26-05-2016 Raadsvergadering M
Agendapunt 1 Iepening en meidielings
Agendapunt 5 It fêststellen fan it ferslach fan de rie fan 14 april 2016 en 21 april 2016
Agendapunt 6 Ynkommen stikken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Ynformaasje fan it kolleezje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Fêststelle Geurfyzje en Geurferoardering
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de Geurvisie en de Geurverordening voor geurhinder en veehouderij vast te stellen. Deze documenten zijn eerder ter inzage gelegd, waarbij één zienswijze is ingediend. De zienswijze, afkomstig van T. Hofman, uit zorgen over de leefbaarheid en mogelijke gezondheidsrisico's in nieuwe woongebieden nabij Deinum. De zienswijze leidt echter niet tot aanpassingen in het plan, omdat de afstand tussen agrarische bedrijven en woongebieden voldoet aan wettelijke normen en de Geurverordening losstaat van Q-koortsproblematiek. De Geurverordening is noodzakelijk voor de voortgang van het bestemmingsplan Woonvelden Deinum-oost. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van de Geurvisie en Geurverordening. Na goedkeuring door de raad worden de documenten gepubliceerd en treden ze in werking.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de Geurfisy en de Geurferoardering foar geurhinder en feehâlderij fêst te stellen. Dizze dokuminten binne earder ter ynsjen lein, wêrby't ien ynspraakreaksje yntsjinne is. De ynspraakreaksje, ôfkomstich fan T. Hofman, uteret soargen oer de libbenskwaliteit en mooglike sûnensrisiko's yn nije wenwiken by Deinum. De ynspraakreaksje liedt lykwols net ta oanpassingen yn it plan, om't de ôfstân tusken agraryske bedriuwen en wenwiken foldocht oan wetlike noarmen en de Geurferoardering los stiet fan Q-koartsproblematiek. De Geurferoardering is nedich foar de foarútgong fan it bestimmingsplan Wengebieten Deinum-east. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan de fêststelling fan de Geurfisy en Geurferoardering. Nei goedkarring troch de ried wurde de dokuminten publisearre en trede se yn wurking.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Geurvisie en Geurverordening 2016 gemeente Menameradiel". Het voorstel betreft het vaststellen van een Geurvisie en een bijbehorende Geurverordening voor de gemeente Menameradiel. De Geurvisie past de geurnormen aan voor bestaande situaties en stelt nieuwe normen voor toekomstige ontwikkelingen, specifiek gericht op gebieden aan de westzijde van Dronryp en ten noorden van Deinum. Er is één zienswijze ingediend, maar deze leidt niet tot aanpassing van het plan. De Geurverordening is noodzakelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan Woonvelden Deinum-oost.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de probleemstelling, en de argumenten voor de voorgestelde maatregelen. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere details.
Rol van de Raad:
De raad moet de Geurvisie en Geurverordening vaststellen. Dit is een noodzakelijke stap voor de voortgang van het bestemmingsplan Woonvelden Deinum-oost.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassingen van de geurnormen en de vaststelling van de Geurverordening, ondanks de ingediende zienswijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Geurvisie en Geurverordening vast te stellen, zodat deze in werking kunnen treden.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met slechts één zienswijze ingediend. De indiener is geïnformeerd over het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de Geurvisie en Geurverordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geurverordening Geurvisie Geurhinder Veehouderij Zienswijze Dronryp Deinum Q-koorts Bestemmingsplan Wet geurhinderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Fêststelle BP Wenfjilden Deinum-East (gebietsûntwikkeling faze 2)
Samenvatting
De gemeenteraad bespreekt het bestemmingsplan voor Woonvelden Deinum-Oost, onderdeel van de gebiedsontwikkeling Fase 2. Het plan, dat de bouw van woningen aan de noordoostelijke rand van Deinum mogelijk maakt, heeft ter inzage gelegen en is nu klaar voor vaststelling. Tijdens de inspraakperiode zijn er geen reacties van burgers ontvangen, maar wel van de Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en de Gasunie. Deze reacties zijn verwerkt in het plan.
Er zijn drie zienswijzen ingediend door bewoners en instanties. De bewoners van Sportleane 18 hebben opmerkingen over de groene bufferzone en de behoefte aan woningen. Hun zienswijzen leiden tot enkele aanpassingen in het plan, zoals het schrappen van parkeervoorzieningen in de groene buffer. De zienswijzen van T. Hofman betreffen de timing van het plan in relatie tot andere infrastructurele projecten, maar leiden niet tot aanpassingen. Gedeputeerde Staten van Fryslân wijzen op een vrijwaringszone die niet voldoet aan de Vaarwegenverordening, maar na overleg blijft de huidige afstand gehandhaafd.
Daarnaast zijn er ambtshalve aanpassingen voorgesteld, zoals de betrokkenheid van de brandweer bij de situering van brandkranen en een wijziging in de bouwvoorschriften voor woonveld 3. Het voorstel is om de regels en de verbeelding van het bestemmingsplan op enkele punten aan te passen. De gemeenteraad zal hierover beslissen.
Samenvatting
De gemeenteried besprekt it bestimmingsplan foar Woonvelden Deinum-East, ûnderdiel fan de gebietsûntwikkeling Fase 2. It plan, dat de bou fan wenningen oan de noardeastlike râne fan Deinum mooglik makket, hat ter ynsjen lein en is no klear foar fêststelling. Tidens de ynspraakperioade binne der gjin reaksjes fan boargers ûntfongen, mar wol fan de Provinsje Fryslân, Wetterskip Fryslân en de Gasunie. Dizze reaksjes binne ferwurke yn it plan.
Der binne trije sjenswizen yntsjinne troch bewenners en ynstânsjes. De bewenners fan Sportleane 18 hawwe opmerkingen oer de griene bufferzone en de needsaak oan wenningen. Harren sjenswizen liede ta inkele oanpassingen yn it plan, lykas it skrassen fan parkearfoarsjennings yn de griene buffer. De sjenswizen fan T. Hofman hawwe betrekking op de timing fan it plan yn relaasje ta oare ynfrastrukturele projekten, mar liede net ta oanpassingen. Deputearre Steaten fan Fryslân wize op in frijwaringszone dy't net foldocht oan de Faarwegenferoardering, mar nei oerlis bliuwt de hjoeddeiske ôfstân hanthavene.
Dêrneist binne der amtshalve oanpassingen foarsteld, lykas de belutsenens fan de brânwacht by de situaasje fan brânkranen en in wiziging yn de boufoarskriften foar wenfjild 3. It foarstel is om de regels en de ferbylding fan it bestimmingsplan op inkele punten oan te passen. De gemeenteried sil hjir oer beslute.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Titel: Vaststelling BP Woonvelden Deinum-Oost (Gebiedsontwikkeling Fase 2)
Samenvatting: Het bestemmingsplan voor de bouw van woningen aan de noordoostelijke rand van Deinum is klaar voor vaststelling. Het plan biedt de planologische basis voor de ontwikkeling van woonvelden met maximaal 50 woningen. Er zijn drie zienswijzen ingediend, waarvan enkele leiden tot aanpassingen in het plan. De groene bufferzone wordt aangepast om parkeervoorzieningen uit te sluiten en hoogopgaand groen te behouden. De ontwikkeling van woonveld 1 wordt gefaseerd aangepakt. De bouw start niet eerder dan medio 2017, na voltooiing van een nieuw sportcomplex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aandacht voor de zienswijzen en de aanpassingen die daaruit voortvloeien. Er is echter beperkte informatie over de financiële dekking en participatie.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en de voorgestelde aanpassingen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de omvang van de woningbouw, de invulling van de groene bufferzone en de fasering van de ontwikkeling.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke en meetbare doelen voor de woningbouw en groene buffer. Er zijn echter geen duidelijke tijdsgebonden doelen voor de gehele ontwikkeling. Inconsequenties zijn beperkt, maar er is onduidelijkheid over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan met de voorgestelde aanpassingen vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte informatie over participatie, hoewel er inspraakmogelijkheden zijn geweest en zienswijzen zijn behandeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld via de groene bufferzone, maar is geen expliciet onderwerp.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken, en er is geen duidelijke dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woonvelden Deinum-Oost Gebiedsontwikkeling Provincie Fryslân Groen bufferzone Zienswijzen Woningbouw Sportcomplex Beeldkwaliteitsplan Vaarwegenverordening FryslânVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Kosten projekt weryndieling Littenseradiel
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om de kosten voor het project herindeling van de gemeente Littenseradiel te dekken. Het project is opgedeeld in drie fasen, met een totale geraamde kostprijs van € 1.467.840,-. De gemeente Waadhoeke is verantwoordelijk voor 17% van deze kosten, wat neerkomt op € 249.533,-. Menameradiel draagt hiervan € 83.178,- bij. De kostenverdeling is gebaseerd op een verdeelsleutel die rekening houdt met het aantal inwoners, woningen en de oppervlakte van de betrokken gemeenten. Súdwest-Fryslân financiert de kosten voor en zal de afrekening in 2018 plaatsvinden. Naast de projectkosten wordt er gewerkt aan een splitsingsbalans voor de verdeling van activa. De voortgang van het project kan worden gevolgd via de herindelingscommissie en de klankbordgroep.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om de kosten foar it projekt werindieling fan de gemeente Littenseradiel te dekken. It projekt is opdield yn trije fazen, mei in totale rûsde kostpriis fan € 1.467.840,-. De gemeente Waadhoeke is ferantwurdlik foar 17% fan dizze kosten, wat delkomt op € 249.533,-. Menameradiel draacht hjirfan € 83.178,- by. De kostenferdieling is basearre op in ferdielkaai dy't rekken hâldt mei it tal ynwenners, wenten en it oerflak fan de belutsen gemeenten. Súdwest-Fryslân finansiert de kosten foar en sil de ôfrekkene yn 2018 plakfine. Njonken de projektkosten wurdt der wurke oan in splitsingsbalâns foar de ferdieling fan aktiva. De foarútgong fan it projekt kin folge wurde fia de werindielingskommisje en de klankboerdgroep.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kosten project herindeling Littenseradiel". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met het dekken van € 83.178,-, het aandeel van de gemeente Menameradiel in de kosten voor de herindeling van Littenseradiel, uit de herindelingsbijdrage. De totale kosten voor het project zijn geraamd op € 1.467.840,-, waarvan Waadhoeke 17% draagt. De kosten worden verdeeld volgens een verdeelsleutel gebaseerd op inwoners, woningen en oppervlakte. Súdwest-Fryslân financiert de kosten voor en de afrekening vindt plaats in 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en verwijst naar de bestuursovereenkomst en verdeelsleutel. Echter, er is weinig informatie over de specifieke activiteiten binnen het project.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de financiering van het aandeel van de gemeente Menameradiel in de herindelingskosten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiering en de verdeelsleutel. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn tegen de verdeelsleutel of de hoogte van de kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en resultaten van het project. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het dekken van de kosten uit de herindelingsbijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De kosten worden gedekt uit de herindelingsbijdrage, en er blijft na aftrek van de projectkosten circa € 1 miljoen over. De dekking is dus gewaarborgd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herindeling Littenseradiel Projectkosten Bestuursovereenkomst Verdeelsleutel Splitsingsbalans Voorfinanciering Gemeente Súdwest-Fryslân Gemeente Menameradiel Herindelingsbijdrage Wet ArhiVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Plannologyske proseduere nijbou brede skoalle Bitgummole - besprekke
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Oanpassing rioeloanslutingen Ramshoornstritte Berltsum
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt een voorstel om een slecht functionerend riool op particulier terrein aan de Ramshoornstrjitte in Berltsum buiten gebruik te stellen. Bewoners van de betreffende adressen hebben al jaren klachten over het riool, dat inmiddels als einde levensduur wordt beschouwd. Het plan is om de vuilwaterafvoeren van de woningen aan te sluiten op het hoofdriool in de Ramshoornstrjitte, omdat het huidige riool moeilijk bereikbaar is en onderhoud vereist. De kosten voor deze aanpassing worden geraamd op € 20.000 en kunnen worden gedekt vanuit het vastgestelde vGRP 2013-2018. Er zijn huisbezoeken geweest om de situatie in kaart te brengen, en na goedkeuring van de raad zullen de bewoners worden geïnformeerd en de werkzaamheden worden gestart. Het niet uitvoeren van de werkzaamheden kan leiden tot aansprakelijkheid voor de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt in foarstel om in min funksjonearjend rioel op partikulier terrein oan de Ramshoornstrjitte yn Berltsum bûten gebrûk te stellen. Bewenners fan de oangeande adressen hawwe al jierren klachten oer it rioel, dat yntusken as ein libbensdoer wurdt beskôge. It plan is om de smoarchwetterôffieren fan de wenten oan te sluten op it haadrioel yn de Ramshoornstrjitte, om't it hjoeddeiske rioel dreech berikber is en ûnderhâld freget. De kosten foar dizze oanpassing wurde rûsd op € 20.000 en kinne wurde dekt út it fêststelde vGRP 2013-2018. Der binne húsbesites west om de situaasje yn kaart te bringen, en nei goedkarring fan de ried sille de bewenners ynformearre wurde en de wurksumheden wurde útfierd. It net útfieren fan de wurksumheden kin liede ta oanspraaklikens foar de gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanpassen huisaansluitingen Ramshoornstrjitte Berltsum". Het richt zich op het buitengebruik stellen van een gemeentelijk riool op particulier terrein dat in slechte staat verkeert. Bewoners van de Ramshoornstrjitte en Hofsleane hebben geklaagd over het slecht functioneren van dit riool. Het voorstel beoogt de vuilwaterafvoeren van de woningen aan te sluiten op het hoofdriool in de Ramshoornstrjitte. De kosten van €20.000 worden gedekt door het vastgestelde vGRP 2013-2018. Het oude riool zal met zand worden gevuld vanwege de ontoegankelijkheid voor opruimen of vervanging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de voorgestelde oplossing, financiële dekking, en een juridische grondslag. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte uitvoeringstijdlijn en eventuele alternatieve oplossingen die overwogen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de werkzaamheden te kunnen starten. Hun rol is om te beoordelen of het voorstel in lijn is met gemeentelijke prioriteiten en budgetten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het oplossen van dit specifieke rioolprobleem, gezien de kosten en de impact op de betrokken bewoners. Er moet ook overwogen worden of de voorgestelde oplossing de meest duurzame en kosteneffectieve is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (kosten), en tijdgebonden (start na goedkeuring). Het mist echter concrete details over de tijdlijn voor uitvoering en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de planning zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, zodat de werkzaamheden kunnen beginnen en de bewoners geïnformeerd kunnen worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat bewoners geïnformeerd worden na goedkeuring, maar er is geen sprake van voorafgaande participatie of inspraak van de bewoners in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het vervangen van een einde-levensduur riool kan als een duurzame actie worden beschouwd om toekomstige problemen en milieuschade te voorkomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €20.000, die gedekt worden door het vGRP 2013-2018. Er is geen verdere informatie over mogelijke extra kosten of besparingen op lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Riool Particulier terrein Vuilwaterafvoeren Ramshoornstrjitte Onderhoud vGRP 2013-2018 Kosten Aansprakelijkheid Communicatie Wet milieubeheerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Belêstingen op ien oanslachbiljet en ynfiering automatyske ynkasso
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2016 werd besproken hoe de gemeentelijke belastingen in de aanloop naar de fusie tot de gemeente Waadhoeke geharmoniseerd kunnen worden. Momenteel verschillen de betalingstermijnen en de wijze van aanslagoplegging tussen de gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Het voorstel is om in Menameradiel vanaf februari 2017 één gecombineerd aanslagbiljet te versturen, net als in de andere gemeenten. Daarnaast wordt overwogen om ook in Menameradiel de mogelijkheid van betaling via automatische incasso in te voeren, wat al in de andere gemeenten mogelijk is. Dit zou belastingplichtigen de kans geven om in meerdere termijnen te betalen, wat de belastingdruk kan verlichten. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals de noodzaak van een incassocontract en het feit dat automatische incasso alleen voor bepaalde belastingsoorten mogelijk wordt. De invoering zou eenmalig € 6.500 kosten, te dekken uit de post onvoorzien. Communicatie over de veranderingen zou via diverse kanalen plaatsvinden.
Samenvatting
Tidens de riedsgearkomste fan 26 maaie 2016 waard besprutsen hoe't de gemeentlike belestingen yn de oanrin nei de fúzje ta de gemeente Waadhoeke harmonisearre wurde kinne. Op it stuit ferskille de betellingsterminen en de wize fan oanslachoplegging tusken de gemeenten it Bildt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel. It foarstel is om yn Menameradiel fanôf febrewaris 2017 ien kombinearre oanslachbiljet te ferstjoeren, krekt as yn de oare gemeenten. Derneist wurdt oerwage om ek yn Menameradiel de mooglikheid fan betelling fia automatyske ynkasso yn te fieren, wat al yn de oare gemeenten mooglik is. Dit soe belestingplichtigen de kâns jaan om yn mear terminen te beteljen, wat de belestingdruk ferljochtsje kin. Der binne inkele kanttekeningen, lykas de needsaak fan in ynkassokontrakt en it feit dat automatyske ynkasso allinnich foar bepaalde belestingsoarten mooglik wurdt. De ynfiering soe ienmalich € 6.500 kostje, te dekken út de post ûnfoarsjoen. Kommunikaasje oer de feroarings soe fia ferskate kanalen plakfine.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de termijnen van betaling voor onroerende zaakbelasting, afvalstoffenheffing en rioolheffing." Het voorstel beoogt de harmonisatie van de processen voor gemeentelijke belastingen in de aanloop naar de fusie van de gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel tot de nieuwe gemeente Waadhoeke in 2018. Het stelt voor om de gemeente Menameradiel in februari 2017 een gecombineerd aanslagbiljet te laten versturen en de mogelijkheid te bieden tot betaling via automatische incasso, zoals al gebeurt in de andere twee gemeenten. Dit moet de belastingdruk voor inwoners verlichten door betaling in meerdere termijnen mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, argumenten voor de wijziging, kanttekeningen, een financiële paragraaf en een juridische grondslag. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie en de communicatie naar de inwoners.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de harmonisatie van de belastingprocessen mogelijk te maken. Dit omvat het instemmen met de wijziging van de betalingstermijnen en de invoering van automatische incasso.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de harmonisatie van de belastingprocessen steunt en of zij de financiële uitgaven voor de invoering van automatische incasso gerechtvaardigd vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken (harmonisatie en automatische incasso). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte stappen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de betalingstermijnen en de invoering van automatische incasso.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in de besluitvorming, maar biedt wel maatwerk voor kwetsbare groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De invoering kost eenmalig ongeveer € 6.500 exclusief BTW, te dekken uit de post onvoorzien eenmalige middelen. Dit lijkt een beheersbare uitgave binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Automatische incasso Procesharmonisatie Gemeentelijke belastingen Betalingstermijnen Onroerende zaakbelasting Afvalstoffenheffing Rioolheffing Aanslagbiljet Fusie IncassocontractVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Oanfraach bydrage restauraasje oargel RK tsjerke Dronryp
Samenvatting
Op 26 mei 2016 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om een financiële bijdrage te overwegen voor de restauratie van het orgel in de RK kerk te Dronryp. De penningmeester van de Heilige Jacobus de Meerdere parochie heeft op 31 maart 2016 een verzoek ingediend voor deze bijdrage. Het orgel, dat jaarlijks wordt onderhouden, heeft dringend groot onderhoud nodig gehad, wat al deels is uitgevoerd om in aanmerking te komen voor monumentensubsidie. De totale kosten van de restauratie bedragen tot nu toe € 49.438,15. In vergelijkbare gevallen zijn eerder bijdragen verleend voor de restauratie van rijksmonumenten. De gemeenteraad overweegt een bijdrage van maximaal 10% van de totale kosten, onder voorwaarde dat de aanvrager na voltooiing van de werkzaamheden de gemaakte kosten kan aantonen. De juridische basis voor de bijdrage is vastgelegd in de Algemene Subsidieverordening en de bijbehorende beleidsregels.
Samenvatting
Op 26 maaie 2016 besprekt de gemeenteried in foarstel om in finansjele bydrage te oerwaagjen foar de restauraasje fan it oargel yn de RK tsjerke te Dronryp. De ponghâlder fan de Hillige Jacobus de Mear parochy hat op 31 maart 2016 in fersyk yntsjinne foar dizze bydrage. It oargel, dat jierliks ûnderhâlden wurdt, hat driuwend grut ûnderhâld nedich hân, wat al diels útfierd is om yn oanmerking te kommen foar monumintesubsydzje. De totale kosten fan de restauraasje bedrage oant no ta € 49.438,15. Yn fergelykbere gefallen binne earder bydragen ferliend foar de restauraasje fan ryksmonuminten. De gemeenteried oerwaget in bydrage fan maksimaal 10% fan de totale kosten, ûnder betingst dat de oanfreger nei foltôging fan de wurksumheden de makke kosten oantoane kin. De juridyske basis foar de bydrage is fêstlein yn de Algemiene Subsydzjeregeling en de byhearrende beliedsrjochtlinen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Bijdrage restauratie orgel RK kerk te Dronryp". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een financiële bijdrage te verlenen voor de restauratie van het orgel in de RK kerk te Dronryp. De restauratie is noodzakelijk vanwege de slechte conditie van het orgel, en om in aanmerking te komen voor monumentensubsidie moest het onderhoud in 2015 grotendeels zijn afgerond. De totale kosten van de restauratie bedragen €49.438,15, en de gemeente wordt gevraagd om een bijdrage van 10% van deze kosten te verlenen, conform eerdere bijdragen aan rijksmonumenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een overzicht van de kosten, en een verwijzing naar de juridische grondslag voor de bijdrage. Er zijn echter enkele inconsistenties in de bedragen genoemd in de brief en offerte.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de gevraagde financiële bijdrage van 10% van de restauratiekosten willen toekennen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de restauratie van het orgel financieel willen ondersteunen, wat kan afhangen van prioriteiten zoals erfgoedbehoud en budgettaire overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde bijdrage. Het is echter niet volledig tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadline voor de uitbetaling wordt genoemd. Er zijn ook inconsistenties in de bedragen genoemd in de brief en offerte.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de bijdrage van 10% van de restauratiekosten willen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een bijdrage van 10% van de totale restauratiekosten, wat neerkomt op ongeveer €4.943,82. Het voorstel geeft aan dat deze bijdrage in lijn is met eerdere bijdragen aan soortgelijke projecten, maar er wordt niet specifiek vermeld hoe deze kosten gedekt worden binnen het gemeentelijke budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Restauratie Orgel RK kerk Dronryp Financiële bijdrage Onderhoud Monumentenzorg Subsidie Kosten Orgelmakerij Bakker & Timmenga Algemene SubsidieverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Foarnommen gunning akkountantstsjinsten
Samenvatting
De gemeenteraden van het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel hebben besloten om gezamenlijk accountantsdiensten aan te besteden voor de periode 2016-2019. Er zijn twee inschrijvingen ontvangen en beoordeeld. De beoordelingscommissie, bestaande uit ambtenaren en raadsleden, heeft unaniem de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) aanbevolen als meest geschikte kandidaat, zowel op basis van kwaliteit als prijs. De raden moeten nu een voorlopig gunningsbesluit nemen, waarna de inschrijvers geïnformeerd worden. Er is een periode waarin bezwaar kan worden gemaakt tegen de voorlopige gunning. Als er geen bezwaar komt, wordt de gunning definitief en wordt het contract opgesteld en ondertekend. De gemeente Waadhoeke kan vanaf 2018 aanzienlijke kostenbesparingen verwachten.
Samenvatting
De gemeenterieden fan it Bildt, Frjentsjerteradiel en Menameradiel hawwe besletten om mienskiplik accountantsdiensten oan te besteegjen foar de perioade 2016-2019. Der binne twa ynskriuwings ûntfongen en beoardiele. De beoardielingskommisje, besteande út amtneren en riedsleden, hat unanym de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) oanrikkemandearre as meast geskikte kandidaat, sawol op basis fan kwaliteit as priis. De rieden moatte no in foarlopich gunningsbeslút nimme, dêrnei wurde de ynskriuwers ynformearre. Der is in perioade wêryn beswier makke wurde kin tsjin de foarlopige gunning. As der gjin beswier komt, wurdt de gunning definityf en wurdt it kontrakt opsteld en ûndertekene. De gemeente Waadhoeke kin fanôf 2018 oanmerklike kostenbesparrings ferwachtsje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorlopige gunning aanbesteding accountantsdiensten". Het voorstel betreft de voorlopige gunning van de accountantsdiensten voor de periode 2016-2019 aan de Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) door de gemeenten het Bildt, Franekeradeel en Menameradiel. Na een gezamenlijke aanbesteding, waarbij twee inschrijvers betrokken waren, is HZG als meest geschikte kandidaat naar voren gekomen op basis van de gunningscriteria. De raden moeten nu een voorlopig gunningsbesluit nemen, waarna de verdere uitvoering door inkoopbegeleiding wordt afgehandeld. Er is een verlengde Alcatelperiode waarin bezwaar kan worden gemaakt tegen de gunning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van het proces, de criteria voor gunning, en de rol van de beoordelingscommissie. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de presentaties en de exacte scores van de inschrijvers.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een voorlopig gunningsbesluit te nemen. Dit is een formele stap in het aanbestedingsproces die noodzakelijk is voordat de opdracht definitief kan worden gegund.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de beoordelingscommissie al een unanieme aanbeveling heeft gedaan. De raad moet echter beslissen of zij deze aanbeveling volgt en de voorlopige gunning aan HZG goedkeurt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke criteria en een tijdsbestek bevat, ontbreekt het aan meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de verdere stappen na de voorlopige gunning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de opdracht voor de accountantsdiensten voorlopig te gunnen aan HZG en de verdere uitvoering op te dragen aan inkoopbegeleiding.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de gunning van accountantsdiensten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de gemeente Waadhoeke vanaf 2018 een aanzienlijke kostenreductie kan verwachten, met een halvering van de kosten voor controle. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze besparingen worden gedekt of herverdeeld binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsdiensten Hofsteenge Zeeman Groep (HZG) Aanbesteding Beoordelingscommissie Inschrijvers Gunningscriteria Inkoopbegeleiding Verlengde Alcatelperiode Economisch meest voordelige inschrijving Aanbestedingswet 2012Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Wiziging 4e programmabegrutting 2016
Samenvatting
Op 26 mei 2016 bespreekt de gemeenteraad een voorstel om de programmabegroting van 2016 te wijzigen. De gemeenteraad heeft de verantwoordelijkheid om zowel de begroting als eventuele wijzigingen goed te keuren. Na goedkeuring worden de wijzigingen doorgevoerd in de financiële administratie.
De voorgestelde wijzigingen betreffen onder andere de kosten voor de inhuur van buitengewone opsporingsambtenaren in Leeuwarden, de financiële afwikkeling van een gebiedsontwikkeling door de Stichting Tuinbouwontwikkeling Friesland, en de actualisatie van het bestemmingsplan voor het buitengebied. Deze kosten worden gedekt door respectievelijk een post voor eenmalige middelen, een voorziening voor dubieuze debiteuren, en een reserve voor actualisering van bestemmingsplannen.
De wijzigingen worden, in het kader van toezicht, naar de Provincie Friesland gestuurd, samen met reacties van andere betrokken gemeenten. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere financiële overzichten en relevante voorstellen van de raad en het college.
Samenvatting
Op 26 maaie 2016 besprekt de gemeenteried in foarstel om de programmabegroting fan 2016 te wizigjen. De gemeenteried hat de ferantwurdlikheid om sawol de begrutting as eventuele wizigingen goed te kearen. Nei goedkarring wurde de wizigingen trochfierd yn de finansjele administraasje.
De foarstelde wizigingen hawwe ûnder oare te krijen mei de kosten foar de ynhiere fan bysûndere opspoaringsamtneren yn Ljouwert, de finansjele ôfwikkeling fan in gebietsûntwikkeling troch de Stichting Tuinbouwontwikkeling Fryslân, en de aktualisaasje fan it bestimmingsplan foar it bûtengebiet. Dizze kosten wurde dekt troch respektivelik in post foar ienmalige middels, in foarsjenning foar dubieuze debiteuren, en in reserve foar aktualisearring fan bestimmingsplannen.
De wizigingen wurde, yn it ramt fan tafersjoch, nei de Provinsje Fryslân stjoerd, tegearre mei reaksjes fan oare belutsen gemeenten. Bylagen by it foarstel befetsje ûnder oare finansjele oersichten en relevante foarstellen fan de ried en it kolleezje.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging (4e) programmabegroting 2016". Het voorstel betreft een wijziging van de programmabegroting van de gemeente Menameradiel voor het jaar 2016. De wijziging omvat onder andere de kosten voor de inhuur van buitengewone opsporingsambtenaren, de financiële afwikkeling van een gebiedsontwikkeling en de actualisatie van een bestemmingsplan. De benodigde kredieten worden gedekt door bestaande middelen zoals een post voor onvoorziene uitgaven, een voorziening voor dubieuze debiteuren en een reserve voor actualisering van bestemmingsplannen. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de wijziging verwerkt in de financiële administratie.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de benodigde financiële wijzigingen en dekkingsbronnen duidelijk uiteenzet. Er zijn echter geen specifieke argumenten of kanttekeningen opgenomen, wat de diepgang van de analyse beperkt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de rol om het budgetrecht uit te oefenen door de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren of af te wijzen. Dit is een essentiële stap in het proces, aangezien de raad verantwoordelijk is voor het vaststellen van de begroting en eventuele wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële wijzigingen en de bijbehorende dekkingsbronnen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde uitgaven of het gebruik van reserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en dekkingsbronnen. Echter, het mist tijdgebonden elementen en specifieke doelstellingen, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijziging van de programmabegroting 2016.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met specifieke bedragen en dekkingsbronnen voor de verschillende programma's. De kosten worden gedekt door bestaande middelen zoals een post voor onvoorziene uitgaven, een voorziening voor dubieuze debiteuren en een reserve voor actualisering van bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Begrotingswijziging Kredieten Veiligheid Lokale economie Gebiedsontwikkeling Bestemmingsplan Gemeentewet Financiële administratie Arhi-toezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19 Begrutting 2017, begruttingswiziging 2016 en jierstikken 2015 VRF – sjenwize te dwaan blike
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven over de begroting van 2017, de begrotingswijziging van 2016 en de jaarrekening van 2015 van de Veiligheidsregio Fryslân. De jaarrekening van 2015 laat een negatief resultaat van € 721.000 zien, dat verdeeld wordt over de deelnemende gemeenten. Voor de gemeente Menameradiel betekent dit een eenmalige last van € 15.652.
De begroting voor 2017 is gebaseerd op een meerjarig financieel kader en houdt rekening met autonome ontwikkelingen zoals een nieuwe cao en indexatievoordelen. De bijdrage van de gemeente aan de Veiligheidsregio stijgt in 2017 met € 16.155 ten opzichte van 2016.
Voor 2016 zijn er enkele financiële tegenvallers, zoals de nieuwe cao en het Individueel Keuzebudget, die niet volledig binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Dit resulteert in een tekort van € 701.000, dat eveneens over de gemeenten wordt verdeeld.
Er zijn nog enkele onzekerheden, zoals de vorming van de Landelijke Meldkamer Organisatie en de financiële gevolgen daarvan. Zodra meer informatie beschikbaar is, zullen beleidskeuzes worden gemaakt. De zienswijze van de gemeenteraad zal na besluitvorming worden doorgestuurd naar de Veiligheidsregio.
Samenvatting
De gemeenteried wurdt frege om harren miening te jaan oer de begrutting fan 2017, de begruttingswiziging fan 2016 en de jierrekken fan 2015 fan de Feiligensregio Fryslân. De jierrekken fan 2015 lit in negatyf resultaat fan € 721.000 sjen, dat ferdield wurdt oer de dielnimmende gemeenten. Foar de gemeente Menameradiel betsjut dit in ienmalige lêst fan € 15.652.
De begrutting foar 2017 is basearre op in mearjierrich finansjeel ramt en hâldt rekken mei autonome ûntwikkelings lykas in nije cao en yndeksaasjefoardielen. De bydrage fan de gemeente oan de Feiligensregio stiget yn 2017 mei € 16.155 yn ferliking mei 2016.
Foar 2016 binne der inkele finansjele tsjinfallers, lykas de nije cao en it Individueel Keuzebudget, dy't net folslein binnen de begrutting opfongen wurde kinne. Dit resultearret yn in tekoart fan € 701.000, dat ek oer de gemeenten ferdield wurdt.
Der binne noch inkele ûnwissens, lykas de foarming fan de Lanlike Meldkeamer Organisaasje en de finansjele gefolgen dêrfan. Sadree't mear ynformaasje beskikber is, sille beliedskeuzes makke wurde. De miening fan de gemeenteried sil nei beslútfoarming trochstjoerd wurde nei de Feiligensregio.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2017, begrotingswijziging 2016 en jaarstukken 2015 VRF". Het document vraagt de gemeenteraad om hun zienswijze te geven over de begroting van 2017, de wijzigingen in de begroting van 2016 en de jaarrekening van 2015 van de Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De jaarrekening van 2015 toont een negatief resultaat van €721.000, dat verdeeld wordt over de deelnemende gemeenten. De begroting van 2017 bevat enkele autonome ontwikkelingen die leiden tot een hogere bijdrage van de gemeenten. De begrotingswijziging van 2016 is nodig vanwege onvoorziene kosten, zoals de nieuwe cao en het Individueel Keuzebudget.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de wijzigingen en hun oorzaken. Echter, er is enige onzekerheid over toekomstige ontwikkelingen zoals de Landelijke Meldkamer Organisatie.
Rol van de raad:
De raad moet hun zienswijze geven over de begroting en de jaarstukken. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de uiteindelijke besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de VRF.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële bijdragen en de verdeling van het negatieve saldo. Ze moeten ook overwegen hoe ze omgaan met de onzekerheden en toekomstige financiële verplichtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en concrete acties voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden over toekomstige ontwikkelingen kunnen als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde zienswijze en financiële bijdragen zoals gepresenteerd in de begroting en jaarstukken.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2017 en een eenmalige last voor 2015. De dekking van deze kosten wordt deels gevonden in incidentele meevallers en door het uitstellen van investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Fryslân Begroting 2017 Jaarrekening 2015 Begrotingswijziging 2016 Gemeentelijke bijdrage Autonome ontwikkelingen Crisisbeheersing Brandweer Gezondheid Individueel Keuzebudget (IKB)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20 Ramtnota 2016 / Opmjitte programmabegrutting 2017- (beslút op 30 juni 2016 yn ekstra ried)
Samenvatting
De gemeenteraad van Menameradiel bespreekt de kaderbegroting voor 2016, met het oog op de begroting voor 2017 en de daaropvolgende jaren. Er wordt voorgesteld om de wijzigingen in de programmabegroting 2016 vast te stellen, waarbij het overschot en tekort worden toegevoegd aan de post onvoorzien. De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten voor de begroting van 2017 te overwegen en eventuele andere prioriteiten aan te geven. Er is een verwacht structureel overschot van € 338.000 voor 2017, inclusief een bedrag voor het Sociaal Domein. De positieve financiële vooruitzichten strekken zich uit tot 2020. De kaderbegroting zal verder worden besproken in de raadscommissievergadering van 26 mei 2016, waarna de vaststelling in de raadsvergadering van 30 juni 2016 zal plaatsvinden. De uitkomsten van deze besprekingen zullen worden verwerkt in de concept-programmabegroting 2017, die in november ter goedkeuring aan de raad zal worden voorgelegd.
Samenvatting
De gemeenteried fan Menameradiel besprekt de kaderbegrutting foar 2016, mei it each op de begrutting foar 2017 en de dêropfolgjende jierren. Der wurdt foarsteld om de wizigings yn de programmabegrutting 2016 fêst te stellen, wêrby't it oerskot en tekoart tafoege wurde oan de post ûnfoarsjoen. De ried wurdt frege om de útgongspunten foar de begrutting fan 2017 te oerwaagjen en eventuele oare prioriteiten oan te jaan. Der is in ferwachte struktureel oerskot fan € 338.000 foar 2017, ynklusyf in bedrach foar it Sosjaal Domein. De positive finansjele foarútsichten strekke har út oant 2020. De kaderbegrutting sil fierder besprutsen wurde yn de riedsgearkomste fan 26 maaie 2016, wêrnei't de fêststelling yn de riedsgearkomste fan 30 juny 2016 plakfine sil. De útkomsten fan dizze besprekingen sille ferwurke wurde yn de konsept-programmabegrutting 2017, dy't yn novimber foar goedkarring oan de ried foarlein wurde sil.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbegroting 2016". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de wijzigingen in de programmabegroting 2016 goed te keuren, waarbij het overschot wordt toegevoegd aan de post onvoorzien. Daarnaast wordt de raad gevraagd om kennis te nemen van de uitgangspunten voor de begroting van 2017 en de daaropvolgende jaren. Het voorstel benadrukt dat er een structureel overschot is voor 2017 en dat de meerjarenperspectieven positief zijn. De raad wordt uitgenodigd om hun mening te geven over de bestedingskeuzes voor 2017 en wordt geïnformeerd dat er indien nodig dekkingsvoorstellen zullen worden gepresenteerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële situatie en de uitgangspunten voor de komende jaren schetst. Echter, de gevolgen van de meicirculaire 2016 zijn nog niet meegenomen, wat een lacune in de informatie kan vormen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de begroting 2016 autoriseren en de uitgangspunten voor de begroting 2017 en volgende jaren beoordelen. De raad heeft ook de taak om prioriteiten te stellen voor de bestedingen in 2017.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde bestedingskeuzes voor 2017 of dat ze andere prioriteiten willen stellen. Dit kan invloed hebben op de verdeling van middelen en de focus van gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van de meicirculaire 2016 kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingen in de begroting 2016 goed te keuren en hun mening geven over de uitgangspunten en bestedingskeuzes voor 2017.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel schetst een positief financieel beeld met een structureel overschot voor 2017. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele tekorten gedekt zullen worden, behalve dat er indien nodig dekkingsvoorstellen zullen worden gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbegroting 2016 Programmabegroting 2017 Structureel overschot Sociaal Domein Meerjarenperspectief Financiële verordening Gebiedsteam Meicirculaire 2016 Accres Integratie-uitkeringenVerfijning van de zoekopdracht: