07-12-2017 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 005 Ingekomen stukken
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
T.a. Wijkhuijs
Agendapunt 005.A.7 Brief van de heer J. Beets
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
Agendapunt 005.B Beantwoording raadsvragen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
Agendapunt 005.B Brand Camstrawei 41 Firdgum
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006.1 Aanvraag vooroverleg omgevingsvergunning bouw woning perceel Wommelserweg 57a en 58 Tzum
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een woning te bouwen op een perceel tussen Wommelserweg 57a en 58 in Tzum. Dit plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat een agrarische bestemming heeft. Het college van burgemeester en wethouders moet beslissen of het wenselijk is om hiervan af te wijken. Dit kan met een omgevingsvergunning, waarvoor de raad geen bezwaren mag hebben. Het project wordt gezien als een wenselijke ruimtelijke ontwikkeling en lijkt niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening. Er wordt voorgesteld om onder bepaalde voorwaarden in te stemmen met de bouw en het project aan te wijzen als een geval waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is. De initiatiefnemer kan dan verder met de uitwerking en aanvraag van de vergunning. Belanghebbenden krijgen de kans om hun mening te geven tijdens de wettelijke procedure.
Samenvatting
Der leit in foarstel om in wenning te bouwen op in perseel tusken Wommelserwei 57a en 58 yn Tsjom. Dit plan is yn striid mei it hjoeddeiske bestimmingsplan, dat in agraryske bestimming hat. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders moat beslute oft it winsklik is om hjirfan ôf te wiken. Dit kin mei in omjouwingsfergunning, dêr't de ried gjin beswieren tsjin hawwe mei. It projekt wurdt sjoen as in winsklike romtlike ûntwikkeling en liket net yn striid mei in goede romtlike oarder. Der wurdt foarsteld om ûnder bepaalde betingsten yn te stimmen mei de bou en it projekt oan te wizen as in gefal dêr't gjin ferklearring fan gjin betinkingen foar nedich is. De inisjatyfnimmer kin dan fierder mei de útwurking en oanfreegjen fan de fergunning. Belanghawwenden krije de kâns om harren miening te jaan tidens de wetlike proseduere.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag vooroverleg omgevingsvergunning: Het bouwen van een woning op het perceel tussen Wommelserweg 57a en 58 in Tzum." Het voorstel betreft een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning op een perceel met een agrarische bestemming, wat in strijd is met het bestemmingsplan 'Buitengebied 2013'. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de raad om in te stemmen met de bouw, ondanks de afwijking van het bestemmingsplan, omdat het project niet in strijd lijkt met een goede ruimtelijke ordening en bijdraagt aan de leefbaarheid van het dorp Tzum.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er ontbreekt een gedetailleerde ruimtelijke onderbouwing en onderzoek naar omgevingsaspecten. Dit wordt echter gerechtvaardigd door de tijdsdruk en de noodzaak voor de initiatiefnemer om financiering te verkrijgen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de bouw van de woning en of zij het project aanwijst als een geval waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het bestemmingsplan of het toestaan van een afwijking om de bouw van de woning mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van de belangen van ruimtelijke ordening tegen de behoefte aan woningbouw in Tzum.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen concrete tijdslijnen of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerde ruimtelijke onderbouwing kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de bouw van de woning onder de voorgestelde voorwaarden en of zij het project aanwijst als een geval waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een wettelijk voorgeschreven procedure voor burgerparticipatie is, waarbij belanghebbenden hun zienswijze kunnen geven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door legesinkomsten en een planschadeverhaalsovereenkomst met de initiatiefnemer. Er zijn geen verdere financiële details of risico's vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Woningbouw Tzum Ruimtelijke ordening Agrarische bestemming Wommelserweg Ruimtelijke ontwikkeling Hypothecaire lening FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Vangnetuitkering Participatiewet 2017
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit over de vangnetuitkering Participatiewet 2017. Jaarlijks ontvangt de gemeente een BUIG-budget voor bijstand en loonkostensubsidies. Er bestaat een risico op tekorten, die in principe uit eigen middelen moeten worden opgevangen. Er is echter ook een mogelijkheid voor compensatie via een integraal vangnet. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet de gemeente voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals het analyseren van feiten en het nemen van maatregelen om tekorten te verminderen. Het college moet verklaren dat deze maatregelen zijn genomen en gedeeld met de gemeenteraad. De raad moet deze verklaring onderschrijven, zonder een oordeel te geven over de maatregelen zelf. Het uiteindelijke doel is om begin 2018 een aanvraag voor de vangnetuitkering in te dienen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de fangnetútkearing Participatiewet 2017. Jierliks ûntfangt de gemeente in BUIG-budzjet foar bystân en leanekostesubsydzjes. Der bestiet in risiko op tekoarten, dy't yn prinsipe út eigen middels opfongen wurde moatte. Der is lykwols ek in mooglikheid foar kompensaasje fia in yntegraal fangnet. Om hjirfoar yn oanmerking te kommen, moat de gemeente foldwaan oan bepaalde betingsten, lykas it analysearjen fan feiten en it nimmen fan maatregels om tekoarten te ferminderjen. It kolleezje moat ferklearje dat dizze maatregels nommen binne en dield mei de gemeenteried. De ried moat dizze ferklearring ûnderstreekje, sûnder in oardiel te jaan oer de maatregels sels. It úteinlike doel is om begjin 2018 in oanfraach foar de fangnetútkearing yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vangnetuitkering Participatiewet 2017 Franekeradeel
Samenvatting: Het voorstel betreft de onderschrijving van een collegeverklaring door de gemeenteraad van Franekeradeel. Deze verklaring bevestigt dat het college maatregelen heeft genomen om tekorten in het bijstandsbudget te reduceren, zoals beschreven in de notitie "Vangnetuitkering Participatiewet 2017 Franekeradeel". De gemeente ontvangt jaarlijks een niet-geoormerkt BUIG-budget voor bijstand en loonkostensubsidies. Bij tekorten kan een beroep worden gedaan op een integraal vangnet, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De raad moet de collegeverklaring onderschrijven om de aanvraag voor compensatie succesvol te maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de informatie die nodig is om de raad een weloverwogen beslissing te laten nemen. Het bevat een samenvatting van de situatie, de noodzaak van de maatregelen, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, de specifieke maatregelen die zijn genomen om de tekorten te reduceren, worden niet gedetailleerd in het voorstel zelf, maar in een bijgevoegde notitie.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de collegeverklaring te onderschrijven. Dit is een formele bevestiging dat de raad op de hoogte is van de maatregelen die het college heeft genomen om de tekorten te reduceren. De raad hoeft geen oordeel te vellen over de effectiviteit of inhoud van de maatregelen zelf.
Politieke keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de raad alleen de collegeverklaring hoeft te onderschrijven. Er is geen ruimte voor discussie over de inhoud van de maatregelen, wat de politieke invloed minimaliseert.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het doel en de noodzaak duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen binnen het voorstel zelf. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de bijgevoegde notitie voor details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de collegeverklaring te onderschrijven, waarmee wordt bevestigd dat het college maatregelen heeft genomen om de tekorten te reduceren.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van de Dienst na het besluit van de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet van toepassing op dit voorstel. Het richt zich uitsluitend op financiële compensatie en kostenreductie binnen het bijstandsbudget.
Financiële gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De notitie "Vangnetuitkering Participatiewet 2017 Franekeradeel" bevat informatie over de tekorten, maar het voorstel geeft geen details over hoe deze tekorten worden gedekt. De financiële implicaties zijn afhankelijk van de goedkeuring van de vangnetuitkering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering Participatiewet BUIG-budget Tekortreductie Collegeverklaring Toetsingscommissie Kostenreductie Fonds werk en inkomen Loonkostensubsidies Gemeente FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 BERAP II
Gemeenteraad Franekeradeel Bespreekt Bestuursrapportage: "Veel Werk, Weinig Afwijkingen"
De gemeenteraad van Franekeradeel kwam bijeen om de tweede bestuursrapportage van 2017 te bespreken. Deze rapportage biedt inzicht in de uitvoering van de begroting van januari tot en met augustus 2017. Het college van burgemeester en wethouders stelde voor om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen, maar de raadsleden hadden enkele kritische vragen en opmerkingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de bestuursrapportage van 2017 onder de loep genomen. Mevrouw Terpstra opende het debat met lof voor het vele werk dat in de rapportage is gestoken. "Er is veel werk aan gehad, en dat verdient erkenning," aldus Terpstra. Hoewel er geen grote negatieve opmerkingen waren, werden er wel enkele zorgen geuit over verkeerssituaties en de naleving van de Drank- en Horecawet.
Mevrouw Osinga stelde vragen over de verschillen in conclusies tussen de eigen toezichthouders en de onderzoekers van de Nuchtere Fries. "Welke lijn houden we nu aan? Moeten we extra inzetten op afwijkend naleefgedrag?" vroeg Osinga zich af. Daarnaast vroeg ze naar de effectiviteit van de gebiedsteams bij het aanpakken van overlast door bijzondere doelgroepen.
De heer Wijkhuis richtte zich op de financiële aspecten en vroeg naar de stand van zaken rondom de Korenbeurs en de FUMO. "We zijn benieuwd of er al meer bekend is over de Korenbeurs en waarom de FUMO in de rapportage is opgenomen terwijl er geen afwijkingen zijn," aldus Wijkhuis.
Wethouder Becker reageerde op de vragen en benadrukte dat de rapportage zich richt op afwijkingen. "We rapporteren alleen de afwijkingen, dat is de strekking van de rapportage," legde Becker uit. Hij gaf aan dat er hard wordt gewerkt aan het verbeteren van de verkeerssituaties en dat de prognose voor het extra lichtgeld positief is.
De discussie over de naleving van de Drank- en Horecawet werd verder toegelicht door mevrouw Oosterhout. Ze legde uit dat er verschillende categorieën zijn waar afwijkingen kunnen optreden, zoals in de horeca en bij winkels. "Het is te gemakkelijk voor minderjarigen om bij de kassa van de winkel alcohol mee te krijgen," waarschuwde Oosterhout.
Het debat werd afgesloten met een oproep van de heer Rohingus om voorzichtig te zijn met uitspraken in de media. "Als jullie ooit gebeld worden, pas op je woorden, want het wordt zomaar uit verband getrokken," waarschuwde hij.
De gemeenteraad besloot uiteindelijk om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen, met de toezegging dat de besproken punten verder worden opgevolgd. Het debat toonde aan dat er veel werk is verzet, maar dat er ook nog aandachtspunten zijn die verdere monitoring vereisen.
Samenvatting
Op 7 december zal de gemeenteraad van Franekeradeel de tweede bestuursrapportage van 2017 bespreken. Deze rapportage informeert de raad over de uitvoering van de begroting van januari tot en met augustus 2017. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen. De rapportage volgt de structuur van de programmabegroting 2017 en meldt alleen afwijkingen. De raad kan hiermee zijn controlerende taak uitvoeren. De financiële wijzigingen zijn opgenomen bij de begrotingswijzigingen. De juridische basis voor deze rapportage is vastgelegd in Verordening 212.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Besprekt Bestjoersrapportaazje: "In Soad Wurk, Bytsje Ofwiking"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel kaam byinoar om de twadde bestjoersrapportaazje fan 2017 te besprekken. Dizze rapportaazje biedt ynsjoch yn de útfiering fan de begrutting fan jannewaris oant en mei augustus 2017. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelde foar om de rapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen, mar de riedsleden hiene inkele krityske fragen en opmerkings.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard de bestjoersrapportaazje fan 2017 ûnder de loep nommen. Frou Terpstra iepene it debat mei lof foar it protte wurk dat yn de rapportaazje stutsen is. "Der is in protte wurk oan dien, en dat fertsjinnet erkenning," sa sei Terpstra. Hoewol't der gjin grutte negative opmerkings wiene, waarden der wol guon soargen útsprutsen oer ferkearsiten en de neilibjen fan de Drank- en Horecawet.
Frou Osinga stelde fragen oer de ferskillen yn konklúzjes tusken de eigen tafersjochhâlders en de ûndersikers fan de Nuchtere Fries. "Hokker line hâlde wy no oan? Moatte wy ekstra ynsette op ôfwikend neilibjen?" frege Osinga har ôf. Dêrneist frege se nei de effektiviteit fan de gebietsteams by it oanpakken fan oerlêst troch bysûndere doelgroepen.
De hear Wijkhuis rjochte him op de finansjele aspekten en frege nei de stân fan saken rûnom de Korenbeurs en de FUMO. "Wy binne benijd oft der al mear bekend is oer de Korenbeurs en wêrom't de FUMO yn de rapportaazje opnaam is wylst der gjin ôfwikingen binne," sa sei Wijkhuis.
Wethâlder Becker reagearre op de fragen en beklamme dat de rapportaazje him rjochtet op ôfwikingen. "Wy rapportearje allinnich de ôfwikingen, dat is de strekking fan de rapportaazje," lei Becker út. Hy joech oan dat der hurd wurke wurdt oan it ferbetterjen fan de ferkearsiten en dat de prognose foar it ekstra ljochtjild posityf is.
De diskusje oer de neilibjen fan de Drank- en Horecawet waard fierder taljochte troch frou Oosterhout. Se lei út dat der ferskate kategoryen binne wêr't ôfwikingen foarkomme kinne, lykas yn de hoareka en by winkels. "It is te maklik foar minderjierrigen om by de kassa fan de winkel alkohol mei te krijen," warskôge Oosterhout.
It debat waard ôfsletten mei in oprop fan de hear Rohingus om foarsichtich te wêzen mei útspraken yn de media. "As jim ea belle wurde, pas op jim wurden, want it wurdt samar út ferbân lutsen," warskôge hy.
De gemeenteried besleat úteinlik om de rapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen, mei de tasizzing dat de besprutsen punten fierder opfolge wurde. It debat toande oan dat der in protte wurk fersetten is, mar dat der ek noch oandachtspunten binne dy't fierdere monitoring fereaskje.
Samenvatting
Op 7 desimber sil de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel de twadde bestjoersrapportaazje fan 2017 besprekke. Dizze rapportaazje ynformearret de ried oer de útfiering fan de begrutting fan jannewaris oant en mei augustus 2017. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om dizze rapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen. De rapportaazje folget de struktuer fan de programmabegrutting 2017 en meldt allinnich ôfwikingen. De ried kin hjirmei syn kontrôlefunksje útoefenje. De finansjele wizigingen binne opnommen by de begruttingswizigingen. De juridyske basis foar dizze rapportaazje is fêstlein yn Feroardering 212.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Berap II 2017". Het betreft de tweede bestuursrapportage van 2017, waarin het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel de gemeenteraad informeert over de realisatie van de begroting over de periode januari tot en met augustus 2017. De rapportage is opgebouwd volgens de programmabegroting 2017 en rapporteert alleen bij afwijkingen. Het doel is om de raad in staat te stellen haar controlerende taak uit te voeren. De rapportage wordt voor kennisgeving aangenomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de voortgang van de begroting. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende informatie vereist, aangezien het enkel om kennisgeving gaat.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en op basis daarvan haar controlerende taak uit te voeren. De raad kan bij de vaststelling van de jaarrekening beoordelen of de verstrekte informatie afdoende was.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel een informatieve functie heeft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties bevat. Het is puur informatief. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tweede bestuursrapportage 2017 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, zoals vermeld in het document.
Financiële gevolgen:
De financiële mutaties worden vermeld bij de begrotingswijzigingen, maar er is geen specifieke informatie over hoe deze gedekt worden in het voorstel zelf. Het is aan de raad om deze mutaties te beoordelen in het kader van de begrotingswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting College Informatie Realisatie Programmabegroting Financiële verordening Kaderbrief Jaarrekening BegrotingswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.2 Vaststellen rechtmatigheid verkiezingen 22 november 2017
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel moet nog besluiten of de herindelingsverkiezingen van 22 november 2017 rechtmatig zijn verlopen. Volgens de Kieswet is het de taak van de raad om hierover een oordeel te geven. De raad baseert zich op het proces-verbaal van het centraal stembureau. Als er concrete aanwijzingen zijn voor fouten die de zetelverdeling kunnen beïnvloeden, kan de raad besluiten tot hertelling of herstemming. Tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau op 24 november 2017 zijn geen onregelmatigheden geconstateerd en zijn er geen bezwaren ingediend. Het proces-verbaal is daarom ongewijzigd vastgesteld. De raad zal hierover een besluit nemen in de vergadering van 7 december 2017.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel moat noch beslute oft de weryndielingsferkiezingen fan 22 novimber 2017 rjochtmjittich ferrûn binne. Neffens de Kieswet is it de taak fan de ried om hjir in oardiel oer te jaan. De ried basearret him op it proses-ferbaal fan it sintraal stimburo. As der konkrete oanwizings binne foar flaters dy't de sitferdieling beynfloedzje kinne, kin de ried beslute ta hjertelling of hjerstimming. Tidens de iepenbiere sitting fan it sintraal stimburo op 24 novimber 2017 binne gjin ûnregelmjittichheden konstatearre en binne der gjin beswieren yntsjinne. It proses-ferbaal is dêrom net feroare fêststeld. De ried sil hjir in beslút oer nimme yn de gearkomste fan 7 desimber 2017.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen rechtmatigheid verkiezingen 22 november 2017". Het voorstel betreft de taak van de gemeenteraad van Franekeradeel om te bevestigen dat de herindelingsverkiezingen van 22 november 2017 rechtmatig zijn verlopen. Op basis van artikel V4 van de Kieswet moet de raad een oordeel vellen over de rechtmatigheid van de verkiezingen. Het proces-verbaal van het centraal stembureau dient als basis voor deze beoordeling. Er zijn geen onregelmatigheden geconstateerd tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau op 24 november 2017, en er zijn geen bezwaren ingediend, waardoor het proces-verbaal ongewijzigd is vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke basis en de procedure beschrijft die gevolgd moet worden. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beoordelen of de verkiezingen rechtmatig zijn verlopen en om een besluit te nemen op basis van het proces-verbaal van het centraal stembureau. De raad heeft de bevoegdheid om te besluiten tot hertelling of herstemming indien er concrete aanwijzingen zijn van fouten.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel beslissen of er voldoende aanleiding is voor hertelling of herstemming, wat een politieke afweging kan vereisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de verkiezingen van 22 november 2017 rechtmatig zijn verlopen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, aangezien het een interne procedurele kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de rechtmatigheid van verkiezingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtmatigheid Herindelingsverkiezingen Kieswet Franekeradeel Proces-verbaal Hertelling Herstemming Zetelverdeling Onregelmatigheden Centraal stembureauVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.3 Toelating raadsleden
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om op 7 december 2017 te besluiten over de toelating van 29 personen als leden van de gemeenteraad van Waadhoeke. Deze toelating zou ingaan op 1 januari 2018. Het besluit is gebaseerd op de Wet Arhi en de Kieswet. De geloofsbrieven van de kandidaten zijn onderzocht door een commissie. De toelating van de raadsleden is nodig zodat zij in de eerste raadsvergadering van Waadhoeke beëdigd kunnen worden. Het proces-verbaal van het centraal stembureau en de resultaten van het onderzoek naar de geloofsbrieven zijn hierbij van belang.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om op 7 desimber 2017 te besluten oer de talitting fan 29 persoanen as leden fan de gemeenteried fan Waadhoeke. Dizze talitting soe yngean op 1 jannewaris 2018. It beslút is basearre op de Wet Arhi en de Kieswet. De leauwensbrieven fan de kandidaten binne ûndersocht troch in kommisje. De talitting fan de riedsleden is nedich sadat sy yn de earste riedsgearkomste fan Waadhoeke beëdige wurde kinne. It proses-ferbaal fan it sintraal stimburo en de resultaten fan it ûndersyk nei de leauwensbrieven binne hjirby fan belang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating raadsleden Waadhoeke". Het voorstel beoogt de toelating van 29 personen als leden van de gemeenteraad van Waadhoeke per 1 januari 2018. Dit is een formele stap na de gemeenteraadsverkiezingen, waarbij de geloofsbrieven van de gekozen raadsleden zijn onderzocht en goedgekeurd. De gemeenteraad van Franekeradeel moet, conform de Wet Arhi en de Kieswet, besluiten over de toelating van deze raadsleden, zodat zij in de eerste raadsvergadering van Waadhoeke kunnen worden beëdigd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en procedurele stappen beschrijft die nodig zijn voor de toelating van de raadsleden. Het bevat een lijst van de personen die moeten worden toegelaten en verwijst naar de relevante wetgeving.
Rol van de Raad:
De raad van Franekeradeel heeft de rol om het besluit te nemen over de toelating van de raadsleden tot de nieuwe gemeenteraad van Waadhoeke. Dit is een formele verplichting op basis van de Kieswet en de Wet Arhi.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een procedurele en wettelijke verplichting betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft welke personen moeten worden toegelaten en per wanneer. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de genoemde personen toe te laten als leden van de gemeenteraad van Waadhoeke.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, aangezien het een formele procedure betreft na de verkiezingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de toelating van raadsleden en niet om beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel. De toelating van raadsleden is een standaardprocedure zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toelating Raadsleden Franekeradeel Kieswet Geloofsbrieven Stembureau Commissie van onderzoek Beëdiging Verkiezingen Wet ArhiVerfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.4 Belastingverordeningen Waadhoeke
Samenvatting
De gemeenteraden van de oude gemeenten Franekeradeel, Menameradiel, Het Bildt en een deel van Littenseradiel overwegen om op 31 december 2017 uniforme verordeningen vast te stellen voor kwijtschelding, rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges. Dit is nodig om per 1 januari 2018 een eenduidige belastingheffing te kunnen invoeren in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Deze verordeningen blijven volgens de Wet Arhi twee jaar geldig. Daarnaast zijn er specifieke wijzigingen voor Franekeradeel, namelijk in de parkeer- en reclamebelasting. De gemeenteraden moeten besluiten over de vaststelling van deze verordeningen en wijzigingen. De financiële gevolgen zijn al opgenomen in de begroting.
Samenvatting
De gemeenterieden fan de âlde gemeenten Frjentsjerteradiel, Menameradiel, It Bilt en in part fan Littenseradiel oerwaagje om op 31 desimber 2017 unifoarme feroarderingen fêst te stellen foar kwytskelding, rioelheffing, ôffalstoffenheffing en leges. Dit is nedich om per 1 jannewaris 2018 in ienriedige belestingheffing ynfiere te kinnen yn de nije gemeente Waadhoeke. Dizze feroarderingen bliuwe neffens de Wet Arhi twa jier jildich. Dêrneist binne der spesifike wizigingen foar Frjentsjerteradiel, nammentlik yn de parkear- en reklamebelesting. De gemeenterieden moatte beslute oer de fêststelling fan dizze feroarderingen en wizigingen. De finansjele gefolgen binne al opnommen yn de begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen verordeningen
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van uniforme verordeningen voor kwijtschelding, rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges, die per 1 januari 2018 van kracht worden in de nieuwe gemeente Waadhoeke. Deze uniformiteit is noodzakelijk omdat de oude gemeenten Franekeradeel, Menameradiel, Het Bildt en een deel van Littenseradiel opgaan in Waadhoeke. De verordeningen blijven twee jaar geldig volgens de Wet Arhi. Daarnaast worden specifieke wijzigingen voor Franekeradeel doorgevoerd in de parkeer- en reclamebelasting. Het doel is om een eenduidige belastingheffing te realiseren en de overgang naar de nieuwe gemeente soepel te laten verlopen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke verordeningen en wijzigingen omvat die nodig zijn voor de overgang naar de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het bevat duidelijke doelen en een tijdlijn voor implementatie.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet de voorgestelde verordeningen en wijzigingen goedkeuren. Dit is een formele stap die nodig is om de uniforme belastingheffing per 1 januari 2018 te kunnen implementeren.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van uniforme tarieven en de specifieke wijzigingen voor Franekeradeel. Er moet worden besloten of de voorgestelde tarieven en wijzigingen in lijn zijn met de beleidsdoelen van de nieuwe gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Het is niet volledig SMART, omdat er geen specifieke meetbare doelen of evaluatiecriteria zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordeningen en wijzigingen vast te stellen, zodat deze per 1 januari 2018 van kracht kunnen worden.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve en juridische aanpassing die geen directe input van burgers vereist.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op administratieve en fiscale zaken.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn al opgenomen in de begroting. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt, maar het voorstel impliceert dat de financiële impact is meegenomen in de planning voor 2018.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordeningen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Kwijtschelding Parkeerbelasting Reclamebelasting Wet Arhi Gemeentewet TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.5 Begrotingwijzigingen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2017 aan te passen. Dit zou gebeuren op basis van de 59e tot en met de 76e wijziging. Deze wijzigingen zijn nodig vanwege verschillende ontwikkelingen, zoals de verkoop van percelen, vervanging van gymmateriaal en aanpassingen in de CAO. Daarnaast zou de 77e wijziging alleen ter kennisgeving worden aangenomen, omdat het een administratieve aanpassing betreft. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn te vinden in de bijlagen bij het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2017 oan te passen. Dit soe barre op basis fan de 59e oant en mei de 76e wiziging. Dizze wizigingen binne nedich fanwegen ferskate ûntwikkelings, lykas de ferkeap fan perseelen, ferfanging fan gymnastykmateriaal en oanpassings yn de CAO. Dêrneist soe de 77e wiziging allinnich foar kennisjouwing oannommen wurde, om't it in bestjoerlike oanpassing is. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigingen útfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigingen binne te finen yn de bylagen by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen 2017" van de gemeente Franekeradeel. Het voorstel behelst het aanpassen van de begroting op basis van de 59e tot en met de 76e wijziging, en het voor kennisgeving aannemen van de 77e wijziging. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen binnen het begrotingsjaar die een actualisatie van de financiële planning vereisen. De wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen voor reserves, verkoop van percelen, vervanging van gymmateriaal, en diverse andere financiële correcties en toevoegingen. Het doel is om een actueel en accuraat financieel overzicht te behouden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de benodigde informatie voor besluitvorming. Het bevat een overzicht van de specifieke begrotingswijzigingen en verwijst naar bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad toezicht houdt op de financiële planning en uitvoering van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voornamelijk om administratieve wijzigingen gaat. Echter, de raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en of deze in lijn zijn met de beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk zonder de bijlagen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de details in de bijlagen zijn cruciaal voor een volledige beoordeling.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen volgens de voorgestelde wijzigingen en de 77e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het om administratieve wijzigingen gaat.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen behandeld. Het voorstel zelf geeft geen gedetailleerde financiële analyse, maar verwijst naar de bijlagen voor een overzicht van de saldi en toelichtingen op de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Gedeputeerde Staten van Fryslân Berap Jaarrekening Gemeentewet Reserve Septembercirculaire MuziekschoolVerfijning van de zoekopdracht: