07-07-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 4 Bespreekpunten
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Agendapunt 4 Voorjaarsnota
Gemeente Franekeradeel: Voorjaarsnota 2016 in de Raad Besproken
De gemeente Franekeradeel heeft de voorjaarsnota 2016 besproken, een cruciaal document dat inzicht biedt in beleidsontwikkelingen en financiële vooruitzichten voor de komende jaren. Het debat in de gemeenteraad was levendig, met verschillende partijen die hun standpunten en zorgen naar voren brachten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de voorjaarsnota 2016 van de gemeente Franekeradeel uitgebreid besproken. Deze nota is een belangrijk document dat de basis legt voor de begroting en beleidsdoelstellingen van de gemeente voor de periode 2017-2020. Het meerjarenbeeld toont een positief saldo van €80.000 aan het einde van 2020, maar er zijn ook voorstellen voor bezuinigingen en het gebruik van de Algemene Reserve.
Een van de meest besproken onderwerpen was het amendement van de FNP, dat pleitte voor een extra financiële bijdrage van €50.000 voor het dorpshuis in Ried. "Het is een manier om Ried te helpen," aldus de FNP. Echter, het amendement werd niet gesteund door de meerderheid van de raad. Gemeentebelang en andere partijen benadrukten dat het belangrijk is om geen precedenten te scheppen en wezen op de reeds toegekende bijdragen aan Ried.
Een ander amendement, ingediend door het CDA, kreeg wel unanieme steun. Dit amendement stelde voor om de voorgenomen bezuiniging op de handhaving van de Drank- en Horecawet niet door te voeren in 2017. "Handhaving blijft noodzakelijk," aldus het CDA.
De VVD vroeg zich af of er andere manieren waren om Ried te helpen, zoals het aanpassen van het bouwplan om binnen het budget te blijven. De wethouder gaf aan dat er nog geen officieel verzoek van Ried was ontvangen, maar dat de gemeente bereid is om mee te denken over mogelijke oplossingen.
Daarnaast werd er gesproken over de bochtverruiming en de herinrichting van de Prins Hendrikkade en de Zuiderkade. De gemeente hoopt op een aanzienlijke bijdrage van de provincie om deze projecten te realiseren. "Het is een kans die we moeten grijpen," aldus de wethouder.
De discussie over wifi in de binnenstad kwam ook aan bod. Hoewel er plannen zijn om wifi in het stadhuis te realiseren, blijft de vraag hoe dit kan worden uitgebreid naar de binnenstad. "We denken na over hoe we de binnenstad van wifi kunnen voorzien," zei de burgemeester.
De voorjaarsnota 2016 werd uiteindelijk met algemene stemmen aangenomen, met uitzondering van het amendement van de FNP. De raad kijkt nu vooruit naar de verdere uitwerking van de plannen en de begroting voor de komende jaren.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de voorjaarsnota 2016 vast te stellen. Deze nota is een belangrijk document aan het begin van de planning- en controlcyclus en biedt inzicht in beleidsontwikkelingen en financiële vooruitzichten voor de periode 2017 tot en met 2020. Het college werkt hierin de doelstellingen van de raad uit en bereidt de begroting voor. De nota bevat ook voorstellen voor bezuinigingen en het gebruik van de Algemene Reserve. Het meerjarenbeeld laat een positief saldo van € 80.000 zien aan het einde van 2020. De raad moet nog besluiten over de vaststelling van deze voorjaarsnota.
Gemeente Frjentsjerteradiel: Ferkearsnota 2016 yn de Ried Besprutsen
De gemeente Frjentsjerteradiel hat de foarjiersnota 2016 besprutsen, in krúsjaal dokumint dat ynsjoch biedt yn beliedsûntwikkelings en finansjele foarútsichten foar de kommende jierren. It debat yn de gemeenteried wie libben, mei ferskate partijen dy't harren stânpunten en soargen nei foaren brochten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard de foarjiersnota 2016 fan de gemeente Frjentsjerteradiel wiidweidich besprutsen. Dizze nota is in wichtich dokumint dat de basis leit foar de begrutting en beliedsoanpassingen fan de gemeente foar de perioade 2017-2020. It mearjierrenbyld toant in posityf saldo fan €80.000 oan 'e ein fan 2020, mar der binne ek foarstellen foar besunigings en it brûken fan de Algemiene Reserve.
Ien fan de meast besprutsen ûnderwerpen wie it amendemint fan de FNP, dat pleite foar in ekstra finansjele bydrage fan €50.000 foar it doarpshûs yn Ried. "It is in manier om Ried te helpen," neffens de FNP. Lykwols, it amendemint waard net stipe troch de mearderheid fan de ried. Gemeentebelang en oare partijen beklamme dat it wichtich is om gjin presedinten te skeppen en wiisden op de al takende bydragen oan Ried.
In oar amendemint, yntsjinne troch it CDA, krige wol unanym stipe. Dit amendemint stelde foar om de foarnommen besuniging op de hanthavening fan de Drank- en Horecawet net troch te fieren yn 2017. "Hanthavening bliuwt needsaaklik," neffens it CDA.
De VVD frege him ôf oft der oare manieren wiene om Ried te helpen, lykas it oanpassen fan it bouplan om binnen it budzjet te bliuwen. De wethâlder joech oan dat der noch gjin offisjeel fersyk fan Ried ûntfongen wie, mar dat de gemeente ree is om mei te tinken oer mooglike oplossingen.
Dêrneist waard der praat oer de bochtferromming en de werinrjochting fan de Prins Hendrikkade en de Súderkade. De gemeente hopet op in oansjenlike bydrage fan de provinsje om dizze projekten te realisearjen. "It is in kâns dy't wy gripe moatte," neffens de wethâlder.
De diskusje oer wifi yn de binnenstêd kaam ek oan bod. Hoewol't der plannen binne om wifi yn it stedhûs te realisearjen, bliuwt de fraach hoe't dit útwreide wurde kin nei de binnenstêd. "Wy tinke nei oer hoe't wy de binnenstêd fan wifi foarsjen kinne," sei de boargemaster.
De foarjiersnota 2016 waard úteinlik mei algemiene stimmen oannommen, útsein it amendemint fan de FNP. De ried sjocht no foarút nei de fierdere útwurking fan de plannen en de begrutting foar de kommende jierren.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de foarjiersnota 2016 fêst te stellen. Dizze nota is in wichtich dokumint oan it begjin fan de planning- en kontrôlesyklus en biedt ynsjoch yn beliedsûntwikkelings en finansjele foarútsichten foar de perioade 2017 oant en mei 2020. It kolleezje wurket hjiryn de doelstellings fan de ried út en tariedt de begrutting foar. De nota befettet ek foarstellen foar besunigings en it gebrûk fan de Algemiene Reserve. It mearjierrenbyld lit in posityf saldo fan € 80.000 sjen oan it ein fan 2020. De ried moat noch beslute oer de fêststelling fan dizze foarjiersnota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorjaarsnota 2016". De voorjaarsnota is een document dat aan het begin van de planning- en controlcyclus inzicht biedt in beleidsmatige ontwikkelingen en een financiële doorkijk geeft voor de periode 2017-2020. Het document verwerkt de meicirculaire 2016 en bereidt de begroting voor. Het meerjarenbeeld toont een positief saldo van € 80.000 aan het einde van 2020. Het voorstel vraagt de raad om de voorjaarsnota 2016 vast te stellen, inclusief de voorgestelde bezuinigingen en wensen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel beleidsmatige als financiële aspecten behandelt en de meicirculaire 2016 integreert. Echter, er zijn kanttekeningen bij de onzekerheden rondom de verdeelmodellen en de verzilveringsopgave.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorjaarsnota vaststellen, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde beleidsrichtingen, bezuinigingen en financiële plannen voor de komende jaren.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van structurele en eenmalige wensen, de voorgestelde bezuinigingen, en de afname van de Algemene Reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de beleidsdoelstellingen. Er zijn ook onzekerheden over de verdeelmodellen en de verzilveringsopgave.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorjaarsnota 2016 vast te stellen, inclusief de voorgestelde financiële en beleidsmatige plannen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het meerjarenbeeld toont een positief saldo van € 80.000 in 2020. Er zijn bezuinigingen en een afname van de Algemene Reserve met € 2,594 miljoen voorgesteld. De financiële dekking lijkt te komen uit de Algemene Reserve en de post onvoorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsnota Planning- & controlcyclus Beleidsmatige ontwikkelingen Financiële doorkijk Meicirculaire 2016 Begroting 2017 Meerjarenbeeld Bezuinigingen Algemene Reserve Incidentele subsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Handhaving drank- en horecawet" en is ingediend door de CDA-fractie, vertegenwoordigd door Tymen-Hein Corporaal. Het amendement stelt voor om de voorgenomen bezuiniging op de handhaving van de Drank- en Horecawet niet door te voeren in 2017. Dit besluit is gebaseerd op de overweging dat zonder handhaving er nog steeds te veel misbruik van de wet plaatsvindt. De dekking voor het behoud van de handhavingsintensiteit in 2017 wordt voorgesteld uit eenmalige middelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de intentie is (het behouden van de handhavingsintensiteit) en hoe dit financieel gedekt wordt (uit eenmalige middelen). Echter, het mist specifieke details over de omvang van de bezuiniging en de exacte financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijziging in de voorjaarsnota wordt aangenomen. De raad moet overwegen of het behoud van de handhavingsintensiteit in lijn is met hun prioriteiten en beleidsdoelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het doorvoeren van de bezuiniging, wat mogelijk budgettaire ruimte biedt voor andere prioriteiten, of het behouden van de handhavingsintensiteit om misbruik van de Drank- en Horecawet tegen te gaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor het jaar 2017), maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van eenmalige middelen kan een risico vormen voor de duurzaamheid van de financiering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het amendement om de bezuiniging op de handhaving van de Drank- en Horecawet in 2017 niet door te voeren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op handhaving en niet op milieukwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen doordat het de voorgenomen bezuiniging ongedaan maakt. De dekking wordt voorgesteld uit eenmalige middelen, maar er is geen verdere toelichting over de omvang van deze middelen of de impact op de begroting op lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handhaving Drank- en horecawet Misbruik Voorjaarsnota Bezuiniging Intensiteit Afbouwen 2017 Eenmalige middelen FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Steun doarpshûs Rie" en is opgesteld door de FNP-fractie (Jan Dijkstra) op 7 juli 2016. Het amendement stelt voor om een eenmalige financiële bijdrage van €50.000,- te verstrekken aan de commissie voor het nieuwe dorpshuis in Rie. Dit bedrag moet worden vrijgemaakt uit de budgetten voor ruimtevragende projecten door een verlaging van €50.000,- op de aanpassing van de bocht in het kanaal. Het amendement benadrukt het belang van burgerparticipatie en de positieve impact van het dorpshuis op de gemeenschap.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke motivatie, een financiële dekking en een besluitvormingsvoorstel. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte financiële situatie en de gevolgen van het verminderen van het budget voor de kanaalaanpassing.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde financiële bijdrage aan het dorpshuis in Rie wordt goedgekeurd. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van verschillende projecten en het maken van een keuze die het beste aansluit bij de gemeentelijke prioriteiten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het dorpshuis in Rie of het behouden van het budget voor de kanaalaanpassing. Dit vraagt om een afweging tussen directe gemeenschapsondersteuning en infrastructurele verbeteringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de bron van financiering. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de verwachte resultaten van de investering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van het verminderen van het kanaalbudget is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijziging in de voorjaarsnota om €50.000,- vrij te maken voor het dorpshuis in Rie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie en de betrokkenheid van vrijwilligers bij de realisatie van het dorpshuis, wat een positieve invloed heeft op de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar de betrokkenheid van de gemeenschap en het gebruik van vrijwilligers kunnen als duurzame praktijken worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een verschuiving van €50.000,- van het budget voor de kanaalaanpassing naar het dorpshuisproject. Het geeft aan dat dit bedrag wordt gedekt door een verlaging van het budget voor de kanaalaanpassing, maar de gevolgen van deze verlaging worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doarpshûs Rie Finansjele stipe Boargerpartisipaasje Mienskip Frijwilligers Maitiidsnota Inisjatyf Positive útstraling Romtefreegjende projekten FNP FrjentsjerteradielVerfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
J. Dijkstra - Wethouder
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
C. De Pee
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
G.d. Geldof
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
B. Ouderkerken
B. Ouderkerken
E.a. Van Zuijlen
D. Bloem
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
T.h. Corporaal
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
J. Bekkema
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
00:12:03 - 00:14:01 - 00:14:26 - 00:18:56 - 00:24:08 - 00:28:58 - 00:34:26 - 00:36:48 - 00:45:20 - 00:51:25 - 01:07:50 - 01:32:18 - 01:47:15 - 01:48:09 - 01:52:58 - 01:57:06 - 01:57:20 - 01:58:05 - 02:02:49 - 02:04:06 - 02:05:58 - 02:08:33 - 02:09:30 - 02:11:09 - 02:12:54 - 02:16:07 - 02:18:31 - 02:20:52 - 02:21:12 - 02:22:32 - 02:24:06