22-12-2016 Raad F
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
G.d. Geldof
Agendapunt 006.1 Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13, Franeker
Samenvatting
De familie Kamstra Pietjou vraagt een omgevingsvergunning aan voor het slopen van een woning en het bouwen van een pakhuis op Froonacker 13 in Franeker. Deze aanvraag is in strijd met de bestemmingsplannen "Franeker - Binnenstad 2006" en "Franeker - Binnenstad 2016". Daarom moet de aanvraag worden behandeld als een verzoek voor een Waboprojectbesluit. Burgemeester en wethouders verwachten medewerking te kunnen verlenen, mits de gemeenteraad geen bezwaren heeft. De raad kan alleen bezwaar maken als het project in strijd is met een goede ruimtelijke ordening. Het college stelt voor om een ontwerp-verklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief te beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend. De ontwerpvergunning wordt gepubliceerd en ter inzage gelegd, zodat belanghebbenden een reactie kunnen geven. Als er zienswijzen zijn, worden deze betrokken bij de definitieve besluitvorming. De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag.
Samenvatting
De famylje Kamstra Pietjou freget in omjouwingsfergunning oan foar it sloopen fan in wenning en it bouwen fan in pakhûs op Froonacker 13 yn Frjentsjer. Dizze oanfraach is yn striid mei de bestimmingsplannen "Frjentsjer - Binnenstêd 2006" en "Frjentsjer - Binnenstêd 2016". Dêrom moat de oanfraach behannele wurde as in fersyk foar in Waboprojektbeslút. Boargemaster en wethâlders ferwachtsje meiwurking jaan te kinnen, mits de gemeenteried gjin beswieren hat. De ried kin allinnich beswier meitsje as it projekt yn striid is mei in goede romtlike oarder. It kolleezje stelt foar om in ûntwerp-ferklearring fan gjin beswieren ôf te jaan en dizze as definityf te beskôgjen as der gjin sjenswizen yntsjinne wurde. De ûntwerpfergunning wurdt publisearre en ter ynsjen lein, sadat belanghawwenden in reaksje jaan kinne. As der sjenswizen binne, wurde dizze belutsen by de definitive beslútfoarming. De oanfreger moat leges betelje foar de behanneling fan de oanfraach.
-
Raadsvoorstel - Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13, Franeker F16.203003.pdf
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvraag omgevingsvergunning O-2016-0157 Froonacker 9 en 13 Franeker". Het betreft een aanvraag van de familie Kamstra Pietjou voor een omgevingsvergunning om een woning te slopen en een pakhuis te bouwen op Froonacker 13 te Franeker. De aanvraag is in strijd met de bestemmingsplannen "Franeker - Binnenstad 2006" en "Franeker - Binnenstad 2016", waardoor een Waboprojectbesluit nodig is. Burgemeester en wethouders zijn bereid medewerking te verlenen, mits de raad geen bedenkingen heeft. Het voorstel vraagt de raad om een verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting, argumenten, juridische grondslag, en bijlagen met relevante documenten zoals tekeningen en ruimtelijke onderbouwing. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een evaluatie van duurzaamheid.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of zij een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is cruciaal voor het verlenen van planologische medewerking aan de aanvraag.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de ontwikkeling, die afwijkt van het bestemmingsplan, of het beschermen van de huidige ruimtelijke ordening. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de visie van de raad op stedelijke ontwikkeling en behoud van cultureel erfgoed.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van duurzaamheid en financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een duurzaamheidsevaluatie is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp-verklaring van geen bedenkingen afgeven en of het college deze als definitief mag beschouwen als er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure wordt gevolgd, wat betekent dat belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt een vorm van burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel, wat een gemiste kans is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De aanvrager moet leges betalen voor de behandeling van de aanvraag, maar er is geen verdere financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Waboprojectbesluit Ruimtelijke ordening Zienswijzen Pakhuis Rijksmonument Ruimtelijke onderbouwing Uniforme openbare voorbereidingsprocedure LegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Aanwijzing lokale publieke omroep
Samenvatting
De Stichting Lokale radio- en televisieomroep Menaldumadeel/Het Bildt/Franekeradeel, bekend als "De Eenhoorn", vraagt het Commissariaat voor de Media (CvdM) om opnieuw aangewezen te worden als lokale omroep voor de gemeenten Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Het CvdM vraagt de gemeenteraden van deze gemeenten om advies over deze aanwijzing, die per 18 februari 2017 zou ingaan. De gemeenteraden moeten beoordelen of Eenhoorn voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Eenhoorn voldoet grotendeels aan deze eisen. De raden van Franekeradeel, Het Bildt en Menameradiel overwegen een positief advies uit te brengen. Er is een inspanningsverplichting voor Eenhoorn om de representativiteit van hun Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) te verbeteren. Op 1 januari 2018 fuseren de betrokken gemeenten tot de nieuwe gemeente Waadhoeke, waarvoor opnieuw een lokale omroep moet worden aangewezen. Tot die tijd kan Eenhoorn mogelijk blijven uitzenden.
Samenvatting
De Stichting Lokale radio- en televisieomrop Menaldumadeel/It Bilt/Frjentsjerteradiel, bekend as "De Ienhoarn", freget it Kommissariaat foar de Media (CvdM) om op 'e nij oanwiisd te wurden as lokale omrop foar de gemeenten It Bilt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel. It CvdM freget de gemeenterieden fan dizze gemeenten om advys oer dizze oanwizing, dy't op 18 febrewaris 2017 yngie. De gemeenterieden moatte beoardielje oft Ienhoarn foldocht oan de easken fan de Mediawet 2008. Ienhoarn foldocht foar it grutste part oan dizze easken. De rieden fan Frjentsjerteradiel, It Bilt en Menameradiel oerwaachje in posityf advys út te bringen. Der is in ynspanningsferplichting foar Ienhoarn om de represintativiteit fan harren Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) te ferbetterjen. Op 1 jannewaris 2018 fusearje de belutsen gemeenten ta de nije gemeente Waadhoeke, wêrfoar op 'e nij in lokale omrop oanwiisd wurde moat. Oant dy tiid kin Ienhoarn mooglik útstjoere bliuwe.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Advies aanwijzing lokale publieke omroep
Samenvatting: Stichting Lokale radio- en televisieomroep Menaldumadeel/Het Bildt/Franekeradeel “De Eenhoorn” heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) gevraagd om opnieuw aangewezen te worden als lokale omroep voor de gemeenten Het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Het CvdM vraagt de gemeenteraden om advies over deze aanwijzing per 18 februari 2017. De raad moet toetsen of Eenhoorn voldoet aan de eisen van de Mediawet 2008. Eenhoorn voldoet grotendeels aan deze eisen. Het voorstel is om een positief advies uit te brengen over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige achtergrondinformatie, argumenten en juridische grondslagen. Er is echter een kanttekening over de representativiteit van het Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO), wat een aandachtspunt is.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het CvdM te adviseren over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep. Dit advies is gebaseerd op de toetsing van de naleving van de Mediawet 2008 door Eenhoorn.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze Eenhoorn willen adviseren als lokale omroep, ondanks dat het PBO niet volledig representatief is. Ze moeten ook overwegen of ze genoegen nemen met de tijdelijke situatie gezien de aanstaande gemeentelijke herindeling.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de representativiteit van het PBO. Er zijn geen duidelijke consequenties als de representativiteit niet op tijd op orde is.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het CvdM positief te adviseren over de aanwijzing van Eenhoorn als lokale omroep.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve en juridische procedure.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de subsidie voor Eenhoorn ongewijzigd blijft. Er zijn geen extra kosten of dekkingsvoorstellen opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenhoorn Commissariaat voor de Media (CvdM) Mediawet 2008 Lokale omroep Programmabeleidbepalend Orgaan (PBO) Franekeradeel Menameradiel Het Bildt Rechtsbevoegdheid ZendtijdtoewijzingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Vaststellen belastingverordeningen
Samenvatting
De gemeenteraad van Franeker gaat binnenkort beslissen over het vaststellen van nieuwe belastingverordeningen. Deze aanpassingen zijn nodig vanwege de verwachte opbrengsten in de begroting van 2017. De voorgestelde wijzigingen betreffen de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden aangepast om kostendekkend te zijn, terwijl de OZB-opbrengsten met 1% stijgen. Ook worden de leges aangepast aan nieuwe maximumtarieven voor reisdocumenten en andere diensten. De parkeerbelastingen worden geïndexeerd, waardoor het kostenbedrag voor naheffingsaanslagen stijgt naar € 61,00. Na goedkeuring door de gemeenteraad worden de verordeningen officieel gepubliceerd. De financiële gevolgen van deze aanpassingen zijn al opgenomen in de programmabegroting.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjer sil gau beslute oer it fêststellen fan nije belestingferoarderingen. Dizze oanpassingen binne nedich fanwegen de ferwachte opbringsten yn de begrutting fan 2017. De foarstelde wizigingen hawwe betrekking op de ôffalstoffenheffing, rioelheffing, ûnreplikegoedbelesting (OZB), leges en parkearbelestingen. De tariven foar ôffalstoffenheffing en rioelheffing wurde oanpast om kostendekkend te wêzen, wylst de OZB-opbringsten mei 1% tanimme. Ek wurde de leges oanpast oan nije maksimumtariven foar reisdokuminten en oare tsjinsten. De parkearbelestingen wurde yndeksearre, wêrtroch it kostenbedrach foar neifakturearrings oprint nei € 61,00. Nei goedkarring troch de gemeenteried wurde de feroarderingen offisjeel publisearre. De finansjele gefolgen fan dizze oanpassingen binne al opnommen yn de programmabegrutting.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen belastingverordeningen". Het voorstel beoogt de gemeentelijke belastingverordeningen voor afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerendezaakbelasting (OZB), leges en parkeerbelastingen vast te stellen. Dit is noodzakelijk vanwege de raming van de opbrengsten in de begroting van 2016, die aanpassingen in de tarieven vereist. De afvalstoffenheffing wordt met 1,8% verlaagd, terwijl de OZB en rioolheffing met 1% worden verhoogd. De legesverordening wordt aangepast aan de maximumtarieven voor reisdocumenten en andere diensten. Ook de parkeerbelastingen worden geïndexeerd. Het voorstel bevat technische aanpassingen en is bedoeld om de tarieven kostendekkend te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle relevante belastingverordeningen behandelt en de benodigde aanpassingen en technische wijzigingen duidelijk worden beschreven. Er zijn geen kanttekeningen vermeld, wat suggereert dat alle aspecten zijn overwogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Na goedkeuring moet de raad de verordeningen op de voorgeschreven wijze publiceren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de belastingtarieven en de mate waarin deze kostendekkend moeten zijn. De raad moet beslissen of de voorgestelde aanpassingen in lijn zijn met de financiële en beleidsdoelstellingen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het concrete tariefaanpassingen en dekkingspercentages vermeldt. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begroting van 2017. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen vast te stellen en de bijbehorende tariefaanpassingen goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van burgers is geweest bij het opstellen van de verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van de aangepaste tarieven zijn al opgenomen in de programmabegroting. Er wordt geen specifieke dekking vermeld, wat impliceert dat de aanpassingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Afvalstoffenheffing Rioolheffing OZB (Onroerendezaakbelasting) Leges Parkeerbelastingen Begroting 2017 Welstandscommissie KostendekkendheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Jaarverslag vereniging Waddenzeegemeenten
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel maakt deel uit van de Vereniging van Waddenzeegemeenten, die de belangen van de Waddenzee behartigt. Binnenkort bespreekt de gemeenteraad het jaarverslag 2015 en de begroting 2017 van deze vereniging. Het voorstel is om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen opmerkingen te maken over de begroting 2017. De vereniging voert projecten uit zoals het promoten van de Waddenzee als werelderfgoed. De gemeente Franekeradeel draagt financieel bij aan de vereniging en is bestuurlijk vertegenwoordigd in het bestuur. De begroting 2017 is al vastgesteld door het Algemeen Bestuur en er wordt een lichte stijging van de bijdrage verwacht voor extra inzet op werelderfgoed en communicatie.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel makket diel út fan de Feriening fan Waadseegemeenten, dy't de belangen fan de Waadsee behertiget. Binnenkoart besprekt de gemeenteried it jierferslach 2015 en de begrutting 2017 fan dizze feriening. It foarstel is om it jierferslach foar kennisjouwing oan te nimmen en gjin opmerkingen te meitsjen oer de begrutting 2017. De feriening fiert projekten út lykas it promoatsjen fan de Waadsee as wrâlderfguod. De gemeente Frjentsjerteradiel draacht finansjeel by oan de feriening en is bestjoerlik fertsjintwurdige yn it bestjoer. De begrutting 2017 is al fêststeld troch it Algemien Bestjoer en der wurdt in lichte stiging fan de bydrage ferwachte foar ekstra ynset op wrâlderfguod en kommunikaasje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken en begroting Vereniging van Waddenzeegemeenten". Het voorstel informeert de raad van de gemeente Franekeradeel over het jaarverslag 2015 en de begroting 2017 van de Vereniging van Waddenzeegemeenten. De vereniging, bestaande uit 12 gemeenten grenzend aan de Waddenzee, behartigt de belangen van de Waddenzee en houdt zich bezig met projecten zoals de promotie van de Waddenzee als werelderfgoed. Het voorstel vraagt de raad om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie over de jaarstukken en begroting van de Vereniging van Waddenzeegemeenten bevat. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële bijdragen en de rol van de gemeente binnen de vereniging.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van het jaarverslag en de begroting en om geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017. Dit is een informerende rol zonder directe besluitvorming.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel enkel vraagt om kennisname en geen wensen of bedenkingen te uiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, aangezien het voornamelijk informatief is. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdsgebonden acties. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag voor kennisgeving aan te nemen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de begroting 2017.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van burgerparticipatie in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de jaarlijkse contributie van de gemeente Franekeradeel aan de vereniging, die in 2017 iets stijgt. De begroting van de gemeente houdt al rekening met deze bijdrage. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien de stijging gering is en binnen de bestaande begroting past.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereniging van Waddenzeegemeenten Franekeradeel Jaarverslag 2015 Begroting 2017 Algemeen Bestuur Aanjager werelderfgoed Communicatie adviseur Vaarrecreatie Waddenzee Eigen vermogen ContributieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.5 Herinrichting Firdgum
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt de herinrichting van het openbaar gebied in Firdgum. Hiervoor is een totaal budget van € 98.700 nodig. Een deel van dit bedrag, € 9.000, komt uit de Spaarvoorziening Riolering en er is al € 20.000 beschikbaar gesteld uit de reserve Stads- en Dorpsvernieuwing (S&D). De gemeenteraad wordt gevraagd om een aanvullend budget van € 69.700 uit dezelfde reserve beschikbaar te stellen. Het project maakt deel uit van het Terpen en Wierdenland project en omvat onder andere de herinrichting van de doorgaande weg Camstrawei. Bewoners en Stichting Landschapsbeheer Friesland zijn nauw betrokken bij het ontwerp. De gemeenteraad heeft budgetrecht en moet nog beslissen over de aanvullende financiering.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget de werinrjochting fan it iepenbier gebiet yn Furdgum. Hjirfoar is in totaal budzjet fan € 98.700 nedich. In diel fan dit bedrach, € 9.000, komt út de Sparfoarsjenning Riolearring en der is al € 20.000 beskikber steld út de reserve Steds- en Doarpsfernijing (S&D). De gemeenteried wurdt frege om in oanfoljend budzjet fan € 69.700 út deselde reserve beskikber te stellen. It projekt makket diel út fan it Terpen en Wierdenlân projekt en omfiemet ûnder oaren de werinrjochting fan de trochgeande wei Camstrawei. Bewenners en Stichting Lânskipsbehear Fryslân binne nau belutsen by it ûntwerp. De gemeenteried hat budzjetrjocht en moat noch beslute oer de oanfoljende finansiering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Herinrichting Firdgum". Het voorstel betreft de herinrichting van het openbaar gebied in Firdgum, specifiek het terrein tussen het Zodenhuis en de Yep Hettinga Skoalle, en een gedeelte van de doorgaande weg Camstrawei. Het totale benodigde budget is € 98.700, waarvan € 9.000 uit de Spaarvoorziening Riolering en € 20.000 reeds uit de reserve Stads- en Dorpsvernieuwing (S&D) is gedekt. De raad wordt gevraagd om een aanvullend budget van € 69.700 beschikbaar te stellen uit de reserve S&D om de herinrichting te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een beschrijving van de betrokkenheid van bewoners en relevante organisaties, en een overzicht van de benodigde middelen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde planning en risicoanalyse.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het aanvullende budget van € 69.700 goed te keuren, zodat de herinrichting kan worden uitgevoerd. De raad heeft budgetrecht en moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de reserve S&D.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de herinrichting van Firdgum voldoende prioriteit heeft om het gevraagde budget toe te wijzen. Dit omvat het afwegen van de belangen van de bewoners en de strategische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van het benodigde budget en de betrokken partijen. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden doelen en een gedetailleerde evaluatie- en controlemechanisme. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het aanvullende budget van € 69.700 uit de reserve S&D beschikbaar wordt gesteld voor de herinrichting van Firdgum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bewoners van Firdgum nauw betrokken zijn geweest bij het ontwerp via het project Terpen en Wierdenland. Er is overleg geweest met Stichting Landschapsbeheer Friesland en dorpsbelang Tzummarum-Firdgum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing (n.v.t.) beschouwd in dit voorstel, wat een gemiste kans kan zijn om duurzame elementen in de herinrichting te integreren.
Financiële Gevolgen:
Het totale benodigde budget is € 98.700. De dekking is als volgt: € 9.000 uit de Spaarvoorziening Riolering, € 20.000 reeds beschikbaar uit de reserve S&D, en een aanvullend bedrag van € 69.700 wordt gevraagd uit de reserve S&D. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de financiering is geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Firdgum Stichting Landschapsbeheer Friesland Terpen en Wierdenland Camstrawei Openbaar gebied Reserve Stads- en Dorpsvernieuwing Spaarvoorziening Riolering (vGRP) Voorjaarsnota 2015 Bewonersparticipatie OntwerptekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 007.1 Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht
Friesland Streeft naar Uniforme Kwaliteit in Vergunningverlening
De Friese gemeenten, provincie Fryslân en de FUMO overwegen een gezamenlijke verordening om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te verbeteren. Het voorstel, Frysk Peil F1, ligt nu bij de gemeenteraad van Franekeradeel ter besluitvorming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Franekeradeel werd het voorstel Frysk Peil F1 besproken, dat streeft naar een uniforme kwaliteit van VTH in heel Friesland. Het initiatief komt voort uit de Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (Wet VTH), die voorschrijft dat het bevoegd gezag regels moet stellen voor een goede kwaliteit van VTH.
Wethouder Twello benadrukte het belang van het voorstel: "Het gaat erom de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving op niveau te brengen." Hij legde uit dat de verordening niet alleen formele kennis regelt, maar ook inlevingsvermogen en een positieve grondhouding vereist. "Het is niet alleen voor de VTH-taken, maar voor de hele organisatie," voegde hij toe.
De heer Vollema uitte zijn zorgen over de thuistaken en vroeg om concrete voorbeelden. Hij stelde dat het belangrijk is dat alle gemeenten in Friesland tegelijkertijd dezelfde verordening agenderen. Wethouder Twello reageerde hierop door te zeggen dat het een illusie is om te denken dat alle gemeenten op hetzelfde moment dezelfde verordening kunnen agenderen. "Sommige gemeenten zijn sneller dan andere," aldus Twello.
De heer Geldof, die een notitie had gestuurd met zijn zorgen, kreeg antwoord van de wethouder. Hoewel hij de kwaliteit van het antwoord prees, bleef zijn ongerustheid bestaan. "Vakmanschap is anders en dieper dan wat er nu is uitgewerkt," zei Geldof. Hij waarschuwde voor de risico's van een te gedetailleerde verordening: "Als er iets gebeurt, gaan mensen die 77 pagina's doorploeteren."
Ondanks de zorgen van Geldof werd het voorstel met 16 stemmen voor en één stem tegen aangenomen. De enige tegenstem kwam van Geldof zelf. Het debat toonde aan dat er binnen de gemeenteraad brede steun is voor het streven naar een uniforme kwaliteit van VTH in Friesland, hoewel er nog zorgen zijn over de praktische uitvoering en de mate van detail in de verordening.
Samenvatting
De Friese gemeenten, de provincie Fryslân en de FUMO overwegen gezamenlijk een verordening vast te stellen om de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht te verbeteren. Dit initiatief komt voort uit de Wet Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (Wet VTH), die voorschrijft dat het bevoegd gezag regels moet stellen voor een goede kwaliteit van VTH. De voorgestelde verordening, met de naam Frysk Peil F1, bevat Friese kwaliteitscriteria voor zowel basistaken als thuistaken. Het doel is om in heel Friesland een uniforme kwaliteit te waarborgen. De implementatie van deze verordening wordt in Waadhoeke-verband opgepakt. Het voorstel ligt nu bij de gemeenteraad van Franekeradeel ter besluitvorming.
Fryslân Stribbet nei Unifoarme Kwaliteit yn Fergunningferliening
De Fryske gemeenten, provinsje Fryslân en de FUMO oerwaagje in mienskiplike feroardering om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening (VTH) te ferbetterjen. It foarstel, Frysk Peil F1, leit no by de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel foar beslútfoarming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens in resint debat yn de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel Frysk Peil F1 besprutsen, dat stribbet nei in unifoarme kwaliteit fan VTH yn hiel Fryslân. It inisjatyf komt fuort út de Wet Fergunningferliening Tafersjoch en Hânfêsting (Wet VTH), dy't foarskriuwt dat it foechhawwende gesach regels stelle moat foar in goede kwaliteit fan VTH.
Wethâlder Twello beklamme it belang fan it foarstel: "It giet derom de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hânfêsting op nivo te bringen." Hy lei út dat de feroardering net allinnich formele kennis regele, mar ek ynlibbingsfermogen en in positive grûnhâlding freget. "It is net allinnich foar de VTH-taken, mar foar de hiele organisaasje," foege hy ta.
De hear Vollema uterde syn soargen oer de thúistaken en frege om konkrete foarbylden. Hy stelde dat it wichtich is dat alle gemeenten yn Fryslân tagelyk deselde feroardering agindearje. Wethâlder Twello reagearre hjirop troch te sizzen dat it in yllúzje is om te tinken dat alle gemeenten op itselde momint deselde feroardering kinne agindearje. "Guon gemeenten binne flugger as oaren," sa Twello.
De hear Geldof, dy't in notysje stjoerd hie mei syn soargen, krige antwurd fan de wethâlder. Hoewol't hy de kwaliteit fan it antwurd priizge, bleau syn ûngerêstheid bestean. "Fakmanskip is oars en djipper as wat der no útwurke is," sei Geldof. Hy warskôge foar de risiko's fan in te detaillearre feroardering: "As der wat bart, geane minsken dy 77 siden trochploeterje."
Nettsjinsteande de soargen fan Geldof waard it foarstel mei 16 stimmen foar en ien stim tsjin oannommen. De iennige tsjinstim kaam fan Geldof sels. It debat toande oan dat der binnen de gemeenteried brede stipe is foar it stribjen nei in unifoarme kwaliteit fan VTH yn Fryslân, hoewol't der noch soargen binne oer de praktyske útfiering en de mjitte fan detail yn de feroardering.
Samenvatting
De Fryske gemeenten, de provinsje Fryslân en de FUMO oerwaagje mienskiplik in feroardering fêst te stellen om de kwaliteit fan fergunningferliening, tafersjoch en hanthavening (VTH) yn it omjouwingsrjocht te ferbetterjen. Dit inisjatyf komt fuort út de Wet Fergunningferliening Tafersjoch en Hanthavening (Wet VTH), dy't foarskriuwt dat it foechhawwende gesach regels stelle moat foar in goede kwaliteit fan VTH. De foarstelde feroardering, mei de namme Frysk Peil F1, befettet Fryske kwaliteitskritearia foar sawol basistaken as thúztaken. It doel is om yn hiel Fryslân in unifoarme kwaliteit te garandearjen. De ymplemintaasje fan dizze feroardering wurdt yn Waadhoeke-ferbân oppakt. It foarstel leit no by de gemeenteried fan Frjentsjerteradiel foar beslútfoarming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht". Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening die de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht waarborgt. Dit is een reactie op incidenten zoals in Enschede, Volendam en Moerdijk, die hebben geleid tot professionalisering van VTH-processen. De Friese gemeenten, provincie Fryslân en FUMO hebben gezamenlijk de Friese Kwaliteitscriteria, Frysk Peil F1, ontwikkeld voor zowel basistaken als thuistaken. Het doel is om een uniforme kwaliteitsstandaard in Friesland te implementeren, waarbij de gemeente Waadhoeke de verordening moet vaststellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, argumenten voor de noodzaak van de verordening, en beschrijft de implementatie en financiële implicaties. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de kwaliteitscriteria.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen. Dit is een formele stap om de uniforme kwaliteitsstandaard voor VTH-taken in Friesland te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde uniforme kwaliteitsstandaard en de bijbehorende verordening. Dit omvat het overwegen van de voordelen van uniformiteit versus lokale autonomie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de borging van toekomstige opleidingen is nog niet geregeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de "Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht" vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het voorstel. Communicatie vindt plaats via een persbericht na vaststelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van de verordening. Echter, toekomstige kosten voor opleidingen en cursussen zijn nog niet geborgd in de begroting en moeten in Waadhoeke-verband worden opgepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening kwaliteit VTH Omgevingsrecht Wet VTH Frysk Peil F1 Friese Kwaliteitscriteria Vergunningverlening Toezicht en handhaving Friese gemeenten FUMO Provincie Fryslân Basistaken en thuistakenVerfijning van de zoekopdracht:
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
Onbekende spreker
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
L.j. Vollema
L.j. Vollema
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Th. Twerda
L.j. Vollema
L.j. Vollema
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
G.d. Geldof
G.d. Geldof
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
Onbekende spreker
H.j. Nauta
Agendapunt 007.2 Onttrekken overweg in Hitzumerbinnenpad te Franeker aan de openbaarheid
Franeker sluit onveilige spoorwegovergang: "Veiligheid voorop"
De gemeenteraad van Franeker heeft besloten de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad te sluiten. ProRail had de gemeente gevraagd deze overgang op te heffen vanwege veiligheidsrisico's. De nieuwe tunnel, De Dûker, biedt een veilige alternatieve route.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd er flink gedebatteerd over de sluiting van de spoorwegovergang. Hoewel er geen formele bezwaren waren ingediend tijdens de inspraakprocedure, waren er toch zorgen over de gevolgen van de sluiting, vooral voor landbouwvoertuigen en fietsers.
Een raadslid uitte zijn zorgen: "Het gaat mij om de veiligheid. Wat gebeurt er met de landbouwvoertuigen die nu over het fietspad moeten?" De wethouder legde uit dat de afspraken met ProRail destijds noodzakelijk waren om de financiering van de tunnel te verkrijgen. "ProRail heeft een miljoen bijgedragen onder de voorwaarde dat de overgang zou sluiten," aldus de wethouder.
Er werd ook gediscussieerd over de praktische gevolgen voor de landbouwers die hun percelen aan beide zijden van het spoor hebben. "Moeten we landbouwverkeer over het fietspad toestaan? Dat kan gevaarlijke situaties opleveren," merkte een ander raadslid op.
Ondanks de zorgen stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel. "Soms hebben afspraken consequenties voor de toekomst," concludeerde de wethouder. De overgang zal nu door ProRail worden verwijderd, maar belanghebbenden hebben nog de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen het besluit.
Met de sluiting van de overgang zet Franeker een stap richting een veiliger verkeerssituatie, hoewel de praktische uitvoering nog de nodige aandacht zal vragen.
Samenvatting
De gemeente Franeker overweegt om de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad te sluiten. ProRail heeft de gemeente gevraagd deze overgang op te heffen omdat deze als onveilig wordt beschouwd. Er is een nieuwe tunnel, De Dûker, die een veilige alternatieve route biedt. De gemeenteraad moet volgens de Wegenwet beslissen over het sluiten van de overgang. Er zijn geen bezwaren ingediend tijdens de inspraakprocedure. Als de raad instemt, zal ProRail de overgang verwijderen. Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het besluit.
Frjentsjer slút ûnfeilige spoaroergong: "Feiligens foarop"
De gemeenteried fan Frjentsjer hat besletten de spoaroergong yn it Hitzumerbinnenpaad te sluten. ProRail hie de gemeente frege dizze oergong op te heffen fanwegen feiligensrisiko's. De nije tunnel, De Dûker, biedt in feilige alternative rûte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste waard der flink debatearre oer de sluting fan de spoaroergong. Hoewol't der gjin formele beswieren yntsjinne wiene tidens de ynspraakproseduere, wiene der dochs soargen oer de gefolgen fan de sluting, benammen foar lânbouweinen en fytsers.
In riedslid uterde syn soargen: "It giet my om de feiligens. Wat bart der mei de lânbouweinen dy't no oer it fytspaad moatte?" De wethâlder lei út dat de ôfspraken mei ProRail doedestiids needsaaklik wiene om de finansiering fan de tunnel te krijen. "ProRail hat in miljoen bydroegen ûnder de betingst dat de oergong slute soe," sa sei de wethâlder.
Der waard ek diskusjearre oer de praktyske gefolgen foar de boeren dy't harren perselen oan beide kanten fan it spoar hawwe. "Moatte wy lânbouferkear oer it fytspaad tastean? Dat kin gefaarlike situaasjes opsmite," merkte in oar riedslid op.
Nettsjinsteande de soargen stimde de ried úteinlik yn mei it foarstel. "Soms hawwe ôfspraken konsekwinsjes foar de takomst," konkludearre de wethâlder. De oergong sil no troch ProRail fuorthelle wurde, mar belanghawwenden hawwe noch de mooglikheid om beswier te meitsjen tsjin it beslút.
Mei de sluting fan de oergong set Frjentsjer in stap rjochting in feiliger ferkearssituaasje, hoewol't de praktyske útfiering noch de nedige oandacht freegje sil.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjer oerwaget om de spoaroergong yn it Hitzumerbinnenpaad te sluten. ProRail hat de gemeente frege dizze oergong op te heffen om't dizze as ûnfeilich beskôge wurdt. Der is in nije tunnel, De Dûker, dy't in feilige alternative rûte biedt. De gemeenteried moat neffens de Wegenwet beslute oer it sluten fan de oergong. Der binne gjin beswieren yntsjinne tidens de ynspraakproseduere. As de ried ynstimt, sil ProRail de oergong ferwiderje. Belanghawwenden kinne beswier meitsje tsjin it beslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onttrekken aan de openbaarheid van de overweg in het Hitzumerbinnenpad te Franeker." Het voorstel betreft het verzoek van ProRail aan de gemeente Franeker om de spoorwegovergang in het Hitzumerbinnenpad op te heffen vanwege veiligheidsredenen. Met de realisatie van de tunnel De Dûker naar de Alvestêdewyk is er een veilige alternatieve route ontstaan. De gemeenteraad moet op basis van de Wegenwet een besluit nemen over de onttrekking van de overweg aan de openbaarheid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de reden voor de opheffing, de juridische basis, en de betrokken partijen. Er zijn echter geen details over de financiële aspecten of een uitgebreide evaluatie van de impact op de gemeenschap.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de onttrekking van de overweg aan de openbaarheid, zoals voorgeschreven door de Wegenwet.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie of het volgen van het voorstel om de overweg te sluiten, rekening houdend met de veiligheid en de afspraken met ProRail.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het opheffen van de overweg. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de afspraken met ProRail. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het mist specifieke details over de evaluatie en monitoring na de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de overweg in het Hitzumerbinnenpad aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Er is een inspraakprocedure gevolgd waarbij belanghebbenden de mogelijkheid hadden om zienswijzen in te dienen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het is onduidelijk of er kosten zijn verbonden aan de opheffing en hoe deze eventueel worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hitzumerbinnenpad ProRail Tunnel De Dûker Alvestêdewyk Spoorwegovergang Wegenwet Veiligheid Overweg Alternatieve ontsluiting ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
H.j. Nauta
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
E.a. Van Zuijlen
H.j. Nauta
Th. Twerda
H.j. Nauta
Th. Twerda
H.j. Nauta
Th. Twerda
H.j. Nauta
Th. Twerda
H.j. Nauta
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E. Terpstra
Agendapunt 007.3 Benoeming beoogd griffier Waadhoeke
Franekeradeel benoemt T.J.F. Lyklema als beoogd griffier voor Waadhoeke
De gemeenteraad van Franekeradeel heeft besloten om T.J.F. Lyklema voor te dragen als beoogd griffier voor de nieuwe gemeente Waadhoeke. De benoeming, die op 1 januari 2017 ingaat, is een belangrijke stap in de voorbereiding van de nieuwe gemeentelijke structuur.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Franekeradeel werd het voorstel om T.J.F. Lyklema te benoemen als beoogd griffier voor de nieuwe gemeente Waadhoeke met enthousiasme ontvangen. Mevrouw Terpstra sprak haar steun uit voor de benoeming en benadrukte het belang van Lyklema's ervaring en visie. "Hij heeft de kennis en ervaring die nodig zijn om de nieuwe gemeenteraad en de griffie vorm te geven," aldus Terpstra.
De selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken gemeenteraden, heeft Lyklema na een uitgebreide selectieprocedure voorgedragen. De benoeming is bedoeld om de visie, structuur en werkwijze van de nieuwe gemeenteraad en de griffie verder voor te bereiden. "Het is natuurlijk heel anders of je geselecteerd wordt als één van 18, of dat je al vanzelf doorstroomt," merkte de voorzitter van de werkgeverscommissie op. "Je bent echt geselecteerd, gefeliciteerd."
Naast de benoeming van Lyklema werd ook het voorstel besproken om een speciale werkgeverscommissie in te stellen. Deze commissie zal bestaan uit een raadslid van elk van de vier betrokken gemeenteraden. De definitieve benoeming van de griffier zal in 2018 plaatsvinden tijdens de eerste raadsvergadering van de nieuwe gemeente Waadhoeke.
De extra kosten voor 2017 worden gedekt door het herindelingskrediet, waardoor er geen financiële belemmeringen zijn voor de benoeming. "We hebben er alle vertrouwen in dat Lyklema een succes zal maken van zijn rol in de nieuwe gemeente Waadhoeke," concludeerde Terpstra.
Na de benoeming ontving Lyklema een bloemetje als blijk van waardering. "Dank voor het vertrouwen. Ik zal mijn best blijven doen," reageerde hij dankbaar. Met deze benoeming zet de gemeente Franekeradeel een belangrijke stap richting de vorming van de nieuwe gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de heer T.J.F. Lyklema te benoemen als beoogd griffier voor de nieuwe gemeente Waadhoeke, met ingang van 1 januari 2017. De selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken gemeenteraden, heeft hem voorgedragen na een uitgebreide selectieprocedure. De benoeming is bedoeld om de visie, structuur en werkwijze van de nieuwe gemeenteraad en de griffie verder voor te bereiden. Daarnaast wordt voorgesteld om een speciale werkgeverscommissie in te stellen, waarin elk van de vier betrokken gemeenteraden een raadslid afvaardigt. De definitieve benoeming van de griffier zal in 2018 plaatsvinden tijdens de eerste raadsvergadering van de nieuwe gemeente Waadhoeke. De extra kosten voor 2017 worden gedekt door het herindelingskrediet.
Frjentsjerteradiel beneamt T.J.F. Lyklema as foarnommen griffier foar Waadhoeke.
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel hat besletten om T.J.F. Lyklema foar te dragen as foarnommen griffier foar de nije gemeente Waadhoeke. De beneaming, dy't op 1 jannewaris 2017 yngiet, is in wichtige stap yn de tarieding fan de nije gemeentlike struktuer.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan Frjentsjerteradiel waard it foarstel om T.J.F. Lyklema te beneamen as foarnommen griffier foar de nije gemeente Waadhoeke mei entûsjasme ûntfongen. Frou Terpstra spruts har stipe út foar de beneaming en beklamme it belang fan Lyklema syn ûnderfining en fisy. "Hy hat de kennis en ûnderfining dy't nedich binne om de nije gemeenteried en de griffy foarm te jaan," sei Terpstra.
De seleksjekommisje, besteande út fertsjintwurdigers fan de belutsen gemeenterieden, hat Lyklema nei in wiidweidige seleksjeproseduere foardroegen. De beneaming is bedoeld om de fisy, struktuer en wurkwize fan de nije gemeenteried en de griffy fierder ta te rieden. "It is fansels hiel oars oft jo selektearre wurde as ien fan 18, of dat jo al fansels trochstreame," merkte de foarsitter fan de wurkjouwerskommisje op. "Jo binne echt selektearre, lokwinske."
Njonken de beneaming fan Lyklema waard ek it foarstel besprutsen om in spesjale wurkjouwerskommisje yn te stellen. Dizze kommisje sil bestean út in riedslid fan elk fan de fjouwer belutsen gemeenterieden. De definitive beneaming fan de griffier sil yn 2018 plakfine tidens de earste riedsgearkomste fan de nije gemeente Waadhoeke.
De ekstra kosten foar 2017 wurde dekt troch it weryndielingskredyt, wêrtroch der gjin finansjele beheiningen binne foar de beneaming. "Wy hawwe der alle fertrouwen yn dat Lyklema in sukses meitsje sil fan syn rol yn de nije gemeente Waadhoeke," konkludearre Terpstra.
Nei de beneaming krige Lyklema in blomke as teken fan wurdearring. "Tank foar it fertrouwen. Ik sil myn bêst dwaan," reagearre hy tankber. Mei dizze beneaming set de gemeente Frjentsjerteradiel in wichtige stap rjochting de foarming fan de nije gemeente Waadhoeke.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de hear T.J.F. Lyklema te beneamen as foarnommen griffier foar de nije gemeente Waadhoeke, mei yngong fan 1 jannewaris 2017. De seleksjekommisje, besteande út fertsjintwurdigers fan de belutsen gemeenterieden, hat him foardroegen nei in wiidweidige seleksjeproseduere. De beneaming is bedoeld om de fisy, struktuer en wurkwize fan de nije gemeenteried en de griffy fierder ta te rieden. Dêrneist wurdt foarsteld om in spesjale wurkjouwerskommisje yn te stellen, wêryn elk fan de fjouwer belutsen gemeenterieden in riedslid ôffurdiget. De definitive beneaming fan de griffier sil yn 2018 plakfine tidens de earste riedsgearkomste fan de nije gemeente Waadhoeke. De ekstra kosten foar 2017 wurde dekt troch it herindielingskredyt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Voordracht beoogd griffier Waadhoeke". Het voorstel houdt in dat de heer T.J.F. Lyklema wordt benoemd als beoogd griffier Waadhoeke per 1 januari 2017. De selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de betrokken gemeenteraden, heeft Lyklema voorgedragen na een selectieproces. Daarnaast wordt voorgesteld een werkgeverscommissie in te stellen voor de periode van 1 januari 2017 tot 1 januari 2018, bestaande uit één raadslid per betrokken gemeenteraad, om de werkgeverstaken van de beoogd griffier te beheren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over het selectieproces, de betrokken partijen, en de voorgestelde benoeming. Echter, er ontbreekt enige diepgang over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de beoogd griffier.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de benoeming van de heer Lyklema als beoogd griffier formaliseren. Daarnaast moet de raad instemmen met de instelling van de werkgeverscommissie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde benoeming en de instelling van een aparte werkgeverscommissie. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de samenwerking tussen de betrokken gemeenteraden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de taken van de griffier kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Lyklema te benoemen als beoogd griffier en om de voorgestelde werkgeverscommissie in te stellen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over burgerparticipatie. Het voorstel vermeldt dat de voordracht openbaar is gemaakt na positief advies van de herindelingscommissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
De extra loonkosten voor 2017 worden gedekt door het herindelingskrediet fase 3. Verdere financiële details worden niet verstrekt, maar de dekking lijkt voldoende te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
T.J.F. Lyklema Selectiecommissie Gemeente Franekeradeel Herindelingscommissie Werkgeverscommissie Profielschets Sollicitaties Benoeming Herindeling LoonkostenVerfijning van de zoekopdracht:
E. Terpstra
E. Terpstra
E.a. Van Zuijlen
T. Lyklema
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Agendapunt 007.4 Afronding ontwikkelingsvisie Tzummarum
Gemeente Franekeradeel vraagt extra krediet aan voor onderwijscluster Tzummarum
De gemeente Franekeradeel overweegt een extra krediet van € 365.000 aan te vragen voor de afronding van de Ontwikkelingsvisie Tzummarum. Dit project omvat de herontwikkeling van Tzummarum, inclusief de bouw van een nieuw onderwijscluster. Het ontwerp van het onderwijscluster is duurder dan verwacht, waardoor een extra krediet van € 320.000 nodig is. Daarnaast zijn er kosten van € 45.000 voor het vervoer van leerlingen naar een tijdelijke locatie tijdens de bouw. De gemeente wil deze kosten dekken door een deel van het budget te heralloceren en een extra krediet aan te vragen. Het project moet eind 2017 afgerond zijn om terugbetaling van subsidies te voorkomen. De raad moet nog instemmen met dit voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Franekeradeel werd het voorstel besproken om een extra krediet van € 365.000 aan te vragen voor de afronding van de Ontwikkelingsvisie Tzummarum. Het project, dat de bouw van een nieuw onderwijscluster omvat, blijkt duurder uit te vallen dan oorspronkelijk gepland. De extra kosten zijn voornamelijk toe te schrijven aan het ontwerp van het onderwijscluster en de tijdelijke verplaatsing van leerlingen.
De heer Corporaal van het CDA opende het debat met een kritische noot over de extra bijdrage die gevraagd wordt. "Het ontwerp is toekomstbestendig, maar de extra kosten zijn fors," merkte hij op. Hij vroeg zich af of er zicht is op verdere onverwachte kosten en benadrukte de noodzaak van een strakke begrotingscontrole.
De heer Diepstra sloot zich aan bij de zorgen van het CDA, maar benadrukte ook het belang van de plannen. "We willen een goede, moderne school waar we trots op kunnen zijn," zei hij. Hij uitte echter zijn bezorgdheid over mogelijke toekomstige overschrijdingen en vroeg om meer duidelijkheid over de financiële planning.
Mevrouw Osingga stelde vragen over de timing van de bekendmaking van de kostenoverschrijding. "Hoe kan het dat we nu pas horen over de overschrijding, terwijl het ontwerpteam al sinds 2015 bezig is?" vroeg ze. Ze uitte ook haar zorgen over de mogelijke leegstand van lokalen na de fusie van de scholen in 2018.
Wethouder Tweda reageerde op de vragen en legde uit dat het ontwerp meerdere keren is aangepast, wat heeft geleid tot de huidige kostenraming. Hij benadrukte dat de gemeente er alles aan doet om binnen de subsidietermijn te blijven en dat de kosten voor de sloop van de oude gebouwen goed zijn begroot.
Ondanks de zorgen en vragen vanuit de raad, werd het voorstel uiteindelijk zonder stemming aangenomen. De wethouders en raadsleden spraken hun hoop uit dat het nieuwe onderwijscluster een positieve impuls zal geven aan de gemeenschap van Tzummarum. "We feliciteren Tzummarum met dit resultaat," besloot de voorzitter de vergadering.
Samenvatting
De gemeente Franekeradeel overweegt een extra krediet van € 365.000 aan te vragen voor de afronding van de Ontwikkelingsvisie Tzummarum. Dit project omvat de herontwikkeling van Tzummarum, inclusief de bouw van een nieuw onderwijscluster. Het ontwerp van het onderwijscluster is duurder dan verwacht, waardoor een extra krediet van € 320.000 nodig is. Daarnaast zijn er kosten van € 45.000 voor het vervoer van leerlingen naar een tijdelijke locatie tijdens de bouw. De gemeente wil deze kosten dekken door een deel van het budget te heralloceren en een extra krediet aan te vragen. Het project moet eind 2017 afgerond zijn om terugbetaling van subsidies te voorkomen. De raad moet nog instemmen met dit voorstel.
Gemeente Frjentsjerteradiel freget ekstra kredyt oan foar ûnderwiiskluster Tsjummearum
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in ekstra kredyt fan € 365.000 oan te freegjen foar de ôfrûning fan de Untwikkelingsfisy Tsjummearum. Dit projekt omfiemet de werûntwikkeling fan Tsjummearum, ynklusyf de bou fan in nij ûnderwiiskluster. It ûntwerp fan it ûnderwiiskluster is djoerder as ferwachte, wêrtroch in ekstra kredyt fan € 320.000 nedich is. Dêrneist binne der kosten fan € 45.000 foar it ferfier fan learlingen nei in tydlike lokaasje tidens de bou. De gemeente wol dizze kosten dekke troch in part fan it budzjet op 'e nij te allokearjen en in ekstra kredyt oan te freegjen. It projekt moat ein 2017 ôfrûne wêze om werombetelling fan subsydzjes te foarkommen. De ried moat noch ynstimme mei dit foarstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Frjentsjerteradiel waard it foarstel besprutsen om in ekstra kredyt fan € 365.000 oan te freegjen foar de ôfrûning fan de Untwikkelingsfisy Tsjummearum. It projekt, dat de bou fan in nij ûnderwiiskluster omfiemet, blykt djoerder út te fallen as oarspronklik pland. De ekstra kosten binne benammen ta te skriuwen oan it ûntwerp fan it ûnderwiiskluster en de tydlike ferhuzing fan learlingen.
De hear Corporaal fan it CDA iepene it debat mei in krityske noat oer de ekstra bydrage dy't frege wurdt. "It ûntwerp is takomstbestindich, mar de ekstra kosten binne grut," merkte er op. Hy frege him ôf oft der sicht is op fierdere ûnferwachte kosten en beklamme de needsaak fan in strakke begruttingskontrôle.
De hear Diepstra sleat him oan by de soargen fan it CDA, mar beklamme ek it belang fan de plannen. "Wy wolle in goede, moderne skoalle dêr't wy grutsk op wêze kinne," sei er. Hy uterde lykwols syn soarch oer mooglike takomstige oerskridingen en frege om mear dúdlikens oer de finansjele planning.
Frou Osingga stelde fragen oer de timing fan de bekendmakking fan de kostenoerskriding. "Hoe kin it dat wy no pas hearre oer de oerskriding, wylst it ûntwerpteam al sûnt 2015 dwaande is?" frege se. Se uterde ek har soargen oer de mooglike leechstân fan lokalen nei de fúzje fan de skoallen yn 2018.
Wethâlder Tweda reagearre op de fragen en lei út dat it ûntwerp meardere kearen oanpast is, wat laat hat ta de hjoeddeiske kostenraming. Hy beklamme dat de gemeente der alles oan docht om binnen de subsydzjetermyn te bliuwen en dat de kosten foar de sloop fan de âlde gebouwen goed begroete binne.
Nettsjinsteande de soargen en fragen út de ried, waard it foarstel úteinlik sûnder stimming oannommen. De wethâlders en riedsleden sprutsen har hoop út dat it nije ûnderwiiskluster in positive ympuls jaan sil oan de mienskip fan Tsjummearum. "Wy lokwinskje Tsjummearum mei dit resultaat," besleat de foarsitter de gearkomste.
Samenvatting
De gemeente Frjentsjerteradiel oerwaget in ekstra kredyt fan € 365.000 oan te freegjen foar de ôfrûning fan de Untwikkelingsfisy Tsjummearum. Dit projekt omfiemet de werûntwikkeling fan Tsjummearum, ynklusyf de bou fan in nij ûnderwiiskluster. It ûntwerp fan it ûnderwiiskluster is djoerder as ferwachte, wêrtroch in ekstra kredyt fan € 320.000 nedich is. Dêrneist binne der kosten fan € 45.000 foar it ferfier fan learlingen nei in tydlike lokaasje tidens de bou. De gemeente wol dizze kosten dekke troch in part fan it budzjet op 'e nij te allokearjen en in ekstra kredyt oan te freegjen. It projekt moat ein 2017 ôfrûne wêze om werombetelling fan subsydzjes te foarkommen. De ried moat noch ynstimme mei dit foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Afronding Ontwikkelingsvisie Tzummarum
Samenvatting: Het voorstel betreft de afronding van de Ontwikkelingsvisie Tzummarum, een project dat sinds 2009 loopt en gericht is op de herontwikkeling van Tzummarum, met name rondom zorgcentrum Nij Bethanië. Het project omvat de renovatie en nieuwbouw van zorg- en onderwijsfaciliteiten en de herinrichting van het openbaar gebied. Door wijzigingen in het programma en de betrokken partners is er een tekort ontstaan van € 525.000 voor het onderwijscluster. Het voorstel vraagt om een extra krediet van € 365.000 om dit tekort te dekken en de veiligheid van leerlingen tijdens de bouw te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de noodzaak voor extra krediet. Het bevat echter weinig informatie over de langetermijnimpact en eventuele risico's.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van extra krediet en de bijbehorende financiële dekking. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de benodigde middelen om het project af te ronden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het extra krediet gerechtvaardigd is en of de voorgestelde financiële dekking acceptabel is. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de veiligheid van leerlingen te waarborgen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de langetermijnresultaten en de evaluatie van het succes van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde risicoanalyse.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het extra krediet van € 365.000 goed te keuren, inclusief de financiële dekking voor de kapitaallasten en het vervoer van leerlingen.
Participatie
Er is sprake van burgerparticipatie, aangezien inwoners van Tzummarum zijn geïnformeerd en gehoord via inloopmiddagen en -avonden. De betrokkenheid van de scholen in het ontwerpteam is ook een vorm van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel vermeldt dat er een duurzame school wordt gebouwd. Er worden echter geen specifieke duurzaamheidsmaatregelen genoemd.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een extra kredietaanvraag van € 365.000. Het voorstel geeft aan dat de kapitaallasten van € 20.800 ten laste komen van onvoorzien structureel en de vervoerskosten van € 45.000 van onvoorzien incidenteel. De dekking is deels door reallocatie binnen het projectbudget en deels door extra krediet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelingsvisie Tzummarum Onderwijscluster Zorgcentrum Nij Bethanië Wonen Noordwest Friesland Zorg Partners Friesland Krediet Infrastructuur Veiligheid Dongjum ISV III-subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
T.h. Corporaal
T.h. Corporaal
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
D. Kamstra - Gemeentebelangen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
C. De Pee
Onbekende spreker
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
D. Osinga- Bonnema
D. Osinga- Bonnema
E.a. Van Zuijlen
M.g.m. De Bok
M.g.m. De Bok
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
E.a. Van Zuijlen
Th. Twerda
C. De Pee
Agendapunt 007.5 Begrotingswijzigingen 51 t/m 62ste
Samenvatting
De gemeenteraad van Franekeradeel overweegt om de begroting van 2016 aan te passen. Dit zou gebeuren op basis van de 51e tot en met de 61e wijziging, die verschillende financiële aanpassingen omvatten, zoals ondersteuning voor activiteiten tijdens de jaarwisseling en het toevoegen aan de Algemene Reserve. Daarnaast zou de 62e wijziging alleen voor kennisgeving worden aangenomen, omdat het een administratieve wijziging betreft. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd. De financiële gevolgen en details van de wijzigingen zijn opgenomen in bijlagen. Er zijn geen bezwaren tegen het voorstel en evaluatie zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
De gemeenteried fan Frjentsjerteradiel oerwaget om de begrutting fan 2016 oan te passen. Dit soe barre op basis fan de 51e oant en mei de 61e wiziging, dy't ferskate finansjele oanpassingen omfetsje, lykas stipe foar aktiviteiten tidens de jierwikseling en it tafoegjen oan de Algemiene Reserve. Dêrneist soe de 62e wiziging allinnich foar kennisjouwing oannommen wurde, om't it in bestjoerlike wiziging is. Nei goedkarring troch de ried en de Deputearre Steaten fan Fryslân kinne de wizigingen útfierd wurde. De finansjele gefolgen en details fan de wizigingen binne opnaam yn bylagen. Der binne gjin beswieren tsjin it foarstel en evaluaasje sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Begrotingswijzigingen 2016
Samenvatting: Het voorstel betreft aanpassingen aan de gemeentelijke begroting van Franekeradeel voor het jaar 2016. Het omvat de 51e tot en met de 61e begrotingswijzigingen, die variëren van financiële ondersteuning voor activiteiten tijdens de jaarwisseling tot aanpassingen in de algemene reserve en voorzieningen voor verliesgevende projecten. De 62e wijziging wordt enkel ter kennisgeving aangeboden. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de begroting actueel te houden en aan te passen aan de ontwikkelingen binnen het begrotingsjaar.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de specifieke begrotingswijzigingen en de bijbehorende argumenten. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven op de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren. Na goedkeuring door de raad en de Gedeputeerde Staten van Fryslân kunnen de wijzigingen worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, die invloed hebben op de financiële prioriteiten en de verdeling van middelen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten gedefinieerd die geëvalueerd kunnen worden. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 51e tot en met de 61e wijziging en de 62e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie
Burgerparticipatie is niet van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht op de betreffende afdelingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft geen directe informatie over hoe deze gevolgen gedekt worden, maar impliceert dat de wijzigingen binnen de bestaande financiële kaders passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Gedeputeerde Staten van Fryslân Berap Jaarrekening Gemeentewet Financiële gevolgen Administratieve wijziging BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht: