27-11-2025 Gemeenteraad Waadhoeke
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 02 Vaststellen agenda
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 03 Mededelingen
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 04.a Vaststellen besluitenlijsten voorgaande raadsvergadering d.d. 6-11-2025 en 13-11-2025
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 04.b Vaststellen Toezeggingenlijst
Gemeenteraad Waadhoeke Debatteert over Toekomstplannen: Van Zwembad tot Theater
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Waadhoeke diverse toekomstgerichte voorstellen, variërend van mantelzorgondersteuning tot de verduurzaming van theater De Koornbeurs. De avond kende zowel serieuze als luchtige momenten, waarbij de raadsleden hun visie deelden over de ontwikkeling van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft verschillende onderwerpen op de agenda staan die nog besproken moeten worden. Er zijn toezeggingen gedaan over de programmabegroting 2026, waaronder mantelzorgondersteuning en de casus Veendam. Ook wordt er een update verwacht over de herplantplicht. Verder zal er een besluit genomen worden over het verwijderen van pylonen op de Breedeplaats. Er is een voorbereidingskrediet voor een nieuw zwembad en er zijn gesprekken gepland met bewoners van het Vliet en De Tuinen. Daarnaast worden er voorstellen verwacht voor de versterking van de vermogenspositie en verduurzaming van theater De Koornbeurs. Er zal ook een startnotitie komen voor betere samenwerking tussen cultuuraanbieders. Tot slot wordt er gekeken naar de toetsing door Hûs en Hiem en hoe om te gaan met eventuele onderbesteding van ARCADIA 2025.
Gemeenteried Waadhoeke Debattearret oer Takomstplannen: Fan Swimbad oant Teater
Yn in libben debat bespruts de gemeenteried fan Waadhoeke ferskate takomstgerichte foarstellen, fariearjend fan mantelsoarchûndersteuning oant de ferduorsuming fan teater De Koornbeurs. De jûn hie sawol serieuze as lichte mominten, wêrby't de riedsleden harren fisy dielden oer de ûntwikkeling fan de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ferskate ûnderwerpen op de aginda stean dy't noch besprutsen wurde moatte. Der binne tasizzings dien oer de programmabegroting 2026, wêrûnder mantelsoarchstipe en de saak Veendam. Ek wurdt der in bywurking ferwachte oer de werplantplicht. Fierder sil der in beslút nommen wurde oer it ferwiderjen fan pylonen op de Breedeplaats. Der is in tariedingskredyt foar in nij swimbad en der binne petearen pland mei bewenners fan it Vliet en De Tuinen. Derneist wurde der foarstellen ferwachte foar de fersterking fan de fermogensposysje en ferduorsuming fan teater De Koornbeurs. Der sil ek in startnotysje komme foar bettere gearwurking tusken kultueroanbieders. Ta beslút wurdt der sjoen nei de toetsing troch Hûs en Hiem en hoe om te gean mei eventuele ûnderbêsteging fan ARCADIA 2025.
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een toezeggingenlijst te zijn van de Gemeenteraad Waadhoeke, met verschillende agendapunten en deadlines voor diverse voorstellen en moties. Er is geen specifieke titel voor een enkel voorstel of motie gegeven, maar er zijn meerdere onderwerpen genoemd, zoals mantelzorgondersteuning, herplantplicht, en het verwijderen van pylonen op de Breedeplaats.
Analyse van een specifiek voorstel: Verwijderen pylonen Breedeplaats
Titel en Samenvatting:
- Titel: Verwijderen pylonen Breedeplaats
- Samenvatting: De motie betreft het verwijderen van pylonen op de Breedeplaats. Als de pylonen niet voor 1 april zijn verwijderd, moet worden aangegeven wanneer dit wel zal gebeuren. Dit voorstel is gericht op het verbeteren van de openbare ruimte en het wegnemen van obstakels.
Oordeel over de volledigheid:
- Het voorstel lijkt specifiek en duidelijk in zijn doelstelling, namelijk het verwijderen van pylonen. Echter, het mist details over de uitvoering en eventuele gevolgen.
Rol van de raad:
- De raad moet toezien op de uitvoering van de motie en ervoor zorgen dat er een tijdige terugkoppeling plaatsvindt als de deadline niet wordt gehaald.
Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen of het verwijderen van de pylonen prioriteit heeft en of de voorgestelde termijn realistisch en haalbaar is.
SMART en Inconsistenties:
- Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (1 april 2026), maar mist meetbare en haalbare aspecten, zoals een plan van aanpak of betrokken partijen.
Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde termijn en de aanpak voor het verwijderen van de pylonen.
Participatie:
- Er is geen informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
- Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen:
- Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld voor het verwijderen van de pylonen.
Dit is een algemene analyse op basis van de verstrekte informatie. Voor een gedetailleerdere beoordeling zou meer context en detail over de voorstellen en moties nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2026 Mantelzorgondersteuning Herplantplicht Pylonen Breedeplaats Zwembad voorbereidingskrediet Theater de Koornbeurs Verduurzamingsplan Knalapparaten APV Hûs en Hiem toetsing Duurzaamheidsagenda 2025-2028Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 05 Insprekers:
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 06 Vragenuur:
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
P. de Cock - FNP
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 07.a Behandelvoorstel ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Op basis van de verstrekte informatie lijkt het document een lijst van ingekomen stukken te zijn die tijdens een raadsvergadering op 27 november 2025 worden besproken. Er is geen specifiek voorstel, amendement of motie genoemd, maar eerder een opsomming van verschillende onderwerpen die ter kennisgeving zijn aangenomen of verder besproken moeten worden. Hieronder volgt een analyse op basis van de gestelde vragen:
1. Titel en samenvatting: Er is geen specifieke titel voor een voorstel, amendement of motie. Het document bevat een lijst van ingekomen stukken met verschillende onderwerpen, zoals de ontwerpbegroting 2026 van FUMO en een rapport over pleegzorg.
2. Volledigheid van het voorstel: Aangezien er geen specifiek voorstel is, kan de volledigheid niet worden beoordeeld. De lijst lijkt echter een overzichtelijke opsomming van ingekomen stukken te zijn.
3. Rol van de raad: De raad moet de ingekomen stukken voor kennisgeving aannemen of verder bespreken tijdens de raadsvergadering. Ze kunnen vragen stellen over de voorgestelde wijze van afhandelen.
4. Politieke keuzes: Er zijn geen directe politieke keuzes genoemd in de lijst. De raad kan echter beslissen om bepaalde onderwerpen verder te bespreken of actie te ondernemen.
5. SMART en inconsequenties: Zonder een specifiek voorstel is het moeilijk te beoordelen of de ingekomen stukken SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties vermeld.
6. Besluit van de raad: De raad moet besluiten of ze de ingekomen stukken voor kennisgeving aannemen of dat er verdere actie nodig is.
7. Participatie: Er is geen specifieke vermelding van participatie in de lijst van ingekomen stukken.
8. Duurzaamheid: Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in de ingekomen stukken.
9. Financiële gevolgen: Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in de lijst van ingekomen stukken.
Samenvattend is het document een administratief overzicht van ingekomen stukken die tijdens een raadsvergadering worden behandeld, zonder specifieke voorstellen die een diepgaande analyse vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze ontwerpbegroting 2026 Sterke pleegzorg Omgevingsvisie Politieke betrokkenheid Mensen in armoede Noodsituaties Kwaliteit en innovatie Kernsessie Verantwoording en toelichting RadenadviescommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 07.b Beantwoording schriftelijke vragen en memo's
Waadhoeke zet stap naar snellere suïcidepreventie
De gemeenteraad van Waadhoeke debatteerde over een motie die het college aanspoort om sneller te handelen op het gebied van suïcidepreventie. De motie, ingediend door het CDA en gesteund door meerdere partijen, benadrukt de urgentie van het probleem, vooral onder jongeren en agrariërs.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van Waadhoeke werd een emotioneel debat gevoerd over de noodzaak van een versneld suïcidepreventiebeleid. Het CDA, vertegenwoordigd door raadslid D. Vroonland, uitte zijn zorgen over het gebrek aan concreet lokaal beleid en structurele monitoring. "De cijfers van de GGD Fryslân en 113 Zelfmoordpreventie laten zien dat juist jongeren en agrariërs nu al onder grote druk staan," aldus Vroonland. De partij diende een motie in om uiterlijk in het tweede kwartaal van 2026 met een actieplan te komen.
De motie kreeg brede steun van partijen als de FNP, VVD, ChristenUnie en Fractie Nauta. Vroonland deelde ook een persoonlijke ervaring, wat de urgentie van het onderwerp verder onderstreepte: "Suïcidepreventie is niet alleen voor de mensen die nu vechten met hun mentale gezondheid, maar ook voor de families, vrienden en collega's die achterblijven."
Vanuit de SAM-fractie benadrukte H. van der Werff het belang van openheid over suïcidaliteit. "Praten helpt. Openheid is een van de sterkste beschermende factoren die er bestaan," zei Van der Werff. Ze pleitte voor een balans tussen urgentie en zorgvuldigheid in het beleid: "We moeten snel doen wat nu al kan en ondertussen zorgvuldig bouwen aan beleid dat echt werkt."
Wethouder R. de Vries reageerde namens het college en gaf aan dat er al veel gebeurt op het gebied van suïcidepreventie, zowel lokaal als regionaal. "We werken al jaren met het gedachtegoed van positieve gezondheid en hebben diverse programma's en trainingen lopen," aldus De Vries. Hij benadrukte dat een regionale aanpak effectiever is en ontraadde de motie vanwege het risico op versnippering van beleid.
Na een schorsing van de vergadering besloot het CDA de motie in te trekken, mede vanwege de toezegging van de wethouder om schriftelijk meer informatie te geven over de specifieke aandacht voor agrariërs. "De wethouder heeft mooi uitgelegd wat er allemaal gedaan wordt in de gemeente," concludeerde Vroonland.
Met de intrekking van de motie blijft de focus op een regionale aanpak, waarbij Waadhoeke samenwerkt met andere Friese gemeenten om suïcidepreventie effectief en integraal aan te pakken. Het debat maakte duidelijk dat suïcidepreventie een onderwerp is dat de gemoederen bezighoudt en dat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid ligt om hierop te blijven inzetten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt een motie die het college opdraagt om sneller te handelen op het gebied van suïcidepreventie. Momenteel heeft de gemeente nog geen specifiek beleid hiervoor, terwijl de nieuwe wetgeving vanaf 1 januari 2026 een lokale aanpak vereist. Uit gegevens blijkt dat er in Waadhoeke een verhoogd risico op suïcidaliteit is, vooral onder jongeren en agrariërs. De motie stelt voor om uiterlijk in het tweede kwartaal van 2026 een actieplan op te stellen met concrete maatregelen voor vroegsignalering en samenwerking met diverse partners. Ook wordt voorgesteld om in 2026 te beginnen met jaarlijkse monitoring en rapportage. De indieners van de motie vinden dat wachten tot 2027 te laat is en benadrukken de urgentie van het probleem.
Waadhoeke set stap nei fluggere suïsydprevinsje
De gemeenteried fan Waadhoeke debattearre oer in moasje dy't it kolleezje oanspoart om flugger te hanneljen op it mêd fan selsmoardprevinsje. De moasje, yntsjinne troch it CDA en stipe troch meardere partijen, beklammet de driuwendheid fan it probleem, benammen ûnder jongeren en boeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Yn de riedsgearkomste fan Waadhoeke waard in emosjoneel debat fierd oer de needsaak fan in fersneld selsmoardprevinsjebelied. It CDA, fertsjintwurdige troch riedslid D. Vroonland, uterde syn soargen oer it gebrek oan konkreet lokaal belied en strukturele monitoring. "De sifers fan de GGD Fryslân en 113 Selsmoardprevinsje litte sjen dat benammen jongeren en agrariërs no al ûnder grutte druk steane," sa sei Vroonland. De partij yntsjinne in moasje om uterlik yn it twadde kwartaal fan 2026 mei in aksjeplan te kommen.
De moasje krige brede stipe fan partijen as de FNP, VVD, ChristenUnie en Fraksje Nauta. Vroonland dielde ek in persoanlike ûnderfining, wat de urginsje fan it ûnderwerp fierder ûnderstreke: "Selsmoardprevinsje is net allinnich foar de minsken dy't no fjochtsje mei harren mentale sûnens, mar ek foar de famyljes, freonen en kollega's dy't efterbliuwe."
Fanút de SAM-fraksje beklamme H. van der Werff it belang fan iepenheid oer selsmoardigens. "Prate helpt. Iepenheid is ien fan de sterkste beskermjende faktoaren dy't der binne," sei Van der Werff. Se pleite foar in lykwicht tusken urginsje en soarchfâldigens yn it belied: "Wy moatte gau dwaan wat no al kin en ûnderwilens soarchfâldich bouwe oan belied dat echt wurket."
Wethâlder R. de Vries reagearre nammens it kolleezje en joech oan dat der al in soad bart op it mêd fan selsmoardprevinsje, sawol lokaal as regionaal. "Wy wurkje al jierren mei it gedachtegoed fan positive sûnens en hawwe ferskate programma's en trainingen rinne," sa sei De Vries. Hy beklamme dat in regionale oanpak effektiver is en ried de moasje ôf fanwegen it risiko op fersnippering fan belied.
Nei in skorsing fan de gearkomste besleat it CDA de moasje yn te lûken, mede fanwegen de tasizzing fan de wethâlder om skriftlik mear ynformaasje te jaan oer de spesifike oandacht foar agrariërs. "De wethâlder hat moai útlizze wat der allegear dien wurdt yn de gemeente," konkludearre Vroonland.
Mei it ynlûken fan de moasje bliuwt de fokus op in regionale oanpak, wêrby't Waadhoeke gearwurket mei oare Fryske gemeenten om selsmoardprevinsje effektyf en yntegraal oan te pakken. It debat makke dúdlik dat selsmoardprevinsje in ûnderwerp is dat de gefoelens beset en dat der in mienskiplike ferantwurdlikheid leit om hjirop te bliuwen ynsette.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget in moasje dy't it kolleezje opdraacht om flugger te hanneljen op it mêd fan selsmoardprevinsje. Op it stuit hat de gemeente noch gjin spesifyk belied hjirfoar, wylst de nije wetjouwing fanôf 1 jannewaris 2026 in lokale oanpak fereasket. Ut gegevens docht bliken dat der yn Waadhoeke in ferhege risiko op selsmoardigens is, benammen ûnder jongeren en boeren. De moasje stelt foar om uterlik yn it twadde kwartaal fan 2026 in aksjeplan op te stellen mei konkrete maatregels foar iere sinjalearring en gearwurking mei ferskate partners. Ek wurdt foarsteld om yn 2026 te begjinnen mei jierlikse monitoring en rapportaazje. De yntsjinners fan de moasje fine dat wachtsje oant 2027 te let is en beklamje de urginsje fan it probleem.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft "Versnellen suïcidepreventiebeleid Waadhoeke". De motie roept op tot het versneld ontwikkelen van een lokaal suïcidepreventiebeleid in de gemeente Waadhoeke, vooruitlopend op de nieuwe gezondheidsnota die pas in 2027 gepland staat. Dit is in reactie op de verhoogde suïcidaliteitsrisico's in de regio en de inwerkingtreding van de Wet integrale suïcidepreventie in 2026. De motie vraagt om een actieplan in 2026 met concrete acties voor vroegsignalering en samenwerking met relevante partijen, en jaarlijkse monitoring en rapportage aan de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig. Het benoemt de urgentie, de wettelijke verplichting, en de lokale context. Echter, het mist specifieke details over de financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het aannemen van de motie en daarmee het college opdragen om versneld een actieplan te ontwikkelen en te implementeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van de huidige planning voor suïcidepreventie of het versnellen van de ontwikkeling en implementatie van beleid, zoals voorgesteld in de motie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling (actieplan in 2026), is meetbaar (jaarlijkse monitoring), en tijdgebonden (tweede kwartaal 2026). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral in termen van financiële dekking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college opdragen om het suïcidepreventiebeleid te versnellen.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met diverse partijen, maar geeft geen gedetailleerd plan voor participatie van burgers of specifieke groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op suïcidepreventie.
Financiële Gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.
Conclusie:
De motie is aangenomen/verworpen (informatie ontbreekt). Het is belangrijk dat de raad de financiële en praktische haalbaarheid van de voorgestelde acties overweegt bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Suïcidepreventiebeleid Actieplan Suïcidaliteit Gezondheidsnota Vroegsignalering Monitoring Bewustwording Samenwerking Agrarische sector GGD-gezondheidsmonitorsVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
D. Vroonland - CDA
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
A. Weiland - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. Nauta - FNP
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
D. Vroonland - CDA
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
P. de Cock - FNP
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. Vroonland - CDA
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
A. Weiland - Gemeentebelangen
H. Nauta - FNP
Onbekende spreker
P. de Cock - FNP
Agendapunt 08 Startnotitie Actualisatie thema Wonen (en zorg) in de Omgevingsvisie
Gemeente Waadhoeke zet koers voor toekomstig woonbeleid
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft groen licht gegeven voor de startnotitie die de basis legt voor de actualisatie van het thema Wonen in de Omgevingsvisie. Dit ambitieuze plan integreert strategisch woonbeleid met een visie op Wonen en Zorg, zonder financiële gevolgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de startnotitie vast te stellen, uitgebreid besproken. De notitie is een belangrijke stap in de richting van een samenhangend en actueel woonbeleid dat inspeelt op de behoeften van de inwoners van Waadhoeke.
Betaalbaarheid centraal
Raadslid R. Santing van de ChristenUnie benadrukte het belang van betaalbaarheid voor de inwoners. "ChristenUnie vraagt om een toezegging om expliciet te kijken naar wat onze inwoners kunnen betalen, zowel in de huur- als de koopsector," aldus Santing. Hij wees erop dat de huidige tekst van de startnotitie hier onvoldoende op ingaat.
Complexiteit en regelgeving
D. de Jong van de FNP uitte zijn zorgen over de complexiteit van het proces. "FNP Waadhoeke ziet graag dat we morgen beginnen met bouwen van wonen en zorg," zei hij. De Jong pleitte voor een kritische blik op de regelgeving die volgens hem vaak als belemmerend wordt ervaren. "Graag ziet de FNP Waadhoeke dat er echt werk van gemaakt wordt om met deze eigen regelgeving en procedures om die eens even opzij te leggen."
Wethouder Arendz reageert
Wethouder K. Arendz verzekerde de raad dat er geen tijd verloren gaat. "We wachten nergens op, we kunnen gewoon aan de slag," zei hij. Arendz benadrukte dat er al veel voorbereidend werk is verricht en dat de plannenlijsten recent zijn goedgekeurd door de provincie. Hij riep de raad op om mee te denken over betaalbaarheid en regelgeving.
Vertrouwen in de toekomst
Ondanks de zorgen over de complexiteit en de timing van de besluitvorming, sprak de raad zijn vertrouwen uit in het proces. "FNP heeft voldoende vertrouwen in de nieuwe raad en ook dat wij als oude raad inhoudelijk die stukken compleet en volledig overdragen zullen," aldus De Jong.
Met de vaststelling van de startnotitie zet Waadhoeke een belangrijke stap richting een toekomstbestendig woonbeleid. De raad zal in december verder worden bijgepraat en in februari 2026 de visiekaders kunnen sturen. Het doel is duidelijk: een woonbeleid dat aansluit bij de wensen en behoeften van de inwoners, met oog voor betaalbaarheid en zorg.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke overweegt een startnotitie vast te stellen voor de actualisatie van het thema Wonen in de Omgevingsvisie. Dit procesvoorstel integreert het strategisch woonbeleid in de Omgevingsvisie en omvat ook een visie op Wonen en Zorg. Er zijn al voorbereidingen getroffen, zoals een woonbehoefteonderzoek en gesprekken met experts. De raad krijgt in december een update en kan in februari 2026 sturen op de visiekaders. Het doel is om een actueel en samenhangend beleid te ontwikkelen voor de woningmarkt, zonder financiële gevolgen. Er zijn geen alternatieven voor dit voorstel.
Gemeente Waadhoeke set koers foar takomstich wenbelied
De gemeenteried fan Waadhoeke hat grien ljocht jûn foar de startnotysje dy't de basis leit foar de aktualisaasje fan it tema Wenjen yn de Omjouwingsfyzje. Dit ambisjeuze plan yntegrearret strategysk wenbelied mei in fisy op Wenjen en Soarch, sûnder finansjele gefolgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan ôfrûne wike waard it foarstel om de startnotysje fêst te stellen, wiidweidich besprutsen. De notysje is in wichtige stap yn de rjochting fan in gearhingjend en aktueel wenbelied dat ynspilet op de behoeften fan de ynwenners fan Waadhoeke.
Betelberens sintraal
Riedslid R. Santing fan de ChristenUnie beklamme it belang fan betelberens foar de ynwenners. "ChristenUnie freget om in tasizzing om eksplisyt te sjen nei wat ús ynwenners betelje kinne, sawol yn de hier- as de keapsektor," sa sei Santing. Hy wiisde derop dat de hjoeddeiske tekst fan de startnotysje hjir net genôch op yngiet.
Kompleksiteit en regeljouwing
D. de Jong fan de FNP útspruts syn soargen oer de kompleksiteit fan it proses. "FNP Waadhoeke sjocht graach dat wy moarn begjinne mei bouwen fan wenjen en soarch," sei er. De Jong pleite foar in krityske blik op de regeljouwing dy't neffens him faak as belemmerjend wurdt ûnderfûn. "Graach sjocht de FNP Waadhoeke dat der echt wurk fan makke wurdt om mei dizze eigen regeljouwing en prosedueres om dy ris even oan 'e kant te lizzen."
Wethâlder Arendz reagearret
Wethâlder K. Arendz fersekere de ried dat der gjin tiid ferlern giet. "Wy wachtsje nearne op, wy kinne gewoan oan 'e slach," sei er. Arendz beklamme dat der al in soad tariedend wurk dien is en dat de plannenlisten resint goedkard binne troch de provinsje. Hy rôp de ried op om mei te tinken oer betelberens en regeljouwing.
Fertrouwen yn de takomst
Nettsjinsteande de soargen oer de kompleksiteit en de timing fan de beslútfoarming, spruts de ried syn fertrouwen út yn it proses. "FNP hat foldwaande fertrouwen yn de nije ried en ek dat wy as âlde ried ynhâldlik dy stikken kompleet en folslein oerdraachje sille," sa sei De Jong.
Mei de fêststelling fan de startnotysje set Waadhoeke in wichtige stap rjochting in takomstbestindich wenbelied. De ried sil yn desimber fierder bypraat wurde en yn febrewaris 2026 de fisykaders stjoere kinne. It doel is dúdlik: in wenbelied dat oanslút by de winsken en behoeften fan de ynwenners, mei each foar betelberens en soarch.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke oerwaget in startnotysje fêst te stellen foar de aktualisaasje fan it tema Wenjen yn de Omjouwingsfyzje. Dit prosesfoarstel yntegrearret it strategysk wenbelied yn de Omjouwingsfyzje en omfiemet ek in fyzje op Wenjen en Soarch. Der binne al tariedings troffen, lykas in wenbehoefteûndersyk en petearen mei saakkundigen. De ried krijt yn desimber in update en kin yn febrewaris 2026 stjoere op de fyzjekaders. It doel is om in aktueel en gearhingjend belied te ûntwikkeljen foar de wenningmerk, sûnder finansjele gefolgen. Der binne gjin alternativen foar dit foarstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Startnotitie ‘Actualisatie thema Wonen in de Omgevingsvisie’
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie ‘Actualisatie thema Wonen in de Omgevingsvisie’". Het voorstel betreft een procesvoorstel voor de actualisatie van het thema Wonen binnen de Omgevingsvisie van de gemeente Waadhoeke. Het doel is om het strategisch woonbeleid te integreren in de Omgevingsvisie, inclusief een visie op Wonen en Zorg. Dit proces omvat het opstellen van een Volkshuisvestingsprogramma en een uitvoeringsprogramma Wonen en Zorg. De startnotitie dient als basis voor de beleidskaders en beschrijft de stappen en tijdsplanning voor de actualisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van het proces, de betrokkenheid van de raad, en de stappen die genomen moeten worden. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële implicaties of specifieke duurzaamheidsdoelstellingen opgenomen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor het thema Wonen in de Omgevingsvisie. De raad wordt op verschillende momenten betrokken, zoals tijdens een ateliersessie en een kernsessie, om te sturen op de visiekaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de richting en prioriteiten binnen het thema Wonen, inclusief de integratie van Wonen en Zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over de invulling van de beleidskaders en de mate van participatie van verschillende belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdsplanning is, ontbreken specifieke meetbare doelen en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor de actualisatie van het thema Wonen in de Omgevingsvisie formeel wordt gestart.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van gesprekken met makelaars, corporaties, en enquêtes onder jongeren/starters. Ook zijn er sessies geweest met dorpen, wijken, en experts om input te verzamelen voor het woonbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk in hoeverre duurzaamheid een rol speelt in de actualisatie van het thema Wonen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen financiële gevolgen zijn. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Wonen Woonbehoefteonderzoek Volkshuisvestingsprogramma Wonen en Zorg Startnotitie Participatie Woonvisie Omgevingswet Strategisch woonbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
R. Santing - ChristenUnie
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
H. Stellingwerf - SAM
Vz.a. Van De Nadort
K. Arendz - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
D. de Jong - FNP
H. Stellingwerf - SAM
Agendapunt 09 Startnotitie visie landelijk gebied
Waadhoeke zet eerste stap naar toekomstbestendig landelijk gebied
De gemeente Waadhoeke heeft een startnotitie goedgekeurd voor de ontwikkeling van een 'Visie landelijk gebied'. Deze visie moet helpen bij het maken van ruimtelijke, economische en maatschappelijke keuzes voor een toekomstbestendig landelijk gebied. Met een budget van € 70.000 wil de gemeente projecten stimuleren en beter aansluiten bij lokale behoeften. Inwonersparticipatie is een belangrijk onderdeel van het proces.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd de startnotitie voor de 'Visie landelijk gebied' besproken. De notitie is bedoeld om richting te geven aan de ontwikkeling van het landelijke gebied, dat een groot deel van de gemeente beslaat. De VVD, Gemeentebelangen en het CDA gaven hun visie op de notitie, waarbij vooral de samenhang en de rol van de gemeente in het landelijke gebied centraal stonden.
VVD: "Economische realiteit centraal"
T. de Jong van de VVD benadrukte het belang van de landbouw voor de lokale economie. "Het landelijk gebied is de motor van onze gemeente," stelde De Jong. Hij pleitte voor een visie die de economische realiteit erkent en functies die elkaar duurzaam versterken. Ook vroeg hij aandacht voor de kustontwikkeling en de rol van de gemeente daarin. "We moeten voorkomen dat ons landelijk gebied een openluchtmuseum wordt," waarschuwde hij.
Gemeentebelangen: "Meer aandacht voor woningbouw en arbeidsmigranten"
A. Weiland van Gemeentebelangen kon zich vinden in de startnotitie, maar miste enkele belangrijke onderwerpen. "Woningbouw en de uitbreiding van agrarische bedrijven verdienen meer aandacht," zei Weiland. Ze benadrukte ook de noodzaak van goede huisvesting voor arbeidsmigranten en stelde voor om windmolens bij agrarische bedrijven in de visie op te nemen.
CDA: "Er is al veel beleid"
Y. de Groot-Krikke van het CDA vond de startnotitie overbodig, omdat er volgens haar al veel beleid is. "Er zijn bestemmingsplannen en regelingen die bepalen wat wel en niet kan in het landelijk gebied," zei De Groot-Krikke. Ze pleitte ervoor om eerst het perspectief op de Waddenkust af te wachten voordat er nieuwe visies worden ontwikkeld.
Wethouder Dijkstra: "Samenhang ontbreekt"
Wethouder J. Dijkstra benadrukte dat de startnotitie juist bedoeld is om de samenhang in het beleid te verbeteren. "Er is een heel zootje aan beleid, maar de samenhang ontbreekt," aldus Dijkstra. Hij benadrukte dat de gemeente niet over landbouwbeleid gaat, maar wel een visie mag hebben op wat er in het gebied gebeurt.
Na een levendig debat stemde de raad unaniem in met de startnotitie. Hiermee zet Waadhoeke een eerste stap richting een toekomstbestendig landelijk gebied, waarin natuur en landbouw elkaar versterken en multifunctionele agrarische bedrijven worden ondersteund.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke overweegt een startnotitie vast te stellen voor het ontwikkelen van een 'Visie landelijk gebied'. Deze visie moet helpen bij het maken van ruimtelijke, economische en maatschappelijke keuzes voor een toekomstbestendig landelijk gebied. De gemeente heeft momenteel geen specifiek beleid voor het landelijk gebied en wil met deze visie beter aansluiten bij lokale behoeften, in tegenstelling tot het huidige beleid van het Rijk en de provincie. De visie moet ook bijdragen aan een vitaal landschap waarin natuur en landbouw elkaar versterken en multifunctionele agrarische bedrijven ondersteunen. Er is een eenmalig budget van € 70.000 beschikbaar voor het opstellen van de visie en het stimuleren van projecten. De raad moet nog instemmen met de startnotitie, waarna het proces volgens de planning kan beginnen. Inwonersparticipatie is onderdeel van het proces.
Waadhoeke set earste stap nei takomstbestindich lânlik gebiet
De gemeente Waadhoeke hat in startnotysje goedkard foar de ûntwikkeling fan in 'Fisylânlik gebiet'. Dizze fisy moat helpe by it meitsjen fan romtlike, ekonomyske en maatskiplike keuzes foar in takomstbestindich lânlik gebiet. Mei in budzjet fan € 70.000 wol de gemeente projekten stimulearje en better oanslute by lokale behoeften. Ynwennerspartisipaasje is in wichtich ûnderdiel fan it proses.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Waadhoeke waard de startnotysje foar de 'Fyzje lânlik gebiet' besprutsen. De notysje is bedoeld om rjochting te jaan oan de ûntwikkeling fan it lânlik gebiet, dat in grut part fan de gemeente beslacht. De VVD, Gemeentebelangen en it CDA joegen harren fyzje op de notysje, wêrby't benammen de gearhing en de rol fan de gemeente yn it lânlik gebiet sintraal stiene.
VVD: "Ekonomyske realiteit sintraal"
T. de Jong fan de VVD beklamme it belang fan de lânbou foar de lokale ekonomy. "It lânlik gebiet is de motor fan ús gemeente," stelde De Jong. Hy pleite foar in fyzje dy't de ekonomyske realiteit erkent en funksjes dy't elkoar duorsum fersterkje. Ek frege hy omtinken foar de kustûntwikkeling en de rol fan de gemeente dêryn. "Wy moatte foarkomme dat ús lânlik gebiet in iepenloftmuseum wurdt," warskôge hy.
Gemeentebelangen: "Mear omtinken foar wenningbou en arbeidsmigranten"
A. Weiland fan Gemeentebelangen koe him fine yn de startnotysje, mar miste inkele wichtige ûnderwerpen. "Wenningbou en de útwreiding fan agraryske bedriuwen fertsjinje mear omtinken," sei Weiland. Se beklamme ek de needsaak fan goede húsfesting foar arbeidsmigranten en stelde foar om wynmûnen by agraryske bedriuwen yn de fyzje op te nimmen.
CDA: "Der is al in protte belied"
Y. de Groot-Krikke fan it CDA fûn de startnotysje oerstallich, om't der neffens har al in protte belied is. "Der binne bestimmingsplannen en regelingen dy't bepale wat wol en net kin yn it lânlik gebiet," sei De Groot-Krikke. Se pleite derfoar om earst it perspektyf op de Waadkust ôf te wachtsjen foardat der nije fyzjes ûntwikkele wurde.
Wethâlder Dijkstra: "Gearhing ûntbrekt"
Wethâlder J. Dijkstra beklamme dat de startnotysje krekt bedoeld is om de gearhing yn it belied te ferbetterjen. "Der is in hiel soadsje oan belied, mar de gearhing ûntbrekt," aldus Dijkstra. Hy beklamme dat de gemeente net oer lânboubelied giet, mar wol in fyzje hawwe mei op wat der yn it gebiet bart.
Nei in libben debat stimde de ried unanym yn mei de startnotysje. Hjirmei set Waadhoeke in earste stap rjochting in takomstbestindich lânlik gebiet, wêryn natuer en lânbou elkoar fersterkje en multyfunksjonele agraryske bedriuwen wurde stipe.
Samenvatting
De gemeente Waadhoeke oerwaget in startnotysje fêst te stellen foar it ûntwikkeljen fan in 'Fyzje lânlik gebiet'. Dizze fyzje moat helpe by it meitsjen fan romtlike, ekonomyske en maatskiplike keuzes foar in takomstbestindich lânlik gebiet. De gemeente hat op it stuit gjin spesifyk belied foar it lânlik gebiet en wol mei dizze fyzje better oanslute by lokale behoeften, yn tsjinstelling ta it hjoeddeistige belied fan it Ryk en de provinsje. De fyzje moat ek bydrage oan in fitale lânskip wêryn natuer en lânbou inoar fersterkje en multyfunksjonele agraryske bedriuwen stypje. Der is in ienmalich budzjet fan € 70.000 beskikber foar it opstellen fan de fyzje en it stimulearjen fan projekten. De ried moat noch ynstimme mei de startnotysje, dêrnei kin it proses neffens de planning begjinne. Ynwennerspartisipaasje is ûnderdiel fan it proses.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Startnotitie ‘Visie landelijk gebied gemeente Waadhoeke’
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie ‘Visie landelijk gebied gemeente Waadhoeke’". Het voorstel betreft een procesvoorstel om te komen tot een integrale visie voor het landelijk gebied van de gemeente Waadhoeke. Deze visie is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de behoefte aan een eigen beleid dat aansluit bij de lokale uitgangspunten. De visie zal richting geven aan ruimtelijke, economische en maatschappelijke keuzes en bijdragen aan een vitaal en toekomstbestendig landelijk gebied. Het omvat ook multifunctionele agrarische bedrijven met neventakken zoals recreatie en toerisme.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke aanleiding, doelstellingen, en een beschrijving van de benodigde stappen en betrokkenheid van de raad. Er is echter weinig detail over de specifieke inhoud van de visie zelf.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor het ontwikkelen van de visie formeel kan beginnen. De raad wordt op verschillende momenten betrokken bij de inhoudelijke keuzes in het traject.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de startnotitie wil vaststellen en daarmee het proces voor een eigen visie op het landelijk gebied wil starten. Dit omvat keuzes over de prioriteiten binnen de visie, zoals de balans tussen landbouw, natuur, en andere functies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de uiteindelijke visie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van de visie moet nog plaatsvinden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor het ontwikkelen van de visie kan beginnen.
Participatie:
Er is sprake van inwonersparticipatie, en de gekozen participatievorm is beschreven in de startnotitie. Dit suggereert dat de gemeente belang hecht aan de inbreng van inwoners bij het ontwikkelen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, gezien de nadruk op een toekomstbestendig landelijk gebied waarin landschap, natuur en landbouw elkaar versterken.
Financiële gevolgen:
De gemeente heeft een eenmalig werkbudget van € 70.000 ontvangen vanuit het Fries Programma Landelijk gebied (FPLG). Dit budget is bedoeld voor het opstellen van de visie en als startbudget voor projecten die bijdragen aan de doelen van de visie. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie landelijk gebied Omgevingswet Integrale visie Toekomstbestendig Multifunctionele bedrijven Inwonersparticipatie Fries Programma Landelijk gebied (FPLG) Ruimtelijke keuzes Economische keuzes Maatschappelijke keuzesVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
A. Weiland - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
Y. de Groot-Krikke - CDA
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
A. Weiland - Gemeentebelangen
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Y. de Groot-Krikke - CDA
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Y. de Groot-Krikke - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Agendapunt 10 Aanpassing van de Algemene Subsidieverordening
Waadhoeke Overweegt Versoepeling Subsidievoorwaarden
De gemeenteraad van Waadhoeke bespreekt een voorstel om de Algemene Subsidieverordening (ASV) te actualiseren. Het plan is om de ondergrens voor het overleggen van een controleverklaring te verhogen van € 50.000 naar € 150.000, wat financiële verlichting zou bieden aan kleinere instellingen. Daarnaast wordt voorgesteld om subsidies tot € 50.000 direct vast te stellen, wat de administratieve lasten zou verminderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd er druk gedebatteerd over de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Subsidieverordening (ASV). Het voorstel om de ondergrens voor het overleggen van een controleverklaring te verhogen van € 50.000 naar € 150.000, en om subsidies tot € 50.000 direct vast te stellen, werd door de meeste fracties positief ontvangen.
S. Greidanus van het CDA opende het debat met een pleidooi voor meer vertrouwen tussen de gemeente en subsidieontvangers. "Wy hechte noch op it waarde oan wedersids vertrouwen," benadrukte hij. Greidanus stelde voor om de controleverklaring alleen in uitzonderlijke gevallen te eisen, om onnodige kosten te vermijden.
T. de Jong van de VVD sloot zich hierbij aan en wees op de financiële voordelen van de voorgestelde wijzigingen. "Verhoging van de grensbedragen leidt niet alleen tot een lagere last voor de subsidieontvangers, maar ook tot lagere extra subsidielasten voor ons als gemeente," aldus De Jong. Hij vroeg zich echter af waarom er geen onderscheid wordt gemaakt voor stichtingen die alleen binnen de gemeente opereren, zoals de Stichting Sportbedrijf Waadhoeke.
Wethouder R. de Vries reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden. Hij legde uit dat de gemeente kiest voor objectieve criteria op basis van subsidiebedragen, en dat de taak van een subsidieontvanger daarbij ondergeschikt is. De Vries stelde voor om de nieuwe verordening over een paar jaar te evalueren om te zien of deze voldoet aan de verwachtingen.
B. Vollema van de FNP prees het voorstel en benadrukte het belang van vertrouwen. "Laat Waadhoeke zien dat wij op vertrouwen ook met onze subsidieaanvragers om kunnen gaan," zei Vollema. Ook H. van der Werff van SAM sprak haar waardering uit voor de samenwerking tussen oppositie en coalitie in dit proces.
Na een constructief debat stemde de gemeenteraad unaniem in met het voorstel. De nieuwe regels zullen naar verwachting leiden tot minder administratieve rompslomp en meer financiële ruimte voor kleinere instellingen. De gemeenteraad zal de effecten van de wijzigingen in 2028 evalueren om te bepalen of verdere aanpassingen nodig zijn.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt om de Algemene Subsidieverordening (ASV) te actualiseren. Er zijn voorstellen om de ondergrens voor het overleggen van een controleverklaring te verhogen van € 50.000 naar € 150.000. Dit zou betekenen dat minder instellingen een dure controleverklaring hoeven te overleggen, wat hen meer financiële ruimte geeft. Daarnaast wordt voorgesteld om subsidies tot € 50.000 direct vast te stellen, wat administratieve lasten voor zowel de gemeente als de subsidieontvangers vermindert. Er is discussie over de noodzaak van controleverklaringen, maar het college adviseert deze te behouden voor voldoende zekerheid. De gemeenteraad zal hierover besluiten in de vergadering van 27 november 2025.
Waadhoeke Oerwaget Fersoepeling Subsydjefoarwaarden
De gemeenteried fan Waadhoeke besprekt in foarstel om de Algemiene Subsydzjeregeling (ASV) te aktualisearjen. It plan is om de ûndergrins foar it oerlizzen fan in kontrôleferklearring te ferheegjen fan € 50.000 nei € 150.000, wat finansjele ferljochting jaan soe oan lytse ynstellings. Dêrneist wurdt foarsteld om subsydzjes oant € 50.000 direkt fêst te stellen, wat de administraasjele lêsten ferminderje soe.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Waadhoeke waard der drok debatearre oer de foarstelde wizigings yn de Algemiene Subsydzjeregeling (ASV). It foarstel om de ûndergrins foar it oerlizzen fan in kontrôleferklearring te ferheegjen fan € 50.000 nei € 150.000, en om subsydzjes oant € 50.000 direkt fêst te stellen, waard troch de measte fraksjes posityf ûntfongen.
S. Greidanus fan it CDA iepene it debat mei in pleit foar mear fertrouwen tusken de gemeente en subsydzje-ûntfangers. "Wy hechte noch op it wearde oan wjersidich fertrouwen," beklamme hy. Greidanus stelde foar om de kontrôleferklearring allinnich yn útsûnderlike gefallen te freegjen, om ûnnedige kosten te foarkommen.
T. de Jong fan de VVD slute him hjirby oan en wiisde op de finansjele foardielen fan de foarstelde wizigings. "Ferheging fan de grinsbedragen liedt net allinnich ta in legere lêst foar de subsydzje-ûntfangers, mar ek ta legere ekstra subsydzjelêsten foar ús as gemeente," sei De Jong. Hy frege him lykwols ôf wêrom't der gjin ûnderskied makke wurdt foar stichtingen dy't allinnich binnen de gemeente operearje, lykas de Stichting Sportbedriuw Waadhoeke.
Wethâlder R. de Vries reagearre op de fragen en opmerkings fan de riedsleden. Hy lei út dat de gemeente kiest foar objektyf kritearia op basis fan subsydzjebedragen, en dat de taak fan in subsydzje-ûntfanger dêrby ûnderhearrich is. De Vries stelde foar om de nije regeling oer in pear jier te evaluearjen om te sjen oft dizze foldocht oan de ferwachtingen.
B. Vollema fan de FNP priizge it foarstel en beklamme it belang fan fertrouwen. "Lit Waadhoeke sjen dat wy op fertrouwen ek mei ús subsydzjeoanfreger omgean kinne," sei Vollema. Ek H. van der Werff fan SAM spruts har wurdearring út foar de gearwurking tusken opposysje en koälysje yn dit proses.
Nei in konstruktief debat stimde de gemeenteried unanym yn mei it foarstel. De nije regels sille nei ferwachting liede ta minder administraasje en mear finansjele romte foar lytsere ynstellings. De gemeenteried sil de effekten fan de wizigings yn 2028 evaluearje om te bepalen oft fierdere oanpassings nedich binne.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget om de Algemiene Subsydzjeregeling (ASV) te aktualisearjen. Der binne foarstellen om de ûndergrins foar it oerlizzen fan in kontrôleferklearring te ferheegjen fan € 50.000 nei € 150.000. Dit soe betsjutte dat minder ynstellings in djoere kontrôleferklearring hoege te oerlizzen, wat harren mear finansjele romte jout. Dêrneist wurdt foarsteld om subsydzjes oant € 50.000 direkt fêst te stellen, wat administraasje lêsten foar sawol de gemeente as de subsydzje-ûntfangers ferminderet. Der is diskusje oer de needsaak fan kontrôleferklearrings, mar it kolleezje advisearret dizze te behâlden foar foldwaande wissigens. De gemeenteried sil hjir oer beslute yn de gearkomste fan 27 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanpassing van de Algemene Subsidieverordening
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing van de Algemene Subsidieverordening". Het voorstel beoogt de Algemene Subsidieverordening 2018 te actualiseren. De belangrijkste wijzigingen zijn het verhogen van de ondergrens voor het vereisen van een controleverklaring van € 50.000 naar € 150.000 en het verhogen van de bovengrens voor directe vaststelling van subsidies van € 5.000 naar € 50.000. Deze aanpassingen zijn bedoeld om administratieve lasten te verlichten en meer financiële ruimte te bieden aan subsidieontvangers, terwijl het vertrouwen in de verantwoording van subsidies wordt behouden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijzigingen, de redenen daarvoor, en de verwachte effecten. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke impact op verschillende soorten subsidieontvangers.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de Algemene Subsidieverordening worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de nieuwe verordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het verhogen van de onder- en bovengrenzen voor controleverklaringen en directe vaststelling. Dit omvat het afwegen van de voordelen van administratieve lastenverlichting tegen de mogelijke risico's van verminderde controle.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde financiële drempels. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen moet worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde aanpassingen van de Algemene Subsidieverordening, zoals het verhogen van de ondergrens voor controleverklaringen en de bovengrens voor directe vaststelling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er periodiek overleg plaatsvindt met subsidierelaties en dat er specifiek overleg is geweest met de accountant over de controleverklaring. Er lijkt echter geen brede participatie van alle belanghebbenden te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op administratieve en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële consequenties zijn. Dit kan echter worden betwist, aangezien de verlaging van de administratieve lasten voor subsidieontvangers indirect financiële voordelen kan opleveren. Het voorstel biedt geen gedetailleerde financiële dekking, maar impliceert dat de wijzigingen binnen de bestaande budgetten passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Subsidieverordening (ASV) Controleverklaring Subsidies Ondergrens Bovengrens Rekenkamer Auditcommissie Accountantsverklaring Lastenverlichting VertrouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
S. Greidanus - CDA
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
S. Greidanus - CDA
Vz.a. Van De Nadort
T. de Jong - VVD
Vz.a. Van De Nadort
B. Vollema - FNP
B. Vollema - FNP
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Vz.a. Van De Nadort
R. de Vries - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
H. van der Werff - SAM
Agendapunt 11 Jaarstukken Elan Onderwijsgroep 2024
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt om de jaarrekening van 2024 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren. Elan Onderwijsgroep beheert 19 scholen, waarvan 13 in Waadhoeke. De jaarrekening toont een negatief resultaat van € 71.812, maar de groep heeft voldoende eigen vermogen om dit op te vangen. Een onafhankelijke accountant heeft de jaarrekening goedgekeurd. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. De commissie toezicht kan een zienswijze indienen voor 1 januari 2026, waarna overleg kan plaatsvinden. De gemeenteraad zal Elan Onderwijsgroep schriftelijk informeren over hun besluit.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget om de jierrekken fan 2024 fan Elan Underwiisgroep goed te kearen. Elan Underwiisgroep behearret 19 skoallen, wêrfan 13 yn Waadhoeke. De jierrekken toant in negatyf resultaat fan € 71.812, mar de groep hat genôch eigen fermogen om dit op te fangen. In ûnôfhinklike akkountant hat de jierrekken goedkard. Der binne gjin finansjele gefolgen foar de gemeente. De kommisje tafersjoch kin in miening yntsjinje foar 1 jannewaris 2026, dêrnei kin oerlis plakfine. De gemeenteried sil Elan Underwiisgroep skriftlik ynformearje oer harren beslút.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken Elan Onderwijsgroep 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2024 van Elan Onderwijsgroep. De gemeenteraad van Waadhoeke wordt gevraagd om de jaarrekening goed te keuren, zoals vereist door de Wet Primair Onderwijs. De jaarrekening toont een negatief exploitatieresultaat van € 71.812, maar Elan Onderwijsgroep heeft voldoende eigen vermogen om dit op te vangen. Een controleverklaring van een onafhankelijke accountant bevestigt de betrouwbaarheid van de cijfers.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de gemeenteraad om een beslissing te nemen. Het bevat financiële gegevens, een controleverklaring, en een toelichting op de financiële positie van Elan Onderwijsgroep.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van toezichthouder en moet de jaarrekening goedkeuren. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet Primair Onderwijs.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de jaarrekening goedkeurt, ondanks het negatieve resultaat. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de financiële gezondheid van de onderwijsgroep.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (goedkeuring van de jaarrekening), maar niet tijdgebonden in termen van toekomstige acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2024 van Elan Onderwijsgroep goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het in overleg met Elan Onderwijsgroep tot stand is gekomen, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het goedkeuren van de jaarrekening heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Elan Onderwijsgroep heeft een negatief resultaat, maar beschikt over voldoende eigen vermogen om dit op te vangen. De financiële positie van de onderwijsgroep lijkt stabiel met een gezonde liquiditeit en solvabiliteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elan Onderwijsgroep Jaarrekening 2024 Financiële positie Negatief exploitatieresultaat Eigen vermogen Controleverklaring Toezicht openbaar onderwijs Commissie toezicht Liquiditeit SolvabiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 12 Berap II 2025
Gemeenteraad Waadhoeke stemt in met Berap II 2025: "Een mooi tussenresultaat"
De gemeenteraad van Waadhoeke heeft ingestemd met de tweede bestuursrapportage van 2025, waarin een positief saldo van € 1.707.086 wordt gerapporteerd. Het saldo wordt deels toegevoegd aan de post onvoorzien en deels aan de algemene reserve. Daarnaast zijn er extra investeringen goedgekeurd en wordt een lening aan Stichting Nij Dok kwijtgescholden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Waadhoeke werd de tweede bestuursrapportage van 2025, ook wel Berap II genoemd, besproken en uiteindelijk goedgekeurd. Deze rapportage geeft inzicht in de uitvoering van de programmabegroting over de eerste acht maanden van het jaar en bevat enkele financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan € 100.000 per programma.
Positief saldo en investeringen
S. Greidanus van het CDA opende het debat met lof voor het positieve saldo van € 1,7 miljoen. "Een mooi tussenresultaat voor dit jaar," aldus Greidanus. Hij benadrukte dat het grootste deel van dit bedrag, € 1,5 miljoen, naar de algemene reserves gaat, terwijl ongeveer € 200.000 wordt toegevoegd aan de post onvoorzien.
De raad stemde ook in met extra investeringen voor locaties zoals Oostwoud en Vriesebrug, waar de kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen met € 500.000 zijn gestegen. Deze kosten worden gedekt door het ministerie van Asiel en Migratie. Greidanus vroeg de portefeuillehouder om een toelichting op deze stijging, waarop wethouder M. van der Meer antwoordde dat de exacte specificatie van de kosten niet direct beschikbaar was, maar dat deze voornamelijk voortkomen uit huisvesting en beveiliging.
Vragen over cultuur en sport
Greidanus uitte ook zorgen over de doorlopende leerlijn cultuureducatie, die van groen naar oranje is gegaan in de rapportage. Wethouder J. Dijkstra legde uit dat er vertraging was ontstaan door problemen tussen betrokken organisaties, maar dat deze inmiddels zijn opgelost.
Daarnaast werden vragen gesteld over de regeling verduurzaming en de vervanging van sportvelden in Beetgum en Minnertsga. Greidanus vroeg waarom het bedrag van € 2,1 miljoen voor de sportvelden niet vrijvalt naar de algemene reserves, aangezien de vervanging pas in 2026 en 2027 gepland staat. Wethouder Van der Meer gaf aan dat deze financiële mutatie in de begrotingswijziging van 18 december zal worden behandeld.
Kwijtschelding lening
Een ander belangrijk punt op de agenda was de kwijtschelding van een geldlening van € 18.400 aan Stichting Nij Dok. De raad stemde hiermee in, waarmee de stichting financieel wordt ontlast.
Met de goedkeuring van de Berap II 2025 heeft de gemeenteraad van Waadhoeke een belangrijke stap gezet in de financiële planning voor de komende jaren. De rapportage wordt nu verwerkt in de begroting van 2025, waarmee de gemeente verder kan bouwen aan een stabiele financiële toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt de tweede bestuursrapportage van 2025 (Berap II) vast te stellen. Deze rapportage informeert de raad over de uitvoering van de programmabegroting 2025 gedurende de eerste acht maanden. Er zijn financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan € 100.000 per programma besproken. Het voorstel is om het positieve saldo van € 1.707.086 deels toe te voegen aan de post onvoorzien eenmalig en deels aan de algemene reserve. Daarnaast wordt voorgesteld om in te stemmen met extra investeringen voor verschillende locaties en voorzieningen, en om de geldlening aan Stichting Nij Dok van € 18.400 kwijt te schelden. De raad heeft de bevoegdheid om hierover te beslissen. Na goedkeuring wordt de Berap II verwerkt in de begroting van 2025. Er is geen mogelijkheid tot participatie in dit proces.
Gemeenteried Waadhoeke stimt yn mei Berap II 2025: "In moai tuskenresultaat"
De gemeenteried fan Waadhoeke hat ynstimd mei de twadde bestjoersrapportaazje fan 2025, wêryn in posityf saldo fan € 1.707.086 rapporteard wurdt. It saldo wurdt diels tafoege oan de post ûnfoarsjoen en diels oan de algemiene reserve. Derneist binne der ekstra ynvestearrings goedkard en wurdt in liening oan Stichting Nij Dok kwytskolden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tidens de riedsgearkomste fan de gemeente Waadhoeke waard de twadde bestjoersrapportaazje fan 2025, ek wol Berap II neamd, besprutsen en úteinlik goedkard. Dizze rapportaazje jout ynsjoch yn de útfiering fan de programmabegroting oer de earste acht moannen fan it jier en befettet inkele finansjele ôfwikingen en ynsidintele budzjetten grutter as € 100.000 per programma.
Posityf saldo en ynvestearrings
S. Greidanus fan it CDA iepene it debat mei lof foar it positive saldo fan € 1,7 miljoen. "In moai tuskenresultaat foar dit jier," sa sei Greidanus. Hy beklamme dat it grutste part fan dit bedrach, € 1,5 miljoen, nei de algemiene reserves giet, wylst sawat € 200.000 tafoege wurdt oan de post ûnfoarsjoen.
De ried stimde ek yn mei ekstra ynvestearrings foar lokaasjes lykas Eastwâld en Vriesebrug, dêr't de kosten foar de opfang fan Oekraïnske flechtlingen mei € 500.000 tanommen binne. Dizze kosten wurde dekt troch it ministearje fan Asyl en Migraasje. Greidanus frege de portefúljehâlder om in taljochting op dizze stiging, wêrop wethâlder M. van der Meer antwurde dat de krekte spesifikaasje fan de kosten net daliks beskikber wie, mar dat dizze benammen fuortkomme út húsfesting en befeiliging.
Fragen oer kultuer en sport
Greidanus uterde ek soargen oer de trochgeande learline kultueredukaasje, dy't fan grien nei oranje gien is yn de rapportaazje. Wethâlder J. Dijkstra lei út dat der fertraging ûntstien wie troch problemen tusken belutsen organisaasjes, mar dat dizze yntusken oplost binne.
Dêrneist waarden fragen steld oer de regeling ferduorsuming en de ferfanging fan sportfjilden yn Beetgum en Minnertsgea. Greidanus frege wêrom't it bedrach fan € 2,1 miljoen foar de sportfjilden net frijfalt nei de algemiene reserves, om't de ferfanging pas yn 2026 en 2027 pland stiet. Wethâlder Van der Meer joech oan dat dizze finansjele mutaasje yn de begruttingswiziging fan 18 desimber behannele wurde sil.
Kwijtskelden liening
In oar wichtich punt op de aginda wie de kwijtskelden fan in jildliening fan € 18.400 oan Stichting Nij Dok. De ried stimde hjirmei yn, wêrtroch de stichting finansjeel ûntlast wurdt.
Mei de goedkarring fan de Berap II 2025 hat de gemeenteried fan Waadhoeke in wichtige stap set yn de finansjele planning foar de kommende jierren. De rapportaazje wurdt no ferwurke yn de begrutting fan 2025, wêrtroch de gemeente fierder kin bouwe oan in stabile finansjele takomst.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget de twadde bestjoersrapportaazje fan 2025 (Berap II) fêst te stellen. Dizze rapportaazje ynformearret de ried oer de útfiering fan de programmabegroting 2025 yn de earste acht moannen. Der binne finansjele ôfwikingen en ynsidintele budzjetten grutter as € 100.000 per programma besprutsen. It foarstel is om it positive saldo fan € 1.707.086 diels ta te foegjen oan de post ûnfoarsjoen ienmalich en diels oan de algemiene reserve. Dêrneist wurdt foarsteld om yn te stimmen mei ekstra ynvestearringen foar ferskate lokaasjes en foarsjennings, en om de liening oan Stichting Nij Dok fan € 18.400 kwyt te skelden. De ried hat de foech om hjir oer te besluten. Nei goedkarring wurdt de Berap II ferwurke yn de begrutting fan 2025. Der is gjin mooglikheid ta partisipaasje yn dit proses.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Berap II 2025". Het betreft de tweede bestuursrapportage van 2025 waarin de raad wordt geïnformeerd over de realisatie van de programmabegroting over de eerste acht maanden van het jaar. De rapportage behandelt financiële afwijkingen en incidentele budgetten groter dan € 100.000 per programma. Het voorstel omvat het vaststellen van de Berap II, het toewijzen van het positieve saldo aan specifieke posten, instemming met aanvullende investeringen en het kwijtschelden van een geldlening aan Stichting Nij Dok.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de financiële situatie en beleidsverantwoording gedetailleerd behandelt. Het bevat ook specifieke aanbevelingen voor de toewijzing van middelen en investeringen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een controlerende rol en moet instemmen met de vaststelling van de Berap II, de toewijzing van het positieve saldo, de voorgestelde investeringen en het kwijtschelden van de lening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van het positieve saldo en de voorgestelde investeringen. Het kwijtschelden van de lening aan Stichting Nij Dok is ook een politieke keuze die de raad moet maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en investeringen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Berap II 2025 vast te stellen, het positieve saldo toe te wijzen zoals voorgesteld, in te stemmen met de investeringen en de lening aan Stichting Nij Dok kwijt te schelden.
Participatie:
Er is geen mogelijkheid tot participatie vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de negende begrotingswijziging van 2025. Het positieve saldo van € 1.707.086 wordt deels toegevoegd aan de post onvoorzien en deels aan de algemene reserve. De kwijtschelding van de lening aan Stichting Nij Dok bedraagt € 18.400.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Berap II 2025 Programmabegroting 2025 Financiële afwijkingen Stoplichtenmodel Algemene reserve Investeringen Stichting Nij Dok Kwijtschelding Geldlening BOSA-subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Vz.a. Van De Nadort
S. Greidanus - CDA
Vz.a. Van De Nadort
M. van der Meer - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
M. van der Meer - Wethouder
S. Greidanus - CDA
Vz.a. Van De Nadort
M. van der Meer - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
S. Greidanus - CDA
J. Dijkstra - Wethouder
S. Greidanus - CDA
Vz.a. Van De Nadort
J. Dijkstra - Wethouder
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Vz.a. Van De Nadort
Onbekende spreker
Agendapunt 13 Treasurystatuut Waadhoeke 2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt om het Treasurystatuut 2026 vast te stellen. Dit statuut bevat regels voor de financieringsfunctie van de gemeente. Het huidige Treasurystatuut is sinds 2022 van kracht en de beleidskeuzes daarin zijn nog steeds relevant. Er zijn geen grote inhoudelijke wijzigingen nodig, alleen enkele administratieve aanpassingen. Het belangrijkste verschil is een verwijzing naar de Beleidsregels borgstellingen en geldleningen van 2023. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het voorstel en er zijn geen alternatieven of mogelijkheden voor participatie. Na goedkeuring wordt het statuut gepubliceerd in het Gemeenteblad. De gemeenteraad bespreekt het voorstel op 27 november 2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget om it Treasurystatút 2026 fêst te stellen. Dit statút befettet regels foar de finansieringsfunksje fan de gemeente. It hjoeddeistige Treasurystatút is sûnt 2022 fan krêft en de beliedskeuzes dêryn binne noch hieltyd relevant. Der binne gjin grutte ynhâldlike wizigingen nedich, allinnich inkele administrative oanpassingen. It wichtichste ferskil is in ferwizing nei de Beliedsregels boarchstellings en lieningen fan 2023. Der binne gjin finansjele gefolgen ferbûn oan it foarstel en der binne gjin alternativen of mooglikheden foar partisipaasje. Nei goedkarring wurdt it statút publisearre yn it Gemeenteblêd. De gemeenteried besprekt it foarstel op 27 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Treasurystatuut 2026
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Treasurystatuut 2026". Het huidige Treasurystatuut, dat in 2022 in werking trad, wordt geactualiseerd en ter vaststelling aan de gemeenteraad van Waadhoeke aangeboden. De aanpassingen zijn voornamelijk administratief, met een verwijzing naar de Beleidsregels borgstellingen en geldleningen Waadhoeke 2023. Het statuut stelt regels over de financieringsfunctie van de gemeente. Er zijn geen nieuwe beleidswijzigingen, aangezien de bestaande beleidskeuzes nog steeds actueel zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de vereisten van de Financiële verordening gemeente Waadhoeke 2024. Het bevat de nodige bijlagen en een Was-Wordt tabel die de wijzigingen tussen de statuten van 2022 en 2026 verduidelijkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het geactualiseerde Treasurystatuut vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde administratieve wijzigingen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en de bestaande beleidskeuzes gehandhaafd blijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een duidelijk doel heeft (vaststelling van het Treasurystatuut) en een tijdsbestek (eens in de vier jaar) biedt. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Treasurystatuut 2026 vast te stellen.
Participatie:
Er zijn geen mogelijkheden tot participatie genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de administratieve aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en financiële richtlijnen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien er alleen administratieve wijzigingen worden voorgesteld. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurystatuut 2026 Financiële verordening Beleidsregels borgstellingen en geldleningen Uitvoeringsbesluit Treasury Administratieve organisatie Financieringsfunctie Collegevergadering Gemeenteblad Was - Wordt tabel RaadsvergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 14 Financiële verordening 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt om de financiële verordening voor 2025 vast te stellen. Dit is nodig om duidelijkheid te scheppen over het tijdig melden van financiële afwijkingen, zodat deze niet als onrechtmatig worden beschouwd. Het voorstel is om het begrip 'tijdigheid' beter te definiëren in de verordening. Er zijn geen alternatieven of kosten verbonden aan dit voorstel, en er is geen participatie van inwoners nodig. De gemeenteraad zal hierover beslissen op 27 november 2025.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget om de finansjele feroardering foar 2025 fêst te stellen. Dit is nedich om dúdlikens te jaan oer it op 'e tiid melden fan finansjele ôfwikingen, sadat dizze net as ûnrjochtmjittich beskôge wurde. It foarstel is om it begryp 'tiidigens' better te definiearjen yn de feroardering. Der binne gjin alternativen of kosten ferbûn oan dit foarstel, en der is gjin partisipaasje fan ynwenners nedich. De gemeenteried sil hjir oer beslute op 27 novimber 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Financiële verordening 2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de financiële verordening 2025, die is aangepast om het begrip 'tijdigheid' in de context van begrotingsafwijkingen duidelijk te definiëren. Dit is noodzakelijk vanwege de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording en de discussie over het tijdig melden van afwijkingen. De verordening stelt dat afwijkingen alleen onrechtmatig zijn als ze niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of te laat aan de raad zijn gemeld. De aanpassing is besproken met de auditcommissie en er zijn geen kosten of alternatieven verbonden aan dit voorstel.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de inhoud van de aanpassing van de financiële verordening beschrijft. Het bevat een duidelijke motivering en beschrijft de procedurele stappen die zijn genomen, zoals de bespreking met de auditcommissie.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de aangepaste financiële verordening 2025 vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de wijzigingen officieel te maken en te implementeren.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische aanpassing betreft om te voldoen aan landelijke eisen en discussies over rechtmatigheid. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde definitie van 'tijdigheid'.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een specifieke wijziging voorstelt die meetbaar is door de vaststelling van de verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de financiële verordening 2025 vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Er is geen inwonersparticipatie nodig voor dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de wijziging.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en administratieve processen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er zijn geen kosten die gedekt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening 2025 Begrotingsrechtmatigheid Tijdigheid Afwijkingen Rechtmatigheidsverantwoording Jaarrekening Auditcommissie Overschrijdingen Onderschrijdingen BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 15 Controleprotocol 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt om het controleprotocol 2025 vast te stellen. Dit protocol dient als richtlijn voor de accountant bij het controleren van de jaarrekening. Het controleprotocol is geactualiseerd volgens de laatste regelgeving en bevat nieuwe richtlijnen voor de materialiteit en verantwoordingsgrenzen. De accountant moet fouten en onzekerheden samenvoegen bij de oordeelsvorming. De verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsverantwoording is vastgesteld op 2% van de totale lasten. Er zijn geen alternatieven of financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Na goedkeuring zal het protocol aan de accountant worden verstrekt.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget om it kontrôleprotokol 2025 fêst te stellen. Dit protokol tsjinnet as rjochtline foar de akkountant by it kontrolearjen fan de jierrekken. It kontrôleprotokol is aktualisearre neffens de lêste regeljouwing en befettet nije rjochtlinen foar de materialiteit en ferantwurdingsgrinzen. De akkountant moat flaters en ûnwissensheden gearfoegje by de oardielsfoarming. De ferantwurdingsgrins foar rjochtmjittigensferantwurding is fêststeld op 2% fan de totale lêsten. Der binne gjin alternativen of finansjele gefolgen ferbûn oan dit foarstel. Nei goedkarring sil it protokol oan de akkountant wurde oerlange.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Controleprotocol 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleprotocol 2025". Het voorstel betreft de jaarlijkse opdrachtverstrekking aan de accountant door de gemeenteraad, gebaseerd op het controleprotocol. Het controleprotocol 2025 is geactualiseerd naar de stand van medio 2025, met specifieke aanpassingen als gevolg van het Besluit Begroting Verantwoording (BBV) en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de aanpassing van de materialiteit voor de jaarrekeningcontrole en de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording. Het doel is een duidelijke opdrachtverstrekking aan de accountant met een normenkader voor toetsing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen en de reden voor de aanpassingen. Het bevat alle relevante informatie die nodig is voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het controleprotocol vast te stellen en daarmee de opdrachtverstrekking aan de accountant te formaliseren. De raad fungeert als opdrachtgever en bepaalt de kaders waarbinnen de accountant moet opereren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technisch van aard is en gericht op het voldoen aan wettelijke vereisten. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in het controleprotocol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, gezien de technische aard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol 2025 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van inwonersparticipatie bij dit voorstel, wat logisch is gezien de technische en interne aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en verantwoording.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen. Er is al budget opgenomen in de begroting voor de uitvoering van de accountantscontrole.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol 2025 Accountant Rechtmatigheidsverantwoording Getrouwheidsverklaring Materialiteit Besluit Begroting Verantwoording (BBV) Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) Jaarrekening Goedkeuringstolerantie RapporteringstolerantieVerfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken
Agendapunt 16 Negende wijziging van de Programmabegroting 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Waadhoeke overweegt een negende wijziging van de programmabegroting 2025. Deze wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de laatste ontwikkelingen, zodat de financiële reserves en fondsen actueel blijven. De raad heeft het recht om de begroting en wijzigingen vast te stellen volgens de Gemeentewet. Er is een voorstel om deze wijziging goed te keuren tijdens de raadsvergadering op 27 november 2025. Als de raad niet instemt met een ander gerelateerd besluit, Berap II 2025, dan wordt de wijziging aangepast en opnieuw aangeboden op 18 december 2025. Het niet doorvoeren van de wijziging kan de rechtmatigheid van de begroting in gevaar brengen. Er zijn geen participatiemogelijkheden voor inwoners in dit proces. De financiële gevolgen zijn opgenomen in een bijlage bij het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteried fan Waadhoeke oerwaget in njoggende wiziging fan de programmabegroting 2025. Dizze wiziging is bedoeld om de budzjetten oan te passen oan de lêste ûntwikkelings, sadat de finansjele reserves en fûnsen aktueel bliuwe. De ried hat it rjocht om de begrutting en wizigings fêst te stellen neffens de Gemeentewet. Der is in foarstel om dizze wiziging goed te kearen tidens de riedsgearkomste op 27 novimber 2025. As de ried net ynstimt mei in oar besibbe beslút, Berap II 2025, dan wurdt de wiziging oanpast en op 'e nij oanbean op 18 desimber 2025. It net trochfieren fan de wiziging kin de rjochtmjittigens fan de begrutting yn gefaar bringe. Der binne gjin partisipaasjemooglikheden foar ynwenners yn dit proses. De finansjele gefolgen binne opnommen yn in bylage by it foarstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Negende begrotingswijziging van de programmabegroting 2025". Het voorstel betreft de negende wijziging van de programmabegroting voor het jaar 2025. De wijziging is bedoeld om de budgetten aan te passen aan de actuele ontwikkelingen, zodat de financiële positie van de gemeente, inclusief de post onvoorzien en diverse reserves, actueel en accuraat wordt weergegeven. De gemeenteraad heeft het budgetrecht en moet deze wijziging vaststellen om de begrotingsrechtmatigheid te waarborgen. Indien de raad niet instemt met de Berap II 2025, zal de wijziging worden aangepast en opnieuw worden aangeboden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de reden en noodzaak van de begrotingswijziging. Het biedt echter weinig detail over de specifieke financiële wijzigingen en de exacte impact daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de begrotingswijziging vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Gemeentewet, waarbij de raad het budgetrecht uitoefent.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de raad instemt met de voorgestelde begrotingswijziging. Dit omvat ook de impliciete goedkeuring van de financiële strategie en prioriteiten die door het college zijn vastgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete financiële cijfers en doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Berap II 2025 kan als een potentiële complicatie worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de negende wijziging van de programmabegroting 2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt expliciet dat er geen mogelijkheden tot participatie zijn, wat betekent dat er geen inspraak of betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is geweest in dit proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in bijlage 1 van het voorstel, maar er is geen gedetailleerde uitleg in de hoofdtekst. Het is onduidelijk hoe eventuele financiële tekorten worden gedekt, wat een belangrijk aandachtspunt voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2025 Begrotingswijziging Budgetrecht Gemeentewet Algemene reserve Reserve sociaal domein Bestemmingsreserve noodfonds Energienoodfonds Impuls cultuurveld Berap II 2025Verfijning van de zoekopdracht:
Dossier maken