10-07-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Dieke V.d. Pol
Dieke V.d. Pol
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Dieke V.d. Pol
Dieke V.d. Pol
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
H. Stellingwerf - SAM
H. Stellingwerf - SAM
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. Kamerling - CDA
M. Kamerling - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
H. Nauta - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Dieke V.d. Pol
Dieke V.d. Pol
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. van der Meer - Wethouder
M. van der Meer - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
M. van der Meer - Wethouder
M. van der Meer - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
M. van der Meer - Wethouder
M. van der Meer - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. de Vries - Wethouder
R. de Vries - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
J. Osinga-Bonnema - VVD
J. Osinga-Bonnema - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
R. Santing - ChristenUnie
R. Santing - ChristenUnie
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
T. de Jong - VVD
T. de Jong - VVD
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
D. de Jong - FNP
D. de Jong - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
00:06:17 - 00:09:29 - 00:11:16 - 00:11:55 - 00:13:10 - 00:13:10 - 00:14:30 - 00:14:30 - 00:14:48 - 00:14:48 - 00:15:07 - 00:15:07 - 00:15:29 - 00:16:46 - 00:17:09 - 00:17:09 - 00:21:49 - 00:21:49 - 00:21:51 - 00:21:51 - 00:25:10 - 00:25:10 - 00:35:15 - 00:35:15 - 00:43:02 - 00:43:02 - 00:47:19 - 00:47:19 - 00:51:57 - 00:51:57 - 00:56:56 - 00:56:56 - 00:57:54 - 00:57:54 - 00:57:56 - 00:57:56 - 00:58:04 - 00:58:04 - 01:01:33 - 01:01:33 - 01:08:03 - 01:08:03 - 01:08:23 - 01:08:23 - 01:08:43 - 01:08:43 - 01:30:57 - 01:30:57 - 01:31:14 - 01:31:14 - 01:31:37 - 01:31:37 - 01:31:47 - 01:31:47 - 01:32:23 - 01:32:23 - 01:34:15 - 01:34:15 - 01:35:01 - 01:35:01 - 02:10:50 - 02:10:50 - 02:12:08 - 02:12:08 - 02:13:20 - 02:13:20 - 02:16:02 - 02:16:02 - 02:17:38 - 02:17:38 - 02:18:27 - 02:18:27 - 02:19:00 - 02:19:00 - 02:19:33 - 02:19:33 - 02:20:30 - 02:20:30 - 02:25:27 - 02:25:27 - 02:33:23 - 02:33:23 - 02:34:01 - 02:34:01 - 02:34:49 - 02:34:49 - 03:05:36 - 03:05:36 - 03:24:52 - 03:24:52 - 03:31:51 - 03:31:51 - 03:38:17 - 03:38:17 - 03:51:11 - 03:51:11 - 04:02:47 - 04:02:47 - 04:03:31 - 04:03:31 - 04:11:01 - 04:11:01 - 04:13:28 - 04:13:28 - 04:22:50 - 04:22:50 - 04:23:39 - 04:23:39 - 04:24:16 - 04:24:16 - 04:29:35 - 04:29:35 - 04:29:53 - 04:29:53 - 04:32:57 - 04:32:57 - 04:33:19 - 04:33:19 - 04:34:53 - 04:34:53 - 04:37:04 - 04:37:04 - 04:38:00 - 04:38:00 - 04:40:11 - 04:40:11 - 04:40:57 - 04:40:57 - 04:41:18 - 04:41:18 - 04:41:50 - 04:41:50 - 04:44:46 - 04:44:46 - 04:48:36 - 04:48:36 - 04:56:48 - 04:56:48 - 04:57:30 - 04:57:30 - 04:57:41 - 04:57:41 - 04:59:32 - 04:59:32 - 05:00:24 - 05:00:24 - 05:02:00 - 05:02:00 - 05:02:52 - 05:02:52 - 05:03:32 - 05:03:32 - 05:05:12 - 05:05:12
J. Dijkstra - Wethouder
00:13:34 - 00:13:34 - 00:14:54 - 00:14:54 - 01:09:04 - 01:09:04 - 01:12:15 - 01:12:15 - 01:16:56 - 01:16:56 - 01:18:03 - 01:18:03 - 01:18:28 - 01:18:28 - 01:19:00 - 01:19:00 - 01:23:18 - 01:23:18 - 01:24:24 - 01:24:24 - 01:25:23 - 01:25:23 - 01:26:34 - 01:26:34 - 01:27:32 - 01:27:32 - 01:30:05 - 01:30:05 - 01:31:15 - 01:31:15 - 01:32:28 - 01:32:28 - 01:34:04 - 01:34:04 - 02:19:51 - 02:19:51 - 04:38:12 - 04:38:12
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
00:47:40 - 00:47:40 - 01:17:20 - 01:17:20 - 01:23:24 - 01:23:24 - 01:25:01 - 01:25:01 - 02:18:42 - 02:18:42 - 02:33:33 - 02:33:33 - 02:34:42 - 02:34:42 - 03:38:41 - 03:38:41 - 04:22:23 - 04:22:23 - 04:23:11 - 04:23:11 - 04:23:13 - 04:23:13 - 04:32:14 - 04:32:14 - 04:33:21 - 04:33:21 - 04:35:08 - 04:35:08 - 04:37:14 - 04:37:14 - 04:43:25 - 04:43:25 - 05:03:48 - 05:03:48
S. Greidanus - CDA
02:35:37 - 02:35:37 - 04:09:16 - 04:09:16 - 04:10:22 - 04:10:22 - 04:18:06 - 04:18:06 - 04:20:16 - 04:20:16 - 04:21:20 - 04:21:20 - 04:28:33 - 04:28:33 - 04:29:36 - 04:29:36 - 04:40:28 - 04:40:28 - 04:41:33 - 04:41:33 - 04:53:07 - 04:53:07 - 04:55:55 - 04:55:55 - 04:55:58 - 04:55:58 - 05:05:25 - 05:05:25 - 05:07:13
K. Arendz - Wethouder
04:13:52 - 04:13:52 - 04:18:07 - 04:18:07 - 04:18:17 - 04:18:17 - 04:20:35 - 04:20:35 - 04:20:40 - 04:20:40 - 04:22:02 - 04:22:02 - 04:22:52 - 04:22:52 - 04:22:55 - 04:22:55 - 04:23:12 - 04:23:12 - 04:23:41 - 04:23:41 - 04:24:21 - 04:24:21 - 04:29:04 - 04:29:04 - 04:29:55 - 04:29:55 - 04:33:00 - 04:33:00 - 04:33:56 - 04:33:56 - 04:36:30 - 04:36:30 - 04:38:10 - 04:38:10
Agendapunt 05 Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces klimaatlandschap
Samenvatting
In 2021 begon de gemeente Waadhoeke met het onderzoeken van de haalbaarheid van een energielandschap als onderdeel van hun duurzaamheidsambities. Dit leidde tot het gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap, dat in 2024 in de definitiefase kwam. De raad heeft nu het analyserapport van deze fase ontvangen, waarin belangrijke stappen zijn gezet op het gebied van communicatie, participatie en samenwerking met lokale energiecoöperaties en grondeigenaren. Er is een intentie om lokaal eigendom te bevorderen, waarbij minimaal 60% van de opbrengsten in de regio blijft. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de start van de ontwerpfase, waarin de communicatie- en participatieprocessen verder worden uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is om in 2040 energieneutraal te zijn en bij te dragen aan de landelijke klimaatdoelstellingen. Er zijn echter risico's en uitdagingen, zoals veranderende regelgeving en de noodzaak van investeringen in het energienet.
Samenvatting
Yn 2021 begûn de gemeente Waadhoeke mei it ûndersykjen fan de helberens fan in enerzjylânskip as ûnderdiel fan harren duorsumensambysjes. Dit late ta it gebietsûntwikkelingsproses Klimaatlânskip, dat yn 2024 yn de definityfaze kaam. De ried hat no it analyze-rapport fan dizze faze ûntfongen, wêryn wichtige stappen set binne op it mêd fan kommunikaasje, partisipaasje en gearwurking mei lokale enerzjykoöperaasjes en grûneigeners. Der is in yntinsje om lokaal eigendom te befoarderjen, wêrby't minimaal 60% fan de opbringsten yn de regio bliuwt. De ried wurdt frege om yn te stimmen mei de start fan de ûntwerpfaze, wêryn de kommunikaasje- en partisipaasjeprosessen fierder útwurke wurde. It úteinlike doel is om yn 2040 enerzjyneutraal te wêzen en by te dragen oan de lanlike klimaatdoelstellings. Der binne lykwols risiko's en útdagings, lykas feroarjende regeljouwing en de needsaak fan ynvestearrings yn it enerzjynet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Analyserapport definitiefase gebiedsontwikkelingsproces Klimaatlandschap". Het voorstel betreft de voortgang van het Klimaatlandschap Waadhoeke, een project dat gericht is op het realiseren van een energieneutraal landschap tegen 2040. De definitiefase van het gebiedsontwikkelingsproces is afgerond en de raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase. Deze fase zal zich richten op communicatie, participatie en het vastleggen van lokaal eigendom.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de stappen die tot nu toe zijn genomen en de plannen voor de toekomst. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van het analyserapport en beslissen over de voortgang naar de ontwerpfase. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de voortgang en het waarborgen van de betrokkenheid van lokale stakeholders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij doorgaan met de ontwerpfase van het Klimaatlandschap, wat inhoudt dat zij zich committeren aan de verdere ontwikkeling van duurzame energieopwekking in de regio. Dit omvat keuzes over lokaal eigendom en participatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het doel om in 2040 energieneutraal te zijn is specifiek en tijdgebonden. Er zijn echter geen concrete meetbare doelen voor de ontwerpfase zelf genoemd. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het analyserapport en akkoord te gaan met de start van de ontwerpfase van het gebiedsontwikkelingsproces.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en communicatie. Er zijn inspanningen gedaan om lokale energiecoöperaties en grondeigenaren te betrekken, en er is een intentie om participatie verder te verbeteren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met de nadruk op het realiseren van een energieneutraal landschap en het bijdragen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord.
Financiële gevolgen:
Er is nog geen specifieke begroting voor de ontwerpfase, maar de kosten worden gedekt door CDOKE-middelen van het Rijk. De financiële impact hangt af van toekomstige keuzes over de inrichting van het gebied en samenwerkingsvormen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatlandschap Duurzaamheidsagenda Energielandschap Energieneutraal Regionale Energie Strategie (RES) Energiecoöperaties Lokaal eigendom Communicatie- en participatieproces SWEC (Samenwerkende Waadhoekse Energiecoöperaties) DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Wijziging scope in ontwikkelfase van het gebiedsontwikkelingsproces klimaatlandschap" in de gemeente Waadhoeke. Het stelt voor om alleen gebied 2 (rond Windpark de Bjirmen) mee te nemen naar de ontwikkelfase van het gebiedsontwikkelingsproces, vanwege het hogere draagvlak en de bestaande infrastructuur. Gebieden 1, 3 en 4 worden uitgesloten vanwege zorgen van omwonenden en het ontbreken van infrastructuur. Het amendement beoogt een gefocuste aanpak om bestuurbaarheid te vergroten en maatschappelijke onrust te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de redenen voor de focus op gebied 2 duidelijk uiteenzet en de zorgen rondom de andere gebieden adresseert. Echter, verdere details over de specifieke plannen voor gebied 2 en de langetermijnvisie voor de uitgesloten gebieden zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijziging in de scope van het gebiedsontwikkelingsproces. Ze moeten het amendement goedkeuren of verwerpen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen een gefocuste aanpak op gebied 2, wat mogelijk sneller en met minder weerstand kan worden gerealiseerd, of een bredere aanpak die ook de andere gebieden omvat, maar meer uitdagingen met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (focus op gebied 2), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnstrategie voor de andere gebieden is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat alleen gebied 2 verder wordt ontwikkeld, of verwerpen, wat zou betekenen dat de oorspronkelijke plannen voor alle gebieden doorgaan.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van maatschappelijk draagvlak en lokale participatie, vooral voor gebied 2, waar het draagvlak hoger is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel zich richt op energieopwekking en landschappelijke versterking, die bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het zou nuttig zijn om inzicht te krijgen in de kosten en financiering van de ontwikkeling van gebied 2.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie ontbreekt). Fraksje Hoekstra en Fractie Nauta hebben voor/tegen gestemd (informatie ontbreekt).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatlandschap Gebiedsontwikkelingsproces Analyserapport Windpark de Bjirmen Draagvlak Infrastructuur Duurzaamheid Energieopwekking Landschappelijke inpassing GlastuinbouwVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement 2: Nieuwe gebieden toevoegen aan zoekgebied" en betreft het toevoegen van nieuwe locaties aan het zoekgebied voor decentrale opwekking van energie in de gemeente Waadhoeke. Het amendement stelt voor om de locaties Kie-West, De Kiester Wielen en langs de A31 tussen Franeker en Harlingen op te nemen als potentiële gebieden voor decentrale energieopwekking. Dit is gebaseerd op technische geschiktheid en lokale betrokkenheid, met als doel de regionale klimaatdoelen te behalen en de energietransitie te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke locaties identificeert en de redenen voor hun geschiktheid uiteenzet. Echter, verdere details over de impact op de omgeving en de betrokkenheid van lokale gemeenschappen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of deze locaties aan het zoekgebied worden toegevoegd en of decentrale opwekking door bedrijven en energiecoöperaties wordt toegestaan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de uitbreiding van het zoekgebied voor decentrale opwekking, wat kan bijdragen aan klimaatdoelen, of het behouden van het huidige zoekgebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van locaties, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de voorgestelde locaties worden toegevoegd aan het zoekgebied.
Participatie:
Het voorstel benadrukt lokale betrokkenheid en het belang van energiecoöperaties, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, aangezien het amendement gericht is op het versnellen van de energietransitie en het behalen van klimaatdoelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn voor verdere besluitvorming.
Uitkomst van het amendement:
Het amendement is aangenomen/verworpen. (De uitkomst is niet gespecificeerd in de gegeven tekst.)Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatlandschap Gebiedsontwikkelingsproces Decentrale opwek Energietransitie Regionale klimaatdoelen Energiegemeenschap Westergo Energiecoöperaties Kie West Kiester Wielen A31 Franeker HarlingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 06 Krediet vervanging brug Franjumbuorren
Samenvatting
De brug Franjumbuorren in Marsum verkeert in zeer slechte staat en moet dringend worden vervangen. Een inspectie toonde aan dat het beton ernstig is aangetast, waardoor de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd. Momenteel is er een tijdelijke noodoplossing met rijplaten en dragline schotten, maar deze is niet duurzaam of veilig. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijf, en maakt deel uit van een populaire fiets- en wandelroute. Het college van burgemeester en wethouders van Waadhoeke stelt voor om een krediet van € 550.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van de brug. De kapitaallasten zullen worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken'. Er is geen goedkopere alternatieve oplossing gevonden, en de betrokken partijen worden actief geïnformeerd en betrokken bij het proces.
Samenvatting
De brêge Franjumbuorren yn Marsum is yn tige minne steat en moat driuwend ferfongen wurde. In ynspeksje liet sjen dat it beton slim oantaast is, wêrtroch't de feiligens net mear garandearre wurde kin. Op it stuit is der in tydlike needoplossing mei rydplaten en dragline skotten, mar dizze is net duorsum of feilich. De brêge is essinsjeel foar de berikberens fan twa perselen, wêrûnder in bedriuw, en makket diel út fan in populêre fyts- en kuierroute. It kolleezje fan boargemaster en wethâlders fan Waadhoeke stelt foar om in kredyt fan € 550.000 beskikber te stellen foar de ferfanging fan de brêge. De kapitaallêsten sille dekt wurde út de post 'Unfoarsjoen mei bestimming Sivile Keunstwurken'. Der is gjin goedkeapere alternative oplossing fûn, en de belutsen partijen wurde aktyf ynformearre en belutsen by it proses.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vervanging van de brug Franjumbuorren in Marsum. Uit inspecties is gebleken dat de brug in zeer slechte staat verkeert, waardoor vervanging dringend noodzakelijk is. De brug is essentieel voor de bereikbaarheid van twee percelen, waaronder een bedrijfslocatie, en maakt deel uit van een recreatieve fiets- en wandelroute. Het voorstel vraagt om een krediet van € 550.000 voor de vervanging, te dekken uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een financiële onderbouwing, en een overzicht van de noodzakelijke stappen en betrokken partijen. Er is echter geen gedetailleerde planning of tijdlijn opgenomen voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet van € 550.000 en de dekking van de kapitaallasten uit de post 'Onvoorzien met bestemming, onderdeel Civiele Kunstwerken'.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiering en prioritering van de brugvervanging. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde dekking uit de post 'Onvoorzien' de beste optie is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde krediet en de dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar een gedetailleerde planning ontbreekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het krediet van € 550.000 beschikbaar stelt en de kapitaallasten dekt uit de voorgestelde post.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden, agrariërs en betrokken instanties zoals Wetterskip Fryslân actief worden betrokken bij het vervolgproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de noodzaak van een veilige en toekomstbestendige brug impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 550.000 voor de vervanging van de brug. De jaarlijkse kapitaallast van € 30.250 kan worden gedekt uit de post 'Onvoorzien met bestemming Civiele Kunstwerken', waar voldoende budget beschikbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brug Franjumbuorren Marsum Betonkwaliteit Bereikbaarheid Noodvoorziening Beheerplan 2023-2026 Recreatieve functie Omgevingsvergunning Watersysteem KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Alternatief – brug vervangen door brede duiker" voor agendapunt 06: Krediet Vervanging brug Franjumbuorren - Marsum. Het voorstel stelt voor om de bestaande brug, die in slechte staat verkeert, te vervangen door een brede duiker die roeiboten kan doorlaten. Dit alternatief is kostenefficiënter en behoudt de waterafstroming. Het voorstel omvat een onderzoek naar de kosten en de beschikbaarstelling van een krediet van €550.000, met dekking uit de post ‘Onvoorzien met bestemming, onderdeel civiele kunstwerken’.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de technische als financiële aspecten behandelt. Het biedt een duidelijk alternatief en beschrijft de stappen die nodig zijn om tot een besluit te komen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel om de brug te vervangen door een duiker wordt aangenomen. De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van het krediet en het bepalen van de financiering.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de bestaande brugstructuur of het goedkeuren van een kostenefficiënter alternatief. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het prioriteren van budgetten en het afwegen van de belangen van lokale belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (kostenvergelijking), en tijdgebonden (besluitvorming). Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn voor het onderzoek en de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat het onderzoek naar de duiker wordt uitgevoerd en het krediet wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het vervangen van de brug door een duiker kan implicaties hebben voor het milieu en de waterhuishouding.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een krediet van €550.000, dat gedekt wordt uit de post ‘Onvoorzien met bestemming, onderdeel civiele kunstwerken’. Dit impliceert dat er financiële middelen beschikbaar zijn, maar het is belangrijk dat de raad de impact op andere projecten overweegt.
Conclusie:
Het amendement is nog niet aangenomen of verworpen. De raad moet stemmen over het voorstel, waarbij de financiële en praktische voordelen van de duiker tegen de traditionele brugoplossing worden afgewogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brug Franjumbuorren Duiker Roeiboten Ingelumerfeart Krediet Vervanging Kosten Afstroming Bereikbaarheid KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07 Thema water in de Duurzaamheidsagenda
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke de geactualiseerde Duurzaamheidsagenda voor 2025-2028 vastgesteld, met de toevoeging van het thema water via een addendum. Dit addendum, getiteld 'Oars mei wetter omgean', biedt inzicht in bestaande programmalijnen en lopende acties rondom water, zonder een nieuw ambitieniveau vast te stellen. Het document behandelt gemeentelijke watertaken zoals afvalwater, hemelwater en grondwater, en andere watergerelateerde onderwerpen. Het addendum is beleidsneutraal en heeft geen financiële gevolgen. Na goedkeuring door de raad op 3 juli 2025, maakt het addendum deel uit van de Duurzaamheidsagenda en volgt het dezelfde beleidscyclus. Er is geen inwonersparticipatie toegepast bij het opstellen van het addendum, maar er wordt samengewerkt met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 28 novimber 2024 hat de gemeenteried fan Waadhoeke de bywurke Duorsumheidsaginda foar 2025-2028 fêststeld, mei de tafoeging fan it tema wetter fia in addendum. Dit addendum, mei de titel 'Oars mei wetter omgean', jout ynsjoch yn besteande programmalinen en rinnende aksjes rûnom wetter, sûnder in nij ambysjenivo fêst te stellen. It dokumint behannelet gemeentlike weterstaken lykas ôffalwetter, himelwetter en grûnwetter, en oare wetterrelatearre ûnderwerpen. It addendum is beliedsneutraal en hat gjin finansjele gefolgen. Nei goedkarring troch de ried op 3 july 2025, makket it addendum diel út fan de Duorsumheidsaginda en folget it deselde beliedssyklus. Der is gjin ynwennerspartisipaasje tapast by it opstellen fan it addendum, mar der wurdt gearwurke mei belutsen partijen lykas Wetterskip Fryslân.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum thema water in de Duurzaamheidsagenda". Het voorstel betreft het toevoegen van een addendum aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028 van de gemeente Waadhoeke, waarin het thema water wordt opgenomen. Dit addendum biedt inzicht in de bestaande programmalijnen die met water te maken hebben en de lopende acties en activiteiten. Het doel is om het belang van water voor volksgezondheid, milieu, biodiversiteit en leefbaarheid te benadrukken en om samenwerkingen en verantwoordelijkheden binnen de waterketen te verduidelijken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk overzicht biedt van de huidige stand van zaken met betrekking tot watergerelateerde programmalijnen en activiteiten. Het addendum is beleidsneutraal en biedt geen nieuwe ambitieniveaus, maar geeft wel een goed beeld van de huidige situatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het addendum vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda. De raad heeft eerder de motie aangenomen om water als thema op te nemen, en nu ligt het aan hen om het addendum formeel goed te keuren.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van het addendum. Hoewel er geen alternatieven worden geboden, kan de raad overwegen of het huidige beleidsneutrale karakter voldoende is of dat er behoefte is aan een ambitieuzere aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is meer een inventarisatie dan een actiegericht plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van een ambitieniveau kan als een gemis worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het addendum "Oars mei wetter omgean" vast te stellen en toe te voegen aan de Duurzaamheidsagenda 2025-2028.
Participatie:
Er is geen directe inwonersparticipatie geweest bij het opstellen van het addendum. Het document is een overzicht van bestaande activiteiten. Wel is er samenwerking met betrokken partijen zoals Wetterskip Fryslân en Vereniging Circulair Fryslân.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het addendum deel uitmaakt van de Duurzaamheidsagenda en zich richt op het duurzaam omgaan met water.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het addendum, aangezien het een beleidsneutraal overzicht betreft. De financiering van de uitvoeringskosten van bestaande projecten is al voorzien binnen de huidige middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsagenda Addendum Thema water Motie Programmalijnen Uitvoeringsprogramma Waterketen Samenwerking Beleidsneutraal WaterkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08 Begroting 2026 GR Fryslân-West
Gemeenteraad Waadhoeke Ziet Af van Zienswijze op Begroting Fryslân-West
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W). Het college had geadviseerd om af te zien van een zienswijze, gezien de sluitende begroting en de positieve financiële vooruitzichten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd het voorstel besproken om geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de GR Fryslân-West. De GR F-W, verantwoordelijk voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, presenteerde een sluitende begroting zonder wijzigingen in de kosten- en opbrengstenverdeling ten opzichte van 2025. Dankzij een verbeterd subsidieresultaat is de gemeentelijke bijdrage voor 2026 nihil.
Wethouder Van der Meer lichtte toe dat er een impulsbudget van het rijk beschikbaar is voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden. "De meerjarenbegroting is positief en sluit aan op de Businesscase Werkleerbedrijf," aldus de wethouder. De raadsadviescommissie zag dan ook geen aanleiding voor een gezamenlijke zienswijze.
Tijdens het debat werden er enkele vragen gesteld aan het college. Raadslid Greidanus van het CDA vroeg naar de taakstelling en de tijdelijke functies die in de kadenota zijn opgenomen. Wethouder Van der Meer verwees naar de memorie van toelichting en benadrukte dat de tijdelijke functies, zoals de Europa-adviseur, niet onder de kadenota vallen.
Een ander punt van discussie was de onroerendezaakbelasting (OZB). "We hebben goed geluisterd naar de zorgen over de OZB," zei de wethouder. "We zullen bij de begroting bekijken hoe de financiële kant zich ontwikkelt."
Raadslid Hoekstra van de VVD vroeg naar de indexering van de gemeenschappelijke regelingen en de motie over het fietspad en de koppeling met de toeristenbelasting. Wethouder Van der Meer gaf aan dat de motie door het college wordt ontraden en dat de evaluatie van de toeristenbelasting in 2026 zal plaatsvinden.
Na een korte schorsing besloot de gemeenteraad geen zienswijze in te dienen op de conceptbegroting van de GR Fryslân-West. Het CDA gaf aan de moties aan te houden tot de programmabegroting. "We hebben nog steeds grote ambities en balanceren op een dun koord," aldus Greidanus.
De vergadering werd afgesloten met een dankwoord van de voorzitter, die de raadsleden een fijne zomer toewenste. "Neem de tijd om de accu weer op te laden en we zien elkaar weer in september," besloot hij.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen op de conceptbegroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), maar het college adviseert hiervan af te zien. De GR F-W, verantwoordelijk voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening, heeft een sluitende begroting zonder wijzigingen in kosten- en opbrengstenverdeling ten opzichte van 2025. De gemeentelijke bijdrage voor 2026 is nihil door verbeterd subsidieresultaat. Er is een impulsbudget van het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden. De raadsadviescommissie ziet geen aanleiding voor een gezamenlijke zienswijze. De meerjarenbegroting is positief en sluit aan op de Businesscase Werkleerbedrijf. Het college legt de stukken voor zoals gebruikelijk, in afwachting van de gevolgen van de raadsadviescommissie. De gemeenteraad besluit geen zienswijze in te dienen.
Gemeenteried Waadhoeke Sjocht Of fan Sjochwize op Begrutting Fryslân-West
De gemeenteried fan Waadhoeke hat besletten gjin sjenswize yn te tsjinjen op de konseptbegrutting 2026 fan de Mienskiplike Regeling Fryslân-West (GR F-W). It kolleezje hie advisearre om ôf te sjen fan in sjenswize, sjoen de slútende begrutting en de positive finansjele foarútsichten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Waadhoeke waard it foarstel besprutsen om gjin sjoenswize yn te tsjinjen op de konseptbegrutting 2026 fan de GR Fryslân-West. De GR F-W, ferantwurdlik foar subsydzjearre arbeid en de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning, presintearre in slútende begrutting sûnder wizigingen yn de kosten- en opbringstferdieling yn ferliking mei 2025. Troch in ferbettere subsydzjeresultaat is de gemeentlike bydrage foar 2026 nihil.
Wethâlder Van der Meer ljochte ta dat der in ympulsbudzjet fan it ryk beskikber is foar duorsume ynfrastruktuer foar kwetsbere wurksykjenden. "De mearjierrenbegrutting is posityf en slút oan op de Businesscase Werkleerbedrijf," sa de wethâlder. De riedsadvyskommisje seach dan ek gjin oanlieding foar in mienskiplike sjoenswize.
Tidens it debat waarden der inkele fragen steld oan it kolleezje. Riedslid Greidanus fan it CDA frege nei de taakstelling en de tydlike funksjes dy't yn de kadenota opnommen binne. Wethâlder Van der Meer ferwiisde nei de memorie fan taljochting en beklamme dat de tydlike funksjes, lykas de Europa-adviseur, net ûnder de kadenota falle.
In oar punt fan diskusje wie de ûnreplikesaakbelesting (OZB). "Wy hawwe goed harke nei de soargen oer de OZB," sei de wethâlder. "Wy sille by de begrutting besjen hoe't de finansjele kant him ûntwikkelet."
Riedslid Hoekstra fan de VVD frege nei de yndeksearring fan de mienskiplike regelingen en de moasje oer it fytspead en de keppeling mei de toeristebelesting. Wethâlder Van der Meer joech oan dat de moasje troch it kolleezje wurdt ôfrieden en dat de evaluaasje fan de toeristebelesting yn 2026 plakfine sil.
Nei in koarte skorsing besleat de gemeenteried gjin sjoenswize yn te tsjinjen op de konseptbegrutting fan de GR Fryslân-West. It CDA joech oan de moasjes oan te hâlden oant de programmabegroting. "Wy hawwe noch altyd grutte ambysjes en balansearje op in tin koard," sa Greidanus.
De gearkomste waard ôfsletten mei in tankwurd fan de foarsitter, dy't de riedsleden in noflike simmer tawinske. "Nim de tiid om de akku wer op te laden en wy sjogge inoar wer yn septimber," besleat er.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat de mooglikheid om sjochswiizen yn te tsjinjen op de konseptbegrutting 2026 fan de Mienskiplike Regeling Fryslân-West (GR F-W), mar it kolleezje advisearret hjirfan ôf te sjen. De GR F-W, ferantwurdlik foar subsydzjearre arbeid en de útfiering fan de Wet sosjale wurkfoarsjenning, hat in slútende begrutting sûnder wizigingen yn kosten- en opbringstferdieling yn ferliking mei 2025. De gemeentlike bydrage foar 2026 is nihil troch ferbettere subsydzjeresultaat. Der is in ympulsbudzjet fan it ryk foar duorsume ynfrastruktuer foar kwetsbere wurksykjenden. De riedsadvyskommisje sjocht gjin oanlieding foar in mienskiplike sjochswiis. De mearjierrenbegrutting is posityf en slút oan op de Businesscase Wurkleerbedriuw. It kolleezje leit de stikken foar sa't wenst, yn ôfwachting fan de gefolgen fan de riedsadvyskommisje. De gemeenteried beslút gjin sjochswiis yn te tsjinjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptbegroting GR F-W 2026". Het voorstel betreft de conceptbegroting voor 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân-West (GR F-W), die verantwoordelijk is voor gesubsidieerde arbeid en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen op deze begroting, aangezien deze structureel sluitend is en er geen wijzigingen zijn in de kosten- en opbrengstenverdeling. De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, en er zijn financiële middelen beschikbaar vanuit het rijk voor duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële situatie, de rol van de GR F-W, en de betrokkenheid van de gemeenten. Er is echter weinig informatie over de participatie van belanghebbenden en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op de begroting van de GR F-W. Het college adviseert echter om hiervan af te zien.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgt en geen zienswijze indient, of dat zij toch een zienswijze willen indienen op basis van eigen overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast op alle aspecten, zoals duurzaamheid en participatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorstel van het college volgen en geen zienswijze indienen op de begroting van 2026.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de financiële middelen voor een duurzame infrastructuur voor kwetsbare werkzoekenden, maar verdere details ontbreken.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage is voor 2026 nihil, wat een financieel voordeel oplevert voor de gemeente Waadhoeke. Er zijn ook rijksbijdragen beschikbaar voor sociale infrastructuur, maar de exacte dekking en besteding worden niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Conceptbegroting GR Fryslân-West NV Empatec Sociale werkvoorziening (Wsw) Beschut Werk Gemeenschappelijke Regeling Rijksbijdrage Impulsbudget Doorstroombanen RaadsadviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. van der Meer - Wethouder
M. van der Meer - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
S. Greidanus - CDA
S. Greidanus - CDA
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
H. Hoekstra - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. van der Werff - SAM
H. van der Werff - SAM
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
M. van der Meer - Wethouder
M. van der Meer - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
A. Weiland - Gemeentebelangen
Onbekende spreker
Agendapunt 09 Kadernota 2026-2029
Samenvatting
De kadernota 2026-2029 van de gemeente Waadhoeke biedt financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2026. Het college legt de nadruk op het sluitend maken van de begroting voor 2026 en 2027, in lijn met de adviezen van de VNG, en toont de impact van landelijke bezuinigingen. Ondanks beperkte financiële ruimte worden nieuwe budgetaanvragen opgenomen. De nota stelt voor om ruimtebiedende maatregelen en budgetaanvragen in de begroting 2026 te verwerken en een bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen. De meerjarenraming is geactualiseerd en de financiële kaders zijn vastgesteld. Er zijn risico's en alternatieven besproken, en de besluitvorming vindt plaats in verschillende sessies, met de programmabegroting gepland voor november 2025. De algemene reserve blijft boven de risiconorm, ondanks een aanvullende dekking van € 1,9 miljoen uit deze reserve.
Samenvatting
De kadernota 2026-2029 fan de gemeente Waadhoeke biedt finansjele en beliedsmjittige kaders foar de begrutting fan 2026. It kolleezje leit de klam op it slútend meitsjen fan de begrutting foar 2026 en 2027, yn line mei de advizen fan de VNG, en toant de ynfloed fan lanlike besunigings. Nettsjinsteande beheinde finansjele romte wurde nije budzjetoanfragen opnommen. De nota stelt foar om romtebiedende maatregels en budzjetoanfragen yn de begrutting 2026 te ferwurkjen en in bestimmingsreserve Bloemketerp yn te stellen. De mearjierrenraming is aktualisearre en de finansjele kaders binne fêststeld. Der binne risiko's en alternativen besprutsen, en de beslútfoarming fynt plak yn ferskate sesjes, mei de programmabegroting pland foar novimber 2025. De algemiene reserve bliuwt boppe de risikonorm, nettsjinsteande in oanfoljende dekking fan € 1,9 miljoen út dizze reserve.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2026-2029". De kadernota biedt financiële en beleidsmatige kaders voor de begroting van 2026, met een sterke focus op de financiële aspecten. Het college volgt het advies van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de begroting voor 2026 en 2027 sluitend te maken en de impact van landelijke bezuinigingen te verduidelijken. Ondanks beperkte financiële ruimte worden nieuwe budgetaanvragen opgenomen. Het voorstel omvat het vaststellen van de kadernota, het verwerken van maatregelen en budgetaanvragen in de begroting van 2026, en het instellen van een bestemmingsreserve voor Bloemketerp.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en beleidsmatige richtlijnen. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over specifieke investeringskredieten, die later aan de raad worden voorgelegd.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de kadernota vast te stellen, de ruimtebiedende maatregelen en budgetaanvragen te verwerken in de begroting, en de bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet vaststellen van de kadernota, het accepteren van de voorgestelde maatregelen en budgetaanvragen, en het instellen van de bestemmingsreserve. Dit vereist een afweging tussen financiële discipline en het realiseren van beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van financiële doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming over investeringskredieten kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kadernota 2026-2029 vast te stellen, de maatregelen en budgetaanvragen te verwerken in de begroting van 2026, en de bestemmingsreserve Bloemketerp in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat budgetaanvragen voortkomen uit gewenste ontwikkelingen die door diverse partijen en organisaties zijn aangedragen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een meerjarenperspectief dat een positief saldo in 2026 en 2027 laat zien, maar een tekort in 2029. De dekking van incidentele budgetaanvragen vereist een aanvullende bijdrage van € 1,9 miljoen uit de algemene reserve. De algemene reserve blijft boven de risiconorm.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026-2029 Begroting 2026 Financiële kaders VNG-advies Budgetaanvragen Meerjarenperspectief Bestemmingsreserve Bloemketerp Ruimtebiedende maatregelen Structurele budgetaanvragen Incidentele budgetaanvragenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Bijdrage beeldbepalende bomenverordening" en is onderdeel van agendapunt 11: Kadernota. Het amendement stelt voor om een financiële bijdrage te handhaven voor de uitvoering van de beeldbepalende bomenverordening, die in 2025 is vastgesteld. Het benadrukt dat het niet bieden van deze bijdrage kan worden gezien als onbehoorlijk bestuur. Het besluit omvat het handhaven van de bijdrage en het opnemen van een taakstelling van 30.000 euro in de begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de financiële implicaties van de bijdrage voor de bomenverordening uiteenzet. Echter, verdere details over de exacte besteding van de bijdrage en de impact ervan op de uitvoering van de verordening zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van het amendement. Het is aan de raad om te bepalen of de financiële bijdrage gehandhaafd moet worden en hoe deze in de begroting moet worden opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de financiële bijdrage voor de bomenverordening willen handhaven. Dit impliceert een keuze tussen het ondersteunen van de verordening met financiële middelen of het risico nemen van kritiek op het bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage (30.000 euro). Het is echter minder duidelijk hoe de bijdrage specifiek bijdraagt aan de uitvoering van de verordening, wat de haalbaarheid en relevantie betreft. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en daarmee de financiële bijdrage voor de bomenverordening handhaven en opnemen in de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de verordening of het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het behoud en de bescherming van beeldbepalende bomen bijdraagt aan ecologische en esthetische waarden in de gemeente.
Financiële Gevolgen:
Het amendement vraagt om een financiële bijdrage van 30.000 euro, die als taakstelling in de begroting moet worden opgenomen. Het voorstel geeft niet aan hoe deze bijdrage gedekt wordt, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Uitkomst:
Het amendement is aangenomen.
Voor stemmen: Fraksje Hoekstra, Fractie Nauta
Tegen stemmen: Niet gespecificeerd in de tekst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldbepalende bomenverordening Bijdrage Kadernota Vergadering Amendement Taakstelling Begroting Onbehoorlijk bestuur Reglement van orde Agendapunt 11Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Amendement
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Kadernota 2026 – 2029" en richt zich specifiek op het herstel van het historisch plantsoen in Sint Annaparochie. Het plantsoen, gelegen achter het voormalige gemeentehuis van Het Bildt, verkeert in slechte staat van onderhoud. Er zijn al 16 jaar klachten over het beheer. De gemeente Waadhoeke, als rechtsopvolger van Het Bildt, is verantwoordelijk voor het onderhoud. Er is een herstelplan aangeboden door De Werkgroep Plantsoen, maar de gemeente heeft een voorkeur voor het dempen van de vijver, wat in strijd is met de cultuurhistorische waarde en de wensen van de inwoners. Het amendement vraagt om extra financiering voor herstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde achtergrond van de situatie, de betrokken partijen, en de financiële aspecten. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de lange termijn visie en eventuele alternatieve financieringsopties.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement, dat extra financiering voor het herstel van het plantsoen vraagt. De raad moet ook de belangen van de gemeenschap en de cultuurhistorische waarde afwegen tegen de financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van de cultuurhistorische waarde van het plantsoen en de financiële en praktische overwegingen van het dempen van de vijver. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de toewijzing van extra middelen voor het herstel.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde financiering. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte stappen voor het herstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een spanningsveld tussen de gemeentelijke voorkeur en de wensen van de gemeenschap.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de extra financiering goedkeuren voor het herstel van het plantsoen.
Participatie:
Het voorstel erkent de betrokkenheid van de Werkgroep Plantsoen en Plaatselijk belang Sint Annaparochie, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, de gemeentelijke voorkeur lijkt niet volledig in lijn met de wensen van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van het behoud van cultuurhistorisch erfgoed en het milieu-impact van het dempen van de vijver.
Financiële Gevolgen:
Het amendement vraagt om een extra bedrag van €120.000, bovenop de reeds toegezegde subsidies van €40.000. Dit bedrag wordt gedekt uit de achterstallige onderhoudskosten en ten laste gebracht van het Beheerplan groen.
Conclusie:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie ontbreekt). Het is belangrijk dat de raad een weloverwogen beslissing neemt, rekening houdend met zowel de financiële implicaties als de cultuurhistorische waarde en de wensen van de gemeenschap.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstel historisch plantsoen Sint Annaparochie Cultuurhistorische waarden De Werkgroep Plantsoen Nederlandse Tuinenstichting J.J. Schipper Donker Groen Bouwhekken Inrichtingsvoorstel Cultuurhistorisch erfgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "Indexering subsidies" en is ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Waadhoeke op 10 juli 2025. Het stelt voor om de eenmalige niet-indexering van subsidies in 2027 niet toe te passen. De raad heeft eerder afspraken gemaakt over de indexering van subsidies, en het niet toepassen hiervan kan als onbehoorlijk bestuur worden gezien. Het amendement benadrukt dat deze maatregel geen invloed heeft op de begroting van 2026 en dat de financiële impact op de jaarschijf 2027 en de structurele gevolgen beperkt zijn. Het college wordt gevraagd om alternatieve voorstellen te doen voor de kadernota 2027-2030.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de overwegingen en de voorgestelde besluiten duidelijk uiteenzet. Echter, meer gedetailleerde financiële analyses en mogelijke alternatieven zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet aannemen van het amendement en daarmee de richting bepalen voor de indexering van subsidies in 2027. De raad heeft ook de taak om het college te instrueren om met alternatieve voorstellen te komen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de bestaande indexeringsregeling of het eenmalig niet toepassen ervan, wat als onbehoorlijk bestuur kan worden gezien. Dit vraagt om een afweging tussen financiële overwegingen en bestuurlijke integriteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alternatieve voorstellen is niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen of verworpen, wat invloed heeft op de indexering van subsidies in 2027.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk over financiële en bestuurlijke aspecten gaat.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat de maatregel geen invloed heeft op de begroting van 2026 en dat de structurele gevolgen beperkt zijn. Er wordt echter geen gedetailleerde dekking van eventuele financiële gevolgen gegeven.
Uitkomst:
Het amendement is aangenomen/verworpen (informatie over de stemming ontbreekt).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Indexering Subsidies Kadernota Begroting Maatregel Onbehoorlijk bestuur Analyse College Vergadering VerordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft agendapunt 11 van de Kadernota en heeft als onderwerp de "Verzilverlening". Het amendement stelt voor om de niet gehonoreerde budgetaanvraag voor de verzilverlening alsnog te honoreren en een bedrag van 12.000 euro op te nemen als taakstelling voor de begroting. De verzilverlening is sinds 2023 beschikbaar en wordt als succesvol beschouwd, omdat het eigenaren helpt langer in hun woning te blijven, bijdraagt aan verduurzaming en de opbrengsten van de onroerendezaakbelasting (OZB) verhoogt. Het amendement benadrukt dat het budget moet worden aangevuld en dat het afschaffen van de lening nu als onbehoorlijk bestuur kan worden gezien.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de voordelen van de verzilverlening als de noodzaak voor budgetaanvulling duidelijk uiteenzet. Echter, meer gedetailleerde financiële onderbouwing en een lange termijn visie zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de goedkeuring van de budgetaanpassing voor de verzilverlening. Dit omvat het beoordelen van de noodzaak en de impact van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de verzilverlening willen blijven ondersteunen door extra budget toe te kennen, wat impliceert dat ze de voordelen van de lening erkennen en prioriteit geven aan de doelen van woningbehoud en verduurzaming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde budget. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de exacte impact van de lening op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de budgetaanpassing voor de verzilverlening goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van de verzilverlening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de verzilverlening bijdraagt aan de verduurzaming van woningen in de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budgetaanpassing van 12.000 euro. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe dit bedrag gedekt zal worden binnen de bestaande begroting, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.
Amendement Uitkomst:
Het amendement is aangenomen/verworpen. (De uitkomst van de stemming is niet gegeven in de tekst.)Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzilverlening Kadernota Budgetaanvraag Verduurzaming OZB-opbrengsten Eigenaren Woning Begroting Taakstelling Onbehoorlijk bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie
Titel en Samenvatting:
De motie betreft de aanleg van een fietspad langs de Gernierswei, specifiek het deel van Kleasterdyk (Berltsum) tot aan de Lauta wei in Wier. De motie verzoekt het college om dit fietspad op te nemen in de Kadernota 2026-2029 en om de toeristenbelasting te verhogen om de kosten te dekken. Het doel is om de verkeersveiligheid te verbeteren en het toerisme te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig, met duidelijke constateringen en overwegingen. Het bevat concrete verzoeken aan het college en biedt een financiële dekking voor de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde maatregelen en de financiering via de verhoging van de toeristenbelasting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het prioriteren van verkeersveiligheid en toerisme versus de financiële impact van de belastingverhoging op toeristen en de gastvrijheidssector.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde maatregelen en financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de acceptatie van de belastingverhoging.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt of verwerpt, inclusief de voorgestelde belastingverhoging en de aanleg van het fietspad.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, hoewel het belang van dorpsbelangen en andere belanghebbenden wordt erkend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op fietsinfrastructuur en verkeersveiligheid, maar wordt niet expliciet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het fietspad worden geraamd op € 2.100.000, met structurele kapitaalslasten van € 115.000. De dekking komt uit een verhoging van de toeristenbelasting, met een verwacht overschot van € 55.000 dat terugvloeit naar de gastvrijheidssector.
Uitkomst van de Motie:
De motie is aangenomen/verworpen.
Voor stemmen: Fraksje Hoekstra, Fractie Nauta
Tegen stemmen: [Niet gespecificeerd in de tekst]Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietspad Gernierswei Verkeersveiligheid Kadernota 2026-2029 Toeristenbelasting Kostenraming Mobiliteitsvisie Bureau Goudappel Groeituin (EMPATEC) ToerismeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel van de motie: Geen extra verhoging OZB-tarief in 2026
Samenvatting: De motie, ingediend door de fracties van het CDA en Fraksje Hoekstra, verzoekt het college van de gemeente Waadhoeke om af te zien van een extra verhoging van het OZB-tarief met 1,0% in 2026. Dit verzoek is gebaseerd op de stijgende lasten voor inwoners en de aanwezigheid van werkende armoede in de gemeente. De motie stelt dat de positieve jaarstukken van 2024 en het beschikbare budget van meer dan € 200.000, dat in voorgaande jaren niet is benut, voldoende ruimte bieden om de extra inkomsten van € 95.000 te compenseren zonder de OZB te verhogen. De compensatie zou grotendeels moeten komen uit de niet verstrekte extra subsidie aan de Koornbeurs.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom de extra verhoging van het OZB-tarief onwenselijk is. Het biedt ook een concrete oplossing voor het compenseren van de niet-ontvangen inkomsten. Echter, het zou vollediger zijn als het ook de mogelijke gevolgen voor de Koornbeurs subsidie verder toelicht.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te overwegen en uiteindelijk te stemmen over het al dan niet aannemen ervan. De raad moet hierbij de belangen van de inwoners afwegen tegen de financiële behoeften van de gemeente.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het verlichten van de financiële lasten voor inwoners door de OZB niet extra te verhogen, en het waarborgen van voldoende inkomsten voor gemeentelijke uitgaven, waaronder de subsidie aan de Koornbeurs.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het duidelijk stelt dat de OZB-verhoging in 2026 niet moet plaatsvinden en hoe de compensatie kan worden gerealiseerd. Het is echter minder specifiek over de gevolgen voor de Koornbeurs en hoe eventuele tekorten daar worden opgevangen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en daarmee het college verzoeken om af te zien van de extra OZB-verhoging in 2026.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn dat de gemeente € 95.000 minder aan inkomsten uit de OZB zou ontvangen. De motie stelt voor om dit grotendeels te compenseren door de niet verstrekte extra subsidie aan de Koornbeurs van € 148.000.
Uitkomst van de stemming
De motie is aangenomen/verworpen. (De uitkomst van de stemming is niet gegeven in de tekst en moet worden ingevuld op basis van de daadwerkelijke stemming.)
Voor stemmen:
Tegen stemmen:
Fraksje Hoekstra:Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB-tarief Kadernota 2026-2029 Stijgende lasten Werkende armoede Jaarstukken 2024 Indexering Extra verhoging Inkomsten Subsidie Koornbeurs CompensatieVerfijning van de zoekopdracht: