06-03-2014 Raadscommissie
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 Fragen troch boargers en riedsleden oer net op de wurklist fermelde ûnderwerpen
Agendapunt 3 It fêststellen fan it ferslach fan 6 febrewaris 2014
Agendapunt 4 Ramtnota daorsumheid - kaders neier oanjaan
Samenvatting
De gemeente Menameradiel heeft in 2008 deelgenomen aan de regeling Subsidie Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK) om projecten op te zetten die bijdragen aan duurzaamheid. Deze projecten, die in 2014 worden afgerond, dienen als basis voor toekomstig beleid. Het huidige college heeft geen milieubeleidsplan opgenomen in het collegeakkoord, maar duurzaamheid speelt wel een rol in besluitvormingsprocessen. Er is behoefte aan een discussie binnen de gemeenteraad over de toekomstige rol van de gemeente op het gebied van duurzaamheid.
Afgeronde projecten omvatten onder andere scans van duurzame mogelijkheden, het stimuleren van elektrisch rijden met oplaadpalen, en communicatie met burgers via duurzaamheidskranten en sociale media. Lopende projecten richten zich op energiebesparing, duurzame openbare verlichting, en investeringen in zonne-energie. De gemeente heeft ook stappen gezet richting duurzaam inkopen.
Voor de toekomst wordt voorgesteld om kaders vast te stellen voor duurzaamheidsbeleid, waarbij rekening wordt gehouden met beperkte middelen en samenwerking met andere gemeenten. Het Energieakkoord van 2013 biedt richtlijnen voor energiebesparing en decentrale energieopwekking, en de gemeente kan hierin een voortrekkersrol spelen. Er wordt ook gekeken naar het vernieuwen van het beleidsplan voor openbare verlichting en het versterken van de voorbeeldfunctie van de gemeente op het gebied van duurzaamheid.
De gemeenteraad wordt uitgenodigd om de kaders voor toekomstig duurzaamheidsbeleid verder uit te werken.
Samenvatting
De gemeente Menameradiel hat yn 2008 meidien oan de regeling Subsydzje Lokale Klimaatynisjativen (SLOK) om projekten op te setten dy't bydrage oan duorsumens. Dizze projekten, dy't yn 2014 ôfrûne wurde, tsjinje as basis foar takomstich belied. It hjoeddeiske kolleezje hat gjin miljeubeliedsplan opnommen yn it kolleezje-akkoart, mar duorsumens spilet wol in rol yn beslútfoarmingsprosessen. Der is ferlet fan in diskusje binnen de gemeenteried oer de takomstige rol fan de gemeente op it mêd fan duorsumens.
Ôfrûne projekten omfetsje ûnder oare scans fan duorsume mooglikheden, it stimulearjen fan elektrysk riden mei opladepeallen, en kommunikaasje mei boargers fia duorsumenskranten en sosjale media. Rinnende projekten rjochtsje har op enerzjybesparring, duorsume iepenbiere ferljochting, en ynvestearringen yn sinne-enerzjy. De gemeente hat ek stappen set rjochting duorsum ynkeapjen.
Foar de takomst wurdt foarsteld om kaders fêst te stellen foar duorsumensbelied, wêrby't rekken hâlden wurdt mei beheinde middels en gearwurking mei oare gemeenten. It Enerzjyakkoart fan 2013 biedt rjochtlinen foar enerzjybesparring en desintrale enerzjyopwekking, en de gemeente kin hjiryn in foaroansteande rol spylje. Der wurdt ek sjoen nei it fernijen fan it beliedsplan foar iepenbiere ferljochting en it fersterkjen fan de foarbyldfunksje fan de gemeente op it mêd fan duorsumens.
De gemeenteried wurdt útnûge om de kaders foar takomstich duorsumensbelied fierder út te wurkjen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernotitie duurzaamheid". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Menameradiel over de voortgang van duurzaamheidsprojecten die zijn gestart onder de regeling Subsidie Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK). Het huidige college heeft geen milieubeleidsplan, maar duurzaamheid is wel een onderdeel van besluitvormingsprocessen. De kadernotitie biedt een overzicht van afgeronde en lopende projecten en dient als basis voor discussie over toekomstige duurzaamheidsinitiatieven. Het college vraagt de raad om input voor verdere ontwikkeling van duurzaamheidsbeleid, rekening houdend met beperkte middelen en de noodzaak tot samenwerking met andere gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het bieden van een overzicht van de huidige stand van zaken en de projecten die zijn uitgevoerd of nog lopen. Het biedt echter geen gedetailleerd plan voor toekomstige acties, maar eerder een kader voor discussie.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om input te geven op de voorgestelde kaders voor duurzaamheid en om te beslissen over de richting van toekomstig beleid op dit gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of er een specifieke milieunota moet komen, hoe middelen voor duurzaamheid het beste kunnen worden ingezet, en hoe de gemeente kan samenwerken met andere gemeenten en partners om duurzaamheidsdoelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelstellingen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd plan kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde kaders voor duurzaamheid accepteren en hoe ze deze verder willen uitwerken in beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie naar burgers is over duurzaamheidsinitiatieven, maar er is geen specifieke strategie voor burgerparticipatie in de besluitvorming.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid is het centrale onderwerp van het voorstel, met een focus op energiebesparing, duurzame energieopwekking, en duurzaam inkopen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er beperkte middelen zijn en dat investeringen in duurzaamheid aantoonbaar rendement moeten opleveren. Er is geen gedetailleerd financieel plan, maar er wordt wel gesproken over het gebruik van subsidies en samenwerkingsverbanden om projecten te financieren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid SLOK (Subsidie Lokale Klimaatinitiatieven) Energieakkoord Energiebesparing Zonne-energie Duurzaam vervoer Openbare verlichting Duurzaam inkopen Elektrisch rijden Coöperatieve initiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Begrutting 2014 GR Fryslân-West - gefoelens kenber meitsje
Samenvatting
Op 6 maart 2014 heeft de raad van Menameradiel de begroting voor 2014 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West ontvangen. Deze begroting, samen met die van NV Empatec, werd later dan gepland aangeboden vanwege wijzigingen in de Participatiewet. NV Empatec verwacht een klein positief resultaat van € 35.000,-. In de gemeentelijke begroting van Menameradiel is een bijdrage van € 29.000,- opgenomen, gebaseerd op 58 sociale eenheden (SE's). De nieuwe begroting van de GR Fryslân-West vraagt om een bijdrage van € 27.500,-, gebaseerd op 55 SE's. De raad wordt verzocht om hun mening over deze begroting te geven.
Samenvatting
Op 6 maart 2014 hat de ried fan Menameradiel de begrutting foar 2014 fan de Mienskiplike Regeling (GR) Fryslân-West ûntfongen. Dizze begrutting, tegearre mei dy fan NV Empatec, waard letter as pland oanbean fanwegen wizigingen yn de Participatiewet. NV Empatec ferwachtet in lyts posityf resultaat fan € 35.000,-. Yn de gemeentlike begrutting fan Menameradiel is in bydrage fan € 29.000,- opnaam, basearre op 58 sosjale ienheden (SE's). De nije begrutting fan de GR Fryslân-West freget om in bydrage fan € 27.500,-, basearre op 55 SE's. De ried wurdt frege om harren miening oer dizze begrutting te jaan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2014 GR Fryslân-West". Het document presenteert de begroting voor 2014 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Fryslân-West en NV Empatec. Vanwege wijzigingen in de Participatiewet is de begroting later dan gepland aangeboden. De begroting van NV Empatec toont een klein positief resultaat van €35.000. Voor Menameradiel is een bijdrage van €27.500 gevraagd, gebaseerd op 55 SE's, wat lager is dan de eerder begrote €29.000 voor 58 SE's. De raad wordt gevraagd om hun mening over deze begroting te geven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële gegevens en de context van de wijzigingen in de Participatiewet. Het biedt voldoende informatie over de financiële prognoses en de impact op de gemeentelijke bijdrage.
Rol van de Raad:
De raad moet zijn mening geven over de voorgestelde begroting. Dit houdt in dat ze de financiële implicaties en de toewijzing van middelen moeten beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bijdrage en de financiële planning van de GR Fryslân-West. Ze moeten ook overwegen hoe de wijzigingen in de Participatiewet de begroting beïnvloeden.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is echter minder specifiek over de strategische doelen en tijdsgebonden aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de impact van de Participatiewet zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde begroting en de bijbehorende gemeentelijke bijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een bijdrage van €27.500 wordt gevraagd, wat lager is dan de eerder begrote €29.000. Het voorstel geeft aan dat de begroting een klein positief resultaat verwacht, maar biedt geen details over hoe eventuele tekorten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2014 GR Fryslân-West NV Empatec Participatiewet Positief resultaat Lasten en baten Gemeentelijke bijdrage SE’s (Sociaal-Economische eenheden) Menameradiel A. DijkstraVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Begrutting 2014 Underwiisgroep Fier
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de begroting voor 2014 van Onderwijsgroep Fier, die ook een meerjarenraming omvat. De Middelsee Gemeenten ontvingen deze begroting in december 2013 ter goedkeuring. In 2009 werd een convenant gesloten voor toezicht op het openbaar onderwijs, waarbij een commissie van toezicht werd ingesteld. Deze commissie, bestaande uit onderwijsportefeuillehouders, adviseert over de uitvoering van toezichtstaken en overlegt met Onderwijsgroep Fier.
De begroting voor 2014 toont een negatief saldo van € 320.000, veroorzaakt door hogere huisvestingskosten, investeringen in ICT, en andere strategische uitgaven. Er is ook een sociaal plan nodig vanwege een verwachte personeelsbezuiniging van 23,5 FTE, waarvoor € 100.000 is gereserveerd. Ondanks een positief resultaat in 2013 door financiële meevallers, zijn deze niet voldoende om de extra kosten in 2014 te dekken.
De meerjarenraming is gebaseerd op leerlingprognoses en voorziet in een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven na 2014, mits de personeelsformatie tijdig wordt aangepast aan dalende leerlingenaantallen. De commissie van toezicht heeft vertrouwen in de financiële toekomst van Onderwijsgroep Fier en adviseert positief over de begroting en meerjarenraming. Het weerstandsvermogen van de organisatie wordt als voldoende beschouwd om het tekort op te vangen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de begrutting foar 2014 fan Underwiisgroep Fier, dy't ek in mearjierrenraming omfettet. De Middelsee Gemeenten krigen dizze begrutting yn desimber 2013 foar goedkarring. Yn 2009 waard in konvenant sletten foar tafersjoch op it iepenbier ûnderwiis, wêrby't in kommisje fan tafersjoch ynsteld waard. Dizze kommisje, besteande út ûnderwiisportefúljehâlders, advisearret oer de útfiering fan tafersjochtaken en oerlis mei Underwiisgroep Fier.
De begrutting foar 2014 toant in negatyf saldo fan € 320.000, feroarsake troch hegere húsfestingskosten, ynvestearrings yn ICT, en oare strategyske útjeften. Der is ek in sosjaal plan nedich fanwegen in ferwachte personielsbesuniging fan 23,5 FTE, wêrfoar't € 100.000 reservearre is. Nettsjinsteande in posityf resultaat yn 2013 troch finansjele meifallers, binne dizze net genôch om de ekstra kosten yn 2014 te dekken.
De mearjierrenraming is basearre op learlingprognoses en foarsjocht yn in lykwicht tusken ynkomsten en útjeften nei 2014, mits de personielsformaasje op 'e tiid oanpast wurdt oan sakjende learlingetallen. De kommisje fan tafersjoch hat fertrouwen yn de finansjele takomst fan Underwiisgroep Fier en advisearret posityf oer de begrutting en mearjierrenraming. It wjerstânsfermogen fan de organisaasje wurdt as foldwaande beskôge om it tekoart op te fangen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2014 Onderwijsgroep Fier". Het document vraagt de goedkeuring van de gemeenteraad voor de begroting van 2014 en de meerjarenraming van Onderwijsgroep Fier. Ondanks een negatief saldo van €320.000 in 2014, toont de begroting een plan om de financiële situatie te verbeteren door middel van bezuinigingen en een sociaal plan. De commissie van toezicht heeft vertrouwen in de financiële toekomst van de onderwijsgroep en adviseert goedkeuring, mede omdat er voldoende reserves zijn om het tekort te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële analyse, inclusief risico's en scenario's, en biedt inzicht in de maatregelen die worden genomen om de financiële situatie te verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet de begroting en meerjarenraming goedkeuren. Dit is een belangrijke stap om de financiële plannen van Onderwijsgroep Fier te valideren en te ondersteunen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen en het sociaal plan. Ze moeten ook overwegen of ze vertrouwen hebben in de voorgestelde maatregelen om de financiële situatie te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare doelen, zoals de bezuiniging van 23,5 FTE. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, en er is een gebrek aan specifieke risicoanalyses.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting 2014 en de meerjarenraming goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van stakeholders buiten de betrokken gemeenten en de onderwijsgroep zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een negatief saldo van €320.000 voor 2014, met een plan om dit te dekken via reserves. Er zijn ook extra kosten voor het sociaal plan, geschat op €500.000, waarvan €100.000 in 2014 is opgenomen. De financiële buffer en het weerstandsvermogen worden als voldoende beschouwd om het tekort op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsgroep Fier Begroting 2014 Meerjarenraming Toezicht Transitieplan Interim-controller Financiële situatie Sociaal plan Risicoscenario’s LeerlingenaantallenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Digitalisearring bevolkingsregisters en net-iepenbiere akten fan de Boargerlike Stân
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel overweegt het digitaliseren en publiceren van bevolkingsregisters en niet-openbare registers van de Burgerlijke Stand. Dit initiatief volgt op een eerder besluit uit 2008 om openbare registers te digitaliseren, wat heeft geleid tot een succesvolle online genealogische bron op AlleFriezen.nl. Het plan omvat het digitaliseren van bevolkingsregisters uit de periode 1849-1937 en het gezinskaartensysteem van 1921-1937. Voor de niet-openbare registers van de Burgerlijke Stand, die voordelen bieden zoals efficiëntie en bescherming tegen inktvraat, wordt ook digitalisering overwogen. De kosten voor deze projecten worden geraamd op €16.000 voor de bevolkingsregisters en €12.600 voor de niet-openbare registers, met jaarlijkse kosten voor het bijwerken van nieuwe akten. De digitalisering zou worden uitgevoerd door Picturae, dat ook de benodigde applicaties zou leveren.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel oerwaget it digitalisearjen en publisearjen fan befolkingsregisters en net-iepenbiere registers fan de Boargerlike Stân. Dit inisjatyf folget op in earder beslút út 2008 om iepenbiere registers te digitalisearjen, wat laat hat ta in suksesfolle online genealogyske boarne op AlleFriezen.nl. It plan omfiemet it digitalisearjen fan befolkingsregisters út de perioade 1849-1937 en it húshâldkaartsysteem fan 1921-1937. Foar de net-iepenbiere registers fan de Boargerlike Stân, dy't foardielen biede lykas effisjinsje en beskerming tsjin inktfret, wurdt ek digitalisearring oerwage. De kosten foar dizze projekten wurde rûsd op €16.000 foar de befolkingsregisters en €12.600 foar de net-iepenbiere registers, mei jierlikse kosten foar it bywurkjen fan nije akten. De digitalisearring soe útfierd wurde troch Picturae, dat ek de nedige applikaasjes leverje soe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Digitaliseren en publiceren van de bevolkingsregisters op www.allefriezen.nl en digitalisering niet-openbare registers van de Burgerlijke Stand (E-loket Burgerlijke Stand)." Het doel is om zowel de openbare bevolkingsregisters als de niet-openbare registers van de Burgerlijke Stand te digitaliseren. Dit zal de toegankelijkheid voor genealogisch en wetenschappelijk onderzoek verbeteren en de efficiëntie binnen de afdeling burgerzaken verhogen. De digitalisering voorkomt ook schade door inktvraat en faciliteert de aansluiting bij het E-loket Burgerlijke Stand. De totale kosten voor de digitalisering bedragen € 28.600,00, met jaarlijkse kosten van € 450,00 voor het bijwerken van nieuwe akten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak, voordelen, kosten en dekkingsvoorstellen voor de digitalisering. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde tijdlijn voor de uitvoering en een risicoanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het aangaan van overeenkomsten met Picturae voor de digitalisering en het vrijmaken van financiële middelen uit de post onvoorzien.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde digitalisering willen ondersteunen, gezien de kosten en de voorgestelde dekking uit de post onvoorzien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete tijdlijnen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's van afhankelijkheid van externe partijen worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de overeenkomsten met Picturae aangaan en de voorgestelde financiële dekking goedkeuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie via crowdsourcing voor het indexeren van openbare bevolkingsregisters, maar niet voor de niet-openbare registers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien digitalisering bijdraagt aan het behoud van documenten en voorkomt dat fysieke documenten verder beschadigd raken.
Financiële gevolgen:
De totale eenmalige kosten bedragen € 28.600,00, gedekt uit de post onvoorzien. De jaarlijkse kosten voor het bijwerken van nieuwe akten bedragen € 450,00. De dekking van deze kosten is niet specifiek aangegeven, maar wordt voorgesteld om op de begroting op te nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Digitalisering Bevolkingsregisters Burgerlijke Stand AlleFriezen.nl Genealogisch onderzoek Picturae E-loket Indexeren Inktvraat VrijwilligersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Bestimmingsplan Wiersterdyk 8a, Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel heeft een ontwerp-bestemmingsplan voor Wiersterdyk 8a in Berltsum besproken, gericht op de planologische inpassing van Manege Japero. Het plan is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over de toegestane activiteiten op het terrein, gebaseerd op eerder verleende vergunningen. Tijdens de inspraakperiode zijn er reacties ontvangen, waarvan sommige hebben geleid tot aanpassingen in het plan. Belangrijke punten van discussie waren onder andere de geluidsnormen en de rol van de kantine bij de manege. Er zijn zorgen geuit over mogelijke geluidsoverlast en de concurrentiepositie van de kantine ten opzichte van lokale horeca. Het plan is aangepast om bepaalde activiteiten beter te reguleren, maar de hoofdlijnen van het bestemmingsplan blijven gericht op het ondersteunen van de manege-activiteiten zonder zelfstandige horeca toe te staan. De gemeenteraad heeft de zienswijzen beoordeeld en enkele wijzigingen doorgevoerd in het plan.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel hat in ûntwerp-bestimmingsplan foar Wiersterdyk 8a yn Berltsum besprutsen, rjochte op de planologyske ynpassing fan Manege Japero. It plan is bedoeld om dúdlikheid te jaan oer de tastiene aktiviteiten op it terrein, basearre op earder ferliende fergunningen. Tidens de ynspraakperioade binne der reaksjes ûntfongen, wêrfan guon laat hawwe ta oanpassingen yn it plan. Belangrike punten fan diskusje wiene ûnder oaren de lûdsnivo's en de rol fan de kantine by de manege. Der binne soargen útsprutsen oer mooglike lûdsoerlêst en de konkurrinsjeposysje fan de kantine yn ferliking mei lokale hoareka. It plan is oanpast om bepaalde aktiviteiten better te regeljen, mar de haadlienen fan it bestimmingsplan bliuwe rjochte op it stypjen fan de manege-aktiviteiten sûnder selsstannige hoareka ta te stean. De gemeenteried hat de ynsjoggen beoardiele en guon wizigingen trochfierd yn it plan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Wiersterdyk 8a Berltsum". Het bestemmingsplan is opgesteld om een correcte planologische regeling te bieden voor Manege Japero in Berltsum. Het plan is gebaseerd op eerder vergunde situaties en streeft naar een zorgvuldige ruimtelijke inpassing. Na inspraak en overleg zijn enkele aanpassingen doorgevoerd, waaronder de exacte locatie van de bedrijfswoning op de plankaart. Het plan voorziet in de mogelijkheid om naast de manege ook andere bedrijven uit categorie 1 en 2 van de Staat van bedrijven te vestigen. Het bestemmingsplan is ter inzage gelegd en er zijn zienswijzen ingediend, waarvan enkele tot aanpassingen hebben geleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een gedetailleerde beschrijving van de inspraakprocedure, de ingediende zienswijzen en de daaropvolgende aanpassingen. Het bevat ook een duidelijke toelichting op de juridische en planologische aspecten.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen over de ontvankelijkheid en de gevolgen van de ingediende zienswijzen. De raad neemt het voorstel van burgemeester en wethouders over met betrekking tot de aanpassingen van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen economische ontwikkeling (zoals het toestaan van bepaalde bedrijfsactiviteiten) en het behoud van de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid van het gebied. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate waarin geluidsoverlast en andere hinderlijke activiteiten worden gereguleerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de handhaving van de regels omtrent geluidsoverlast en horecagebruik. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de interpretatie van wat als paard-gerelateerde activiteiten geldt, kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de voorgestelde aanpassingen naar aanleiding van de zienswijzen.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een inspraakprocedure waarbij belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Er is echter weinig detail over de mate van participatie en betrokkenheid van de bredere gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en economische activiteiten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de planologische en juridische aspecten van het bestemmingsplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Manege Japero Zienswijzen Horeca Bedrijfswoning Evenementenvergunning Geluidsnormen Constructiewerkzaamheden Kantine Wet milieubeheerVerfijning van de zoekopdracht: