17-12-2015 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
S.l. De Haan
S.l. De Haan
S.l. De Haan
Agendapunt 005 Ingekomen stukken
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 005.A.3 Motie gemeente Oldenzaal
Samenvatting
De gemeenteraad van Oldenzaal overweegt een voorstel om aandacht te vragen voor de toenemende agressie en bedreigingen tegen volksvertegenwoordigers en andere professionals zoals politie, docenten en hulpverleners. Het plan is om alle gemeenteraden in Nederland op te roepen om voorafgaand aan hun eerstvolgende vergadering een halve minuut stilte te houden, gevolgd door een halve minuut applaus. Dit zou een symbolisch gebaar zijn om respect te tonen voor degenen die op een respectvolle manier hun mening uiten en om steun te bieden aan degenen die met agressie worden geconfronteerd. Het initiatief wil ook een voorbeeld stellen voor kinderen en benadrukken dat bedreigingen en agressief gedrag niet worden getolereerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Oldenzaal oerwaget in foarstel om omtinken te freegjen foar de tanimmende agressje en bedrigingen tsjin folksfertsjintwurdigers en oare professionals lykas plysje, dosinten en helpferlieners. It plan is om alle gemeenterieden yn Nederlân op te roppen om foarôfgeand oan harren earstfolgjende gearkomste in heale minút stilte te hâlden, folge troch in heale minút applaus. Dit soe in symboalysk gebaar wêze om respekt te toanen foar dejingen dy't op in respektfolle wize harren miening uterje en om stipe te bieden oan dejingen dy't mei agressje konfrontearre wurde. It inisjatyf wol ek in foarbyld stelle foar bern en beklamje dat bedrigingen en agressyf gedrach net tolerearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Oproep tot Stilte en Applaus als Protest tegen Agressie en Geweld
Samenvatting: De raad van de gemeente Oldenzaal roept alle gemeenteraden in Nederland op om voorafgaand aan hun eerstvolgende vergadering een halve minuut stilte te houden en een halve minuut te applaudisseren. Dit symbolische gebaar is bedoeld als protest tegen de toenemende agressie en geweld waarmee gekozen volksvertegenwoordigers, bestuurders en andere maatschappelijke dienstverleners worden geconfronteerd. Het initiatief benadrukt het belang van democratie en vrijheid en dient als steunbetuiging aan hen die respectvol hun mening uiten. Het is tevens een signaal aan opgroeiende kinderen en de samenleving dat bedreigingen en agressief gedrag niet worden getolereerd.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is volledig in zijn symbolische intentie en biedt een duidelijke oproep tot actie. Het mist echter concrete maatregelen of beleidsvoorstellen om het probleem van agressie en geweld structureel aan te pakken.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te steunen en uit te voeren door de voorgestelde stilte en applaus te organiseren. Daarnaast kan de raad het initiatief gebruiken om verdere discussie en beleidsvorming rondom het thema agressie en geweld te stimuleren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het symbolische karakter van het voorstel voldoende vindt of dat er behoefte is aan aanvullende maatregelen. Er kan ook worden overwogen om lokale initiatieven te ontwikkelen die bijdragen aan het verminderen van agressie en geweld.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het voornamelijk symbolisch is en geen concrete doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de oproep tot stilte en applaus steunt en uitvoert. Daarnaast kan de raad besluiten om aanvullende maatregelen te overwegen of te ontwikkelen.
Participatie
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van het initiatief.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale cohesie en veiligheid.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, aangezien het een symbolische actie betreft. Er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, maar gezien de aard van het voorstel zijn deze waarschijnlijk minimaal.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Agressie Geweld Democratie Vrijheid Bedreigingen Angst Stilte Applaudisseren Respect Opgroeiende kinderenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.1 Vaststelling Gemeenschappelijke Regeling 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân aan te passen. Deze aanpassing moet plaatsvinden vóór 1 januari 2016 om te voldoen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, die sinds 1 januari 2015 van kracht is. De wijzigingen betreffen onder andere de samenstelling van het bestuur en de taken en bevoegdheden. Het voorstel is om de aangepaste regeling vast te stellen, zodat deze in lijn is met de nieuwe wetgeving. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging en er is geen specifieke aanpak nodig voor de implementatie. Na vaststelling zal de gemeente zorgen voor de bekendmaking van de gewijzigde regeling in de Staatscourant.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de Mienskiplike Regeling (MR) foar de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân oan te passen. Dizze oanpassing moat plakfine foar 1 jannewaris 2016 om te foldwaan oan de wizige Wet mienskiplike regelingen, dy't sûnt 1 jannewaris 2015 fan krêft is. De wizigingen hawwe ûnder oare betrekking op de gearstalling fan it bestjoer en de taken en foech. It foarstel is om de oanpaste regeling fêst te stellen, sadat dizze yn line is mei de nije wetjouwing. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dizze wiziging en der is gjin spesifike oanpak nedich foar de ymplemintaasje. Nei fêststelling sil de gemeente soargje foar de bekendmakking fan de wizige regeling yn de Steatskrante.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Gemeenschappelijke Regeling 2016 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling (GR) van deze dienst in overeenstemming te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen, die per 1 januari 2015 van kracht is. De wijzigingen betreffen met name de samenstelling van het bestuur en de taken en bevoegdheden, zoals vastgelegd in de artikelen 8 lid 1 en 5 lid 3. Deze aanpassingen moeten voor 1 januari 2016 zijn doorgevoerd. Het voorstel vraagt de raad om de aangepaste regeling vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die moeten worden doorgevoerd om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Het bevat de relevante juridische grondslagen en verwijst naar de bijlagen voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de gewijzigde gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een formele stap om te voldoen aan de wettelijke eisen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische aanpassing betreft om te voldoen aan wettelijke verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (voor 1 januari 2016). Het is echter niet meetbaar in termen van effectiviteit of resultaten, omdat het een juridische verplichting betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Gemeenschappelijke Regeling 2016 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing betreft. De communicatie is beperkt tot het informeren van de betrokken dienst en publicatie in de Staatscourant.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân Wet gemeenschappelijke regelingen Collegebevoegdheden Raadsbevoegdheden Dualisering Deregulering Decentralisaties Algemeen en Dagelijks Bestuur StaatscourantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Wijziging belastingverordeningen
Samenvatting
Er staat een besluit op de agenda om de belastingverordeningen aan te passen. Dit is nodig omdat de begroting voor 2016 aangeeft dat de tarieven voor belastingen en heffingen moeten worden gewijzigd. Er wordt voorgesteld om de tarieven voor afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen te wijzigen. De parkeertarieven en bouwleges zouden met 10% worden verhoogd. Ook de kosten voor naheffingsaanslagen bij parkeerbelastingen zouden worden aangepast. De legesverordening zou worden aangepast aan de nieuwe maximumtarieven voor reisdocumenten. De gemeenteraad moet hierover een besluit nemen.
Samenvatting
Der stiet in beslút op de aginda om de belestingferoarderingen oan te passen. Dit is nedich om't de begrutting foar 2016 oanjout dat de tariven foar belestingen en heffingen feroare wurde moatte. Der wurdt foarsteld om de tariven foar ôffalstoffenheffing, rioelheffing, ûnreplikegoedbelesting (OZB), leges en parkearbelestingen te feroarjen. De parkeartariven en bouleges soene mei 10% ferhege wurde. Ek de kosten foar neiheffingsaanslaggen by parkearbelestingen soene oanpast wurde. De legesferoardering soe oanpast wurde oan de nije maksimumtariven foar reisdokuminten. De gemeenteried moat hjirfoar in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen belastingverordeningen" en richt zich op het aanpassen van belasting- en heffingstarieven zoals opgenomen in de begroting van 2016. De belangrijkste wijzigingen zijn een verhoging van 10% voor parkeerbelastingen en leges voor omgevingsvergunningen. Daarnaast worden de afvalstoffenheffing, rioolheffing en onroerendezaakbelasting (OZB) aangepast om kostendekkend te zijn. Het voorstel omvat ook tekstuele en redactionele aanpassingen aan de verordeningen om deze in lijn te brengen met de praktijk en wettelijke vereisten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de voorgestelde wijzigingen en de bijbehorende verordeningen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde kostenonderbouwing voor de legesheffing en parkeerbelastingen, wat een lacune in de volledigheid vormt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen vast te stellen of te wijzigen. Dit is een essentiële stap in het proces van gemeentelijke besluitvorming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefverhogingen, met name de 10% verhoging voor parkeerbelastingen en leges. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om de belastingdruk voor burgers en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral door het ontbreken van gedetailleerde kostenonderbouwingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van kostenonderbouwingen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen en de bijbehorende tariefaanpassingen.
Participatie:
Er is geen vermelding van burgerparticipatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers is geweest in het opstellen van deze wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert een verhoging van de inkomsten uit belastingen en heffingen, maar er is geen specifieke informatie over hoe deze verhogingen de begroting beïnvloeden of hoe eventuele extra kosten worden gedekt. De financiële gevolgen lijken beperkt tot het verhogen van de inkomsten om kostendekkend te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB (Onroerendezaakbelasting) Parkeerbelastingen Leges Begroting 2016 Verhoging NaheffingsaanslagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) 2016-2017
Samenvatting
Het college en de schoolbesturen overwegen om het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) voor 2016-2017 vast te stellen. Dit plan komt voort uit een gezamenlijk onderzoek naar de haalbaarheid van herziening van het huidige IHP 2013-2017, vanwege nieuwe ontwikkelingen bij de MFA Oost, AMS en de Kabas. Het doel is om te zorgen voor toekomstbestendige onderwijshuisvesting in Franekeradeel. Het voorstel omvat onder andere nieuwbouw en renovaties van scholen en het creëren van extra groepsruimtes. De meeste schoolbesturen stemmen in met het plan, behalve de Kabas, die meer uitbreiding wenst. Het plan blijft binnen de financiële kaders en voorziet in de uitvoering van de plannen in 2016 en 2017. Na goedkeuring door de raad, zal het college de plannen formeel toekennen en uitvoeren.
Samenvatting
It kolleezje en de skoalbestjoeren oerwaagje om it Yntegrale Underwiishúsfestingsplan (IHP) foar 2016-2017 fêst te stellen. Dit plan komt fuort út in mienskiplik ûndersyk nei de helberens fan herziening fan it hjoeddeistige IHP 2013-2017, fanwegen nije ûntwikkelings by de MFA East, AMS en de Kabas. It doel is om te soargjen foar takomstbestindige ûnderwiishúsfesting yn Frjentsjerteradiel. It foarstel omfiemet ûnder oaren nijbou en renovaasjes fan skoallen en it kreëarjen fan ekstra groepsromtes. De measte skoalbestjoeren stimme yn mei it plan, útsein de Kabas, dy't mear útwreiding winsket. It plan bliuwt binnen de finansjele kaders en foarsjocht yn de útfiering fan de plannen yn 2016 en 2017. Nei goedkarring troch de ried, sil it kolleezje de plannen formeel takennen en útfieren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) 2016-2017
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) 2016-2017". Het plan is een herijking van het bestaande IHP 2013-2017, noodzakelijk door nieuwe ontwikkelingen bij de MFA Oost, AMS en de Kabas. Het doel is om de onderwijshuisvesting in Franekeradeel toekomstbestendig te maken. Het plan omvat onder andere nieuwbouw en renovaties van scholen en het creëren van extra groepsruimtes. Het college en de schoolbesturen hebben in overleg besloten tot deze herijking, die nu ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de financiële kaders en de betrokken partijen. Echter, er is enige onenigheid met de Kabas, wat een punt van aandacht blijft.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het IHP 2016-2017 vast te stellen. Dit is essentieel omdat het IHP de kaders en het budget bepaalt voor de uitvoering van de onderwijshuisvestingsplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in onderwijshuisvesting en de mate waarin afgeweken wordt van de minimale wettelijke taken, zoals bij renovaties en investeringen in peuterspeelzaalwerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader (2016-2017), maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de onenigheid met de Kabas kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het IHP 2016-2017 vast te stellen, waarmee de plannen voor de komende jaren formeel worden goedgekeurd.
Participatie:
De participatie is beperkt tot de schoolbesturen, die hun achterban op eigen wijze betrekken. Er is geen directe burgerparticipatie vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige trends in onderwijshuisvesting.
Financiële Gevolgen:
Het IHP is opgesteld binnen de bestaande financiële kaders. Voor de huur van extra ruimtes voor de Kabas wordt voorgesteld om deze kosten eenmalig te dekken uit onvoorziene middelen. Dit geeft aan dat er financiële dekking is, maar ook dat er beperkte ruimte is voor extra uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) Herijking Schoolbesturen Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) MFA Oost AMS Kabas Onderwijshuisvesting Renovatie Gymzaal SexbierumVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "IHP 2016-2017" van de gemeente Frjentsjerteradiel. Het richt zich op het ontwikkelen van een visie voor de huisvesting van het basisonderwijs, waarbij het gemeenschappelijk belang van de leerlingen centraal staat. Er wordt gestreefd naar flexibiliteit in de huisvesting om aan veranderende onderwijskundige doelen te voldoen. Daarnaast wordt er een draagvlakonderzoek voorgesteld onder ouders in Seisbierrum en Tsjommearum om de mogelijkheid van één gezamenlijke school te verkennen, met als doel kostenbesparingen te realiseren die kunnen worden ingezet voor kwaliteitsverbetering van het onderwijs en de huisvesting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de uitvoeringstermijnen en concrete stappen voor het draagvlakonderzoek en de implementatie van de visie.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering ervan. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de visie en het draagvlakonderzoek.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van onderwijsinvesteringen, de mate van betrokkenheid van ouders en andere belanghebbenden, en de balans tussen kostenbesparing en kwaliteitsverbetering.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist meetbare doelen en specifieke tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het voorstel goedkeuren en de voorgestelde visie en het draagvlakonderzoek willen ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van ouders en andere belanghebbenden bij het draagvlakonderzoek en de ontwikkeling van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van toekomstbestendige huisvesting en efficiënt gebruik van middelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert dat besparingen door mogelijke schoolfusies kunnen worden ingezet voor kwaliteitsverbetering, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IHP 2016-2017 Onderwijs Huisvesting Flexibiliteit Leerlingenaantallen Maatschappelijke verantwoordelijkheid Draagvlak Basisonderwijs Kwaliteit BesparingVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
S.l. De Haan
B. Van Dijk
S.l. De Haan
B. Van Dijk
F. Veenstra
B. Van Dijk
F. Veenstra
S.l. De Haan
G.d. Geldof
G.d. Geldof
D. Bloem
F. Veenstra
S.l. De Haan
C. De Pee
F. Veenstra
E. Terpstra
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
S.l. De Haan
B. Van Dijk
G.d. Geldof
D. Bloem
F. Veenstra
S.l. De Haan
F. Veenstra
S.l. De Haan
F. Veenstra
S.l. De Haan
G.d. Geldof
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
C. De Pee
Agendapunt 007.2 De Koornbeurs
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een besluit te nemen over het projectplan 'Nieuwe Sferen' voor theater de Koornbeurs. Het plan bestaat uit twee fases. De eerste fase heeft al een gemeentelijke bijdrage van € 191.300 ontvangen. De raad heeft eerder bepaald dat de tweede fase, waarvoor € 157.200 nodig is, alleen doorgaat als de begroting voor 2015-2016 sluitend is en er geen overschrijdingen zijn. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om de tweede fase te financieren, ondanks dat de cijfers nog geen positieve trend laten zien. De Koornbeurs werkt aan het vergroten van haar lokale betekenis en heeft een sluitende begroting voor 2015-2016 gepresenteerd. De gemeente en de Koornbeurs willen snel een besluit, zodat de tweede fase in januari 2016 kan starten. De Koornbeurs verwacht eventuele tekorten zelf te kunnen dragen. De gemeenteraad zal binnenkort beslissen over de financiering van de tweede fase.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút te nimmen oer it projektplan 'Nije Sfearen' foar teater de Koornbeurs. It plan bestiet út twa fazen. De earste faze hat al in gemeentlike bydrage fan € 191.300 krigen. De ried hat earder bepaald dat de twadde faze, dêr't € 157.200 foar nedich is, allinnich trochgiet as de begrutting foar 2015-2016 slútend is en der gjin oerskridingen binne. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders stelt foar om de twadde faze te finansieren, nettsjinsteande dat de sifers noch gjin positive trend sjen litte. De Koornbeurs wurket oan it fergrutsjen fan har lokale betsjutting en hat in slútende begrutting foar 2015-2016 presintearre. De gemeente en de Koornbeurs wolle gau in beslút, sadat de twadde faze yn jannewaris 2016 begjinne kin. De Koornbeurs ferwachtet eventuele tekoarten sels drage te kinnen. De gemeenteried sil gau beslute oer de finansiering fan de twadde faze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het projectplan 'Nieuwe Sferen in de Koornbeurs'. Het doel is om een tweede fase van het project te financieren met een gemeentelijke bijdrage van € 157.200. De eerste fase, waarvoor eerder € 191.300 werd verstrekt, richtte zich op de restyling van het interieur en verbetering van de filmfunctie. De tweede fase zal zich richten op het verbeteren van de dienstverlening, marketing en theatertechniek. Het college concludeert dat de Koornbeurs goed bezig is met de uitvoering van het plan, ondanks dat de cijfers nog geen positieve trend laten zien.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de voortgang, financiële overzichten en een duidelijk verzoek voor verdere financiering. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke resultaten van de eerste fase en hoe deze bijdragen aan de gestelde doelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiering voor de tweede fase van het project. Ze moeten ook de voortgangsrapportages en financiële overzichten beoordelen om te bepalen of de Koornbeurs op de juiste weg is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze vertrouwen hebben in de voortgang van het project en of ze bereid zijn om extra middelen toe te kennen, ondanks de huidige financiële onzekerheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en geplande verbeteringen. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, gezien de onzekerheden in de exploitatiecijfers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van positieve financiële trends kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet de gevraagde bijdrage van € 157.200 beschikbaar te stellen voor de tweede fase van het project.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie lijkt voornamelijk tussen de gemeente en de Koornbeurs plaats te vinden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke bijdrage van € 157.200 voor de tweede fase, te dekken vanuit onvoorzien eenmalig. De totale kosten voor de upgrading zijn bijgesteld naar € 456.759, waarvan de Koornbeurs de meerkosten zal dragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Koornbeurs Nieuwe Sferen Gemeentelijke bijdrage Projectplan Exploitatie Begroting Lokale betekenis Verantwoording Cultuurwinkel Theater- en filmbelevingVerfijning van de zoekopdracht:
T.h. Corporaal
G.j. Iedema -zondervan
D. Bloem
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hof - Gemeentebelangen
C. De Pee
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 007.3 Financieren Stadspromotie
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt een besluit over de financiering van stadspromotie. Het huidige systeem maakt gebruik van reclamebelasting, waarbij ondernemers in de binnenstad bijdragen aan een Ondernemersfonds. Dit fonds financiert promotie, evenementen en stadsinrichting. Er is een voorstel om het huidige ambitieniveau van stadspromotie te behouden en de financiering via het bestaande systeem voort te zetten. Daarnaast wordt voorgesteld om structureel een extra bedrag van € 35.000,- beschikbaar te stellen. Er is verdeeldheid onder ondernemers over de hoogte van de heffing, maar een meerderheid steunt het huidige systeem. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid van gespreide betalingen. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget in beslút oer de finansiering fan stêdspromoasje. It hjoeddeistige systeem makket gebrûk fan reklamebelesting, wêrby't ûndernimmers yn 'e binnenstêd bydrage oan in Undernimmersfûns. Dit fûns finansiert promoasje, eveneminten en stedsynrjochting. Der is in foarstel om it hjoeddeistige ambysjenivo fan stêdspromoasje te behâlden en de finansiering fia it besteande systeem fuort te setten. Dêrneist wurdt foarsteld om struktureel in ekstra bedrach fan € 35.000,- beskikber te stellen. Der is ferdieldheid ûnder ûndernimmers oer de hichte fan de heffing, mar in mearderheid stipet it hjoeddeistige systeem. Der wurdt ek sjoen nei de mooglikheid fan fersprate betellingen. De gemeenteried sil hjirfoar in beslút nimme.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Financiering stadspromotie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering stadspromotie" in Franeker. Het doel is om de structurele financiering van stadspromotie te waarborgen door het huidige systeem van reclamebelasting voort te zetten. Er wordt voorgesteld om het ambitieniveau te handhaven en een extra bedrag van € 35.000,- structureel beschikbaar te stellen. De Ster van de Elfsteden heeft een enquête gehouden onder ondernemers, waaruit bleek dat er draagvlak is voor het huidige systeem, hoewel er verdeeldheid is over de hoogte van de heffing. Het voorstel omvat ook een wijziging in de betalingsregeling van de reclamebelasting.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, inclusief de resultaten van een enquête onder ondernemers en de overwegingen voor het voortzetten van het huidige systeem. Er zijn echter geen specifieke duurzaamheidsaspecten of diepgaande financiële analyses opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het handhaven van het ambitieniveau van stadspromotie, het voortzetten van het huidige inningssysteem en het beschikbaar stellen van extra financiële middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige systeem of het overwegen van alternatieven zoals een WOZ-waarde gebaseerde heffing. Ook moet de raad beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en het handhaven van het ambitieniveau. Er zijn echter geen duidelijke tijdlijnen voor evaluatie en geen specifieke duurzaamheidsdoelen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ambitieniveau te handhaven, het huidige systeem voort te zetten en een extra bedrag van € 35.000,- structureel beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat ondernemers zijn betrokken via een enquête en dat zij een stem hebben kunnen uitbrengen. Er is echter geen bredere burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra structureel bedrag van € 35.000,-, dat ten laste komt van structureel onvoorzien. Dit betekent dat de taakstelling voor bezuiniging met dit bedrag zal toenemen. De dekking van deze kosten is niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stadspromotie Reclamebelasting Ondernemersfonds Financiering Ster van de Elfsteden WOZ-waarde Ondernemers Enquête Ambitieniveau BinnenstadVerfijning van de zoekopdracht:
G.j. Iedema -zondervan
G.d. Geldof
D. Bloem
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
T.a. Wijkhuijs
C. De Pee
D. Bloem
D. Bloem
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 007.4 Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080 Hearewei 19 Pietersbierum
Samenvatting
De heer Van der Meer vraagt een omgevingsvergunning aan voor het bouwen van twee vleeskuikenstallen met uitloop en warmtewisselaars, en het aanpassen van bestaande stallen met warmtewisselaars. Deze aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders willen medewerking verlenen, maar de raad moet eerst verklaren dat er geen bedenkingen zijn. Het project voldoet aan de criteria voor uitbreiding van intensieve veehouderijbedrijven, zoals vastgelegd in het bestemmingsplan. Het college vraagt de raad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan het college deze ontwerp-verklaring als definitief beschouwen. De aanvraagprocedure omvat publicatie en de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen.
Samenvatting
De hear Van der Meer freget in omjouwingsfergunning oan foar it bouwen fan twa fleiskuikenstâlen mei útloop en waarmtewikselers, en it oanpassen fan besteande stâlen mei waarmtewikselers. Dizze oanfraach is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", wêrtroch in Waboprojektbeslút nedich is. Boargemaster en wethâlders wolle meiwurking ferliene, mar de ried moat earst ferklearje dat der gjin beswieren binne. It projekt foldocht oan de kritearia foar útwreiding fan yntinsive feefoarderijbedriuwen, sa't fêstlein yn it bestimmingsplan. It kolleezje freget de ried om in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin it kolleezje dizze ûntwerp-ferklearring as definityf beskôgje. De oanfraachproseduere omfiemet publikaasje en de mooglikheid foar belanghawwenden om beswieren yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2015-0080: Het realiseren van twee pluimveestallen met uitloop Hearewei 19 Pietersbierum". Het voorstel betreft een aanvraag van de heer Van der Meer voor een omgevingsvergunning om twee vleeskuikenstallen met uitloop en warmtewisselaar te bouwen en bestaande stallen van een warmtewisselaar te voorzien. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Het college vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat planologische medewerking kan worden verleend. Het project voldoet aan de criteria voor uitbreiding van intensieve veehouderijbedrijven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, juridische grondslag, en bijlagen die de aanvraag en ruimtelijke onderbouwing ondersteunen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de milieu-impact en mogelijke bezwaren van omwonenden.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het verlenen van planologische medewerking aan het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de uitbreiding van intensieve veehouderij in strijd met het bestemmingsplan willen toestaan, rekening houdend met ruimtelijke ordening en mogelijke bezwaren van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de criteria waaraan het project moet voldoen. Het is echter niet volledig tijdgebonden, omdat er geen duidelijke deadlines zijn voor de afhandeling van de aanvraag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure moet worden doorlopen, wat betekent dat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de impact van intensieve veehouderij op het milieu.
Financiële gevolgen:
De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag. Er worden geen verdere financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Pluimveestallen Warmtewisselaar Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Waboprojectbesluit Intensieve veehouderij Ruimtelijke ordening Zienswijzen Provincie Fryslân Landschappelijke inpassingVerfijning van de zoekopdracht:
D. Bloem
G.d. Geldof
F. Veenstra
Th. Twerda
Th. Twerda
F. Veenstra
D. Bloem
F. Veenstra
F. Veenstra
Agendapunt 007.5 Wijkvisies Franeker
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt hoe om te gaan met de wijkvisies van drie wijken: De Binnenstad, Het Schalsumerplan en het Hamburgerrak. Deze wijken hebben hun visie aan de gemeente aangeboden, en er is beloofd dat de gemeente een standpunt zal innemen over de behandeling van deze visies tot 2018. Het voorstel is om de wijkvisies op dezelfde manier te behandelen als de dorpsvisies en het dorpsvisiebeleid uit te breiden naar een gecombineerd dorps- en wijkvisiebeleid. Dit zou een pragmatische oplossing zijn tot de gemeentelijke herindeling. De gemeente wil graag de mening van de raad horen en eventuele aanvullende ideeën bespreken. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget hoe om te gean mei de wykfyzjes fan trije wiken: De Binnenstêd, It Skalsumerplan en it Hamburgerrak. Dizze wiken hawwe harren fyzje oan de gemeente oanbean, en der is tasein dat de gemeente in stânpunt ynnimme sil oer de behanneling fan dizze fyzjes oant 2018. It foarstel is om de wykfyzjes op deselde wize te behanneljen as de doarpfyzjes en it doarpfyzjebelied út te wreidzjen nei in kombinearre doarp- en wykfyzjebelied. Dit soe in pragmatyske oplossing wêze oant de gemeentlike weryndieling. De gemeente wol graach de miening fan de rie hearre en eventuele oanfoljende ideeën beprate. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijkvisies Franeker." Het voorstel betreft de behandeling van wijkvisies van drie wijken in Franeker: De Binnenstad, Het Schalsumerplan en het Hamburgerrak. De gemeente heeft toegezegd een standpunt in te nemen over de omgang met deze wijkvisies tot 2018. Het college stelt voor om de wijkvisies op dezelfde manier te behandelen als dorpsvisies en het dorpsvisiebeleid uit te breiden naar een dorps- en wijkvisiebeleid. Dit pragmatische voorstel biedt een kader voor de behandeling van wijkvisies tot de gemeentelijke herindeling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke richting voor de behandeling van wijkvisies en beschrijft de stappen die nodig zijn om het beleid aan te passen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde evaluatie van de individuele wijkvisies.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een richtinggevende uitspraak te doen over het voorstel om wijkvisies op dezelfde manier te behandelen als dorpsvisies. De raad kan aanvullende ideeën aandragen en moet uiteindelijk het besluit goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om wijkvisies op dezelfde manier te behandelen als dorpsvisies. Dit omvat de keuze om het dorpsvisiebeleid uit te breiden naar een dorps- en wijkvisiebeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de implementatie van de wijkvisies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de wijkvisies op dezelfde wijze te behandelen als dorpsvisies en het beleid dienovereenkomstig uit te breiden.
Participatie:
Het voorstel erkent dat het opstellen van wijkvisies een vorm van burgerparticipatie is. De gemeente ziet de omgang met wijkvisies als een invulling van beleid gericht op burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals vermeld in het document. Er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
G.d. Geldof
H.j. Nauta
T.j. Wijnia
H. Hof - Gemeentebelangen
B. Van Dijk
D. Bloem
J. Bekkema
F. Veenstra
H.j. Nauta
T.j. Wijnia
B. Van Dijk
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
B. Van Dijk
J. Bekkema
J. Dijkstra - Wethouder
J. Bekkema
F. Veenstra
F. Veenstra
F. Veenstra
G.d. Geldof
H. Hof - Gemeentebelangen
D. Bloem
E. Terpstra
Agendapunt 007.6 Bestek aanbesteding accountantsdiensten
Samenvatting
De gemeenteraden van het Bildt, Menameradiel en Franekeradeel overwegen een gezamenlijke Europese aanbesteding voor accountantsdiensten voor een periode van minimaal drie jaar, te beginnen in 2016. Het aanbestedingsdocument, ook wel bestek genoemd, moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraden. Een werkgroep van raadsleden heeft al positief advies gegeven over het bestek. De aanbesteding zal naar verwachting in januari op Tendernet worden gepubliceerd, waarna inschrijvingen kunnen beginnen. De kosten van de aanbesteding zijn beperkt en worden verdeeld over de gemeenten. Eventuele extra kosten worden tijdig aangepakt. Het besluit over het bestek moet nog worden genomen.
Samenvatting
De gemeenterieden fan it Bildt, Menameradiel en Frjentsjerteradiel oerwaagje in mienskiplike Jeropeeske oanbesteging foar accountantsdiensten foar in perioade fan minimaal trije jier, te begjinnen yn 2016. It oanbestegingsdokumint, ek wol bestek neamd, moat noch goedkard wurde troch de gemeenterieden. In wurkgroep fan riedsleden hat al posityf advys jûn oer it bestek. De oanbesteging sil nei ferwachting yn jannewaris op Tendernet publisearre wurde, wêrnei't ynskriuwings begjinne kinne. De kosten fan de oanbesteging binne beheind en wurde ferdield oer de gemeenten. Eventuele ekstra kosten wurde op 'e tiid oanpakt. It beslút oer it bestek moat noch nommen wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Europese openbare aanbesteding accountantsdiensten 2016 - 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Europese openbare aanbesteding accountantsdiensten 2016 - 2019". De gemeenteraden van het Bildt, Menameradiel en Franekeradeel willen gezamenlijk accountantsdiensten aanbesteden voor ten minste drie jaar, startend in 2016. Vanwege de omvang is een Europese aanbesteding vereist. Het aanbestedingsdocument, het bestek, moet door de gemeenteraden worden vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke argumenten en een gestructureerde aanpak. Het bevat alle noodzakelijke bijlagen en juridische grondslagen.
Rol van de raad:
De raad moet het aanbestedingsdocument vaststellen en later het gunningsbesluit goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en kwaliteitsbeoordeling van inschrijvers.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de gezamenlijke aanbesteding, de keuze voor een gezamenlijke accountant en de voorwaarden waaronder de aanbesteding plaatsvindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar (publicatie op Tendernet), en tijdgebonden (start in 2016). Het is realistisch en relevant gezien de fusie van gemeenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestek voor de Europese aanbesteding vast te stellen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie betrokken bij dit voorstel. De communicatie verloopt via publicatie op Tendernet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt een rol door de digitale uitwisseling van documenten, wat papiergebruik vermindert.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de aanbestedingsuitkomst. Eventuele budgetverhogingen worden via begrotingswijzigingen doorgevoerd. De kosten van de aanbesteding zijn beperkt en worden verdeeld over de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Europese aanbesteding Accountantsdiensten Aanbestedingsdocument Controlejaar 2016 Fusie Werkgroep Tendernet Gemeentewet artikel 213 Inkoopvoorwaarden BegrotingswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.7 Begrotingswijzigingen 2015
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting voor 2015 aan te passen. Dit is nodig vanwege verschillende ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 61e tot en met de 69e wijziging. Deze wijzigingen omvatten onder andere de verkoop van een pand, de overdracht van bruggen, en aanpassingen in verschillende reserves en voorzieningen. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel, en na goedkeuring kan het worden uitgevoerd. De financiële gevolgen en juridische grondslagen zijn in bijlagen opgenomen. De evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting foar 2015 oan te passen. Dit is nedich fanwegen ferskate ûntwikkelings dy't plakfûn hawwe. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 61e oant en mei de 69e wiziging. Dizze wizigings omfetsje ûnder oaren de ferkeap fan in pân, de oerdracht fan brêgen, en oanpassings yn ferskate reserves en foarsjennings. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel, en nei goedkarring kin it útfierd wurde. De finansjele gefolgen en juridyske grûnslagen binne yn bylagen opnommen. De evaluaasje fan de wizigings sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen 2015
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2015. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen gedurende het begrotingsjaar. Het voorstel omvat negen specifieke wijzigingen, waaronder de verkoop van onroerend goed, overdracht van infrastructuur, en herverdeling van reserves en voorzieningen. Het doel is om de begroting een actueler beeld te geven en de beschikbare middelen voor onvoorziene uitgaven bij te werken. Er zijn geen bezwaren tegen de wijzigingen en de evaluatie zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de begroting duidelijk opsomt en de juridische grondslag voor de wijzigingen biedt. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de financiële gevolgen en de specifieke wijzigingen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de begroting en deze formeel vaststellen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de prioritering van financiële middelen en het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. De raad moet overwegen of de wijzigingen in lijn zijn met de beleidsdoelen en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2015. Het is meetbaar in termen van de financiële aanpassingen die worden voorgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren en vast te stellen.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om de begroting actueel te houden, maar er is geen specifieke informatie over hoe eventuele extra kosten worden gedekt. De bijlagen zouden meer inzicht moeten geven in de financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Onvoorziene uitgaven Evaluatie Burgerparticipatie Communicatie Duurzaamheid Financiën GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht: