19-02-2015 Raad
Agendapunt 001 Opening en mededelingen
Agendapunt 002.A Vaststellen agenda raadsvergadering 19 februari 2015
Agendapunt 002.B Besluitenlijst raadsvergadering 22 januari 2015
Agendapunt 003 Vragenuur
Agendapunt 004 Ingekomen stukken
Agendapunt 004.A.1 Brief van het ministerie van Binnelandse Zaken betreffende dualisering van het gemeente- en provinciebestuur en de invoering van een bedrijfsvoeringsorganisatie met rechtspersoonlijkheid
Agendapunt 004.A.2 Brief van de FSU betreffende alleenstaande oudernorm in de WWB
Agendapunt 004.A.3 Brief van de Provinsje Fryslân betreffende programmabegroting 2015 en de meerjarenraming 2016-2018
Agendapunt 004.A.4 Brief van de FUMO betreffende vastgestelde begroting 2015
Agendapunt 004.A.5 Brief van de FSU betreffende opschorten opleggen en vorderen van boetes
Agendapunt 004.A.6 Brief van de VNG betreffende Lbr. 14/091 - Veilige gegevenswisseling Suwinet
Agendapunt 004.A.7 Brief van de FSU
Agendapunt 004.A.8 Brief van het ministerie van Binnenlandse Zaken betreffende samenloop vergoedingen raadsleden met een uitkering
Agendapunt 004.A.9 Brief van de Postoderne Devotiebeweging betreffende moderne Devotie in Friesland (brief)
Agendapunt 004.B Beantwoording raadsvragen
Agendapunt 004.B.1 Dhr. De Roo betreffende Scholencluster MFA Oost
Agendapunt 005 Hamerstukken
Agendapunt 005.1 Meerjarenbeleidsvisie- en plannen Veiligheidsregio Frsylân
Samenvatting
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) is sinds 1 januari verantwoordelijk voor brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio. Er zijn meerjarenbeleidsplannen opgesteld voor de periode 2015-2018, die aan de gemeenteraden worden voorgelegd voor zienswijzen. Deze plannen zijn gericht op het bevorderen van een veiliger en gezonder Fryslân. De beleidsplannen omvatten onder andere het GGD-beleidsplan, het Regionaal Risicoprofiel, en plannen voor crisisbeheersing en brandweerzorg. Gemeenteraden worden gevraagd om kennis te nemen van deze plannen zonder wensen of bedenkingen te uiten, en om schriftelijk te reageren op het Financieel Kader van de VRF. De plannen zijn al vastgesteld in de bestuurscommissies Gezondheid en Veiligheid en worden binnenkort besproken in het Algemeen Bestuur. De VRF heeft een voorkeur voor een financiële strategie die stabiliteit biedt voor de deelnemende gemeenten, waarbij kosten van beleidsintensiveringen worden gedekt zonder extra bijdragen van de gemeenten.
Samenvatting
De Feiligensregio Fryslân (FRF) is sûnt 1 jannewaris ferantwurdlik foar brânwachtsoarch, publike sûnenssoarch, rampbestriding en krisisbehearsking yn de regio. Der binne mearjierrenbeliedsplannen opsteld foar de perioade 2015-2018, dy't oan de gemeenterieden foarlein wurde foar sjochswiizen. Dizze plannen binne rjochte op it befoarderjen fan in feiliger en sûner Fryslân. De beliedsplannen omfetsje ûnder oaren it GGD-beliedsplan, it Regionaal Risiko-profyl, en plannen foar krisisbehearsking en brânwachtsoarch. Gemeenterieden wurde frege om kennis te nimmen fan dizze plannen sûnder winsken of beswieren te uterjen, en om skriftlik te reagearjen op it Finansjeel Kader fan de FRF. De plannen binne al fêststeld yn de bestjoerskommisjes Sûnens en Feiligens en wurde gau besprutsen yn it Algemien Bestjoer. De FRF hat in foarkar foar in finansjele strategy dy't stabiliteit biedt foar de dielnimmende gemeenten, wêrby't kosten fan beliedsintensiveringen dekt wurde sûnder ekstra bydragen fan de gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenbeleidsvisie- en plannen Veiligheidsregio Fryslân". Het voorstel betreft de meerjarenbeleidsplannen van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) voor de periode 2015-2018, die betrekking hebben op brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De plannen zijn opgesteld om bij te dragen aan een veiliger en gezonder Fryslân. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze plannen zonder wensen of bedenkingen te uiten, en om een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader van de VRF.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de belangrijkste beleidsplannen en financiële kaders van de VRF voor de komende jaren omvat. Echter, de operationele prestaties en kosten zijn beperkt uitgewerkt, wat een punt van aandacht kan zijn.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk adviserend. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de beleidsplannen en een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader. De zienswijzen van de raad worden meegenomen in de voorbereiding voor de vaststelling van de stukken in het algemeen bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij wensen of bedenkingen hebben bij de beleidsplannen en hoe zij willen reageren op het Financieel Kader. Er moet ook een keuze worden gemaakt tussen de dekkingsopties voor de financiële mutaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de operationele prestaties en kosten niet gedetailleerd zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de beperkte uitwerking van kosten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de beleidsplannen zonder wensen of bedenkingen te uiten en een schriftelijke reactie te geven op het Financieel Kader.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over burgerparticipatie in het voorstel. Het lijkt erop dat de participatie voornamelijk op bestuurlijk niveau plaatsvindt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de bijdrage van Franekeradeel aan de VRF voor 2016. De VRF biedt twee dekkingsopties aan, waarbij optie 2 de voorkeur heeft vanwege financiële helderheid en rust voor de deelnemende gemeenten. De financiële dekking wordt deels gedekt door het resultaat van de jaarrekening 2014.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân (VRF) Beleidsplannen Brandweerzorg Publieke gezondheidszorg Crisisbeheersing Regionaal Risicoprofiel GGD Fryslân Financieel Kader Risicoanalyse ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006 Bespreekpunten
Agendapunt 006.1 Rapport Theater De Koornbeurs
Samenvatting
In november 2014 besprak de raadscommissie van Franekeradeel de toekomst van Theater de Koornbeurs, naar aanleiding van een rapport dat in opdracht van de gemeente was opgesteld. Het rapport adviseert om het theater om te vormen tot een eigentijds gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten: theater, film en lokale/regionale activiteiten. Deze herprofilering zou een eenmalige investering van € 350.000 vereisen om het interieur, de theatertechniek en de filmfunctie te moderniseren.
Tijdens de commissievergadering bleek er verdeeldheid over het verminderen van het aantal professionele voorstellingen van 70 naar 50. Ook waren er vragen over de medewerking van het theater aan de voorgestelde veranderingen en de benodigde investering. Het college heeft vervolgens overleg gevoerd met de directie en het bestuur van de Koornbeurs, die aangaven achter de uitvoering van het rapport te staan, mits aan de financiële voorwaarden wordt voldaan.
Het college stelt voor om kennis te nemen van het investeringsplan en de uitvoeringsovereenkomst voor 2015-2016, en om een eenmalig bedrag van € 191.300 beschikbaar te stellen voor de eerste fase van de herprofilering. Dit bedrag zou worden gedekt uit onvoorziene middelen. De verdere financiering en voortgang van de herprofilering zullen in latere gesprekken worden geëvalueerd.
Samenvatting
Yn novimber 2014 bespruts de riedskommisje fan Frjentsjerteradiel de takomst fan Teater de Koornbeurs, nei oanlieding fan in rapport dat yn opdracht fan de gemeente opsteld wie. It rapport advisearret om it teater om te foarmjen ta in eigentiids mienskipshûs mei trije kearnaktiviteiten: teater, film en lokale/regionale aktiviteiten. Dizze herprofilering soe in ienmalige ynvestearring fan € 350.000 fereaskje om it ynterieur, de teatertechnyk en de filmfunksje te modernisearjen.
Tidens de kommisjegearkomste die bliken dat der ferskillen fan miening wiene oer it ferminderjen fan it tal profesjonele foarstellings fan 70 nei 50. Ek wiene der fragen oer de meiwurking fan it teater oan de foarstelde feroarings en de nedige ynvestearring. It kolleezje hat dêrnei oerlis fierd mei de direksje en it bestjoer fan de Koornbeurs, dy't oanjûn hawwe efter de útfiering fan it rapport te stean, mits oan de finansjele betingsten foldien wurdt.
It kolleezje stelt foar om kennis te nimmen fan it ynvestearringsplan en de útfieringsoerienkomst foar 2015-2016, en om in ienmalich bedrach fan € 191.300 beskikber te stellen foar de earste faze fan de herprofilering. Dit bedrach soe dekt wurde út ûnfoarsjoene middels. De fierdere finansiering en foarútgong fan de herprofilering sille yn lettere petearen evaluearre wurde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Theater de Koornbeurs
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Theater de Koornbeurs" en richt zich op het creëren van een toekomstbestendige exploitatieopzet voor het theater. Het rapport adviseert om de Koornbeurs te herprofileren naar een eigentijds gemeenschapshuis met drie kernactiviteiten: theater, film en lokale/regionale activiteiten. Dit vereist een eenmalige investering van € 350.000 voor interieurverbeteringen, theatertechniek en professionalisering van de filmfunctie. De raad wordt gevraagd om een eenmalig bedrag van € 191.300 beschikbaar te stellen voor 2015, gedekt uit onvoorzien eenmalig.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een stappenplan voor de uitvoering. Echter, er is enige onduidelijkheid over de exacte dekking van de totale benodigde investering van € 350.000.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de eenmalige financiële bijdrage en de uitvoering van de aanbevelingen uit het rapport.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde herprofilering en de bijbehorende financiële investering. Er is ook een keuze te maken over de vermindering van het aantal professionele voorstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan. Echter, de meetbaarheid van succescriteria zoals "meer bezoekers" is niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig gedetailleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het investeringsplan en de uitvoeringsovereenkomst goed te keuren en de financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is gericht op het informeren van de Koornbeurs over de besluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt € 440.000, waarvan de gemeente € 348.500 bijdraagt. Voor 2015 is € 191.300 nodig, gedekt uit onvoorzien eenmalig. De dekking voor 2016 moet nog worden goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Toekomstbestendige exploitatie Herprofilering Gemeenschapshuis Kernactiviteiten Eenmalige investering Interieur en theatertechniek Filmfunctie Exploitatieopzet SubsidiekaderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de financiering van de Koornbeurs
Samenvatting: De motie betreft de financiering van de Koornbeurs, een theater in de gemeente Franekeradeel. In 2015 wordt €191.300,- geïnvesteerd in de vernieuwing van het interieur, theatertechniek en de filmfunctie. De gemeenteraad wordt gevraagd om eind 2015 te beslissen over een aanvullende bijdrage van €157.200,- voor 2016, afhankelijk van de voortgangsgesprekken met het bestuur en de directie van de Koornbeurs. De motie stelt dat de tweede fase van de financiering niet wordt uitgekeerd als de begroting niet sluitend is of als er overschrijdingen zijn. Ook worden eventuele tekorten niet door de gemeente gedekt.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in termen van de financiële aspecten en voorwaarden voor verdere financiering. Echter, het biedt geen gedetailleerd inzicht in de specifieke criteria voor de beoordeling van de voortgangsgesprekken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de besteding van de gemeentelijke middelen en om te beslissen over de goedkeuring van de tweede fase van de financiering, afhankelijk van de financiële gezondheid van de Koornbeurs.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de financiële steun aan de Koornbeurs willen voortzetten, rekening houdend met de risico's van een niet-sluitende begroting en mogelijke overschrijdingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en voorwaarden. Echter, het is minder specifiek over de exacte criteria voor de voortgangsgesprekken, wat een potentieel inconsistente toepassing kan veroorzaken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorwaarden van de motie en of zij de tweede fase van de financiering willen goedkeuren, afhankelijk van de uitkomsten van de voortgangsgesprekken.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een investering van €191.300,- in 2015 en een mogelijke aanvullende bijdrage van €157.200,- in 2016. De motie stelt dat eventuele tekorten niet door de gemeente worden gedekt, wat financiële risico's voor de Koornbeurs kan inhouden. Er wordt niet aangegeven hoe de initiële investering wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koornbeurs Upgrading Interieur Theatertechniek Professionalisering Filmfunctie Investering Begroting Exploitatie Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.2 Eénmalige bijdrage Theaterseizoen Theater de Koornbeurs
Samenvatting
Theater de Koornbeurs verwacht voor het seizoen 2014-2015 een exploitatietekort van € 25.150. Het bestuur heeft de gemeente gevraagd om extra subsidie of garantstelling voor dit bedrag. De afgelopen jaren heeft de gemeente regelmatig financiële steun verleend, gemiddeld € 75.000 per jaar, om het theater te ondersteunen. Eind 2013 is besloten een onderzoek naar de toekomst van het theater uit te voeren, waarvan de resultaten inmiddels beschikbaar zijn. Politieke besluitvorming hierover staat gepland voor het najaar van 2014, met verwachte financiële effecten vanaf het seizoen 2015-2016. Voor het seizoen 2014-2015 is een eenmalige bijdrage van € 25.150 voorgesteld om het tekort te dekken, te financieren uit de post 'onvoorzien eenmalig 2015'. Het theater verwacht hogere inkomsten uit kaartverkoop en horeca, waardoor het tekort lager is dan eerdere jaren. De gemeente zal voor 1 oktober 2015 een verantwoording van het theater ontvangen over het gebruik van de subsidie.
Samenvatting
Teater de Koornbeurs ferwachtet foar it seizoen 2014-2015 in eksploitaasjetekoart fan € 25.150. It bestjoer hat de gemeente frege om ekstra subsydzje of garânsje foar dit bedrach. De ôfrûne jierren hat de gemeente geregeld finansjele stipe ferliend, gemiddeld € 75.000 per jier, om it teater te stypjen. Ein 2013 is besletten in ûndersyk nei de takomst fan it teater út te fieren, wêrfan de resultaten yntusken beskikber binne. Politike beslútfoarming hjir oer stiet pland foar it neijier fan 2014, mei ferwachte finansjele effekten fanôf it seizoen 2015-2016. Foar it seizoen 2014-2015 is in ienmalige bydrage fan € 25.150 foarsteld om it tekoart te dekken, te finansieren út de post 'ûnfoarsjoen ienmalich 2015'. It teater ferwachtet hegere ynkomsten út kaartferkeap en hoareka, wêrtroch it tekoart leger is as eardere jierren. De gemeente sil foar 1 oktober 2015 in ferantwurding fan it teater ûntfange oer it gebrûk fan de subsydzje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Theater de Koornbeurs" en richt zich op het verstrekken van een eenmalige subsidie van € 25.150 om het verwachte exploitatietekort van het theater voor het seizoen 2014-2015 te dekken. Het theater heeft in het verleden regelmatig financiële steun van de gemeente ontvangen vanwege aanhoudende tekorten. De gemeenteraad heeft eerder ingestemd met een onderzoek naar de toekomst van het theater, waarvan de resultaten in het najaar van 2014 worden besproken. De subsidie wordt gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2015'.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de situatie, de voorgestelde oplossing, en de financiële dekking. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de oorzaken van de tekorten en mogelijke structurele oplossingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de eenmalige subsidie van € 25.150 aan Theater de Koornbeurs en het dekken van dit bedrag uit de post 'onvoorzien eenmalig 2015'.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het theater met een eenmalige subsidie of het risico nemen dat het theater zonder deze steun mogelijk niet kan voortbestaan. Dit kan ook implicaties hebben voor de culturele voorzieningen in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de dekking. Het is echter niet tijdgebonden met betrekking tot structurele oplossingen voor de financiële problemen van het theater. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een langetermijnvisie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van € 25.150 beschikbaar te stellen en te dekken uit de post 'onvoorzien eenmalig 2015'.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie is beperkt tot het verstrekken van een beschikking aan het theater.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het financiële gevolg is een eenmalige uitgave van € 25.150, gedekt uit de post 'onvoorzien eenmalig 2015'. Er is geen verdere informatie over structurele financiële oplossingen of langetermijnimpact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theater de Koornbeurs Exploitatietekort Subsidie Begroting 2014-2015 Onderzoeksrapport Gemeente Franekeradeel Eenmalige bijdrage Politieke besluitvorming Directie Financiële effectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.3 Voorstel verordening rekenkamercommissie 2015
Samenvatting
De rekenkamercommissie van Franekeradeel, bestaande uit drie externe leden en een externe secretaris, staat voor een uitdaging omdat het budget voor 2015 op nul euro is gezet. Hierdoor kan de commissie haar werkzaamheden niet voortzetten. Bovendien loopt de benoemingstermijn van twee van de drie leden in 2015 af. De commissie heeft eind 2014 om duidelijkheid gevraagd over haar toekomst. Een mogelijke oplossing voor deze situatie is het aanpassen van de verordening, zodat de rekenkamerfunctie kan blijven bestaan zonder extra kosten. Dit kan door de externe leden te vervangen door raadsleden die geen extra vergoeding ontvangen. Het seniorenconvent heeft al ingestemd met de voorgestelde verordeningstekst. Na vaststelling zal de verordening op de gebruikelijke wijze worden gepubliceerd.
Samenvatting
De rekkenskamerkommisje fan Frjentsjerteradiel, besteande út trije eksterne leden en in eksterne sekretaris, stiet foar in útdaging om't it budzjet foar 2015 op nul euro set is. Hjirtroch kin de kommisje har wurksumheden net fuortsette. Boppedat rint de beneamingstermyn fan twa fan 'e trije leden yn 2015 ôf. De kommisje hat ein 2014 om dúdlikens frege oer har takomst. In mooglike oplossing foar dizze situaasje is it oanpassen fan 'e feroardering, sadat de rekkenskamerfunksje bestean bliuwe kin sûnder ekstra kosten. Dit kin troch de eksterne leden te ferfangen troch riedsleden dy't gjin ekstra fergoeding ûntfange. It seniorenkonvent hat al ynstimd mei de foarstelde feroarderingstekst. Nei fêststelling sil de feroardering op de gewoane wize publisearre wurde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2015". Het voorstel beoogt de rekenkamercommissie van Franekeradeel te herstructureren, aangezien de begroting voor 2015 op nul euro is gezet. Hierdoor kan de commissie haar werkzaamheden niet langer uitvoeren. Twee van de drie externe leden hebben bovendien een aflopende benoemingstermijn. Het voorstel stelt voor om de verordening te wijzigen, zodat raadsleden de taken van de externe leden overnemen zonder extra vergoeding, waardoor de gemeente blijft voldoen aan de wettelijke vereisten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de voorgestelde oplossing. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte taken en verantwoordelijkheden van de raadsleden die de rekenkamerfunctie zullen overnemen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en de nieuwe verordening vaststellen. Dit is essentieel om de rekenkamerfunctie te behouden en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het vervangen van externe leden door raadsleden zonder extra vergoeding. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals de onafhankelijkheid van de rekenkamerfunctie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke criteria voor succes of evaluatie genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van het uitvoeren van de rekenkamerfunctie zonder budget kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de gemeentelijke rekenkamercommissie 2015 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De communicatie beperkt zich tot de gebruikelijke publicatie van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het invullen van de rekenkamerfunctie op deze manier geen kosten met zich meebrengt. Er is geen dekking nodig omdat er geen uitgaven zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Begroting Externe leden Benoemingstermijn Gemeentewet Seniorenconvent Verordening Gemeente Franekeradeel Artikel 81oa BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 006.4 Begrotingswijzigingen 2015
Samenvatting
In de gemeente Franekeradeel zijn er ontwikkelingen die aanpassingen van de begroting voor 2015 wenselijk maken. Het voorstel is om de begroting te wijzigen op basis van de 19e tot en met de 23e wijziging, die onder andere betrekking hebben op het gemeentefonds, herprofilering van theater de Koornbeurs, vergoeding voor zwerfafval, en projecten uit de Streekagenda. Daarnaast wordt voorgesteld de 24e wijziging voor kennisgeving aan te nemen. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn opgenomen in de bijlagen. De wijzigingen zijn bedoeld om een actueler beeld van de begroting te geven en de beschikbare middelen voor onvoorziene uitgaven up-to-date te houden. Evaluatie van de wijzigingen zal plaatsvinden via de Berap en de jaarrekening.
Samenvatting
Yn de gemeente Frjentsjerteradiel binne der ûntwikkelings dy't oanpassings fan de begrutting foar 2015 winsklik meitsje. It foarstel is om de begrutting te wizigjen op basis fan de 19e oant en mei de 23e wiziging, dy't ûnder oare betrekking hawwe op it gemeentefûns, herprofilering fan teater de Koornbeurs, fergoeding foar swalkôffal, en projekten út de Streekagenda. Dêrneist wurdt foarsteld de 24e wiziging foar kennisjouwing oan te nimmen. De finansjele gefolgen fan dizze wizigings binne opnommen yn de bylagen. De wizigings binne bedoeld om in aktuëler byld fan de begrutting te jaan en de beskikbere middels foar ûnfoarsjoene útjeften up-to-date te hâlden. Evaluaasje fan de wizigings sil plakfine fia de Berap en de jierrekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Begrotingswijzigingen 2015" van de gemeente Franekeradeel. Het voorstel behelst het aanpassen van de begroting op basis van de 19e tot en met de 23e wijziging en het voor kennisgeving aannemen van de 24e wijziging. De wijzigingen betreffen onder andere de decembercirculaire van het gemeentefonds, herprofilering van theater de Koornbeurs, vergoeding voor zwerfafval, en quick wins van de Streekagenda. Het doel is om de begroting actueel te houden en aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar de specifieke wijzigingen en bijlagen die verdere toelichting bieden. Er zijn geen bezwaren of kanttekeningen genoemd.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de begrotingswijzigingen door te voeren. Dit is een formele stap om de begroting aan te passen aan de actuele financiële situatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, wat impliceert dat zij akkoord gaan met de prioriteiten en financiële verschuivingen die deze wijzigingen met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of resultaten geformuleerd, behalve het actueel houden van de begroting. Er zijn geen inconsistente elementen opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begroting aan te passen op basis van de 19e tot en met de 23e wijziging en de 24e wijziging voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie van toepassing op dit voorstel. De communicatie is intern gericht.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden in de bijlagen gespecificeerd. Het voorstel geeft aan dat de wijzigingen noodzakelijk zijn om de begroting actueel te houden, maar er is geen specifieke dekking voor de wijzigingen genoemd in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijzigingen Ontwikkelingen Budgetten Decembercirculaire gemeentefonds Herprofilering theater de Koornbeurs Vergoeding zwerfafval Oanpakke en Opknappe - Quick Wins Streekagenda Exploitatietekort theater de Koornbeurs Gemeentewet Berap en jaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht: