27-10-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 002 Vaststellen van de agenda van 27 oktober 2016
G.d. Geldof
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
L.j. Vollema
Agendapunt 005.A Motie van de gemeente de Fryske Marren
Samenvatting
De gemeenteraad van De Fryske Marren stelt een motie voor over 'controle op controle' door accountants bij verbonden partijen. Deze motie vraagt om extra toezicht op de controlewerkzaamheden van accountants. De raad van De Fryske Marren wil dat andere gemeenteraden in Nederland dit onderwerp bespreken in hun vergaderingen. Gemeenten kunnen contact opnemen met Jelle Lemstra, bestuursadviseur, voor vragen. De motie is nog niet besproken door andere gemeenteraden en ligt nog ter overweging.
Samenvatting
De gemeenteried fan De Fryske Marren stelt in moasje foar oer 'kontrôle op kontrôle' troch accountants by ferbûne partijen. Dizze moasje freget om ekstra tafersjoch op de kontrôlewurksumheden fan accountants. De ried fan De Fryske Marren wol dat oare gemeenterieden yn Nederlân dit ûnderwerp besprekke yn harren gearkomsten. Gemeenten kinne kontakt opnimme mei Jelle Lemstra, bestjoersadviseur, foar fragen. De moasje is noch net besprutsen troch oare gemeenterieden en leit noch foar oerwagings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Controle op controle door accountants in geval van verbonden partijen". De motie, aangenomen door de raad van De Fryske Marren, roept op tot een verbeterde controle door accountants bij verbonden partijen. Dit houdt in dat er meer toezicht moet komen op de manier waarop accountants hun controlewerkzaamheden uitvoeren bij organisaties die een nauwe relatie hebben met de gemeente. Het doel is om de transparantie en betrouwbaarheid van financiële rapportages te vergroten, zodat de gemeenteraad beter geïnformeerd beslissingen kan nemen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk probleem adresseert en een specifieke oplossing voorstelt. Het roept op tot actie en biedt een richting voor verbetering van de controlemechanismen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het beoordelen en goedkeuren van de motie. Het is aan de raad om te beslissen of zij de voorgestelde maatregelen willen implementeren en hoe zij deze willen monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de huidige controlemechanismen voldoende vinden of dat zij de voorgestelde verbeteringen willen doorvoeren. Dit kan ook invloed hebben op de keuze van accountantskantoren en de voorwaarden waaronder zij worden ingehuurd.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke actie (verbeterde controle) en doelgroep (accountants bij verbonden partijen) benoemt. Echter, zonder de volledige tekst van de motie is het moeilijk te beoordelen of het tijdgebonden en realistisch is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties op basis van de beschikbare informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en de voorgestelde maatregelen willen implementeren. Dit kan ook inhouden dat zij aanvullende richtlijnen of criteria voor accountants opstellen.
Participatie:
De motie zelf zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne controlemechanismen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële controle en transparantie.
Financiële gevolgen:
De motie zelf geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat verbeterde controlemechanismen extra kosten met zich meebrengen, afhankelijk van de implementatie. De raad zou moeten overwegen hoe deze kosten worden gedekt, bijvoorbeeld door budgetten aan te passen of door efficiëntieverbeteringen elders.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Motie Controle Accountants Verbonden partijen Gemeente De Fryske Marren Raadsvergadering Algemene stemmen Agenderen Bestuursadviseur ContactinformatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.1 Aanpassing Regeling Dorpsvisiefonds tot Regeling Dorps- en wijkvisiefonds 2016-2017
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de bestaande Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018 aan te passen naar een nieuwe Regeling Dorps- en wijkvisiefonds 2016-2017. Dit voorstel komt voort uit een eerder besluit om het dorpsvisiebeleid uit te breiden naar een dorps- en wijkvisiebeleid. Hierdoor kunnen ook wijken, naast dorpen, een aanvraag indienen voor financiële ondersteuning van projecten. De criteria voor het toekennen van bijdragen blijven hetzelfde als voorheen. Het fonds heeft momenteel een saldo van € 116.000. Het college van burgemeester en wethouders zal beslissen over de aanvragen. De betrokken buurt- en wijkverenigingen worden geïnformeerd over de nieuwe regeling.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de besteande Regeling Doarpsfisyfûns 2015-2018 oan te passen nei in nije Regeling Doarps- en wykfisyfûns 2016-2017. Dit foarstel komt fuort út in earder beslút om it doarpsfisybelied út te wreidzjen nei in doarps- en wykfisybelied. Hjirtroch kinne ek wiken, neist doarpen, in oanfraach yntsjinje foar finansjele stipe fan projekten. De kritearia foar it takennen fan bydragen bliuwe itselde as earder. It fûns hat op it stuit in saldo fan € 116.000. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders sil beslute oer de oanfraach. De belutsen buert- en wykferienings wurde ynformearre oer de nije regeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing Regeling Dorpsvisiefonds tot Regeling Dorps- en wijkvisiefonds 2016-2017." Het voorstel beoogt de bestaande Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018 te wijzigen zodat ook wijken, naast dorpen, in aanmerking komen voor financiële ondersteuning voor hun projecten. Dit is een gevolg van de eerdere beslissing om het dorpsvisiebeleid uit te breiden naar een dorps- en wijkvisiebeleid. De wijziging is voornamelijk technisch van aard, waarbij de criteria voor toekenning ongewijzigd blijven. Het fonds zal nu ook aanvragen van wijken zoals Schalsumerplan kunnen behandelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak van de wijziging, de technische aanpassingen, en de gevolgen voor de betrokken partijen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke criteria voor toekenning en hoe deze in de praktijk worden toegepast.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van de oude regeling en het vaststellen van de nieuwe regeling. Dit is een formele stap die nodig is om de beleidswijziging te implementeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verbreding van het dorpsvisiebeleid naar een dorps- en wijkvisiebeleid ondersteunt. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen en de prioritering van projecten binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en acceptabel is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en de impact op lange termijn zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Regeling Dorpsvisiefonds 2015-2018 in te trekken en de nieuwe Regeling Dorps- en wijkvisiefonds 2016-2017 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het beleid een uitwerking is van het gemeentelijke beleid voor burgerparticipatie. Er is communicatie met buurt- en wijkverenigingen, maar er is geen gedetailleerd plan voor verdere participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële consequenties. Het fonds had bij aanvang in 2015 een bedrag van €664.000, dat is gedaald tot €116.000. Er wordt geen nieuwe dekking of aanvulling van het fonds voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorps- en wijkvisiefonds Wijken Dorpsvisiefonds Schalsumerplan Wijkvisies Burgerparticipatie Franeker Wethouder T. Twerda Gemeentelijke beleid ProjectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Reactienota Toekomstvisie Oosterbierum & Klooster Lidlum 2016-2020
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit over de toekomstvisie van de dorpen Oosterbierum en Klooster Lidlum. Dorpsbelang heeft een nieuwe dorpsvisie aangeboden, waarop het college een reactienota heeft geschreven. Deze reactienota wordt aan de gemeenteraad voorgelegd, zodat zij eventuele wensen en bedenkingen kunnen uiten. De combinatie van de dorpsvisie en de reactienota zal na bespreking dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de dorpen. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten over de reactienota. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel en het besluit is gebaseerd op de Gemeentewet. Na de bespreking in de raad zal er een gesprek plaatsvinden met Dorpsbelang om afspraken te maken over de uitvoering van de projecten.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de takomstfyzje fan de doarpen Easterbierrum en Kleaster Lidlum. Doarpsbelang hat in nije doarpsfyzje oanbean, dêr't it kolleezje in reaksjenota op skreaun hat. Dizze reaksjenota wurdt oan de gemeenteried foarlein, sadat sy eventuele winsken en betinkingen uterje kinne. De kombinaasje fan de doarpsfyzje en de reaksjenota sil nei bespreking tsjinje as liedraad foar takomstige plannen en projekten yn de doarpen. It foarstel is om gjin winsken en betinkingen te uterjen oer de reaksjenota. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel en it beslút is basearre op de Gemeentewet. Nei de bespreking yn de ried sil der in petear plakfine mei Doarpsbelang om ôfspraken te meitsjen oer de útfiering fan de projekten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Reactienota Toekomstvisie Oosterbierum & Klooster Lidlum 2016-2012
Samenvatting: De gemeente Franekeradeel heeft een reactienota opgesteld naar aanleiding van de door Dorpsbelang Oosterbierum & Klooster Lidlum aangeboden dorpsvisie. Deze reactienota dient als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in het dorp. Het college stelt voor dat de raad geen wensen of bedenkingen uit ten aanzien van deze reactienota. Na bespreking in de raad zal de reactienota samen met de dorpsvisie dienen als kader voor de uitvoering van projecten in de periode 2016-2021.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de procedure en de rol van de raad duidelijk uiteenzet. Het bevat de nodige informatie over de achtergrond, argumenten en de voorgestelde aanpak.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om de reactienota te bespreken en te besluiten geen wensen of bedenkingen te uiten. Dit betekent dat de raad instemt met de inhoud van de reactienota en de voorgestelde aanpak.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met de reactienota zonder verdere wensen of bedenkingen. Dit impliceert een goedkeuring van de voorgestelde richting voor de ontwikkeling van Oosterbierum en Klooster Lidlum.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de algemene periode 2016-2021. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de specificiteit ontbreekt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van de reactienota, waarmee zij instemmen met de voorgestelde aanpak.
Participatie
Het voorstel erkent de rol van burgerparticipatie door de betrokkenheid van Dorpsbelang bij het opstellen van de dorpsvisie. Dit wordt gezien als een vorm van samenwerking en overdracht.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel, zoals aangegeven in de reactienota.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de reactienota. Er wordt geen verdere dekking of budgettering besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstvisie Oosterbierum & Klooster Lidlum Reactienota Dorpsbelang College Plannen en projecten Burgerparticipatie Gemeentewet Wethouder T. Twerda Gemeente FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Project Organisatie Sociaal Domein
Samenvatting
Er ligt een voorstel om een nieuwe projectorganisatie op te richten voor het Sociaal Domein in Noardwest Fryslân. Deze organisatie moet ervoor zorgen dat de gemeenteraad meer invloed krijgt op het beleid. Het plan beschrijft hoe de gemeenteraad weer kan besluiten over het beleid, in lijn met een eerder besluit om meer gemeentelijke sturing te geven. De projectorganisatie, bestaande uit een stuurgroep en een projectgroep, zal beleidsadviezen geven en de gemeenteraden informeren. De raden beslissen uiteindelijk over het beleid, dat daarna formeel wordt vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Er wordt ook gewerkt aan een wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) vanwege de fusie van gemeenten per 1 januari 2018. Het besluit over de voortzetting van deze aanpak zal in oktober 2017 worden genomen, na evaluatie van de projectorganisatie.
Samenvatting
Der leit in foarstel om in nije projektorganisaasje op te rjochtsjen foar it Sosjaal Domein yn Noardwest Fryslân. Dizze organisaasje moat derfoar soargje dat de gemeenteried mear ynfloed krijt op it belied. It plan beskriuwt hoe't de gemeenteried wer beslute kin oer it belied, yn oerienstimming mei in earder beslút om mear gemeentlike stjoering te jaan. De projektorganisaasje, besteande út in stjoergroep en in projektgroep, sil beliedsadvizen jaan en de gemeenterieden ynformearje. De rieden beslute úteinlik oer it belied, dat dêrnei formeel fêststeld wurdt troch it Algemien Bestjoer. Der wurdt ek wurke oan in wiziging fan de mienskiplike regeling (GR) fanwegen de fúzje fan gemeenten per 1 jannewaris 2018. It beslút oer de fuortsetting fan dizze oanpak sil yn oktober 2017 nommen wurde, nei evaluaasje fan de projektorganisaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Plan van Aanpak Projectvorming Sociaal Domein Noardwest Fryslân
Samenvatting: Het Plan van Aanpak Projectvorming Sociaal Domein Noardwest Fryslân beschrijft de stappen die nodig zijn om de gemeenteraad meer directe controle te geven over het beleid in het Sociaal Domein. Dit volgt op een eerder besluit om de beleidsvorming van de Gemeenschappelijke Regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân onder directe gemeentelijke sturing te brengen. De projectorganisatie moet dit voor eind 2016 realiseren. Het proces wordt zo ingericht dat de raden leidend zijn in de besluitvorming, terwijl het Algemeen Bestuur van de Dienst de formele besluiten bekrachtigt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van de stappen en de structuur die nodig zijn om de gemeenteraad meer invloed te geven. Het bevat echter weinig details over de specifieke inhoudelijke veranderingen die in het beleid zullen worden doorgevoerd.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol in dit voorstel. Ze moeten kennisnemen van het plan en zijn verantwoordelijk voor het vaststellen van het beleid in het Sociaal Domein.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de mate van invloed en controle die de gemeenteraad wil uitoefenen over het Sociaal Domein. Daarnaast moeten ze beslissen over de structuur en samenstelling van de projectorganisatie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat wel een tijdsgebonden doel (realisatie voor 31-12-2016), maar mist specifieke en meetbare doelen over de inhoudelijke beleidsveranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de democratische legitimiteit is vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het Plan van Aanpak en de voorgestelde structuur en werkwijze goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van burgerparticipatie. De focus ligt op de bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er extra kosten zijn verbonden aan de oprichting van de projectorganisatie en hoe deze worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Projectorganisatie Gemeenschappelijke Regeling (GR) Beleidsadviezen Democratische legitimiteit Fusiegemeente Beleidscoördinatie team (BCT) Participatiewet WMO JeugdwetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Reactienota wijkvisie Schalsumerplan
Samenvatting
De wijkraad van het Schalsumerplan heeft een wijkvisie ingediend bij de gemeente. Het college heeft een reactienota opgesteld, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De raad kan ervoor kiezen om wensen en bedenkingen te uiten over deze reactienota. De wijkvisie en de reactienota zullen samen dienen als leidraad voor toekomstige plannen en projecten in de wijk. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten over de reactienota. De reactienota wordt besproken met de wijkraad, en er worden afspraken gemaakt over de uitvoering van projecten. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De wijkvisie is een voorbeeld van burgerparticipatie, omdat deze samen met de inwoners is opgesteld.
Samenvatting
De wykried fan it Skalsumerplan hat in wykfisy yntsjinne by de gemeente. It kolleezje hat in reaksjenota opsteld, dy't oan de gemeenteried foarlein wurdt. De ried kin derfoar kieze om winsken en betinkingen te uterjen oer dizze reaksjenota. De wykfisy en de reaksjenota sille tegearre tsjinje as liedraad foar takomstige plannen en projekten yn de wyk. It foarstel is om gjin winsken en betinkingen te uterjen oer de reaksjenota. De reaksjenota wurdt besprutsen mei de wykried, en der wurde ôfspraken makke oer de útfiering fan projekten. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel. De wykfisy is in foarbyld fan boargerpartisipaasje, om't dizze tegearre mei de ynwenners opsteld is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactienota Wijkvisie Schalsumerplan." Het voorstel betreft de beoordeling van een reactienota die door het college is opgesteld naar aanleiding van de wijkvisie die door de wijkraad van het Schalsumerplan is aangeboden. De reactienota dient als leidraad voor de uitvoering van plannen en projecten in de wijk. Het voorstel aan de raad is om geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van deze reactienota, zodat de plannen kunnen worden uitgevoerd zoals voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de procedure en de inhoud van de reactienota. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de rol van de raad.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de reactienota te beoordelen en te beslissen of er wensen of bedenkingen zijn. De raad heeft de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke uitvoering van de wijkvisie door hun goedkeuring of afkeuring van de reactienota.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet uiten van wensen en bedenkingen over de reactienota. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten en de uitvoering van projecten in de wijk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van de reactienota voor de wijkvisie van het Schalsumerplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de wijkvisie is opgesteld door de wijkraad in samenwerking met de inwoners, wat een sterke vorm van burgerparticipatie vertegenwoordigt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt in het voorstel als niet van toepassing (n.v.t.) beschouwd, wat suggereert dat het geen expliciet onderdeel is van de huidige reactienota of wijkvisie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan dit voorstel, en er wordt geen dekking aangegeven, aangezien er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schalsumerplan Wijkvisie Reactienota Wijkraad Tunnelvisie Burgerparticipatie Gemeente Franekeradeel Projecten Dorps- en Wijkvisiefonds GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Bestemmingsplan Franeker - Binnenstad 2016
Franeker Debatteert over Nieuw Bestemmingsplan Binnenstad
De gemeenteraad van Franeker overweegt een nieuw bestemmingsplan voor de binnenstad vast te stellen. Het huidige plan uit 2006 is verouderd en moet voldoen aan de huidige juridische eisen en het gemeentelijke ruimtelijke beleid. Tijdens de inzageperiode zijn zeven zienswijzen ingediend. Het voorstel is om één zienswijze gegrond te verklaren en zes ongegrond. Het bestemmingsplan zal worden aangepast op basis van de gegronde zienswijze en enkele ambtelijke wijzigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Franeker werd er fel gedebatteerd over het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad. Het huidige plan, dat dateert uit 2006, voldoet niet meer aan de hedendaagse juridische eisen en het gemeentelijke ruimtelijke beleid. De discussie draaide voornamelijk om de vraag of het nieuwe plan voldoende flexibel is om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De heer Hof van Gemeentebelang opende het debat met een voorstel tot amendement. Hij stelde voor om de zienswijze van de waardmakelaars en taxateurs deels gegrond te verklaren, specifiek voor het pand aan de Sheademerstraat 11. "We willen in dit specifieke geval een uitzondering maken," aldus Hof. Hij benadrukte dat de locatie een prominente plek in de stad betreft en dat er op korte termijn geen zicht is op herontwikkeling van de voormalige gasfabriek.
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer De Bok, toonde zich tevreden met de discussies rond de binnenstadsvisie en de structuurvisie. "Het is verstandig om het centrum te verkleinen," stelde De Bok. Hij wees echter op de noodzaak om te begrijpen waarom ondernemers net buiten de vastgestelde grenzen willen ondernemen.
Mevrouw Osinga van de VVD uitte haar zorgen over de starheid van het plan. "Met dit bestemmingsplan, geënt op oude kaders, kunnen wij niet instemmen," verklaarde ze. Ze pleitte voor meer flexibiliteit en ruimte voor ondernemers.
D66, bij monde van de heer Geldof, sloot zich hierbij aan. Hij bekritiseerde het plan als te juridisch en te weinig toekomstbestendig. "Het plan is nog heel erg gebaseerd op restrictieplanologie," aldus Geldof.
Wethouder Twelder verdedigde het plan door te wijzen op de noodzaak van consistentie in het beleid. Hij benadrukte dat het huidige beleid nog steeds relevant is en dat het plan is opgesteld in overleg met diverse belanghebbenden, waaronder de binnenstadmanager.
Na een intensieve discussie besloot de fractie van Gemeentebelang hun amendement in te trekken, mede op basis van de toezegging van de wethouder om de binnenstadsvisie opnieuw te evalueren. Uiteindelijk werd het bestemmingsplan aangenomen met 15 stemmen voor en 3 tegen, waarbij de VVD en D66 tegen stemden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franeker overweegt een nieuw bestemmingsplan voor de binnenstad vast te stellen, omdat het huidige plan uit 2006 binnenkort verouderd is. Het nieuwe plan moet voldoen aan de huidige juridische eisen en het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in de "Binnenstadsvisie Franeker" en de "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025". Tijdens de inzageperiode zijn zeven zienswijzen ingediend. Het voorstel is om één zienswijze gegrond te verklaren en zes ongegrond. Het bestemmingsplan zal worden aangepast op basis van de gegronde zienswijze en enkele ambtelijke wijzigingen. Er wordt geen exploitatieplan opgesteld. De gemeenteraad zal binnenkort een besluit nemen over de vaststelling van het bestemmingsplan.
Frjentsjer Debattearret oer Nij Bestimmingsplan Binnenstêd
De gemeenteried fan Frjentsjer oerwaget in nij bestimmingsplan foar de binnenstêd fêst te stellen. It hjoeddeiske plan út 2006 is ferâldere en moat foldwaan oan de hjoeddeiske juridyske easken en it gemeentlike romtlike belied. Tidens de ynsjochperioade binne sân beswieren yntsjinne. It foarstel is om ien beswier gegrond te ferklearjen en seis ongegrond. It bestemmingsplan sil oanpast wurde op basis fan it gegrûnde beswier en inkele amtlike wizigingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste fan Frjentsjer waard der fûl debatere oer it nije bestimmingsplan foar de binnenstêd. It hjoeddeiske plan, dat datearret út 2006, foldocht net mear oan de hjoeddeiske juridyske easken en it gemeentlike romtlike belied. De diskusje draaide benammen om de fraach oft it nije plan genôch fleksibel is om yn te spyljen op takomstige ûntwikkelings.
De hear Hof fan Gemeentebelang iepene it debat mei in foarstel ta amendemint. Hy stelde foar om de sjenswize fan de weardemakelaars en taksearders diels grûn te ferklearjen, spesifyk foar it pân oan de Sheademerstrjitte 11. "Wy wolle yn dit spesifike gefal in útsûndering meitsje," sa sei Hof. Hy beklamme dat de lokaasje in promininte plak yn 'e stêd is en dat der op koarte termyn gjin sicht is op werûntwikkeling fan de eardere gasfabryk.
De Partij van de Arbeid, fertsjintwurdige troch de hear De Bok, toande him tefreden mei de diskusjes rûn de binnenstedsfyzje en de struktuerfyzje. "It is ferstannich om it sintrum te ferlytsjen," stelde De Bok. Hy wiisde lykwols op de needsaak om te begripen wêrom't ûndernimmers krekt bûten de fêststelde grinzen ûndernimme wolle.
Frou Osinga fan de VVD útte har soargen oer de starrigens fan it plan. "Mei dit bestimmingsplan, basearre op âlde kaders, kinne wy net ynstimme," ferklearre se. Se pleite foar mear fleksibiliteit en romte foar ûndernimmers.
D66, by monde fan de hear Geldof, sleat him hjirby oan. Hy bekritisearre it plan as te juridysk en te min takomstbestindich. "It plan is noch hiel bot basearre op restriksjeplanology," sa sei Geldof.
Wethâlder Twelder ferdigene it plan troch te wizen op de needsaak fan konsistinsje yn it belied. Hy beklamme dat it hjoeddeiske belied noch altyd relevant is en dat it plan opsteld is yn oerlis mei ferskate belanghawwenden, wêrûnder de binnenstêdsmanager.
Nei in yntinsive diskusje besleat de fraksje fan Gemeentebelang harren amendemint yn te lûken, mei op basis fan de tasizzing fan de wethâlder om de binnenstedsfyzje op 'e nij te evaluearjen. Uteinlik waard it bestimmingsplan oannommen mei 15 stimmen foar en 3 tsjin, wêrby't de VVD en D66 tsjin stimden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjer oerwaget in nij bestimmingsplan foar de binnenstêd fêst te stellen, om't it hjoeddeistige plan út 2006 gau ferâldere is. It nije plan moat foldwaan oan de hjoeddeistige juridyske easken en it gemeentlike romtlike belied, sa't fêstlein yn de "Binnenstedsfyzje Frjentsjer" en de "Struktuerfyzje Stêd Frjentsjer 2015-2025". Tidens de ynsjochperioade binne sân beswieren yntsjinne. It foarstel is om ien beswier gegrond te ferklearjen en seis ongegrond. It bestimmingsplan sil oanpast wurde op basis fan it gegrûnde beswier en inkele amtlike wizigingen. Der wurdt gjin eksploitaasjeplan opsteld. De gemeenteried sil gau in beslút nimme oer de fêststelling fan it bestimmingsplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Bestemmingsplan "Franeker - Binnenstad 2016"
- Samenvatting: Het bestemmingsplan voor de binnenstad van Franeker, vastgesteld in 2006, is verouderd. Het nieuwe plan biedt een actueel juridisch-planologisch kader, rekening houdend met recent gemeentelijk beleid zoals de Binnenstadsvisie Franeker (2014) en Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025. Het ontwerpbestemmingsplan lag zes weken ter inzage, resulterend in zeven zienswijzen. Eén zienswijze werd gegrond verklaard, zes ongegrond. Het voorstel omvat het vaststellen van het bestemmingsplan met wijzigingen en geen exploitatieplan.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, planologische en beleidsmatige aspecten. Het behandelt zienswijzen en bevat een reactienota.
3. Rol van de raad:
- De raad moet instemmen met de reactienota zienswijzen, het gewijzigde bestemmingsplan vaststellen en besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet kiezen of ze instemmen met het voorgestelde beleid om detailhandel te concentreren in specifieke gebieden en of ze de zienswijzen al dan niet gegrond verklaren.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van juridische en beleidsmatige doelen. Het is tijdgebonden door wettelijke vereisten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
7. Participatie:
- Participatie is uitgevoerd volgens de wettelijke procedure, met een inzageperiode en behandeling van zienswijzen.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- De actualisatie wordt bekostigd uit het reguliere stedenbouwkundige krediet, dat toereikend is. Er zijn geen extra financiële gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Franeker - Binnenstad 2016" Zienswijzen Reactienota zienswijzen Binnenstadsvisie Franeker Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025 Detailhandel Dienstverlening Noord 98 Gemengd 2 LogiesverstrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement van de gemeenteraad Franekeradeel, voorgesteld door de fractie Gemeentebelang Franekeradeel, betreft de reactie op de zienswijze van De Waard makelaars en taxateurs met betrekking tot het pand Sjaardemastraat 11 in het bestemmingsplan "Franeker – Binnenstad 2016". Het amendement stelt voor om de zienswijze deels gegrond te verklaren en de bestemming van het perceel te wijzigen naar "Gemengde doeleinden 2". Dit besluit wordt genomen vanwege de prominente locatie van het pand en het gebrek aan herontwikkelingsplannen voor de voormalige gasfabrieklocatie. Het amendement wijkt af van bestaande beleidsvisies, maar maakt een uitzondering voor dit specifieke geval.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de redenen voor de wijziging van het bestemmingsplan uiteenzet en de noodzaak van een uitzondering op het bestaande beleid toelicht. Echter, verdere details over de gevolgen van de wijziging en de specifieke aanpassingen in het bestemmingsplan zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het bestemmingsplan en het beoordelen van de zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het bestaande beleid zoals vastgelegd in de "Binnenstadsvisie Franeker" en de "Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025", of het maken van een uitzondering voor het pand aan de Sjaardemastraat 11. Dit vraagt om een afweging tussen beleidsconsistentie en pragmatische aanpassing aan de huidige situatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of indicatoren voor succes gedefinieerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwijking van bestaand beleid kan als zodanig worden beschouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het amendement en de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, inclusief het uitstellen van de vaststelling totdat de gevolgen van het amendement zijn uitgewerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de zienswijze van De Waard makelaars en taxateurs, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere details over bredere participatie van belanghebbenden worden niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de functionele en esthetische aspecten van de locatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden om de financiële haalbaarheid van de wijziging te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Sjaardemastraat 11 Zienswijze De Waard makelaars en taxateurs Gemengde doeleinden 2 Binnenstadsvisie Franeker Structuurvisie Stad Franeker 2015-2025 Fietsenwinkel Gasfabrieklocatie ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
J. Dijkstra - Wethouder
K.j. Rodenburg
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
H. Hof - Gemeentebelangen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
K.j. Rodenburg
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
K.j. Rodenburg
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
D. Osinga- Bonnema
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
00:07:43 - 00:13:38 - 00:16:05 - 00:17:48 - 00:20:57 - 00:21:44 - 00:22:13 - 00:22:28 - 00:34:12 - 00:34:31 - 00:36:25 - 00:36:36 - 00:36:49 - 00:38:08 - 00:39:09 - 00:39:58 - 00:44:30 - 00:46:09 - 00:48:36 - 00:49:20 - 00:49:44 - 00:53:36 - 00:53:39 - 00:54:43 - 00:55:21 - 00:57:02 - 01:10:52 - 01:11:47
Agendapunt 007.2 Voorstel huisvesting
Fusieplannen voor nieuwe gemeente Waadhoeke: een stap dichterbij
De gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en vier dorpen van Littenseradiel overwegen te fuseren tot de nieuwe gemeente Waadhoeke. Het plan voor de huisvesting van deze nieuwe gemeentelijke organisatie is in debat besproken en wacht op goedkeuring door de gemeenteraden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat hebben de betrokken gemeenteraden het voorstel voor de huisvesting van de nieuwe gemeente Waadhoeke besproken. Het plan omvat een krediet van € 6.600.000 voor structurele huisvesting en € 500.000 voor tijdelijke huisvesting. De financiering komt deels uit de herindelingsbijdrage. Het doel is om de huisvesting op tijd gereed te hebben, zodat de nieuwe gemeente als één organisatie kan starten.
Tijdens het debat werd duidelijk dat er veel aandacht is voor duurzaamheid. "We moeten ervoor zorgen dat het gebouw toekomstbestendig is," benadrukte een van de raadsleden. Er werd gepleit voor een energieneutraal gebouw, hoewel de portefeuillehouder aangaf dat dit niet gegarandeerd kan worden binnen de huidige financiële kaders. Wel is er sprake van een energielabel A voor het gebouw, wat een goede basis vormt.
De VVD gaf aan het huisvestingsplan te onderschrijven, maar benadrukte dat eventuele financiële afwijkingen snel aan de raad moeten worden gemeld. Ook werd er op aangedrongen om goede alternatieve bestemmingen te zoeken voor de huidige gemeentehuizen van Menameradiel en het Bildt.
De PvdA sprak haar tevredenheid uit over het feit dat de herindeling niet alleen kosten met zich meebrengt, maar ook besparingen oplevert. "In één klap wordt de rijkskorting op de herindeling terugverdiend," aldus een raadslid.
Er was ook aandacht voor de tijdelijke huisvesting van de gemeente Franekeradeel. Het college heeft besloten de dienstverlening aan de inwoners onverminderd door te laten gaan en de medewerkers bij elkaar te houden. Dit betekent dat er waarschijnlijk noodvoorzieningen op hetzelfde terrein worden getroffen.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is, maar de betrokken partijen zijn optimistisch over de voortgang. "Het is volle kracht vooruit," aldus de portefeuillehouder. De gemeenteraden zullen binnenkort hun definitieve goedkeuring moeten geven, waarna de uitvoering van het plan kan beginnen.
Samenvatting
De gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en vier dorpen van Littenseradiel overwegen te fuseren tot de nieuwe gemeente Waadhoeke, die op 1 januari 2018 van start wil gaan. Er is een plan opgesteld voor de huisvesting van deze nieuwe gemeentelijke organisatie. Dit plan moet nog worden goedgekeurd door de betrokken gemeenteraden. Het voorstel omvat onder andere het beschikbaar stellen van een krediet van € 6.600.000 voor structurele huisvesting en € 500.000 voor tijdelijke huisvesting. Ook wordt er gekeken naar alternatieve bestemmingen voor de huidige gemeentehuizen van Menameradiel en het Bildt. De financiering komt deels uit de herindelingsbijdrage. Het doel is om de huisvesting op tijd gereed te hebben, zodat de nieuwe gemeente als één organisatie kan starten. Na goedkeuring door de gemeenteraden zal het plan worden uitgevoerd.
Fusjeplannen foar nije gemeente Waadhoeke: in stap tichterby
De gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Menameradiel en fjouwer doarpen fan Littenseradiel oerwaagje te fusearjen ta de nije gemeente Waadhoeke. It plan foar de húsfesting fan dizze nije gemeentlike organisaasje is yn debat besprutsen en wachtet op goedkarring troch de gemeenterieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in libben debat hawwe de belutsen gemeenterieden it foarstel foar de húsfesting fan de nije gemeente Waadhoeke besprutsen. It plan omfiemet in kredyt fan € 6.600.000 foar strukturele húsfesting en € 500.000 foar tydlike húsfesting. De finansiering komt foar in part út de werindielingsbydrage. It doel is om de húsfesting op 'e tiid ree te hawwen, sadat de nije gemeente as ien organisaasje begjinne kin.
Tidens it debat waard dúdlik dat der in soad omtinken is foar duorsumens. "Wy moatte derfoar soargje dat it gebou takomstbestindich is," beklamme ien fan 'e riedsleden. Der waard pleite foar in enerzjyneutraal gebou, hoewol't de portefúljehâlder oanjûn hat dat dit net garandearre wurde kin binnen de hjoeddeistige finansjele kaders. Wol is der sprake fan in enerzjylabel A foar it gebou, wat in goede basis foarmet.
De VVD joech oan it húsfestingsplan te ûnderstreekjen, mar beklamme dat eventuele finansjele ôfwikingen gau oan de rie meld wurde moatte. Ek waard der op oantrune om goede alternative bestimmingen te sykjen foar de hjoeddeistige gemeentehuzen fan Menameradiel en it Bildt.
De PvdA spruts har tefredenheid út oer it feit dat de werindieling net allinnich kosten mei him meibringt, mar ek besparrings opsmyt. "Yn ien klap wurdt de rykkoarting op 'e werindieling weromfertsjinne," sa sei in riedslid.
Der wie ek omtinken foar de tydlike húsfesting fan de gemeente Frjentsjerteradiel. It kolleezje hat besletten de tsjinstferliening oan de ynwenners ûnfermindere trochgean te litten en de meiwurkers byinoar te hâlden. Dit betsjut dat der wierskynlik needsaaklike foarsjennings op itselde terrein troffen wurde.
It debat makke dúdlik dat der noch in soad wurk oan 'e winkel is, mar de belutsen partijen binne optimistysk oer de foarútgong. "It is folle krêft foarút," sa sei de portefúljehâlder. De gemeenterieden sille gau harren definitive goedkarring jaan moatte, wêrnei't de útfiering fan it plan begjinne kin.
Samenvatting
De gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Menameradiel en fjouwer doarpen fan Littenseradiel oerwaagje te fusearjen ta de nije gemeente Waadhoeke, dy't op 1 jannewaris 2018 fan start gean wol. Der is in plan opsteld foar de húsfesting fan dizze nije gemeentlike organisaasje. Dit plan moat noch goedkard wurde troch de belutsen gemeenterieden. It foarstel omfiemet ûnder oare it beskikber stellen fan in kredyt fan € 6.600.000 foar strukturele húsfesting en € 500.000 foar tydlike húsfesting. Ek wurdt der sjoen nei alternative bestimmingen foar de hjoeddeiske gemeentehuzen fan Menameradiel en it Bilt. De finansiering komt diels út de herindielingsbydrage. It doel is om de húsfesting op tiid ree te hawwen, sadat de nije gemeente as ien organisaasje starte kin. Nei goedkarring troch de gemeenterieden sil it plan útfierd wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Huisvesting Waadhoeke
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvesting Waadhoeke". Het voorstel richt zich op het organiseren en realiseren van passende huisvesting voor de nieuwe gemeentelijke organisatie Waadhoeke, die op 1 januari 2018 van start gaat. Het plan, opgesteld door een stuurgroep, moet worden goedgekeurd door de betrokken gemeenteraden. Het omvat een kredietaanvraag van € 6.600.000 voor structurele huisvesting en € 500.000 voor tijdelijke huisvesting, met een dekking van € 2.500.000 uit de herindelingsbijdrage. Het plan beoogt de samenvoeging van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en delen van Littenseradiel.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de benodigde stappen. Echter, er zijn enkele kanttekeningen, zoals de niet meegenomen kostenposten voor BTW-verrekening en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet het huisvestingsplan onderschrijven, krediet beschikbaar stellen en akkoord gaan met het zoeken naar alternatieve bestemmingen voor de huidige gemeentehuizen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de herbestemming van bestaande gemeentehuizen. Er moet ook worden gekozen hoe duurzaamheid in het plan wordt geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline van 1 januari 2018. Het is echter minder meetbaar en realistisch op het gebied van duurzaamheid, aangezien er nog onderzoek moet worden gedaan naar duurzame maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het huisvestingsplan te onderschrijven, krediet goed te keuren en akkoord te gaan met de voorgestelde financiële dekking en herbestemming van gemeentehuizen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie in het voorstel, maar er is communicatie gepland na het raadsbesluit. Medewerkers en vertegenwoordigers van de raden worden betrokken bij de verdere uitwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, maar er zijn nog geen concrete maatregelen opgenomen. Er wordt nog onderzoek gedaan naar verduurzaming.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt € 6.600.000 voor structurele en € 500.000 voor tijdelijke huisvesting. De dekking komt deels uit de herindelingsbijdrage. Er wordt een positief saldo van € 414.000 verwacht in de nieuwe begroting van Waadhoeke, maar Franekeradeel heeft een tijdelijk budgettair nadeel van € 311.000.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvesting Gemeentelijke organisatie Fusie Krediet Herindelingsbijdrage Dienstverleningsconcept Managementfilosofie Sociale Domein Flexwerken DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.3 Programmabegroting 2017
Franekeradeel Presenteert Positieve Begroting voor 2017
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft de programmabegroting voor 2017 besproken, die een positief saldo van € 27.000 laat zien. De meerjarenperspectieven tot 2020 zijn eveneens positief. De begroting is opgesteld volgens de richtlijnen van de Gemeentewet en moet uiterlijk 15 november worden ingediend bij de Gedeputeerde Staten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de begroting voor 2017 gepresenteerd als het sluitstuk van de coalitie Gemeentebelang, CDA en PvdA. De heer Weghas prees het college voor het realiseren van een sluitende begroting en meerjarenraming. "Onze complimenten daarvoor aan het college," zei hij. De begroting houdt rekening met autonome ontwikkelingen, vervangingsinvesteringen en de gemeentelijke belastingen, die zijn aangepast volgens de voorjaarsnota van 2016.
De begroting is niet zonder uitdagingen. De gemeente staat onder preventief toezicht vanwege een herindeling, en er zijn nog bezuinigingen nodig om de financiële gezondheid te waarborgen. De heer Weghas merkte op dat bezuinigingen op de organisatie, zoals de FUMO en de sociale dienst, niet volledig zijn gelukt. "Misschien hebben we straks als grotere Waadhoeke-gemeente meer in de melk te brokkelen," voegde hij toe.
Een belangrijk onderwerp van discussie was de motie voor een blijvende herinnering aan de gemeente Franekeradeel, die per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. De motie, ingediend door het CDA, FNP en GroenLinks, roept op tot het vrijmaken van een budget van maximaal € 175.000 uit de algemene reserve. De VVD en PvdA waren tegen de motie. "Het mooiste cadeau aan de bevolking is een perfecte dienstverlening per 1 januari 2018," aldus de VVD.
De FNP uitte zorgen over het sociaal domein en de risico's die daarmee gepaard gaan. "Er is nog veel onzeker," aldus de partij. Ook werd er gesproken over de lokale lastendruk en de 475 huishoudens die in aanmerking komen voor kwijtschelding van lokale belastingen.
De vergadering eindigde met de vaststelling van de begroting en de motie. De begroting werd unaniem aangenomen, terwijl de motie met 15 stemmen voor en 3 tegen werd aangenomen. De burgemeester benadrukte het belang van een duurzame en betekenisvolle herinnering aan de gemeente Franekeradeel. "We moeten niet komen tot een prul dat vervolgens in strijd is met iedere duurzaamheidsnorm," waarschuwde hij.
Met de vaststelling van de begroting en de motie zet Franekeradeel een stap richting een financieel gezonde toekomst, terwijl het zich voorbereidt op de fusie met de nieuwe gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt de programmabegroting voor 2017, die een positief saldo van € 27.000 laat zien. Het meerjarenperspectief tot 2020 is eveneens positief, met verwachte overschotten in de komende jaren. De begroting is opgesteld volgens de richtlijnen van de Gemeentewet en het Besluit Begroting en Verantwoording, en moet uiterlijk 15 november worden ingediend bij de Gedeputeerde Staten. Er wordt voorgesteld om de overheadkosten als 9% van het totale begrotingsbedrag te berekenen. Het positieve saldo van € 27.000 wordt voorgesteld toe te voegen aan de onvoorziene uitgaven. De begroting houdt rekening met autonome ontwikkelingen, vervangingsinvesteringen en de gemeentelijke belastingen, die zijn aangepast volgens de voorjaarsnota van 2016. De gemeente staat onder preventief toezicht vanwege een herindeling, en er zijn nog bezuinigingen nodig om de financiële gezondheid te waarborgen. De begroting wordt digitaal beschikbaar gesteld om duurzaamheid te bevorderen.
Frjentsjerteradiel Presintearret Positive Begrutting foar 2017
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat de programmabegroting foar 2017 besprutsen, dy't in posityf saldo fan € 27.000 sjen lit. De mearjierrenperspektiven oant 2020 binne ek posityf. De begrutting is opsteld neffens de rjochtlinen fan de Gemeentewet en moat uterlik 15 novimber yntsjinne wurde by de Deputearre Steaten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard de begrutting foar 2017 presintearre as it slútstik fan de koälysje Gemeentebelang, CDA en PvdA. De hear Weghas priizge it kolleezje foar it realisearjen fan in slútende begrutting en mearjierrenraming. "Us kompliminten dêrfoar oan it kolleezje," sei er. De begrutting hâldt rekken mei autonome ûntwikkelings, ferfangingsynvestearrings en de gemeentlike belestingen, dy't oanpast binne neffens de foarjiersnota fan 2016.
De begrutting is net sûnder útdagings. De gemeente stiet ûnder previntyf tafersjoch fanwegen in werindieling, en der binne noch besunigings nedich om de finansjele sûnens te garandearjen. De hear Weghas merkte op dat besunigings op de organisaasje, lykas de FUMO en de sosjale tsjinst, net folslein slagge binne. "Miskien hawwe wy aanst as gruttere Waadhoeke-gemeente mear yn de molke te brokkeljen," foege er ta.
In wichtich ûnderwerp fan diskusje wie de moasje foar in bliuwende oantins oan de gemeente Frjentsjerteradiel, dy't per 1 jannewaris 2018 opgiet yn de nije gemeente Waadhoeke. De moasje, yntsjinne troch it CDA, FNP en GrienLinks, ropt op ta it frijmeitsjen fan in budzjet fan maksimaal € 175.000 út de algemiene reserve. De VVD en PvdA wiene tsjin de moasje. "It moaiste kado oan de befolking is in perfekte tsjinstferliening per 1 jannewaris 2018," aldus de VVD.
De FNP útspruts soargen oer it sosjaal domein en de risiko's dy't dêrmei mank geane. "Der is noch in protte ûnwissichheid," aldus de partij. Ek waard der praat oer de lokale lêstelast en de 475 húshâldens dy't yn oanmerking komme foar kwytskelding fan lokale belestingen.
De gearkomste einige mei de fêststelling fan de begrutting en de moasje. De begrutting waard unanym oannommen, wylst de moasje mei 15 stimmen foar en 3 tsjin oannommen waard. De boargemaster beklamme it belang fan in duorsume en betsjuttingsfolle oantins oan de gemeente Frjentsjerteradiel. "Wy moatte net komme ta in prul dat dêrnei yn striid is mei elke duorsumensnoarm," warskôge er.
Mei de fêststelling fan de begrutting en de moasje set Frjentsjerteradiel in stap rjochting in finansjeel sûne takomst, wylst it him tariedt op de fúzje mei de nije gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt de programmabegroting foar 2017, dy't in posityf saldo fan € 27.000 sjen lit. It mearjierrich perspektyf oant 2020 is ek posityf, mei ferwachte oerskotten yn 'e kommende jierren. De begrutting is opsteld neffens de rjochtlinen fan de Gemeentewet en it Beslút Begrutting en Ferantwurding, en moat uterlik 15 novimber yntsjinne wurde by de Deputearre Steaten. Der wurdt foarsteld om de overheadkosten as 9% fan it totale begruttingsbedrach te berekkenjen. It posityf saldo fan € 27.000 wurdt foarsteld ta te foegjen oan de ûnfoarsjoene útjeften. De begrutting hâldt rekken mei autonome ûntwikkelings, ferfangingsynvestearrings en de gemeentlike belestingen, dy't oanpast binne neffens de foarjiersnota fan 2016. De gemeente stiet ûnder previntyf tafersjoch fanwegen in werindieling, en der binne noch besunigings nedich om de finansjele sûnens te garandearjen. De begrutting wurdt digitaal beskikber steld om duorsumens te befoarderjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van de gemeentelijke begroting voor het jaar 2017, die met een positief saldo van € 27.000 sluit. Het meerjarenperspectief tot 2020 is eveneens positief. Het voorstel omvat het vaststellen van de programmabegroting, het berekenen van de overhead als een percentage van het begrotingstotaal (9% voor 2017), en het toevoegen van het positieve saldo aan onvoorziene structurele uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke presentatie van de financiële situatie en de benodigde stappen voor vaststelling. Het bevat relevante financiële gegevens en verwijzingen naar wettelijke vereisten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de begroting vast te stellen en bepaalt hoe middelen worden toegewezen. Dit omvat de autorisatie- en allocatiefunctie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de begroting, de berekeningswijze van de overhead, en de bestemming van het positieve saldo. Er moeten keuzes worden gemaakt over bezuinigingen en nieuw beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van toekomstige economische omstandigheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de programmabegroting 2017 vast te stellen, de overhead op 9% te berekenen, en het saldo van € 27.000 toe te voegen aan onvoorziene structurele uitgaven.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie vermeld in het voorstel. Communicatie vindt plaats via reguliere kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt beperkt genoemd; de begroting wordt zoveel mogelijk digitaal beschikbaar gesteld.
Financiële gevolgen:
De begroting sluit met een positief saldo van € 27.000. Er zijn geen specifieke dekkingsmaatregelen voor nieuw beleid, maar de meerjarenraming toont positieve saldi. De financiële gezondheid van de gemeente wordt als positief beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2017 Positief saldo Meerjarenperspectief Overhead Gemeentefonds Bezuinigingen Repressief toezicht Voorjaarsnota 2016 Gemeentelijke belastingen Nieuw beleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Blijvende herinnering aan de gemeente Franekeradeel". Het voorstel beoogt een blijvende herinnering te creëren voor de gemeente Franekeradeel, die per 1 januari 2018 opgaat in de nieuwe gemeente Waadhoeke. De motie stelt voor om een werkgroep op te richten met vertegenwoordigers uit de gemeenschap om een herinnering of ervaring te realiseren. Er wordt voorgesteld om een budget van maximaal €175.000 uit de algemene reserve vrij te maken voor dit doel.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de samenstelling van de werkgroep en de exacte invulling van de herinnering. Het biedt echter wel een duidelijk financieel kader en een mandaat voor de werkgroep.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het budget vrijmaken. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het toezicht op de uitvoering van de motie door het college en de werkgroep.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het belangrijk genoeg is om een aanzienlijk bedrag uit de algemene reserve te besteden aan een herinnering. Er moet ook worden gekozen welke vorm deze herinnering aanneemt en hoe breed de gemeenschap hierbij betrokken wordt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van wat als acceptabel resultaat wordt gezien. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de invulling kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het vrijmaken van het budget en de oprichting van de werkgroep.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door een werkgroep met vertegenwoordigers uit de gemeenschap op te richten, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de vorm die de herinnering aanneemt (bijvoorbeeld een fysiek monument versus een digitale herinnering).
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van maximaal €175.000 uit de algemene reserve. Er is geen specifieke dekking aangegeven buiten de algemene reserve, wat betekent dat de financiële impact direct op deze reserve drukt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Franekeradeel Fusie Programmabegroting 2017 Voorjaarsnota 2017 Blijvende herinnering Begroting 2017 Werkgroep Mienskip Algemene reserve BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
T.a. Wijkhuijs
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
D. Osinga- Bonnema
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
J. Dijkstra - Wethouder
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
D. Osinga- Bonnema
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
B. Ouderkerken
A. Hartman
Agendapunt 007.4 Berap II
Gemeenteraad Franekeradeel Bespreekt Bestuursrapportage: "Een Blik op de Toekomst"
De gemeenteraad van Franekeradeel kwam bijeen om de bestuursrapportage van januari tot en met augustus 2016 te bespreken. Deze rapportage, opgesteld door het college van burgemeester en wethouders, biedt inzicht in de voortgang van de begroting en de afwijkingen daarvan. Het doel is om de raad te informeren, zodat zij hun controlerende taak kunnen uitvoeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober 2016 werd de bestuursrapportage uitvoerig besproken. De rapportage, die de structuur van de programmabegroting 2016 volgt, richt zich uitsluitend op afwijkingen. Het voorstel was dat de raad de rapportage voor kennisgeving aanneemt.
De discussie begon met vragen over de financiële consequenties voor dorpsverenigingen. "Wat zijn de gevolgen van hun eventuele financiële bijdrage van de gemeente?" vroeg de heer Ouderkerke. Het college benadrukte dat de rapportage zich richt op afwijkingen en dat de financiële bijdragen van dorpsverenigingen hierin niet direct aan bod komen.
Mevrouw Terpstra vroeg naar de voorzieningen voor waddenglas en de bijbehorende rentepercentages. Het college legde uit dat deze gebaseerd zijn op het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en dat dit invloed heeft op de voorzieningenbedragen. "Het is optisch, want je bent met een woffel capje," aldus een woordvoerder van het college, verwijzend naar de complexiteit van de financiële structuren.
Een ander belangrijk onderwerp was de gas- en zoutwinning in de regio. De heer Stroom vroeg naar de betrokkenheid van de gemeente bij de structuurvisie van de ondergrond, die door het rijk wordt opgesteld. "Hoe actief zijn wij hierbij betrokken?" vroeg hij. Het college verzekerde dat de gemeente proactief betrokken is en dat de zoutwinning in 2020 zal stoppen.
De discussie verschoof naar de financiële situatie van de Korenbeurs en de subsidie voor waddenglas. Het college meldde dat de Korenbeurs op een kleiner tekort afstevent en dat er geen extra bijdrage van de raad nodig zal zijn. Wat betreft waddenglas, benadrukte het college dat er nog veel voorbereidingstijd nodig is voordat de subsidie voor aardwarmte kan worden benut.
De huisvesting van asielzoekers kwam ook ter sprake. Het college gaf aan dat de plannen niet doorgingen en dat er veel kosten zijn gemaakt. "We hebben wel een urenregistratie bijgehouden," zei een woordvoerder, en er wordt gekeken naar mogelijkheden om deze kosten te verhalen.
De heer Diekstra maakte een opmerking over bezuinigingsmogelijkheden tijdens oud en nieuw. Het college legde uit dat de inzet van ambtelijke en politiecapaciteit afhankelijk is van vergunningen voor grote vuren en informatie over mogelijke incidenten.
Aan het einde van de vergadering werd de raad gevraagd om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen. "U hebt hem uitgebreid besproken. Daarmee is het gedaan," concludeerde de voorzitter. De raad ging vervolgens verder met de bespreking van de begrotingswijzigingen.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel bereidt een bestuursrapportage voor die zij aan de gemeenteraad willen presenteren. Deze rapportage, die de periode van januari tot en met augustus 2016 beslaat, heeft als doel de raad te informeren over de voortgang van de begroting. De rapportage volgt de structuur van de programmabegroting 2016 en bevat alleen informatie over afwijkingen. Het voorstel is dat de raad de rapportage voor kennisgeving aanneemt, zodat zij hun controlerende taak kunnen uitvoeren. De behandeling van deze rapportage staat gepland voor de raadsvergadering op 27 oktober 2016.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Besprekt Bestjoersrapportaazje: "In Sjoch op de Takomst"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel kaam byinoar om de bestjoersrapportaazje fan jannewaris oant en mei augustus 2016 te besprekken. Dizze rapportaazje, opsteld troch it kolleezje fan boargemaster en wethâlders, biedt ynsjoch yn de foarútgong fan de begrutting en de ôfwikingen dêrfan. It doel is om de ried te ynformearjen, sadat sy harren kontrôlefunksje útoefenje kinne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan 27 oktober 2016 waard de bestjoersrapportaazje wiidweidich besprutsen. De rapportaazje, dy't de struktuer fan de programmabegroting 2016 folget, rjochtet him allinnich op ôfwikingen. It foarstel wie dat de ried de rapportaazje foar kennisjouwing oannimt.
De diskusje begûn mei fragen oer de finansjele konsekwinsjes foar doarpsferienings. "Wat binne de gefolgen fan harren mooglike finansjele bydrage fan de gemeente?" frege de hear Ouderkerke. It kolleezje beklamme dat de rapportaazje him rjochtet op ôfwikingen en dat de finansjele bydragen fan doarpsferienings hjiryn net direkt oan bod komme.
Mevrouw Terpstra frege nei de foarsjennings foar waddenglas en de byhearrende rintepersintaazjes. It kolleezje lei út dat dizze basearre binne op it Beslút Begrutting en Ferantwurding (BBV) en dat dit ynfloed hat op de foarsjenningsbedragen. "It is optysk, want do bist mei in woffel kapke," sa sei in wurdfierder fan it kolleezje, ferwizend nei de kompleksiteit fan de finansjele struktuer.
In oar wichtich ûnderwerp wie de gas- en sâltwinning yn de regio. De hear Stroom frege nei de belutsenens fan de gemeente by de struktuerfisy fan de ûndergrûn, dy't troch it ryk opsteld wurdt. "Hoe aktyf binne wy hjirby belutsen?" frege hy. It kolleezje fersekere dat de gemeente proaktyf belutsen is en dat de sâltwinning yn 2020 ophâlde sil.
De diskusje ferskode nei de finansjele situaasje fan de Korenbeurs en de subsydzje foar waddenglas. It kolleezje melde dat de Korenbeurs op in lytser tekoart ôfstjoert en dat der gjin ekstra bydrage fan de ried nedich wêze sil. Wat betreft waddenglas, beklamme it kolleezje dat der noch in soad tariedingstiid nedich is foardat de subsydzje foar ierdwaarmte brûkt wurde kin.
De húsfesting fan asylsikers kaam ek ter sprake. It kolleezje joech oan dat de plannen net trochgiene en dat der in soad kosten makke binne. "Wy hawwe wol in oerenregistratie byhâlden," sei in wurdfierder, en der wurdt sjoen nei mooglikheden om dizze kosten te ferheljen.
De hear Diekstra makke in opmerking oer besunigingsmooglikheden tidens âld en nij. It kolleezje lei út dat de ynset fan amtlike en plysjekapasiteit ôfhinklik is fan fergunningen foar grutte fjurren en ynformaasje oer mooglike ynsidinten.
Oan it ein fan de gearkomste waard de ried frege om de bestjoersrapportaazje foar kennisjouwing oan te nimmen. "Jo hawwe him wiidweidich besprutsen. Dêrmei is it dien," konkludearre de foarsitter. De ried gie dêrnei fierder mei de diskusje fan de begruttingswizigingen.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel tariedt in bestjoersrapportaazje dy't se oan de gemeenteried presintearje wolle. Dizze rapportaazje, dy't de perioade fan jannewaris oant en mei augustus 2016 beslacht, hat as doel de ried te ynformearjen oer de foarútgong fan de begrutting. De rapportaazje folget de struktuer fan de programmabegrutting 2016 en befettet allinnich ynformaasje oer ôfwikingen. It foarstel is dat de ried de rapportaazje foar kennisjouwing oannimt, sadat se harren kontrôlefunksje útoefenje kinne. De behanneling fan dizze rapportaazje stiet pland foar de riedsgearkomste op 27 oktober 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestuursrapportage II 2016". Het voorstel betreft een rapportage van het college aan de gemeenteraad over de uitvoering van de begroting voor de periode januari tot en met augustus 2016. De rapportage is bedoeld om de raad te informeren over eventuele afwijkingen van de programmabegroting 2016, zodat de raad haar controlerende taak kan uitvoeren. Het voorstel is om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de voortgang van de begroting. Er worden geen specifieke details of analyses van de financiële mutaties gegeven, maar dit is in lijn met de aard van een kennisgevingsvoorstel.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen en om de controlerende taak uit te voeren op basis van de verstrekte informatie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. De raad kan echter besluiten om verdere vragen te stellen of om aanvullende informatie te verzoeken indien nodig.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het enkel een kennisgeving betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit specifieke voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
De financiële mutaties worden vermeld bij de begrotingswijzigingen, maar er worden geen specifieke details of dekkingsvoorstellen in het document genoemd. Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het enkel om een rapportage gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting College Informatie Realisatie Programmabegroting Financiële verordening Jaarrekening Begrotingswijzigingen Verordening 212Verfijning van de zoekopdracht:
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 007.5 Begrotingswijzingen nr. 45 t/m 50
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over Begrotingswijzigingen: "Waarom is het onderhoud zo duur?"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2016 aan te passen met een reeks wijzigingen. Deze omvatten onder andere een eenmalige bijdrage aan de bibliotheek en de installatie van Wi-Fi in het stadhuis. Hoewel er geen bezwaren zijn tegen de voorgestelde wijzigingen, leidde het debat tot enkele kritische vragen.
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gediscussieerd over de 47e wijziging van de begroting. Een raadslid merkte op dat de oplossing die werd voorgesteld als een "consumentenoplossing" werd bestempeld, zonder dat er naar zijn eigen suggesties werd gevraagd. "Er heeft niemand, maar dan ook niemand van dit huis mij gevraagd wat voor oplossing ik dan wel voorstelde," klaagde hij. Desondanks gaf hij aan vrede te hebben met de uiteindelijke beslissing.
Een ander raadslid, de heer De Bok, die eerder kritiek had op de hoge kosten, was tevreden dat het bedrag nu flink naar beneden is bijgesteld. "Op zich vind ik het mooi dat het flink naar beneden is gegaan, dus daar de complimenten voor," zei hij. Toch uitte hij zijn zorgen over de onderhouds- en abonnementskosten van € 1.500 per jaar. "Ik weet dat het een klein bedrag is, maar het is wel 25% van de installatie. Waarom is het onderhoud zo duur?" vroeg hij zich af, en vergeleek het met "een hele goedkope printer met hele dure cartridges."
De technische details van de onderhoudskosten bleven echter onbeantwoord tijdens de vergadering. "Dat wordt u nagezonden," werd er beloofd. Ondanks de vragen en zorgen, werd de raad geacht de begrotingswijzigingen vast te stellen, wat uiteindelijk ook gebeurde.
De vergadering eindigde met een korte opmerking over de betrokkenheid van D66 en GroenLinks, maar verdere details hierover werden niet besproken. Het lijkt erop dat de gemeenteraad van Franekeradeel op koers ligt om de begrotingswijzigingen door te voeren, mits goedkeuring door de Gedeputeerde Staten van Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2016 aan te passen. Dit besluit is nog niet genomen. De aanpassingen zijn gebaseerd op de 45e tot en met de 50e wijziging van de begroting. Deze wijzigingen omvatten onder andere een eenmalige bijdrage aan de bibliotheek, de vervanging van een zoutstrooier voor gladheidbestrijding, de installatie van Wi-Fi in het stadhuis, en aanpassingen in het gebiedsteam. Ook zijn er wijzigingen door de Septembercirculaire van 2016. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden doorgevoerd. De financiële gevolgen en juridische grondslagen zijn in bijlagen opgenomen. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer Begruttingswizigingen: "Wêrom is it ûnderhâld sa djoer?"
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2016 oan te passen mei in rige wizigingen. Dizze omfetsje ûnder oare in ienmalige bydrage oan de bibleteek en de ynstallaasje fan Wi-Fi yn it stedhûs. Hoewol't der gjin beswieren binne tsjin de foarstelde wizigingen, late it debat ta inkele krityske fragen.
Tidens de riedsgearkomste waard der flink diskusjearre oer de 47e wiziging fan de begrutting. In riedslid merkte op dat de oplossing dy't foarsteld waard as in "konsumintoplossing" bestimpele waard, sûnder dat der nei syn eigen suggestjes frege waard. "Der hat nimmen, mar dan ek nimmen fan dit hûs my frege wat foar oplossing ik dan wol foarstelde," kleide hy. Nettsjinsteande joech hy oan frede te hawwen mei de úteinlike beslút.
In oar riedslid, de hear De Bok, dy't earder krityk hie op de hege kosten, wie tefreden dat it bedrach no flink nei ûnderen bysteld is. "Op himsels fyn ik it moai dat it flink nei ûnderen gien is, dus dêr de kompliminten foar," sei hy. Dochs útspruts hy syn soargen oer de ûnderhâlds- en abonnemintskosten fan € 1.500 per jier. "Ik wit dat it in lyts bedrach is, mar it is wol 25% fan de ynstallaasje. Wêrom is it ûnderhâld sa djoer?" frege hy him ôf, en ferlike it mei "in hiel goedkeape printer mei hiel djoere cartridges."
De technyske details fan de ûnderhâldskosten bleaune lykwols ûnbeäntwurde tidens de gearkomste. "Dat wurdt jo neisjoerd," waard der tasein. Nettsjinsteande de fragen en soargen, waard de ried ferwachte de begruttingswizigingen fêst te stellen, wat úteinlik ek barde.
De gearkomste einige mei in koarte opmerking oer de belutsenens fan D66 en GrienLinks, mar fierdere details hjir oer waarden net besprutsen. It liket derop dat de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel op koers leit om de begruttingswizigingen troch te fieren, mits goedkarring troch de Deputearre Steaten fan Fryslân.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2016 oan te passen. Dit beslút is noch net nommen. De oanpassingen binne basearre op de 45e oant en mei de 50e wiziging fan de begrutting. Dizze wizigingen omfetsje ûnder oare in ienmalige bydrage oan de biblioteek, de ferfanging fan in sâltstruiër foar glêdensbestriding, de ynstallaasje fan Wi-Fi yn it stedhûs, en oanpassingen yn it gebietsteam. Ek binne der wizigingen troch de Septimber-sirkulêre fan 2016. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigingen trochfierd wurde. De finansjele gefolgen en juridyske grûnslagen binne yn bylagen opnommen. Der binne gjin beswieren tsjin de foarstelde wizigingen.
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.6 Motie vreemd aan de orde van de dag
Gemeenteraad Franekeradeel zet vaart achter aanpak grondwateroverlast
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft tijdens een recente vergadering besloten om de aanpak van grondwateroverlast te versnellen. Een motie die het college opriep om nog dit jaar in overleg te gaan met betrokken partijen, werd na een toezegging van de wethouder ingetrokken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Franekeradeel werd de al dertig jaar durende problematiek van grondwateroverlast opnieuw besproken. De heer Geldof benadrukte dat er al op 22 september over dit onderwerp was gesproken en dat er toen een voorstel van wethouder De Pee kwam om met relevante partijen in overleg te gaan. "We dachten, laten we het alleen een beetje op scherp zetten," aldus Geldof, die erop aandrong dat het overleg nog in 2016 zou plaatsvinden.
De motie, gesteund door D66, GroenLinks en een andere partij, vroeg om een schriftelijke rapportage in maart 2017 over de genomen stappen en gemaakte afspraken. De heer Van den Dijk van GroenLinks gaf aan vertrouwen te hebben in het college, maar wilde eerst de reactie van het college afwachten. "Wij wachten even het antwoord af van het college," zei hij.
Wethouder De Pee reageerde door te stellen dat het college al bezig was met het uitnodigen van de partijen en dat het overleg nog dit jaar zou plaatsvinden. "De boodschap is absoluut helder," verzekerde De Pee. Hij vond de motie echter overbodig, omdat de toezeggingen al op de agenda stonden.
Na de toezegging van de wethouder dat het overleg nog dit jaar zou plaatsvinden, besloten de indieners van de motie deze in te trekken. "We gaan ervan uit dat er een terugmelding komt," aldus Geldof, die tevreden was met de knikkende wethouder. Hiermee werd de vergadering afgesloten en lijkt er eindelijk schot te komen in de aanpak van de grondwateroverlast in Franekeradeel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een motie om grondwateroverlast aan te pakken. Tijdens een eerdere vergadering stelt wethouder de Pee voor om met relevante partijen, zoals Accolade, het Wetterskip, de provincie en de wijkvereniging, in overleg te gaan. Er zijn echter nog geen termijnen vastgesteld. De motie vraagt het college om dit overleg nog in 2016 te organiseren en in maart 2017 een schriftelijke rapportage aan de raad te presenteren met de genomen stappen en gemaakte afspraken. De motie wordt gesteund door D66, GroenLinks en een andere partij.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel set faasje achter oanpak fan grûnwetteroerlêst
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat tidens in resinte gearkomste besletten om de oanpak fan grûnwetteroerlêst te fersnellen. In moasje dy't it kolleezje oproppen hat om noch dit jier yn oerlis te gean mei belutsen partijen, waard nei in tasizzing fan de wethâlder ynlutsen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gearkomste fan de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel waard de al tritich jier duorjende problematyk fan grûnwetteroerlêst op 'e nij besprutsen. De hear Geldof beklamme dat der al op 22 septimber oer dit ûnderwerp praat wie en dat der doe in foarstel fan wethâlder De Pee kaam om mei relevante partijen yn oerlis te gean. "Wy tochten, litte wy it allinnich in bytsje op skerp sette," sei Geldof, dy't oandrong dat it oerlis noch yn 2016 plakfine soe.
De moasje, stipe troch D66, GrienLinks en in oare partij, frege om in skriftlike rapportaazje yn maart 2017 oer de nommen stappen en makke ôfspraken. De hear Van den Dijk fan GrienLinks joech oan fertrouwen te hawwen yn it kolleezje, mar woe earst de reaksje fan it kolleezje ôfwachtsje. "Wy wachtsje efkes it antwurd fan it kolleezje ôf," sei er.
Wethâlder De Pee reagearre troch te stellen dat it kolleezje al dwaande wie mei it útnûgjen fan de partijen en dat it oerlis noch dit jier plakfine soe. "De boadskip is absolút helder," fersekere De Pee. Hy fûn de moasje lykwols oerstallich, om't de tasizzings al op de aginda stiene.
Nei de tasizzing fan de wethâlder dat it oerlis noch dit jier plakfine soe, besleaten de yntsjinners fan de moasje dizze yn te lûken. "Wy geane derfan út dat der in werommelding komt," sei Geldof, dy't tefreden wie mei de knikkende wethâlder. Hjirmei waard de gearkomste ôfsletten en liket der einlings skot te kommen yn de oanpak fan de grûnwetteroerlêst yn Frjentsjerteradiel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in moasje om grûnwetteroerlêst oan te pakken. Tidens in eardere gearkomste stelt wethâlder de Pee foar om mei relevante partijen, lykas Accolade, it Wetterskip, de provinsje en de wykferiening, yn oerlis te gean. Der binne lykwols noch gjin terminen fêststeld. De moasje freget it kolleezje om dit oerlis noch yn 2016 te organisearjen en yn maart 2017 in skriftlike rapportaazje oan de ried te presintearjen mei de nommen stappen en makke ôfspraken. De moasje wurdt stipe troch D66, GrienLinks en in oare partij.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Motie vreemd aan de orde van de dag: aanpak grondwateroverlast in gemeente Franekeradeel." De motie verzoekt het college om nog in 2016 een overleg te organiseren met relevante partijen zoals Accolade, Wetterskip, de provincie en een wijkvereniging om de grondwateroverlast aan te pakken. Daarnaast vraagt de motie om in maart 2017 een schriftelijke rapportage aan de raad te presenteren met de genomen stappen en gemaakte afspraken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in termen van het initiëren van overleg en het rapporteren van de voortgang. Echter, het mist specifieke details over de verwachte uitkomsten van het overleg en concrete maatregelen om de grondwateroverlast aan te pakken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en hierover te rapporteren. De raad moet de voortgang en resultaten van het overleg beoordelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het college willen verplichten tot het organiseren van het overleg en het rapporteren van de voortgang. Er moet ook worden overwogen welke partijen betrokken moeten worden en welke prioriteit het probleem krijgt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek (overleg organiseren), meetbaar (rapportage in maart 2017), en tijdgebonden (overleg in 2016). Het is echter minder specifiek over de te behalen resultaten en de haalbaarheid van de voorgestelde acties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college opdragen om het voorgestelde overleg te organiseren en te rapporteren over de voortgang.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door verschillende belanghebbenden bij het overleg te betrekken, zoals Accolade, Wetterskip, de provincie en een wijkvereniging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de mogelijke impact van grondwaterbeheer op het milieu en de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de beoordeling van de haalbaarheid en impact van de voorgestelde acties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondwateroverlast Overleg College Wethouder de Pee Accolade Wetterskip Provincie Wijkvereniging Rapportage AfsprakenVerfijning van de zoekopdracht: