeertarieven op bepaalde locaties te verlagen en de maximale parkeerduur te verlengen om de bezetting te verbeteren. Ook wordt voorgesteld om op een andere locatie parkeren voor vergunninghouders in te stellen. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de evaluatie en geen zienswijze te geven op de conclusies.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde evaluatie van het huidige parkeerbeleid biedt en concrete aanbevelingen doet voor verbeteringen. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van stakeholders en de juridische grondslag.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de evaluatie en geen zienswijze te geven over de conclusies en aanbevelingen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in het parkeerbeleid.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het parkeerbeleid, zoals het verlagen van parkeertarieven en het instellen van vergunninghoudersplaatsen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke maatregelen en doelen noemt, zoals het verlagen van tarieven en verlengen van parkeerduur. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de evaluatie en geen zienswijze te geven over de conclusies en aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat stakeholders zoals Handel en Nijverheid, de Commerciële Club, en een bewoner van de binnenstad bij de evaluatie betrokken zijn geweest. Dit duidt op een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op het optimaliseren van parkeerbeleid en verkeersstromen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op beleidsmatige aanpassingen dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Parkeren Binnenstad Tariefverlaging Vergunninghouders Parkeerbeleid Bezetting Verordening Parkeerbelastingen Stakeholders ParkeernormennotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Bochtverruiming Van Haringxmakanaal en verbetering Zuiderkade
Samenvatting
De provincie en de gemeente overwegen samen te werken aan de verbreding van een bocht in het Van Harinxmakanaal en de verbetering van de Zuiderkade. De provincie heeft al een budget beschikbaar gesteld voor de bochtverbreding, terwijl de gemeente de Zuiderkade wil verbeteren. Er is een Nota van Uitgangspunten opgesteld om de samenwerking te structureren, waarna een Samenwerkingsovereenkomst zal volgen. De gemeenteraad wordt gevraagd om € 2.000.000 beschikbaar te stellen uit de reserve bochtverbreding om het project te starten. De provincie zal de leiding nemen over het programma, dat in totaal € 11.300.000 kost. Er wordt ook gekeken naar mogelijke subsidies. Het project moet efficiëntie en financiële voordelen opleveren door de gezamenlijke aanpak. Er zijn echter risico's, zoals het niet bereiken van overeenstemming met betrokken partijen. De gemeentelijke bijdrage is specifiek bedoeld voor de Zuiderkade en niet voor andere onderdelen van het project.
Samenvatting
De provinsje en de gemeente oerwaagje tegearre te wurkjen oan de ferbreding fan in bocht yn it Van Harinxmakanaal en de ferbettering fan de Zuiderkade. De provinsje hat al in budzjet beskikber steld foar de bochtferbreding, wylst de gemeente de Zuiderkade ferbetterje wol. Der is in Nota fan Utgongspunten opsteld om de gearwurking te strukturearjen, dêrnei sil in Gearwurkingsôfspraak folgje. De gemeenteried wurdt frege om € 2.000.000 beskikber te stellen út de reserve bochtferbreding om it projekt te starten. De provinsje sil de lieding nimme oer it programma, dat yn totaal € 11.300.000 kostet. Der wurdt ek sjoen nei mooglike subsydzjes. It projekt moat effisjinsje en finansjele foardielen opsmite troch de mienskiplike oanpak. Der binne lykwols risiko's, lykas it net berikken fan oerienstimming mei belutsen partijen. De gemeentlike bydrage is spesifyk bedoeld foar de Zuiderkade en net foar oare ûnderdielen fan it projekt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bochtverruiming Van Harinxmakanaal en verbetering Zuiderkade". De provincie Fryslân wil de bocht in het Van Harinxmakanaal verbreden voor verbeterde vaarveiligheid, terwijl de gemeente Franekeradeel de Zuiderkade wil verbeteren. Beide projecten worden gezamenlijk voorbereid en uitgevoerd, waarvoor een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en de gemeente wordt opgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd om een krediet van €2.000.000 beschikbaar te stellen uit de reserve bochtverbreding om het project te starten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak, betrokken partijen, en financiële aspecten. Echter, er is enige onzekerheid over de totale kosten en mogelijke aanvullende financiering.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de stand van zaken en de Nota van Uitgangspunten, en beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van €2.000.000.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het krediet willen vrijgeven, rekening houdend met de financiële risico's en de noodzaak van de projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onzekerheden over de kosten en subsidiemogelijkheden, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €2.000.000 beschikbaar te stellen voor het project.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van €2.000.000 uit de reserve bochtverbreding. Er is een totaalbudget van €11.300.000, inclusief provinciale bijdragen. Er is onzekerheid over aanvullende financiering en subsidiemogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bochtverbreding Van Harinxmakanaal Zuiderkade Provincie Samenwerkingsovereenkomst Nota van Uitgangspunten Krediet Gebiedsontwikkeling Stedenbouwkundig casco LevoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Afronding Franeker Waddenpoort - Stationsgebied
"Franekeradeel Overweegt Grote Herinrichting Stationsgebied"**
De gemeenteraad van Franekeradeel debatteerde over een voorstel om het stationsgebied in Franeker te herinrichten. Het plan, dat de verkeersveiligheid moet verbeteren en het gebied aantrekkelijker moet maken, vraagt om een aanvullend krediet van € 400.000.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het stationsgebied in Franeker te herinrichten uitgebreid besproken. Het plan beoogt niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook om het gebied aantrekkelijker te maken voor zowel inwoners als toeristen. De herinrichting omvat onder andere de wegen, de spoorwegovergang, een nieuwe wachtvoorziening en een uitbreiding van de fietsenstalling.
De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel en de financiering. Er is een aanvullend krediet van € 400.000 nodig, wat volgens het voorstel uit de post onvoorzien van 2017 moet komen. De plannen zijn nog niet definitief en vereisen verdere afstemming met betrokken partijen zoals NS Stations en ProRail.
Tijdens het debat kwamen verschillende fracties aan het woord. Gemeentebelangen benadrukte het belang van toerisme voor de gemeente. "Meer reuring in de binnenstad zorgt voor een levendige gemeente," aldus een woordvoerder. Het CDA sprak zijn dank uit voor de inzet van de partijen die het toerisme willen bevorderen en de veiligheid willen verbeteren.
Er was echter ook kritiek. Enkele raadsleden uitten hun zorgen over de communicatie met de buurtbewoners. "Omwonenden hebben ons benaderd en zijn verontwaardigd dat ze de herinrichtingsplannen uit de krant hebben moeten lezen," aldus een raadslid van het CDA. Wethouder Beckerman reageerde hierop door te benadrukken dat er een klankbordgroep is waarin buurtbewoners zitting hebben. "We verwachten van deze leden dat ze hun buren informeren over de plannen," aldus Beckerman.
De wethouder gaf verder aan dat de plannen nog in een vroeg stadium zijn en dat er in de volgende fase meer betrokkenheid van de buurtbewoners zal zijn. "We hopen dat zoveel mogelijk mensen zich opgeven om mee te denken, zodat iedereen van A tot Z geïnformeerd wordt," voegde hij toe.
Het voorstel werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen, hoewel enkele partijen tegenstemden. De wethouder benadrukte dat het belangrijk is om de plannen zorgvuldig uit te werken en dat de betrokkenheid van de buurt cruciaal is voor het succes van het project.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een herinrichting van het stationsgebied in Franeker. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren en het gebied aantrekkelijker te maken voor inwoners en toeristen. Er is een voorstel om een aanvullend krediet van € 400.000 beschikbaar te stellen voor de uitbreiding van het project. Dit geld is nodig voor de herinrichting van wegen, de spoorwegovergang, een nieuwe wachtvoorziening en uitbreiding van de fietsenstalling. De plannen zijn nog niet definitief en vereisen verdere afstemming met betrokken partijen zoals NS Stations en ProRail. De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel en de financiering.
"Frjentsjerteradiel Oerwaget Grutte Weromynrjochting Stasjonsgebiet"**
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel debattearre oer in foarstel om it stasjonsgebiet yn Frjentsjer op 'e nij yn te rjochtsjen. It plan, dat de ferkearsfeiligens ferbetterje moat en it gebiet oantrekliker meitsje moat, freget om in oanfoljend kredyt fan € 400.000.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om it stasjonsgebiet yn Frjentsjer op 'e nij yn te rjochtsjen wiidweidich besprutsen. It plan hat net allinnich as doel om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen, mar ek om it gebiet oantrekliker te meitsjen foar sawol ynwenners as toeristen. De op 'e nij ynrjochting omfiemet ûnder oare de wegen, de spoaroergong, in nije wachtynstelling en in útwreiding fan de fytsestalling.
De gemeenteried moat noch ynstimme mei it foarstel en de finansiering. Der is in oanfoljend kredyt fan € 400.000 nedich, wat neffens it foarstel út de post ûnfoarsjoen fan 2017 komme moat. De plannen binne noch net definityf en fereaskje fierdere ôfstimming mei belutsen partijen lykas NS Stations en ProRail.
Tidens it debat kamen ferskate fraksjes oan it wurd. Gemeentebelangen beklamme it belang fan toerisme foar de gemeente. "Mear reuring yn de binnenstêd soarget foar in libbene gemeente," sa sei in wurdfierder. It CDA spriek syn tank út foar de ynset fan de partijen dy't it toerisme befoarderje wolle en de feiligens ferbetterje wolle.
Der wie lykwols ek krityk. Guon riedsleden uteren harren soargen oer de kommunikaasje mei de buertbewenners. "Omwenners hawwe ús benadere en binne ferûntweardige dat se de op 'e nij ynrjochtingsplannen út de krante lêze moasten," sa sei in riedslid fan it CDA. Wethâlder Beckerman reagearre hjirop troch te beklamjen dat der in klankboerdgroep is wêryn buertbewenners sitte. "Wy ferwachtsje fan dizze leden dat se harren buorlju ynformearje oer de plannen," sa sei Beckerman.
De wethâlder joech fierder oan dat de plannen noch yn in betiid stadium binne en dat der yn de folgjende faze mear belutsenens fan de buertbewenners wêze sil. "Wy hoopje dat safolle mooglik minsken harren opjouwe om mei te tinken, sadat elkenien fan A oant Z ynformearre wurdt," foege hy ta.
It foarstel waard úteinlik mei in mearderheid oannommen, hoewol't guon partijen tsjin stimden. De wethâlder beklamme dat it wichtich is om de plannen soarchfâldich út te wurkjen en dat de belutsenens fan de buert krúsjaal is foar it súkses fan it projekt.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in werinrjochting fan it stasjonsgebiet yn Frjentsjer. It doel is om de ferkearsfeiligens te ferbetterjen en it gebiet oantrekliker te meitsjen foar ynwenners en toeristen. Der is in foarstel om in oanfoljend kredyt fan € 400.000 beskikber te stellen foar de útwreiding fan it projekt. Dit jild is nedich foar de werinrjochting fan wegen, de spoaroergong, in nije wachtynstelling en útwreiding fan de fytsestalling. De plannen binne noch net definityf en fereaskje fierdere ôfstimming mei belutsen partijen lykas NS Stasjons en ProRail. De gemeenteried moat noch ynstimme mei it foarstel en de finansiering.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Afronding Franeker Waddenpoort - Stationsgebied
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Afronding Franeker Waddenpoort - Stationsgebied". Het voorstel betreft de herinrichting van het stationsgebied in Franeker, waarbij de focus ligt op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het vergroten van de toegankelijkheid. Het project omvat de herinrichting van de infrastructuur van de Stationsweg tot de spoorwegovergang aan de Tzummerweg. Er wordt een aanvullend krediet van € 400.000 gevraagd om de projectscope uit te breiden en de ambities te realiseren, waaronder verbeterde verkeersveiligheid, uitbreiding van fietsenstallingen en een nieuwe wachtvoorziening.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de projectdoelen, de benodigde financiële middelen en de betrokken partijen. Er zijn echter nog enkele onduidelijkheden, zoals de definitieve invulling van de wachtvoorziening en de exacte subsidies van de provincie Fryslân en ProRail.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het integrale concept-ontwerp, de aangepaste planning, het financieringsvoorstel en het beschikbaar stellen van de benodigde financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen en de prioritering van verkeersveiligheid en infrastructuurverbeteringen in het stationsgebied. Er moet ook worden overwogen hoe de samenwerking met stakeholders zoals ProRail en de provincie Fryslân wordt vormgegeven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, zoals de verbetering van verkeersveiligheid en uitbreiding van fietsenstallingen. Echter, de tijdsplanning is nog niet volledig uitgewerkt en er zijn onzekerheden over de financiering en subsidies, wat de realistische en tijdgebonden aspecten beïnvloedt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het integrale concept-ontwerp, de aangepaste planning, het financieringsvoorstel en het beschikbaar stellen van de gevraagde financiële middelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie is geweest met een klankbordgroep en een werkgroep waarin diverse stakeholders zijn vertegenwoordigd. Er is ook sprake van betrokkenheid van lokale ondernemers bij de realisatie van de wachtvoorziening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de ontwerpvisie van Aad Hoogeveen, maar er is weinig detail over hoe duurzaamheid specifiek in het project wordt geïntegreerd.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten van het project bedragen € 1.338.000. Er is een resterend budget van € 759.000 en naar verwachting € 185.400 aan subsidies. Er is een aanvullend krediet van € 400.000 nodig, dat deels wordt gedekt door € 120.000 uit de voorziening Riolering en € 400.000 uit de post Onvoorzien eenmalig 2017.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Stationsgebied Verkeersveiligheid Fietsenstalling Wachtvoorziening ProRail Provincie Fryslân Krediet Tzummerweg A. van SchurmansingelVerfijning van de zoekopdracht:
H.j. Nauta
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
D. Bloem
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
H.j. Nauta
T. Lyklema
T. Lyklema
T. Lyklema
T. Lyklema
T. Lyklema
T. Lyklema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
C. De Pee
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
H.j. Nauta
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
H.j. Nauta
H.j. Nauta
H.j. Nauta
H.j. Nauta
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
Th. Twerda
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
L.j. Vollema
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
00:24:10 - 00:24:10 - 00:26:51 - 00:26:51 - 00:27:50 - 00:27:50 - 00:28:01 - 00:28:01 - 00:30:38 - 00:30:38 - 00:31:23 - 00:31:23 - 00:32:28 - 00:32:28 - 00:34:20 - 00:34:20 - 00:36:59 - 00:36:59 - 00:37:06 - 00:37:06 - 00:45:02 - 00:45:02 - 00:45:58 - 00:45:58 - 00:47:02 - 00:47:02 - 00:47:07 - 00:47:07 - 00:47:14 - 00:47:14 - 00:47:24 - 00:47:24 - 00:47:35 - 00:47:35 - 00:48:30 - 00:48:30 - 00:48:54 - 00:48:54 - 00:49:54 - 00:49:54 - 00:49:59 - 00:49:59 - 00:50:15 - 00:50:15 - 00:51:26 - 00:51:26 - 00:53:16 - 00:53:16 - 00:53:34 - 00:56:47 - 00:56:47 - 00:57:04 - 00:57:04 - 00:57:34 - 00:57:34 - 00:57:41 - 00:57:41 - 00:59:08 - 00:59:08 - 00:59:16 - 00:59:16 - 01:07:27 - 01:07:27 - 01:07:59 - 01:07:59 - 01:12:13 - 01:12:13 - 01:12:43 - 01:12:43 - 01:15:45 - 01:15:45 - 01:16:04 - 01:16:04 - 01:17:01 - 01:17:01 - 01:19:10 - 01:19:10 - 01:19:47 - 01:21:12 - 01:22:58 - 01:22:58 - 01:24:59 - 01:25:06
Agendapunt 007.1 Haalbaarheidsonderzoek toegankelijkheid toren Martinikerk
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een besluit over het toegankelijk maken van de trap en omgang van de toren van de Martinikerk voor het publiek. Een haalbaarheidsonderzoek, uitgevoerd door Kenniscentrum Herbestemming Noord, toont verschillende opties voor toegankelijkheid, zoals een nieuwe trap of een lift. Er zijn echter onzekerheden over de financiering en exploitatie. De kosten voor de meest realistische optie, een nieuwe trap, worden geschat op € 95.550,-. De stichting die de toren beheert, heeft niet de middelen om deze investering te doen en wil de exploitatie niet op zich nemen. Er is ook geen andere partij gevonden die dit wil doen. Bovendien zijn er veiligheidsrisico's en is de financiële exploitatie onzeker. Het college van burgemeester en wethouders adviseert daarom om geen vervolg te geven aan het onderzoek. De raad moet nog beslissen of zij dit advies opvolgt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer it tagonklik meitsjen fan de trep en omgong fan de toer fan de Martinitsjerke foar it publyk. In haalberensûndersyk, útfierd troch Kenniscentrum Herbestemming Noord, lit ferskate opsjes foar tagonklikens sjen, lykas in nije trep of in lift. Der binne lykwols ûnwissichheden oer de finansiering en eksploitaasje. De kosten foar de meast realistyske opsje, in nije trep, wurde rûsd op € 95.550,-. De stifting dy't de toer behearret, hat net de middels om dizze ynvestearring te dwaan en wol de eksploitaasje net op him nimme. Der is ek gjin oare partij fûn dy't dit dwaan wol. Boppedat binne der feiligensrisiko's en is de finansjele eksploitaasje ûnwis. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders advisearret dêrom om gjin ferfolch te jaan oan it ûndersyk. De ried moat noch beslute oft sy dit advys folget.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderzoek toegankelijk maken van de trap en omgang van de toren van de Martinikerk." Het voorstel betreft een haalbaarheidsonderzoek naar het publiek toegankelijk maken van de toren van de Martinikerk in Franeker. Het onderzoek, uitgevoerd door Kenniscentrum Herbestemming Noord, presenteert drie opties voor toegankelijkheid: een lift binnen, een lift buiten, en een nieuwe trap. De financiële en exploitatie-onzekerheden zijn echter aanzienlijk, en er is geen partij bereid om de exploitatie op zich te nemen. Het voorstel adviseert daarom om geen vervolg te geven aan het onderzoek.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde analyse biedt van de haalbaarheid, inclusief financiële overwegingen, veiligheidsrisico's en exploitatie-uitdagingen. Het bevat ook input van relevante stakeholders zoals de Stichting tot behoud van monumenten en de kerkrentmeesters.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de haalbaarheidsverkenning en beslissen of er een vervolg aan het onderzoek moet worden gegeven. De raad speelt een beslissende rol in het al dan niet voortzetten van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van het advies om het project niet voort te zetten of te besluiten om toch verder te gaan, mogelijk met aanvullende financiering of partnerschappen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de opties en financiële ramingen. Echter, de onzekerheden rond exploitatie en financiering maken het minder haalbaar en tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van aannames over bezoekersaantallen en toegangsprijzen introduceert onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de haalbaarheidsverkenning en geen vervolg te geven aan het onderzoek, zoals geadviseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen uitgebreide burgerparticipatie, maar er is wel overleg geweest met de kerkrentmeesters en andere lokale stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties, aangezien het advies is om geen vervolg te geven aan het onderzoek. De kosten voor de voorgestelde opties zijn echter aanzienlijk, en er is geen dekking voor de benodigde investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Martinikerk Toegankelijkheid Haalbaarheidsonderzoek Stichting tot behoud van monumenten Kenniscentrum Herbestemming Noord Opties (lift binnen, lift buiten, nieuwe trap) Financiering Exploitatie Veiligheidsrisico’s InvesteringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Gemeenteraad Franekeradeel - Onderzoek toegankelijk maken trappen toren Martinikerk
Samenvatting: Het amendement van de FNP-fractie stelt voor om de haalbaarheidsstudie naar het toegankelijk maken van de toren van de Martinikerk voort te zetten, met de nadruk op optie 3. Het voorstel benadrukt dat de nieuwe trap aan de huidige veiligheidsnormen voldoet en dat bezoekers op eigen risico de trap beklimmen. Er wordt gesuggereerd om waarschuwingsborden te plaatsen en gehoorbescherming aan te bieden vanwege het luiden van de klok. Het doel is om toerisme in de binnenstad te bevorderen door de toren toegankelijk te maken, in combinatie met de renovatie van de Breedeplaats.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn overwegingen en conclusies. Het behandelt de veiligheidsaspecten, aansprakelijkheid en de voordelen voor het toerisme. Echter, het mist gedetailleerde financiële informatie en een concreet plan voor de uitvoering van optie 3.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement steunen en daarmee de haalbaarheidsstudie voortzetten met de focus op optie 3. Ze moeten ook overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere gemeentelijke doelen en budgetten.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan toeristische ontwikkeling en de toegankelijkheid van de toren, ondanks mogelijke financiële en veiligheidsrisico's. Ze moeten ook beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde aansprakelijkheidsregeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de haalbaarheidsstudie voortzetten met optie 3 als focus.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het bevorderen van toerisme kan indirect bijdragen aan economische duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Er is geen informatie over de kosten van de nieuwe trap of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Martinitsjerke Toegankelijkheid Veiligheid Trap Onderzoek Toerisme Helderheidsverkenning Bezoekers Waarschuwingsborden GehoorbeschermersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Gemeenteraad Franekeradeel - Onderzoek toegankelijk maken trappen toren Martinikerk
Samenvatting: Het amendement, ingediend door de fracties FNP, GroenLinks en D66, stelt voor om de haalbaarheidsstudie naar het toegankelijk maken van de toren van de Martinikerk voort te zetten en over te gaan tot uitvoering. Het voorstel benadrukt dat de nieuwe trap aan de huidige veiligheidsnormen voldoet en dat bezoekers op eigen risico de trap kunnen beklimmen. Het doel is om meer toerisme naar de binnenstad te trekken door de toren toegankelijk te maken, in combinatie met de renovatie van de Breedeplaats.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn overwegingen en conclusies. Het behandelt de veiligheidsaspecten, aansprakelijkheid en de voordelen voor het toerisme. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële informatie en een concretere planning.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met het wijzigen van het oorspronkelijke raadsvoorstel om de haalbaarheidsstudie voort te zetten en over te gaan tot uitvoering.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan toeristische ontwikkeling en stadsvernieuwing door de toren toegankelijk te maken, ondanks mogelijke risico's en kosten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij het amendement steunen om de haalbaarheidsstudie voort te zetten en de uitvoering te starten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van de uitvoering of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Martinitsjerke Tagonklik meitsjen Feiligensnoarmen Helberensûndersyk Trep Toerisme Gehoarbeskermers Warskôgingsboerden Breedepleats BinnenstêdVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.2 Bestemmingsplan "Franeker - Industrieterrein West Kiesterzijl"
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt een nieuw bestemmingsplan voor het Industrieterrein West Kiesterzijl. Dit plan moet een oplossing bieden voor zeven woningen die al decennia lang een bedrijfsbestemming hebben, maar feitelijk als woningen worden gebruikt. De bewoners hebben de gemeente gevraagd om een planologische oplossing, omdat niets doen wettelijk niet mogelijk is. Het ontwerpbestemmingsplan heeft zes weken ter inzage gelegen en er zijn zes zienswijzen ontvangen. De gemeente stelt voor om geen milieueffectrapportage uit te voeren en de zienswijzen niet te honoreren. Het plan voorziet in een 'uitsterfregeling' voor de woningen, waarbij het reguliere woongebruik mag doorgaan, maar na anderhalf jaar leegstand alleen nog als bedrijfswoning gebruikt mag worden. Het bestemmingsplan moet een balans vinden tussen de belangen van wonen en bedrijvigheid, zonder de bestaande bedrijven te beperken. Er is geen exploitatieplan nodig en de kosten worden gedekt uit het reguliere budget. Na vaststelling volgt een publicatie en een beroepstermijn van zes weken.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget in nij bestimmingsplan foar it Yndustryterrein West Kiesterzijl. Dit plan moat in oplossing biede foar sân wenningen dy't al desennia lang in bedriuwsbestimming hawwe, mar feitlik as wenningen brûkt wurde. De bewenners hawwe de gemeente frege om in planologyske oplossing, om't neat dwaan wetlik net mooglik is. It ûntwerpbestimmingsplan hat seis wiken ter ynsjen lein en der binne seis beswieren ûntfongen. De gemeente stelt foar om gjin miljeu-effektrapportaazje út te fieren en de beswieren net te earjen. It plan foarsjocht yn in 'útstjerregeling' foar de wenningen, wêrby't it reguliere wenbrûk trochgean mei, mar nei oardel jier leechstân allinnich noch as bedriuwswente brûkt wurde mei. It bestimmingsplan moat in lykwicht fine tusken de belangen fan wenjen en bedriuwichheid, sûnder de besteande bedriuwen te beheinen. Der is gjin eksploitaasjeplan nedich en de kosten wurde dekt út it reguliere budzjet. Nei fêststelling folget in publikaasje en in beropstermyn fan seis wiken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan "Franeker - Industrieterrein West Kiesterzijl". Het plan beoogt een planologische oplossing te bieden voor zeven woningen die al decennia lang op een industrieterrein staan met een bedrijfsbestemming. De woningen vallen onder overgangsrecht en zijn in goede staat. Het voorstel omvat het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan dat de woningen planologisch bestaansrecht geeft zonder de omliggende bedrijven te beperken. Er zijn zes zienswijzen ontvangen, maar deze leiden niet tot wijzigingen. Het plan wordt gewijzigd vastgesteld vanwege recente jurisprudentie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de juridische, planologische en milieutechnische aspecten van het bestemmingsplan. Er is echter geen diepgaande financiële analyse van mogelijke planschade.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan gewijzigd vaststellen, instemmen met de reactienota zienswijzen en besluiten dat geen milieueffectrapportage nodig is.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het respecteren van bestaande woonrechten en het beschermen van bedrijfsactiviteiten. Er moet een balans worden gevonden tussen woon- en ondernemersbelangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral in termen van financiële gevolgen en participatie-uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en de zienswijzen ongegrond te verklaren.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door gesprekken met belanghebbenden, maar er is geen consensus bereikt. De communicatie is open en transparant geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het bestemmingsplan worden gedekt uit het reguliere stedenbouwkundige krediet. Er is een risico op planschadeclaims, maar deze worden niet gedetailleerd geanalyseerd of gekwantificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Industrieterrein West Kiesterzijl Wethouder T. Twerda Overgangsrecht Zienswijzen Jurisprudentie Milieueffectrapportage Uitsterfregeling Woonbestemming MilieucategoriseringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.3 Krediet ICT Waadhoeke
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een voorstel om € 1.000.000 beschikbaar te stellen voor ICT-ontwikkelingen in Waadhoeke. Dit bedrag is nodig voor het samenvoegen van databases van verschillende fusiegemeenten en andere ICT-voorzieningen. De financiering komt uit de herindelingsbijdrage en de Algemene Reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om een restantkrediet van € 768.000 van een afgerond ICT-project in Leeuwarden vrij te laten vallen binnen de afzonderlijke gemeenten. De herindelingscommissie heeft al ingestemd met het voorstel, en de gemeenteraad zal hierover een besluit nemen. Na goedkeuring kan het project verder worden uitgevoerd en wordt de voortgang gerapporteerd in maandelijkse vergaderingen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in foarstel om € 1.000.000 beskikber te stellen foar ICT-ûntwikkelings yn Waadhoeke. Dit bedrach is nedich foar it gearfoegjen fan databases fan ferskate fúzjegemeenten en oare ICT-foarsjennings. De finansiering komt út de werindielingsbydrage en de Algemiene Reserve. Dêrneist wurdt foarsteld om in restantkredyt fan € 768.000 fan in ôfrûne ICT-projekt yn Ljouwert frij te litten binnen de aparte gemeenten. De werindielingskommisje hat al ynstimd mei it foarstel, en de gemeenteried sil hjir oer in beslút nimme. Nei goedkarring kin it projekt fierder útfierd wurde en wurdt de foarútgong rapporteard yn moanlikse gearkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Krediet ICT Waadhoeke" en vraagt om een krediet van € 1.000.000 voor de consolidatie van databases van fusiegemeenten binnen Waadhoeke. Dit bedrag is nodig voor de samenvoeging van data en aanvullende ICT-voorzieningen. Het krediet wordt gedekt door de herindelingsbijdrage en voorgefinancierd vanuit de Algemene Reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om een restantkrediet van € 768.000 van het project "Migratie ICT Leeuwarden" vrij te laten vallen binnen de afzonderlijke gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de kosten. Er zijn echter geen specifieke details over de tijdlijn of de exacte uitvoering van de ICT-projecten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van het krediet en het vrij laten vallen van het restantkrediet. De raad speelt een beslissende rol in de goedkeuring van de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiering en de herverdeling van het restantkrediet. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot prioriteiten in budgettoewijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van het krediet van € 1.000.000 en het vrij laten vallen van het restantkrediet van € 768.000.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het is een intern gericht project zonder directe betrokkenheid van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 1.000.000, gedekt door de herindelingsbijdrage en voorgefinancierd vanuit de Algemene Reserve. Het vrijvallen van het restantkrediet van € 768.000 verhoogt de vrije ruimte binnen de afzonderlijke gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ICT Krediet Consolidatie Fusiegemeenten Herindelingsbijdrage Algemene Reserve Migratie ICT Leeuwarden Restantkrediet Littenseradiel Audiovisuele middelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.4 Begrotingswijzigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2017 aan te passen. Er zijn ontwikkelingen die dit noodzakelijk maken. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 56e en 57e wijzigingen, die betrekking hebben op het project 11-fountains en de afronding van het programma Waddenpoort. De 58e wijziging zou alleen ter kennisgeving worden aangenomen, omdat het een administratieve aanpassing betreft. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlagen. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2017 oan te passen. Der binne ûntwikkelings dy't dit needsaaklik meitsje. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 56e en 57e wizigings, dy't betrekking hawwe op it projekt 11-fountains en de ôfrûning fan it programma Waadpoarte. De 58e wiziging soe allinnich foar kennisjouwing oannommen wurde, om't it in bestjoerlike oanpassing is. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigings trochfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigings binne opnommen yn bylagen. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2017". Het voorstel betreft aanpassingen in de begroting van de gemeente Franekeradeel voor het jaar 2017. Er zijn ontwikkelingen geweest die het noodzakelijk maken om de begroting te wijzigen. Het voorstel omvat het aanpassen van de begroting op basis van de 56e en 57e wijziging, en het voor kennisgeving aannemen van de 58e wijziging. De wijzigingen betreffen onder andere het project "11-fountains" en de afronding van het programma "Waddenpoort". Het doel is om de begroting een actueler beeld te geven van de financiële situatie van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de bijbehorende argumenten duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de financiële gevolgen en de specifieke wijzigingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde begrotingswijzigingen. De raad moet beslissen of zij instemt met de aanpassingen die door het college van burgemeester en wethouders zijn voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2017. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch zonder de bijlagen te raadplegen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 56e en 57e wijziging en de 58e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel zelf geeft geen gedetailleerde informatie over hoe de wijzigingen worden gedekt, maar verwijst naar de bijlagen voor verdere toelichting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Begroting Administratieve wijziging Gedeputeerde Staten van Fryslân Berap Jaarrekening Gemeentewet 11-fountains WaddenpoortVerfijning van de zoekopdracht: