06-02-2014 Raadscommissie
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Agendapunt 4 Vragen half uur voor burgers en inspreekmogelijkheid
Agendapunt 5 Beeldvorming en Oordeelsvorming
Agendapunt 5.a Onteigening gedeelte perceel aan de Lytse Buorren 9 te Tzummarum
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een onteigeningsprocedure te starten voor een deel van een terrein aan de Lytse Buorren 9 in Tzummarum. Dit is nodig om een fiets- en voetgangersverbinding tussen Lytse Buorren en D. Sixmastrjitte te realiseren, zoals vastgelegd in de Ontwikkelingsvisie Tzummarum. Hoewel de gemeente sinds 2012 in gesprek is met de eigenaar van het terrein, is er nog geen overeenstemming bereikt over de aankoop. Om de voortgang van het project te waarborgen, wordt overwogen een verzoek tot onteigening bij de Kroon in te dienen. De onderhandelingen met de eigenaar zullen echter doorgaan in de hoop alsnog tot een minnelijke oplossing te komen. De kosten voor de procedure zijn al gedekt door eerder beschikbaar gesteld krediet. Inwoners van Tzummarum zijn geïnformeerd en steunen de ontwikkelingsplannen.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in ûntsettingsproseduere te starten foar in part fan in terrein oan de Lytse Buorren 9 yn Tsjummearum. Dit is nedich om in fyts- en fuotgongersferbining tusken Lytse Buorren en D. Sixmastrjitte te realisearjen, sa't fêstlein is yn de Untwikkelingsfisy Tsjummearum. Hoewol't de gemeente sûnt 2012 yn petear is mei de eigener fan it terrein, is der noch gjin oerienstimming berikt oer de oankeap. Om de foarútgong fan it projekt te garandearjen, wurdt oerwage in fersyk ta ûntsetting by de Kroan yn te tsjinjen. De ûnderhannelings mei de eigener sille lykwols trochgean yn de hoop dochs ta in freonlike oplossing te kommen. De kosten foar de proseduere binne al dekt troch earder beskikber steld kredyt. Ynwenners fan Tsjummearum binne ynformearre en stypje de ûntwikkelingsplannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onteigening gedeelte van een terrein ten behoeve fiets-/voetverbinding Ontwikkelingsvisie Tzummarum." Het voorstel betreft het verzoek aan de Kroon om een gedeelte van een terrein aan Lytse Buorren 9 te Tzummarum te onteigenen. Dit is noodzakelijk voor de realisatie van een langzaam verkeersverbinding tussen Lytse Buorren en D. Sixmastrjitte, onderdeel van de Ontwikkelingsvisie Tzummarum. De gemeente heeft tot nu toe geen overeenstemming bereikt met de eigenaar over de aankoop van het terrein. De onteigeningsprocedure wordt gestart om tijdige realisatie te garanderen, terwijl onderhandelingen met de eigenaar doorgaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke inleiding, argumenten voor de onteigening, een kanttekening over de voortzetting van onderhandelingen, en informatie over de financiële dekking. Echter, meer details over de communicatie met de eigenaar en eventuele alternatieven voor onteigening zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen om de Kroon te verzoeken tot onteigening van het terrein. Dit is een noodzakelijke stap in de procedure volgens de Onteigeningswet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de onteigeningsprocedure of het zoeken naar alternatieve oplossingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is tegen onteigening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel (realisatie van de verkeersverbinding). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn (tijdig) en de haalbaarheid van de onderhandelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de tijdsplanning zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kroon te verzoeken tot onteigening van het terrein aan Lytse Buorren 9 te Tzummarum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners van Tzummarum zijn geïnformeerd en de Ontwikkelingsvisie steunen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de mate van participatie in de besluitvorming over de onteigening zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van de onteigeningsprocedure en verwerving zijn gedekt door een eerder beschikbaar gesteld krediet voor infrastructuur. Dit geeft aan dat er geen extra financiële lasten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onteigening Lytse Buorren 9 Langzaam verkeersverbinding Tzummarum Ontwikkelingsvisie Bestemmingsplan Kroon Percelen Onteigeningswet FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.b Bestemmingsplan Bedrijventerrein Klooster-Lidlum
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel bespreekt een voorstel voor een nieuw bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Klooster Lidlum, gelegen nabij Oosterbierum. Dit gebied, dat momenteel onder het bestemmingsplan voor het buitengebied valt, omvat drie bedrijven: een aardappelfabriek, een meubel- en bouwmaterialenhandel, en een agrarisch bedrijf. Het voorstel beoogt een apart bestemmingsplan voor deze locatie te creëren, passend bij de huidige uitstraling en bebouwing.
Tijdens de inzageperiode van zes weken zijn drie zienswijzen ingediend. Op basis van deze zienswijzen en een ambtelijke constatering zijn enkele aanpassingen in het bestemmingsplan doorgevoerd. Deze wijzigingen betreffen onder andere uitbreidingsmogelijkheden voor de meubelhandel, bebouwingspercentages voor de aardappelfabriek, en regels voor bijgebouwen bij bedrijfswoningen.
Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien de gemeente de kosten van de procedure dekt. Na goedkeuring door de raad zal het bestemmingsplan worden gepubliceerd, waarna een beroepstermijn van zes weken volgt. Indien er geen beroep wordt ingesteld, treedt het plan in werking. De communicatie over het besluit zal volgens wettelijke voorschriften plaatsvinden, met publicaties in diverse media. De financiering van de actualisatie komt uit het reguliere stedenbouwkundig krediet.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel besprekt in foarstel foar in nij bestimmingsplan foar it bedriuweterrein Klooster Lidlum, lizzend by Easterbierrum. Dit gebiet, dat op it stuit ûnder it bestimmingsplan foar it bûtengebiet falt, omfiemet trije bedriuwen: in ierappelfabryk, in meubel- en boumateriaalhannel, en in agrarysk bedriuw. It foarstel hat as doel in apart bestimmingsplan foar dizze lokaasje te meitsjen, passend by de hjoeddeiske útstrieling en bebouwing.
Tidens de ynsjochperioade fan seis wiken binne trije ynsjoggen yntsjinne. Op basis fan dizze ynsjoggen en in amtlike konstatearring binne inkele oanpassingen yn it bestimmingsplan trochfierd. Dizze wizigingen hawwe ûnder oare te krijen mei útwreidingsmooglikheden foar de meubelhannel, bebouwingspersintaazjes foar it ierappelfabryk, en regels foar bygebouwen by bedriuwswenten.
Der is gjin eksploitaasjeplan nedich, om't de gemeente de kosten fan de proseduere dekt. Nei goedkarring troch de ried sil it bestimmingsplan publisearre wurde, wêrnei't in beropstermyn fan seis wiken folget. As der gjin berop ynsteld wurdt, treedt it plan yn wurking. De kommunikaasje oer it beslút sil neffens wetlike foarskriften plakfine, mei publikaasjes yn ferskate media. De finansiering fan de aktualisaasje komt út it reguliere stêdeboukundich kredyt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsplan "Bedrijventerrein Klooster Lidlum"
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Klooster Lidlum, gelegen nabij Oosterbierum. Het plan is bedoeld om de huidige bedrijven in het gebied, waaronder een aardappelfabriek, een meubelhandel en een agrarisch bedrijf, beter te laten aansluiten bij hun omgeving. Het voorstel omvat het instemmen met de "Reactienota zienswijzen", het vaststellen van het aangepaste bestemmingsplan en het besluit om geen exploitatieplan op te stellen. Het bestemmingsplan is aangepast naar aanleiding van zienswijzen en ambtelijke constateringen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen die zijn aangebracht naar aanleiding van de zienswijzen en de ambtelijke constateringen. Ook worden de juridische grondslagen en de financiële dekking duidelijk vermeld. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de mogelijke lange termijn effecten op de omgeving en de betrokken bedrijven.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol in het vaststellen van het bestemmingsplan. Zij moeten instemmen met de reactienota en het aangepaste bestemmingsplan, en besluiten of er al dan niet een exploitatieplan nodig is.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen economische ontwikkeling en ruimtelijke ordening. Ze moeten overwegen of de voorgestelde wijzigingen voldoende tegemoetkomen aan de zienswijzen en of het ontbreken van een exploitatieplan gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen en de procedurele stappen. Echter, er is geen duidelijke tijdlijn voor de implementatie van de wijzigingen na de vaststelling. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de reactienota en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen, en om geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie
Participatie is beperkt tot de wettelijke procedure van zienswijzen indienen. Er is geen aanvullende participatie of inspraak van burgers buiten deze procedure om.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op ruimtelijke ordening en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de actualisatie van het bestemmingsplan wordt bekostigd vanuit het reguliere stedenbouwkundig krediet. Er is geen exploitatieplan nodig, wat verdere kostenbesparingen met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Klooster Lidlum Zienswijzen Reactienota Aardappelfabriek Lamb Weston Meijer Meubel- en bouwmaterialenhandel Idzenga BV Agrarisch bedrijf Faassen vof Exploitatieplan Wet ruimtelijke ordening (Wro) Algemene wet bestuursrecht (Awb)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Aanpassing Liggeldverordening 2009 en tarieventabel
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt aanpassingen in de Liggeldverordening voor 2014. Deze verordening reguleert het gebruik van gemeentelijke wateren en kades door vaartuigen, waarvoor een vergoeding wordt gevraagd. De huidige verordening uit 2009 wordt geëvalueerd, waarbij enkele knelpunten zijn geïdentificeerd, zoals een complexe tariefstructuur en inconsistenties in de toepassing van tarieven voor verschillende soorten vaartuigen en locaties.
De voorgestelde wijzigingen omvatten een vereenvoudiging van de tariefopbouw, waarbij het onderscheid tussen zomer- en winterseizoen wordt opgeheven. Passanten betalen per dag tijdens het vaarseizoen, terwijl andere vaartuigen een maandelijks tarief krijgen. Voor woonschepen wordt een vast jaarlijks bedrag voorgesteld. Daarnaast worden vrijstellingen overwogen voor kleine recreatievaartuigen en vaartuigen van charitatieve instellingen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft advies ingewonnen bij de dereguleringscommissie en overweegt de aanbevelingen te verwerken in de nieuwe verordening. De wijzigingen zijn bedoeld om de verordening duidelijker en efficiënter te maken, zonder significante veranderingen in de totale liggeldopbrengsten te verwachten. De raad zal zich buigen over het voorstel en de eventuele intrekking van de verordening uit 2009.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget oanpassings yn de Liggeldferoardering foar 2014. Dizze feroardering regulearret it gebrûk fan gemeentlike wetters en kaaien troch fartuigen, wêrfoar in fergoeding frege wurdt. De hjoeddeiske feroardering út 2009 wurdt evaluearre, wêrby't inkele knyppunten identifisearre binne, lykas in komplekse taryfstruktuer en ynkonsistinsjes yn de tapassing fan taryfen foar ferskillende soarten fartuigen en lokaasjes.
De foarstelde wizigings omfetsje in ferienfâldiging fan de taryfopbou, wêrby't it ûnderskied tusken simmer- en winterseizoen opheft wurdt. Passanten betelje per dei tidens it faarseizoen, wylst oare fartuigen in moanliks taryf krije. Foar wenboaten wurdt in fêst jierliks bedrach foarsteld. Dêrneist wurde frijsteldings oerwage foar lytse rekreaasjefartuigen en fartuigen fan woldiedige ynstellings.
It kolleezje fan boargemaster en wethâlders hat advys ynwûn by de deregulearringskommisje en oerwaget de oanbefellings te ferwurkjen yn de nije feroardering. De wizigings binne bedoeld om de feroardering dúdliker en effisjinter te meitsjen, sûnder signifikante feroarings yn de totale liggeldopbringsten te ferwachtsjen. De ried sil him bûge oer it foarstel en de eventuele ynlûking fan de feroardering út 2009.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Liggeldverordening Franekeradeel 2014 / Marktgeld- en retributieverordening 1996". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Liggeldverordening voor Franekeradeel en de wijziging van de Marktgeld- en retributieverordening 1996. De nieuwe verordening introduceert een eenvoudiger tariefstructuur voor liggeld, waarbij tarieven voor passanten, overige vaartuigen en woonschepen worden herzien. Vrijstellingen worden uitgebreid, onder andere voor charitatieve instellingen en kleine recreatievaartuigen. Het voorstel is bedoeld om de regelgeving te vereenvoudigen en de toepassing ervan te verbeteren, zonder significante financiële gevolgen voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen, de redenen daarvoor, en de verwachte effecten. Er zijn echter geen specifieke details over de evaluatie of controlemechanismen opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde Liggeldverordening 2014 vast te stellen en de wijzigingen in de Marktgeld- en retributieverordening goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe tariefstructuur en de voorgestelde vrijstellingen. Dit omvat keuzes over de balans tussen inkomsten en het stimuleren van bepaalde activiteiten, zoals charitatieve initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de effecten is beperkt beschreven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatie van de impact ontbreekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Liggeldverordening Franekeradeel 2014 vast te stellen en de wijzigingen in de Marktgeld- en retributieverordening door te voeren.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie over het besluit zal plaatsvinden volgens de Algemene wet bestuursrecht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de tarieven nagenoeg ongewijzigd blijven. Er wordt verwacht dat de liggeldopbrengsten stabiel blijven. Er is geen specifieke dekking nodig voor extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Liggeldverordening Franekeradeel 2014 Tarieventabel Ligplaatsverordening Vaartuigen Woonschepen Vrijstellingen Dereguleringscommissie Passantenligplaatsen Charitatieve instellingen RecreatievaartuigenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Herziene begroting 2014 Dienst SoZaWe
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft de herziene begroting voor 2014 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân ontvangen. Deze begroting biedt de mogelijkheid om wensen en bedenkingen te uiten, hoewel er geen specifieke opmerkingen zijn gemaakt. De begroting voldoet aan de regels van de Gemeenschappelijke Regeling, maar er zijn nog onzekerheden vanwege de invoering van de Participatiewet en de transities in de AWBZ en Jeugdzorg. De gemeentelijke bijdrage aan de dienst is lager dan eerder begroot, voornamelijk door een hogere raming van de gebundelde uitkering van het Rijk. Er zijn stijgingen in de programma's Inkomen en Minimaregelingen, terwijl de kosten voor de WMO beheersbaar worden gehouden door te focussen op de zelfredzaamheid van burgers. De financiële gevolgen voor Franekeradeel zijn onder andere een verwacht tekort op het programma Inkomen, dat wordt gedekt door de algemene reserve. De raad zal de Dienst informeren over de uitkomst van de behandeling van de begroting.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat de herziene begrutting foar 2014 fan de Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân ûntfongen. Dizze begrutting biedt de mooglikheid om winsken en betinkingen te uterjen, hoewol't der gjin spesifike opmerkingen makke binne. De begrutting foldocht oan de regels fan de Mienskiplike Regeling, mar der binne noch ûnwissensheden fanwegen de ynfiering fan de Partisipaasjewet en de transysjes yn de AWBZ en Jeugdzorg. De gemeentlike bydrage oan de tsjinst is leger as earder begrutte, benammen troch in hegere raming fan de bûne útkearing fan it Ryk. Der binne stigingen yn de programma's Ynkommen en Minimaregelingen, wylst de kosten foar de WMO behearskber hâlden wurde troch te fokusjen op de selsredsumens fan boargers. De finansjele gefolgen foar Frjentsjerteradiel binne ûnder oare in ferwachte tekoart op it programma Ynkommen, dat dekt wurdt troch de algemiene reserve. De ried sil de Tsjinst ynformearje oer de útkomst fan de behanneling fan de begrutting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Herziene begroting 2014 van de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herziene begroting 2014 van de Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Franekeradeel om kennis te nemen van de herziene begroting voor 2014 van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân en hierover geen wensen of bedenkingen te uiten. De begroting bevat onzekerheden vanwege de invoering van de Participatiewet en de transities in de AWBZ en Jeugdzorg. De gemeentelijke bijdrage is lager dan oorspronkelijk begroot, mede door een hogere raming van de gebundelde uitkering van het Rijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar bevat onzekerheden door de nog niet definitieve Participatiewet en de samenloop met andere transities. Er is een duidelijke uitleg over de financiële gevolgen en de dekking daarvan.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de herziene begroting en kan wensen en bedenkingen uiten. Echter, het voorstel vraagt expliciet om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de herziene begroting zonder wensen en bedenkingen, ondanks de genoemde onzekerheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral door de onzekerheden en stelposten. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de herziene begroting zonder wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De herziene begroting laat een lagere gemeentelijke bijdrage zien door een hogere raming van de gebundelde uitkering van het Rijk. Er zijn stijgende kosten voor minimaregelingen en apparaatslasten, maar deze worden gedekt door de hogere uitkering en onttrekkingen aan de algemene reserve. Er is een stelpost opgenomen voor incidentele personeelskosten in verband met de Participatiewet en AWBZ-transities.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herziene begroting 2014 Dienst SoZaWe Noardwest Fryslân Participatiewet Gemeenschappelijke Regeling (GR) Franekeradeel Gebundelde uitkering Minimaregelingen Wmo/zorgplicht Bijzondere bijstand Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.e Ontwerp financieel kader 2015-2018 Veiligheidsregio
Samenvatting
Het bestuur van de Veiligheidsregio Fryslân overweegt het financieel kader voor de periode 2015-2018 vast te stellen. Voordat dit gebeurt, wordt het ontwerp voorgelegd aan de colleges en raden van de deelnemende gemeenten voor een zienswijze. Dit biedt de mogelijkheid om eventuele wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Een belangrijk onderdeel van het ontwerp is een bezuinigingstaakstelling, die noodzakelijk werd geacht door de gemeenten in hun zienswijzen op de ontwerpbegroting van 2014. Het bestuur stelt voor om deze taakstelling te baseren op een afweging van de kwaliteit en het volume van de uitvoering van de overgedragen taken, in plaats van de gebruikelijke trap op/trap af systematiek. Deze afweging zal plaatsvinden in de inhoudelijke agenda- en bestuurscommissies, wat mogelijk een heroverweging van vastgesteld beleid met zich meebrengt. De agendacommissies zullen hierover op korte termijn discussiëren, zodat de voorstellen kunnen worden verwerkt in de conceptbegroting voor 2015. Deze conceptbegroting wordt vervolgens aan de gemeenten voorgelegd voor verdere zienswijzen.
Samenvatting
It bestjoer fan de Feiligensregio Fryslân oerwaget it finansjeel kader foar de perioade 2015-2018 fêst te stellen. Foar't dit bart, wurdt it ûntwerp foarlein oan de kolleezjes en rieden fan de dielnimmende gemeenten foar in miening. Dit biedt de mooglikheid om eventuele winsken en beswieren kenber te meitsjen. In wichtich ûnderdiel fan it ûntwerp is in besunigingstaakstelling, dy't nedich achte waard troch de gemeenten yn harren mieningen op de ûntwerpbegrutting fan 2014. It bestjoer stelt foar om dizze taakstelling te basearjen op in ôfwaging fan de kwaliteit en it folume fan de útfiering fan de oerdroegen taken, yn stee fan de gewoane trap op/trap ôf systematyk. Dizze ôfwaging sil plakfine yn de ynhâldlike aginda- en bestjoerskommisjes, wat mooglik in herôfwaging fan fêststeld belied mei him meibringt. De agindakommisjes sille hjir oer op koarte termyn diskusjearje, sadat de foarstellen ferwurke wurde kinne yn de konseptbegrutting foar 2015. Dizze konseptbegrutting wurdt dêrnei oan de gemeenten foarlein foar fierdere mieningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp financieel kader 2015-2018 Veiligheidsregio Fryslân
Samenvatting: Het voorstel betreft het ontwerp financieel kader 2015-2018 van de Veiligheidsregio Fryslân. Het bestuur van de Veiligheidsregio is voornemens dit kader vast te stellen en legt het ter zienswijze voor aan de deelnemende gemeenten. Het kader bevat een bezuinigingstaakstelling voor de periode 2015-2018, gebaseerd op een afweging van kwaliteit en volume van de overgedragen taken. Gemeenten worden uitgenodigd om eventuele wensen en bedenkingen te uiten. Het voorstel is dat de raad van Franekeradeel geen wensen en bedenkingen uit ten aanzien van het ontwerp.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de context, de argumenten voor de bezuinigingstaakstelling, en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke financiële consequenties en hoe deze bezuinigingen precies gerealiseerd zullen worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het ontwerp financieel kader te beoordelen en eventuele wensen en bedenkingen te uiten. In dit geval wordt voorgesteld dat de raad geen wensen en bedenkingen uit.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde bezuinigingstaakstelling en de wijze waarop deze wordt gerealiseerd. Er moet worden afgewogen of de kwaliteit en het volume van de uitvoering van de overgedragen taken voldoende gewaarborgd blijven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdsperiode is aangegeven (2015-2018), ontbreken specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet wensen en bedenkingen te uiten over het ontwerp financieel kader. Het voorstel is om geen wensen en bedenkingen te uiten.
Participatie
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. De communicatie lijkt zich vooral te richten op de deelnemende gemeenten en hun raden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden genoemd in termen van een bezuinigingstaakstelling, maar er is geen gedetailleerde informatie over hoe deze bezuinigingen precies worden gedekt of gerealiseerd. De concrete financiële consequenties moeten nog worden uitgewerkt in de conceptbegroting 2015.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Ontwerp financieel kader 2015-2018 Bezuinigingstaakstelling Gemeenschappelijke regeling Beleidsbegroting Zienswijze Kwaliteit en volume Inhoudelijke agenda- en bestuurscommissies Conceptbegroting 2015 Gemeenten FranekeradeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.f Ontwikkeling Programma Kanaalzône
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de ontwikkeling van het Programma Kanaalzone, dat gericht is op het verbeteren van de waterrecreatie en infrastructuur in Franeker. Het programma sluit aan bij eerdere plannen zoals het Masterplan Watersportkern Franeker en de Oost-Zuidverbinding. Het omvat diverse projecten, waaronder de renovatie van de Stationsbrug, herinrichting van wegen, aanleg van passantenplekken, en verbetering van vaarwegen. Er zijn subsidies toegekend door het Waddenfonds en de Provincie Fryslân, en er is een kredietaanvraag van € 7.435.000 ingediend. De gemeente werkt samen met de provincie en belanghebbenden om de plannen verder uit te werken en te realiseren. Het programma beoogt de bereikbaarheid, veiligheid en toeristische aantrekkingskracht van Franeker te vergroten.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de ûntwikkeling fan it Programma Kanaalsône, dat rjochte is op it ferbetterjen fan de wetterrekreaasje en ynfrastruktuer yn Frjentsjer. It programma slút oan by eardere plannen lykas it Masterplan Wettersportkearn Frjentsjer en de East-Súdferbining. It omfiemet ferskate projekten, wêrûnder de renovaasje fan de Stasjonsbrêge, werinrjochting fan wegen, oanlis fan passanteplakken, en ferbettering fan farrûtes. Der binne subsydzjes takend troch it Waadfûns en de Provinsje Fryslân, en der is in kredytoanfrege fan € 7.435.000 yntsjinne. De gemeente wurket gear mei de provinsje en belanghawwenden om de plannen fierder út te wurkjen en te realisearjen. It programma beheart de berikberens, feiligens en toeristyske oanlûkingskrêft fan Frjentsjer te fergrutsjen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontwikkeling Programma Kanaalzone
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwikkeling Programma Kanaalzone". Het voorstel beoogt de realisatie van het Programma Kanaalzone in Franeker, gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, veiligheid en economische ontwikkeling van de stad. Het programma omvat diverse projecten zoals de opwaardering van de Stationsbrug, herinrichting van wegen, aanleg van passantenplekken, en promotie van Franeker als watersportstad. Het totale investeringsbedrag bedraagt € 20.235.000, waarvan € 7.435.000 door de gemeente moet worden gefinancierd. Externe subsidies dekken een deel van de kosten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beschrijvingen van de projecten, financiële ramingen, en de betrokkenheid van externe partijen. Het bevat ook bijlagen voor verdere referentie.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de realisatie van het programma en het beschikbaar stellen van het benodigde krediet. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in infrastructuur en toerisme, en de toewijzing van gemeentelijke middelen, inclusief het gebruik van de Algemene Reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële ramingen. Echter, de tijdsgebondenheid is beperkt tot een korte realisatietermijn (2014/2015), wat risico's kan opleveren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de realisatie van het programma en het beschikbaar stellen van het krediet van € 7.435.000.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via werkgroepen en een klankbordgroep, wat wijst op betrokkenheid van lokale belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de projecten omvatten verbeteringen in infrastructuur en recreatie die indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 20.235.000, met een gemeentelijke bijdrage van € 3.326.900. Externe subsidies dekken € 4.108.100. De Algemene Reserve wordt aangesproken, wat een structureel nadelig effect heeft op de meerjarenraming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma Kanaalzone Franeker Watersportkern Noordelijke Elfstedenvaarroute Stationsbrug Oasterpoortsbrug Waddenfonds Provincie Fryslân Toerisme SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.g Ontwerpbegroting FUMO 2014
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft een voorstel ontvangen om te reageren op de ontwerpbegroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2014. Hoewel de begroting cijfermatig klopt, zijn er inhoudelijke kanttekeningen. De kosten voor FUMO zijn hoger dan die van de voorganger, de Milieuadviesdienst (MAD), wat aanleiding geeft tot een voorgestelde begrotingswijziging.
Belangrijke punten van zorg zijn onder andere het gebrek aan inzicht in de kostenopbouw voor extra taken, onduidelijkheden in de verdeling van kosten over verschillende onderdelen zoals vergunningverlening en toezicht, en de noodzaak om met een gedifferentieerd uurtarief te werken. Ook zijn er zorgen over de stijging van personeelskosten en de productieve uren per fte.
De huidige begroting biedt onvoldoende dekking voor de kosten van FUMO, maar een extra uitkering uit het gemeentefonds kan dit tekort opvangen. Er zijn echter risico's verbonden aan de begroting, zoals de mogelijkheid dat geraamde bedragen niet toereikend zijn en de structurele kostenstijgingen.
De ontwerpbegroting is een transitiebegroting en zal definitief worden zodra er dienstverleningsovereenkomsten zijn afgesloten. Na behandeling van de zienswijzen zal een definitieve begroting worden opgesteld en aan de raad worden voorgelegd. De financiële consequenties van de gemeenschappelijke regeling FUMO worden verwerkt in de begroting.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat in foarstel ûntfongen om te reagearjen op de ûntwerpbegroting fan de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) foar 2014. Hoewol't de begrutting siferlik kloppet, binne der ynhâldlike kanttekeningen. De kosten foar FUMO binne heger as dy fan de foargonger, de Miljeuadviesdienst (MAD), wat oanlieding jout ta in foarstelde begruttingswiziging.
Belangrike punten fan soarch binne ûnder oaren it gebrek oan ynsjoch yn de kostenopbou foar ekstra taken, ûndúdlikheden yn de ferdieling fan kosten oer ferskate ûnderdielen lykas fergunningferliening en tafersjoch, en de needsaak om mei in differinsjearre oere taryf te wurkjen. Ek binne der soargen oer de stiging fan personielskosten en de produktive oeren per fte.
De hjoeddeiske begrutting biedt net genôch dekking foar de kosten fan FUMO, mar in ekstra útbetelling út it gemeentefûns kin dit tekoart opfange. Der binne lykwols risiko's ferbûn oan de begrutting, lykas de mooglikheid dat rûsde bedragen net foldwaande binne en de strukturele kostenstigingen.
De ûntwerpbegroting is in transysjebegroting en sil definityf wurde sadree't der tsjinstferlieningsoerienkomsten ôfsletten binne. Nei behanneling fan de beswieren sil in definityf begrutting opsteld wurde en oan de ried foarlein wurde. De finansjele konsekwinsjes fan de mienskiplike regeling FUMO wurde ferwurke yn de begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerpbegroting FUMO 2014". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze tegen de ontwerpbegroting van de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voor 2014 en het instemmen met een voorgestelde begrotingswijziging. De raad van Franekeradeel wordt gevraagd om te reageren op de ontwerpbegroting, waarin de kosten hoger uitvallen dan verwacht. Er zijn kanttekeningen geplaatst bij de opbouw van de begroting, de verantwoordelijkheden van de FUMO en de stijging van personeelskosten. De financiële dekking kan worden verbeterd door een extra uitkering uit het gemeentefonds.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten van zorg en onduidelijkheden, zoals de opbouw van de kosten en de stijging van personeelskosten zonder onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze indienen tegen de ontwerpbegroting en instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de hogere kosten en de voorgestelde wijzigingen in de begroting, en of ze de zienswijze willen indienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties, zoals de onduidelijke opbouw van kosten en het ontbreken van een gedifferentieerd uurtarief.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen tegen de ontwerpbegroting en in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de bijdrage aan de FUMO. De dekking wordt deels verzorgd door een extra uitkering uit het gemeentefonds. De financiële consequenties worden verwerkt in de begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting FUMO Zienswijze Begrotingswijziging Kosten Vergunningverlening Toezicht en handhaving Uurtarief Gemeentefonds Productieve urenVerfijning van de zoekopdracht: