11-04-2013 Raadscommissie
Agendapunt 2 Fragen troch boargers en riedsleden oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 4 Ûntlûke fan in diel fan de Nijlânsdyk oan it iepenbier ferkear en weifek oerdrage
Samenvatting
De gemeente Menameradiel overweegt een deel van de Nijlânsdyk aan het openbaar verkeer te onttrekken. Dit deel van de weg heeft door de aanleg van de Noordwesttangent zijn verkeersfunctie verloren. Er is een situatie ontstaan waarbij een agrarisch bedrijf aan de Nijlânsdyk 9 te Bitgummole de weg illegaal heeft afgesloten en gebruikt voor opslag. Na overleg is er overeenstemming bereikt over de mogelijke overdracht van dit weggedeelte aan het bedrijf, mits het eerst aan het openbaar verkeer wordt onttrokken volgens de Wegenwet. De gemeente stelt voor om een ontwerp raadsbesluit op te stellen en ter inzage te leggen, zodat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen geven. Op basis van deze zienswijzen zal later een definitief voorstel worden voorgelegd.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel oerwaget in part fan de Nijlânsdyk oan it iepenbier ferkear te ûntnimmen. Dit part fan 'e dyk hat troch de oanlis fan de Noardwesttangent syn ferkearsfunksje ferlern. Der is in situaasje ûntstien wêrby't in agrarysk bedriuw oan de Nijlânsdyk 9 te Bitgummole de dyk yllegaal hat ôfsletten en brûkt foar opslach. Nei oerlis is der oerienstimming berikt oer de mooglike oerdracht fan dit dykdiel oan it bedriuw, mits it earst oan it iepenbier ferkear wurdt ûntnommen neffens de Wegenwet. De gemeente stelt foar om in ûntwerp riedsbeslút op te stellen en ter ynsjoch te lizzen, sadat belanghawwenden harren sjenswizen jaan kinne. Op basis fan dizze sjenswizen sil letter in definityf foarstel foarlein wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ontwerp raadsbesluit tot onttrekking aan het openbaar verkeer van een deel van de Nijlânsdyk". Het doel is om een deel van de Nijlânsdyk, dat zijn verkeersfunctie heeft verloren door de aanleg van de Noordwesttangent, over te dragen aan een agrarisch bedrijf. Dit deel van de weg wordt momenteel illegaal gebruikt door de agrariër voor opslag en stalling. Er is overeenstemming bereikt over de overdracht, mits het weggedeelte formeel aan het openbaar verkeer wordt onttrokken. Het voorstel vraagt de raad om het ontwerpbesluit vast te stellen en ter inzage te leggen voor zienswijzen van belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de achtergrond, de huidige situatie, de juridische context en de stappen die moeten worden genomen. Echter, details over de financiële aspecten en de exacte voorwaarden van de overdracht ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het ontwerpbesluit vaststellen om het weggedeelte aan het openbaar verkeer te onttrekken. Dit is een noodzakelijke stap voordat de weg kan worden overgedragen aan de agrariër.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het in het algemeen belang is om het weggedeelte aan het openbaar verkeer te onttrekken en over te dragen aan een particulier. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er andere belanghebbenden zijn.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals duidelijke financiële afspraken. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële en juridische details zijn summier.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het ontwerpbesluit vast te stellen en de procedure voor onttrekking aan het openbaar verkeer te starten.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door belanghebbenden de mogelijkheid te geven hun zienswijzen kenbaar te maken tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Het voorstel vermeldt niet hoe de overdracht financieel wordt gedekt of welke kosten ermee gemoeid zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nijlânsdyk Noordwesttangent Onttrekking Openbaar verkeer Agrarisch bedrijf Illegale afsluiting Algemene Plaatselijke Verordening Wegenwet Overdracht BelangenafwegingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Bouplan Fa. Wassenaar: sjenswizen op projektôfwikingbeslút
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel over de bouw van een mestscheidingsinstallatie op het perceel Hogerhuisdyk 20 in Bitgummole. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ingediend: één van de familie Boonstra en één van Pleatslik Belang Bitgummole. De familie Boonstra maakt zich zorgen over mogelijke stank- en geluidsoverlast, terwijl Pleatslik Belang aandacht vraagt voor geurbelasting, afschermende beplanting en transportbewegingen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de zienswijzen beoordeeld. Ze stellen dat de verwachte overlast beperkt zal zijn, mede door vaste buizen voor het transport van de natte fractie, en dat de transportbewegingen niet zullen toenemen. De afstandsnormen voor geurhinder worden ruimschoots nageleefd, en er zal een voorschrift voor afschermende beplanting worden opgenomen in de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad moet nu beslissen of zij een verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat het college in staat zou stellen om de benodigde omgevingsvergunning te verlenen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel oer de bou fan in mestskaidingsynstallaasje op it perseel Hogerhuisdyk 20 yn Bitgummole. It plan hat ter ynsjen lein en der binne twa ynsjochjende yntsjinne: ien fan de famylje Boonstra en ien fan Pleatslik Belang Bitgummole. De famylje Boonstra makket har soargen oer mooglike stank- en lûdsoerlêst, wylst Pleatslik Belang omtinken freget foar geurbelesting, ôfskermjende beplanting en transportbewegingen.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat de ynsjochjende beoardiele. Se stelle dat de ferwachte oerlêst beheind wêze sil, ûnder oaren troch fêste buizen foar it transport fan de wiete fraksje, en dat de transportbewegingen net tanimme sille. De ôfstânsnormen foar geurhinder wurde rom neilibbe, en der sil in foarskrift foar ôfskermjende beplanting opnommen wurde yn de omjouwingsfergunning.
De gemeenteried moat no beslute oft sy in ferklearring fan gjin beswieren ôfjouwe, wat it kolleezje yn steat stelle soe om de nedige omjouwingsfergunning te ferlienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verklaring van geen bedenkingen voor bouwplan Wassenaar
Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een mestscheidingsinstallatie op het perceel Hogerhuisdyk 20 te Bitgummole. Het ontwerpbesluit heeft ter inzage gelegen en er zijn twee zienswijzen ingediend. De zienswijzen betreffen voornamelijk zorgen over stank- en geluidsoverlast. Het college heeft deze zienswijzen beoordeeld en stelt dat de verwachte overlast binnen de wettelijke normen blijft. De raad wordt gevraagd om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen, een beoordeling daarvan, en een duidelijk advies aan de raad. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen om overlast te beperken zou nuttig zijn.
Rol van de raad
De raad moet beslissen of zij een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dit is noodzakelijk voor het verlenen van de omgevingsvergunning door het college.
Politieke keuzes
De raad moet afwegen of de belangen van de omwonenden voldoende zijn beschermd en of de economische voordelen van de installatie opwegen tegen de mogelijke overlast.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitleg over hoe overlast wordt beperkt kan specifieker.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om wel of geen verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er is geen gedetailleerde beschrijving van hoe participatie verder is vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op overlast en wettelijke normen.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de procedurele en wettelijke aspecten van de bouwvergunning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mestscheidingsinstallatie Zienswijzen Stankoverlast Geluidsoverlast Pleatslik Belang Omgevingsvergunning Transportbewegingen Geurbelasting Afschermende beplanting Wet geurhinder en veehouderijVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Beskikber stelle kredyt foar ynvestearing bebuordzjen
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor investeringen in de bewegwijzering. Er is een reservering gemaakt voor de jaren 2013 tot 2015 om de bewegwijzering aan te passen. Dit omvat onder andere een beheer- en onderhoudscontract met een nationale beheerorganisatie, verbeteringen in databeheer en fysiek onderhoud, en het invoeren van een duurzaam bewegwijzeringssysteem dat rekening houdt met Friestalige dorpsnamen. Het project is gepland om over drie jaar te worden uitgevoerd en afgerond in 2015. Hoewel oorspronkelijk een investering van €80.000,- was voorzien, worden de kosten nu geschat op €50.600,-. Er wordt voorgesteld om de totale investering al in 2013 beschikbaar te stellen voor efficiëntie en continuïteit. Daarnaast is er een aanvullend budget van €5.900,- voor regulier onderhoud dat in de begroting van 2013 moet worden opgenomen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar ynvestearrings yn de bewegwiisring. Der is in reservearring makke foar de jierren 2013 oant 2015 om de bewegwiisring oan te passen. Dit omfiemet ûnder oare in behear- en ûnderhâldskontrakt mei in nasjonale behearorganisaasje, ferbetterings yn databehear en fysyk ûnderhâld, en it ynfieren fan in duorsum bewegwiisringsysteem dat rekken hâldt mei Frysktalige doarpnammen. It projekt is pland om oer trije jier útfierd te wurden en ôfrûne yn 2015. Hoewol oarspronklik in ynvestearring fan €80.000,- foarsein wie, wurde de kosten no rûsd op €50.600,-. Der wurdt foarsteld om de totale ynvestearring al yn 2013 beskikber te stellen foar effisjinsje en kontinuïteit. Dêrneist is der in oanfoljend budzjet fan €5.900,- foar regulier ûnderhâld dat yn de begrutting fan 2013 opnaam wurde moat.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bewegwijzering Investering Beheer en onderhoud Infrastructuur & Milieu Databeheer Duurzaam veilig Friestalige dorpsnamen Investeringsbudget Kadernota 2012 KapitaalslastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Koersdokumint transysje jeugdsoarch
Samenvatting
De gemeenten in Friesland bereiden zich voor op de transitie van de jeugdzorg, die vanaf 1 januari 2015 onder hun verantwoordelijkheid valt. Dit omvat diverse vormen van jeugdzorg, zoals jeugd-GGZ, provinciale jeugdzorg en jeugdbescherming. Om deze overgang in goede banen te leiden, hebben de 27 Friese gemeenten en de Provincie Fryslân het koersdocument 'Zorg voor jeugd Fryslân: op kompas invoegen en aansluiten' opgesteld. Dit document dient als leidraad voor de transitie en transformatie van de jeugdzorg, met een focus op preventie en het versterken van de opvoeding.
De transitie maakt deel uit van bredere decentralisaties, waarbij gemeenten ook verantwoordelijk worden voor andere sociale taken. Het doel is om een samenhangende en betaalbare sociale infrastructuur te realiseren. Het koersdocument bevat elf beslispunten en biedt een functioneel en bestuurlijk kader voor de organisatie van de jeugdzorg.
Er worden provinciale werkgroepen opgericht om verschillende aspecten van de transitie uit te werken, zoals inkoop, financiering en kwaliteit. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) speelt een cruciale rol in het bieden van laagdrempelige jeugdzorg. Daarnaast zijn er startfoto's opgesteld om inzicht te geven in de huidige jeugdzorgsituatie in de gemeenten.
Financieel gezien worden de verschillende financieringsstromen gebundeld in één stroom binnen de nieuwe Jeugdwet, en er wordt een verdeelmodel ontwikkeld voor de budgetverdeling onder gemeenten. De provincie investeert momenteel jaarlijks 4 miljoen euro in de jeugdzorg, maar zal hiermee stoppen na de transitie. Het ministerie heeft voor de voorbereidingskosten een invoeringsbudget beschikbaar gesteld.
De planning voorziet in besluitvorming over het koersdocument in april 2013, met verdere uitwerking van beleidsdocumenten en voorbereiding op de transitie in de daaropvolgende jaren.
Samenvatting
De gemeenten yn Fryslân tariede har foar op de transysje fan de jeugdsoarch, dy't fanôf 1 jannewaris 2015 ûnder harren ferantwurdlikheid falt. Dit omfiemet ferskate foarmen fan jeugdsoarch, lykas jeugd-GGZ, provinsjale jeugdsoarch en jeugdbeskerming. Om dizze oergong yn goede banen te lieden, hawwe de 27 Fryske gemeenten en de Provinsje Fryslân it koersdokumint 'Soarch foar jeugd Fryslân: op kompas ynfoegje en oanslute' opsteld. Dit dokumint tsjinnet as liedraad foar de transysje en transformaasje fan de jeugdsoarch, mei in fokus op previnsje en it fersterkjen fan de opfieding.
De transysje makket diel út fan bredere desintralisaasjes, wêrby't gemeenten ek ferantwurdlik wurde foar oare sosjale taken. It doel is om in gearhingjende en betelbere sosjale ynfrastruktuer te realisearjen. It koersdokumint befettet alve beslispunten en biedt in funksjoneel en bestjoerlik ramt foar de organisaasje fan de jeugdsoarch.
Der wurde provinsjale wurkgroepen oprjochte om ferskate aspekten fan de transysje út te wurkjen, lykas ynkeap, finansiering en kwaliteit. It Sintrum foar Jeugd en Gesin (CJG) spilet in krúsjale rol yn it bieden fan tagonklike jeugdsoarch. Dêrneist binne der startfoto's opsteld om ynsjoch te jaan yn de hjoeddeistige jeugdsoarchsituaasje yn de gemeenten.
Finansjeel sjoen wurde de ferskate finansieringsstreamen bondeljen yn ien stream binnen de nije Jeugdwet, en der wurdt in ferdielmodel ûntwikkele foar de budzjetferdieling ûnder gemeenten. De provinsje ynvestearret op it stuit jierliks 4 miljoen euro yn de jeugdsoarch, mar sil hjirmei ophâlde nei de transysje. It ministearje hat foar de tariedingskosten in ynfieringsbudzjet beskikber steld.
De planning foarsjocht yn beslútfoarming oer it koersdokumint yn april 2013, mei fierdere útwurking fan beliedsdokuminten en tarieding op de transysje yn de dêropfolgjende jierren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Koersdocument transitie jeugdzorg" dat is opgesteld door de 27 Friese gemeenten en de Provincie Fryslân. Het document beschrijft de visie, missie en aanpak voor de transitie van de jeugdzorg naar gemeentelijk niveau per 1 januari 2015. Het doel is om de jeugdzorg efficiënter en dichter bij de leefomgeving van gezinnen te organiseren, met een focus op preventie en versterking van opvoeding. Het document bevat elf beslispunten en dient als functioneel en bestuurlijk kader voor de transitie en transformatie van de jeugdzorg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de visie, missie, aanpak en de financiële aspecten van de transitie van de jeugdzorg behandelt. Het bevat ook een tijdlijn en een overzicht van de huidige kosten van de provinciale jeugdzorg.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het koersdocument als richtinggevend document voor de transitie en transformatie van de jeugdzorg. Dit besluit is cruciaal voor de verdere uitwerking en implementatie van de transitieplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het koersdocument, wat invloed heeft op hoe de jeugdzorg lokaal en regionaal wordt georganiseerd. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van lokale versus regionale uitvoering van gespecialiseerde zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden kunnen als een zwak punt worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met het koersdocument als richtinggevend document voor de transitie en transformatie van de jeugdzorg.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden wordt vormgegeven, maar benadrukt wel de rol van het CJG en de lokale omgevingsteams.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de focus op preventie en versterking van opvoeding indirect bijdraagt aan een duurzame jeugdzorgstructuur.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de financiering van de jeugdzorg naar de gemeenten zal overgaan, met een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds. Er is echter onzekerheid over de exacte hoogte van het budget vanwege mogelijke kortingen door het rijk. De huidige kosten van provinciale jeugdzorg bedragen €61,3 miljoen, en de provincie stopt met haar jaarlijkse investering van €4 miljoen na de transitie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitie jeugdzorg Koersdocument Friese gemeenten Decentralisatie Jeugdwet Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Financiering Preventie Provincie Fryslân Sociale infrastructuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Hifkje gemeenterieden oer beëage sterkte basisteams fan de politie ‘Eenheid Noord-Nederland’
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel over de verdeling van politiesterkte binnen de Eenheid Noord-Nederland. Dit voorstel maakt deel uit van het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2013-2014, dat eerder door de Regioburgemeester is gepresenteerd. Het plan richt zich op de verdeling van politiecapaciteit over 16 nieuwe basisteams, die naar verwachting in de tweede helft van 2014 worden gevormd. Een bestuurlijke stuurgroep heeft, met hulp van een adviesbureau, een verdeelinstrument ontwikkeld om deze verdeling op een eenduidige manier te realiseren. Tijdens een overleg in januari is hierover bestuurlijke consensus bereikt.
Voor de regio Middelsee en Wad en Land betekent dit concreet dat er twee extra wijkagenten kunnen worden aangesteld. De landelijke operationele sterkte van de politie blijft gelijk, maar door efficiëntere bedrijfsvoering wordt een structurele besparing verwacht. De definitieve vaststelling van het verdeelinstrument en de sterkteverdeling staat gepland voor een overleg in mei. De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de voorgestelde verdeling van de politiesterkte.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel oer de ferdieling fan plysjesterkte binnen de Ienheid Noard-Nederlân. Dit foarstel is diel fan it Regionaal Beliedsplan Feiligens 2013-2014, dat earder troch de Regioboargemaster presintearre is. It plan rjochtet him op de ferdieling fan plysjekapasiteit oer 16 nije basisteams, dy't nei ferwachting yn de twadde helte fan 2014 foarme wurde. In bestjoerlike stjoergroep hat, mei help fan in advysburo, in ferdielingsynstrumint ûntwikkele om dizze ferdieling op in dúdlike wize te realisearjen. Tidens in oerlis yn jannewaris is hjir oer bestjoerlike konsensus berikt.
Foar de regio Middelsee en Wad en Lân betsjut dit konkreet dat der twa ekstra wykplysjes oansteld wurde kinne. De lanlike operasjonele sterkte fan de plysje bliuwt gelyk, mar troch effisjintere bedriuwsfiering wurdt in strukturele besparring ferwachte. De definitive fêststelling fan it ferdielingsynstrumint en de sterkteferdieling stiet pland foar in oerlis yn maaie. De gemeenteried wurdt frege om yn te stimmen mei de foarstelde ferdieling fan de plysjesterkte.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Politie Eenheid Noord-Nederland Robuuste basisteams Sterkteverdeling Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2013-2014 Regionaal Bestuurlijk Politie Overleg (RBPO) Regioburgemeester Rehwinkel Verdeelinstrument Wijkagenten Middelsee BesparingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Kostenraming foar opbou ‘Basisregistratie Grootschalige Topografie’ (BGT)
Samenvatting
De gemeente Menameradiel overweegt deel te nemen aan de opbouw van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), zoals voorgeschreven door het Nationaal Uitvoerings Programma. Dit project vereist dat de huidige grootschalige basiskaart wordt omgevormd tot een objectgericht basisbestand, wat de integratie van geo-informatie en administratieve gegevens mogelijk maakt. De geschatte kosten voor de gemeente bedragen € 186.650, waarvan € 36.650 al is gedekt door interne uren. Er wordt voorgesteld om € 150.000 te financieren vanuit de Algemene Reserve II. De gemeenteraad wordt gevraagd om hierover een besluit te nemen, zodat het project tijdig kan starten en eind 2014 voltooid kan zijn.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel oerwaget diel te nimmen oan de opbou fan de Basisregistratie Grutskalige Topografy (BGT), sa't foarskreaun troch it Nasjonaal Útfierings Programma. Dit projekt fereasket dat de hjoeddeiske grutskalige basiskaart omfoarme wurdt ta in objektrjochte basisbestân, wat de yntegraasje fan geo-ynformaasje en bestjoerlike gegevens mooglik makket. De skatte kosten foar de gemeente bedrage € 186.650, wêrfan € 36.650 al dekt is troch ynterne oeren. Der wurdt foarsteld om € 150.000 te finansieren út de Algemiene Reserve II. De gemeenteried wurdt frege om hjir in beslút oer te nimmen, sadat it projekt op 'e tiid begjinne kin en ein 2014 foltôge wêze kin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) Kostenraming Algemene Reserve II Stuurgroep Beter Wet Basisregistratie grootschalige topografie Geo-informatie Kadernota Projectopdracht Interne uren Quick ScanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 3e wiziging programmabegroating 2013
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de derde wijziging van de programmabegroting 2013. Deze wijziging omvat verschillende investeringen en projecten, waaronder de reconstructie van wegen, de upgrading van de buitenzijde van sporthal Schatzenburg, en projecten in het kader van de gebiedsontwikkeling rond de Haak om Leeuwarden. Voor deze projecten zijn kredieten nodig, waarvan een deel wordt gedekt door subsidies en bijdragen uit andere fondsen. De kapitaallasten van deze investeringen worden over verschillende termijnen afgeschreven en deels toegevoegd aan een post voor eenmalige middelen. Daarnaast worden restantkredieten en overlopende posten uit 2012 in de begroting verwerkt, en zijn er enkele administratieve aanpassingen zonder financiële gevolgen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de tredde wiziging fan de programmabegroting 2013. Dizze wiziging omfiemet ferskate ynvestearrings en projekten, wêrûnder de rekonstruksje fan wegen, de upgrading fan de bûtenkant fan sporthal Schatzenburg, en projekten yn it ramt fan de gebietsûntwikkeling rûn de Haak om Ljouwert. Foar dizze projekten binne krediten nedich, wêrfan in part wurdt dekt troch subsydzjes en bydragen út oare fûnsen. De kapitaallêsten fan dizze ynvestearrings wurde oer ferskate terminen ôfsletten en foar in part tafoege oan in post foar ienmalige middels. Dêrneist wurde restantkrediten en oerlopende posten út 2012 yn de begrutting ferwurke, en binne der inkele administrative oanpassingen sûnder finansjele gefolgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "3e wijziging programmabegroting 2013". Het voorstel betreft een aanpassing van de programmabegroting van de gemeente Menameradiel voor het jaar 2013. Het omvat de beschikbaarstelling van kredieten voor diverse projecten, waaronder de reconstructie van wegen, de upgrading van de buitenzijde van een sporthal, en projecten in het kader van gebiedsontwikkeling rondom de Haak om Leeuwarden. De financiële dekking van deze projecten wordt deels gerealiseerd door subsidies en bijdragen uit verschillende fondsen. Het voorstel bevat ook administratieve mutaties zonder budgettaire gevolgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de projecten die het dekt. Het biedt een gedetailleerde opsomming van de kosten, afschrijvingstermijnen, en dekkingsbronnen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de benodigde kredieten beschikbaar te stellen en de begrotingswijzigingen door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de voorgestelde projecten en de toewijzing van middelen, rekening houdend met de financiële implicaties en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en projecten. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de voltooiing van de projecten, wat een aspect van SMART mist.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen en kredietbeschikbaarheid goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet aangestipt in de context van gebiedsontwikkeling, maar het voorstel geeft geen expliciete aandacht aan duurzaamheid als een kernonderwerp.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de totale kosten en dekkingsbronnen. Er wordt aangegeven hoe de kosten worden gedekt door subsidies, bijdragen en bestaande budgetposten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2013 Kredieten Reconstructie wegen Rypsterdyk / aansluiting A31 Upgrading sporthal Gebiedsontwikkeling de Haak om Leeuwarden Kapitaallasten Afschrijvingstermijn Cultuur, recreatie en sport Welzijn en zorgVerfijning van de zoekopdracht: