06-07-2017 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 004 Vragenuur
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006.1 Fusie Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius
Fusie Openbaar Onderwijs: Gemeenten Twijfelen Over Toekomstplan
De fusie tussen Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius moet een toekomstbestendige organisatie voor primair openbaar onderwijs creëren. Maar niet alle gemeenten zijn overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat over de voorgenomen fusie tussen Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius, die moet leiden tot een nieuwe stichting voor openbaar onderwijs, zijn de meningen verdeeld. De fusie is bedoeld om een robuuste en toekomstbestendige organisatie te vormen, maar niet alle betrokken partijen zijn overtuigd van de voordelen.
De gemeente Leeuwarderadeel heeft negatief geadviseerd over de fusie. Zij vinden dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de gevolgen van de gemeentelijke herindeling. "We geven de voorkeur aan aansluiting bij Proloog," aldus een woordvoerder van de gemeente. Leeuwarderadeel roept andere gemeenten op om de behandeling van de fusie uit te stellen totdat er een completer beeld is van de regionale opties.
Tijdens het debat uitte meneer Van der Wal zijn zorgen over de gemeenschappelijke regelingen die bij de fusie komen kijken. "Wat zijn de daadwerkelijke veranderingen die deze fusie met zich meebrengt?" vroeg hij zich af. De wethouder probeerde de zorgen weg te nemen door uit te leggen dat de gemeenschappelijke regelingen bedoeld zijn om de samenwerking tussen gemeenten te stroomlijnen, vooral op het gebied van het sociaal domein. "Het gaat om maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en de uitvoering van de Jeugdwet," legde de wethouder uit.
Ondanks de uitleg bleef Van der Wal sceptisch. "Ik krijg het gevoel dat de communicatie niet helemaal duidelijk is," zei hij. De wethouder benadrukte dat de fusiepartners geloven in verdere schaalvergroting en dat de fusie slechts een groeimodel is, niet het eindpunt.
De goedkeuring van de statuten door de gemeenteraden is de laatste stap voordat de fusie kan worden uitgevoerd. De betrokken partijen hopen dat de gemeenteraden snel tot een besluit komen, zodat de nieuwe stichting van start kan gaan. Maar met de huidige twijfels en oproepen tot uitstel, lijkt het erop dat de weg naar een fusie nog niet zonder hobbels is.
Samenvatting
Er is een voorstel om de statuten vast te stellen voor een nieuwe stichting voor openbaar onderwijs, die zou ontstaan uit de fusie van Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius. Deze fusie is bedoeld om een toekomstbestendige organisatie voor primair openbaar onderwijs te creëren. De gemeenteraden moeten de statuten goedkeuren om de fusie te formaliseren. De bestaande statuten van Onderwijsgroep Fier worden als basis gebruikt, met enkele tekstuele aanpassingen vanwege de uitbreiding van het werkgebied. De gemeente Leeuwarderadeel heeft negatief geadviseerd over de fusie vanwege onvoldoende onderzoek naar de gevolgen van gemeentelijke herindeling en geeft de voorkeur aan aansluiting bij Proloog. De andere betrokken gemeenten worden aangemoedigd om de behandeling uit te stellen totdat er een completer beeld is van de regionale opties. De fusiepartners benadrukken dat verdere schaalvergroting nodig is en dat de fusie een groeimodel is, niet het eindpunt. De goedkeuring van de statuten door de gemeenteraden is de laatste stap voordat de fusie kan worden uitgevoerd.
Fúzje Iepenbier Underwiis: Gemeenten Twivelje Oer Takomstplan
De fúzje tusken Underwiisgroep Fier en Stifting Radius moat in takomstbestindige organisaasje foar primêr iepenbier ûnderwiis kreëarje. Mar net alle gemeenten binne oertsjûge.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn in resint debat oer de foarnommen fúzje tusken Underwiisgroep Fier en Stifting Radius, dy't liede moat ta in nije stifting foar iepenbier ûnderwiis, binne de mieningen ferdield. De fúzje is bedoeld om in robúste en takomstbestindige organisaasje te foarmjen, mar net alle belutsen partijen binne oertsjûge fan de foardielen.
De gemeente Ljouwerteradiel hat negatyf advisearre oer de fúzje. Sy fine dat der net genôch ûndersyk dien is nei de gefolgen fan de gemeentlike weryndieling. "Wy jouwe de foarkar oan oansluting by Proloog," sa sei in wurdfierder fan de gemeente. Ljouwerteradiel ropt oare gemeenten op om de behanneling fan de fúzje út te stellen oant der in folslein byld is fan de regionale opsjes.
Tidens it debat uterde meneer Van der Wal syn soargen oer de mienskiplike regelingen dy't by de fúzje komme te sjen. "Wat binne de wirklike feroarings dy't dizze fúzje mei him meibringt?" frege hy him ôf. De wethâlder besocht de soargen wei te nimmen troch út te lizzen dat de mienskiplike regelingen bedoeld binne om de gearwurking tusken gemeenten te streamlynjen, benammen op it mêd fan it sosjaal domein. "It giet om maatskiplike opfang, froulju-opfang en de útfiering fan de Jeugdwet," lei de wethâlder út.
Nettsjinsteande de útlis bleau Van der Wal skeptysk. "Ik krij it gefoel dat de kommunikaasje net hielendal dúdlik is," sei hy. De wethâlder beklamme dat de fúzjepartners leauwe yn fierdere skaalfergrutting en dat de fúzje allinnich in groeimodel is, net it einpunt.
De goedkarring fan de statuten troch de gemeenterieden is de lêste stap foardat de fúzje útfierd wurde kin. De belutsen partijen hoopje dat de gemeenterieden gau ta in beslút komme, sadat de nije stifting fan start gean kin. Mar mei de hjoeddeiske twifels en oprop ta útstel, liket it derop dat de wei nei in fúzje noch net sûnder hobbeltsjes is.
Samenvatting
Der is in foarstel om de statuten fêst te stellen foar in nije stichting foar iepenbier ûnderwiis, dy't ûntstean soe út de fúzje fan Underwiisgroep Fier en Stichting Radius. Dizze fúzje is bedoeld om in takomstbestindige organisaasje foar primêr iepenbier ûnderwiis te kreëarjen. De gemeenterieden moatte de statuten goedkarre om de fúzje te formalisearjen. De besteande statuten fan Underwiisgroep Fier wurde as basis brûkt, mei inkele tekstuele oanpassingen fanwegen de útwreiding fan it wurkgebiet. De gemeente Ljouwerteradiel hat negatyf advisearre oer de fúzje fanwegen ûnfoldwaande ûndersyk nei de gefolgen fan gemeentlike weryndieling en jout de foarkar oan oansluting by Proloog. De oare belutsen gemeenten wurde oanmoedige om de behanneling út te stellen oant der in kompleter byld is fan de regionale opsjes. De fúzjepartners beklamje dat fierdere skaalfergrutting nedich is en dat de fúzje in groeimodel is, net it einpunt. De goedkarring fan de statuten troch de gemeenterieden is de lêste stap foardat de fúzje útfierd wurde kin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Fusie Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius". Het voorstel betreft de fusie van Onderwijsgroep Fier en Stichting Radius tot een nieuwe stichting voor openbaar onderwijs. Het college heeft positief geadviseerd over de fusie, en de gemeenteraden moeten nu de statuten van de nieuwe stichting goedkeuren. De fusie is bedoeld om een toekomstbestendige organisatie voor primair openbaar onderwijs te creëren. De statuten zijn gebaseerd op die van Onderwijsgroep Fier, met tekstuele aanpassingen voor uitbreiding naar Franekeradeel. De goedkeuring van de statuten door de gemeenteraden is de laatste stap om de fusie te formaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, de noodzaak van de fusie, de rol van de gemeenteraden, en de juridische context. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke inhoud van de statuten.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de statuten van de nieuwe stichting. Dit is een formele stap om de fusie te voltooien. De raad heeft beslissingsbevoegdheid over de statuten, begroting, jaarrekening, en benoeming van bestuursleden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de fusie en de bijbehorende statuten. Dit omvat het overwegen van de gevolgen voor het openbaar onderwijs en de regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bezwaren van Leeuwarderadeel zijn niet volledig opgelost.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de statuten van de nieuwe stichting.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De betrokkenheid is beperkt tot bestuurlijke en ambtelijke niveaus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een mogelijke lacune in de informatie is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fusie Onderwijsgroep Fier Stichting Radius Openbaar Onderwijs Statuten Gemeenten Schaalvergroting Toezichthoudende rol Continuïteit Wet op het Primair Onderwijs (WPO)Verfijning van de zoekopdracht:
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
L.j. Vollema
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 006.2 Actualisatie IHP
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over Onderwijshuisvestingsplan
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een actualisatie van het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) voor 2017 vast te stellen. Dit plan, dat eerder in 2015 werd vastgesteld, moet worden aangepast vanwege recente ontwikkelingen bij de scholen Barraboech, Korendrager en It Twalûk. De actualisatie voorziet in oplossingen binnen de financiële kaders en heeft de instemming van de schoolbesturen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond werd er flink gedebatteerd over de actualisatie van het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) voor 2017. Het voorstel, dat voorziet in aanpassingen vanwege veranderingen bij enkele lokale scholen, werd door de meeste partijen positief ontvangen, maar niet zonder kritische kanttekeningen.
Het CDA sprak zijn tevredenheid uit over de aanpak van het college. "We moeten zuinig zijn op onze cultuurhistorische waarde en omgeving," aldus een CDA-raadslid. "Maar ook de belangen en mogelijkheden voor onze ondernemers en bewoners zijn belangrijk." Het CDA gaf aan akkoord te gaan met het voorstel, mede omdat het college goed heeft gehandeld in overleg met de betrokken ondernemer.
De heer Volleman bracht een genuanceerd perspectief in het debat. Hij benadrukte dat verhalen vaak niet zwart-wit zijn en dat er veel grijstinten zijn. "Er is altijd een spanningsveld tussen het handhaven van regels en het tegemoetkomen aan de wensen van ondernemers," stelde hij. Volleman pleitte voor een duidelijker beleid vanuit de gemeente om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
De heer Ouderkerk van de FNP uitte zijn zorgen over de impact van het voorstel op het landschap. "Moeten wij in het landschap van de Waddenzee zulke ingrijpende veranderingen toestaan?" vroeg hij zich af. Hij benadrukte het belang van het beschermen van historische waarden en riep op tot zorgvuldige afwegingen.
Mevrouw Bloem van de ChristenUnie was kritisch en stelde dat het economisch belang boven het historisch belang werd gesteld. "Wat weggegeven wordt, krijg je nooit meer terug," waarschuwde ze. Ze vond dat er met twee maten werd gemeten en dat dit een verkeerd signaal afgaf aan de inwoners.
Wethouder Tweller reageerde op de zorgen en benadrukte dat het college een consistente lijn volgt en dat er zorgvuldig wordt gehandeld binnen de kaders van het bestemmingsplan. Hij stelde voor om in de vergunning op te nemen dat bepaalde herstelwerkzaamheden voor een specifieke datum moeten zijn uitgevoerd.
Na een schorsing van de vergadering werd er gestemd over het voorstel. Met een meerderheid van 15 tegen 2 stemmen werd het voorstel aangenomen, waarbij de toezegging van de wethouder om herstelwerkzaamheden in de vergunning op te nemen, een doorslaggevende rol speelde.
Het debat toonde aan dat er binnen de gemeenteraad van Franekeradeel een breed draagvlak is voor de actualisatie van het IHP, maar ook dat er aandacht blijft voor de balans tussen economische ontwikkeling en het behoud van cultuurhistorische waarden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een actualisatie van het Integraal Onderwijshuisvestingsplan (IHP) voor 2017 vast te stellen. Dit plan is eerder in 2015 vastgesteld voor de jaren 2016 en 2017. Door recente ontwikkelingen bij de scholen Barraboech, Korendrager en It Twalûk is een aanpassing nodig. De actualisatie voorziet in oplossingen binnen de financiële kaders en heeft de instemming van de schoolbesturen. Het voorstel houdt rekening met vrijgekomen middelen en extra kosten, en zorgt voor een groter budget voor toekomstige projecten. De gemeenteraad moet nog beslissen over deze actualisatie.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer Underwiishúsfestingsplan
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in aktualisaasje fan it Yntegrale Underwiishúsfestingsplan (IHP) foar 2017 fêst te stellen. Dit plan, dat earder yn 2015 fêststeld waard, moat oanpast wurde fanwegen resinte ûntwikkelings by de skoallen Barraboech, Korendrager en It Twalûk. De aktualisaasje foarsjocht yn oplossingen binnen de finansjele kaders en hat de ynstimming fan de skoalbestjoeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne tongersdeitejûn waard der flink debatearre oer de aktualisaasje fan it Yntegrale Underwiishúsfestingsplan (IHP) foar 2017. It foarstel, dat foarsjocht yn oanpassings fanwegen feroarings by guon lokale skoallen, waard troch de measte partijen posityf ûntfongen, mar net sûnder krityske kanttekeningen.
It CDA spruts syn tefredenheid út oer de oanpak fan it kolleezje. "Wy moatte sunich wêze op ús kultuerhistoaryske wearde en omjouwing," sa sei in CDA-riedslid. "Mar ek de belangen en mooglikheden foar ús ûndernimmers en ynwenners binne wichtich." It CDA joech oan akkoart te gean mei it foarstel, mei om't it kolleezje goed hannele hat yn oerlis mei de belutsen ûndernimmer.
De hear Volleman brocht in nuansearre perspektyf yn it debat. Hy beklamme dat ferhalen faak net swart-wyt binne en dat der in protte griistinten binne. "Der is altyd in spanningsfjild tusken it hanthavenjen fan regels en it temjittekommen oan de winsken fan ûndernimmers," stelde hy. Volleman pleite foar in dúdliker belied fanút de gemeente om sokke situaasjes yn de takomst foar te kommen.
De hear Ouderkerk fan de FNP útte syn soargen oer de ynfloed fan it foarstel op it lânskip. "Moatte wy yn it lânskip fan de Waadsee sokke yngripende feroarings tastean?" frege hy him ôf. Hy beklamme it belang fan it beskermjen fan histoaryske wearden en rôp op ta soarchfâldige ôfwagings.
Frou Bloem fan de ChristenUnie wie kritysk en stelde dat it ekonomysk belang boppe it histoarysk belang steld waard. "Wat jûn wurdt, krijst nea werom," warskôge se. Se fûn dat der mei twa mjitten metten waard en dat dit in ferkeard sinjaal joech oan de ynwenners.
Wethâlder Tweller reagearre op de soargen en beklamme dat it kolleezje in konsistinte line folget en dat der soarchfâldich hannele wurdt binnen de kaders fan it bestimmingsplan. Hy stelde foar om yn de fergunning op te nimmen dat bepaalde herstelwurksumheden foar in spesifike datum útfierd wurde moatte.
Nei in skorsing fan de gearkomste waard der stimd oer it foarstel. Mei in mearderheid fan 15 tsjin 2 stimmen waard it foarstel oannommen, wêrby't de tasizzing fan de wethâlder om herstelwurksumheden yn de fergunning op te nimmen, in beslissende rol spile.
It debat toande oan dat der binnen de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel in breed draachflak is foar de aktualisaasje fan it IHP, mar ek dat der oandacht bliuwt foar de balâns tusken ekonomyske ûntwikkeling en it behâld fan kultuerhistoaryske wearden.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in aktualisaasje fan it Yntegrale Underwiishúsfestingsplan (IHP) foar 2017 fêst te stellen. Dit plan is earder yn 2015 fêststeld foar de jierren 2016 en 2017. Troch resinte ûntwikkelings by de skoallen Barraboech, Korendrager en It Twalûk is in oanpassing nedich. De aktualisaasje foarsjocht yn oplossingen binnen de finansjele kaders en hat de ynstimming fan de skoalbestjoeren. It foarstel hâldt rekken mei frijkaam middels en ekstra kosten, en soarget foar in grutter budzjet foar takomstige projekten. De gemeenteried moat noch beslute oer dizze aktualisaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie IHP 2017". Het voorstel betreft een actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor de gemeente Franekeradeel voor het jaar 2017. Deze actualisatie is noodzakelijk vanwege ontwikkelingen rondom drie scholen: de Barraboech, de Korendrager en It Twalûk. De Barraboech wordt opgeheven, wat budget vrijmaakt, terwijl de Korendrager en It Twalûk extra financiële middelen nodig hebben voor renovatie en aanpassingen. Het voorstel is om deze actualisatie vast te stellen, waarmee de plannen nog in 2017 kunnen worden uitgevoerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de redenen voor de actualisatie, de financiële implicaties, en de instemming van de betrokken schoolbesturen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke aanpassingen en renovaties die nodig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het geactualiseerde IHP vast te stellen. Dit is noodzakelijk omdat het IHP kaderstellend is voor de uitvoering van de onderwijshuisvesting en de raad de bevoegdheid heeft om de kaders en budgetten vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herverdeling van middelen en de afwijking van de reguliere procedure. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn tegen het afwijken van de vastgestelde verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realisme zijn minder duidelijk zonder gedetailleerde informatie over de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van de procedure kan als zodanig worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de actualisatie van het IHP 2017 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de schoolbesturen unaniem instemmen met de actualisatie, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen vermelding van bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er is een vrijval van middelen door de opheffing van de Barraboech, en extra investeringen zijn nodig voor de Korendrager en It Twalûk/Bolder. Er blijft een budgettaire ruimte over voor toekomstige investeringen in de AMS. De dekking is binnen de bestaande financiële kaders en de Voorjaarsnota 2016.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
IHP (Integraal Onderwijshuisvestingsplan) Franekeradeel Schoolbesturen Barraboech Korendrager It Twalûk Bolder AMS (Algemene Middelbare School) Onderwijshuisvesting Financiële kadersVerfijning van de zoekopdracht:
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
A. Hartman
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
H. Hof - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
D. Osinga- Bonnema
Agendapunt 007.1 Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018
Samenvatting
De Friese gemeenten overwegen om de samenwerking in het sociaal domein voort te zetten en te wijzigen naar de "Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018". Deze samenwerking heeft in het verleden voordelen opgeleverd, zoals efficiënte en effectieve inkoop van zorg voor kleine en dure doelgroepen. De voorgestelde wijzigingen in de centrumregeling moeten zorgen voor een betere basis voor de toekomst, met flexibiliteit en aansluiting bij de praktijk. Er zijn plannen om de governance structuur te verbeteren en om contractmanagement centraal te laten uitvoeren door de centrumgemeente. De samenwerking kan zowel verplicht als vrijwillig zijn, afhankelijk van de taak. De gemeenten willen afspraken maken voor onbepaalde tijd waar samenwerking verplicht is, en voor bepaalde tijd waar dat niet het geval is. Het besluit hierover wordt in juli 2017 verwacht, na goedkeuring door de gemeenteraden.
Samenvatting
De Fryske gemeenten oerwaachje om de gearwurking yn it sosjaal domein fuort te setten en te wizigjen nei de "Sintrumregeling gearwurking Sosjaal Domein Fryslân 2018". Dizze gearwurking hat yn it ferline foardielen opsmiten, lykas effisjinte en effektyf ynkeap fan soarch foar lytse en djoere doelgroepen. De foarstelde wizigings yn de sintrumregeling moatte soargje foar in bettere basis foar de takomst, mei fleksibiliteit en oansluting by de praktyk. Der binne plannen om de governance struktuer te ferbetterjen en om kontraktmanagement sintraal útfiere te litten troch de sintrumgemeente. De gearwurking kin sawol ferplichte as frijwillich wêze, ôfhinklik fan de taak. De gemeenten wolle ôfspraken meitsje foar ûnbepaalde tiid wêr't gearwurking ferplichte is, en foar bepaalde tiid wêr't dat net it gefal is. It beslút hjir oer wurdt yn july 2017 ferwachte, nei goedkarring troch de gemeenterieden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2018". Het voorstel beoogt de bestaande centrumregeling voor samenwerking tussen Friese gemeenten op het gebied van het sociaal domein te wijzigen en voort te zetten. De samenwerking betreft taken zoals jeugdzorg, jeugdbescherming, en Wmo-begeleiding. Door gezamenlijk op te treden, kunnen de gemeenten efficiënter en effectiever zorg inkopen en aansturen. De voorgestelde wijzigingen in de regeling richten zich op het verbeteren van de governance-structuur en het bieden van flexibiliteit in de samenwerking, met behoud van lokale beleidsvrijheid en budgetbeheer.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat echter weinig informatie over de specifieke financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester om de centrumregeling te wijzigen conform de voorgestelde tekst.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de centrumregeling, waarbij de balans tussen lokale autonomie en regionale samenwerking een belangrijke overweging is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de flexibiliteit in de regeling kan leiden tot variatie in uitvoering en risico's.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college en de burgemeester toestemming verleent om de centrumregeling te wijzigen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de verdeling van apparaatskosten ongewijzigd blijft, maar legt een grotere verantwoordelijkheid bij de centrumgemeente om kosten inzichtelijk te maken. Er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Domein Fryslân Friese gemeenten Jeugdwet Centrumregeling Zorgaanbieders Contractmanagement Wmo Samenwerking Inkoop CentrumgemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.2 Aanvraag omgevingsvergunning 0-2016-078
Samenvatting
De heer Jukema vraagt een omgevingsvergunning aan om uitgevoerde werkzaamheden op twee percelen nabij Liaukamastate te Sexbierum te legaliseren. Deze werkzaamheden omvatten het egaliseren van gronden en het dempen van een sloot. Dit is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013", dat deze activiteiten als strijdig gebruik beschouwt. Burgemeester en wethouders overwegen medewerking te verlenen, mits de gemeenteraad geen bezwaren heeft. Het college stelt voor om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze verklaring definitief worden. De aanvraag is een compromis tussen de belangen van de agrariër en de bescherming van landschappelijke waarden. De gemeenteraad moet beslissen of zij hiermee akkoord gaat.
Samenvatting
De hear Jukema freget in omjouwingsfergunning oan om útfierde wurksumheden op twa perselen by Liaukamastate te Seisbierrum te legalisearjen. Dizze wurksumheden omfetsje it egalisearjen fan grûn en it dimpen fan in sleat. Dit is yn striid mei it bestimmingsplan "Bûtengebiet 2013", dat dizze aktiviteiten as striidich gebrûk beskôget. Boargemaster en wethâlders oerwaagje meiwurking te ferlienen, mits de gemeenteried gjin beswieren hat. It kolleezje stelt foar om in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan. As der gjin sjenswizen yntsjinne wurde, kin dizze ferklearring definityf wurde. De oanfraach is in kompromis tusken de belangen fan de agrariër en de beskerming fan lânskiplike wearden. De gemeenteried moat beslute oft sy hjirmei akkoart giet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-078". Het betreft een aanvraag van de heer Jukema voor het legaliseren van uitgevoerde werkzaamheden op twee percelen nabij Liaukamastate te Sexbierum. De werkzaamheden omvatten het egaliseren van gronden en het dempen van een sloot, wat in strijd is met het bestemmingsplan "Buitengebied 2013". Het college van burgemeester en wethouders wil medewerking verlenen aan het verzoek, mits de gemeenteraad geen bedenkingen heeft. Het voorstel vraagt de raad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de aanvraag, de juridische grondslag, en de argumenten voor het verlenen van de vergunning. Er zijn echter nog kleine aanpassingen nodig in de ruimtelijke onderbouwing.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of er bedenkingen zijn tegen het verlenen van de omgevingsvergunning. Als er geen bedenkingen zijn, kan het college de ontwerp-verklaring als definitief beschouwen, tenzij er zienswijzen worden ingediend.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de landschappelijke waarden zoals vastgelegd in het bestemmingsplan en het ondersteunen van de agrariër in zijn bedrijfsvoering door het verlenen van de vergunning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de ruimtelijke onderbouwing moet nog worden aangepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen zijn.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag. Er worden verder geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Egaliseren Sloot dempen Bestemmingsplan "Buitengebied 2013" Ruimtelijke ordening Waboprojectbesluit Landschappelijke waarden Zienswijzen Ruimtelijke onderbouwing LegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.3 Toepassen coördinatieregeling Wet ruimtelijke ordening (Wro) verplaatsing supermarkt
Supermarktverhuizing in Sexbierum: Gemeenteraad Debatteert over Coördinatieregeling
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt een positieve houding aan te nemen ten opzichte van het voorstel van Coop Vastgoed om de supermarkt in Sexbierum te verplaatsen naar een nieuwe locatie aan de Hearewei 24a. De toepassing van de coördinatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening staat hierbij centraal, wat zou zorgen voor een snellere en transparantere procedure.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel van Coop Vastgoed om de supermarkt te verplaatsen uitgebreid besproken. De coördinatieregeling, die alle inspraak-, besluit-, bezwaar- en beroepstermijnen in één keer behandelt, was een belangrijk punt van discussie. Gemeentebelang sprak zich positief uit over het voorstel. "Deze winkel moet gewoon blijven," aldus een raadslid. "De huidige locatie is niet meer geschikt, en er is zorgvuldig gezocht naar een nieuwe plek."
De Partij van de Arbeid uitte echter zorgen over de snelheid van de procedure en de gevolgen voor omwonenden. "We willen zeker weten dat de belangen van de inwoners goed worden meegenomen," zei een vertegenwoordiger. Ook werd er gewezen op mogelijke geluidsoverlast door vrachtwagens en rolcontainers. "Omwonenden voelen zich voor het blok gezet," aldus een ander raadslid.
De VVD vroeg om meer duidelijkheid over de communicatie met de omwonenden. "Het verbaast ons dat er tien locaties zijn onderzocht zonder dat de bewoners hiervan op de hoogte waren," stelde een fractielid. Ook werd er gevraagd naar het tijdspad van de procedure, waarbij de wens werd uitgesproken om het nog in de huidige raadsperiode af te ronden.
D66 en GroenLinks benadrukten het belang van zorgvuldigheid in de procedure. "Het mag de zorgvuldigheid niet schaden," aldus een raadslid van D66. GroenLinks voegde daaraan toe dat er voldoende ruimte moet zijn voor inspraak van de omwonenden.
De wethouder reageerde op de vragen en zorgen door te benadrukken dat de coördinatieregeling juist bedoeld is om procedures te stroomlijnen zonder de zorgvuldigheid uit het oog te verliezen. "Het is een manier om ondernemers en particulieren te helpen," legde hij uit. Hij beloofde ook dat er meer aandacht zou komen voor de communicatie met de omwonenden.
Het voorstel werd uiteindelijk met algemene stemmen aangenomen, waarbij de raad zich committeerde aan een zorgvuldige evaluatie van de coördinatieregeling na afloop van het proces. De gemeenteraad van Franekeradeel zal zich in een later stadium opnieuw buigen over de definitieve besluitvorming, waarbij de belangen van alle betrokkenen zorgvuldig worden afgewogen.
Samenvatting
Coop Vastgoed wil de supermarkt in Sexbierum verplaatsen van de Nije Buorren naar de Hearewei 24a. Ze vragen de gemeenteraad om de coördinatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening toe te passen. Dit betekent dat alle inspraak-, besluit-, bezwaar- en beroepstermijnen in één keer worden behandeld, wat tijdwinst en meer transparantie oplevert. De gemeenteraad overweegt een positieve houding aan te nemen ten opzichte van dit initiatief en de coördinatieregeling toe te passen op het bestemmingsplan en de benodigde vergunningen. Er wordt een informatiebijeenkomst voor omwonenden gepland. Na afloop van het proces zal de toepassing van de coördinatieregeling geëvalueerd worden.
Supermerkferhuzing yn Seisbierrum: Gemeenteried Debattearret oer Koördinaasjeregeling
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget in positive hâlding oan te nimmen oangeande it foarstel fan Coop Vastgoed om de supermerk yn Seisbierrum te ferpleatsen nei in nije lokaasje oan de Hearewei 24a. De tapassing fan de koördinaasjeregeling fan de Wet romtlike oardering stiet hjirby sintraal, wat soargje soe foar in fluggere en transparanter proseduere.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel fan Coop Vastgoed om de supermerk te ferpleatsen wiidweidich besprutsen. De koördinaasjeregeling, dy't alle ynspraak-, beslút-, beswier- en beropsterminen yn ien kear behannelet, wie in wichtich punt fan diskusje. Gemeentebelang spruts him posityf út oer it foarstel. "Dizze winkel moat gewoan bliuwe," sei in riedslid. "De hjoeddeiske lokaasje is net mear geskikt, en der is soarchfâldich socht nei in nije plak."
De Partij van de Arbeid uterde lykwols soargen oer de snelheid fan de proseduere en de gefolgen foar omwenners. "Wy wolle der wis fan wêze dat de belangen fan de ynwenners goed meinommen wurde," sei in fertsjintwurdiger. Ek waard der wiisd op mooglike lûdsoerlêst troch frachtweinen en rolkonteners. "Omwenners fiele har foar it blok set," sei in oar riedslid.
De VVD frege om mear dúdlikheid oer de kommunikaasje mei de omwenners. "It fernuveret ús dat der tsien lokaasjes ûndersocht binne sûnder dat de bewenners hjirfan op 'e hichte wiene," stelde in fraksjelid. Ek waard der frege nei it tiidpaad fan de proseduere, wêrby't de winsk útsprutsen waard om it noch yn de hjoeddeiske riedsperioade ôf te rûnjen.
D66 en GrienLinks beklamme it belang fan soarchfâldigens yn de proseduere. "It mei de soarchfâldigens net skeine," sei in riedslid fan D66. GrienLinks foege dêr oan ta dat der genôch romte wêze moat foar ynspraak fan de omwenners.
De wethâlder reagearre op de fragen en soargen troch te beklamjen dat de koördinaasjeregeling krekt bedoeld is om prosedueres te streamlynjen sûnder de soarchfâldigens út it each te ferliezen. "It is in manier om ûndernimmers en partikulieren te helpen," lei er út. Hy beloofde ek dat der mear omtinken komme soe foar de kommunikaasje mei de omwenners.
It foarstel waard úteinlik mei algemiene stimmen oannommen, wêrby't de ried him ynsette foar in soarchfâldige evaluaasje fan de koördinaasjeregeling nei ôfrin fan it proses. De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil him yn in letter stadium op 'e nij bûge oer de definitive beslútfoarming, wêrby't de belangen fan alle belutsenen soarchfâldich wurde ôfwoegen.
Samenvatting
Coop Vastgoed wol de supermerk yn Seisbierrum ferpleatse fan de Nije Buorren nei de Hearewei 24a. Se freegje de gemeenteried om de koördinaasjeregeling fan de Wet romtlike oardering ta te passen. Dit betsjut dat alle ynspraak-, beslút-, beswier- en beropsterminen yn ien kear behannele wurde, wat tiidwinst en mear transparânsje opsmyt. De gemeenteried oerwaget in positive hâlding oan te nimmen tsjinoer dit inisjatyf en de koördinaasjeregeling ta te passen op it bestimmingsplan en de nedige fergunningen. Der wurdt in ynformaasjegearkomste foar omwenners pland. Nei ôfrin fan it proses sil de tapassing fan de koördinaasjeregeling evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Toepassen coördinatieregeling Wet ruimtelijke ordening verplaatsing supermarkt Sexbierum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toepassen coördinatieregeling Wet ruimtelijke ordening verplaatsing supermarkt Sexbierum". Coop Vastgoed wil de supermarkt verplaatsen van de Nije Buorren naar de Hearewei 24a in Sexbierum en vraagt de gemeenteraad om de coördinatieregeling van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) toe te passen. Deze regeling stroomlijnt de besluitvorming door inspraak-, bezwaar- en beroepstermijnen te combineren, wat leidt tot snellere en transparantere besluitvorming. Het voorstel vraagt de raad om een positieve grondhouding ten aanzien van de verplaatsing en om de coördinatieregeling toe te passen op het bestemmingsplan en de benodigde vergunningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de coördinatieregeling, de voordelen ervan, en de stappen die moeten worden genomen. Er is echter weinig detail over de specifieke impact op de gemeenschap en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij de coördinatieregeling willen toepassen en een positieve grondhouding willen aannemen ten aanzien van de verplaatsing van de supermarkt. De raad blijft bevoegd om het bestemmingsplan vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de coördinatieregeling willen toepassen, wat de besluitvorming versnelt maar mogelijk ten koste gaat van uitgebreide inspraakmogelijkheden. Ook moeten ze beslissen of ze de verplaatsing van de supermarkt steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral met betrekking tot de impact op de gemeenschap en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve grondhouding aan te nemen en de coördinatieregeling toe te passen op het bestemmingsplan en de benodigde vergunningen.
Participatie:
Er wordt een informatiebijeenkomst voor omwonenden georganiseerd, en het wettelijk inspraaktraject wordt gevolgd. Dit suggereert enige mate van participatie, maar de invloed van de gemeenschap op de uiteindelijke beslissing lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in relatie tot het Bouwbesluit, maar er is geen specifieke focus op duurzaamheid in het voorstel zelf.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel stelt dat de coördinatieregeling kostenbesparend is voor de organisatie, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coördinatieregeling Supermarktverplaatsing Coop Vastgoed Wet ruimtelijke ordening (Wro) Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Transparantie Raad van State Tijdwinst Positieve grondhoudingVerfijning van de zoekopdracht:
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
B. Van Dijk
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
T.j. Wijnia
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
H.j. Nauta
Onbekende spreker
M.g.m. De Bok
Agendapunt 007.4 Realisatie herstructureringslocatie Noorderbolwerk/Molensteeg te Franeker
Herstructureringsproject Franeker: Nieuwe Levensadem voor Noorderbolwerk
De gemeente Franekeradeel heeft groen licht gegeven voor een herstructureringsproject op de locatie Noorderbolwerk/Molensteeg. Dit gebied, dat al jaren als een "rotte kies" in het stadsbeeld wordt gezien, zal plaatsmaken voor twaalf huurappartementen en drie koopwoningen. Het project belooft niet alleen een esthetische verbetering, maar ook een impuls voor de lokale woningmarkt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd het voorstel met enthousiasme ontvangen. "Ik ben erg blij dat de raad akkoord gaat met de bebouwing op deze locatie," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat de plek al lange tijd een doorn in het oog is van de stad en dat het tijd is voor verandering. De wethouder verwees naar eerdere succesvolle projecten en beloofde dat ook dit project met zorg zal worden uitgevoerd.
Een belangrijk punt van discussie was de betrokkenheid van de omwonenden. De wethouder erkende dat er in het verleden te weinig aandacht was voor participatie, maar verzekerde dat de ontwikkelaar al een informatieavond heeft georganiseerd. "Het memo was bedoeld om gehoor te geven aan de wensen van de raad en de omwonenden te informeren over de bouwplannen," legde hij uit.
Er zijn enkele zorgen geuit over de plaatsing van de appartementen, maar de gemeente heeft beloofd de historische muur te herstellen om aan deze bezwaren tegemoet te komen. Daarnaast zal er een eenrichtingsverkeer situatie worden gecreëerd en wordt de bestrating aangepakt. "We zijn voortvarend bezig met dit stuk," aldus de wethouder.
De raadslid van de FNP maakte zich zorgen over de economische situatie in de regio, met name de werkgelegenheid en de leegstandspercentages. Ze benadrukte het belang van projecten zoals Waarderpoort en de noodzaak om toerisme en recreatie te bevorderen. "We hopen dat de toerist dus meer ken en wolvin," zei ze optimistisch.
Het herstructureringsproject op Noorderbolwerk/Molensteeg wordt gezien als een stap in de goede richting voor Franeker. Met de belofte van duurzame bouw en een verbeterde infrastructuur, kijkt de gemeente uit naar een toekomst waarin deze "rotte kies" een stralend onderdeel van de stad wordt.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een herstructureringsproject voor de locatie Noorderbolwerk/Molensteeg in Franeker. Deze plek wordt momenteel als een "rotte kies" in het stadsbeeld gezien. Het plan is om hier twaalf huurappartementen en drie koopwoningen te bouwen. Dit project past binnen het volkshuisvestelijk beleid en is niet in strijd met een goede ruimtelijke ordening. De ontwikkelaar wil een "Wabo-projectbesluit" aanvragen, waarvoor normaal een verklaring van geen bedenkingen nodig is. De raad kan echter besluiten dat deze verklaring niet nodig is, wat de proceduretijd aanzienlijk zou versnellen. Er zijn wel zorgen over de plaatsing van de appartementen, maar de gemeente wil de historische muur herstellen om aan deze bezwaren tegemoet te komen. De ontwikkelaar zal een informatieavond organiseren voor omwonenden en moet zich houden aan duurzaamheidsvoorschriften. Financiering en juridische aspecten zijn geregeld in overeenkomsten en wetgeving.
Herstrukturearringsprojekt Frjentsjer: Nije Libbensazem foar Noarderbolwurk
De gemeente Frjentsjerteradiel hat grien ljocht jûn foar in herstrukturearringsprojekt op de lokaasje Noarderbolwurk/Mûnesteech. Dit gebiet, dat al jierren as in "rotte kies" yn it stedsbyld sjoen wurdt, sil plak meitsje foar tolve hierapparteminten en trije keapwenningen. It projekt belooft net allinnich in estetyske ferbettering, mar ek in ympuls foar de lokale wenningmerk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste waard it foarstel mei entûsjasme ûntfongen. "Ik bin tige bliid dat de ried akkoart giet mei de bebouwing op dizze lokaasje," sei de wethâlder. Hy beklamme dat it plak al lange tiid in toarn yn it each is fan de stêd en dat it tiid is foar feroaring. De wethâlder ferwiisde nei eardere suksesfolle projekten en beloofde dat ek dit projekt mei soarch útfierd wurde sil.
In wichtich punt fan diskusje wie de belutsenens fan de omwenners. De wethâlder erkende dat der yn it ferline te min omtinken wie foar partisipaasje, mar fersekere dat de ûntwikkelder al in ynformaasjejûn organisearre hat. "It memo wie bedoeld om gehoar te jaan oan de winsken fan de ried en de omwenners te ynformearjen oer de bouplannen," lei er út.
Der binne guon soargen útsprutsen oer de pleatsing fan de apparteminten, mar de gemeente hat tasein de histoaryske muorre te herstellen om oan dizze beswieren temjitte te kommen. Dêrneist sil der in ienrjochtingsferkear situaasje kreëarre wurde en wurdt de bestrating oanpakt. "Wy binne foartvarend dwaande mei dit stik," sei de wethâlder.
It riedslid fan de FNP makke him soargen oer de ekonomyske situaasje yn de regio, benammen de wurkgelegenheid en de leechstânsprosinten. Se beklamme it belang fan projekten lykas Waarderpoort en de needsaak om toerisme en rekreaasje te befoarderjen. "Wy hoopje dat de toerist dus mear ken en wolvin," sei se optimistysk.
It herstrukturearringsprojekt op Noorderbolwerk/Molensteeg wurdt sjoen as in stap yn de goede rjochting foar Frjentsjer. Mei de tasizzing fan duorsume bou en in ferbettere ynfrastruktuer, sjocht de gemeente út nei in takomst wêryn dizze "rotte kies" in strieljend ûnderdiel fan de stêd wurdt.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in herstrukturearringsprojekt foar de lokaasje Noarderbolwurk/Mûnesteech yn Frjentsjer. Dizze plak wurdt op it stuit as in "rotte kies" yn it stedsbyld sjoen. It plan is om hjir tolve hierapparteminten en trije keapwenningen te bouwen. Dit projekt past binnen it folkshúsfestingsbelied en is net yn striid mei in goede romtlike oarder. De ûntwikkelder wol in "Wabo-projektbeslút" oanfreegje, wêrfoar normaal in ferklearring fan gjin beswieren nedich is. De ried kin lykwols beslute dat dizze ferklearring net nedich is, wat de prosedueretiid flink fersnelle soe. Der binne wol soargen oer de pleatsing fan de apparteminten, mar de gemeente wol de histoaryske muorre werstelle om oan dizze beswieren temjitte te kommen. De ûntwikkelder sil in ynformaasjejûn organisearje foar omwenners en moat him hâlde oan duorsumensfoarskriften. Finansiering en juridyske aspekten binne regele yn oerienkomsten en wetjouwing.
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 007.5 Berap I 2017
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over Bestuursrapportage 2017
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft op 6 juli de eerste bestuursrapportage van 2017 besproken. Deze rapportage informeert de raad over de uitvoering van de begroting van januari tot en met april 2017 en is bedoeld om de raad in staat te stellen hun controlerende taak uit te voeren. Het debat leverde een levendige discussie op over diverse onderwerpen, variërend van beleidsharmonisatie tot werkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitte de heer Wenkers van het CDA zijn zorgen over het gebrek aan concrete resultaten in de rapportage met betrekking tot de beleidsharmonisatie in het kader van de nieuwe gemeente Waadhoeke. "We zijn benieuwd naar de stand van zaken," aldus Wenkers. Hij vroeg zich ook af of er al gewerkt wordt aan een toerismestrategie voor Waadhoeke, met het oog op de zomer van 2018.
Een ander belangrijk punt van discussie was de privatisering van de exploitatie van de trein, die volgens de rapportage financieel gunstig uitpakt. "In plaats van voorspellingen van financiële rampspoed is er sprake van een meevaller van 32.500 euro," merkte Wenkers op. Ook het project Waddenglas werd besproken, waarbij het CDA hoopte dat de investeringen veel werkgelegenheid zouden opleveren voor de regio, met een prognose van 200 extra banen.
De FNP had vragen over de kosten en baten van verschillende projecten en vroeg zich af of bepaalde bedragen correct waren weergegeven in de rapportage. Ook de verkeersveiligheid kwam aan bod, met name het kruispunt op de Burgemeester J. Dijkstraweg, dat volgens de FNP onveilig is.
Mevrouw Rozenga van de VVD vroeg naar de voortgang van het overleg met jongeren over overlast en de veiligheid in de Elfstedenwijk. "Er zijn best wel veel onveilige situaties op dit moment," stelde Rozenga. Ze vroeg ook naar de planning van het project Stationsplein, dat volgens de rapportage vertraagd is.
Wethouder Twedrada van Financiën reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden. Hij erkende dat er nog veel werk aan de winkel is, maar benadrukte dat er ook veel positieve ontwikkelingen zijn. "We hebben een echt iets moois in huis gehaald met Waddenglas," zei hij. "Als je dan 1.4 miljoen verliezen hebt en het creëert 300 banen, dan heb je per baan 6.000 euro. Dat is eenmalig, dus ik denk dat het heel mooi is voor de werkgelegenheid in ons gebied."
De vergadering eindigde met een oproep van de wethouders om de komende maanden verder te werken aan de beleidsharmonisatie en andere belangrijke projecten. De bestuursrapportage werd uiteindelijk voor kennisgeving aangenomen, waarmee de raad haar controlerende taak heeft vervuld.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel stelt voor om de eerste bestuursrapportage van 2017 voor kennisgeving aan te nemen. Deze rapportage informeert de gemeenteraad over de uitvoering van de begroting van januari tot en met april 2017. Het doel is om de raad in staat te stellen hun controlerende taak uit te voeren. De rapportage volgt de structuur van de programmabegroting 2017 en meldt alleen afwijkingen. De behandeling van deze rapportage is gepland voor de raadsvergadering op 6 juli. De financiële wijzigingen worden behandeld bij de begrotingswijzigingen en de juridische basis is vastgelegd in Verordening 212.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer Bestjoersrapportaazje 2017
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat op 6 july de earste bestjoersrapportaazje fan 2017 besprutsen. Dizze rapportaazje ynformearret de ried oer de útfiering fan de begrutting fan jannewaris oant en mei april 2017 en is bedoeld om de ried yn steat te stellen harren kontrôlefunksje út te fieren. It debat smiet in libbene diskusje op oer ferskate ûnderwerpen, fariearjend fan beliedsharmonisaasje oant wurkgelegenheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste uterde de hear Wenkers fan it CDA syn soargen oer it gebrek oan konkrete resultaten yn 'e rapportaazje mei betrekking ta de beliedsharmonisaasje yn it ramt fan 'e nije gemeente Waadhoeke. "Wy binne benijd nei de stân fan saken," sa sei Wenkers. Hy frege him ek ôf oft der al wurke wurdt oan in toerismestrategy foar Waadhoeke, mei it each op de simmer fan 2018.
In oar wichtich punt fan diskusje wie de privatisearring fan 'e eksploitaasje fan 'e trein, dy't neffens de rapportaazje finansjeel geunstich útpakt. "Yn plak fan foarsizzings fan finansjele rampen is der sprake fan in meifaller fan 32.500 euro," merkte Wenkers op. Ek it projekt Waddenglas waard besprutsen, wêrby't it CDA hope dat de ynvestearrings in soad wurkgelegenheid opsmite soene foar de regio, mei in prognose fan 200 ekstra banen.
De FNP hie fragen oer de kosten en baten fan ferskate projekten en frege him ôf oft bepaalde bedragen korrekt werjûn wiene yn 'e rapportaazje. Ek de ferkearsfeiligens kaam oan bod, benammen it krúspunt op 'e Boargemaster J. Dijkstrawei, dat neffens de FNP ûnfeilich is.
Frou Rozenga fan 'e VVD frege nei de foarútgong fan it oerlis mei jongeren oer oerlêst en de feiligens yn 'e Alvestêdenwyk. "Der binne aardich wat ûnfeilige situaasjes op dit stuit," stelde Rozenga. Se frege ek nei de planning fan it projekt Stasjonsplein, dat neffens de rapportaazje fertrage is.
Wethâlder Twedrada fan Finânsjes reagearre op 'e fragen en opmerkings fan 'e riedsleden. Hy erkende dat der noch in soad wurk oan 'e winkel is, mar beklamme dat der ek in soad positive ûntwikkelings binne. "Wy hawwe echt wat moais yn 'e hûs helle mei Waddenglas," sei er. "As jo dan 1.4 miljoen ferliezen hawwe en it kreëarret 300 banen, dan hawwe jo per baan 6.000 euro. Dat is ienmalich, dus ik tink dat it hiel moai is foar de wurkgelegenheid yn ús gebiet."
De gearkomste einige mei in oprop fan 'e wethâlders om de kommende moannen fierder te wurkjen oan 'e beliedsharmonisaasje en oare wichtige projekten. De bestjoersrapportaazje waard úteinlik foar kennisjouwing oannommen, wêrmei't de ried har kontrôlefunksje ferfolle hat.
Samenvatting
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Frjentsjerteradiel stelt foar om de earste bestjoersrapportaazje fan 2017 foar kennisjouwing oan te nimmen. Dizze rapportaazje ynformearret de gemeenteried oer de útfiering fan de begrutting fan jannewaris oant en mei april 2017. It doel is om de ried yn steat te stellen harren kontrôlefunksje út te fieren. De rapportaazje folget de struktuer fan de programmabegrutting 2017 en meldt allinnich ôfwikingen. De behanneling fan dizze rapportaazje is pland foar de riedsgearkomste op 6 july. De finansjele wizigingen wurde behannele by de begruttingswizigingen en de juridyske basis is fêstlein yn Feroardering 212.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Berap I 2017". Het betreft een bestuursrapportage waarin het college van burgemeester en wethouders van Franekeradeel de gemeenteraad informeert over de realisatie van de begroting voor de periode januari tot en met april 2017. De rapportage is opgebouwd volgens de programmabegroting 2017 en rapporteert alleen bij afwijkingen. Het doel is om de raad in staat te stellen haar controlerende taak uit te voeren. Het voorstel is om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de voortgang van de begroting. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende informatiebehoeften aangegeven.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de bestuursrapportage voor kennisgeving aan te nemen en om de controlerende taak uit te voeren op basis van de verstrekte informatie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel enkel ter kennisgeving is. De raad kan echter besluiten om aanvullende vragen te stellen of om specifieke onderdelen nader te onderzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, omdat het primair een informatief karakter heeft. Er zijn geen duidelijke doelen, meetbare resultaten, of tijdsgebonden acties beschreven. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bestuursrapportage I 2017 voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in deze rapportage.
Financiële gevolgen:
De financiële mutaties worden behandeld bij de begrotingswijzigingen. Er is geen specifieke informatie over hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, maar dit lijkt buiten de scope van deze rapportage te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuursrapportage Begroting College Informatie Realisatie Programmabegroting Financiële verordening Kaderbrief Jaarrekening BegrotingswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
E.a. Van Zuijlen
G.j. Iedema -zondervan
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
G.j. Iedema -zondervan
J. Bekkema
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
T.a. Wijkhuijs
M.g.m. De Bok
D. Osinga- Bonnema
G.d. Geldof
D. Bloem
Th. Twerda
Onbekende spreker
Agendapunt 007.6 Begrotingswijzigingen 38e tm 41e 2017
Franekeradeel Overweegt Begrotingswijzigingen: Zonnepark en Cultuureducatie Centraal
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft een voorstel besproken om de begroting van 2017 aan te passen. De wijzigingen omvatten onder andere een erfpachtovereenkomst voor een zonnepark en extra middelen voor kunst- en cultuureducatie in het basisonderwijs. Het debat verliep levendig, met lof voor het college en enkele kritische noten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel werd een voorstel besproken om de begroting van 2017 te wijzigen. De wijzigingen omvatten onder andere een erfpachtovereenkomst voor een zonnepark en extra middelen voor kunst- en cultuureducatie in het basisonderwijs. Het debat verliep levendig, met lof voor het college en enkele kritische noten.
De vergadering begon met een discussie over de financiële aspecten van de voorgestelde wijzigingen. Raadslid Johan benadrukte het belang van proactief financieel beheer en stelde voor om een gemeentelijk vergroeningsfonds op te richten. "We moeten een proactievere rol spelen," aldus Johan. Hij pleitte ervoor om het voorstel aan te houden voor verdere discussie.
Mevrouw Terpstra van het CDA sprak haar waardering uit voor het college en benadrukte de financiële voordelen van de erfpachtovereenkomst voor het zonnepark. "Het is een mooi bedrag, alleen al voor de pacht," zei ze. Ze wees erop dat de overeenkomst een groot deel van het verlies van de gemeente zou compenseren en dat er nog circa 20 hectare grond beschikbaar zou zijn voor toekomstige doeleinden.
Het college verdedigde de voorgestelde wijzigingen en benadrukte dat de overeenkomst met de zonneparkontwikkelaar een goede deal was voor de gemeente. "We hebben een externe taxateur ingeschakeld om de maximale waarde per hectare te bepalen," verklaarde een woordvoerder van het college. "Dit is een goede zakelijke beslissing."
De heer Vollema uitte zijn zorgen over de lange termijn en vroeg zich af hoe de nieuwe gemeente Waardhoeken de middelen zou besteden. Het college verzekerde dat de begrotingswijzigingen de financiële stabiliteit van de gemeente zouden bevorderen.
Aan het einde van de vergadering werden de begrotingswijzigingen goedgekeurd. De voorzitter sloot de vergadering af met een zomerse groet: "Ik wens u een hele mooie zomer toe. Al die op reis gaan, komt behouden weer terug. Al die thuisblijven, ik hoop op mooi weer en we zien elkaar kort na de zomer weer."
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2017 aan te passen. Er zijn drie specifieke wijzigingen voorgesteld: een aanpassing vanwege de Marap I, een erfpachtovereenkomst voor een zonnepark, en kunst- en cultuureducatie in het basisonderwijs. Daarnaast is er een administratieve wijziging die ter kennisgeving wordt aangeboden. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen deze wijzigingen worden doorgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn opgenomen in de bijlagen. Er zijn geen bezwaren tegen de voorgestelde wijzigingen.
Frjentsjerteradiel Oerwaget Begruttingswizigingen: Sinnepark en Kultueredukaasje Sintraal
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat in foarstel besprutsen om de begrutting fan 2017 oan te passen. De wizigings omfiemje ûnder oaren in erfpachtoerienkomst foar in sinnepark en ekstra middels foar keunst- en kultueredukaasje yn it basisûnderwiis. It debat ferrûn libben, mei lof foar it kolleezje en inkele krityske notysjes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard in foarstel besprutsen om de begrutting fan 2017 te wizigjen. De wizigings omfetsje ûnder oare in erfpachtoerienkomst foar in sinnepark en ekstra middels foar keunst- en kultueredukaasje yn it basisûnderwiis. It debat ferrûn libben, mei lof foar it kolleezje en inkele krityske noten.
De gearkomste begûn mei in diskusje oer de finansjele aspekten fan de foarstelde wizigings. Riedslid Johan beklamme it belang fan proaktyf finansjeel behear en stelde foar om in gemeentlik fergrieningsfûns op te rjochtsjen. "Wy moatte in proaktyfere rol spylje," sa sei Johan. Hy pleite derfoar om it foarstel oan te hâlden foar fierdere diskusje.
Frou Terpstra fan it CDA spruts har wurdearring út foar it kolleezje en beklamme de finansjele foardielen fan de erfpachtoerienkomst foar it sinnepark. "It is in moai bedrach, allinnich al foar de pacht," sei se. Se wiisde derop dat de oerienkomst in grut part fan it ferlies fan de gemeente kompensearje soe en dat der noch sa'n 20 hektare grûn beskikber wêze soe foar takomstige doelen.
It kolleezje ferdigene de foarstelde wizigings en beklamme dat de oerienkomst mei de sinneparkûntwikkelder in goede deal wie foar de gemeente. "Wy hawwe in eksterne taksearder ynskeakele om de maksimale wearde per hektare te bepalen," ferklearre in wurdfierder fan it kolleezje. "Dit is in goede saaklike beslút."
De hear Vollema uterje syn soargen oer de lange termyn en frege him ôf hoe't de nije gemeente Waardhoeken de middels besteegje soe. It kolleezje fersekere dat de begruttingswizigings de finansjele stabiliteit fan de gemeente befoarderje soene.
Oan 'e ein fan 'e gearkomste waarden de begruttingswizigings goedkard. De foarsitter sleat de gearkomste ôf mei in simmerse groet: "Ik winskje jo in hiele moaie simmer ta. Al dy op reis gean, komt behâlden werom. Al dy thúsbliuwe, ik hoopje op moai waar en wy sjogge inoar koart nei de simmer wer."
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2017 oan te passen. Der binne trije spesifike wizigings foarsteld: in oanpassing fanwegen de Marap I, in erfpachtoerienkomst foar in sinnepark, en keunst- en kultueredukaasje yn it basisûnderwiis. Dêrneist is der in bestjoerlike wiziging dy't foar kennisjouwing oanbean wurdt. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne dizze wizigings trochfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigings binne opnaam yn de bylagen. Der binne gjin beswieren tsjin de foarstelde wizigings.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijzigingen 2017". Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2017. Het omvat drie specifieke wijzigingen: de 38e wijziging vanwege Marap I, de 39e wijziging met betrekking tot een erfpachtovereenkomst voor een zonnepark, en de 40e wijziging voor kunst- en cultuureducatie in het basisonderwijs. Daarnaast wordt de 41e wijziging ter kennisgeving aangenomen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en zijn voornamelijk administratief van aard.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar de specifieke begrotingswijzigingen en de bijbehorende bijlagen die verdere toelichting geven.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren. Dit is een formele stap die nodig is voordat de wijzigingen kunnen worden uitgevoerd.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van middelen voor kunst- en cultuureducatie en de ondersteuning van duurzame energieprojecten zoals het zonnepark.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de effecten kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 38e tot en met de 40e wijziging en de 41e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel, aangezien het voornamelijk administratief is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van de erfpachtovereenkomst voor het zonnepark, hoewel het voorstel zelf stelt dat duurzaamheid niet van toepassing is.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen behandeld. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen binnen de beschikbare middelen passen, maar verdere details zijn in de bijlagen te vinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Wethouder T. Twerda Administratieve wijziging Gedeputeerde Staten van Fryslân Gemeentewet Erfpachtovereenkomst zonnepark Kunst- en cultuureducatie Basisonderwijs Onvoorziene uitgavenVerfijning van de zoekopdracht: