11-02-2016 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 3.a Vaststellen van de besluitenlijst van7 januari 2016
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.a Kaderbrief Veiligheidsregio 2017-2020
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân vraagt de gemeenten om hun zienswijze op de kaderbrief 2017-2020. Deze kaderbrief bevat ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de financiële situatie van de Veiligheidsregio. Een belangrijke verandering is de nieuwe verdeelsleutel, waardoor de regio € 250.000 minder ontvangt van het rijk. Dit tekort wordt gecompenseerd door een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Er zijn ook andere ontwikkelingen, zoals veranderingen in het toezicht op kinderopvang en de aanbesteding van arrestantenzorg, die mogelijk financiële gevolgen hebben. De gemeenten moeten hun zienswijze voor 15 februari 2016 indienen, maar voor Franekeradeel is dit niet haalbaar. Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio zal de kaderbrief op 17 maart 2016 vaststellen.
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân freget de gemeenten om harren miening oer de kaderbrief 2017-2020. Dizze kaderbrief befettet ûntwikkelings dy't ynfloed hawwe kinne op de finansjele situaasje fan de Feiligensregio. In wichtige feroaring is de nije ferdielkaai, wêrtroch't de regio € 250.000 minder ûntfangt fan it ryk. Dit tekoart wurdt kompensearre troch in ferheging fan de gemeentlike bydrage. Der binne ek oare ûntwikkelings, lykas feroarings yn it tafersjoch op berne-opfang en de oanbesteging fan arrestantesoarch, dy't mooglik finansjele gefolgen hawwe. De gemeenten moatte harren miening foar 15 febrewaris 2016 yntsjinje, mar foar Frjentsjerteradiel is dit net helber. It algemien bestjoer fan de Feiligensregio sil de kaderbrief op 17 maart 2016 fêststelle.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrief 2017-2020". Het voorstel betreft de kaderbrief van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor de jaren 2017-2020. De VRF vraagt de colleges en raden om hun zienswijze over deze kaderbrief. De belangrijkste ontwikkeling is een nieuwe verdeelsleutel die leidt tot een vermindering van € 250.000 aan BDUR-gelden van het rijk. Dit tekort wordt gecompenseerd door een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De kaderbrief bevat ook andere ontwikkelingen die mogelijk invloed hebben op de financiële situatie van de VRF, maar de exacte gevolgen zijn nog onduidelijk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de financiële situatie en de veranderingen die op komst zijn. Echter, er is een gebrek aan concrete details over de gevolgen van bepaalde ontwikkelingen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de kaderbrief en om eventuele wensen of bedenkingen te uiten. De raad moet een besluit nemen over het al dan niet uiten van deze wensen of bedenkingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet accepteren van de verhoogde gemeentelijke bijdrage en het bepalen van een standpunt over de andere ontwikkelingen die in de kaderbrief worden genoemd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat veel van de gevolgen van de ontwikkelingen nog onduidelijk zijn. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gespecificeerd voor het aanpakken van de financiële tekorten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de kaderbrief en te bepalen of zij wensen of bedenkingen willen uiten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk gericht op de interne besluitvorming binnen de gemeenten en de VRF.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een vermindering van € 250.000 aan BDUR-gelden, wat gecompenseerd wordt door een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Er is een structureel voordeel van € 58.000 voor Franekeradeel door de herberekening van de WABO-taken. De financiële dekking wordt deels gevonden in de verschuiving van taken en beschikbare middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Kaderbrief 2017-2020 Financiële positie Verdeelsleutel BDUR gelden Gemeentelijke bijdrage Adviestaken omgevingsrecht (WABO) Dekkingsplan Brandweer HerberekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Wijziging GR 2016 Fryslân-West
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om in te stemmen met wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West. Deze aanpassingen zijn nodig omdat de Wet Gemeenschappelijke Regelingen in 2015 is gewijzigd. Daarnaast is het aantal deelnemende gemeenten in de GR gedaald van 13 naar 10, wat aanpassing van de bestuursstructuur vereist. De wijzigingen betreffen de artikelen 2, 4, 7, 9, 11, 18 en 20 en zijn voornamelijk gering van aard. Het college van burgemeester en wethouders heeft al ingestemd met de wijzigingen, maar de raad moet nog goedkeuring geven. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Na instemming van de raad wordt Fryslân-West op de hoogte gebracht van het besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om yn te stimmen mei wizigingen yn de Mienskiplike Regeling (MR) Fryslân-West. Dizze oanpassingen binne nedich om't de Wet Mienskiplike Regelingen yn 2015 feroare is. Derneist is it tal dielnimmende gemeenten yn de MR sakke fan 13 nei 10, wat oanpassing fan de bestjoersstruktuer freget. De wizigingen hawwe betrekking op de artikels 2, 4, 7, 9, 11, 18 en 20 en binne foaral lyts fan aard. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat al ynstimd mei de wizigingen, mar de ried moat noch goedkarring jaan. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel. Nei ynstimming fan de ried wurdt Fryslân-West op 'e hichte brocht fan it beslút.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West." Het voorstel betreft de aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West om te voldoen aan de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) die per 1 januari 2015 van kracht is geworden. Het aantal deelnemende gemeenten is afgenomen van 13 naar 10, wat een herziening van de bestuurssamenstelling noodzakelijk maakt. De wijzigingen betreffen de artikelen 2, 4, 7, 9, 11, 18 en 20 en zijn grotendeels gering van aard. De raad moet instemmen met deze wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de relevante artikelen van de GR noemt. Er is een memo bijgevoegd die verdere toelichting biedt.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de GR. Dit is een formele vereiste omdat de GR door het college is aangegaan, maar instemming van de raad nodig is voor wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch van aard zijn en voortkomen uit wettelijke verplichtingen. De raad moet echter beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige afname van deelnemende gemeenten kan een punt van aandacht zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijzigingen in de GR Fryslân-West 2016.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het informeren van Fryslân-West over het besluit van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Deelnemende gemeenten Bestuurssamenstelling Wijzigingen Artikelen College Instemming MemoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Culturele hoofdstad 2018
Samenvatting
In de toekomst zal de gemeente Franekeradeel mogelijk besluiten om deel te nemen aan Leeuwarden Cultureel Hoofdstad 2018 (CH2018). Dit evenement biedt een kans om de gemeente te promoten als een aantrekkelijke plek met een rijk cultureel klimaat en goede sportvoorzieningen. Er zijn plannen voor verschillende culturele projecten en activiteiten die de lokale gemeenschap betrekken en bezoekers aantrekken. Het voorstel is om een kadernotitie vast te stellen en € 120.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van deze plannen. Dit bedrag zal worden gebruikt voor initiatieven zoals het kunstproject ‘Denkbeeldenpad’ en de themaweek ‘Keatsstêd 2018’. De gemeente overweegt ook om extra budget vrij te maken voor lokale culturele activiteiten. De aanpak en voortgang zullen breed worden gecommuniceerd en geëvalueerd.
Samenvatting
Yn de takomst sil de gemeente Frjentsjerteradiel mooglik beslute om diel te nimmen oan Ljouwert Kulturele Haadstêd 2018 (CH2018). Dit evenemint biedt in kâns om de gemeente te promoatsjen as in oantreklike plak mei in ryk kultureel klimaat en goede sportfoarsjennings. Der binne plannen foar ferskate kulturele projekten en aktiviteiten dy't de lokale mienskip belûke en besikers lûke. It foarstel is om in kadernotysje fêst te stellen en € 120.000 beskikber te stellen foar de útfiering fan dizze plannen. Dit bedrach sil brûkt wurde foar inisjativen lykas it keunstprojekt ‘Tinkbyldenpaad’ en de tema-wike ‘Keatsstêd 2018’. De gemeente oerwaget ek om ekstra budzjet frij te meitsjen foar lokale kulturele aktiviteiten. De oanpak en foarútgong sille breed kommunisearre en evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bijdrage aan KH2018". Het voorstel richt zich op de betrokkenheid van de gemeente Franekeradeel bij Leeuwarden Cultureel Hoofdstad 2018 (CH2018). Het doel is om Franekeradeel te promoten als een aantrekkelijke gemeente met een rijk cultureel klimaat en goede sportvoorzieningen. Het voorstel omvat de vaststelling van een kadernotitie en het beschikbaar stellen van €120.000 voor de uitvoering van culturele projecten die bijdragen aan CH2018. Deze projecten moeten de lokale gemeenschap betrekken en de aantrekkingskracht van de gemeente vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting, argumenten voor de voorgestelde acties, financiële implicaties en een overzicht van de verwachte effecten. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en hoe de voortgang gemonitord zal worden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de vaststelling van de kadernotitie en de toewijzing van de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële investering in culturele projecten ondersteunt en of zij akkoord gaat met de voorgestelde promotie van Franekeradeel in het kader van CH2018.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het aantal bezoekers en betrokkenheid van de gemeenschap. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen en gedetailleerde criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kadernotitie vast te stellen en €120.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de notitie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een informatie- en inspiratiebijeenkomst voor inwoners en ondernemers zal plaatsvinden, maar er is geen uitgebreide participatie van burgers in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige toewijzing van €120.000 uit onvoorziene middelen. Er is een raming voor de kosten van de directe omgeving van de fontein (€15.000), maar de kosten voor beheer en onderhoud zijn nog onbekend. Deze zullen later in het gemeentelijk beheerplan worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leeuwarden Cultureel Hoofdstad 2018 (CH2018) Fryslân Franekeradeel Mienskip Culturele projecten Bezoekers Kadernotitie Subsidie Kunstprojecten GemeenschapszinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Bijdrage Merk Fryslân
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de deelname aan Merk Fryslân voort te zetten en hiervoor een jaarlijkse bijdrage van €3.632,- voor de periode 2016 tot en met 2018 beschikbaar te stellen. Merk Fryslân is een marketingorganisatie die zich richt op het versterken van het merk Fryslân, zowel binnen als buiten de provincie. De organisatie heeft in het verleden te maken gehad met interne problemen, maar er is nu een nieuwe bezetting die zich gaat richten op de promotie van Fryslân. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde bijdrage, die gedekt zou worden uit eenmalig onvoorzien budget. Er is nog geen besluit genomen over de bijdrage van ondernemers aan Merk Fryslân, omdat er meer tijd nodig is om een geschikt systeem te ontwikkelen. De provincie beraadt zich nog over hoe dit verder uitgewerkt moet worden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de dielname oan Merk Fryslân fuort te setten en hjirfoar in jierlikse bydrage fan €3.632,- foar de perioade 2016 oant en mei 2018 beskikber te stellen. Merk Fryslân is in marketingorganisaasje dy't him rjochtet op it fersterkjen fan it merk Fryslân, sawol binnen as bûten de provinsje. De organisaasje hat yn it ferline te krijen hân mei ynterne problemen, mar der is no in nije besetting dy't him rjochtet op de promoasje fan Fryslân. De ried moat beslute oft sy akkoart giet mei de foarstelde bydrage, dy't dekt wurde soe út inmalich ûnfoarsjoen budzjet. Der is noch gjin beslút nommen oer de bydrage fan ûndernimmers oan Merk Fryslân, om't der mear tiid nedich is om in gaadlik systeem te ûntwikkeljen. De provinsje beriedt him noch oer hoe't dit fierder útwurke wurde moat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bijdrage Merk Fryslân 2016 t/m 2018". Het doel is om de deelname aan de regiomarketingorganisatie Merk Fryslân voort te zetten met een jaarlijkse bijdrage van €3.632 voor de jaren 2016 tot en met 2018. Merk Fryslân richt zich op het versterken van het merk Fryslân door marketingactiviteiten te bundelen en versnippering te voorkomen. De organisatie heeft in het verleden interne problemen gekend, maar is nu beter georganiseerd en klaar om haar promotionele taken op te pakken. De bijdrage wordt gedekt uit eenmalig onvoorzien, aangezien er geen budget voor is opgenomen in de begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke financiële details zoals het exacte bedrag van de bijdrage. Het biedt wel een overzicht van de context, argumenten en de noodzaak van de bijdrage.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voortzetting van de deelname aan Merk Fryslân en de bijbehorende financiële bijdrage goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de financiële bijdrage aan Merk Fryslân willen voortzetten, ondanks eerdere twijfels over de haalbaarheid van het financieringsmodel waarbij ook ondernemers bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke financiële details en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een ondernemersbijdrage kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voortzetting van de bijdrage aan Merk Fryslân voor de periode 2016-2018.
Participatie:
Er is beperkte participatie van ondernemers, aangezien het plan om hen te laten bijdragen nog niet is gerealiseerd. Ondernemers worden wel geïnformeerd en geactiveerd via Stichting Bestemming Noardwest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarlijkse kosten bedragen €3.632, gedekt uit eenmalig onvoorzien. Er is geen budget opgenomen in de begroting, dus een begrotingswijziging is nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Merk Fryslân Regiomarketing Financieringsmodel Ondernemersbijdrage Toerisme Promotie Productplan Interne organisatie Regio-marketeer Stichting Bestemming NoardwestVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Noodopvang vluchtelingen
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om hotel De Valk te gebruiken voor de noodopvang van maximaal 200 vluchtelingen voor een periode van twee jaar. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft het hotel als geschikte locatie beoordeeld. Het college van burgemeester en wethouders staat positief tegenover dit voorstel en vraagt de gemeenteraad om hun standpunt te onderschrijven en eventuele wensen en bedenkingen te delen. Het overleg tussen COA en de potentiële exploitant van het hotel is nog gaande. De gemeenteraad wordt in twee stappen betrokken bij de besluitvorming: eerst in de raadscommissie en daarna in de gemeenteraadsvergadering. Er is aandacht voor de zorgen over openbare orde en veiligheid, en de impact op de omgeving, zoals het nabijgelegen seniorencomplex Froonacker. Zodra er overeenstemming is tussen COA en de exploitant, worden omwonenden en andere betrokkenen geïnformeerd. De gemeente ontvangt een kleine financiële bijdrage ter compensatie van de kosten die de opvang met zich meebrengt.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om hotel De Valk te brûken foar de needopfang fan maksimaal 200 flechtlingen foar in perioade fan twa jier. It Sintraal Orgaan opfang asylsikers (COA) hat it hotel as gaadlike lokaasje beoardiele. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stiet posityf tsjinoer dit foarstel en freget de gemeenteried om harren stânpunt te ûnderstreekjen en eventuele winsken en betinkingen te dielen. It oerlis tusken COA en de potinsjele eksploitaasje fan it hotel is noch geande. De gemeenteried wurdt yn twa stappen belutsen by de beslútfoarming: earst yn de riedskommisje en dêrnei yn de gemeenteriedsgearkomste. Der is omtinken foar de soargen oer iepenbiere oarder en feiligens, en de ynfloed op de omjouwing, lykas it tichtby lizzende seniorenkompleks Froonacker. Sadree't der oerienstimming is tusken COA en de eksploitaasje, wurde omwenners en oare belutsenen ynformearre. De gemeente ûntfangt in lytse finansjele bydrage as kompensaasje foar de kosten dy't de opfang mei him meibringt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Noodopvang vluchtelingen in hotel De Valk
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de noodopvang van vluchtelingen in hotel De Valk in Franeker. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft het hotel als geschikte locatie beoordeeld voor de opvang van maximaal 200 asielzoekers voor een periode van twee jaar. Het college van burgemeester en wethouders heeft een positieve grondhouding ten aanzien van dit verzoek en vraagt de gemeenteraad om deze te onderschrijven, met eventuele wensen en bedenkingen voor het vervolgproces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke argumenten en een overzicht van de betrokken partijen en processen. Er zijn echter nog enkele openstaande punten, zoals de afronding van het overleg tussen COA en de exploitant.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het voorstel te onderschrijven en eventuele wensen en bedenkingen te uiten. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en het vaststellen van de voorwaarden waaronder de opvang kan plaatsvinden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de opvang van vluchtelingen in hotel De Valk en onder welke voorwaarden. Dit omvat overwegingen over openbare orde, veiligheid, en de impact op de lokale gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de periode van twee jaar voor de opvang. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afronding van het overleg tussen COA en de exploitant is een onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel en onder welke voorwaarden. Dit omvat het uiten van eventuele wensen en bedenkingen.
Participatie:
Er is aandacht voor burgerparticipatie, met name voor de bewoners van het naastgelegen Froonacker en de directe leefomgeving. Er is een plan voor communicatie en een informatiemarkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De gemeente ontvangt een bescheiden bijdrage ter compensatie van de kosten die de uitvoering van de taken met zich meebrengt. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodopvang Vluchtelingen Hotel De Valk Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) Franekeradeel Openbare Orde en Veiligheid Exploitant Froonacker Brandveiligheid InformatiemarktVerfijning van de zoekopdracht: