18-02-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 21 jannewaris 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Finansjeel ramt 2017-2020 VRF – besprekpunt
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het financieel kader van de Veiligheidsregio Fryslân voor de periode 2017-2020. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van dit kader en eventuele zienswijzen voor 15 februari 2016 kenbaar te maken aan de Veiligheidsregio. Een belangrijk punt in het kader is de jaarlijkse daling van de BDuR-uitkering met € 250.000, wat leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Daarnaast worden er enkele financiële risico's genoemd, zoals een tekort op kapitaallasten en mogelijke verlaging van de BDuR-uitkering. De indexaties voor loon- en materiële kosten blijven gehandhaafd, wat voor stabiliteit zorgt. Na besluitvorming zal de zienswijze van de gemeente worden verwerkt in een voorstel aan het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio, dat op 17 maart 2016 de kaderbrief zal vaststellen.
Samenvatting
It riedsfoarstel giet oer it finansjeel ramt fan de Feiligensregio Fryslân foar de perioade 2017-2020. De gemeenteried wurdt frege om kennis te nimmen fan dit ramt en eventuele miening foar 15 febrewaris 2016 kenber te meitsjen oan de Feiligensregio. In wichtich punt yn it ramt is de jierlikse delgong fan de BDuR-útkearing mei € 250.000, wat liedt ta in ferheging fan de gemeentlike bydrage. Derneist wurde der inkele finansjele risiko's neamd, lykas in tekoart op kapitaallêsten en mooglike ferleging fan de BDuR-útkearing. De yndeksaasjes foar lean- en materiaal kosten bliuwe hanthavene, wat foar stabiliteit soarget. Nei beslútfoarming sil de miening fan de gemeente ferwurke wurde yn in foarstel oan it algemien bestjoer fan de Feiligensregio, dat op 17 maart 2016 de ramtbrief fêststelle sil.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Veiligheidsregio financieel kader 2017-2020". Het voorstel betreft het financieel kader van de Veiligheidsregio Fryslân voor de jaren 2017-2020. Het belangrijkste punt is de daling van de BDuR (bijdrage door het rijk) met €250.000 per jaar, wat leidt tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De kaderbrief introduceert ook een operatie genaamd "Stofkam" om de begroting te optimaliseren. Er zijn enkele financiële risico's, zoals tekorten op kapitaallasten en mogelijke verlagingen van de BDuR-uitkering. De gemeenteraad moet een zienswijze indienen voor 15 februari 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële veranderingen en risico's. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de "Stofkam"-operatie en hoe de risico's precies beheerd zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van het financieel kader en een zienswijze indienen bij de Veiligheidsregio Fryslân. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage en hoe zij de financiële risico's wil adresseren. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteiten binnen de veiligheidsregio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de risico's kan concreter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het financieel kader en welke zienswijze zij willen indienen bij de Veiligheidsregio Fryslân.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraad en de Veiligheidsregio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio. Er is geen specifieke dekking voor deze verhoging aangegeven, wat een punt van zorg kan zijn voor de gemeenteraad. De risico's op kapitaallasten en andere financiële onzekerheden zijn benoemd, maar er is geen gedetailleerd plan voor hoe deze risico's gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Financieel kader 2017-2020 BDuR (Bijdrage Veiligheidsregio) WABO-taken Gemeentelijke bijdrage Kaderbrief Operatie Stofkam Risico's Indexaties Calamiteiten CoördinatorVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Wolstânskritearia bestimmingsplan Glêstúnbougebiet Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt de vaststelling van welstandscriteria voor het Glastuinbouwgebied Berltsum. In het bestemmingsplan van januari 2015 zijn bouwmogelijkheden voor bedrijfswoningen gecreëerd, maar er ontbreken specifieke regels voor beeldkwaliteit. De huidige welstandsnota van de gemeente Menameradiel biedt geen richtlijnen voor projecten die de bestaande ruimtelijke structuur doorbreken. Er zijn inmiddels bouwinitiatieven ingediend die niet overeenkomen met de bestaande regels voor bouwvolume. Volgens de Woningwet moet de gemeenteraad criteria vaststellen die bepalen of bouwinitiatieven voldoen aan redelijke eisen van welstand. De raad wordt gevraagd om de bijgevoegde welstandscriteria goed te keuren. Na goedkeuring zullen deze criteria openbaar worden gemaakt.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt de fêststelling fan wolstânskriteria foar it Glêstúnbougebiet Berltsum. Yn it bestimmingsplan fan jannewaris 2015 binne boumooglikheden foar bedriuwswenten kreëarre, mar der ûntbrekke spesifike regels foar byldkwaliteit. De hjoeddeiske wolstânsnota fan de gemeente Menameradiel biedt gjin rjochtlinen foar projekten dy't de besteande romtlike struktuer trochbrekke. Der binne yntusken bouinisjativen yntsjinne dy't net oerienkomme mei de besteande regels foar bouwolume. Neffens de Woningwet moat de gemeenteried kriteria fêststelle dy't bepale oft bouinisjativen foldogge oan ridlike easken fan wolstân. De ried wurdt frege om de byhearrende wolstânskriteria goed te karren. Nei goedkarring sille dizze kriteria iepenbier makke wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Welstandscriteria bestemmingsplan Glastuinbouwgebied Berltsum". Het doel is om specifieke welstandscriteria vast te stellen voor het glastuinbouwgebied in Berltsum, aangezien het huidige bestemmingsplan geen aanvullende regels voor beeldkwaliteit bevat. Dit is noodzakelijk omdat er bouwinitiatieven zijn ingediend die niet overeenkomen met de bestaande welstandsnota. De gemeenteraad moet deze criteria vaststellen om ervoor te zorgen dat nieuwe bouwprojecten voldoen aan redelijke eisen van welstand, zowel op zichzelf als in relatie tot de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de juridische basis voor de vaststelling van de welstandscriteria uiteenzet. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat er geen bekende bezwaren of problemen zijn.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de voorgestelde welstandscriteria vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting op basis van artikel 12a van de Woningwet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde criteria voldoende zijn om de gewenste beeldkwaliteit te waarborgen en of deze in lijn zijn met de ruimtelijke en esthetische visie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van criteria. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen deadline voor de implementatie is genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de welstandscriteria voor het glastuinbouwgebied vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het opstellen van de criteria.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel, en het is aangegeven als "Nvt" (niet van toepassing). Dit suggereert dat er geen directe kosten zijn verbonden aan het vaststellen van de criteria.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Welstandscriteria Bestemmingsplan Glastuinbouwgebied Berltsum Bedrijfswoning Bouwinitiatieven Beeldkwaliteit Woningwet Ruimtelijke structuur Welstandsnota BedrijfsterreinenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Fêststelle bestimmingsplan Rypsterdyk 43 yn Marsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 18 februari 2016 het voorstel om het bestemmingsplan voor Rypsterdyk 43 in Marsum vast te stellen. Dit plan is twee keer ter inzage gelegd, waarbij geen inspraakreacties of zienswijzen zijn ingediend. Het perceel is eigendom van loonbedrijf Hiemstra uit Deinum, dat hier kernactiviteiten uitvoert. Het bedrijf wil de verkoop van zand, grind, stenen en gerelateerde (tuin)materialen op deze locatie uitbreiden, wat aansluit bij hun huidige verdienmodel. De provincie heeft als voorwaarde gesteld dat er geen bouwmarkt op het perceel mag komen. Deze voorwaarde is opgenomen in de ruimtelijke onderbouwing van het plan. De kosten voor de planontwikkeling zijn voor rekening van de initiatiefnemer, inclusief eventuele planschadekosten. Als de gemeenteraad het bestemmingsplan vaststelt, wordt dit besluit gepubliceerd en duurt het zes weken voordat het plan onherroepelijk is.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 18 febrewaris 2016 it foarstel om it bestimmingsplan foar Rypsterdyk 43 yn Marsum fêst te stellen. Dit plan is twa kear ter ynsjen lein, wêrby't gjin ynspraakreaksjes of beswieren yntsjinne binne. It perseel is eigendom fan leanbedriuw Hiemstra út Deinum, dat hjir kearnaktiviteiten útfiert. It bedriuw wol de ferkeap fan sân, grint, stiennen en besibbe (tún)materialen op dizze lokaasje útwreidzje, wat oanslút by harren hjoeddeistich fertsjinmodel. De provinsje hat as betingst steld dat der gjin boumerk op it perseel komme mei. Dizze betingst is opnommen yn de romtlike ûnderbouwing fan it plan. De kosten foar de planûntwikkeling binne foar rekken fan de inisjatyfnimmer, ynklusyf eventuele planskaadkosten. As de gemeenteried it bestimmingsplan fêststelt, wurdt dit beslút publisearre en duorret it seis wiken foardat it plan ûnherroepelik is.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Rypsterdyk 43 Marsum". Het bestemmingsplan beoogt de formele vaststelling van de huidige en gewenste bedrijfsactiviteiten van loonbedrijf Hiemstra op het perceel Rypsterdyk 43 in Marsum. Het plan maakt de verkoop van zand, grind, stenen en gerelateerde tuinmaterialen mogelijk vanuit de reeds bestaande bebouwing. De provincie heeft als voorwaarde gesteld dat de ontwikkeling van een bouwmarkt op het perceel moet worden voorkomen. Het plan is in overeenstemming met het provinciaal beleid dat nieuwe functies in vrijkomende bebouwing toestaat, mits deze ondergeschikt zijn aan de hoofdfunctie van het perceel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de inspraakprocedure heeft doorlopen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. De voorwaarden van de provincie zijn verwerkt in de ruimtelijke onderbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in de procedure om de gewenste bedrijfsactiviteiten juridisch te borgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde bedrijfsactiviteiten en de beperking om geen bouwmarkt te ontwikkelen. Dit vereist een afweging tussen economische ontwikkeling en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de activiteiten die worden toegestaan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de beperking op de bouwmarktontwikkeling hangt af van de handhaving.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure geweest, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit suggereert een gebrek aan participatie of mogelijke tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de landschappelijke inpassing en verkeersafwikkeling zijn wel overwogen.
Financiële gevolgen:
De financiële lasten van het plan komen volledig voor rekening van de initiatiefnemer, inclusief eventuele planschadekosten. Er is een planschadevergoedingsovereenkomst gesloten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Rypsterdyk 43 Marsum Loonbedrijf Hiemstra Ruimtelijke ordening Provincie Bedrijfsactiviteiten Bouwmarkt Inspraakverordening Planschadevergoeding Verkoop (zand, grind, stenen, tuinmaterialen)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Algemiene Pleatslike Feroardering gemeente Menameradiel 2015 –besprekpunt 21 jannewaris
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te actualiseren. De huidige APV uit 2012 is verouderd door veranderingen in landelijke wetgeving en voldoet niet meer aan de eisen voor handhaving door buitengewone opsporingsambtenaren. De voorgestelde APV van 2016 bevat aanpassingen zoals nieuwe artikelen voor het aanpakken van het parkeren van reclamevoertuigen en objecten onder hoogspanningslijnen, en een herstructurering van de bepalingen over horecabedrijven. Ook is een nieuw hoofdstuk uit de model APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten overgenomen. Deze wijzigingen zijn beperkt tot noodzakelijke aanpassingen, mede vanwege een op handen zijnde gemeentelijke fusie. De APV ligt nu ter besluitvorming voor, en er is al gelegenheid geweest voor het stellen van technische vragen. Publicatie van de nieuwe verordening zal plaatsvinden via diverse kanalen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de Algemiene Plaklike Feroardering (APV) te aktualisearjen. De hjoeddeiske APV út 2012 is ferâldere troch feroarings yn lanlike wetjouwing en foldocht net mear oan de easken foar hanthavening troch bysûndere opspoaringsamtneren. De foarstelde APV fan 2016 befettet oanpassingen lykas nije artikels foar it oanpakken fan it parkearjen fan reklamefoertuigen en objekten ûnder heechspanningslinen, en in herstrukturearring fan de bepalingen oer horekabedriuwen. Ek is in nij haadstik út de model APV fan de Feriening fan Nederlânske Gemeenten oernommen. Dizze wizigingen binne beheind ta needsaaklike oanpassingen, ek fanwege in oansteande gemeentlike fúzje. De APV leit no foar beslútfoarming foar, en der is al gelegenheid west foar it stellen fan technyske fragen. Publikaasje fan de nije feroardering sil plakfine fia ferskate kanalen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening". Het voorstel beoogt de vaststelling van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Menameradiel 2016 en de intrekking van de APV van 2012. De herziening is noodzakelijk vanwege wijzigingen in landelijke wetgeving en de wens om buitengewone opsporingsambtenaren in te huren. De nieuwe APV bevat aanpassingen zoals de toevoeging van artikelen voor betere handhaafbaarheid en veiligheid, en een herstructurering van bepaalde afdelingen voor logischer ordening.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de herziening en de specifieke wijzigingen die zijn doorgevoerd. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoudelijke wijzigingen en de impact daarvan op de gemeenschap zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de nieuwe APV en de intrekking van de oude APV.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk gericht is op het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen in lijn met landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn en of ze aansluiten bij de lokale behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de impact van de wijzigingen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe APV vast te stellen en de oude APV in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van herziening van de APV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Het voorstel lijkt geen directe financiële impact te hebben, maar de kosten voor het inhuren van buitengewone opsporingsambtenaren worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Menameradiel Buitengewone opsporingsambtenaren Herziening Landelijke wetgeving Handhaving Hoogspanningslijn Drank- en Horecawet Model APV Gemeentelijke fusieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: