28-05-2015 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
Samenvatting
De gemeente is bezig met de herziening van het bestemmingsplan voor Menaam, aangezien het huidige plan bijna tien jaar oud is en aan vernieuwing toe is. Dit is noodzakelijk vanwege wettelijke verplichtingen en het feit dat er geen leges kunnen worden geheven voor omgevingsvergunningen in het gebied als het plan ouder is dan tien jaar. Het stedenbouwkundig bureau BügelHajema uit Leeuwarden is ingeschakeld om een concept-voorontwerpbestemmingsplan op te stellen.
Er zijn al verschillende stappen gezet, zoals het verstrekken van de opdracht aan het bureau, het inventariseren van het gebied en het meenemen van nieuwe ontwikkelingen. De volgende stappen omvatten het toesturen van het voorontwerp aan overlegpartners, het ter inzage leggen voor inspraak en het informeren van de raad. Na het verwerken van reacties en eventuele zienswijzen, zal het ontwerpbestemmingsplan worden vastgesteld en opnieuw ter inzage worden gelegd. De kosten voor deze herziening worden gedekt door een krediet van de raad. De communicatie richt zich op overlegpartners, de raad en het publiek. Bij de adviesnota is het voorontwerpbestemmingsplan met bijbehorende verbeeldingen digitaal bijgevoegd.
Samenvatting
De gemeente is dwaande mei de herziening fan it bestimmingsplan foar Menaam, om't it hjoeddeistige plan hast tsien jier âld is en oan fernijing ta is. Dit is needsaaklik fanwegen wetlike ferplichtingen en it feit dat der gjin leges yn rekken brocht wurde kinne foar omjouwingsfergunningen yn it gebiet as it plan âlder is as tsien jier. It stêdeboukundich buro BügelHajema út Ljouwert is ynskeakele om in konsept-foaroantrêstbestimmingsplan op te stellen.
Der binne al ferskate stappen set, lykas it jaan fan de opdracht oan it buro, it ynventarisearjen fan it gebiet en it meinimmen fan nije ûntwikkelingen. De folgjende stappen omfetsje it tastjoeren fan it foarûntwerp oan oerlispartners, it ter ynsjen lizzen foar ynspraak en it ynformearjen fan de ried. Nei it ferwurkjen fan reaksjes en eventuele beswieren, sil it ûntwerpbestimmingsplan fêststeld wurde en op 'e nij ter ynsjen lein wurde. De kosten foar dizze herziening wurde dekt troch in kredyt fan de ried. De kommunikaasje rjochtet him op oerlispartners, de ried en it publyk. By de advysnota is it foarûntwerpbestimmingsplan mei byhearrende ferbyldingen digitaal byfoege.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorontwerpbestemmingsplan Menaam". Het voorstel betreft de herziening van het bestemmingsplan voor Menaam, dat bijna tien jaar oud is en daarom wettelijk aan herziening toe is. Het plan moet worden aangepast om nieuwe ontwikkelingen in het gebied mee te nemen en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen. Het voorstel omvat het toesturen van het voorontwerp aan overlegpartners, het ter inzage leggen voor inspraak, en het informeren van de gemeenteraad. De kosten voor de herziening worden gedekt door een krediet van de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de noodzakelijke stappen en betrokken partijen beschrijft, evenals de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad speelt een informerende en besluitvormende rol. Ze worden op de hoogte gebracht van het voorontwerp en moeten uiteindelijk het definitieve bestemmingsplan vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het krediet voor de herziening en de uiteindelijke vaststelling van het bestemmingsplan, rekening houdend met eventuele inspraakreacties en zienswijzen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het zou baat hebben bij meer concrete tijdlijnen en meetbare doelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet voor de herziening goed te keuren en uiteindelijk het bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door het ter inzage leggen van het voorontwerp en het verwerken van inspraakreacties, wat wijst op een open proces voor betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij het meenemen van nieuwe ontwikkelingen in het gebied.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door een krediet van de raad. Er is geen specifieke vermelding van de hoogte van de kosten, maar het voorstel impliceert dat de raad hiervoor middelen beschikbaar stelt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorontwerpbestemmingsplan Herziening Bestemmingsplan Inspraak Overlegpartners Wet ruimtelijke ordening Omgevingsvergunningen BügelHajema Inventarisatie ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Swimbad Schatzenburg
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de subsidiëring van de exploitant van zwembad Schatzenburg voor de jaren 2015, 2016 en 2017. Het college stelt voor om de subsidie te verstrekken op basis van artikel 4:23, derde lid onder c van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), aangezien de huidige Algemene Subsidie Verordening geen passende mogelijkheden biedt. De subsidie is bedoeld om de openstelling van het zwembad te waarborgen, met behoud van de tarieven van 2014. Er wordt voorgesteld om een uitvoeringsovereenkomst te koppelen aan de subsidie, zodat de exploitant verplicht is de activiteiten uit te voeren waarvoor de subsidie is verleend. Dit biedt de gemeente de mogelijkheid om naleving af te dwingen. De voorgestelde maximale subsidiebedragen zijn € 40.000 voor 2015, € 42.500 voor 2016 en € 45.000 voor 2017. De gemeenteraad zal gevraagd worden om de benodigde middelen beschikbaar te stellen in de Kadernota 2015 en de begrotingen voor 2016 en 2017. Er zijn echter kanttekeningen bij de samenwerking met de exploitant, met name vanwege een gebrek aan transparantie over inkomsten en uitgaven.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de subsydzje fan de eksploitaasje fan swimbad Schatzenburg foar de jierren 2015, 2016 en 2017. It kolleezje stelt foar om de subsydzje te ferlienen op basis fan artikel 4:23, tredde lid ûnder c fan de Algemiene wet bestjoersrjocht (Awb), om't de hjoeddeistige Algemiene Subsydzjeferoardering gjin passende mooglikheden biedt. De subsydzje is bedoeld om de iepenstelling fan it swimbad te garandearjen, mei behâld fan de tariven fan 2014. Der wurdt foarsteld om in útfieringsôfspraak te keppeljen oan de subsydzje, sadat de eksploitaasje ferplichte is de aktiviteiten út te fieren wêrfoar de subsydzje ferliend is. Dit biedt de gemeente de mooglikheid om neilibjen ôf te twingen. De foarstelde maksimale subsydzjebedragen binne € 40.000 foar 2015, € 42.500 foar 2016 en € 45.000 foar 2017. De gemeenteried sil frege wurde om de nedige middels beskikber te stellen yn de Kadernota 2015 en de begruttingen foar 2016 en 2017. Der binne lykwols kanttekeningen by de gearwurking mei de eksploitaasje, benammen fanwegen in gebrek oan transparânsje oer ynkomsten en útjeften.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de subsidiëring van de exploitant 'Siderius en de Jong Exploitatie BV' voor de openstelling van zwembad Schatzenburg in de jaren 2015, 2016 en 2017. Het college stelt voor om de subsidiëring te baseren op artikel 4:23, derde lid onder c van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), aangezien de algemene subsidieverordening geen passende grondslag biedt. De subsidie moet de openstelling van het zwembad waarborgen, met prijzen gelijk aan die van 2014. Er wordt een uitvoeringsovereenkomst gekoppeld aan de subsidie om de naleving te verzekeren. De maximale subsidiebedragen zijn €40.000 voor 2015, €42.500 voor 2016 en €45.000 voor 2017.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en juridische grondslagen. Echter, er is een gebrek aan transparantie over de financiële situatie van de exploitant, wat een risico vormt voor de volledigheid.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet de benodigde middelen goedkeuren in de Kadernota 2015 en de begrotingen voor 2016 en 2017. De raad heeft ook een toezichthoudende rol om te zorgen dat de subsidie rechtmatig en effectief wordt gebruikt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde subsidiëring en de bijbehorende voorwaarden. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde bedragen en voorwaarden voldoende zijn om de openstelling van het zwembad te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk door het gebrek aan financiële transparantie van de exploitant. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de exploitant kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde subsidiëring en de bijbehorende financiële middelen goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd met maximale subsidiebedragen voor elk jaar. De dekking moet komen uit de goedkeuring van de Kadernota 2015 en de begrotingen voor 2016 en 2017 door de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zwembad Schatzenburg Subsidie Algemene wet bestuursrecht (Awb) Uitvoeringsovereenkomst Siderius en de Jong Exploitatie BV Openstelling Algemene subsidieverordening Begroting Kadernota 2015 Wet Markt en OverheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Ferfanging stiennen dugouts
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt het voorstel om de stenen dug-outs op drie gemeentelijke sportcomplexen te vervangen door exemplaren van aluminium en kunststof. Dit voorstel komt voort uit veiligheidszorgen na een dodelijk ongeval in Twijzel in 2014, waarbij een stenen dug-out instortte. Hoewel er in Menameradiel geen directe risico's zijn geconstateerd, wordt de bouwwijze van de huidige dug-outs als potentieel gevaarlijk beschouwd. Er zijn tien stenen dug-outs die mogelijk vervangen moeten worden.
De nieuwe dug-outs zouden veiliger zijn door hun constructie en materiaalgebruik, en het gebogen dak maakt het onmogelijk om erop te klimmen. Het beheer van de huidige dug-outs ligt bij de sportverenigingen, maar er wordt overwogen om de verantwoordelijkheid voor de verouderde constructies niet bij deze vrijwillige besturen te laten, mede vanwege financiële beperkingen en mogelijke aansprakelijkheid van de gemeente.
Er is een budget van maximaal € 25.000,- voorgesteld voor de aanschaf van de nieuwe dug-outs, met kosten variërend van € 1.800,- tot € 2.500,- per stuk. Er wordt verwacht dat er een korting kan worden bedongen vanwege de hoeveelheid. Na besluitvorming zal er overleg plaatsvinden met de verenigingen over de aanpak, waarbij zij mogelijk zelf de oude dug-outs kunnen afbreken en de nieuwe kunnen plaatsen. De juridische aspecten van eigendom en onderhoud worden nog verder uitgezocht.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt it foarstel om de stiennen dug-outs op trije gemeentlike sportkompleksen te ferfangen troch eksimplaren fan aluminium en keunststof. Dit foarstel komt fuort út feiligenssoargen nei in deadlik ûngelok yn Twizel yn 2014, wêrby't in stiennen dug-out ynstoarte. Hoewol't der yn Menameradiel gjin direkte risiko's konstatearre binne, wurdt de bouwwize fan de hjoeddeiske dug-outs as potinsjeel gefaarlik beskôge. Der binne tsien stiennen dug-outs dy't mooglik ferfongen wurde moatte.
De nije dug-outs soene feiliger wêze troch harren konstruksje en materiaalgebrûk, en it bûgde dak makket it ûnmooglik om derop te klimmen. It behear fan de hjoeddeiske dug-outs leit by de sportferienings, mar der wurdt oerwage om de ferantwurdlikheid foar de ferâldere konstruksjes net by dizze frijwillige bestjoeren te litten, mei fanwege finansjele beheining en mooglike oanspraaklikens fan de gemeente.
Der is in budzjet fan maksimaal € 25.000,- foarsteld foar de oanskaf fan de nije dug-outs, mei kosten fariearjend fan € 1.800,- oant € 2.500,- per stik. Der wurdt ferwachte dat der in koarting bedongen wurde kin fanwege de hoemannichte. Nei beslútfoarming sil der oerlis plakfine mei de ferienings oer de oanpak, wêrby't sy mooglik sels de âlde dug-outs ôfbrekke en de nije pleatse kinne. De juridyske aspekten fan eigendom en ûnderhâld wurde noch fierder útsykje.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vervangen van stenen dug-outs op gemeentelijke buitensportcomplexen door exemplaren van aluminium en kunststof. Dit is naar aanleiding van een dodelijk ongeval in Twijzel in 2014. De nieuwe dug-outs zijn veiliger en vergen minder verantwoordelijkheid van de vrijwillige verenigingsbesturen. Er wordt een budget van maximaal € 25.000,- voorgesteld, ten laste van de algemene reserve, voor de aanschaf van deze dug-outs.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de vervanging, financiële overwegingen en een aanpak voor de uitvoering. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de juridische afhandeling van eigendom en onderhoud.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het budget en de vervanging van de dug-outs. Ze moeten ook toezien op de juridische en organisatorische afhandeling van het eigendom en onderhoud.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de dug-outs bij de gemeente willen houden of deze willen overdragen aan de verenigingen. Ook moeten ze beslissen of het budget uit de algemene reserve moet komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal dug-outs en het budget. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en juridische afhandeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de juridische aspecten moeten verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het budget goed te keuren en de vervanging van de dug-outs te autoriseren. Ze moeten ook beslissen over de juridische constructie voor eigendom en onderhoud.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er na besluitvorming gesprekken met de verenigingen zullen plaatsvinden om een gezamenlijke aanpak op te stellen. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de keuze voor aluminium en kunststof kan impliceren dat er gedacht is aan duurzame materialen die langer meegaan en minder onderhoud vergen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een maximaal budget van € 25.000,- ten laste van de algemene reserve. Er wordt verwacht dat dit bedrag toereikend is, mede door mogelijke kortingen bij bulkinkoop.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dug-outs Aluminium en kunststof Veiligheid Sportcomplexen Vrijwillige verenigingsbesturen Aansprakelijkheid Kosten Verenigingen Onderhoud VervangingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Konsept begrutting en mearjierrenrûzing de Marrekrite - gefoelen útsprekke
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 28 mei 2015 de conceptbegroting voor 2016 en de meerjarenraming 2017-2019 van de Marrekrite. De raad wordt gevraagd om zijn zienswijze hierover kenbaar te maken. De gemeente Menameradiel is sinds 2013 deelnemer van de Marrekrite en heeft een jaarlijkse bijdrage van € 8.000,- gereserveerd voor land- en waterrecreatie. Dit bedrag is voldoende om de kosten te dekken, ook in de meerjarenraming. De Marrekrite voorziet echter een financieringstekort door hoge vervangingskosten en heeft besloten het onderhoudsbudget voor waterrecreatie te beperken tot € 1.000.000,- per jaar. Hierdoor zullen enkele verouderde en weinig gebruikte aanlegplaatsen buiten gebruik worden gesteld. Welke dat zijn, wordt nog onderzocht. Na de raadsvergadering wordt de zienswijze van de gemeente naar de Marrekrite gestuurd. De financiële ramingen worden opgenomen in de gemeentelijke begroting voor 2016.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 28 maaie 2015 de konseptbegrutting foar 2016 en de mearjierrenraming 2017-2019 fan de Marrekrite. De ried wurdt frege om syn miening hjir oer kenber te meitsjen. De gemeente Menameradiel is sûnt 2013 dielnimmer fan de Marrekrite en hat in jierlikse bydrage fan € 8.000,- reservearre foar lân- en wetterrekreaasje. Dit bedrach is genôch om de kosten te dekken, ek yn de mearjierrenraming. De Marrekrite foarsjocht lykwols in finansieringstekoart troch hege ferfangingskosten en hat besletten it ûnderhâldsbudzjet foar wetterrekreaasje te beheinen ta € 1.000.000,- per jier. Hjir troch sille guon ferâldere en min brûkte oanlisplakken bûten gebrûk steld wurde. Hokker dat binne, wurdt noch ûndersocht. Nei de riedsgearkomste wurdt de miening fan de gemeente nei de Marrekrite stjoerd. De finansjele ramingen wurde opnommen yn de gemeentlike begrutting foar 2016.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept begroting 2016 en meerjarenraming 2017-2019 Marrekrite". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om hun zienswijze te geven over de conceptbegroting van 2016 en de meerjarenraming van 2017-2019 voor de Marrekrite. De Marrekrite is een organisatie die zich richt op land- en waterrecreatie. De gemeente Menameradiel is sinds 2013 deelnemer en heeft een jaarlijkse bijdrage van €8.000 gereserveerd. De begroting dekt de kosten voor land- en waterrecreatie, maar er zijn zorgen over toekomstige financieringstekorten vanwege hoge vervangingskosten. De raad moet zijn zienswijze uiterlijk 11 juni indienen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een overzicht van de financiële verplichtingen en de context van de samenwerking met de Marrekrite. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over welke specifieke aanlegplaatsen mogelijk buiten gebruik worden gesteld.
Rol van de Raad:
De raad moet zijn zienswijze geven over de conceptbegroting en meerjarenraming. Dit is een adviserende rol waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door de Marrekrite.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde begroting en meerjarenraming, en of zij aanvullende voorwaarden of suggesties willen meegeven, vooral met betrekking tot de aanpak van het verwachte financieringstekort.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd voor het oplossen van het financieringstekort. Er zijn ook geen duidelijke maatregelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de conceptbegroting en meerjarenraming goedkeuren en of zij aanvullende opmerkingen of voorwaarden willen toevoegen aan hun zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de Marrekrite samen met gebruikers zal bepalen welke aanlegplaatsen buiten gebruik worden gesteld, wat enige mate van participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar het behoud en onderhoud van recreatievoorzieningen kunnen indirect bijdragen aan duurzame recreatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse bijdrage van €8.000, die al in de gemeentelijke begroting is opgenomen. Er wordt echter een mogelijk financieringstekort verwacht door hoge vervangingskosten, maar er is geen specifieke dekking voor deze extra kosten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marrekrite Begroting 2016 Meerjarenraming 2017-2019 Landrecreatie Waterrecreatie Financieringstekort Planmatig Onderhoud Aanlegplaatsen Vervangingsopgave Gemeente MenameradielVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Begrutting Fryslân West - besprekpunt n.o.f. diskusje 19 maaie in CSD
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de begroting voor 2016 van Fryslân West, een gemeenschappelijke regeling voor gesubsidieerde arbeid in West-Friesland. Deze regeling omvat de uitvoeringsorganisatie NV Empatec en de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West (GR). Het college vraagt de raad om de begroting te bekijken en een zienswijze vast te stellen. De begroting is een voortzetting van het bestaande beleid en richt zich op een toekomstbestendig sociaal werkbedrijf. De raad heeft eerder haar mening gegeven over de begroting van 2015, en veel van deze punten zijn verwerkt in de nieuwe begroting. Er zijn echter zorgen over de stijgende kosten die de GR aan NV Empatec doorberekent en de haalbaarheid van de financiële doelen voor 2019. De begroting van NV Empatec, die later in 2015 wordt verwacht, zal meer inzicht geven in hoe deze doelen bereikt kunnen worden. De planning en control cyclus van de GR wordt aangepast aan nieuwe wetgeving, met een overgangsperiode tot april 2016. De raad wordt gevraagd om haar mening te geven over de begroting, waarna een brief met de zienswijze naar het Dagelijks Bestuur van de GR wordt gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de begrutting foar 2016 fan Fryslân West, in mienskiplike regeling foar subsydzjearre arbeid yn West-Fryslân. Dizze regeling omfiemet de útfieringsorganisaasje NV Empatec en de Mienskiplike Regeling Fryslân West (GR). It kolleezje freget de ried om de begrutting te besjen en in miening fêst te stellen. De begrutting is in fuortsetting fan it besteande belied en rjochtet him op in takomstbestindich sosjaal wurkbedriuw. De ried hat earder har miening jûn oer de begrutting fan 2015, en in protte fan dizze punten binne ferwurke yn de nije begrutting. Der binne lykwols soargen oer de oprinnende kosten dy't de GR oan NV Empatec trochberekkenet en de helberens fan de finansjele doelen foar 2019. De begrutting fan NV Empatec, dy't letter yn 2015 ferwachte wurdt, sil mear ynsjoch jaan yn hoe't dizze doelen berikt wurde kinne. De planning- en kontrôlesyklus fan de GR wurdt oanpast oan nije wetjouwing, mei in oergongsperioade oant april 2016. De ried wurdt frege om har miening te jaan oer de begrutting, dêrnei wurdt in brief mei de miening nei it Deistich Bestjoer fan de GR stjoerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2016 Fryslân West". Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de begroting 2016 van Fryslân West en de zienswijze op deze begroting vast te stellen. Fryslân West is een gemeenschappelijke regeling voor gesubsidieerde arbeid in West-Friesland, bestaande uit NV Empatec en de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West. De begroting 2016 is een voortzetting van bestaand beleid en is gekoppeld aan het verbeterprogramma Dwaan 2019. De raad wordt gevraagd haar gevoelen over de begroting kenbaar te maken, waarbij zorgen zijn over de stijgende doorberekening aan NV Empatec en de haalbaarheid van de doelstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke maatregelen die genomen zullen worden om de doelstellingen te behalen. De koppeling met de begroting van NV Empatec ontbreekt, wat een volledige beoordeling bemoeilijkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om haar zienswijze te geven op de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling Fryslân West. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad haar zorgen en aanbevelingen kan uitspreken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij de zorgen over de financiële doorberekening en de haalbaarheid van de doelstellingen wil benadrukken. Er moet ook worden besloten of de raad akkoord gaat met de voortzetting van het huidige beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. De doelstellingen zijn ambitieus, maar de haalbaarheid is onzeker en er ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn inconsistenties in de koppeling met de begroting van NV Empatec.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij de zorgen over de financiële doorberekening en de haalbaarheid van de doelstellingen wil benadrukken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door de door het ministerie vastgestelde budgetten voor de Wet sociale werkvoorziening, die worden doorgestort naar Fryslân West. Daarnaast verstrekt de gemeente een aanvullende subsidie van €500 per SE. Er zijn zorgen over de stijgende doorberekening aan NV Empatec, maar specifieke financiële risico's of dekkingsplannen worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2016 Fryslân West NV Empatec Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dwaan 2019 Sociale werkvoorziening Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) Zienswijze Planning & control cyclus OvergangsrechtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Aginda Sosjaal Domein - HAMMERPUNT
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 28 mei 2015 de agenda voor het sociale domein. Deze agenda is opgesteld om de beleidsontwikkeling in het sociale domein de komende jaren vorm te geven, met een focus op lokale kracht en situatie. De agenda is afgestemd met de Dienst SoZaWe en biedt inzicht in de uitdagingen en prioriteiten voor de komende twee jaar. Het doel is om de transformatie van het sociale domein te versterken en kansen optimaal te benutten. De agenda is eerder gepresenteerd aan het managementteam en het college van B&W, en besproken met de commissie Sociaal Domein, die feedback heeft gegeven. Verdere ontwikkelpunten en planning worden nog aan de commissie gepresenteerd. Financiën zijn momenteel niet van toepassing.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 28 maaie 2015 de aginda foar it sosjaal domein. Dizze aginda is opsteld om de beliedsûntwikkeling yn it sosjaal domein de kommende jierren foarm te jaan, mei in fokus op lokale krêft en situaasje. De aginda is ôfstimd mei de Tsjinst SoZaWe en biedt ynsjoch yn de útdagings en prioriteiten foar de kommende twa jier. It doel is om de transformaasje fan it sosjaal domein te fersterkjen en kânsen optimaal te benutten. De aginda is earder presintearre oan it managementteam en it kolleezje fan B&W, en besprutsen mei de kommisje Sosjaal Domein, dy't feedback jûn hat. Fierdere ûntwikkelpunten en planning wurde noch oan de kommisje presintearre. Finansjes binne op it stuit net fan tapassing.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Agenda Sociaal Domein". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een lokale visie en agenda voor het sociale domein in de gemeente Menameradiel. Het document biedt een kader voor beleidsontwikkeling in de komende jaren, met een focus op het benutten van lokale kansen en het versterken van de transformatie binnen het sociale domein. De agenda is afgestemd met de Dienst SoZaWe en biedt inzicht in de uitdagingen en prioriteiten voor de komende twee jaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig in termen van het schetsen van de visie en de prioriteiten voor het sociale domein. Echter, de ontwikkelpunten en de planning zijn nog niet gepresenteerd aan de commissie, wat een lacune in de volledigheid kan betekenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om in te stemmen met de agenda en om toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad krijgt inzicht in de beleidsruimte en de uitdagingen binnen het sociale domein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de agenda en de prioriteiten die daarin zijn gesteld. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van autonomie en samenwerking met de Dienst SoZaWe.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het geeft specifieke doelen en een tijdsbestek van twee jaar, maar mist meetbare criteria en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van ontwikkelpunten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde agenda voor het sociale domein.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in de ontwikkeling van de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn momenteel geen financiële gevolgen aangegeven in het voorstel. Het is onduidelijk hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Menameradiel Beleidsruimte Visie Transformatie Dienst SoZaWe Lokale situatie Ontwikkelpunten Planning Commissie Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Jierstikken 2014 en konsept begrutting 2016 Veiligheidsregio Fryslân – gefoelen útsprekke
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven over de jaarrekening van 2014 en de conceptbegroting van 2016 van de Veiligheidsregio Fryslân. In 2014 behaalde de Veiligheidsregio een positief resultaat van € 3,2 miljoen, dat voorgesteld wordt uit te keren aan de deelnemende gemeenten. Voor onze gemeente betekent dit een eenmalige bate van € 72.743.
De conceptbegroting voor 2016 is gebaseerd op een meerjarig financieel kader, dat rekening houdt met autonome ontwikkelingen zoals inflatie en cao-effecten, evenals beleidsintensiveringen zoals de versterking van de GGD en bedrijfsvoering. De totale wijzigingen ten opzichte van 2015 bedragen € 2.114.000. Voor onze gemeente stijgt de bijdrage in 2016 met € 8.699 ten opzichte van 2015.
Er zijn enkele kanttekeningen, zoals de onzekerheid over het groot onderhoud van het gemeentefonds en de BDuR, en het feit dat de begroting in lopende prijzen is opgesteld. De effecten hiervan worden als beperkt ingeschat. Na besluitvorming zal de zienswijze van de gemeente worden doorgestuurd naar de Veiligheidsregio. Op 2 juli 2015 staat een vergadering van het Algemeen Bestuur gepland, waar de zienswijzen besproken kunnen worden.
Samenvatting
De gemeenteried wurdt frege om harren miening te jaan oer de jierrekken fan 2014 en de konseptbegrutting fan 2016 fan de Feiligensregio Fryslân. Yn 2014 behelle de Feiligensregio in posityf resultaat fan € 3,2 miljoen, dat foarsteld wurdt út te kearen oan de dielnimmende gemeenten. Foar ús gemeente betsjut dit in ienmalige bate fan € 72.743.
De konseptbegrutting foar 2016 is basearre op in mearjierrich finansjeel ramt, dat rekken hâldt mei autonome ûntwikkelings lykas ynflaasje en cao-effekten, likegoed as beliedsyntinsiveringen lykas de fersterking fan de GGD en bedriuwsfiering. De totale wizigingen yn ferliking mei 2015 bedrage € 2.114.000. Foar ús gemeente stiget de bydrage yn 2016 mei € 8.699 yn ferliking mei 2015.
Der binne inkele kanttekeningen, lykas de ûnwissichheid oer it grut ûnderhâld fan it gemeentefûns en de BDuR, en it feit dat de begrutting yn rinnende prizen opsteld is. De effekten hjirfan wurde as beheind ynskatten. Nei beslútfoarming sil de miening fan de gemeente trochstjoerd wurde nei de Feiligensregio. Op 2 july 2015 stiet in gearkomste fan it Algemien Bestjoer pland, dêr't de mieningen besprutsen wurde kinne.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2014 en conceptbegroting 2016 Veiligheidsregio Fryslân". Het document vraagt de gemeenteraad om hun zienswijze te geven over de jaarrekening van 2014 en de conceptbegroting van 2016 van de Veiligheidsregio Fryslân. De jaarrekening toont een positief resultaat van €3,2 miljoen, dat wordt voorgesteld om uit te keren aan de deelnemende gemeenten. De conceptbegroting 2016 houdt rekening met autonome ontwikkelingen en beleidsintensiveringen, resulterend in een totale wijziging van €2,114 miljoen. Voor de gemeente betekent dit een hogere bijdrage van €8.699 in 2016 vergeleken met 2015.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de wijzigingen in de begroting. Echter, er is enige onzekerheid over de toekomstige financiële impact van het groot onderhoud van het gemeentefonds en de BDuR.
Rol van de Raad:
De raad moet hun zienswijze geven over de jaarrekening en de conceptbegroting. Deze zienswijzen worden meegenomen in de besluitvorming door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële verdelingen en beleidsintensiveringen, en of ze eventuele bezwaren of suggesties willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er onzekerheden zijn over toekomstige financiële ontwikkelingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onzekerheid over de financiële impact van het groot onderhoud kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde zienswijze en of ze eventuele opmerkingen of bezwaren willen indienen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een hogere gemeentelijke bijdrage van €8.699 in 2016. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen in de begroting zijn gebaseerd op autonome ontwikkelingen en beleidsintensiveringen, maar er is enige onzekerheid over de toekomstige financiële impact van het groot onderhoud van het gemeentefonds en de BDuR.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2014 Conceptbegroting 2016 Veiligheidsregio Fryslân Financieel kader Gemeentelijke bijdrage Autonome ontwikkelingen Beleidsintensiveringen Ingroeimodel Gemeentefonds ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Wet ‘Markt en Overheid’
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt een voorstel om het gemeentehuis als expositieruimte aan te wijzen als een activiteit van algemeen belang, in lijn met de Wet Markt en Overheid. Deze wet, die sinds 1 juli 2014 van kracht is, stelt gedragsregels voor overheden om concurrentievervalsing met de private sector te voorkomen. Overheden moeten economische activiteiten, zoals het aanbieden van goederen of diensten, tegen marktconforme prijzen uitvoeren, tenzij er sprake is van algemeen belang.
Het voorstel benadrukt dat het beschikbaar stellen van het gemeentehuis voor exposities van amateur en beginnende kunstenaars bijdraagt aan het culturele leven en nauwelijks tot concurrentieverstoring leidt, gezien het beperkte aantal commerciële expositieruimten in de regio. Het biedt kunstenaars een podium dat anders mogelijk niet toegankelijk zou zijn vanwege hoge kosten bij commerciële aanbieders.
De raad heeft de mogelijkheid om activiteiten als deze, die in het algemeen belang zijn, uit te zonderen van de wet. Dit voorkomt dat dergelijke activiteiten onbetaalbaar worden voor bepaalde doelgroepen. Er wordt ook opgemerkt dat een toekomstige analyse in het kader van de vennootschapsbelastingplicht mogelijk nieuwe inzichten kan bieden. Het besluit moet worden gepubliceerd en kan worden aangevochten via een bezwaarschrift.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt in foarstel om it gemeentehûs as eksposysjeromte oan te wizen as in aktiviteit fan algemien belang, yn oerienstimming mei de Wet Markt en Overheid. Dizze wet, dy't sûnt 1 july 2014 fan krêft is, stelt gedrachsregels foar oerheden om konkurrinsjeferfalsking mei de private sektor foar te kommen. Oerheden moatte ekonomyske aktiviteiten, lykas it oanbieden fan guod of tsjinsten, tsjin merk-konforme prizen útfieren, útsein as der sprake is fan algemien belang.
It foarstel beklammet dat it beskikber stellen fan it gemeentehûs foar eksposysjes fan amateur en begjinnende keunstners bydraacht oan it kulturele libben en amper ta konkurrinsjefersteuring liedt, sjoen it beheinde tal kommersjele eksposysjeromten yn de regio. It biedt keunstners in poadium dat oars mooglik net tagonklik wêze soe fanwege hege kosten by kommersjele oanbieders.
De ried hat de mooglikheid om aktiviteiten as dizze, dy't yn it algemien belang binne, út te sluten fan de wet. Dit foarkomt dat sokke aktiviteiten ûnbetelber wurde foar bepaalde doelgroepen. Der wurdt ek opmurken dat in takomstige analyze yn it ramt fan de vennootschapsbelastingplicht mooglik nije ynsichten jaan kin. It beslút moat publisearre wurde en kin oanfochten wurde fia in beswierskrift.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadvoorstel Wet M en O". Het voorstel betreft het aanwijzen van het ter beschikking stellen van het gemeentehuis als expositieruimte als een activiteit in het algemeen belang volgens de Wet Markt en Overheid. Deze wet, van kracht sinds 1 juli 2014, stelt gedragsregels voor overheden om concurrentievervalsing met de private sector te voorkomen. Het voorstel beoogt de hal van het gemeentehuis beschikbaar te stellen voor amateur en beginnende kunstenaars, gezien het gebrek aan commerciële expositieruimten in de regio. Dit wordt gezien als een activiteit van algemeen belang, omdat het bijdraagt aan het culturele leven zonder concurrentieverstoring.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de Wet Markt en Overheid en de noodzaak om bepaalde activiteiten als van algemeen belang aan te wijzen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide evaluatie van mogelijke alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of het ter beschikking stellen van het gemeentehuis als expositieruimte als een activiteit van algemeen belang moet worden aangewezen. Dit besluit is nodig om te voldoen aan de Wet Markt en Overheid en om concurrentievervalsing te voorkomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het beschikbaar stellen van het gemeentehuis als expositieruimte als een activiteit van algemeen belang willen aanwijzen. Dit houdt in dat zij moeten afwegen of het culturele voordeel opweegt tegen mogelijke marktverstoringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan gedetailleerde financiële informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het aanwijzen van het ter beschikking stellen van het gemeentehuis als expositieruimte als een activiteit van algemeen belang.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het voorstel vermeldt dat financiën niet van toepassing zijn, wat een mogelijke tekortkoming is, aangezien er geen analyse is van de kosten of dekkingsmogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Markt en Overheid Economische activiteit Concurrentievervalsing Algemeen belang Expositieruimte Marktfalen Gedragsregels Autoriteit Consument en Markt (ACM) Kostendoorberekening BevoordelingsverbodVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Vijfde begruttingswiziging (ekstra ynset gebiedsteam)
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om het gebiedsteam, dat sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk is voor taken vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, uit te breiden met 36 uur per week tot 1 januari 2016. Dit voorstel komt voort uit de constatering dat de huidige uren, gebaseerd op een ruwe schatting, niet voldoende zijn gebleken. De teamleden ervaren een hoge werkdruk, mede door niet goed functionerende ICT-systemen, wat leidt tot extra handmatig werk en gezondheidsklachten. Er is een eenmalig financieel voordeel van € 118.000,- in de herziene begroting van de Dienst SoZaWe, waarvan maximaal € 100.000,- kan worden gebruikt voor de uitbreiding van het team. De extra uren zullen worden verdeeld onder de huidige teamleden en er wordt gekeken naar administratieve ondersteuning. De kosten worden gedekt uit de post onvoorzien-incidenteel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om it gebietsteam, dat sûnt 1 jannewaris 2015 ferantwurdlik is foar taken út de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, út te wreidzjen mei 36 oeren yn 'e wike oant 1 jannewaris 2016. Dit foarstel komt fuort út de konstatearring dat de hjoeddeiske oeren, basearre op in rûge skatting, net foldwaande bliken dien hawwe. De teamleden ûnderfine in hege wurkdruk, ûnder oaren troch net goed funksjonearjende ICT-systemen, wat liedt ta ekstra hânmjittich wurk en sûnensklachten. Der is in ienmalich finansjeel foardiel fan € 118.000,- yn de herziene begrutting fan de Tsjinst SoZaWe, wêrfan maksimaal € 100.000,- brûkt wurde kin foar de útwreiding fan it team. De ekstra oeren sille ferdield wurde ûnder de hjoeddeiske teamleden en der wurdt sjoen nei administraasjele stipe. De kosten wurde dekt út de post ûnfoarsjoen-ynsidinteel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Extra inzet gebiedsteam Menameradiel". Het voorstel vraagt om een uitbreiding van de formatie van het gebiedsteam Menameradiel met 36 uur per week tot 1 januari 2016. Dit is nodig vanwege de hoge werkdruk en onvoldoende uren die aanvankelijk waren ingeschat. De kosten van maximaal € 100.000,- worden voorgesteld te dekken uit de post onvoorzien-incidenteel, dankzij een eenmalig voordeel uit de herziene begroting van de Dienst SoZaWe. Het gebiedsteam is verantwoordelijk voor de uitvoering van taken vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de uitbreiding, financiële dekking en een aanpak voor de organisatie. Echter, het mist details over de exacte impact van de uitbreiding op de dienstverlening en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de formatie-uitbreiding en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren om de kosten te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van het gebiedsteam steunen, gezien de financiële implicaties en de noodzaak om de werkdruk te verlagen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar (36 uur per week), en tijdgebonden (tot 1 januari 2016). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de verwachte resultaten van de uitbreiding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een evaluatieplan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde uitbreiding en de financiële dekking uit de post onvoorzien-incidenteel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen maximaal € 100.000,- voor de extra inzet van het gebiedsteam. Dit bedrag wordt gedekt uit de post onvoorzien-incidenteel, dankzij een eenmalig voordeel uit de herziene begroting van de Dienst SoZaWe.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gebiedsteam Menameradiel Werkdruk Wmo Jeugdwet Participatiewet Formatie-uitbreiding ICT-systemen Administratieve ondersteuning Begrotingswijziging Externe inhuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 'Herijking subsidies' - gefoelen útsprekke
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de herijking van subsidies binnen het sociaal domein. Het college heeft een strategische agenda vastgesteld die aanleiding geeft tot herziening van de subsidierelaties. Er is een overzicht gemaakt van de subsidies die aan verschillende instellingen worden verstrekt, waarbij gekeken is naar hun bijdrage aan de strategische doelen en relevantie voor de inwoners.
Voor enkele subsidies zijn inhoudelijke keuzes voorgesteld. Zo is de subsidie aan Stichting Vluchtelingenwerk Noord Nederland al beëindigd, terwijl subsidies aan organisaties zoals Stichting Urgente Noden Friesland en Traject BV worden gecontinueerd vanwege hun belangrijke rol. Andere subsidies, zoals die aan Stichting WOM en Stichting Aanzet, worden mogelijk beëindigd vanwege veranderde omstandigheden of beperkte lokale betrokkenheid.
Het college wil zorgvuldig te werk gaan bij het beëindigen van subsidies en zal in overleg treden met de betrokken partijen. Er is ruimte voor zienswijzen en bezwaren voordat definitieve besluiten worden genomen. Daarnaast wordt er gekeken naar de financiële consequenties van de herijking en hoe vrijvallende middelen kunnen worden herbestemd. Het college wil ook een breder initiatievenfonds opzetten om kleine lokale projecten te ondersteunen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de herijking fan subsydzjes binnen it sosjaal domein. It kolleezje hat in strategyske aginda fêststeld dy't oanlieding jout ta herziening fan de subsydzjerelaasjes. Der is in oersjoch makke fan de subsydzjes dy't oan ferskate ynstellings wurde ferliend, wêrby't sjoen is nei harren bydrage oan de strategyske doelen en relevânsje foar de ynwenners.
Foar guon subsydzjes binne ynhâldlike keuzes foarsteld. Sa is de subsydzje oan Stichting Vluchtelingenwerk Noord Nederland al beëinige, wylst subsydzjes oan organisaasjes lykas Stichting Urgente Noden Friesland en Traject BV wurde trochset fanwegen harren wichtige rol. Oare subsydzjes, lykas dy oan Stichting WOM en Stichting Aanzet, wurde mooglik beëinige fanwegen feroare omstannichheden of beheinde lokale belutsenens.
It kolleezje wol soarchfâldich te wurk gean by it beëinigjen fan subsydzjes en sil yn oerlis gean mei de belutsen partijen. Der is romte foar sjenswizen en beswieren foardat definitive besluten nommen wurde. Dêrneist wurdt der sjoen nei de finansjele konsekwinsjes fan de herijking en hoe frijfallende middels kinne wurde herbestimd. It kolleezje wol ek in breder inisjativenfûns opsette om lytse lokale projekten te stypjen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Herijking subsidies sociaal domein"
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herijking subsidies sociaal domein". Het voorstel betreft een herziening van de subsidies die de gemeente Menameradiel verstrekt binnen het sociaal domein. Het college heeft de strategische agenda sociaal domein vastgesteld, wat leidt tot een herijking van de subsidies. Het voorstel bevat een overzicht van de huidige subsidies en stelt voor om bepaalde subsidies te beëindigen of te continueren, afhankelijk van hun bijdrage aan de gemeentelijke doelen en de relevantie voor de inwoners. Het doel is om subsidies efficiënter in te zetten en te harmoniseren met gemeentelijke herindelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerd overzicht van de subsidies en de argumenten voor continuering of beëindiging. Echter, er ontbreekt specifieke informatie over de financiële gevolgen van sommige keuzes, aangeduid met "PM" (pro memorie).
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de herijking en om steun te geven aan de inhoudelijke keuzes die het college heeft gemaakt. Dit is essentieel voor het starten van de procedure tot beëindiging van bepaalde subsidies.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de voortzetting of beëindiging van subsidies, waarbij politieke keuzes gemaakt moeten worden over prioriteiten binnen het sociaal domein en de rol van de gemeente in het ondersteunen van bepaalde organisaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat sommige financiële gevolgen nog onduidelijk zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onduidelijkheid over de financiële dekking kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde herijking van de subsidies en de daarbij behorende keuzes van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gesubsidieerde partijen worden betrokken in het proces van beëindiging van subsidies, door hen de mogelijkheid te geven een zienswijze in te dienen en bezwaar te maken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële consequenties, maar niet alle financiële implicaties zijn duidelijk. Sommige subsidies worden beëindigd, wat budget vrijmaakt, maar de exacte herallocatie van deze middelen is nog niet bepaald. De financiële gevolgen worden verder afgewogen in de planning en controlcyclus van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herijking subsidies Sociaal domein Subsidierelaties Dienstverlening Inhoudelijke keuzes Gemeentelijke herindelingen Integrale hulpverlening Initiatievenfonds Subsidiebeëindiging Financiële consequentiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Jierrekening 2014 - (beslút op 18 juny 2015)
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 28 mei 2015 de jaarrekening van 2014. De jaarstukken, die bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, dienen als verantwoording van het gevoerde bestuur. Volgens de Gemeentewet moeten deze stukken uiterlijk op 15 juli na het verslagjaar worden vastgesteld. Na goedkeuring door de raad moeten de stukken binnen twee weken naar het college van Gedeputeerde Staten worden gestuurd.
De financiële resultaten van 2014 laten een positief saldo zien van € 734.082, wat hoger is dan het voorgaande jaar. Het resultaat, inclusief onvoorziene posten, bedraagt € 185.152 voordelig. De afgelopen vijf jaar heeft de gemeente steeds een positief resultaat behaald. De jaarrekening toont gedetailleerde cijfers over lasten en baten, toevoegingen en onttrekkingen aan reserves, en het eigen vermogen.
Diverse factoren hebben bijgedragen aan het positieve resultaat, zoals lagere kosten voor openbare orde en veiligheid, lagere onderhoudskosten voor sportfaciliteiten en openbaar groen, en hogere opbrengsten uit bouwvergunningen. De jaarstukken zijn gepubliceerd in de gemeentelijke informatie en op de website van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 28 maaie 2015 de jierrekken fan 2014. De jierstikken, dy't besteane út in jierferslach en in jierrekken, tsjinje as ferantwurding fan it fieren bestjoer. Neffens de Gemeentewet moatte dizze stikken uterlik op 15 july nei it ferslachjier fêststeld wurde. Nei goedkarring troch de ried moatte de stikken binnen twa wiken nei it kolleezje fan Deputearre Steaten stjoerd wurde.
De finansjele resultaten fan 2014 litte in posityf saldo sjen fan € 734.082, wat heger is as it foarôfgeande jier. It resultaat, ynklusyf ûnfoarsjoene posten, bedraacht € 185.152 foardielich. De ôfrûne fiif jier hat de gemeente altyd in posityf resultaat behelle. De jierrekken toant detaillearre sifers oer lêsten en baten, tafoegings en ûntrekkings oan reserves, en it eigen fermogen.
Ferskate faktoaren hawwe bydroegen oan it posityf resultaat, lykas legere kosten foar iepenbiere oarder en feiligens, legere ûnderhâldskosten foar sportfoarsjennings en iepenbier grien, en hegere opbringsten út boufergunningen. De jierstikken binne publisearre yn de gemeentlike ynformaasje en op de webside fan de gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarrekening 2014". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening 2014 van de gemeente Menameradiel. De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening, waarin de financiële resultaten en de programmaverantwoording van het jaar 2014 zijn opgenomen. Het voorstel toont een batig saldo van €734.082,00, wat een verbetering is ten opzichte van het vorige jaar. De jaarrekening moet volgens de Gemeentewet uiterlijk 15 juli na afloop van het verslagjaar worden vastgesteld. Na vaststelling door de raad moeten de stukken binnen twee weken worden ingediend bij het college van Gedeputeerde Staten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de vereiste financiële gegevens en de wettelijke verplichtingen bevat. Er zijn geen specifieke probleemstellingen of argumenten opgenomen, wat gebruikelijk is voor een jaarrekening.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarrekening 2014 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële resultaten en de verantwoording van het gevoerde beleid.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die moeten worden gemaakt, aangezien het voorstel voornamelijk een financiële verantwoording betreft. De raad kan echter wel vragen stellen over specifieke uitgaven of beleidskeuzes die in de jaarrekening worden genoemd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden met de deadline van 15 juli. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de gepresenteerde gegevens.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2014 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de jaarstukken zijn gepubliceerd in de gemeentelijke info en op de website, wat wijst op een zekere mate van transparantie en participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De jaarrekening toont een batig saldo van €734.082,00. Er wordt geen specifieke dekking voor extra uitgaven genoemd, aangezien het voorstel een positief resultaat laat zien. De financiële gevolgen zijn voornamelijk positief, met een toename van de reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2014 Jaarstukken Productenrealisatie Programmaverantwoording Balans Batig saldo Reserves Eigen vermogen Najaarsnota BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Ramtnota 2015 / Opmjitte programma begrutting 2016 - (beslút op 18 juny 2015)
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt op 28 mei 2015 de Kadernota 2015, die de basis vormt voor de begroting van 2016 en de daaropvolgende jaren. De nota bevat voorstellen voor wijzigingen in de programmabegroting van 2015 en schetst de financiële uitgangspunten voor 2016. Er wordt een structureel overschot van € 75.000 verwacht voor 2016, en het meerjarenperspectief tot 2019 ziet er positief uit. De raad wordt gevraagd om zich uit te spreken over de voorgestelde bestedingskeuzes voor 2016 en eventuele andere prioriteiten aan te geven. De uitkomsten van de bespreking worden verwerkt in de concept-programmabegroting 2016, die in november ter goedkeuring aan de raad wordt voorgelegd. De nota houdt rekening met positieve financiële ontwikkelingen, zoals de effecten van de herverdeling van het gemeentefonds en het verdeelmodel voor jeugdzorg. De vaststelling van de Kadernota 2015 staat gepland voor de raadsvergadering van 18 juni 2015.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt op 28 maaie 2015 de Kadernota 2015, dy't de basis foarmet foar de begrutting fan 2016 en de dêropfolgjende jierren. De nota befettet foarstellen foar wizigingen yn de programmabegrutting fan 2015 en sketst de finansjele útgongspunten foar 2016. Der wurdt in struktureel oerskot fan € 75.000 ferwachte foar 2016, en it mearjierrenperspektyf oant 2019 sjocht der posityf út. De ried wurdt frege om him út te sprekken oer de foarstelde bestedingskarriêres foar 2016 en eventuele oare prioriteiten oan te jaan. De útkomsten fan de diskusje wurde ferwurke yn de konsept-programmabegrutting 2016, dy't yn novimber foar goedkarring oan de ried foarlein wurdt. De nota hâldt rekken mei positive finansjele ûntwikkelings, lykas de effekten fan de herferdieling fan it gemeentefûns en it ferdielmodel foar jeugdsoarch. De fêststelling fan de Kadernota 2015 stiet pland foar de riedsgearkomste fan 18 juny 2015.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota 2015". Het voorstel beoogt de gemeenteraad te informeren over de financiële kaders voor de begroting van 2016 en de daaropvolgende jaren. Het bevat een voorstel om de mutaties in de programmabegroting 2015 vast te stellen en het voordelige saldo toe te voegen aan de post onvoorzien. Daarnaast worden de uitgangspunten voor de begroting van 2016 gepresenteerd, waarbij de raad wordt gevraagd of zij zich kunnen vinden in deze uitgangspunten of andere prioriteiten hebben. Het voorstel geeft aan dat er een structureel overschot wordt verwacht voor 2016.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële kaders en uitgangspunten voor de komende jaren schetst. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over specifieke beleidsmaatregelen of projecten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde mutaties in de programmabegroting 2015 vast te stellen en om de uitgangspunten voor de begroting van 2016 te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële kaders en prioriteiten voor 2016, of dat zij andere prioriteiten willen stellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de mutaties in de programmabegroting 2015 vast te stellen en de uitgangspunten voor de begroting van 2016 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een structureel overschot van € 75.000,00 wordt verwacht voor 2016. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, behalve dat het voordelige saldo aan de post onvoorzien wordt toegevoegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2015 Programmabegroting 2016 Structureel overschot Meerjarenperspectief Financiële verordening Dekkingsvoorstellen Collegeprogramma Algemene reserve Dienst Sozawe GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht: