12-05-2016 Raadscommissie F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.a Jaarstukken 2015
Franekeradeel stelt jaarstukken 2015 vast ondanks debat over urenverantwoording
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft na een intensief debat ingestemd met het vaststellen van de jaarstukken van 2015. Het voorstel omvatte onder meer de verdeling van een positief resultaat van € 1.389.950, waarvan een deel naar de algemene reserve en een nieuw op te richten reserve voor het Sociaal Domein gaat. De discussie draaide vooral om de methodiek van urentoerekening en verantwoording.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de jaarstukken van 2015 vast te stellen uitvoerig besproken. Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wijkhuis, benadrukte het belang van het budgetrecht van de raad en de noodzaak om bij overschrijdingen op programmaniveau tijdig geïnformeerd te worden. "Het niet tijdig melden hoeft wat ons betreft niet in de weg te staan van een rechtmatigheidsverklaring," aldus Wijkhuis. Hij stelde echter wel vragen over de reële verantwoording van uren en mogelijke capaciteitsproblemen in de toekomst.
De FNP sloot zich aan bij de zorgen van het CDA en vroeg zich af waarom het college niet eerder melding had gemaakt van de verschuivingen. "Waarom zou je het college dan van ja, het heeft altijd al geweest en dat hè? Dat is eerder net een duurlijkere reden," klonk het kritisch.
D66 legde de vinger op de zere plek door te wijzen op de verschuiving van 1,1 miljoen euro tussen programma's zonder melding aan de raad. "Hoe groot was eigenlijk de moeite geweest om het wel even te melden?" vroeg de heer Geldof zich af. Hij benadrukte dat het schrijven van uren inzichtelijk maakt waar de pijnpunten liggen.
De VVD en de ChristenUnie erkenden dat er geen duidelijke regels waren afgesproken over urenverantwoording en overschrijdingen. Mevrouw Osega van de VVD stelde dat de raad zichzelf dat moet aanrekenen en drong aan op betere informatievoorziening in de toekomst.
Wethouder Het Werde verdedigde de huidige methodiek door te wijzen op de bestendige gedragslijn die al jaren wordt gevolgd. "We hebben altijd op deze manier gewerkt," verklaarde hij. Hij erkende echter dat de intensiteit van de herindeling mogelijk tot knelpunten heeft geleid, maar benadrukte dat de organisatie niet zonder slag of stoot functioneert.
Ondanks de kritische noten stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel, met de afspraak dat in de toekomst bij significante overschrijdingen tijdig gerapporteerd zal worden. De jaarstukken worden nu naar het college van Gedeputeerde Staten gestuurd, waarmee Franekeradeel voldoet aan de wettelijke verplichting om deze uiterlijk 15 juli na het verslagjaar vast te stellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de jaarstukken van 2015 vast te stellen. Dit is een belangrijk onderdeel van de planning- en controlcyclus. Het voorstel omvat het vaststellen van de jaarstukken, het bepalen van toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, en het verwerken van een positief resultaat van € 1.389.950. Hiervan zou € 789.950 naar de algemene reserve gaan en € 600.000 naar een nieuwe reserve voor het Sociaal Domein. Ook wordt voorgesteld om de huidige methodiek van urentoerekening en verantwoording te behouden. De raad moet hierover nog een besluit nemen. Na goedkeuring worden de jaarstukken naar het college van Gedeputeerde Staten gestuurd. De jaarstukken moeten uiterlijk 15 juli na het verslagjaar zijn vastgesteld.
Frjentsjerteradiel stelt jierstikken 2015 fêst nettsjinsteande debat oer oerenferantwurding
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat nei in yntinsyf debat ynstimd mei it fêststellen fan de jierstikken fan 2015. It foarstel omfette ûnder mear de ferdieling fan in posityf resultaat fan € 1.389.950, wêrfan in part nei de algemiene reserve en in nij op te rjochtsjen reserve foar it Sosjaal Domein giet. De diskusje draaide foaral om de metodyk fan oeretawizing en ferantwurding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om de jierstikken fan 2015 fêst te stellen wiidweidich besprutsen. It CDA, fertsjintwurdige troch de hear Wijkhuis, beklamme it belang fan it budzjetrjocht fan de ried en de needsaak om by oerskridingen op programmanivo op 'e tiid ynformearre te wurden. "It net op 'e tiid melden hoecht wat ús oanbelanget net yn 'e wei te stean fan in rjochtmjittichheidsferklearring," sa sei Wijkhuis. Hy stelde lykwols wol fragen oer de reële ferantwurding fan oeren en mooglike kapasiteitsproblemen yn 'e takomst.
De FNP sleat him oan by de soargen fan it CDA en frege him ôf wêrom't it kolleezje net earder melding makke hie fan de ferskowingen. "Wêrom soe it kolleezje dan fan ja, it hat altyd al west en dat hè? Dat is earder net in duorlikere reden," klonk it kritysk.
D66 lei de finger op it seare plak troch te wizen op de ferskowing fan 1,1 miljoen euro tusken programma's sûnder melding oan de ried. "Hoe grut wie eins de muoite west om it wol efkes te melden?" frege de hear Geldof him ôf. Hy beklamme dat it skriuwen fan oeren ynsicht jout wêr't de pinepunten lizze.
De VVD en de ChristenUnie erkenden dat der gjin dúdlike regels ôfsprutsen wiene oer oerenferantwurding en oerskridingen. Frou Osega fan de VVD stelde dat de ried himsels dat oanrekkenje moat en drong oan op bettere ynformaasjeferskaffing yn 'e takomst.
Wethâlder Het Werde ferdigene de hjoeddeistige metodyk troch te wizen op de bestendige gedrachslijn dy't al jierren folge wurdt. "Wy hawwe altyd op dizze manier wurke," ferklearre hy. Hy erkende lykwols dat de yntinsiteit fan de herindieling mooglik ta knipepunten laat hat, mar beklamme dat de organisaasje net sûnder slach of stjit funksjonearret.
Nettsjinsteande de krityske noten stimde de ried úteinlik yn mei it foarstel, mei de ôfspraken dat yn 'e takomst by signifikante oerskridingen op 'e tiid rapporteard wurde sil. De jierstikken wurde no nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd, wêrmei't Frjentsjerteradiel foldocht oan de wetlike ferplichting om dizze uterlik 15 july nei it ferslachjier fêst te stellen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de jierstikken fan 2015 fêst te stellen. Dit is in wichtich ûnderdiel fan de planning- en kontrôlesyklus. It foarstel omfiemet it fêststellen fan de jierstikken, it bepalen fan tafoegings en ûntrekkings oan de reserves, en it ferwurkjen fan in posityf resultaat fan € 1.389.950. Hjirfan soe € 789.950 nei de algemiene reserve gean en € 600.000 nei in nije reserve foar it Sosjaal Domein. Ek wurdt foarsteld om de hjoeddeistige metodyk fan oereferantwurding en ferantwurding te behâlden. De ried moat hjir noch in beslút oer nimme. Nei goedkarring wurde de jierstikken nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd. De jierstikken moatte uterlik 15 july nei it ferslachjier fêststeld wêze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2015
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2015". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken over 2015, waarmee de gemeente Franekeradeel verantwoording aflegt over het gevoerde bestuur. Het positieve financiële resultaat van € 1.389.950 wordt verdeeld over de algemene reserve en een nieuw te vormen reserve voor het Sociaal Domein. Daarnaast wordt voorgesteld de huidige methodiek van urentoerekening en verantwoording te bestendigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor besluitvorming, inclusief financiële verantwoording, verdeling van het resultaat, en bevestiging van de methodiek van urentoerekening.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarstukken vast te stellen, te beslissen over de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, en de methodiek van urentoerekening te bevestigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve resultaat en de bevestiging van de huidige methodiek van urentoerekening. Dit zijn belangrijke keuzes die invloed hebben op de financiële stabiliteit en transparantie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist specifieke doelen voor de lange termijn (zoals de impact van de reserves op toekomstige projecten). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken vast te stellen, de voorgestelde financiële verdelingen goed te keuren, en de methodiek van urentoerekening te bevestigen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie naar het publiek gebeurt via reguliere persorganen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een onderwerp dat in diverse programma’s en paragrafen van het jaarverslag aan bod komt, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel effect van € 23.000 op de begroting van 2016. De verdeling van het positieve resultaat over de reserves is duidelijk aangegeven, maar er is geen specifieke dekking nodig gezien het positieve saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2015 Positief resultaat Algemene reserve Reserve Sociaal Domein Urentoerekening Gemeentewet Accountantsverklaring Planning- en controlcyclus Begroting 2016 DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
T.a. Wijkhuijs
E. Terpstra
L.j. Vollema
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E. Terpstra
T. Twerda
T. Twerda
T.a. Wijkhuijs
T. Twerda
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
M.g.m. De Bok
E. Terpstra
T. Twerda
M.g.m. De Bok
T. Twerda
E. Terpstra
T. Twerda
T. Twerda
L.j. Vollema
D. Osinga
D. Bloem
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 5.b Beheerplannen
Gemeente Franekeradeel Debatteert over Beheerplannen: "Sober Doch Doelmatig"
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft gedebatteerd over de voorgestelde beheerplannen voor de periode 2016-2020. Deze plannen omvatten onderhoud voor diverse gemeentelijke voorzieningen, waaronder wegen, bruggen en speeltuinen. Het voorstel is om het onderhoud binnen de bestaande begroting uit te voeren, zonder extra middelen aan te vragen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de beheerplannen vast te stellen uitvoerig besproken. Het college van burgemeester en wethouders presenteerde de plannen met de nadruk op een "sober doch doelmatig" onderhoudsniveau. Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de oprichting van een nieuwe voorziening voor speeltuinen, waarvoor € 223.926 vanuit de reserve Speeltuinen wordt overgeheveld.
De discussie in de raad was levendig, met verschillende fracties die hun zorgen en suggesties naar voren brachten. Mevrouw Blom van de ChristenUnie vroeg zich af waarom de plannen voor openbaar groen voornamelijk op Franeker gericht leken. "Waar is de planning voor het groenonderhoud in de dorpen?" vroeg ze.
De heer Geldof van D66 uitte zijn verbazing over het gebrek aan burgerparticipatie in de plannen. "Er is op geen enkele manier sprake van enige betrokkenheid van bewoners van onze gemeente," stelde hij. Hij benadrukte het belang van burgerparticipatie, vooral in het licht van de toekomstige fusie tot de gemeente Waadhoeke. "Is er een bereidheid om meer te doen aan burgerparticipatie bij beheer en onderhoud?" vroeg hij.
Wethouder Bekema reageerde op de vragen en opmerkingen vanuit de raad. Hij verzekerde dat de dorpen ook in de beheerplannen voor groen worden meegenomen en benadrukte dat burgerparticipatie wel degelijk een rol speelt bij de uitvoering van specifieke projecten. "Bij de uitvoering van alles wat wij doen, betrekken we de burger zeer breed," aldus Bekema.
De heer Ouderkerken van GroenLinks pleitte voor meer aandacht voor het groen in de dorpen en stelde voor om te streven naar een "stralend Franeker". Hij kreeg bijval van de heer Dijkstra van de FNP, die benadrukte dat de beheerplannen goed moeten worden uitgevoerd zonder financiële verrassingen.
Het debat werd afgesloten met de toezegging dat de beheerplannen als hamerstuk naar de volgende vergadering gaan. De raad zal dan een definitief besluit nemen over de vaststelling van de plannen.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt om de beheerplannen voor de periode 2016-2020 vast te stellen. Deze plannen omvatten onderhoud voor wegen, bruggen, kademuren, gebouwen, sportvelden, openbaar groen, openbare verlichting en speeltuinen. Het uitgangspunt is om geen extra middelen aan te vragen en het onderhoud binnen de bestaande begroting uit te voeren. Er wordt voorgesteld om een nieuwe voorziening voor speeltuinen in te stellen en € 223.926 vanuit de reserve Speeltuinen naar deze voorziening over te hevelen. Het onderhoudsniveau wordt voorgesteld als "sober doch doelmatig". De raad moet hierover nog een besluit nemen.
Gemeente Frjentsjerteradiel Debattearret oer Behearplannen: "Sober Mar Doelmjittich"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat debatearre oer de foarstelde behearplannen foar de perioade 2016-2020. Dizze plannen omfetsje ûnderhâld foar ferskate gemeentlike foarsjennings, wêrûnder wegen, brêgen en boarterstunen. It foarstel is om it ûnderhâld binnen de besteande begrutting út te fieren, sûnder ekstra middels oan te freegjen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel om de behearplannen fêst te stellen wiidweidich besprutsen. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders presintearre de plannen mei de klam op in "sober mar doelmjittich" ûnderhâldsnivo. In wichtich ûnderdiel fan it foarstel is de oprjochting fan in nije foarsjenning foar boarterstunen, wêrfoar't € 223.926 út de reserve Boarterstunen oerskreaun wurdt.
De diskusje yn de ried wie libben, mei ferskate fraksjes dy't harren soargen en suggestjes nei foaren brochten. Frou Blom fan de ChristenUnie frege har ôf wêrom't de plannen foar iepenbier grien benammen op Frjentsjer rjochte liken. "Wêr is de planning foar it grienûnderhâld yn de doarpen?" frege se.
De hear Geldof fan D66 útspruts syn fernuvering oer it gebrek oan boargerpartisipaasje yn de plannen. "Der is op gjin inkele wize sprake fan ienige belutsenens fan ynwenners fan ús gemeente," stelde er. Hy beklamme it belang fan boargerpartisipaasje, benammen yn it ljocht fan de takomstige fúzje ta de gemeente Waadhoeke. "Is der in reeëns om mear te dwaan oan boargerpartisipaasje by behear en ûnderhâld?" frege er.
Wethâlder Bekema reagearre op de fragen en opmerkings út de ried. Hy fersekere dat de doarpen ek yn de behearplannen foar grien meinaam wurde en beklamme dat boargerpartisipaasje wol deeglik in rol spilet by de útfiering fan spesifike projekten. "By de útfiering fan alles wat wy dogge, belûke wy de boarger tige breed," sa sei Bekema.
De hear Ouderkerken fan GrienLinks pleite foar mear omtinken foar it grien yn de doarpen en stelde foar om te stribjen nei in "strieljend Frjentsjer". Hy krige byfal fan de hear Dijkstra fan de FNP, dy't beklamme dat de behearplannen goed útfierd wurde moatte sûnder finansjele ferrassingen.
It debat waard ôfsletten mei de tasizzing dat de behearplannen as hammerstik nei de folgjende gearkomste gean. De ried sil dan in definityf beslút nimme oer de fêststelling fan de plannen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget om de behearplannen foar de perioade 2016-2020 fêst te stellen. Dizze plannen omfetsje ûnderhâld foar wegen, brêgen, kademuorren, gebouwen, sportfjilden, iepenbier grien, iepenbiere ferljochting en boarterstunen. It útgongspunt is om gjin ekstra middels oan te freegjen en it ûnderhâld binnen de besteande begrutting út te fieren. Der wurdt foarsteld om in nije foarsjenning foar boarterstunen yn te stellen en € 223.926 fanút de reserve Boarterstunen nei dizze foarsjenning oer te heljen. It ûnderhâldsnivo wurdt foarsteld as "sober doch doelmjittich". De rie moat hjir noch in beslút oer nimme.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van beheerplannen voor de periode 2016-2020, met als doel het onderhoud van diverse gemeentelijke voorzieningen zoals wegen, bruggen, kademuren, gebouwen, sportvelden, openbaar groen, openbare verlichting en speeltuinen. Het uitgangspunt is om geen extra middelen aan te vragen en het onderhoud binnen de bestaande begroting uit te voeren. Het beheerplan voor speeltuinen is nieuw en er wordt voorgesteld om een voorziening voor speeltuinen in te stellen en € 223.926 vanuit de reserve speeltuinen over te hevelen naar deze nieuwe voorziening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde beheerplannen en financiële aspecten behandelt. Het bevat duidelijke richtlijnen voor de vaststelling van onderhoudsniveaus en financiële voorzieningen.
Rol van de raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om de beheerplannen vast te stellen, het onderhoudsniveau te bepalen en akkoord te gaan met de financiële verschuivingen en het instellen van nieuwe voorzieningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het onderhoudsniveau ("Sober doch doelmatig") en de financiële herstructurering met betrekking tot de speeltuinen. Er moet ook worden besloten of het huidige budget toereikend is zonder extra middelen aan te vragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële en onderhoudsdoelen. Het is tijdgebonden (2016-2020) en realistisch binnen de bestaande begroting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beheerplannen vast te stellen, het onderhoudsniveau te accepteren, de voorziening voor speeltuinen in te stellen en de financiële middelen over te hevelen.
Participatie:
Er is geen vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor toekomstige plannen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen extra middelen worden aangevraagd en dat de financiële gevolgen binnen de bestaande begroting worden opgevangen. De overheveling van € 223.926 naar de nieuwe voorziening speeltuinen is specifiek genoemd als financiële maatregel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplannen Speeltuinen Onderhoudsniveau Begroting BBV (Besluit begroting en verantwoording) Onderhoud Reserve Voorziening Kapitaalgoed Vervanging speeltoestellenVerfijning van de zoekopdracht:
H. Hof - Gemeentebelangen
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
A. Hartman
E. Terpstra
J. Bekkema
Onbekende spreker
G.d. Geldof
J. Bekkema
B. Ouderkerken
E. Terpstra
J. Bekkema
Onbekende spreker
E. Terpstra
H. Hof - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
T. Twerda
E. Terpstra
G.d. Geldof
E. Terpstra
J. Dijkstra - Wethouder
E. Terpstra
J. Bekkema
G.d. Geldof
J. Bekkema
J. Bekkema
D. Kamstra - Gemeentebelangen
G.d. Geldof
E. Terpstra
E. Terpstra
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Bloem
A. Hartman
T. Twerda
D. Kamstra - Gemeentebelangen
Agendapunt 5.c Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Hûs en Hiem
Franekeradeel Raad Debatteert over Zienswijze op Begroting Hûs en Hiem
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft zich gebogen over de jaarrekening 2015 en de ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. Hoewel de jaarrekening een positief resultaat laat zien, zijn er zorgen over de ontwerpbegroting. De raad overweegt een zienswijze in te dienen om deze zorgen kenbaar te maken.
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de zienswijze van Franekeradeel kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van Hûs en Hiem. De heer Winia van het CDA opende het debat met de opmerking dat het college de verbouwing moet oppakken en dat de reactie van Hûs en Hiem belangrijk is. "We willen graag de reactie van Hûs en Hiem tegemoet zien," aldus Winia.
Wethouder Twarda benadrukte dat er nog een reactie moet komen en dat er gekeken moet worden naar de pensioenverplichtingen. "Er moet nog binnen wat verband pensioen worden gekeken," zei Twarda. De raad besloot dat de kwestie na de vergadering verder zou worden besproken.
De discussie verschoof naar de financiële situatie van de Veiligheidsregio Friesland. De heer Hartman van het CDA wees op de doelstelling uit het coalitieakkoord om 5% te bezuinigen op regelingen zoals de veiligheidsregio. "Zoals het er nu uitziet, zijn er structurele tekorten de komende jaren," waarschuwde Hartman.
De raad overweegt nu om de zorgen over de ontwerpbegroting van Hûs en Hiem, met name de verwachte financiële tekorten en het gebrek aan informatie over het eigen en vreemd vermogen van verbonden partijen, officieel kenbaar te maken. Na besluitvorming zal het Algemeen Bestuur schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de zienswijze van Franekeradeel.
Samenvatting
De raad van Franekeradeel overweegt de jaarrekening 2015 en de ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen 8 weken hun zienswijze geven. Het Algemeen Bestuur moet deze zienswijzen meenemen in hun besluitvorming. Er zijn geen opmerkingen over de jaarrekening, die een positief resultaat laat zien door een uittredingsvergoeding. De ontwerpbegroting vraagt om een zienswijze vanwege enkele zorgen, zoals de verwachte financiële tekorten en het ontbreken van informatie over het eigen en vreemd vermogen van verbonden partijen. De raad overweegt om deze zienswijze kenbaar te maken. Na besluitvorming zal het Algemeen Bestuur schriftelijk op de hoogte worden gesteld.
Franekeradeel Ried Debattearret oer Miening oer Begrutting Hûs en Hiem
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat him bûgd oer de jierrekken 2015 en de ûntwerpbegroting 2017 fan de mienskiplike regeling Hûs en Hiem. Hoewol't de jierrekken in posityf resultaat sjen lit, binne der soargen oer de ûntwerpbegroting. De ried oerwaget in miening yn te tsjinjen om dizze soargen kenber te meitsjen.
Tidens de riedsgearkomste waard it foarstel besprutsen om de miening fan Frjentsjerteradiel kenber te meitsjen oan it Algemien Bestjoer fan Hûs en Hiem. De hear Winia fan it CDA iepene it debat mei de opmerking dat it kolleezje de ferbouwing oppakke moat en dat de reaksje fan Hûs en Hiem wichtich is. "Wy wolle graach de reaksje fan Hûs en Hiem temjitte sjen," sei Winia.
Wethâlder Twarda beklamme dat der noch in reaksje komme moat en dat der sjoen wurde moat nei de pensjoenferplichtingen. "Der moat noch binnen wat ferbân pensjoen sjoen wurde," sei Twarda. De ried besleat dat de kwestje nei de gearkomste fierder besprutsen wurde soe.
De diskusje ferskode nei de finansjele situaasje fan de Feiligensregio Fryslân. De hear Hartman fan it CDA wiisde op de doelstelling út it koalysje-akkoart om 5% te besunigjen op regelingen lykas de feiligensregio. "Sa't it der no útsjocht, binne der strukturele tekoarten de kommende jierren," warskôge Hartman.
De ried oerwaget no om de soargen oer de ûntwerpbegroting fan Hûs en Hiem, benammen de ferwachte finansjele tekoarten en it gebrek oan ynformaasje oer it eigen en frjemd fermogen fan ferbûne partijen, offisjeel kenber te meitsjen. Nei beslútfoarming sil it Algemien Bestjoer skriftlik op 'e hichte brocht wurde fan de miening fan Frjentsjerteradiel.
Samenvatting
De ried fan Frjentsjerteradiel oerwaget de jierrekken 2015 en de ûntwerpbegroting 2017 fan de mienskiplike regeling Hûs en Hiem. De rieden fan de dielnimmende gemeenten kinne binnen 8 wiken harren miening jaan. It Algemien Bestjoer moat dizze mieningen meinimme yn harren beslútfoarming. Der binne gjin opmerkings oer de jierrekken, dy't in posityf resultaat sjen lit troch in útredingsfergoeding. De ûntwerpbegroting freget om in miening fanwege inkele soargen, lykas de ferwachte finansjele tekoarten en it ûntbrekken fan ynformaasje oer it eigen en frjemd fermogen fan ferbûne partijen. De ried oerwaget om dizze miening kenber te meitsjen. Nei beslútfoarming sil it Algemien Bestjoer skriftlik op 'e hichte brocht wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem: Jaarrekening 2015 en ontwerpbegroting 2017". Het voorstel betreft de beoordeling van de jaarrekening 2015 en de ontwerpbegroting 2017 van de gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem. De raden van de deelnemende gemeenten kunnen binnen acht weken hun zienswijze geven. De jaarrekening 2015 is positief afgesloten, mede door een uittredingsvergoeding. De ontwerpbegroting 2017 roept vragen op, vooral vanwege de verwachte effecten van de Omgevingswet en de financiële prognoses. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de stukken en een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die nadere toelichting behoeven, zoals de financiële prognoses en de impact van de Omgevingswet.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de jaarrekening en de ontwerpbegroting en een zienswijze indienen over de ontwerpbegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële prognoses en de voorgestelde wijzigingen in de begroting, vooral met betrekking tot de Omgevingswet en de financiële dekking van tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële dekking van toekomstige tekorten en de impact van de Omgevingswet.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarrekening en een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties, maar er zijn zorgen over de dekking van toekomstige tekorten. Het voorstel geeft aan dat deze gedekt kunnen worden vanuit het eigen vermogen, maar er is onduidelijkheid over de langetermijnprognoses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hûs en Hiem Jaarrekening 2015 Ontwerpbegroting 2017 Zienswijze Omgevingswet Uittredingsvergoeding Inverdienopgave Eigen vermogen Tariefstelling Ruimtelijke kwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
D. Osinga
E. Terpstra
T.j. Wijnia
E. Terpstra
T. Twerda
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.d Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Veiligheidsregio
Gemeenteraad Fryslân Debatteert over Begroting Veiligheidsregio: "Waar Ga Je Het Dan Nog Vandaan Halen?"
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) heeft haar financiële stukken voor 2017 gepresenteerd aan de gemeenteraad. Hoewel de begroting in lijn is met het eerder vastgestelde financiële kader, zijn er enkele financiële aanpassingen die invloed hebben op de bijdragen van de deelnemende gemeenten. Tijdens het debat werden zorgen geuit over structurele tekorten en de impact van nieuwe regelgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd de begroting van de Veiligheidsregio Fryslân voor 2017 besproken. De begroting, die overeenkomt met het eerder vastgestelde financiële kader, bevat enkele wijzigingen als gevolg van autonome ontwikkelingen zoals een nieuwe cao en het Individueel Keuzebudget. Deze wijzigingen hebben invloed op de bijdragen van de deelnemende gemeenten.
Burgemeester Van Zuilen benadrukte dat het tekort van 1% op een begroting van 70 miljoen euro niet uit het oog verloren moet worden. "Het is een worsteling die u hier kent en die wij daar ook in. Ja, welk niveau van veiligheid wil je overeind houden?" vroeg hij retorisch. Hij verzekerde de raad dat er intensief binnen het bestuur wordt gesproken over het oplossen van tekorten met eigen middelen, zonder de rekening bij de gemeenten neer te leggen.
De heer Ouderkerk van GroenLinks uitte zijn zorgen over de productiecapaciteit van de organisatie, die volgens hem op 80% ligt. "Waarom neemt dat steeds af?" vroeg hij zich af, en hij drong aan op actie van het college om de productie te verhogen.
Mevrouw Oostka van de VVD bracht de recente wijziging van de algemene bepalingen omgevingsrecht ter sprake, die naar verwachting meer taken voor gemeenten met zich mee zal brengen. Ze vroeg het college om de raad te informeren over de effecten van deze wijzigingen op de begroting.
Mevrouw Blom van de ChristenUnie vroeg het college om in de zienswijze een verzoek op te nemen om te onderzoeken welke effecten een lager tarief van FUMO zou hebben.
Wethouder Bekema erkende de zorgen over de productiecapaciteit en gaf aan dat FUMO kampt met personele problemen, maar dat ze streven naar een productie van 100%.
De besluitvorming door het algemeen bestuur van de VRF staat gepland voor 13 juli 2016. De gemeenteraad lijkt vooralsnog bereid om in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen, maar blijft kritisch over de financiële uitdagingen en de impact van nieuwe regelgeving.
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) presenteert haar financiële stukken aan de gemeenteraad voor een zienswijze. De begroting voor 2017 komt overeen met het eerder vastgestelde financiële kader, en er zijn geen nieuwe ontwikkelingen die aanleiding geven tot wensen of bedenkingen. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze stukken zonder verdere opmerkingen. De besluitvorming door het algemeen bestuur van de VRF staat gepland voor 13 juli 2016. Er zijn enkele financiële aanpassingen, zoals een negatieve jaarrekening voor 2015 en een begrotingswijziging voor 2016, die invloed hebben op de bijdragen van de deelnemende gemeenten. De wijzigingen zijn voornamelijk het gevolg van autonome ontwikkelingen zoals een nieuwe cao en het Individueel Keuzebudget. De gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de begrotingswijzigingen.
Gemeenteried Fryslân Debattearret oer Begrutting Feilichheidsregio: "Wêr Silst It Dan Noch Wei Helje?"
De Feiligensregio Fryslân (FRF) hat har finansjele stikken foar 2017 presintearre oan de gemeenteried. Hoewol't de begrutting yn line is mei it earder fêststelde finansjele ramt, binne der inkele finansjele oanpassingen dy't ynfloed hawwe op de bydragen fan de dielnimmende gemeenten. Tidens it debat waarden soargen utere oer strukturele tekoarten en de ynfloed fan nije regeljouwing.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de gemeenteriedsgearkomste waard de begrutting fan de Feiligensregio Fryslân foar 2017 besprutsen. De begrutting, dy't oerienkomt mei it earder fêststelde finansjele kader, befettet inkele wizigings as gefolch fan autonome ûntwikkelings lykas in nije cao en it Individueel Keuzebudget. Dizze wizigings hawwe ynfloed op de bydragen fan de dielnimmende gemeenten.
Boargemaster Van Zuilen beklamme dat it tekoart fan 1% op in begrutting fan 70 miljoen euro net út it each ferlern wurde moat. "It is in wrakseling dy't jo hjir kenne en dy't wy dêr ek yn. Ja, hokker nivo fan feiligens wolst oerein hâlde?" frege hy retorysk. Hy fersekere de ried dat der yntinsyf binnen it bestjoer praat wurdt oer it oplossen fan tekoarten mei eigen middels, sûnder de rekken by de gemeenten del te lizzen.
De hear Ouderkerk fan GroenLinks uterde syn soargen oer de produksjekapasiteit fan de organisaasje, dy't neffens him op 80% leit. "Wêrom nimt dat hieltyd ôf?" frege hy him ôf, en hy drong oan op aksje fan it kolleezje om de produksje te ferheegjen.
Frou Oostka fan de VVD brocht de resinte wiziging fan de algemiene bepalingen omjouwingsrjocht ter sprake, dy't nei ferwachting mear taken foar gemeenten mei him meibringe sil. Se frege it kolleezje om de ried te ynformearjen oer de effekten fan dizze wizigings op de begrutting.
Frou Blom fan de ChristenUnie frege it kolleezje om yn de sjenswize in fersyk op te nimmen om te ûndersykjen hokker effekten in leger taryf fan FUMO hawwe soe.
Wethâlder Bekema erkende de soargen oer de produksjekapasiteit en joech oan dat FUMO wrakselet mei persoanlike problemen, mar dat se stribje nei in produksje fan 100%.
De beslútfoarming troch it algemien bestjoer fan de VRF stiet pland foar 13 july 2016. De gemeenteried liket foarearst ree om yn te stimmen mei de foarstelde begruttingswizigings, mar bliuwt kritysk oer de finansjele útdagings en de ynfloed fan nije regeljouwing.
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân (FRF) presintearret har finansjele stikken oan de gemeenteried foar in miening. De begrutting foar 2017 komt oerien mei it earder fêststelde finansjele ramt, en der binne gjin nije ûntwikkelings dy't oanlieding jouwe ta winsken of betinkingen. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan dizze stikken sûnder fierdere opmerkingen. De beslútfoarming troch it algemien bestjoer fan de FRF stiet pland foar 13 july 2016. Der binne inkele finansjele oanpassings, lykas in negative jierrekken foar 2015 en in begruttingswiziging foar 2016, dy't ynfloed hawwe op de bydragen fan de dielnimmende gemeenten. De wizigings binne benammen it gefolch fan autonome ûntwikkelings lykas in nije cao en it Individueel Keuzebudget. De gemeenteried wurdt foarsteld om yn te stimmen mei de begruttingswizigings.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2015, begroting 2017 en begrotingswijziging 2016 Veiligheidsregio Fryslân". Het doel is dat de gemeenteraad kennisneemt van de financiële stukken van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) zonder wensen of bedenkingen te uiten. De begroting voor 2017 is in lijn met het financieel kader van de VRF en eerdere ontwikkelingen zijn al aangekondigd in de kaderbrief. Er zijn geen significante afwijkingen die aanleiding geven tot bezorgdheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante financiële documenten en contextuele informatie bevat die nodig zijn voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet de financiële stukken van de VRF beoordelen en kan zijn zienswijze geven. In dit geval wordt voorgesteld geen wensen of bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen wensen of bedenkingen te uiten over de financiële stukken van de VRF.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de financiële stukken zonder wensen of bedenkingen te uiten.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële resultaat van 2015 is negatief, met een tekort van €721.000. Dit wordt deels veroorzaakt door een nabetaling van premies en een verdelingscorrectie van de WABO. De begroting voor 2017 en de begrotingswijziging voor 2016 leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De financiële gevolgen worden gedekt door structurele voordelen in de WABO-financiering en andere budgettaire aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Financiële stukken Begroting 2017 Jaarrekening 2015 Begrotingswijziging 2016 WABO Gemeenschappelijke Regeling Autonome ontwikkelingen Financieel kader JaarstukkenVerfijning van de zoekopdracht:
A. Hartman
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E. Terpstra
E. Terpstra
B. Ouderkerken
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
J. Bekkema
Agendapunt 5.e Voorlopige jaarrekening en ontwerpbegroting FUMO
Gemeenteraad Franekeradeel Debatteert over FUMO Begroting: "Geen Zienswijze Nodig"
De gemeenteraad van Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing over de ontwerpbegroting 2017 van de FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015. Hoewel er geen inhoudelijke of cijfermatige bezwaren zijn, roept het debat vragen op over de toekomst van gemeentelijke controles en de impact van uurtarieven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel werd er gediscussieerd over de ontwerpbegroting van de FUMO, de Friese Uitvoeringsdienst Milieu en Omgeving. De raad heeft tot 18 mei 2016 om te reageren op de begroting, maar het voorstel is om geen zienswijze in te dienen, aangezien er geen bezwaren zijn. De voorlopige jaarrekening 2015 voldoet aan de wettelijke verplichtingen, ondanks een stijging van de kosten met € 11.312,- door een hoger uurtarief.
Een belangrijk punt van discussie was de rol van de FUMO in het uitvoeren van gemeentelijke controles. "Op dit moment mag iedere gemeente nog zelf bepalen wat ze wel en niet bij de FUMO onderbrengen," merkte een raadslid op. Er werd gesuggereerd dat in de toekomst alle controles bij de FUMO ondergebracht zouden kunnen worden, wat volgens de spreker zou leiden tot betere resultaten.
Mevrouw Osinga van de VVD vroeg om duidelijkheid over de effecten van een algemene maatregel van bestuur op de begroting. "Ik zou graag de effecten willen zien voordat u een tweede begroting vaststelt," benadrukte ze. De wethouder verzekerde dat de raad op de hoogte zou worden gehouden van eventuele wijzigingen.
Een ander punt van zorg was het verschil in uurtarieven tussen Friesland en Groningen. Mevrouw Blom vroeg zich af of het uurtarief in Friesland lager kon, gezien het tarief in Groningen. De wethouder legde uit dat er al een gedifferentieerd uurtarief is ingevoerd, maar dat verdere verlaging niet waarschijnlijk is.
Hoewel er geen zienswijze werd ingediend, blijft de discussie over de harmonisatie van controles en de uurtarieven een belangrijk onderwerp voor de toekomst. De raad zal op 26 mei 2016 de ontwerpbegroting en jaarstukken verder bespreken, waarna de FUMO op 30 juni 2016 de definitieve begroting en jaarstukken zal vaststellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel gaat binnenkort beslissen over de ontwerpbegroting 2017 van de FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015. De FUMO heeft de ontwerpbegroting op 8 maart 2016 toegestuurd en de raad kan tot 18 mei 2016 reageren. Er zijn geen inhoudelijke of cijfermatige bezwaren tegen de begroting, dus wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen. De voorlopige jaarrekening 2015 is op 13 april 2016 ontvangen en voldoet aan de wettelijke verplichtingen. De totale kosten voor Franekeradeel stijgen met € 11.312,- door een hoger uurtarief, maar dit past binnen de begroting. De raad zal op 26 mei 2016 de ontwerpbegroting en jaarstukken bespreken en daarna een besluit nemen. De FUMO zal de definitieve begroting en jaarstukken op 30 juni 2016 vaststellen.
Gemeenteried Frjentsjerteradiel Debattearret oer FUMO Begrutting: "Gjin Sjochwize Nedich"
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel stiet foar in wichtige beslútfoarming oer de ûntwerpbegroting 2017 fan de FUMO en de foarriedige jierrekken 2015. Hoewol't der gjin ynhâldlike of siferlike beswieren binne, ropt it debat fragen op oer de takomst fan gemeentlike kontrôles en de ynfloed fan oere-tariven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard der diskusjearre oer de ûntwerpbegroting fan de FUMO, de Fryske Utfieringsdienst Miljeu en Omjouwing. De ried hat oant 18 maaie 2016 om te reagearjen op de begrutting, mar it foarstel is om gjin sjochswiis yn te tsjinjen, om't der gjin beswieren binne. De foarriedige jierrekken 2015 foldocht oan de wetlike ferplichtingen, nettsjinsteande in stiging fan de kosten mei € 11.312,- troch in heger oerebedrach.
In wichtich punt fan diskusje wie de rol fan de FUMO yn it útfieren fan gemeentlike kontrôles. "Op dit stuit mei elke gemeente noch sels bepale wat se wol en net by de FUMO ûnderbringe," merkte in riedslid op. Der waard suggerearre dat yn de takomst alle kontrôles by de FUMO ûnderbrocht wurde koene, wat neffens de spreker liede soe ta bettere resultaten.
Frou Osinga fan de VVD frege om dúdlikens oer de effekten fan in algemiene maatregel fan bestjoer op de begrutting. "Ik soe graach de effekten sjen wolle foardat jo in twadde begrutting fêststelle," beklamme se. De wethâlder fersekere dat de ried op 'e hichte holden wurde soe fan eventuele wizigingen.
In oar punt fan soarch wie it ferskil yn oerebedragen tusken Fryslân en Grinslân. Frou Blom frege har ôf oft it oerebedrach yn Fryslân leger koe, sjoen it taryf yn Grinslân. De wethâlder lei út dat der al in differinsjearre oerebedrach ynfierd is, mar dat fierdere ferleging net wierskynlik is.
Hoewol't der gjin sjochswiis yntsjinne waard, bliuwt de diskusje oer de harmonisaasje fan kontrôles en de oerebedragen in wichtich ûnderwerp foar de takomst. De ried sil op 26 maaie 2016 de ûntwerpbegroting en jierstikken fierder beprate, wêrnei't de FUMO op 30 juny 2016 de definitive begrutting en jierstikken fêststelle sil.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel sil aanst beslute oer de ûntwerpbegrutting 2017 fan de FUMO en de foarlopige jierrekken 2015. De FUMO hat de ûntwerpbegrutting op 8 maart 2016 tastjoerd en de ried kin oant 18 maaie 2016 reagearje. Der binne gjin ynhâldlike of siferlike beswieren tsjin de begrutting, dus wurdt foarsteld om gjin sjochswiis yn te tsjinjen. De foarlopige jierrekken 2015 is op 13 april 2016 ûntfongen en foldocht oan de wetlike ferplichtingen. De totale kosten foar Frjentsjerteradiel stige mei € 11.312,- troch in heger oerebedrach, mar dit past binnen de begrutting. De ried sil op 26 maaie 2016 de ûntwerpbegrutting en jierstikken besprekke en dêrnei in beslút nimme. De FUMO sil de definitive begrutting en jierstikken op 30 juny 2016 fêststelle.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting 2017 FUMO en de voorlopige jaarrekening 2015 FUMO". Het voorstel betreft de ontwerpbegroting voor 2017 van de FUMO, die op 8 maart 2016 is toegestuurd aan de raad. De raad heeft tot 18 mei 2016 de mogelijkheid om te reageren, maar er wordt voorgesteld geen zienswijze in te dienen omdat er cijfermatig en inhoudelijk niets op aan te merken is. Daarnaast is de voorlopige jaarrekening 2015 voor kennisgeving aangeboden, waarmee wordt voldaan aan de verplichting van artikel 80a van de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de ontwerpbegroting als de voorlopige jaarrekening behandelt en de relevante wettelijke verplichtingen benoemt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de ontwerpbegroting te beoordelen en eventueel een zienswijze in te dienen. Daarnaast neemt de raad kennis van de jaarstukken 2015.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de ontwerpbegroting 2017. Het voorstel is om geen zienswijze in te dienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen tegen de ontwerpbegroting 2017 en kennis te nemen van de jaarstukken 2015.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten stijgen met €11.312,-, wat binnen de begroting past. De kosten voor 2017 bedragen €364.829,-, terwijl er €367.671,- is opgenomen voor de dekking van de kosten voor de FUMO. De financiële gevolgen zijn dus gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
FUMO Ontwerpbegroting 2017 Voorlopige jaarrekening 2015 Artikel 80a WGR Gemeenschappelijke regeling Weerstandsvermogen Implementatiekosten Uurtarief Batig saldo FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
J. Bekkema
E. Terpstra
D. Osinga
E. Terpstra
E. Terpstra
D. Bloem
Onbekende spreker
E. Terpstra
J. Bekkema
E. Terpstra
D. Bloem
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.f Voorlopig jaarverslag en ontwerpbegroting Marrekrite
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit te nemen over de jaarstukken 2015 en de conceptbegroting 2017 van de Marrekrite, een samenwerkingsverband van 22 Friese gemeenten en de provincie Fryslân. De Marrekrite richt zich op de ontwikkeling van watersport, waterrecreatie en landrecreatie. Er is een nieuwe benadering waarbij de focus ligt op de optimale voorraad aanlegplaatsen in plaats van de historische voorraad. Het plan is om de voorraad te verkleinen tot 70% van de huidige capaciteit, wat volgens de huidige inzichten geen negatief effect heeft op het toerisme. Dit moet de financiële gezondheid van de Marrekrite waarborgen. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd om kennis te nemen van de jaarstukken en het "Toekomstplan 2020" en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting 2017 en de meerjarenraming 2018-2020. De definitieve besluitvorming staat gepland voor de vergadering van het Algemeen Bestuur op 7 juli 2016.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút te nimmen oer de jierstikken 2015 en de konseptbegrutting 2017 fan de Marrekrite, in gearwurkingsferbân fan 22 Fryske gemeenten en de provinsje Fryslân. De Marrekrite rjochtet him op de ûntwikkeling fan wettersport, wetterrekreaasje en lânrekreaasje. Der is in nije oanpak wêrby't de fokus leit op de optimale foarried oanlisplakken ynstee fan de histoaryske foarried. It plan is om de foarried te ferminderjen nei 70% fan de hjoeddeiske kapasiteit, wat neffens de hjoeddeiske ynsichten gjin negatyf effekt hat op it toerisme. Dit moat de finansjele sûnens fan de Marrekrite garandearje. De ried fan Frjentsjerteradiel wurdt frege om kennis te nimmen fan de jierstikken en it "Takomstplan 2020" en gjin winsken of beswieren te uterjen oer de konseptbegrutting 2017 en de mearjierrenraming 2018-2020. De definitive beslútfoarming stiet pland foar de gearkomste fan it Algemien Bestjoer op 7 july 2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2015 en conceptbegroting 2017 en meerjarenraming 2018-2020 de Marrekrite". De gemeente Franekeradeel, als lid van de Marrekrite, wordt geïnformeerd over de financiële stukken van deze gemeenschappelijke regeling, die zich richt op de ontwikkeling van watersport, waterrecreatie en landrecreatie in Friesland. De Marrekrite heeft een strategische heroriëntatie ondergaan, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van de capaciteit van aanlegplaatsen. Dit moet leiden tot een financieel gezonde organisatie zonder negatieve impact op het toeristisch product. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de stukken en geen wensen of bedenkingen te uiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en toekomstplannen van de Marrekrite presenteert. Het bevat de jaarstukken, een toekomstplan en een conceptbegroting, en biedt voldoende context voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de jaarstukken en het toekomstplan van de Marrekrite en om geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële strategie van de Marrekrite, die een reductie van de capaciteit inhoudt. Dit kan politieke implicaties hebben voor de lokale economie en toerisme.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en capaciteitsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijneffecten van de capaciteitsreductie zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de jaarstukken en het toekomstplan en geen wensen of bedenkingen te uiten over de conceptbegroting en meerjarenraming.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Marrekrite over het besluit van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van Franekeradeel blijft ongewijzigd op €11.406 voor 2017, zonder indexering. De Marrekrite verwacht geen tekorten door de capaciteitsreductie en heeft een onderhoudsfonds voor toekomstige vervangingen. De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Watersport Waterrecreatie Landrecreatie Toekomstplan 2020 Jaarstukken 2015 Conceptbegroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Financiële gezondheid OnderhoudsfondsVerfijning van de zoekopdracht:
K.j. Rodenburg
E. Terpstra
E. Terpstra
Agendapunt 5.g Nieuwbouw/renovatie cbs de Korendrager
Gemeente Franekeradeel in Dubio: Nieuwbouw of Renovatie voor CBS De Korendrager?
De gemeente Franekeradeel staat voor een belangrijke beslissing: moet CBS De Korendrager volledig nieuw worden gebouwd of is gedeeltelijke renovatie de betere optie? Het schoolbestuur kampt met een aanzienlijk tekort voor nieuwbouw, terwijl de gemeente vasthoudt aan de normvergoeding. Tijdens een recent debat werden de verschillende standpunten en zorgen duidelijk naar voren gebracht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de toekomst van CBS De Korendrager werd duidelijk dat de gemeente Franekeradeel voor een lastige keuze staat. Het schoolbestuur heeft de kosten voor nieuwbouw hoger ingeschat dan het beschikbare budget, met een tekort van maar liefst € 535.471. Dit tekort is deels te wijten aan locatiegebonden meerkosten, zoals de verplichting tot het bouwen van hellende daken. De gemeente wil echter vasthouden aan de normvergoeding, terwijl het schoolbestuur het tekort niet zelf kan dekken.
Een van de voorstellen die op tafel ligt, is om af te zien van het terugvorderen van een investering voor een extra groepsruimte. Dit zou het schoolbestuur in staat stellen om € 140.000 aan meerkosten te financieren. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met gedeeltelijke renovatie in plaats van volledige nieuwbouw, wat zou leiden tot hogere kapitaallasten van € 7.018. Deze kosten zouden gedekt worden uit structureel onvoorzien. Ook wordt voorgesteld om de uitzetting voor onderwijshuisvesting in 2018 te verlagen van € 70.000 naar € 63.000.
Tijdens het debat benadrukte de heer Corporaal van het CDA dat "het normbedrag eigenlijk te laag is" en dat er creatief moet worden omgegaan met de beschikbare middelen. Hij stelde voor om te kijken naar mogelijkheden om het normbedrag los te laten en te investeren in de toekomst van de school. "We moeten ervoor zorgen dat we een duurzame oplossing vinden die past binnen de financiële mogelijkheden van de gemeente," aldus Corporaal.
Wethouder Twerda benadrukte echter het belang van vasthouden aan de normbedragen. "Het hele integraal huisvestingsplan is gebaseerd op deze normen," zei hij. "Als we deze normen loslaten, kan dat gevolgen hebben voor de kosten en de planning van toekomstige projecten."
De discussie werd verder bemoeilijkt door zorgen over de locatiegebonden meerkosten. "We hebben te maken met een beschermd stadsgezicht, wat betekent dat er extra maatregelen nodig zijn om de school op een passende manier te ontwikkelen," legde Twerda uit.
Hoewel er nog geen definitief besluit is genomen, lijkt het erop dat de gemeente en het schoolbestuur naar een compromis moeten zoeken. De vraag blijft of de gemeente bereid is om af te wijken van de normvergoeding om de toekomst van CBS De Korendrager veilig te stellen. Het debat zal ongetwijfeld worden voortgezet, met als doel een oplossing te vinden die zowel financieel haalbaar als toekomstbestendig is.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een besluit over de nieuwbouw of renovatie van cbs de Korendrager. Het schoolbestuur heeft de kosten voor nieuwbouw hoger ingeschat dan het beschikbare budget. Er is een tekort van € 535.471, deels door locatiegebonden meerkosten zoals voorgeschreven hellende daken. De gemeente wil vasthouden aan de normvergoeding, maar het schoolbestuur kan het tekort niet zelf dekken. Er ligt een voorstel om af te zien van het terugvorderen van een investering voor een extra groepsruimte, zodat het schoolbestuur € 140.000 aan meerkosten kan financieren. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met gedeeltelijke renovatie in plaats van volledige nieuwbouw, wat leidt tot hogere kapitaallasten van € 7.018. Deze kosten zouden gedekt worden uit structureel onvoorzien. Ook wordt voorgesteld om de uitzetting voor onderwijshuisvesting in 2018 te verlagen van € 70.000 naar € 63.000. Het besluit moet nog genomen worden.
Gemeente Frjentsjerteradiel yn Twifel: Nijbou of Renovaasje foar CBS De Korndrager?
De gemeente Frjentsjerteradiel stiet foar in wichtige beslút: moat CBS De Korndrager folslein nij boud wurde of is in dielrenovaasje de bettere opsje? It skoalbestjoer hat te krijen mei in grut tekoart foar nijbou, wylst de gemeente fêsthâldt oan de normfergoeding. Tidens in resint debat waarden de ferskate stânpunten en soargen dúdlik nei foaren brocht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens it debat oer de takomst fan CBS De Korendrager waard dúdlik dat de gemeente Frjentsjerteradiel foar in drege kar stiet. It skoalbestjoer hat de kosten foar nijbou heger ynskatten as it beskikbere budzjet, mei in tekoart fan mar leafst € 535.471. Dit tekoart is foar in part te witen oan lokaasjegebûne mear kosten, lykas de ferplichting ta it bouwen fan skeane dakken. De gemeente wol lykwols fêsthâlde oan de normfergoeding, wylst it skoalbestjoer it tekoart net sels dekke kin.
Ien fan de foarstellen dy't op tafel leit, is om ôf te sjen fan it weromfertsjinjen fan in ynvestearring foar in ekstra groepsromte. Dit soe it skoalbestjoer yn steat stelle om € 140.000 oan mear kosten te finansieren. Dêrneist wurdt foarsteld om yn te stimmen mei dielde renovaasje yn plak fan folsleine nijbou, wat liede soe ta hegere kapitaallêsten fan € 7.018. Dizze kosten soene dekt wurde út struktureel ûnfoarsjoen. Ek wurdt foarsteld om de útsetting foar ûnderwiishúsfesting yn 2018 te ferleegjen fan € 70.000 nei € 63.000.
Tidens it debat beklamme de hear Corporaal fan it CDA dat "it normbedrach eins te leech is" en dat der kreatyf omgien wurde moat mei de beskikbere middels. Hy stelde foar om te sjen nei mooglikheden om it normbedrach los te litten en te ynvestearjen yn de takomst fan de skoalle. "Wy moatte derfoar soargje dat wy in duorsume oplossing fine dy't past binnen de finansjele mooglikheden fan de gemeente," sei Corporaal.
Wethâlder Twerda beklamme lykwols it belang fan fêsthâlden oan de normbedragen. "It hiele yntegraal húsfestingsplan is basearre op dizze noarmen," sei er. "As wy dizze noarmen loslitte, kin dat gefolgen hawwe foar de kosten en de planning fan takomstige projekten."
De diskusje waard fierder bemuoilike troch soargen oer de lokaasjegebûne mear kosten. "Wy hawwe te meitsjen mei in beskerme stedsbyld, wat betsjut dat der ekstra maatregels nedich binne om de skoalle op in passende wize te ûntwikkeljen," lei Twerda út.
Hoewol't der noch gjin definityf beslút nommen is, liket it derop dat de gemeente en it skoalbestjoer nei in kompromis sykje moatte. De fraach bliuwt oft de gemeente ree is om ôf te wiken fan de normfergoeding om de takomst fan CBS De Korendrager feilich te stellen. It debat sil ûngetwyfeld fuortset wurde, mei as doel in oplossing te finen dy't sawol finansjeel helber as takomstbestindich is.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in beslút oer de nijbou of renovaasje fan cbs de Korendrager. It skoalbestjoer hat de kosten foar nijbou heger ynskatten as it beskikbere budzjet. Der is in tekoart fan € 535.471, foar in part troch lokaasjegebûne mear kosten lykas foarskreaune skeane dakken. De gemeente wol fêsthâlde oan de normfergoeding, mar it skoalbestjoer kin it tekoart net sels dekke. Der leit in foarstel om ôf te sjen fan it weromfertsjinjen fan in ynvestearring foar in ekstra groepsromte, sadat it skoalbestjoer € 140.000 oan mear kosten finansiere kin. Dêrneist wurdt foarsteld om yn te stimmen mei in dielde renovaasje yn stee fan folsleine nijbou, wat liedt ta hegere kapitaallêsten fan € 7.018. Dizze kosten soene dekt wurde út struktureel ûnfoarsjoen. Ek wurdt foarsteld om de útsetting foar ûnderwiishúsfesting yn 2018 te ferleegjen fan € 70.000 nei € 63.000. It beslút moat noch nommen wurde.