10-03-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 2 It fêststellen fan de wurklist
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 18 febrewaris 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Proseduere projektôfwikingsbeslút bou hobbyromte/ túnhúske Skries 24
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel voor de bouw van een hobbyruimte/tuinhuisje op het perceel Skries 24 in Dronryp. De eigenaar, de heer S. Groustra, wil deze ruimte gebruiken voor het houden van vogels, omdat hij in de bestaande ruimte op zijn perceel zijn hobby niet kan uitoefenen vanwege allergieën van zijn huisgenoten. Het bouwplan wijkt op enkele punten af van het bestemmingsplan, maar deze afwijkingen worden als ondergeschikt beschouwd. De hobbyruimte zal grotendeels aan het zicht onttrokken zijn door de ligging op het perceel. De wet biedt mogelijkheden om medewerking aan het plan te verlenen.
De procedure vereist dat de gemeenteraad instemt met het plan en een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Deze verklaring, samen met een ruimtelijke onderbouwing, wordt zes weken ter inzage gelegd. Als er geen bezwaren worden ingediend, kan de ontwerp-verklaring als definitief worden beschouwd en kan de omgevingsvergunning worden verleend. De kosten voor de procedure bedragen € 3.092,10 volgens de Legesverordening. Na besluitvorming wordt het voorgenomen besluit gepubliceerd, zodat belanghebbenden hun zienswijze kunnen indienen.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel foar de bou fan in hobbyromte/tunhûske op it perseel Skries 24 yn Dronryp. De eigener, de hear S. Groustra, wol dizze romte brûke foar it hâlden fan fûgels, om't hy yn de besteande romte op syn perseel syn hobby net útoefenje kin fanwegen allergyen fan syn húsgenoaten. It bouwplan wykt op inkele punten ôf fan it bestimmingsplan, mar dizze ôfwikingen wurde as ûnderhearrich beskôge. De hobbyromte sil foar it grutste part oan it sicht ûntlutsen wêze troch de lizzing op it perseel. De wet biedt mooglikheden om meiwurking oan it plan te ferlienen.
De proseduere fereasket dat de gemeenteried ynstimt mei it plan en in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôfjout. Dizze ferklearring, tegearre mei in romtlike ûnderbouwing, wurdt seis wiken ter ynsjen lein. As der gjin beswieren yntsjinne wurde, kin de ûntwerp-ferklearring as definityf beskôge wurde en kin de omjouwingsfergunning ferliend wurde. De kosten foar de proseduere bedrage € 3.092,10 neffens de Legesferoardering. Nei beslútfoarming wurdt it foarnommen beslút publisearre, sadat belanghawwenden harren miening ynbringe kinne.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Procedure Projectafwijkingsbesluit bouw hobbyruimte/tuinhuisje Skries 24 Dronryp". Het plan is om een hobbyruimte/tuinhuisje van 50 m² met een bouwhoogte van 5,57 meter te bouwen op het perceel Skries 24 in Dronryp. De ruimte is bedoeld voor het houden van vogels, omdat de aanvrager vanwege allergieën van huisgenoten geen gebruik kan maken van de bestaande ruimte. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven, die samen met een ruimtelijke onderbouwing ter inzage wordt gelegd. Indien er geen bezwaren worden ingediend, wordt de ontwerp-verklaring als definitief beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de situatie, de juridische grondslag, de financiële aspecten en de te volgen procedure. Echter, er is beperkte informatie over de participatie van omwonenden en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorgenomen plan door een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven. Na de inzageperiode moet de raad een definitieve verklaring afgeven als er geen bezwaren zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de afwijking van het bestemmingsplan willen toestaan, gezien de geringe strijdigheid en de persoonlijke omstandigheden van de aanvrager.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid en participatieaspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en later, indien er geen bezwaren zijn, de definitieve verklaring.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na besluitvorming een publicatie plaatsvindt, zodat belanghebbenden hun zienswijze kunnen indienen. Er is geen actieve participatie van omwonenden voorafgaand aan de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van de planologische procedure bedragen € 3.092,10 volgens de Legesverordening. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de kosten door de aanvrager worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Hobbyruimte/tuinhuisje Projectafwijkingsbesluit Bestemmingsplan Planschadevergoedingsovereenkomst Bouwhoogte Ruimtelijke onderbouwing Zienswijzen Legesverordening Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Takomst Tsjinst Sosjale Saken en Wurkgelegenheid Noardwest Fryslân
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Wiziging GR Fryslân West
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Werkvoorzieningsschap Fryslân West te wijzigen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2015, die invloed hebben op de samenstelling en werking van de GR. Daarnaast is er een afname van het aantal deelnemende gemeenten van 13 naar 10, wat ook een herziening vereist. Het bestuur van Fryslân West heeft de gewijzigde regeling ter besluitvorming aangeboden aan de betrokken colleges en raden. Er is een wettelijke verplichting om de wijzigingen door te voeren, en de betrokken partijen moeten binnen drie maanden een besluit nemen. De wijzigingen hebben geen financiële implicaties en na besluitvorming zal het Algemeen Bestuur van het werkvoorzieningsschap worden geïnformeerd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de Mienskiplike Regeling (GR) foar it Wurkfoarsjeningskip Fryslân West te wizigjen. Dizze wiziging is needsaaklik fanwegen oanpassingen yn de Wet mienskiplike regelingen per 1 jannewaris 2015, dy't ynfloed hawwe op de gearstalling en wurking fan de GR. Derneist is der in ôfname fan it tal dielnimmende gemeenten fan 13 nei 10, wat ek in herziening fereasket. It bestjoer fan Fryslân West hat de wizige regeling foar beslútfoarming oanbean oan de belutsen kolleezjes en rieden. Der is in wetlike ferplichting om de wizigingen troch te fieren, en de belutsen partijen moatte binnen trije moannen in beslút nimme. De wizigingen hawwe gjin finansjele ympaktaasje en nei beslútfoarming sil it Algemien Bestjoer fan it wurkfoarsjeningskip ynformearre wurde.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging GR Gryslân West". Het voorstel betreft de vaststelling van de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Werkvoorzieningsschap Fryslân West, noodzakelijk door wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2015. Deze wijzigingen vereisen aanpassingen in de samenstelling en verhoudingen binnen het Algemeen Bestuur (AB) en Dagelijks Bestuur (DB), de planning- en controlcyclus, en de publicatie van officiële documenten. Daarnaast is er een afname van het aantal deelnemers van 13 naar 10. De wijziging moet vóór 1 januari 2016 zijn doorgevoerd, maar is vertraagd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de wettelijke verplichtingen toelicht. Echter, de vertraging in de uitvoering wordt niet uitgebreid verklaard.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de GR goedkeuren. Dit is zowel een wettelijke verplichting als een bevoegdheid van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, rekening houdend met de wettelijke verplichtingen en de afname van het aantal deelnemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereiste wijzigingen en de deadline. Echter, de vertraging in de uitvoering en de redenen daarvoor zijn niet duidelijk uitgelegd, wat een inconsistentie kan vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde GR vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het wijzigingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen gemeld in het voorstel, en er wordt aangegeven dat financiën niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen Fryslân West Werkvoorzieningsschap Wetswijziging Samenstelling Planning- en controlcyclus Publicatie Deelnemers NV Empatec PastielVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Begrutting 2016 ûnderwiisgroep Fier
Samenvatting
De Middelsee Gemeenten hebben de ontwerpbegroting 2016 van Onderwijsgroep Fier ontvangen, die ter goedkeuring aan de raden moet worden voorgelegd. Sinds 2009 is er een convenant voor toezicht op het openbaar onderwijs in de regio, waarbij een commissie van toezicht is ingesteld. Deze commissie, bestaande uit onderwijsportefeuillehouders, adviseert over de uitvoering van toezichthoudende taken en overlegt met Onderwijsgroep Fier.
De begroting voor 2016 is sluitend, evenals de meerjarenbegroting tot 2019. Onderwijsgroep Fier richt zich op het behouden van een gezonde financiële situatie en het waarborgen van onderwijskwaliteit. Er zijn investeringen gepland in personeel, ICT, gebouwonderhoud en passend onderwijs. Er zijn echter risico's, zoals dalende leerlingenaantallen, fusies, onderwijskwaliteit, personeel en huisvesting.
Een mogelijke fusie met Stichting Radius wordt onderzocht, nadat een eerdere fusie met CBO G2 geen draagvlak vond. De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad heeft positief advies gegeven over de begroting. De commissie van toezicht adviseert instemming met de begroting.
Samenvatting
De Middelsee Gemeenten hawwe de ûntwerpbegroting 2016 fan Underwiisgroep Fier ûntfongen, dy't foar goedkarring oan de rieden foarlein wurde moat. Sûnt 2009 is der in konvenant foar tafersjoch op it iepenbier ûnderwiis yn de regio, wêrby't in kommisje fan tafersjoch ynsteld is. Dizze kommisje, besteande út ûnderwiisportefúljehâlders, advisearret oer de útfiering fan tafersjochhâldende taken en oerlis mei Underwiisgroep Fier.
De begrutting foar 2016 is slútend, lykas de mearjierrenbegrutting oant 2019. Underwiisgroep Fier rjochtet him op it behâlden fan in sûne finansjele situaasje en it garandearjen fan ûnderwiiskwaliteit. Der binne ynvestearringen pland yn personiel, ICT, gebouûnderhâld en passend ûnderwiis. Der binne lykwols risiko's, lykas ôfnimmende learlingetallen, fúzjes, ûnderwiiskwaliteit, personiel en húsfesting.
In mooglike fúzje mei Stichting Radius wurdt ûndersocht, nei't in eardere fúzje mei CBO G2 gjin draachflak fûn. De mienskiplike meiwurkersried hat posityf advys jûn oer de begrutting. De kommisje fan tafersjoch advisearret ynstimming mei de begrutting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begroting 2016 onderwijsgroep Fier". Het voorstel betreft de goedkeuring van de begroting voor 2016 van Onderwijsgroep Fier door de gemeenteraad. De begroting is sluitend en richt zich op het behouden van een gezonde financiële situatie en het waarborgen van de onderwijskwaliteit. Er zijn investeringen gepland in personeel, ICT, gebouwonderhoud en passend onderwijs. Er worden risico's genoemd zoals leerlingkrimp, fusies, onderwijskwaliteit, personeel en huisvesting. De commissie van toezicht en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad hebben positief geadviseerd over de begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de financiële situatie, geplande investeringen en de risico's die de onderwijsgroep kan tegenkomen. Echter, er is beperkte informatie over hoe specifieke risico's gemitigeerd zullen worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de begroting goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de financiële plannen van Onderwijsgroep Fier te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begroting, rekening houdend met de genoemde risico's en de voorgestelde investeringen in onderwijs en personeel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de begroting sluitend is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de aanpak van de genoemde risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de begroting van 2016 voor Onderwijsgroep Fier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) positief advies heeft uitgebracht, wat wijst op enige mate van participatie en inspraak vanuit het onderwijsveld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting is sluitend, maar er zijn risico's zoals leerlingkrimp en personeelskosten die financiële gevolgen kunnen hebben. Er is geen specifieke dekking voor deze risico's genoemd, behalve de algemene strategie van schaalvergroting en fusies om financiële stabiliteit te behouden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijsgroep Fier Begroting 2016 Middelsee Gemeenten Toezicht Passend Onderwijs Krimp Fusies Personeel Huisvesting Commissie van toezichtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Wizigings feroardering Weryndielingskommisje
Samenvatting
Op 10 maart 2016 staat tijdens de gemeenteraadsvergadering een voorstel op de agenda om de verordening van de gezamenlijke herindelingscommissie van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en Littenseradiel te wijzigen. Deze wijziging is nodig omdat de gemeenteraden eerder plannen hebben vastgesteld voor de herindeling, die ook de werkwijze van de herindelingscommissie beïnvloeden. De voorgestelde aanpassingen betreffen onder andere de benoeming van een vaste voorzitter en vice-voorzitter, en een uitbreiding van de taken en bevoegdheden van de commissie. Dit omvat het zelfstandig voorbereiden van voorstellen en betrokkenheid bij het opstellen van begrotingen. Ook wordt de agendacommissie omgevormd tot een begeleidingscommissie met uitgebreidere taken. Na goedkeuring zal de gewijzigde verordening digitaal worden gepubliceerd.
Samenvatting
Op 10 maart 2016 stiet tidens de gemeenteriedsgearkomste in foarstel op de aginda om de feroardering fan de mienskiplike weryndielingskommisje fan de gemeenten Frjentsjerteradiel, it Bilt, Menameradiel en Littenseradiel te wizigjen. Dizze wiziging is nedich om't de gemeenterieden earder plannen fêststeld hawwe foar de weryndieling, dy't ek de wurkwize fan de weryndielingskommisje beynfloedzje. De foarstelde oanpassings geane ûnder oare oer de beneaming fan in fêste foarsitter en fise-foarsitter, en in útwreiding fan de taken en foech fan de kommisje. Dit omfiemet it selsstannich tarieden fan foarstellen en belutsenens by it opstellen fan begruttingen. Ek wurdt de agindakommisje omfoarme ta in begeliedingskommisje mei útwreidere taken. Nei goedkarring sil de wizige feroardering digitaal publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigingsverordening herindelingscommissie". Het voorstel betreft de eerste wijziging van de verordening op de gezamenlijke herindelingscommissie van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel en Littenseradiel. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de vaststelling van het Plan van aanpak inrichtingsfase herindeling en het werkplan gemeenteraden en griffies. De wijzigingen omvatten onder andere de aanwijzing van een vaste voorzitter en vice-voorzitter, uitbreiding van taken en bevoegdheden van de commissie, en de transformatie van de agendacommissie naar een begeleidingscommissie met uitgebreidere taken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de verordening beschrijft en de context en redenen voor deze wijzigingen duidelijk uiteenzet.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit is een formele stap die nodig is om de herindelingscommissie effectief te laten functioneren volgens de nieuwe plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijzigingen, wat invloed heeft op de structuur en werking van de herindelingscommissie. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de uitbreiding van bevoegdheden en de betrokkenheid van de commissie bij financiële en organisatorische zaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden, aangezien het een directe aanpassing betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraakmogelijkheden voor bewoners, wat aangeeft dat participatie een onderdeel is van de herindelingscommissie’s taken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid bij het opstellen van de nieuwe begroting en meerjarenbegroting, maar er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindelingscommissie Wijzigingsverordening Gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Menameradiel, Littenseradiel Plan van aanpak Werkplan Voorzitter en vice-voorzitter Taken en bevoegdheden Werkgroepen Begroting en meerjarenbegroting BegeleidingscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tot eerste wijziging van de Verordening op de gezamenlijke herindelingscommissie Franekeradeel, het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel." Het voorstel betreft een wijziging van de bestaande verordening die de herindelingscommissie van de genoemde gemeenten reguleert. Deze commissie is verantwoordelijk voor het begeleiden van het herindelingsproces van de betrokken gemeenten. De wijziging kan betrekking hebben op de samenstelling, bevoegdheden of werkwijze van de commissie, met als doel het herindelingsproces efficiënter en effectiever te laten verlopen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie, aangezien het een specifieke wijziging van een bestaande verordening betreft. Echter, zonder de exacte inhoud van de wijziging is het moeilijk om de volledigheid volledig te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te besluiten over de vaststelling van de wijziging van de verordening. De raad moet ervoor zorgen dat de wijziging in lijn is met de doelstellingen van de herindeling en de belangen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijziging en de implicaties daarvan voor de herindelingscommissie. De raad moet overwegen of de wijziging bijdraagt aan een efficiënter herindelingsproces en of het de belangen van de gemeente en haar inwoners dient.
SMART en Inconsistenties:
Het is niet duidelijk of het voorstel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) is, aangezien de specifieke details van de wijziging niet zijn vermeld. Zonder deze details is het ook moeilijk om eventuele inconsistenties te identificeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de verordening. Dit besluit wordt genomen op basis van de overwegingen en discussies tijdens de raadsvergadering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie. Het is onduidelijk of en hoe inwoners of andere belanghebbenden betrokken zijn geweest bij het opstellen van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp bij dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de organisatorische aspecten van de herindelingscommissie.
Financiële gevolgen:
Er is geen informatie gegeven over de financiële gevolgen van het voorstel of hoe deze eventueel gedekt worden. Dit zou een belangrijk aspect zijn dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.
Agendapunt 15 Utwurking wurkplan rieden en griffies
Samenvatting
Op 25 februari 2016 bespreekt de gemeenteraad een voorstel voor de uitwerking van een werkplan voor raden en griffies. Het plan omvat de oprichting van verschillende werkgroepen die zich richten op thema's zoals vergaderstructuur, raadscommunicatie, burgerparticipatie en de programmabegroting. De werkgroepen worden bemand door raadsleden uit verschillende gemeenten, en er is een integraliteitsgroep ingesteld om de samenhang tussen de werkgroepen te waarborgen, vooral op het gebied van burgerparticipatie. Deze groep bestaat uit raadsleden en griffiers en moet ervoor zorgen dat de verschillende initiatieven goed op elkaar aansluiten.
De herindelingscommissie heeft het voorstel besproken en er is een begeleidingscommissie die de afstemming tussen de werkgroepen en de projectgroep verzorgt. De financiële kant van het plan wordt nog verder uitgewerkt, waarbij er een budget van 40.000 euro is voorzien voor secretariële ondersteuning. De dekking van deze kosten zal komen uit het frictiebudget. Het werkplan is een reactie op de maatschappelijke veranderingen waarbij gemeenten een andere rol krijgen in de beleidsontwikkeling en uitvoering.
Samenvatting
Op 25 febrewaris 2016 besprekt de gemeenteried in foarstel foar de útwurking fan in wurkplan foar rieden en griffys. It plan omfiemet de oprjochting fan ferskate wurkgroepen dy't har rjochtsje op tema's lykas gearkomstestruktuer, riedskommunikaasje, boargerpartisipaasje en de programmabegroting. De wurkgroepen wurde bemanne troch riedsleden út ferskate gemeenten, en der is in integraliteitsgroep ynsteld om de gearhing tusken de wurkgroepen te garandearjen, foaral op it mêd fan boargerpartisipaasje. Dizze groep bestiet út riedsleden en griffiers en moat derfoar soargje dat de ferskate inisjativen goed op elkoar oanslute.
De herindielingskommisje hat it foarstel besprutsen en der is in begeliedingskommisje dy't de ôfstimming tusken de wurkgroepen en de projektgroep fersoarget. De finansjele kant fan it plan wurdt noch fierder útwurke, wêrby't der in budzjet fan 40.000 euro foarsjoen is foar sekretariële stipe. De dekking fan dizze kosten sil komme út it friksjebudzjet. It wurkplan is in reaksje op de maatskiplike feroarings wêrby't gemeenten in oare rol krije yn de beliedsûntwikkeling en útfiering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitwerking werkplan raden en griffies
Samenvatting: Het voorstel betreft de uitwerking van een werkplan voor de raden en griffies van vier gemeenten in het kader van een herindeling. Het plan activeert werkgroepen die zich richten op vergaderstructuur, raadscommunicatie, burgerparticipatie en de programmabegroting/P&C-cyclus. De werkgroepen moeten een integrale benadering hanteren, vooral rond het thema burgerparticipatie. De integraliteitsgroep bewaakt de samenhang tussen de werkgroepen. De herindelingscommissie heeft het voorstel besproken en er zijn financiële implicaties voor de secretariële ondersteuning, gedekt door het frictiebudget.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke structuur en toewijzing van raadsleden aan specifieke werkgroepen. Echter, details over de werkwijze en specifieke doelen van elke werkgroep ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet het werkplan vaststellen en raadsleden aanwijzen voor de werkgroepen. Ze spelen een actieve rol in de uitvoering en monitoring van de werkgroepen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van thema's zoals burgerparticipatie en de mate van integratie tussen de werkgroepen. Ook moeten ze keuzes maken over de invulling van de secretariële ondersteuning.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de werkgroepen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het werkplan vast te stellen en de voorgestelde raadsleden aan te wijzen voor de werkgroepen.
Participatie
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie als een centraal thema, maar biedt geen gedetailleerde strategieën voor de uitvoering ervan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn financiële gevolgen voor de secretariële ondersteuning van de werkgroepen, geschat op €40.000. Dit bedrag wordt gedekt uit het frictiebudget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Raadscommunicatie Vergaderstructuur Integraliteitsgroep Herindelingscommissie Inrichting griffie Programmabegroting Griffiers Begeleidingscommissie FrictiebudgetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de uitwerking van het werkplan voor raden en griffies" in de gemeente Menameradiel. Het besluit omvat de aanwijzing van raadsleden voor verschillende werkgroepen die zich richten op integraliteit, vergaderstructuur, raadscommunicatie, burgerparticipatie en de programmabegroting/P&C-cyclus. Dit is een organisatorisch voorstel dat de betrokkenheid van raadsleden in specifieke werkgroepen formaliseert om de efficiëntie en effectiviteit van de gemeenteraad te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de raadsleden aanwijst voor specifieke werkgroepen en de focusgebieden van deze werkgroepen benoemt. Echter, verdere details over de doelstellingen en verwachte uitkomsten van deze werkgroepen ontbreken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel goed te keuren en de aangewezen raadsleden te ondersteunen in hun deelname aan de werkgroepen. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en resultaten van deze werkgroepen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van de verschillende werkgroepen en de focusgebieden. De raad moet beslissen welke onderwerpen de meeste aandacht en middelen verdienen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelstellingen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde plannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren en de raadsleden formeel aan te wijzen voor de werkgroepen.
Participatie:
Het voorstel benoemt burgerparticipatie als een focusgebied voor een van de werkgroepen, wat aangeeft dat participatie een belangrijk aandachtspunt is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, dus het lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in deze context.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een punt van zorg zijn als er extra middelen nodig zijn voor de werkgroepen.
Agendapunt 16 Konsultaasje VRF ynsidentrisikoprofyl en dekkingsplan brânwar – ynstimme mei reaksje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Wersjoene begrutting 2016 GR Fryslân West– gefoelens uten
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: